Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Linn eller Thiel?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2009 - 19:39

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Har varit på en demo och lyssnat på Thiels högtalare CS 1.6, 2.4 och 3.7. Alla kononbra högtalare tycker jag. Enda modellen som "går in" i min lägenhet är nog 1.6-orna.
Jag är också väldigt inne på Linns prylar och "tune dem" gjorde verkligen intryck på mig. Ska försöka få mig iväg och lyssna på Linns grejor men det är tyvärr rätt långt att åka till närmsta Linn-återförsäljare som jag känner till (Umeå -> Luleå).
Vore kul om ni fyllde på med era kommentarer om dessa två märken!

#2

Postad 11 april 2009 - 19:46

Blacksight
  • Blacksight
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
http://www.linn.co.u...tail?country=SE

#3

Postad 12 april 2009 - 12:36

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Tja...det beror ju på var du vill gå - i det långa loppet? Linn har ju möjligheten att aktiveras, dvs du kör ett steg till respektive register i högtalarna. Har inte lyssnat på Linn på länge men på 90-talet kommer jag ihåg att det var en grym skillnad mellan passiva och aktiva Linn Keilidh (föregångare till Ninka, som numera efterträtts av Majik 140).

Jag har inte lyssnat på Thiels högtalare alls så jag kan inte ge dig råd i vilken som passar dig och din musiksmak bäst. Men jag är mycket svag för Linn....men ett problem är ju att allt blir dyrare än vad man tänkt sig....köp ett par Linn högtalare, sedan ska de aktiveras (nya steg och filter) osv.....samma sak med om man köper en LP12...uppgraderingarna kostar skjortan.
Å andra sidan - du kan köpa högtalarna, sedan behåller du dem när du uppgraderar till aktiv drift (med ett annat märke är det att byta hela lådan - Audiovector undantaget).

Besök TaktOTon - en trevlig butik (senast jag var där....för 15 år sedan i alla fall......).
/Andreas

#4

Postad 12 april 2009 - 15:29

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
Linns högtalare låter fint, dock tycker jag ofta att dom är en smula dyra om man ser till vad man får för pengarna tyvärr. Sista Linnhögtalarna jag ägde var ett par Keilidh och dom var jag riktigt nöjd med, dock är det som Hultin säger, det blir dyrt med uppgraderingar till Linn.

Lite egna tankar och synpunkter som står för mig och bara mig. Andra har säkert upplevt annat.

Takt&Ton i Luleå är för säljkåta för att kunna ge bra tips och råd osv när det kommer till HiFi i mina ögon, dom försöker alltid pracka på en saker och ting man inte riktigt kanske varken vill ha eller budgeterat för och när man påtalar det så blir det snorkiga miner till svar plus att om man ens råkar säga nåt negativt om Linn.. då blir det inte alls roligt, dom kan häva ur sig precis vad tusan som helst för att racka ner på andra märken vilket stör mig rätt mycket, man står inte som säljare och snackar skit om precis allt annat utom det man säljer, nämn inte bluray eller HDMI för det är också bara skit också enligt dom.. Har du en enormt fet plånka och vill lägga ut pengar utan att betänka för en sekund att säljaren kanske bara står och snackar ren skit så gillar dom dig dock :P

Vet man exakt vad man vill ha så funkar butiken men är man rådvill så tycker jag butiken Hifi & Hembio på kungsgatan är ett bättre alternativ (ett stenkast bort bara), där bemöts man som en vanlig svensson på trevligt vis och inte ett objekt som bara finns för att tjäna stålar på. Dom har hyfsat sortiment och bra priser dessutom.

Fanns för ett par år sen en rätt trevlig butik i Skellefteå också, var in nån sväng där och tittade och pratade lite, minns dock inte vad butiken hette, dom var rätt jordnära och schyssta där också vill jag minnas.

