Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - DVBViewer Pro *

1231 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 december 2005 - 23:27

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej på er alla!
Har sökt länge efter ett väl fungerande HTPC progg under Windows, mest då för tv tittande. Hittade äntilgen DVBViewer. Tycker att det är för krångligt med linux annars har nog det varit ett mycket gott alternativ. (Har provat)
Går att skriva egna plugins. Det har det stora möjligheter om man kan programmera lite eller är duktig på script. Tror garanterat att detta program hittar många användare här. Den enda nackdel som finns är väl då att det inte går att testa programmet. Det krävs användarnamn och lösen för att installera det. Detta för att dom tidigare haft problem med crackade versioner.
Välinvesterade pengar att betala 15 Euro för det (via paypal)

Ja vad kan det då?
Länk: http://www.dvbviewer...p?page=features
Stöd för DVB S, T och C kort. Stöder Cam (egen OSD meny för det finns)
Inspelning av svensk text både som texttv och dvbtext. Alltså all text fungerar. (även i Finland om jag förstår rätt, vet att dom haft problem. tror dom har dvbtext)
Enkelt att välja inspelade program från en meny som aven inehåller ifo om filmen taget från epg infon.
EPG kan antingen tas från DVB-kortet eller XML- fil eller både och.
Mycket snygg och bra EPG i olika varianter :(
Obs! Texten måste aktiveras från meny och sidan 199 om det är texttv-text (nästan alla Canal+ kanaler) Går att fixa med ett litet script som aktiverar texten (har gjort ett men det är inte snyggt men fungerar, är ingen programmerare bara en användare)
Edit: Undertexter går att välja via fjärr direkt eller vi OSD meny så inget script eller något som måste aktiveras från menyn längre .
Inbyggd vanlig text-tv.
Inspelningarna kan sparas i olka format även .ts om du ska ha med text.
(Inget trassel med användande av tex.Project x vid avspening med undertexter.) Det är bara at öppna .ts filen från OSD menyn och sen
spela den. Texten finns med :)

Stöder plugins :D
Val av olika språk, mycket lätt att ändra på alla inställningar och menyer med hjälp av plugin program.
Spelar alla typer av media även DVD och CD och gör det via snygga menyer. Finns även några OSD spel och vädermodul och rss läsare.
Upplever den som resurssnål, midre cpu belastning än Mytheatre och även bättre bild. (Använder Nvida codec)
Klarar även HDTV, har kollat på Canal + HD 1920 + 1080 utan problem eller stor belastning på min 2,8 Ghz P4:a
Edit: gäller okodadade trailers på dagen

Klarar också H.264 kanaler direkt från DVB-S2 eller DVB-T om du har rejält med datorkraft. (dualcore ett måste)
Klarar flera DVB- kort samtidigt. Blanda -S/-S2/-T/-C
Går att använda i sever/klient lösningar. På detta sätt går det att streama kanalerna till flera datorer och se på tv.

Det ser inte mycket ut för världen för att använda i HTPC till att börja med men använd OSD i fullskärmsläge så blir det något helt annat B)

Japp, helt klart så finns det möjligheter och muskler i detta progg

Redigerat av Unregistered9bb18449, 16 september 2006 - 14:56.


#2

Postad 18 december 2005 - 01:57

Unregistered6f88822a
  • Unregistered6f88822a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Du har väl inget stöd för mdplugins ?
Det suger rejält annars ser det ganska schysst ut.

#3

Postad 18 december 2005 - 10:47

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag köpte DVBViewer i sommras och har provat lite fram och tillbaka.
Programmet känns väldigt stabilt nu, vilket alltid är en stor fördel.
Anledningen till att jag inte använder det är dock att jag tycker det är fult.
Skulle dom lägga ner lite energi till att göra en snygg OSD-skin kanske det skulle vara nått, men inte som det ser ut i dagsläget.
Duger dock väldigt bra till att använda när man sitter framför datorn, i det syftet tycker jag det är mycket bättre än MyTheatre som jag aldrig har gillat. Men som sagt, som frontend är det ingen höjdare enligt mig. Där tycker jag MCE och MediaPortal är ganska ohotade.

