Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Kan det bli sÀmre med akustikplattor?

73 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2009 - 13:36

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Har flyttat till lÀgenheten och har nu installerat hemmabion vardagsrummet. Stora fönster lÀngs ena sidan och restan betong. Inte sÄ idealiskt kanske, men vad gör man? funderar dock pÄ att slÀnga upp lite akustikplattor, har inte ingen större koll pÄ detta med akustik. SÄ frÄgan Àr vÀl egentligen kan det bli sÀmre om inte vet vad man gör?

Just nu Àr det vÀldigt lÄng efterklang trots att det kommit upp en del tavlor och sÄ.

MVH Jonas

PS. Tittar pÄ plattor frÄn akustikmiljö. Deras minimizer serie.

#2

Postad 12 oktober 2009 - 11:57

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0
verkar ju inte vara nÄgon som tror att det kan bli sÀmre iaf !

#3

Postad 12 oktober 2009 - 12:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0
Är absolut ingen expert men sĂ€mre har jag svĂ„rt att tĂ€nka mig att det blir, sĂ„ lĂ€nge du inte slĂ€par in djĂ€vligt mycket plattor dĂ„. <_<

SÀtt lite bakom frontar och in mott mitten och lite pÄ sidorna av frontarna, kan vara en bra början.
Om du inte har en matta i rummet sÄ köp en sÄdan ocksÄ.

Du kan Àven kolla sista sidorna i denna trÄden, dvd-ai har gett en del bra tips dÀr, han har till och med mÄlat upp fint i Paint B) .

https://www.minhembi...howtopic=234141

Redigerat av genstruktur, 12 oktober 2009 - 12:10.


#4

Postad 13 oktober 2009 - 11:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Det kan blir sÀmre, om du placerar dom fel...


DÀmpa inte bakvÀggen, och absolut inte om du sitter nÀra den för det kan blir ritkigt otrevligt resultat.

#5

Postad 13 oktober 2009 - 14:35

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0

Är absolut ingen expert men sĂ€mre har jag svĂ„rt att tĂ€nka mig att det blir, sĂ„ lĂ€nge du inte slĂ€par in djĂ€vligt mycket plattor dĂ„. :P

SÀtt lite bakom frontar och in mott mitten och lite pÄ sidorna av frontarna, kan vara en bra början.
Om du inte har en matta i rummet sÄ köp en sÄdan ocksÄ.

Du kan Àven kolla sista sidorna i denna trÄden, dvd-ai har gett en del bra tips dÀr, han har till och med mÄlat upp fint i Paint :D .

https://www.minhembi...howtopic=234141


Tackar ska lÀsa lite i den =)

Det kan blir sÀmre, om du placerar dom fel...


DÀmpa inte bakvÀggen, och absolut inte om du sitter nÀra den för det kan blir ritkigt otrevligt resultat.


Okej nÀr tÀnkte köra 2 st trippel minizer pÄ ena vÀggen (andra Àr det fönster) sen kanske ett par bakom frontarna som föregÄende talare tipsade om =) Tros om det?

#6

Postad 13 oktober 2009 - 20:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
kommer att göra skillnad till det bÀttre, men för bÀsta resultat sÄ kan du lÀgga upp en snabb skiss hÀr sÄ att jag kan visa vart du ska placera dom ?

kan du tÀnka dig att hÀnga upp ett draperi ocksÄ/ i stÀllet för nÄgon av absorbenterna ?
pÄ sidovÀggen dÄ alltsÄ tÀnkte jag, och likadant pÄ vÀggen vid fönster.

men lÀgg upp en liten snabb skiss pÄ rummet ovanfrÄn sÄ ska jag hjÀlpa dig.

#7

Postad 14 oktober 2009 - 14:13

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0

kommer att göra skillnad till det bÀttre, men för bÀsta resultat sÄ kan du lÀgga upp en snabb skiss hÀr sÄ att jag kan visa vart du ska placera dom ?

kan du tÀnka dig att hÀnga upp ett draperi ocksÄ/ i stÀllet för nÄgon av absorbenterna ?
pÄ sidovÀggen dÄ alltsÄ tÀnkte jag, och likadant pÄ vÀggen vid fönster.

men lÀgg upp en liten snabb skiss pÄ rummet ovanfrÄn sÄ ska jag hjÀlpa dig.


As najs =) ska fixa en skiss Äterkommer sÄ fort den Àr klar =)

#8

Postad 15 oktober 2009 - 12:49

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • LĂ€rjunge

  • 427 inlĂ€gg
  • 0

DÀmpa inte bakvÀggen, och absolut inte om du sitter nÀra den för det kan blir ritkigt otrevligt resultat.


UrsÀkta men vad dillar du om? Skulle vilja att du utvecklar det dÀr lite grann, för allas skull, det mÄste nÀmligen betecknas som ett ganska starkt pÄstÄende.

#9

Postad 15 oktober 2009 - 14:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

UrsÀkta men vad dillar du om? Skulle vilja att du utvecklar det dÀr lite grann, för allas skull, det mÄste nÀmligen betecknas som ett ganska starkt pÄstÄende.



HĂ€r dillas ingenting, baserat pĂ„ ren egen erfarenhet och sĂ„dant som jag snappat upp av "dom stora" som t.ex. Ingvar Öhman och trevligt folk frĂ„n SvanĂ„ Ă€ven Svante och Naqref pĂ„ Faktisk.se m.m.
Jag litar pÄ dessa personer och anser att det mesta dom sÀger inom just Àmnet ljudteknik Àr ren fakta, för det har en tendens till att just alltid stÀmma nÀr man vÀl granskar det.
Anledningen till detta Ă€r i stort att man inte vill dĂ€mpa bakvĂ€ggen hĂ„rdare Ă€n framvĂ€ggen (rent allmĂ€nt) och detta dels för att du dĂ„ tar bort mycket av den rumsliga informationen i materialet som du spelar upp. Även sĂ„ att om du dĂ€mpar bakvĂ€ggen finns det risk för att man kan fĂ„ en "tryckande" kĂ€nsla i huvudet nĂ€r man sitter dĂ€r.
Sedan sÄ har vi frÄgan om just det Àr nödvÀndigt ur nÄgon aspekt.. svaren Àr nej
Mycket smartare att dÀmpa nÀstan var som helst i hela rummet Àn just bakom dig om du vill ha bra effekt i frÄga om minskning av efterklangstidens pÄverkan pÄ det ursprungliga materialet (det du spelar upp ur högtalarna) och enu viktigare, fÄ bort dom reflexer som verkligen stör i frÄga om fördröjningar m.m.
Dessa orsaker ser jag som negativt och man bör dÀrför inte dÀmpa bakvÀggen, om man inte rÄkar sitta vÀldigt lÄngt borta frÄn den och dessutom kan sÀtta dÀmpmaterialet en bra bit upp pÄ vÀggen och alltsÄ inte i öronhöjd.


I övrigt Àr jag inte butter och du Àr sÄklart vÀlkommen att diskutera med oss andra hÀr i trÄden. Men du kan ju gÄ in lite trevligare sÄ hÄller vi stÀmningen som i övrigt jag tycker Àr vÀldigt bra i den hÀr trÄden.

mvh//David

Redigerat av DVD-ai, 15 oktober 2009 - 16:45.


#10

Postad 15 oktober 2009 - 14:46

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • LĂ€rjunge

  • 427 inlĂ€gg
  • 0

HĂ€r dillas ingenting, baserat pĂ„ ren egen erfarenhet och sĂ„dant som jag snappat upp av "dom stora" som t.ex. Ingvar Öhman och trevligt folk frĂ„n SvanĂ„ Ă€ven Svante och Naqref pĂ„ Faktisk.se m.m.
Jag litar pÄ dessa personer och anser att det mesta dom sÀger inom just Àmnet ljudteknik Àr ren fakta, för det har en tendens till att just alltid stÀmma nÀr man vÀl granskar det. (kan ju vara en slump, vad vet jag...)

Anledningen till detta Ă€r i stort att man inte vill dĂ€mpa bakvĂ€ggen hĂ„rdare Ă€n framvĂ€ggen (rent allmĂ€nt) och detta dels för att du dĂ„ tar bort mycket av den rumsliga informationern i materialet som du spelar upp. Även sĂ„ att om du dĂ€mpar bakvĂ€ggen finns det risk för att man kan fĂ„ en "tryckande" kĂ€nsla i huvudet nĂ€r man sitter dĂ€r.
Sedan sÄ har vi frÄgan om just det Àr nödvÀndigt ur nÄgon aspekt.. svaren Àr nej
Mycket smartare att dÀmpa nÀstan var som helst i hela rummet Àn just bakom dig om du vill ha bra effekt i frÄga om minskning av efterklangstidens pÄverkan pÄ det ursprungliga materialet (det du spelar upp ur högtalarna) och Ànu viktigare, fÄ bort dom reflexes som verkligen stör i frÄga om fördröjningar m.m.
Dessa orsaker ser jag som negativt och man bör dÀrför inte dÀmpa bakvÀggen, om man inte rÄkar sitta vÀldigt lÄngt borta frÄn den och dessutom kan sÀtta dÀmpmaterialet en bra bit upp pÄ vÀggen och alltsÄ inte i öronhöjd.