Thiel vet jag tyvärr inget om mer än att dom bygger mycket vackra högtalare :D

#5

Postad 13 april 2009 - 18:06

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Tack för era svar!
Jag ska absolut ta med mig dina kommentarer Shike om Takt o ton när jag är dit nästa gång (har varit in där 2-3 ggr dom senaste åren), som ett sätt att inte glida in på nåt spår som inte blir rätt för mig.
Men ang detta att dom snackar skit om andra märken än Linn (och Sherwood). Den enda konkreta erfarenhet jag har av detta var när jag var ditt för 3 år sen. Då snackade dom upp Sherwood jämfört med övriga märken som tex Yamaha. Det slutade med att jag (som var helt rådvill när jag kom dit) köpte en Sherwood DVD och receiver och jag kan bara hålla med. Sherwood är bättre.
Det fina är att dom har aldrig nåt emot att bevisa sina påståenden, som att koppla upp prylarna så man får bilda sig en egen uppfattning. Eller som att dom gav mig 14 dagars full returrätt på Sherwoodgrejerna om jag inte skulle vara nöjd (jag trodde nämligen inte riktigt mina egna öron när jag hörde hur bra den fula sketna receivern faktiskt lät).
Men som sagt, jag kommer absolut att ta med mig dina kommentarer, man ska alltid se till att man är med själv i processen så man inte handlar bara för att försäljaren övertygat en med snack.
Detta är min erfarenhet av Takt o ton... ;)

Ang butiken i Skellefteå så antar jag det var Ljudshopen du menade. Där handlade jag mina högtalare jag har nu. Mycket trevlig butik och personal. Men återigen.. Takt o ton är dom som jag upplevt är bäst på att plocka fram prylar som ger mig mest musikupplevelse för pengarna. Jag erkänner, jag är fast för "Linn-filosofin". Jag är ingen enveten förespråkare eller nåt sånt, bara att jag fått dom bästa upplevelserna av dom prylarna. Därför är jag osäker på om jag vågar köpa Thiel, då kanske jag missar "Linn-upplevelsen" :D Låter kanske lite knäppt, men ni förstår nog hur jag menar.

Ikväll har jag faktiskt förmånen att vara hembjuden till en som äger b.la Linn Akurate 242-högtalarna. Kan säga att jag är gryyyyyyymt eggad :D

Detta med att kunna aktivera högtalarna är ju en mycket bra grej. Förutom att det kostar en massa :rolleyes: Men det är ju trevligt att kunna bygga vidare på det man har.

Jag ska ev upp till Luleå i veckan och kommer då att göra en ordentlig visit till Takt o ton (och Hifi &Hembio ska jag kolla in, visste inte om att den fanns). Siktar i första hand på att lyssna på Linn Majik 109 och 140 högtalarna. Hoppas jag tycker dom är jättebra. Blir så ofantligt dyrt ifall man ska gå upp på Akurat-serien... speciellt som jag gillar att ha surround och inte "bara" stereo.

Shike vad är det som gör Linn inte riktigt prisvärda enligt dig? Andra prylar för samma pengar ger bättre ljudbild, mer bas (:P), bättre "tune dem"-kvalitéer... vad syftar du på?

Redigerat av Micke_L, 13 april 2009 - 18:12.


#6

Postad 13 april 2009 - 20:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
2st diametralt motsatta världar. Ett underligt val dock, lite som att hamna i sitsen att hmmm skall jag välja på moderaerna eller vänstern. Vad tycker ni. ;) Låt mig förklara. Linn är soundsghapeade och färgade och allt för ofta långt borta från neutralitet och naturlighet. Det ligger inte i företagets filosofi för hur ljudåtergivning skall vara. Thiel är strikt åt andra hållet med en ljudfilosofi som är analytisk och korrekt. Jag hade alla dagar valt Thiel som är genuint byggda högtalare med lite lämnat åt slumpen. Igor kan behålla sitt tune dem och sina guldöron enligt mig. En högtalare som är mycket undermålig sett till pris prestanda i alla lägen. Linn är en maknadsföringskomplott inget annat. :P Ala B&O.