#4

Postad 18 december 2005 - 23:47

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Jag köpte DVBViewer i sommras och har provat lite fram och tillbaka.
Programmet känns väldigt stabilt nu, vilket alltid är en stor fördel.
Anledningen till att jag inte använder det är dock att jag tycker det är fult.
Skulle dom lägga ner lite energi till att göra en snygg OSD-skin kanske det skulle vara nått, men inte som det ser ut i dagsläget.
Duger dock väldigt bra till att använda när man sitter framför datorn, i det syftet tycker jag det är mycket bättre än MyTheatre som jag aldrig har gillat. Men som sagt, som frontend är det ingen höjdare enligt mig. Där tycker jag MCE och MediaPortal är ganska ohotade.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej som frontend är den väl inte speciellt bra men för tv är den mer än ok. EPG Menyerna och ett lätt och organiserat system för inspelning/ organisering av inspelat matrial är bra. Överskådligt och lätt med bra info om fyra nästa programmena när man väljer kanaler är inte fy skam! Går väl att ha ett annat frontend och köra denna för DVB. Bra med möjligheter att stretcha bilden välja 4:3 16:9 osv via OSD är väldigt bra. Enkelt program som även sambon kan hantera med lätthet - om du har fjärr.
Det gäller att verkligen kolla möjligheterna och inställningarna. Vid första anblicken så gillade jag inte programmet. Klicka med musen i fullskärmsläge lägst till höger på bilden så dyker det upp en meny eller vänster sida för kanaler. Att försöka styra menyerna från musen blir inte bra. ska vara från fjärr eller tangentbord
Japp du har rätt i att som Frontend så är nog MCE och MediaPortal Ohotade, ok själv har jag fastnat för Meedio. Inget snack om att inte MCE är bra, gillar menyerna skarpt! Men har sina begränsningar när det gäller DVB

Redigerat av Unregistered9bb18449, 19 december 2005 - 00:10.


#5

Postad 19 december 2005 - 01:07

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Håller med dig till fullo.

Jag tycker det är just detta som är mest frustrerande med alla htpc-program, alla har några fördelar MEN alla har också nån nackdel.

Skulle vara trevligt med ett program som uppfyllde alla krav man har.
Alltid är det nått som saknas tycker jag.

#6

Postad 03 februari 2006 - 01:59

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Ja intresset för detta pgm. verkar lite svalt. Kom igen våga prova det!!!!
Själv är jag fortfarande supernöjd efter nästan två månader. Om någon här gillar mediaportal så borde detta också vara intressant. OSD:n är inte alls så olika.
Prova Frosch OSD Skin också :blink:
Ja om det är att titta på tv (DVB) och spela in som prioriteras i HTPC:en så........
Nu finns det en beta ute också med stöd för flera DVB kort. Spela in en kanal och titta på en annan är väl inte så dumt? Eller varför inte mixa ett DVBs och ett DVBt kort.
Bara några här testar det så vågar jag nästan mig på att detta blir en officiell tråd.
Länk till vad som är nytt i senaste betan:
http://www.dvbviewer...showtopic=10944

#7

Postad 03 februari 2006 - 09:18

pgpg
  • pgpg
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Har dom så man kan ladda hem en demo och testa nu? Annars tror jag inte intresset för det här programmet kommer bli så stort. Man vill ju gärna testa innan man köper annars vet man ju inte vad man får.

#8

Postad 03 februari 2006 - 09:29

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Det är väl detta som är problemet med DVBviewer. Det finns ingen testversion. Man måste alltså köpa grisen i säcken. Det är emot mina principer. Särskilt om man inte vet om programvaran fungerar med det dvb-kort man har.

/Bäckman

#9

Postad 03 februari 2006 - 14:06

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tja!

Har nu kört programet i nån vecka och är supernöjd.
Det klarar allt som jag behöver och gör det via snygga och funktionella menyer.
Tycker det med lätthet kan mäta sig med MP och MCE grafiskt.
Spöar MCE med hästlängder när det gäller funktionallitet.
Håller med Krister om Frosch OSD Skin, riktigt snyggt och funktionellt skin!
Synd bara att det inte går att testa versionen innan köp, men 140 spänn är ju ingen stor affär.

Kan nästan lova att ni inte kommer att bli besvikna

MVH

#10

Postad 03 februari 2006 - 15:02

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Men hur svårt ska det vara att göra en demoversion då? Jag blir så irriterad!