Edit: Tack för det fina betyget i mitt galleri föresten... inte för att man mÄste rösta högt men lite trÄkigt va det faktriskt, man fÄr gÀrna skriva en kommentar till sitt betyg ocksÄ sÄ jag vet vad "som Àr fel".
Är det för att det Ă€r en dator anlĂ€ggning, som datoranlĂ€ggning sĂ„ borde det fĂ„r ganska högt betyg tycker jag, knappast nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet som har nĂ„got i högre klass....

Edit2: vad har du för nÄgon som helst kunskap om akusik föresten, som kommer med ett sÄdant otroligt kort och 100% felplacerat mothugg. det Àr nÀstan sÄ man sjÀlv skulle krÀva att du förklarar ditt "dillande"...


I övrigt Àr jag inte butter och du Àr sÄklart vÀlkommen att diskutera med oss andra hÀr i trÄden. Men du kan ju gÄ in lite trevligare sÄ hÄlelr vi stÀmmningen som i övrigt jag tycker Àr vÀldigt bra i den hÀr trÄden.

mvh//David


Ok, nu tycker jag att du borde lugna ner dig lite. Visst kanske jag uttryckte mig provocerande för dig men faktum Àr för gemene man kan du lika gÀrna "dilla" för fulla muggar nÀr du pÄstÄr nÄgot sÄ kategoriskt som rena fakta utan att underbygga dessa med nÄgon som helst argumentation. Jag sÀger alltsÄ inte att du har fel i sak pÄ nÄgot sÀtt. Du mÄ ha postat mÄnga inlÀgg pÄ forumet men det gör inte dina inlÀgg till axiom som alla ska acceptera utan att ifrÄgasÀtta. Jag kan erkÀnna dig som en av de mer kunniga pÄ forumet men ibland gÄr ditt manér över styr. Jag förstÄr att du euntusiastisk och vill hjÀlpa till, vilket Àr berömvÀrt, men lÄt inte egot ta överhanden för det förtar de goda intentionerna.

Ang. ditt galleri sÄ Àr det en separat frÄga vi kan ta i ett pm eller skapa en ny trÄd om (för om det Àr nÄgot jag stör mig pÄ sÄ Àr det betygsÀttningen.)

Hoppas du förstÄr mig lite bÀttre nu.

MVH // Mathias

Redigerat av Frostbitaren, 15 oktober 2009 - 15:13.


#11

Postad 15 oktober 2009 - 17:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Ok, nu tycker jag att du borde lugna ner dig lite. Visst kanske jag uttryckte mig provocerande för dig men faktum Àr för gemene man kan du lika gÀrna "dilla" för fulla muggar nÀr du pÄstÄr nÄgot sÄ kategoriskt som rena fakta utan att underbygga dessa med nÄgon som helst argumentation. Jag sÀger alltsÄ inte att du har fel i sak pÄ nÄgot sÀtt. Du mÄ ha postat mÄnga inlÀgg pÄ forumet men det gör inte dina inlÀgg till axiom som alla ska acceptera utan att ifrÄgasÀtta. Jag kan erkÀnna dig som en av de mer kunniga pÄ forumet men ibland gÄr ditt manér över styr. Jag förstÄr att du euntusiastisk och vill hjÀlpa till, vilket Àr berömvÀrt, men lÄt inte egot ta överhanden för det förtar de goda intentionerna.

Ang. ditt galleri sÄ Àr det en separat frÄga vi kan ta i ett pm eller skapa en ny trÄd om (för om det Àr nÄgot jag stör mig pÄ sÄ Àr det betygsÀttningen.)

Hoppas du förstÄr mig lite bÀttre nu.

MVH // Mathias


Jag Àr faktiskt vÀldigt lugn :P
Grejen Àr den att du fÄr absolut ifrÄgasÀtta mina "pÄstÄanden" men jag tyckte att du hade en sÄ trÄkig ton och det i kombination med att jag inte Àr helt mig sjÀlv i dag (###### förkylning...!) sÄ Àr det möjligt att jag överdrev en aning, Àven om jag inte kan se mitt inlÀgg vara sÄ vÀldigt "ilsket" egentligen utan snarare vad jag tyckte kÀndes som samma bemötande. Bara det att mitt inlÀgg av förklarliga skÀl va ca 20 gÄnger sÄ lÄngt :P sÄ det kan ju uppfattas som med "massivt" och ilsket bara dÀrför eller ?!

Dom sista 2 "Edit" jag gjorde har jag nu tagit bort dÄ jag sÄhÀr i efterhand och efter att lÀst ditt PM vet att du inte menade att vara dryg, och dÄ finns det absolut ingen anledning för mig att ha dom 2 Edit kvar heller. Dom Àr liksom dÀr utan anledning i sÄdant fall...

"men ibland gÄr ditt manér över styr"

Detta fattar jag dock inte, jag gav bara en snabb kommentar om att jag tycker inte att han skulle dÀmpa bakvÀggen, och hur du fÄr det till att "min maner skulle gÄ över styr" det Àr mig en frÄga.. men som du gÀrna fÄr förklara sÄklart :D
Sedan att du tolkad det som att jag bara kommer in i en trÄd och slÀnger ur mig "skumma grejer" (typ) det kan jag inte hjÀlpa... jag har varit med i denna trÄden sedan starten och liksom dÀrför sÄ kÀnner jag "mig hemma" i den och nÀr jag skriver saker som det jag gjorde (om att inte dÀmpa bakvÀggen) sÄ rÀknar jag med att man redan lÀst övriga trÄden sÄ man har en bild om vad saken rör sig om m.m.
AlltsÄ, jag skulle inte bara titta in i en "okÀnd trÄd" och lÀgga ett liknande inlÀgg, men kan tÀnka mig att göra det hÀr av just redan förklarade orsaker. hoppas jag du Àr med pÄ vad jag menar :D

Hur mÄnga inlÀgg jag gjort har inget med mitt kunnande att göra, det Àr bara sÄ att jag tycker det kan var vÀdigt kul att medverka i debatter = det blir snabbt vÀldigt mÄnga inlÀgg. MÀngden inlÀgg som en medlem gjort har ju i sjÀlva verket absolut 0 med personens kunnande i frÄga att göra. Det Àr ju nÄgot som Àr vÀldigt sÀkert, jag ser mig sjÀlv som "ganska kunnig" men lÄngt i frÄn vÀldigt mÄnga jag kÀnner till och pratar med lite dÄ och dÄ (och inom olika omrÄden).... DÀrför sÄ ligger jag lÄgt nÀr det gÀller sÄdant som jag "inte kan" men nÀr det Àr nÄgot som jag vet hur det fungerar och/eller kÀnner att jag kan vara till hjÀlp genom att ge goda rÄd, dÄ gör jag gÀrna det. Och det Àr i stort sÀtt det jag har gjort hela den hÀr trÄden, frÄn dess början tills nu, kommit med lite goda rÄd och hur man bör tÀnka och placera m.m. för bÀsta teoretiska resultat. Sedan sÄ mÄste man ju testa sjÀlv, sÄ Àr det ju alltid !

Jag kan ju tyvÀrr inte göra nÄgot Ät min "trovÀrdighet" i det jag skriver, jag lÄter helt enkelt lÀsaren sjÀlv bedöma mina trovÀrdighetsnivÄ och ta till sig det jag skrivet eller helt strunta i det. Det Àr ju nÄgot som jag sÄklart ger helt fritt i, hur ni andra pÄ forumet vÀljer att göra med den information som jag ger.

Med detta sagt vill jag bara poÀngtera att jag inte vill försvara mig genom att "jag kan skriva vad jag vill och sedan fÄr ni göra vad ni vill med det" för sÄ Àr det inte.
Jag skriver bara sÄdant som jag vet Àr rÀtt och har hört/lÀrt mig frÄn sÀkra kÀllor. Sedan Àr det ju som sagt fritt för var och en att ifrÄgasÀtta allt jag skriver hur mycket ni vill. Jag vill liksom inte lura nÄgon av er in i nÄgot som Àr fel för att jag har missuppfattat saken och/eller har helt fel i det jag skriver... :(
Det Àr inte heller min mening, och dÀrför jag försöker att hÄlla mig borta frÄn "halv sanningar" och att ge utlÄtanden och tipps nÀr jag inte Àr helt sÀker pÄ hur det egentligen borde vara. (som detta med att dÀmpa bakvÀggen, kan bli vÀldigt fel..)