Redigerat av mr-välljud, 13 april 2009 - 20:50.


#7

Postad 13 april 2009 - 21:57

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0

Shike vad är det som gör Linn inte riktigt prisvärda enligt dig? Andra prylar för samma pengar ger bättre ljudbild, mer bas (;)), bättre "tune dem"-kvalitéer... vad syftar du på?


(Sherwood tycker jag är prisvärda grejer, låter riktigt fint för en vettig peng, 100% med dig där. Har själv ägt Sherwoodprylar :P )

Just Linn tycker jag är lite knepiga, jag ska villigt erkänna att också jag är rätt svag för det gå-påiga in-your-face soundet som Linngrejer ofta har, typiskt brittiskt/(skottskt) på nåt sätt, Arcam har också lite samma sound i många produkter och sånt där som ljudbild och neutralitet, det finns inte på kartan i Linns sortiment utan det är mycket stampatakten som gäller, if it sounds good, it is good är ju lite deras filosofi. Vad nackdelen är att.. jag tycker faktiskt man betalar lite för mycket för märket, deras produkter är inte helt prisvärda om man jämför med andra märken. Linn är snäva, tighta och kompromisslösa i soundet och dom är definitivt inte neutrala.

Andra produkter på marknaden ger bättre och mer sammanhållen ljudbild och mer ofärgat ljud överlag, det märkliga är att produkter inte förlorar sin "stampafotenfaktor" som en följd av det heller, Linn är inte unika på att spela engagerande på något som helst vis. Jag har mer och mer med åren kommit underfund med att jag vill att det ska låta korrekt och gärna med en riktigt bra ljudbild, inte färgat och därför har jag mer och mer börjat gå ifrån Linns sortiment, prisfaktorn spelar såklart också stor roll då jag märkt att andra produkter spelar minst lika bra om inte bättre till billigare peng och då är valet inte svårt alls längre. Har inga riktigt konkreta exempel här tyvärr, har provlyssnat en del genom åren nu och det är en återkommande trend att jag blir överraskad av prislappen på Linns grejer efter att jag har hört dom och det är inte på ett positivt sätt menat.

Som jag ser det..

Linns +
Högt engagemang i ljudet
Mycket bra byggkvalitet, har nog aldrig stött på en risigt byggd produkt från Linn.
Man vet alltid vad man får i ljudväg.
Uppgraderingsmöjligheter är vanligt förekommande.

Linns -
Färgat ljud
Ej prisvärt

Bra alternativ till Linn finns det säkert 10000 tips om från olika personer, allt beroende på vem man frågar :D

I dina skor skulle jag uppsöka butiker främst nere i söder och kika och lyssna ordentligt för att få en bättre bild av vad marknaden egentligen har att erbjuda. Uppe i Luleå är det trots allt liite skralt fortfarande tyvärr. Ner till 08 drar man ju alltid en sväng då och då, passa på att ta en dag till att bara kika på Hifi t.ex? :huh: I prisklassen du tittar på är Luleå begränsat. 20-25k+ högtalare finns det förvisso men inte speciellt många alternativ. Finns säkert en del folk i norr/västerbotten som kanske kan erbjuda en lyssningstund på olika grejer också. Ett tips kan ju vara att du startar en tråd om det? Döp den till typ, provlyssning i Västerbotten?, och fråga, folk är vänligare än vad man tror ;)

Redigerat av Unregistered1017, 13 april 2009 - 21:58.


#8

Postad 13 april 2009 - 22:50

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Orsaken till att jag funderar på just dessa två märken är helt enkelt att jag råkat springa på dom och tyckt dom varit intressanta. Jag skulle helt klart behöva lyssna på ett mycket bredare utbud av produkter, det vore inte dumt.