/Stefan Bäckman

#11

Postad 04 februari 2006 - 10:41

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej!
Nej .dom har igen demoversion numera pga. problem med pirat versioner.
Det går att testa med Transedit MMC för att kolla om DVB kortet är kompatibelt. Twinhan DVBS funkar bara bra vet 4 st som kör med DVBViewer och det. Är ganska så säker efter att ha läst forumet att T och C funkar också. Skystar2 korten ska det inte vera något problem med.
Kolla här vilka kort som sdöds
http://www.dvbviewer...p?page=features
Ladda ner för att kolla om kortet funkar: http://www.dvbviewer...?page=downloads
Synd bara att det inte finns flera OSD screenshots som visar funktionaliteten där men risken att bli besviken är liten.......... :) De är enormt dåliga på att hålla sidan upp to date, det är forumet som gäller.
FireDTV (med cam) funkar inte i dagsläget men det jobbas på det i betan.

#12

Postad 07 februari 2006 - 09:14

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Lite Screenshots då.............
Bifogad fil  kanaler.JPG   76,99K   2264 Antal nerladdningar Bifogad fil  timline.JPG   84,56K   993 Antal nerladdningar Bifogad fil  musik1.JPG   67,89K   969 Antal nerladdningar

Bifogad fil  musik2.JPG   70,91K   1054 Antal nerladdningar Bifogad fil  htpc.JPG   29,76K   974 Antal nerladdningar Bifogad fil  insp1.JPG   52,84K   783 Antal nerladdningar

Bifogad fil  bild.JPG   33,8K   801 Antal nerladdningar

http server för dvbviewer:

Bifogad fil  dvbserver1.JPG   88,3K   1136 Antal nerladdningar Bifogad fil  dvbserver2.JPG   81,25K   550 Antal nerladdningar

#13

Postad 07 februari 2006 - 11:52

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan få tillbaka pengarna om det inte fungerar bra? Det är ju fortfarande som att köpa grisen i säcken.

Bra tips om Transedit, jag skall testa det. Det ger ju dock ingen bra bas och stå på. Det enda man får reda på är väl om man kan söka kanaler? Kommer jag kunna få reda på om krypterade ComHem kanaler fungerar t.ex.?

Det tar fortfarande emot... :)

/Stefan Bäckman

#14

Postad 17 februari 2006 - 20:52

Unregistered79ba53d7
  • Unregistered79ba53d7
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Har någon provat att köra DVBViewer med en Phoenix-kortläsare och Boxer och vet om det fungerar?

#15

Postad 14 mars 2006 - 16:18

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Det senaste är jag oxå nyfiken på!!! :)

#16

Postad 14 mars 2006 - 17:28

mtz70
  • mtz70
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Har kört dvb-viewer i 3-4 månader nu och jag anser detta vara det i särklass bästa program jag har testat hitills, dvs av de jag har fått att fungera med mitt twinhan kort. Det är bara att installera och köra igång. det tar 5 minuter att installera + tid för att skanna efter kanalerna sen e de klart för att användas

Det kanske inte är lika snyggt som MCE, men de har bättre och fler möjligheter och funktioner och de kanske inte har lika mkt funktionalitet som MP, men det är mkt enklare att komma i gång med och man behöver inte lägga ner 10-20 timmar på att få programmet att hitta ens tv-kort(om det ens gör det). 15 euro e i det sammanhanget en struntsumma.

Rekommenderar det starkt!

PS Kör med ett twinhan cab-ci o

Redigerat av mtz70, 14 mars 2006 - 17:32.


#17

Postad 14 mars 2006 - 21:35

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Lite Screenshots då.............
Bifogad fil  kanaler.JPG   76,99K   2264 Antal nerladdningar  
http server för dvbviewer:


<{POST_SNAPBACK}>


ser ju riktigt bra ut, ju!

Nu fattas ett dvb-kort att testa med... ;-)

Redigerat av Unregistered222df659, 15 mars 2006 - 07:46.


#18

Postad 28 mars 2006 - 20:19

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Japp då kan jag verifiera att det fungerar att ha både ett DVB-T (Pinnacle PCTV 300i) och ett DVB-S (Twinhan 1020) kort och köra dessa samtidig. Inget problem att växla kanaler mellan DVB-T kortet och DVB-S. Det är bara att växla kanaler antingen från favoritlistan eller kanallistan. När man använder DVBViewern så märker man alltså inte av att det är två kort, gäller även vid inspelning. OBS! detta gäller senaste betan men den är stabil så det är inget problem.