Hoppas du förstÄr hur jag menar och att jag absolut inte har sett saken pÄ samma sÀtt som dig, och om nÄgon uppfattar mig som att jag kommer med icke relevanta "tipps" och liknande sÄ vill jag att dom pÄpekar att det kanske inte va ett sÄ uttömmande svar, sÄ kan jag fÄ ÄtgÀrda det genom att lÀgga till beskrivande text ocksÄ :)
jag vill inte att nÄgon ska döma mig utifrÄn det, att nÄgon uppfattar det som att jag hÄller pÄ och stÀller/ styr och Àr kaxig pÄ nÄgot sÀtt, som följd av en inbillad hög status som följd av antalet inlÀgg jag gjort pÄ detta forum, för en sÄdan inbillning finns vad jag kan se inte inom mig sjÀlv.

Som sagt, sÀg till mig om ni tycker att jag skulle vara för kort och/eller onyanserad i mina inlÀgg och att ni vill ha nÄgot som styrker det jag skrivet. För jag vill inte att nÄgon ska tolka det som att jag bara hÀver ur mig en massa saker som inte har med verkligheten att göra.

Hmm, nu blev detta ett ganska lÄngt inlÀgg, men jag kÀnde att det behövdes, jag ville liksom klargörande vissa saker för er alla med framförallt för dig Frostbitaren sÄ att du inte ska fÄ nÄgot felaktig bild av mig.

Edit: sitter tydligen just nu och lyssnat pÄ Norah jones - what am i to you.. haha snacka om passande tittel pÄ lÄt... :lol:

Ha det bra allihop !

mvh//David

Redigerat av DVD-ai, 15 oktober 2009 - 17:57.


#12

Postad 15 oktober 2009 - 20:59

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlĂ€gg
  • 0
Finns vÀldigt mycket skrivet om akustik pÄ nÀtet, dÀr stÄr vissa saker klart och tydligt. Du skall inte absorbera bakom lyssning position. Du skall diffusera alt skall du inte sitta kloss an en vÀgg utan ett bit ut i rummet om det Àr möjligt.

DÀmpa första reflexer i tak, vÀggar om det Àr möjligt, samt om det behövs bakom högtalaren. DÀmpa bakom högtalaren gör störst nytta om de stÄr nÀra bakvÀggen.

Sen har jag en frÄga, jag har tÀnkt att diffusera pÄ bakvÀggen. Bor numera sjÀlv sÄ jag för göra som jag vill. Dock vill jag helst inte ha soffan en bit ifrÄn vÀggen av estetiska sjÀl. jag har ett antal golden horn liggande sen tidigare, kanske spraya detta i en diskret fÀrg...

Eller kommer jag fÄ samma eller tillrÀcklig effekt om jag sÀtter upp en hylla och diffuserar med vÀxter, filmer, böcker etc?

#13

Postad 15 oktober 2009 - 21:34

greenlock
  • greenlock
  • AnvĂ€ndare

  • 204 inlĂ€gg
  • 0

Eller kommer jag fÄ samma eller tillrÀcklig effekt om jag sÀtter upp en hylla och diffuserar med vÀxter, filmer, böcker etc?


Det borde defenetivt funka med vÀxter filmer och böcker. En sak som Àr viktig Àr att sakerna Àr olika stora dock, annars Àr det lÀtt hÀnt att böcker frÀmst fungerar som absorbenter om man har otur vilket som nÀmnts tidigare i trÄden inte Àr önskvÀrt. BakvÀggarna i datorsalarna pÄ Stockholms universitet Àr överdÀmpade, fÄr nÀstan lock för örat nÀr jag gÄr förbi dÀr eftersom det inte studsar nÄgot ljud alls dÀrifrÄn, en sÄn effekt vill man inte uppnÄ, spreciellt inte precis dÀr man sitter.

Dock kan nog dina riktiga diffusatorer fungera bÀttre om du vill sitta med soffkanten mot vÀggen, men det kan ju vara vettigt att ha dom pÄ andra stÀllen annars.

#14

Postad 16 oktober 2009 - 09:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
en bokhylla med lika ojÀmna storlekar pÄ böckerna, det Àr otroligt bra diffusor :lol:
en sÄdan borde alla ha bakom lyssningspsisioner, och helst en sÄdan som tÀcker typ hela bakvÀggen.

#15

Postad 16 oktober 2009 - 19:32

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0
hÄller pÄ att skissa =) har varit otroligt stressad sista dagarna sÄ har inte hunnit fÀrda den DVD-avi. Men den kommer =)

#16

Postad 17 oktober 2009 - 19:45

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0
SÄ ser vardagsrummet ut i stora drag..med ett par tavlor bakom soffan nÄgra lampor sen stÄr subben till vÀnster om L högtalaren. Vart kan nu man dÄ tÀnkas placers absorbenter?

Postad bild

#17

Postad 19 oktober 2009 - 14:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Det blÄa Àr draperi och dÀr det Àr "streckat" sÄ kan du ju avstÄ om du vill av praktisk anledning, det gröna Àr absorbenter som börjar nerefrÄn golvet och fortsÀtter sÄ högt upp som du sjÀlv bara har möjlighet till, sÄ högt som möjligt, helst Ànda upp i taket :lol:

Detta Àr en "simpel" fix som garanterat ger mer vÀlbalancerat ljud, och sÄ en stor matta pÄ golvet Àr ocksÄ vÀldigt vÀrdefullt !

Bifogad fil(er)


Redigerat av DVD-ai, 21 oktober 2009 - 07:51.


#18

Postad 24 oktober 2009 - 15:59

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • ForumrĂ€v

  • 781 inlĂ€gg
  • 0
Har sjÀlv gjort liknande enligt ovan skiss, och
upplever stor skillnad.

Lycka till !

#19

Postad 25 oktober 2009 - 02:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Jepp, och bra som bara attans lÄter det ju ocksÄ ! :)

Men du ska veta att det lÄter inte fy skam hemma hos mig heller... :D

#20

Postad 26 oktober 2009 - 13:08

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0

Det blÄa Àr draperi och dÀr det Àr "streckat" sÄ kan du ju avstÄ om du vill av praktisk anledning, det gröna Àr absorbenter som börjar nerefrÄn golvet och fortsÀtter sÄ högt upp som du sjÀlv bara har möjlighet till, sÄ högt som möjligt, helst Ànda upp i taket :)

Detta Àr en "simpel" fix som garanterat ger mer vÀlbalancerat ljud, och sÄ en stor matta pÄ golvet Àr ocksÄ vÀldigt vÀrdefullt !


Tackar för hjÀlpen =)

#21

Postad 27 oktober 2009 - 22:20

Vobbe
  • Vobbe
  • ForumrĂ€v

  • 556 inlĂ€gg
  • 0
Passar pÄ att lÄna trÄden lite =)

Har lite problem med akustiken i mitt rum jag med och funderar pÄ att göra nÄgot Ät det!
Bifogar hÀr Àr en ritning och det skulle vara klockrent om nÄgon (t.ex. DVD-ai) vÄgar slÀnga ur sig lite tankar och funderingar, verkar finnas rÀtt mÄnga som har bra koll pÄ det hÀr sÄ alla rÄd Àr intressanta för mig!

Problemen som jag upplever idag Àr att jag fÄr ett ganska skarpt och hÄrt ljud samtidigt som mellanregistret kÀnns ganska tunt. (misstÀnker att detta Àr pga brist av saker i rummet).
Kan tÀnka mig att placering av absorbenter skulle göra sig ganska bra nere hörnen runt om högtalarna eller tÀnker jag fel?

Har Àven en del problem med överdriven djupbas, tonerna hÀnger kvar och nÀstan vibrerar. Mid-basen lÄter alldeles utmÀrkt med hÀrlig snÀrt och kraft.

NÀr vi stÀllde in kattleksaken sÄ hjÀlpte det en hel del med basen men fortfarande Àr den för fet och framförallt kvarhÀngande!
Bifogar en ritning som ni kan kika pÄ och det finns en del bilder i galleriet som kan visa allt i foton! Btw sÄ Àr det tegelvÀggar runt om och ca 3,7m högt i tak!

Postad bild

Redigerat av Vobbe, 27 oktober 2009 - 22:20.


#22

Postad 27 oktober 2009 - 22:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Det kan blir sÀmre, om du placerar dom fel...
DÀmpa inte bakvÀggen, och absolut inte om du sitter nÀra den för det kan blir ritkigt otrevligt resultat.


Jepp sorry, glömde det i mitt första inlÀgg men det verkar dvd-ai redan ha fixat till! :)


@Vobbe: Den hÀr basen som "hÀnger" kvar kan nog bli svÄrt att fÄ bort med absorbenter, jag skulle rÄda dig att försöka flytta fram soffan(sweetspot) frÄn bakvÀggen och se om det blir bÀttre, om du nu har möjlighet till det.
Om inte annat sÄ prova om det blir bÀttre bas nÀr du lutar dig fram jÀmtemot nÀr du sitter tillbaka lutad i soffan, kan vara ganska stor skillnade bara pÄ en 10-20cm i djupled, det Àr det hos mig i alla fall, försök flytta sweetspot dit dÀr basen lÄter bÀst.