En liten rapport nu efter kvällens Linn-lyssning ;) Jag kan naturligtvis inte svara på vad jag ev skulle upptäcka för kvalitéer hos Linn om jag hade ägt såna under några år. Men kvällens lyssning kan jag sammanfatta med att jag helt klart kan tänka mig att dom inte är så prisvärda, som ni säger!

Visserligen gjorde dom intryck på mig, fattas bara annat så dyr som den anläggningen var. Akurat 242 (svarta, grymt snygga, trodde inte dom skulle vara så snygga utifrån dom bilder jag sett), Linn CD-12, Exotik försteg, två monoblock (sen en LP-12 med RIAA och strömförsörjning i separata enheter. Vi lyssnade inte på dessa, det blir nästa gång).
Det lät väldigt tydligt och man hörde verkligen detaljer osv och det lät lika bra även på låg volym (På anläggningen jag själv äger tycker jag att man får dra upp volymen endel innan det börjar låta bra).

Men samtidigt kändes det som att... var det allt? En anläggning för några hundra tusen, ska det inte låta ännu bättre? Visserligen så upptäcker man säkert mer och mer av en anläggnings kvalitéer ju mer man lyssnar, men ändå.
Jag lämnade kvällens lyssning med känslan att dom där Thiel-högtalarna som dom har i Umeå (där jag bor) var RUSKIGT sköna prylar och Linn-arna lämnade alltså ett stort frågetecken kring prisvärdheten (eller min oförmåga att förstå deras storhet :P).

Visserligen ska jag tillägga att Thiels värstinganläggning också var lite svår för mig att fatta varför den skulle vara så dyr, även om jag till viss del kunde förstå det, tex att ljudbilden var riktigt underbar. Men jag är nog helt enkelt inte nog audiofil för att förstå mig på dom fullt ut.

Ska tillägga att jag har TROTT att Linn skulle vara väldigt neutrala (som ni alltså säger att dom inte är!). Och eftersom Thiel låter väldigt annorlunda (och faktiskt mycket trevligare än Linn :D) så trodde jag att Thielarna INTE var neutrala. Trots att jag ju faktiskt har läst om Thiels filosofi.

Provade faktiskt att köra dom minstsa Thielarna, CS 1.6 med mina Sherwoodgrejor och det funkade riktigt bra. Han som demade grejorna var rejält förvånad! Så jag kan ju köpa dom utan att byta elektroniken på en gång i alla fall.

Det blev en intressant tråd det här tycker jag, nu får jag ta och sova på saken :huh:

#9

Postad 14 april 2009 - 09:45

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jag har ett par Thiel 3.6 som är föregångaren till 3.7. Något som jag har märkt är att dem är lite kinkiga med vad man har för elektronik. Thielarna kan spela väldigt analytiskt och klinskt med fel elektronik. Nu vet jag inte om det även gäller de små modellerna som 1.6 då jag aldrig lyssnat på dem.

#10

Postad 14 april 2009 - 13:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Mycket bra byggkvalitet


De brukar rätt ofta (säger inte jämt eftersom jag inte vet) bruka undermliga element. Igor är snål! ;)

#11

Postad 14 april 2009 - 20:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Då har jag varit på Ljudshopen i Skellefteå och lyssnat på Gamut L5. Mycket mycket bra, dom lät fylligt och varmt i motsats till Linnarna, men lite för mjukt i konturerna. Ett mellanting vore perfekt.

#12

Postad 14 april 2009 - 20:50

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Har du hört Revel F30. Mycket neutrala och korrekta? Revel är ett märke som är svårslaget. :) Tror jag bor nära dig om du är sugen på lyssning!