#19

Postad 29 mars 2006 - 10:43

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hmm, nu blev jag lite sugen. Skriver artikel om HTPC precis och helt missat detta. Kör MCE och Mediaportal just nu som andra sagt, varje tycks ha sina för och nackdelar.

Jag ser att den har stöd för DVD. Funkar det att köra ffdshow för både TV och DVD output? Irriterad på MCE att jag inte kan få ffshow att funka i TV och DVD.

Ah, grrr. FireDTV/T stöds inte, bara FireDTC/S. Får vänta tills det funkar då.

/B

#20

Postad 31 mars 2006 - 10:25

nyqan
  • nyqan
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Var inte så säker på att firedtv-t inte fungerar, i beta versionen som jag kör sedan igår fungerar firedtv-c till comhem superpt, inga som helst problem, och firedtv-c finns inte heller med i listan på stödda kort.

Enligt mig det bästa htpc program som jag testat, och jag har testat en hel del.
Utseendet ser jag inga fel i, osd htpc läget är kanske ingen höjdare om man inte kör något skinn, själv kör jag ett xbox skinn som jag personligen tycker rockar.

Att man kan köra en dvbserver och en mängd clienter är ju inte heller fel.

EDIT:
Man kan ju välja vilken codec man vill köra för det mesta, testar ikväll om fddshow fungerar överallt.

Redigerat av nyqan, 31 mars 2006 - 10:26.


#21

Postad 31 mars 2006 - 10:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Använder DVBViewer bda-drivrutiner? om det är bdadrivers så ska jag testa det, vill inte riskera min mce install.

#22

Postad 31 mars 2006 - 10:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Testade med programmet Transedit MMC som nämns längre upp i tråden o floppy-dtv T o hittade alla kanalerna. så det bör inte vara några problem med dvb-t heller.


Edit/ Testade att visa bilden i transedit åxå, det går utmärkt att skala tv-bilden med ffdshow i transedit så det bör funka i dvbviewer med. Såg med hjälp av OSDn i ffdshow att den verkligen skickar ut den skalade signalen, såg det även på den skarpare o mindre pixliga bilden, det tog dock en hel del cpu.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 31 mars 2006 - 11:46.


#23

Postad 31 mars 2006 - 11:17

nyqan
  • nyqan
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
japp bda drivare

#24

Postad 31 mars 2006 - 12:25

Rogsel
  • Rogsel
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har också testat dvbviewer i ett par månader (sen public betan släpptes) och det har varit långt över förväntan. Att det är en beta är ingenting man reflekterar över då allt är väldigt stabilt. Mycket imponerad av själva pvr delen med EPGn och de olika navigeringssätten i OSD läge.

Har kört Showshifter och Mediaportal innan och Dvbviewer är lika stabil som Showshifter fast med all funktionalitet från Mediaportal (plus lite till, dvbtext mm).

Appropå ffdshow så kan man skapa sina egna filtergrafer (som i MyTheatre) så det är inga problem med det, kör själv med ffdshow på dvd.

Enda nackdelen är att det inte stöder analoga kort, har ju blivit aktuellt med det nu när comhem i sin strävan att ligga först i teknikutvecklingen släcker digitala TV3 och ZTV :huh:

#25

Postad 31 mars 2006 - 13:48

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Ja nu har jag också testat ffdshow och det är inget problem. Det går att välja in den i Directx inställningrna och då används den både i DVB, DVD och Film läge (film på HD tex. divx.) Codecs som ska användas för DVB resp DVD och film går lätt att ändra i inställningar eller helt enkelt låta det stå i auto. (testat på senaste betan) Testade att skala upp till 1024 x 768 och att bättra på skärpan lite - fungerade bra.
Bocka gärna för OSD läget i ffdshow under testet så ser ni hur och att det fungerar.

Det går också som Rogsel säger att skapa egna grafer med tex. Graphedit som används specifikt för DVB, DVD och Film.
Finns också ett plugin till DVBViewern som gör att man enkelt bara kan byta grafer, smidigt och enkelt.
Måste också nämna möjligheten att använda detta progg. över nätverk. Det går att sätta upp en dvbviewer som server och sedan ha klienter av DVBViever på övriga datorer. Ja det går att växla kanal på klienterna också.
Ja detta är ett program som fungerar över förväntan................. :huh: :) ;)

#26

Postad 01 april 2006 - 10:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Finns det någonstans man kan ladda ner skins från, borde finnas nått snyggare tycker jag.