Ofta Àr det mycket och dÄlig bas vid vÀggar., hemma hos mig lÄter det rent ut sagt skit vid bakvÀggen :P. Den renaste basen har jag nÀstan mitt i rummet, dÀr "gÄr" det tyvÀrr inte att ha soffan sÄ jag fÄr nöja mig med nÀst bÀsta placeringen och försöka ordna till det med akustiksa förbÀttringar i framtiden.

För övrigt kan du följa tipset dvd-ai gav till JONTRE, sÀtt absorbenter bakom högtalarna in mot mitten!
Bifogad fil  9u3frm.jpg   50,59K   2 Antal nerladdningar
GÀrna frÄn golv till tak :blush: !

Redigerat av genstruktur, 27 oktober 2009 - 22:44.


#23

Postad 28 oktober 2009 - 08:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
Det gröna Àr absorbenter, dom ska börja frÄn golvet och gÄ som minst upp till 20-30cm ovanför högtalarna och bra vora om dom fick vara ca 80mm tjocka. Det bÀsta Àr om du lÄter dom gÄ Ànda upp till taket "golv till tak" och det tycker ocksÄ jag oftast blir snyggast (trotts att mÄnga inte tror det...) dÄ det blir mer som "design" sÄlÀnge man klÀr dom i nÄgon snyggt tyg (som naturligtvis "bossen" i huset fÄr bestÀmma ganska fritt över :) )

Det blÄa pÄ sidorna Àr draperier som man ju inte behöver ha fördragna alls om man inte vill, bara nÀr man finlyssnar sÄ kan man ju dra för dessa för att höja upplevelsen. Dessa Àr ocksÄ vÀldigt viktiga och gör mycket stor skillnad om dom Àr dÀr eller inte, och dessa ska naturligtvis gÄ frÄn tak till golv. Materialet Àr inte sÄ "jÀtte viktigt", vist det finns bÀttre och sÀmre tyger, men vilket tyg som helst Àr bÀttre Àn inget tyg alls, sÄ undvik bara vÀldigt plastiga tyger och Àven tyger som Àr mer son nÀt kan vara smart att skippa.
Ta ett tyg som ni gillar först och frÀmst, och som man kan integrera bra till inredningen till rummet. bra Àr ocksÄ om du hÀnger tyget ca 10-20cm ut frÄn vÀggarna, sÄ att det blir en luftspalt mellan draperi och vÀgg.

DÀr det Àr strÀckat, dÀr Àr det sÄ att jag tycker att det Àr vÀldigt bra om man Àven kan lÄta draperierna fortsÀtta Ànda ut dit (draperierna kan ju Àven agera "gardiner" om dom gÄr förbi fönstret, och draperierna kan ju vara uppdelade i flera mindre delar sÄ at tdet lÀtt grÄ att dra ifrÄn), men detta Àr nÄgot som ni/du sÄklart fÄr avgöra sjÀlv om du tycker det Àr ok att ha sÄ mycket tyg i rummet.

Sedan sÄ den stora grÄa fyrkanten, det Àr sÄ stor som jag skulle vilja att mattan va, bara för att visa pÄ att mattan egentligen Àr lite för liten. bara ett tipps :lol:

Och slutligen, dra absolut ut soffan minst 30cm frÄn vÀggen (du vill sitta 50cm minst frÄn vÀggen med öronen) för oavsett vad du gör i rummet i övrigt (om du inte ska bygga jÀtte stora basabsorbenter) sÄ kommer du inte att bli av med basproblemet annars...

Lycka till ! :D

mvh//David

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  NY.JPG   57,14K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av DVD-ai, 28 oktober 2009 - 09:00.


#24

Postad 28 oktober 2009 - 20:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lÀst att en femtedel av rummets lÀngd Àr utmÀrkt att stÀlla lyssningsplatsen pÄ. SÄ jag tycker att han ska lÀngre ut Àn bara femtio centimeter. Jag har inte rÀknat ut hur mycket det blir i hans rum.

Men jag tippar pÄ att hans flickvÀn INTE kommer gilla vÄra ideer... :)

Absorbenter, hur bra de Àn Àr, stÀller stora krav pÄ estestiken hemma.

#25

Postad 31 oktober 2009 - 10:44

JONTRE
  • JONTRE
  • AnvĂ€ndare

  • 244 inlĂ€gg
  • 0

Jag har lÀst att en femtedel av rummets lÀngd Àr utmÀrkt att stÀlla lyssningsplatsen pÄ. SÄ jag tycker att han ska lÀngre ut Àn bara femtio centimeter. Jag har inte rÀknat ut hur mycket det blir i hans rum.

Men jag tippar pÄ att hans flickvÀn INTE kommer gilla vÄra ideer... ;)

Absorbenter, hur bra de Àn Àr, stÀller stora krav pÄ estestiken hemma.

Ja det blir ju alltid kompromisser i vardagsrum man kan ju göra "allt" för ljudet, lite estetisk mÄste de ju vara. Men man fÄr göra det bÀsta av situationen. =)

#26

Postad 02 november 2009 - 21:38

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlĂ€gg
  • 0
Hej.

Funderar lite pĂ„ varför det Ă€r sĂ„ mĂ„nga som rekomenderar bokhyllor istĂ€llet för riktiga diffusorer t.ex golden horn. Är dom sĂ„ dĂ„liga (ojĂ€mnt diffuserande) sĂ„ att man nĂ„r samma resultat genom att slĂ€nga in lite böcker i en hylla eller Ă€r denna rekomendation enbart pris mĂ€ssig eller estetiska sjĂ€l. Har sjĂ€lv ingen erfarenhet av golden horn's sjĂ€lv men har varit lite nyfiken pĂ„ dom.

Kanske lite off topic men blev lite nyfiken dÄ bok hyllor rekomenderas innan i trÄden

MVH Mikael

#27

Postad 03 november 2009 - 08:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0
;) Dom och jag rekommenderar bokhyllor för att det fungerar löjligt bra (inte lika bra som perfekt gjorda/avstÀmda diffusor!) och Àr mycket snyggare/normalare att ha i ett rum. DÀr ett lÀtt tipps, "bara slÀnga in en bokylla bakom lyssningsposisionen"

Redigerat av DVD-ai, 03 november 2009 - 09:40.


#28

Postad 14 november 2009 - 05:36

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0
Om man bara sÀtter nÄgra fÄ akustikplattor som man placerar illa sÄ kan det bli mycket sÀmre - det kan ocksÄ bli vÀldigt dÄligt om man har tunna plattor nÀra vÀggarna som bara dÀmpar höga frekvenser. DÄ blir det bara sÄn dÀr "Àcklig" dÀmpning som gör att det lÄter "instÀngt" och dom riktiga problemen som oftast ligger övre basen och nedre mellanregistren avhjÀlps inte alls. För lite dÀmpning ger ocksÄ dÄlig effekt, Àven om det inte blir sÀmre.

Att det skulle bli sÀmre att dÀmpa bakvÀggen Àr inte sant - Àven om det kanske ger bra resultat att diffusera dÀr ocksÄ. Det hÀnger nog samman med att dom flesta som försöker akustikanpassa rummet sÀtter in alldeles för lite dÀmpmaterial. Att bara t ex sÀtta ett par smÄ 100x120 cm plattor i ett tak som Àr 5x7 m stort ger liten effekt - det tar bort första direktstudsen mot vÀggen mellan högtalaren och lyssningspositionen, men merparten av ljudet frÄn högtalaren kommer hamna bredvid absorbenten och studsa ivÀg och trÀffa andra odÀmpade ytor, studsa ivÀg i en ny riktning osv. - efter nÄgra studsar hittar det oftast fram till lyssningspositionen ÀndÄ och orsakar interferens med direktljudet samt förstör stereobilden. Problemen som uppstÄr mellan 2 parallella ytor (resonanser, klappekon, en viss del av efterklangen osv) kommer inte minska sÄ mycket heller eftersom merparten av dom parallella ytorna fortfarande Àr odÀmpade. Eftersom man normalt inte kan dÀmpa golvet sÄ ska man vara extra noga med taket - annars fÄr man 2 parallella ytor mellan tak och golv. T ex en betongvÀgg reflekterar över 90% av ljudet, sÄ det kan studsa runt mellan vÀggarna mÄnga gÄnger utan att försvagas betydande.