#13

Postad 15 april 2009 - 00:18

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0

De brukar rätt ofta (säger inte jämt eftersom jag inte vet) bruka undermliga element. Igor är snål! :D


Hmm okej, jag tänkte faktiskt mer på elektroniken samt chassin än element, vet alldeles för lite om högtalarelement för att ens våga mig på ett uttalande om det. Borde nog förtydligat det i min post antar jag :)

#14

Postad 15 april 2009 - 11:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det fanns väl en entusiastisk Linn-försäljare i Umeå för ett tag sen?
Några på mitt jobb köpte dyra Linnanläggningar av honom...
Jag har hört en av dem och det låter helt OK med tanke på att han ställt upp högtalarna lite konstigt. Det borde kanske låta lite bättre med tanke på priset, inte vet jag...

#15

Postad 15 april 2009 - 16:21

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag har ett par Thiel 3.6 som är föregångaren till 3.7.


En kompis till mig har dessa me ;)

Han har fina apparater till dem..Krell klass A .. Dom låter suveränt bra med bra inspelningar väldigt neutralt och detaljerat , dock så är det inte riktigt min typ av ljud iom att jag tycker de är lite för Analytiska och kräsna ..
Mvh

#16

Postad 15 april 2009 - 16:40

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Har du hört Revel F30. Mycket neutrala och korrekta? Revel är ett märke som är svårslaget. ;) Tror jag bor nära dig om du är sugen på lyssning!

Nej, har inte hört dom! Inte ens hört talas om dom :P Men surfade in och tog en titt på hur dom ser ut i alla fall. Visst, en provlyssning vore absolut intressant!
Idag tog jag med mina Avance Dana 680XT till rc ljud och bild och testade mot Thiel 1.6. Blev inget köp av dom. Tyckte faktiskt att det mest skiljde i karaktär mellan Avancarna och Thielarna. Avancarna är mjukare. Men jag skulle säkert vinna på att ha bättre elektronik.


Det fanns väl en entusiastisk Linn-försäljare i Umeå för ett tag sen?
Några på mitt jobb köpte dyra Linnanläggningar av honom...
Jag har hört en av dem och det låter helt OK med tanke på att han ställt upp högtalarna lite konstigt. Det borde kanske låta lite bättre med tanke på priset, inte vet jag...

Han jag var och provlyssnade Linn hos i Skellefteå hade handlat från nån i Umeå. Som numer lagt ner försäljningen (eller om han kanske säljer hemifrån lite ännu ev).

#17

Postad 15 april 2009 - 19:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Har du hört Revel F30. Mycket neutrala och korrekta? Revel är ett märke som är svårslaget. ;) Tror jag bor nära dig om du är sugen på lyssning!


Häääärligt att någon har dem. Lyssnade på F30 för ett par år sedan. Men inte funnit dem beggade, än... Hehe.

Kul. Vad har du för elektronik?
/Micael

#18

Postad 15 april 2009 - 19:35

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Vad har inte mr-välljud för elektronik är väl snarare frågan. Lyssnade på Magnaplan tror jag de heter på Rc för ett tag sedan ett par elektrostater kan detta vara något för dig kanske?

Kör själv oxå med Avance men Signatur 8.

// Sat

#19

Postad 15 april 2009 - 21:20

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Elektrostater verkar spännande måste jag säga. Men hur funkar förstärkningen till såna? Är väl nåt uppladdnings-grejs nånting? Krävs det div extra, dyr, elektronik till såna?
Dom elektrostater jag sett på rc är Quad... tror jag. Verkar spännande.

#20

Postad 16 april 2009 - 10:21

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Häääärligt att någon har dem. Lyssnade på F30 för ett par år sedan. Men inte funnit dem beggade, än... Hehe.

Kul. Vad har du för elektronik?
/Micael


Jag brukar ett Accuphase C11 fom försteg till ett P300v som slutsteg samt en Wadia 12 dac och Theta Pearl Drive.

#21

Postad 16 april 2009 - 10:24

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Elektrostater verkar spännande måste jag säga. Men hur funkar förstärkningen till såna? Är väl nåt uppladdnings-grejs nånting? Krävs det div extra, dyr, elektronik till såna?
Dom elektrostater jag sett på rc är Quad... tror jag. Verkar spännande.