Verkar finnas många goda sidor hos programmet.

Är det stabilt? startar nästan aldrig om min htpc, fick installera om MCE häromdagen, innan dess så har den gått i 3 mån med bara en omstart för en uppdatering jag gjorde.

#27

Postad 01 april 2006 - 12:48

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Ja det är mycket stabilt, Ok, den kan hänga sig någon gång men det är oerhört sällan. Klart jag kan inte låta bli att testa olika saker så ok...
Lämnar jag den på ett dygn med samma kanal på så är det inget problem, den hänger sig inte.
Jag skör själv med Xbox skinnet nu som är lite snyggare tycker jag. Detta är ett OSD -skin, finns andra skins också för själva programet när man inte kör i fullskärmsläge.
Alla plugins skins betor mm. får man tillgång till när man köpt progget. Finns på lösenordsskyddad download.
Det går även relativt lätt via en skineditor ändra lite i OSD:en
Finns även en språkeditor för att lätt kunna översätta eller som i mitt fall ändra på texterna som finns på knapparna i skinnet lite

#28

Postad 01 april 2006 - 14:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det såg ju klart bättre ut.

En sista fråga då bara. Funkar det med Mce-fjärr o helst åxå Mce-tangentbordet

#29

Postad 01 april 2006 - 15:19

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Ja Mce-fjärren funkar oavsett om du har vanligt xp eller mediacenter. (finns en plugin för att få den att funka) Mce tangentbordet är beroende av drivrutinerna i XP. Funkar det bara där så går det också i DVBViewern. (Har för mig att man bara får tangentbordet att funka i Mce eller engelsk ver. av xp.) Alla kommandon och genvägar mm går att enkelt lära in i fjärren eller tangentbordet. Tryck bara på "learn" i inställningarna och tryck sedan på önskat tangen, tangentkobination eller knapp på fjärren. Sedan kan du spara dessa inställningar om du vill med eget namn och välja in profil sedan.
Också en variant på Xbox skinnet

Redigerat av Unregistered9bb18449, 01 april 2006 - 15:28.


#30

Postad 03 april 2006 - 22:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Har fått igång ett fungerande system utan problem. Bilden blir kanon o både mce fjärr o tangentbord funkar bra, tog ca 5 min att få till knappar o liknande på ett vettigt sätt.

Waf är lite lägre än med mce iaf enligt min sambo :blink: samt att jag inte fått till kanalbytena riktigt, det tar ganska lång tid innan nästa kanal visar sej.

#31

Postad 04 april 2006 - 09:52

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Tja...har följt tråden ett tag nu och börjar själv bli sugen.

Frågor:

1. Kan man schemalägga inspelningar enligt principen. Record All episodes och Rrcord new episodes?

2. Fungerar alla TV kort med mjukcam?

3. Hur fungerar streamfunktionen. Är det som att sitta och titta på servern eller blir det massa krångel för att kunna titta/schemalägga från en klientstation? Krävs det en licens per dator?

#32

Postad 04 april 2006 - 10:19

nyqan
  • nyqan
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Svarar på det jag vet.

1, Ja det ska gå, bara läst om det, ska testa det i praktiken så fort jag får tillfälle

2, ingen aning

3, Inga extra licenser behövs, du installerar bara dvbviewer på clienten och får tillgång till alla interna funktioner som finns i dvbviewer.

#33

Postad 04 april 2006 - 21:05

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Så då PayPal'ade man över 19$, får se om det lirar med mitt Twinhan DTV Mini Ter..... :huh:

#34

Postad 04 april 2006 - 22:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Så då PayPal'ade man över 19$, får se om det lirar med mitt Twinhan DTV Mini Ter..... ohmy.gif


Står med i deras lista iaf, så det borde funka.
Dra ner den senaste betan, Den är stabil. Med den senaste retailen så var det lite knepigare o få dvb-t helt stabil, provade med 3 olika kort med liknande resultat (FloppyDtv, Twinhan o ett avermediakort)

#35

Postad 05 april 2006 - 11:07

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

3. Hur fungerar streamfunktionen. Är det som att sitta och titta på servern eller blir det massa krångel för att kunna titta/schemalägga från en klientstation? Krävs det en licens per dator?