SÄna dÀr "lock för öronen" effekter beror dock oftast pÄ obalanserad dÀmpning - t ex nÀr man stÄr nÀra en liten absorbent i ett i övrigt odÀmpat rum - eller nÀr man har ett rum med en dÀmpad vÀgg pÄ ena sidan och en odÀmpad pÄ andra. Samma effekt fÄr man ocksÄ om man stÄr nÀra ett öppet fönster - men eftersom det allt som oftast dÄ kommer massa ljud utifrÄn som Àr starkare Àn ljuden i rummet sÄ blir det oftast inte den kÀnslan som man fÄr nÀr man stÄr nÀra en ensam absorbent.
Ett idealt dÀmpat rum Àr ungefÀr som att stÄ ute pÄ ett tyst öppet fÀlt utomhus, dÀr man inte har nÄgra reflekterande ytor nÀra. Har nÄn av er varit i ett ekofritt rum som anvÀnds för akustiska mÀtningar? - det Àr en skön kÀnsla. SÄn standard Àr dock vÀldigt svÄrt att bygga i ett vanligt rum - men man kan komma ganska nÀra.



Jag förstÄr dock ocksÄ varför man inte ska dÀmpa bakvÀggen nÀr man lyssnar i stereo om man har den högtalarplaceringen som pÄ ritningarna i ovanstÄende inlÀgg - om man lyssnar i stereo (nÀr man har surround Àr det lite annat dÄ man har högtalare bakom sig ocksÄ). AvstÄndet frÄn soffan fram till högtalarna Àr mycket lÀngre Àn avstÄndet mellan högtalarna - det ger kass stereobredd. Att den dÀr placeringen sÄ ofta föreslÄs i hifi sammanhang Àr troligen i sin tur en följd av dÄlig rumsakustik - eftersom inte mÄnga akustikanpassar sina rum och gör dom det Àr det ofta undermÄligt. Eftersom rummet ger en "falsk stereobild" (upplevd stereo p g a att ljudet studsar runt i rummet och dÀrmed kommer frÄn alla hÄll) - sÄ dÄ lÄter stereon "för bred" om man har högtalarna lÄngt isÀr.

Den stereo som rummet get Àr ju dock ingen "riktig stereo" utan bara "slump-stereo" - det lÄter som stereo men det blir ÀndÄ svÄrt att uppfatta riktningen pÄ ljudkÀllorna och ger ingen "nÀrvaro-kÀnsla" och lÄter onaturligt. I ett bra dÀmpat rum med högtalarna lÄngt isÀr sÄ blir det ungefÀr som att lyssna pÄ en bra inspelning i hörlurar fast bÀttre speciellt i basen dÀr man "kÀnner" ljudet pÄ ett bÀttre sÀtt med högtalare - man kan höra var ljudkÀllorna pÄ inspelningen befinner sig och det lÄter inte riktigt som ljudet kommer frÄn högtalarna utan snarare som att det kommer frÄn riktiga ljudkÀllor

I ett bra rum fÄr man bÀsta ljudet nÀr man sitter mitt mellan högtalarna eller bara en liten bit framför sig (man bör dock inte ha dom bakom sig nÀr man kör i stereo, eftersom det dÄ lÄter som man har ljudkÀllan/ljudkÀllorna bakom sig - blir lite suspekt, speciellt vid film dÀr man ju har bilden framför sig). Problemet Àr dÄ bara om man Àr mÄnga som sitter i soffan och lyssnar. Dom som inte sitter i mitten fÄr rÀtt mycket stereo-obalans dÄ dom hamnar nÀrmare ena kanalen - dÄ kan det vara att föredra och ha dom en bit framför - dock inte sÄ dÀr lÄngt fram som pÄ skisserna, dÄ blir det ju nÀstan mono-ljud för alla i soffan.

Redigerat av C20, 14 november 2009 - 05:52.


#29

Postad 15 november 2009 - 14:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Den stereo som rummet get Àr ju dock ingen "riktig stereo" utan bara "slump-stereo" - det lÄter som stereo men det blir ÀndÄ svÄrt att uppfatta riktningen pÄ ljudkÀllorna och ger ingen "nÀrvaro-kÀnsla" och lÄter onaturligt. I ett bra dÀmpat rum med högtalarna lÄngt isÀr sÄ blir det ungefÀr som att lyssna pÄ en bra inspelning i hörlurar fast bÀttre speciellt i basen dÀr man "kÀnner" ljudet pÄ ett bÀttre sÀtt med högtalare - man kan höra var ljudkÀllorna pÄ inspelningen befinner sig och det lÄter inte riktigt som ljudet kommer frÄn högtalarna utan snarare som att det kommer frÄn riktiga ljudkÀllor


Bra beskrivning, ungefÀr sÄ jag sjÀlv skulle beskriva det. ;)

#30

Postad 18 november 2009 - 16:56

JwK
  • JwK
  • AnvĂ€ndare

  • 107 inlĂ€gg
  • 0

Det kan blir sÀmre, om du placerar dom fel...


DÀmpa inte bakvÀggen, och absolut inte om du sitter nÀra den för det kan blir ritkigt otrevligt resultat.


Hej!

LÀste i Hemmabio tidningen om att bygga egna ljudabsorbenter. DÀr smÀckte de upp en hyffsat stor pÄ bakvÀggen över soffan. Och soffan stod intill vÀggen.

Men detta e dÄ fel?


Jo, jag har lÀs detta

HĂ€r dillas ingenting, baserat pĂ„ ren egen erfarenhet och sĂ„dant som jag snappat upp av "dom stora" som t.ex. Ingvar Öhman och trevligt folk frĂ„n SvanĂ„ Ă€ven Svante och Naqref pĂ„ Faktisk.se m.m.
Jag litar pÄ dessa personer och anser att det mesta dom sÀger inom just Àmnet ljudteknik Àr ren fakta, för det har en tendens till att just alltid stÀmma nÀr man vÀl granskar det.
Anledningen till detta Ă€r i stort att man inte vill dĂ€mpa bakvĂ€ggen hĂ„rdare Ă€n framvĂ€ggen (rent allmĂ€nt) och detta dels för att du dĂ„ tar bort mycket av den rumsliga informationen i materialet som du spelar upp. Även sĂ„ att om du dĂ€mpar bakvĂ€ggen finns det risk för att man kan fĂ„ en "tryckande" kĂ€nsla i huvudet nĂ€r man sitter dĂ€r.
Sedan sÄ har vi frÄgan om just det Àr nödvÀndigt ur nÄgon aspekt.. svaren Àr nej
Mycket smartare att dÀmpa nÀstan var som helst i hela rummet Àn just bakom dig om du vill ha bra effekt i frÄga om minskning av efterklangstidens pÄverkan pÄ det ursprungliga materialet (det du spelar upp ur högtalarna) och enu viktigare, fÄ bort dom reflexer som verkligen stör i frÄga om fördröjningar m.m.
Dessa orsaker ser jag som negativt och man bör dÀrför inte dÀmpa bakvÀggen, om man inte rÄkar sitta vÀldigt lÄngt borta frÄn den och dessutom kan sÀtta dÀmpmaterialet en bra bit upp pÄ vÀggen och alltsÄ inte i öronhöjd.


I övrigt Àr jag inte butter och du Àr sÄklart vÀlkommen att diskutera med oss andra hÀr i trÄden. Men du kan ju gÄ in lite trevligare sÄ hÄller vi stÀmningen som i övrigt jag tycker Àr vÀldigt bra i den hÀr trÄden.

mvh//David




Mvh Jonas

#31

Postad 18 november 2009 - 23:43

Kronkan
  • Kronkan
  • ForumrĂ€v

  • 784 inlĂ€gg
  • 0
Intressant diskussion. Men sÄ hÀr resonerar jag. Tidiga och sena ljudreflexer stör upplevelsen pÄ olika sÀtt. Tidiga reflexer kan hjÀrnan inte skilja frÄn direktljudet. SjÀlva ljudet blir, tycker jag,hÄrt och otrevligt. NÀr ljudrefexen försenas lÀngre till örat kan hjÀrnan fortfarande lÀsa dirketljudet korrekt men dÄ störs upplevelsen av efterklangen som ger ett "grundbrus" eller vad man kan kalla detta. Eftersom, vad jag lÀst, ljudreflexen mÄste gÄ lÀngre Àn 10 meter för att hjÀrnan kan skilja ut reflexen frÄn direktljudet mÄste reflexen frÄn bakvÀggen normalt rÀknas till "första reflexen".

SjÀlv har jag en 40 cm djup bokylla pÄ bakvÀggen med frÀmst kokböcker och vinylskivor. AlltsÄ en diffuserande bakvÀgg men som jag nu hÄller pÄ att komplettera med dÀmpare för att bringa ner den för för lÄnga efterklangen. Detta görs genom att sÀtta in 5 cm absorbenter i sjÀlva bokhyllan. Dessa sÀtts ca 6-7 cm ut frÄn bokyllans bakstycke.
I praktiken Àr syftet att bokyllan mest kommer att fungera som diffunderande men ocksÄ i nÄgon mÄn dÀmpa reflexen.