Elektrostater eller magnetostater är 2 olika tekniker och Magnepan är magnetostater. Det kräver inget extra. Elektrostater har en elektronikdel inbyggd för att bygga uppspänning mellan 2st statorer som laddas positivt och negativt för att elementet som är en film mellan dessa statorer skall kunna röra på sig. Dock är allt inbyggt.

Jag gillar inte elektrostater eller magnetostater eftersom de är dynamikfattiga samt basfattiga. Det är inte min cup of tea. SÅdana system hatar man eller älskar.

#22

Postad 16 april 2009 - 17:59

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Huga, dynamikfattiga, det lät inte kul... dynamik är skoj.

#23

Postad 16 april 2009 - 20:15

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
När jag provlyssnade dem så tyckte de hade fin dynamik men främst tyckte de spelade på ganska bra i basregistret vilket förvånade mig mest. Dock kräver de utrymme ca 1,5m bakom.

Tänkte bara att det var ett par högtalare som verkar ligga lite i din prisklass, de finns i närheten för provlyssning och jag minns de som väldigt öppna ljudmässigt.

// Sat

#24

Postad 05 maj 2009 - 22:20

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Linn anser det ska vara roligt lyssna på musik, och deras skivspelare är väldigt bra. Glädjen i musiken är viktigare än alla hifi-parametrar.

Men... högtalarna sprider inte ut ljudet ordentligt, det känns mer som att det kommer från vänster och det kommer från höger. Djupet saknas, blir inget riktigt rumsfyllande 3D perspektiv. Jag saknar stunsen och det holografiska avtrycket i detaljerna. Visst svänger det, men någonstans känns det som en luddig hinna över musiken...

Jag lyssnade faktiskt på Linns värstingsanläggning för 750 000 kr. Stora högtalare med inbyggda slutsteg för varje element och allt. Men... Jag blev inte imponerad och jag blev inte berörd. Visst gick det att spela enormt högt, och basförmågan var otrolig och ljudet höll ihop även komplex musik som hård och tung multimixad psytrance.
Rolig musik javisst, men inte roligt i 750 000 kr klassen... Jag hade väntat mig bli imponerad, och det blev jag inte.

Men...
Så kommer jag hem och lyssnar till min "lilla" anläggning - en Alchemist Axiom, ren budget införskaffad ny för knappt 3 000 kr. Thorens skivspelare, Pioneer DVD med Alchemist 24/96 DAC, och ALR Jordan stativare. Och ljudet är klarare, tydligare, mer detaljerat, mer omslutande och jag kan nästan ta på instrumenten, det finns en stuns och en klarhet i anslagen som är förförisk.
Och detta för totalt knappt 16 000 kr för hela min anläggning inklusive kablar och allt.

Så när jag kom hem kändes det som att jag precis hade sparat 750 000 och vilken lycka det var!
Visst når jag inte samma basdjup hemma och visst kan man inte spela lika högt, men... totalt sett så tyckte jag att min anläggning hemma lät bättre.

Linn säljaren försvarade sig med att det var ett showroom och det låter tio gånger bättre riktigt intrimmat i ett hem, men är inte showroom till för att visa upp vad en anläggning klarar?

#25

Postad 06 maj 2009 - 18:04

Unregistered524bfdda
  • Unregistered524bfdda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Jag blandar mig in lite i linndiskussionerna. Jag har varit bosatt i Luleå och är inne på linntåget sedan ett tag tillbaka, jag har haft linns komponenthögtalare 104 samt ett linnslutsteg kopplat till ett X-fi elite pro ljudkort, sedan uppgraderade jag till en Sneaky DS Linns svar på Squeezebox samt köpte Majik 140 högtalare. Jag kan väl säga att jag blev mer och mer imponerad med tiden av ljudet. Linn har ett ljudideal som jag upplever ger enorm upplösning och en känsla av perfekt klanglig återspegling av instrument. Dessutom var det helt underbart att lyssna på gitarriff likagärna som gamla jazzinspelningar. Ett lugn inombords infann sig direkt när musiken startade och detta är något som kostar mycket pengar har jag insett.