Det är som att sitta och titta på servern. Byt till vilken kanal som helst. Du kan välja vilken codec du vill ha på klienten tex. nvida ellr cyberlink osv. Inspelning och EPG fungerar också på klienten. Fungerar perfekt stabilt, inga hack eller något. (100 Mbit/s lan) Jag provade först att streama från DVBVievern, fick det inte att funka. Kör den fristående DVBServern (senaste ver) - unicast. För att få detta att fungera måste samtilga klienter av DVBViever välja: Unicast netvork device under Hardware i settings (senaste betan) Alltså bara DVBServern skall vara "ansluten" till DVB kort -et -ena.
(avkodningen av kanalerna görs i DVBServern)

Det går att titta / spela in olika kanaler från klienterna om dom ligger på samma transponder / mux

Använd inte senaste thsource.ax som ingår i DVBVieverFilter 2.7 (gör en backup av den gamla först)
Fick problem med att ljudet hackar och DVBServern fungerade definitivt inte.

Ja detta är minsan inte illa ;) :D :lol:
Ska prov trådlöst nu och att ha tre klienter samtidigt :D
Edit: Fungerar trådlöst (D-link DWLG650 108 MBit/s) och två klienter på lan.
Dvbwievern hänger sig ibland (rätt ofta under testerna här) En klient verkar gå bra. Kan vara filter, server, DVBViewer betan. Sluttestat för idag. <_<
Nyfiken om någon annan testat / tänker testa och resultatet.

Editerat igen: Ingenting fungerar särskilt bra :angry: Har ingen betydelse hur mycket jag startar om windows eller DVBViewern, likadant på både den bärbara datorn och min kontorsdator. Htpc datorn där jag även har DVBViern som klient där funkar det. Vet inte vad som har hänt funkade väldigt bra från början.... Nya tag någon annan dag :)
Edit: Kunde inte låta bli....Cyberlinks videcodec. och nu fungerar det (var det jag också körde med från början) :)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 05 april 2006 - 15:26.


#36

Postad 05 april 2006 - 17:39

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Mäktigt svar på min fråga asso....precis det jag ville höra!

Och varför kör trådlöst när man kan dra kabel i hela huset?
Älska att eliminera okända, osäkra faktorer!
En 70-tals kåk kan ju inte må dåligt av lite fler hål i väggen?

CAT5 på rulle e' melodin det. :-)
(Eller var det CAT6E jag skulle ha för att köra GIGABIT, trodde det rullade i CAT5 också, men tji fick jag!)

#37

Postad 05 april 2006 - 18:06

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
@ SyrAk
Ta det bara lungt ännu! Måste testa mera, känns ostabilt fortfarande. Fungerar bra ibland och nästa stund inte. Hela datorn låser sig ibland. Du får nog räkna med lite, try and error innan ;)

#38

Postad 05 april 2006 - 18:19

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
aouch...tanten hoppar redan jämfota...det vi har idag fungerar tyvärr problemfritt. Det inskränker mitt handlingsutrymme kraftigt (Kom ihåg det pojkar: Det kan fungera FÖR bra:-)!

#39

Postad 05 april 2006 - 19:30

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

aouch...tanten hoppar redan jämfota...det vi har idag fungerar tyvärr problemfritt. Det inskränker mitt handlingsutrymme kraftigt (Kom ihåg det pojkar: Det kan fungera FÖR bra:-)!

<{POST_SNAPBACK}>



:lol: ;) :) :D

"Don´t fix what´s not broken" eller hur va det nu igen...?