För att pröva om ökad dÀmpning ger positivt resultat har jag lyssnat pÄ att sÀtta en hel absorbent bakom lyssningspositionen och gjort direkta jÀmförelser. Tycker att ökad dÀmpning gav ökad nÀrvarokÀnsla. Monica Z sjöng med hjÀlp av cd-spelare och rörförstÀrkare.

SÄ Ätminstone jag kommer att fortsÀtta öka dÀmpningen i bakvÀggen om jag inte under resans gÄng upptÀcker att jag har fel.

Annars hÄller jag med om mycket som sÀgs i denna trÄd

#32

Postad 19 november 2009 - 04:00

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0

HĂ€r dillas ingenting, baserat pĂ„ ren egen erfarenhet och sĂ„dant som jag snappat upp av "dom stora" som t.ex. Ingvar Öhman och trevligt folk frĂ„n SvanĂ„ Ă€ven Svante och Naqref pĂ„ Faktisk.se m.m.
Jag litar pÄ dessa personer och anser att det mesta dom sÀger inom just Àmnet ljudteknik Àr ren fakta, för det har en tendens till att just alltid stÀmma nÀr man vÀl granskar det.
Anledningen till detta Ă€r i stort att man inte vill dĂ€mpa bakvĂ€ggen hĂ„rdare Ă€n framvĂ€ggen (rent allmĂ€nt) och detta dels för att du dĂ„ tar bort mycket av den rumsliga informationen i materialet som du spelar upp. Även sĂ„ att om du dĂ€mpar bakvĂ€ggen finns det risk för att man kan fĂ„ en "tryckande" kĂ€nsla i huvudet nĂ€r man sitter dĂ€r.
mvh//David


Om man bara dÀmpar framvÀggen, taket och sidovÀggarna halvtaskigt, sÄ mÄste man göra detsamma bakom lyssningsplatsen annars fÄr man obalans i dÀmpningen. Om man har ett bra rum i övrigt sÄ skulle jag ocksÄ beskriva att man tar bort mycket av den rumsliga informationen i ljudet genom att ta bort plana reflekterande ytor nÀra lyssningsplatsen - fast dÄ med betoning rumslig (rummet man sitter i). Om stereon Àr dÄlig beror det oftast pÄ att man har högtalarna för nÀra varandra i förhÄllande till det avstÄnd man sitter - bÀttre flytta isÀr dom eller att sÀtta sig nÀrmare sjÀlv, Àn att ha ett rum som ger "fake-stereo"

"Dom stora" eller "professionella" betyder inte sÄ mycket nÀr det har med ljud att göra
- denna artikel Àr bra beskrivande
http://www.analogue....rumsakustik.htm

Redigerat av C20, 19 november 2009 - 04:12.


#33

Postad 21 november 2009 - 14:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0
AngÄende att dÀmpa bakom lyssningsplats, "kom just pÄ en sak".

Har ofta upplevt att jag tycker ljudet hÀr hemma blir bÀttre om jag ligger ner i min soffa i sweetspot, alltsÄ har mina öron nedanför ryggstödskanten pÄ min soffa. Detta borde vÀl vara likstÀllt med att ha en absorbent bakom lyssningsplats, eller Àr jag helt fel ute? I denna positionen borde vÀl min soffa vara en absorbent pÄ en fiktiv bakvÀgg?


Iofs skulle det kunna vara att mina högtalar helt enklet lÄter bÀttre om man har huvudet pÄ den höjden :) . Vad tror ni?


Edit: Efter lite jÀmförande i soffan kommer jag nog fram till att ljudet blir kraftfullare och med ett bÀttre tryck om jag ligger ner men man tappar nog i 3Dperspektivet, kÀnns inte alls som ljuden kommer utskjutande ur min vÀgg bakom fronthögtalarna lÀngre utan det blir platt....kanske dÀrför man inte skall absorbera bakom lyssningsplats?

Lördagsfilofiserande med för mycket kaffe..... :(

Redigerat av genstruktur, 21 november 2009 - 15:21.


#34

Postad 21 november 2009 - 15:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Bra beskrivning, ungefÀr sÄ jag sjÀlv skulle beskriva det. :)


En bra beskrivning annars hur jag upplever att det lÄter med absorbenter :( . HÀmtad hÀrifrÄn.

Hur lÄter det?

Hur lÄter dÄ ett rum av detta slag? Ja, man kan uttrycka det pÄ olika sÀtt. För det första sÄ har man sÀnkt "brusgolvet" av efterklang högst avsevÀrt. Detta innebÀr konkret att man fÄtt ett större dynamikomfÄng. SmÄ detaljer kommer att höras bÀttre, nÀr de inte lÀngre drÀnks i buller och efterklang. Stora dynamiska utbrott kommer ocksÄ att komma mer till sin rÀtt. De höjer sig nu som högre toppar frÄn en djupare belÀgen medelnivÄ. Musiken blir pÄ samma gÄng tystare och kraftfullare. Man kan kalla det "svÀrta" - transienter etablerar sig kraftfullare om de kommer ur den kolsvarta tystnaden Àn om de kommer frÄn ett buller.

NÀsta sak man mÀrker Àr att en tydlig fÀrgning försvunnit. FrÄn den djupaste basen via den varma mellanbasen och upp genom mellanregister, presens och diskant sÄ finns inte en tillstymmelse till utsvÀllande omrÄden som drÀnker intilliggande frekvenser. De allra flesta lyssningsrum har sin allra största pÄverkan frÄn ca 60 Hz upp till 500 Hz, vilket kraftigt fÀrgar instrument som cello, gitarr, violin och förstÄs mÀnskliga röster. Dessa kommer nu lÄta betydligt mindre svullna, mer naturliga. Man mÀrker skillnaden genom att röster plötsligt lÄter helt naturliga i det dÀmpade lyssningsrummet. Det fungerat utmÀrkt bÄde för samtal och för musiklyssning.

SÄ mÀrker man förstÄs den enormt förbÀttrade basÄtergivningen. Ju mer bas man absorberar, desto mer bas kommer man att höra! Detta för att den bumlande efterklangen nu inte pÄverkar direktljudet och drÀnker detta. Man uppfattar nu dynamiska kontraster i basomrÄdet som tidigare inte kunnat uppfattas. Basen blir tight, torr, snabb, djup och nÀstan skrÀmmande kraftig jÀmfört med tidigare, men pÄ ett korrekt sÀtt. Man hör nu all den bas man i sjÀlva verket alltid haft, men inte kunnat höra.

Mer subtilt, men minst lika viktigt som ovanstÄende, Àr att ljudets tidsmÀssiga förhÄllanden blir tydligare Àn tidigare. Precisionen i ljudbilden ökar mÄngfaldigt, och det Àr som att vrida kameraobjektivet sÄ att man plötsligt fÄr focus. Djup, bredd och höjd etablerar sig, och enskilda utplaceringar av instrument blir betydligt tydligare Àn tidigare. Individuella ljudkÀllor blir punktformiga. Först kan det tyckas att man har tappat stereobredd, men det Àr för att man inte lÀngre har en vÀggreflex som lÀgger till en extra virtuell ljudkÀlla vid sidan om högtalarna. PÄ musik inspelad med rÀtt mikrofonuppstÀllning sÄ strÀcker sig dock ljudbilden djupare och lÀngre ut Ät sidorna Àn nÄgonsin.



#35

Postad 21 november 2009 - 17:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

LÀste i Hemmabio tidningen om att bygga egna ljudabsorbenter. DÀr smÀckte de upp en hyffsat stor pÄ bakvÀggen över soffan. Och soffan stod intill vÀggen.

Men detta e dÄ fel?


Jo, jag har lÀs detta





Mvh Jonas


ja dom gjorde fel :)


Om man bara dÀmpar framvÀggen, taket och sidovÀggarna halvtaskigt, sÄ mÄste man göra detsamma bakom lyssningsplatsen annars fÄr man obalans i dÀmpningen. Om man har ett bra rum i övrigt sÄ skulle jag ocksÄ beskriva att man tar bort mycket av den rumsliga informationen i ljudet genom att ta bort plana reflekterande ytor nÀra lyssningsplatsen - fast dÄ med betoning rumslig (rummet man sitter i). Om stereon Àr dÄlig beror det oftast pÄ att man har högtalarna för nÀra varandra i förhÄllande till det avstÄnd man sitter - bÀttre flytta isÀr dom eller att sÀtta sig nÀrmare sjÀlv, Àn att ha ett rum som ger "fake-stereo"

"Dom stora" eller "professionella" betyder inte sÄ mycket nÀr det har med ljud att göra
- denna artikel Àr bra beskrivande
http://www.analogue....rumsakustik.htm


Det Àr inte riktigt sÄ det fungerar, det blir ingen obalans eftersom den ljudalstrande kÀllan Àr riktningsberoende och dessutom inte likvÀrdig frÄn alla riktningar i rummet.