Sedan ett par månader tillbaka har jag ett par Linn keilidh högtalare samt en gammal Sherwoodförstärkare kopplat till mitt elite pro ljudkort och har en anläggning för ca 10% av kostnaden för den Linnanläggning som jag tidigare hade. Ljudet är inte så särskilt mycket sämre men jag saknar lite upplösning i musiken och förmågan att ge fullkomlig avslappning och focus när musiken är igång, egentligen är inte skillnaden särskilt stor men visst drömmer jag ofta om en maxad linnanläggning fortfarande. Dessvärre är det enkelt att avgöra ljudskillnader vid de oändliga uppgraderingsstegen om man använder linn, man får det man betalar för helt enkelt. Detta gör att jag har bytt ner mig och sålt mina "Dyra" Linngrejer det blir för dyrt om jag ska bli nöjd i dagsläget helt enkelt. Jag önskar dock att det gick att hitta en genväg till det perfekta ljudet. Och det närmaste jag kan komma idag är Datorbaserad uppspelning då ett Creative elite pro ljudkortet inte ligger långt efter Linns sneaky DS med XXHighend som uppspelningsprogram. Då ska man komma ihåg att Linn sneaky DS dessutom låter som de bästa Unidiscarna enligt de flesta linnfrälsta.

Men det är väl det som är så jobbigt men ändå fantastiskt med hifiintresset, det går alltid att uppgradera... ;)

#26

Postad 06 maj 2009 - 21:44

Unregistered524bfdda
  • Unregistered524bfdda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Jag måste dock tillägga att trots mina lovord till linn ligger det något i det Raphael Mabo skriver om linnsoundet. focuserar man på djup och 3d saknas nåt.

Redigerat av Unregistered524bfdda, 06 maj 2009 - 21:58.


#27

Postad 08 september 2009 - 14:19

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag måste dock tillägga att trots mina lovord till linn ligger det något i det Raphael Mabo skriver om linnsoundet. focuserar man på djup och 3d saknas nåt.

Intressant läsning ang Linn! Var och lyssnade på Linn classic music med Kef-högtalare. Minns inte beteckningen på högtalarna men de kostade runt 40kkr. Det jag reagerade på när vi kopplade ur Sherwooden vi först lyssnat på och kopplade in Linnen var just att, till min förvåning, djupet i ljudbilden minskade!
Tänkte att så här ska det väl inte vara, Linn som ska vara så bra...
Men nu fick jag ju mitt intryck bekräftat av er.

#28

Postad 28 september 2009 - 21:34

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Har lyssnat på CS1.6, CS2.4 och CS3.7, jag var på väg att köpa ett par CS2.4 men jag ville inte lägga över 40k på elektroniken. Då menar jag rörförstärkare från tex Audio Research, Pathos eller liknande för det är vad som krävs när man kopplar in ett par Thiel. Thiel är inte dom enklaste att driva. Dom behöver en rörförstärkare som är i klass med Bladelius Thor fast rör. Om jag inte minns fel så går CS2.4 ner i 2-3ohm i 87dB och det går knappast att koppla in något annat än rör. Annars kan det låta riktigt skrikigt och vasst om man kopplar in tex Bladelius, men om man har en Thor så kan man använda den som försteg och ett par monoblocks rör som slutsteg, vet en som körde med Bladelius Gondul som försteg och två hemmabyggda rörförstärkare som slutsteg men om man skall köpa detta så kan det bli dyrt B)

MVH:Perra

#29

Postad 29 september 2009 - 08:44

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
vart juh en gammal tråd detta. tar bort mitt "bidrag"

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 29 september 2009 - 08:49.


#30

Postad 29 september 2009 - 20:44

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Det gör väl inget :rolleyes: Kanske finns fler som funderar på Thiel :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.