"Men det här blir mycket bättre, snyggare och en massa fiffiga finesser".....
Varför kan de inte förstå att det kan bli så mkt bättre!!!? :D

#40

Postad 05 april 2006 - 20:43

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Det är nog bäst att dementera lite innan alla drar för stora växlar på detta med server och klienter.
Verkar vara så att det bara fungerar med en klient åt gången om men inte ska se på samma kanal på alla. Vet inte hur jag lyckades tidigare idag med det konststycket att ha två olika kanaler igång. Rent teoreteskt så borde det gå men jag har varit på DVBViewers forom och titat ang DVBServern och vad jag fattar så funkar det bara med en klient åt gången om man inte kör multicast. (eller samma kanal i unicast). Detta är som sagt bra på betastadiet ännu och vad jag fattar så jobbas det på detta med server och klienter så vi får väl se vad det blir. ;)

#41

Postad 05 april 2006 - 20:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det är nog bäst att dementera lite innan alla drar för stora växlar på detta med server och klienter.
Verkar vara så att det bara fungerar med en klient åt gången om men inte ska se på samma kanal på alla. Vet inte hur jag lyckades tidigare idag med det konststycket att ha två olika kanaler igång. Rent teoreteskt så borde det gå men jag har varit på DVBViewers forom och titat ang DVBServern och vad jag fattar så funkar det bara med en klient åt gången om man inte kör multicast. (eller samma kanal i unicast). Detta är som sagt bra på betastadiet ännu och vad jag fattar så jobbas det på detta med server och klienter så vi får väl se vad det blir. smile.gif


Det är nog som när jag körde linux/vdr det gick bra med många klienter bara dom fick varsitt tvkort, eller visade samma kanal på klienterna som på servern. Ett bra sätt att testa klient/server på är o köra ett kraftfullt system o sen ett par klienter i WMvare så slipper man springa mellan burkarna.


QUOTE(SyrAk @ Apr 5 2006, 18:19 )
aouch...tanten hoppar redan jämfota...det vi har idag fungerar tyvärr problemfritt. Det inskränker mitt handlingsutrymme kraftigt (Kom ihåg det pojkar: Det kan fungera FÖR bra:-)!
*




huh.gif blink.gif biggrin.gif rolleyes.gif

"Don´t fix what´s not broken" eller hur va det nu igen...?

"Men det här blir mycket bättre, snyggare och en massa fiffiga finesser".....
Varför kan de inte förstå att det kan bli så mkt bättre!!!? wink.gif


Jag kör dubbla system tills jag fått den nya att funka helt o mappat fjärren så att det blir så likt det gamla systemet som möjligt. Sen går man så sakteliga över till det nya systemet genom att säga att man ställt nått på inspelning så hon får vänta tills den är klar innan hon startar MCE, då måste hon använda det nya systemet ett tag iaf. Min sambo är visserligen ganska van. Ett tag förut så fick hon fråga varje gång hon skulle titta på tv eller film vilket system det var som var igång. ;) :D :lol:

#42

Postad 05 april 2006 - 21:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Nu ska vi leka lite o se vad dvbviewer klarar. Har gjort en test nu med min vdr-server med 3st dvb-t kort 1 st Tecnotrend premium 1.2, 1st Tecnotrend 1300 Budget, 1st Twinhan dvb-t. Med hjälp av mina andra datorer samt vmware så lyckades jag köra tv o film till sammanlagt 7 klienter, servern sände ut 3 olika kanaler samt 4 inspelade filmer. Servern o switchen har gigabitnätverk dom andra datorerna 100 Mbit. Kan ju säga att jag är glad att servern skickar ut en otrolig mängd data. Kan även tala om att min normalt sett tysta server lät plötsligt en hel del när alla diskar jobbar för fullt.

Nu ska jag sätta upp o testa samma sak med dvbviewer bara för att se om det går, samt även för att se om jag eventuellt kan ersätta vdr o på så vis klara mej med en tunn klient i tvrummet.

#43

Postad 05 april 2006 - 21:45

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Vad kör ni för fjärrisar till Dvbviewer? Känns som om Twinhan-kontrollen saknar en massa knappar man vill ha...

Vilken rekommenderas?

#44

Postad 05 april 2006 - 21:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag kör med en MCE-fjärr o ett MCE-tangentbord. det funkar utmärkt o finns ett plugin till som gör det lätt att mappa om den rätt.

Finns ett twinhan usb-fjärr plugin på dvbviewers downloadsida, då borde du kunna mappa dom funktioner du vill ha.

#45

Postad 06 april 2006 - 10:47

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jo jag vet, har testat den som hastigast. MEn problemet är att det inte är så många knappar, tex ingen röd-grön-blå-gul och det känns som om det inte blir så enkelt som det skule kunna vara med den....