#36

Postad 22 november 2009 - 03:41

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte riktigt sÄ det fungerar, det blir ingen obalans eftersom den ljudalstrande kÀllan Àr riktningsberoende och dessutom inte likvÀrdig frÄn alla riktningar i rummet.


Visst, man kan ju ta hÀnsyn till hur ljudet sprids ut frÄn högtalaren ocksÄ nÀr man placerar ut absorbenterna - men
över till 90% av ljudet reflekteras dock frÄn hÄrda plana ytor sÄ det blir mÄnga reflexioner att rÀkna pÄ om det inte ska ta andra vÀgar fram till lyssningsplatsen ÀndÄ - och ska man dÀmpa det direkt ut frÄn högtalaren sÄ behöver man ju tÀcka för alla kala ytor nÀra högtalaren. SÄ lÀnge det finns reflekterat ljud som "missar" absorbenterna och pÄ ett eller annat sÀtt tar sig fram till lyssningsplatsen kan det bli obalans i dÀmpningen.

I ett helt dÀmpat rum sÄ pÄverkar inte rummet ljudet alls - det Ànda som pÄverkar dÀr Àr dÄ hur lÄngt isÀr man har högtalarna i förhÄllande till hur nÀra man sitter sjÀlv, samt hur dom stÄr vinklade i förhÄllande till lyssningsposition (diskanten gÄr ofta ganska riktat). Det bÀsta Àr normalt dÄ att sitta mitt emellan högtalarna eller bara ha dom en liten bit framför sig men ganska brett isÀr och sen förstÄs vinkla dom inÄt mot lyssningsplatsen - det ger riktigt skön stereo. Att det Àr sÄ vanligt och ha högtalarana sÄ lÄngt fram i förhÄllande till avstÄndet mellan dom Àr troligen en följd av den "fake-stereo" som rummet ger. I ett vÀl dÀmpat rum sÄ kommer man verkligen höra hur dÄlig denna högtalar-placering Àr - vilket annars döljs av reflexer frÄn bakvÀggen.

Ett problem Àr att sÄ mÄnga bryr sig sÄ mycket om hur det ser ut i rummet estetiskt och dÀrför slÀnger in ett minimum av absorbenter - man kan inte ha ett rum med bra akustisk som en heminredare skulle tycka var snyggt, det gÄr inte. Antingen fÄr man stÄ ut med nÄgot sÀmre ljud eller sÄ för man stÄ ur med att större delen av vÀggar och tak Àr tÀckta med absorbenter samt att ha basfÀllor som stÄr framme synligt etc. SjÀlvklart Àr ju dock nÄgra fÄ absorbenter mycket bÀttre Àn ingenting Àven i ett stort rum, men rÀcker ju knappast för "fullgod standard".
AnvÀnder man bara nÄgra fÄ absorbenter sÄ kanske det inte Àr optimalt att dÀmpa bakvÀggen

Btw. I mitt fall kommer jag behöva ca 27 mÂČ absorbenter till lyssningsutrymmet som Ă€r ca 4,4 x 3,2 x 2,54 m (det blir ca 2-3 balar isolering, beroende pĂ„ vilken tjocklek man vĂ€ljer). Det Ă€r vad som behövs för att tĂ€cka alla kala ytor pĂ„ vĂ€ggar och tak samt skĂ€rma av köksdelen frĂ„n lyssningsutrummet (det Ă€r en 1:a med kök och vardasrum i samma rum)

Redigerat av C20, 22 november 2009 - 04:57.


#37

Postad 22 november 2009 - 04:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlvklart Àr nÄgra fÄ absorbenter mycket bÀttre Àn ingenting Àven i ett stort rum, men rÀcker ju knappast för "fullgod standard".


Jo alltsÄ den otroliga förbÀttring du fÄr med att sÀtta upp i förhÄllandevis fÄ absorbenter enligt min erfarenhet Àr sÄ mycket bÀttre Àn att inte sÀtta upp nÄgra alls, kan bara tala för egen rÀkning med det Àr fantastiskt vilken skillnad!
Sen Àr det inte "fullgod standard " som du skriver men jag vill bara poÀngtera att det inte skall avskrÀcka folk frÄn att prova, man behöver inte göra om sitt lyssningsrum till en inspelningsstudio för att höra skillnad. Det verkar vi iofs. vara överens om :) .

Har för mig att killen pÄ BullerbekÀmparen sa att upp till 30% dÀmpad yta skulle ge en hörbar förbÀttring, nu pratade han iofs. om icke hifiakustik.

Redigerat av genstruktur, 22 november 2009 - 04:02.


#38

Postad 22 november 2009 - 04:20

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0

Jo alltsÄ den otroliga förbÀttring du fÄr med att sÀtta upp i förhÄllandevis fÄ absorbenter enligt min erfarenhet Àr sÄ mycket bÀttre Àn att inte sÀtta upp nÄgra alls, kan bara tala för egen rÀkning med det Àr fantastiskt vilken skillnad!
Sen Àr det inte "fullgod standard " som du skriver men jag vill bara poÀngtera att det inte skall avskrÀcka folk frÄn att prova, man behöver inte göra om sitt lyssningsrum till en inspelningsstudio för att höra skillnad. Det verkar vi iofs. vara överens om :) .

Har för mig att killen pÄ BullerbekÀmparen sa att upp till 30% dÀmpad yta skulle ge en hörbar förbÀttring, nu pratade han iofs. om icke hifiakustik.


Nu överdrev ju jag ocksÄ ioförsej. Jag föredrar dock för egen del att "bygga studio" men det Àr ju inte alla som Àr beredda att göra det. Tidigare tbyggde jag om ett rum till nÀstan studio-standard (begrÀnsades dock dÄ tyvÀrr av att det vad ett litet rum och jag hade massa stora möbler) - det var dock det bÀsta ljudet jag upplevt frÄn högtalare. Skillnaden mellan kanske 30% dÀmpad yta med strategiskt utplacerade absorbenter eller "full studio-standard" Àr ju dock kanske inte enorm. Enorm skillnad Àr det dÀremot mellan ett odÀmpat rum och ett rum med relativt fÄ absorbenter bra utplacerade :-)

Vad jag invÀnde mot var ocksÄ att han konsekvent hÀvdar hur dÄligt det Àr att dÀmpa bakvÀggen - vilket ju inte nödvÀndigtvis Àr sant utan beror ju pÄ hur man utformar rummet i övrigt

#39

Postad 22 november 2009 - 04:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Nu överdrev ju jag ocksÄ ioförsej. Jag föredrar dock för egen del att "bygga studio" men det Àr ju inte alla som Àr beredda att göra det. Tidigare tbyggde jag om ett rum till nÀstan studio-standard (begrÀnsades dock dÄ tyvÀrr av att det vad ett litet rum och jag hade massa stora möbler) - det var dock det bÀsta ljudet jag upplevt frÄn högtalare. Skillnaden mellan kanske 30% dÀmpad yta med strategiskt utplacerade absorbenter eller "full studio-standard" Àr ju dock kanske inte enorm. Enorm skillnad Àr det dÀremot mellan ett odÀmpat rum och ett rum med relativt fÄ absorbenter bra utplacerade :-)

Vad jag invÀnde mot var ocksÄ att han konsekvent hÀvdar hur dÄligt det Àr att dÀmpa bakvÀggen - vilket ju inte nödvÀndigtvis Àr sant utan beror ju pÄ hur man utformar rummet i övrigt


Jo jag förstÄr vad du menar, sjÀlv slits jag mellan att sÀtta upp fler absorbenter/basfÀllor men samtidigt Àr jag en person som vill att det skall se nÄgorlunda bra ut ur estetiskt synpunkt, svÄrt att fÄ dessa att samverka som du pÄpekat :), jag hÄller med dig...skillnaden Àr enorm Àven med "smÄ" ingrepp! Kan tÀnka mig att ett "perfekt" akustiskt rum lÄter otroligt bra om nu bara de absorbenter jag satt upp gör en sÄdan sklillnad!

Det hÀr med 30%, jo jag tror det var sÄ han uttryckte det att upp till 30% ger en "stor" effekt, sen Àr det mer en marginell skillnad. Kan inte logiken bakom tyvÀrr......

AngÄende det hÀr med att absorbera vÀggen bakom sweetspot, jag funderar lite angÄende det nÄgra inlÀgg tidigare i trÄden som du kan se. DÀr har jag Àven en del reflektioner angÄende det, nu Àr det i mitt rum och med mina absorbenter, jag kan tÀnka mig att det lÄter bÀttre med absorbenter pÄ vÀggen bakom sweetspot Àn inga alls men jag har för lite kunskap för att för diskussionen vidare inom detta Àmne kÀnner jag. Dock kan jag tÀnka mig att effekten Àr bÀttre att placera absorbenterna pÄ vÀggen bakom frontarna Àn bakom sweetspot om man fÄr vÀlja mellan dessa tvÄ alternativ.