#46

Postad 06 april 2006 - 12:51

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

vis klara mej med en tunn klient i tvrummet



Hur menar du nu då. Skall du lösa "drömmen" genom att byta till DVBviewer?

Riktiga tunna klienter är väl inget att titta åt ens? Eller menare du nätverksboot?
Jag fattar inte hur du har tänkt ditt koncept, kan du utveckla ?

#47

Postad 06 april 2006 - 16:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE
vis klara mej med en tunn klient i tvrummet


Hur menar du nu då. Skall du lösa "drömmen" genom att byta till DVBviewer?

Riktiga tunna klienter är väl inget att titta åt ens? Eller menare du nätverksboot?
Jag fattar inte hur du har tänkt ditt koncept, kan du utveckla ?


Jag behöver inte gå riktigt så långt att jag kör nätverksboot. Men jag har tänkt mej en server med tvkorten o stora hårddiskar precis som min vdrserver ser ut idag. Sen en enkel dator i tvrummet, en till tvn i sovrummet. Dom ska i princip bara behöva innehålla processor, minne, grafik med dvi och i sovrummet räcker det med det inbyggda ljudkortet på ett moderkort, kör ljudet via tvns högtalare där. Sen behöver jag en liten hårdisk från en laptop att köra systemet på, dom kan byggas på en enkel processor tex en sempron eller celereon då dvbviewer kommer att vara det enda programmet i dom. Jag kan även köra win 2000 i dom för att på så vis sänka systemkraven lite till.

Anledningen till att jag vill byta ut vdr är att tjejen vill kunna titta på tv vid sin dator med windows, jag vill kunna köra i min spel/arbetsdator som åxå bara har windows. En annan anledning är att om jag inte är hemma o nått strular med vdr-servern så kan inte min sambo se något inspelat material på servern, hon kan inte o är inte intresserad av att lära sej linux.

Hoppas det klarnar lite.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 06 april 2006 - 16:12.


#48

Postad 07 april 2006 - 09:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Nu har jag testat o pillat en hel del med server/klient har lyckats köra 3 kanaler samtidigt varav en betalkanal, har bara 1 st kortläsare i vdr-servern o inte hittat något bra program att dela programkortet med i windows/dvbviewer. I vdr är detta inget problem. Synd att jag lämnat tillbaka polarens firedtv, men får väl slita ur mitt floppydtv ur htpcn o testa med dubbla programkort.

Kan inte påstå att jag tycker det känns stabilt att köra server/klient krashar lite då och då, samt har även haft problem med att klienterna tappar kontakten med servern.

#49

Postad 08 april 2006 - 09:00

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jag har ett problem som kanske beror på att jag inte testat att justera inställningarna så värst mkt...

Om jag lämnar Dvbviewer ett par timmar på visandes bild så hänger det sig (tror jag) och bilden försvinner...
Har testat ett par kortare inspelningar och det verkar lira.... Hade för lite diskutryme bara :D

Kör NVidia video och ljud codecs med ffdshow.

#50

Postad 09 april 2006 - 22:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
En liten uppdatering angående mina försök i dvbviewer i server/klient system.
Jag använder för närvarande senaste versionen av serverprogramvaran. Jag kör servern på en dator med dubbla P3 500mhz 3 dvb-t kort 1 gig ram, ett gammalt GF2-kort står för grafiken o 3 hårddiskar på sammanlagt 400 Gb OS är win 2000 pro.

Till servern har jag kört 3 klienter som varit igång hela dagen. Den sämsta klienten är min laptop som är en dell latitude med 766 mhz cpu 384 meg ram nått 8 megs graffe. Programvara Win XP pro, dvbviewer version 3.2.6 vilket jag upplevt vara den stabilaste versionen i server/klient uppsättning. som codec använder Nvidia pure video i 2 klienter o i laptopen använder jag cyberlink powerdvd 6.0

Dom andra 2 klienterna är en dell dimension 8200 o en dell dimension 8400. Tidvis har jag även haft min htpc inkopplad som klient med en AMD athlon 64 3000+ 1 gb ram, nvidia 6600 grafik, sounblaster audigy z2.

Detta har gått stabilt hela dagen, inga crascher eller hängningar varken i servern eller i klienterna.

Servern är alltså dedikerad server o arbetar helt utan skärm, jag använder fjärrskrivbord för att fixa inställningar o liknande.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 09 april 2006 - 22:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.