Jag baserar mitt kunnade inom hifi/akustik frÄn egna upplevelser och vad jag lyssnat pÄ, kan inte sÄ mycket teknik och siffror tyvÀrr, kanske hokuspokus för vissa men det Àr sÄ det Àr :P . Det Àr inte trippeltestat blint=oproffsigt enligt vissa:)

Redigerat av genstruktur, 22 november 2009 - 05:07.


#40

Postad 22 november 2009 - 05:26

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0
Jo jag har ju tagit lite vÀl dÄlig hÀnsyn till dom som inte vill ha det snyggt i rummet ocksÄ - man kan ju inte fÄ ett rum med perfekt akustik utan att det inverkar pÄ utseendet, men det gÄr ju ÀndÄ att förbÀttra rejÀlt utan att det inverkar allt för mycket pÄ det estetiska.

Det kan nog fungera bra i ditt fall att absorbera bra bakom lyssningsposition ocksÄ - annars kanske en diffusor Àr bÀttre, det beror ju som sagt lite pÄ hur man utformat rummet i övrigt.
Helt klart Àr iallafall att det inte Àr bra att ha en kal hÄrd vÀgg dÀr - men det Àr vÀl bara testa och se vad som Àr bÀst
- duffusor eller absorbent.

30% dÀmpning Àr vÀl ungefÀr vad som behövs för att dÀmpa dom vÀrsta reflexerna, nÀr man dÀmpar ytteligare sÄ blir förbÀttringen mindre (det under förutsÀttning att man placerar absorbenterna rÀtt förstÄs) - det beror ju dock pÄ högtalarplacering och rummets geometri ocksÄ och om man har 2 eller fler högtalare (fler ökar behovet av dÀmpning).
Men det handlar ju inte bara om dÀmpad yta - basproblemen Àr ju viktiga att fixa, annars kommer det inte bli bra akustik ens med 100% dÀmpning

#41

Postad 22 november 2009 - 05:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Jo jag har ju tagit lite vÀl dÄlig hÀnsyn till dom som inte vill ha det snyggt i rummet ocksÄ - man kan ju inte fÄ ett rum med perfekt akustik utan att det inverkar pÄ utseendet, men det gÄr ju ÀndÄ att förbÀttra rejÀlt utan att det inverkar allt för mycket pÄ det estetiska.

Det kan nog fungera bra i ditt fall att absorbera bra bakom lyssningsposition ocksÄ - annars kanske en diffusor Àr bÀttre, det beror ju som sagt lite pÄ hur man utformat rummet i övrigt.
Helt klart Àr iallafall att det inte Àr bra att ha en kal hÄrd vÀgg dÀr - men det Àr vÀl bara testa och se vad som Àr bÀst
- duffusor eller absorbent.

30% dÀmpning Àr vÀl ungefÀr vad som behövs för att dÀmpa dom vÀrsta reflexerna, nÀr man dÀmpar ytteligare sÄ blir förbÀttringen mindre (det under förutsÀttning att man placerar absorbenterna rÀtt förstÄs) - det beror ju dock pÄ högtalarplacering och rummets geometri ocksÄ och om man har 2 eller fler högtalare (fler ökar behovet av dÀmpning).
Men det handlar ju inte bara om dÀmpad yta - basproblemen Àr ju viktiga att fixa, annars kommer det inte bli bra akustik ens med 100% dÀmpning



Jepp, sÄg nÄgra bilder du postat. Du kör riktigt hardcore hemma hos dig! :)

Är nöjd med mitt ljud faktiskt, iofs. var jag det innan jag slĂ€pade in absorbenterna ocksĂ„. (Man vet inte hur bra det kan lĂ„ta innan man provat osv :P ) SĂ„ visst, att dĂ€mpa mer kanske skulle ge en Ă€nnu bĂ€ttre effekt!
Har dock tagit en lite paus i det akustiska, om min ekonomi tillĂ„ter det i framtiden kanske det blir fler Ă„tgĂ€rder man Ă€ven för att njuta lite utav vad jag Ă„stakommit. :) Har funderingar kring att göra det Ă€nnu mer estetiskt tilltalande, jag kan nog aldrig helt strunt i den biten. Är mĂ„n om hur det ser ut i mitt hem till en viss del....

Har dock nÄgra elaka frekvenser i basen som jag skulle vilja ÄtgÀrda, utrymmeskrÀvande och svÄra att gömma dock. Funderar pÄ hur jag skall göra och om det Àr vÀrt det, mÀrks inte sÄ ofta utan mest pÄ ett par skivor med just den frekvenser i baskaggen..

Kul med aktustik, kÀnns som det borde vara med pÄ listan över vÀrldens 7 underverk. Tror inte folk i allmÀnhet förstÄr hur mycket de gÄr miste om med sina anlÀggningar! Min anlÀggning ökade med 100% ur ljudsynpunkt med en investering pÄ 2000:- :P .

Redigerat av genstruktur, 22 november 2009 - 06:05.


#42

Postad 22 november 2009 - 06:38

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0
Jo - Àven med dyra absorbenter Àr det sÄ oerhört mycket billigare och sÄ mycket större förbÀttring Àn att köpa ny elektronik eller högtalare. I dom flesta fall nÀr det gÀller allt som Àr bÀttre Àn typ Creatives 300 kr 5.1 högtalar-set till datorn ungefÀr, sÄ gör rummet betydligt mer Àn anlÀggningen - och det Àr inte en överdrift. Helt ofattbart hur t ex s k "audiofiler" kan satsa sÄ mycket pÄ elektronik och högtalare och sen sitta i ett vanligt rum och lyssna utan att fixa akustiken.

Jag har en polare som ocksÄ satsat en hel del pÄ sin utrustning - och han sitter i ett odÀmpat rum med hemsk akustik och dessutom har han lÄngt mellan högtalarna ocksÄ (det ökar rumspÄverkan). Jag har tjatat pÄ honom flera gÄnger - du borde fixa akustiken och att jag kan hjÀlpa till "nej, men jag gör det sen nÀr jag har ny lÀgenhet" (och han har inte planerat flytta pÄ flera Är)

DÀr och det Àr typ sÄ jag blir irriterad pÄ hur dÄligt ljudet Àr dÀr trots att han har mycket bÀttre anlÀggning Àn mig. Det brukar sluta med att man tröttnar rÀtt fort och t ex leker med subben istÀllet t ex drar bastoner pÄ full volym precis pÄ dom vÀrsta rumsresonanserna. Det Àr skoj om man har bra effekt - vi fick upp, jag tror det var 123 dB SPL i ett hörn vid 42 Hz - det Àr typ sÄ man "fÄr massage" om man stÀller sig dÀr och hela lÀgenheten skakar och slamrar av dörrar och annat som vibrerar. En annan klassiker Àr att köra ett bas-svep pÄ full volym - dÄ hör man hör hur det "skorrar till" vid olika frekvenser pÄ lite slumpartade stÀllen i hela lÀgenheten :P


Ett tips Ă€r ju förresten om du har dĂ„ligt med pengar Ă€r som jag tidigare tipsat om att köpa trĂ€fiberull pĂ„ t ex Bauhaus. Mitt "studio-bygge" kommer vĂ€l gĂ„ pĂ„ typ 1000-1300 kr totalt och gĂ€ller dĂ„ för 27 mÂČ dĂ€mpamterial (trĂ€fiber isolering) samt trĂ€ramar och tyg :)
Det gÄr faktiskt och bygga rÀtt snygga absorbenter ocksÄ pÄ det sÀttet - krÀver ju lite jobb dock (jobbet med att klÀ in dom med tyg fick du ju iallafall - som jag sÄg i en annan trÄd dock sÄ dÄ Àr det ju bara bygga ramarna som behöver göras)

#43

Postad 22 november 2009 - 11:41

Kronkan
  • Kronkan
  • ForumrĂ€v

  • 784 inlĂ€gg
  • 0
Nu Àr jag klar med 2/3 av dÀmpningen av bakvÀggen genom att placera ut tillskurna absorbenter i en bokhylla. Detta fungerar genom att bokhyllan Àr 39 cm djup. Bakom vinylen och boxarna för film och cd Àr det 5 cm och bakom böckerna fÄr det plats 10 cm absorbenter.

Resultatet Ă€r strĂ„lande tycker jag. Mera nĂ€rvaro i sĂ„ngen, tydligare bas, bĂ€ttre dynamik etc. Även min hustru observerar glatt att ”det lĂ„ter bĂ€ttre”. Eftersom jag precis lĂ„tit mĂ„la om vĂ€ggarna i vit blir intrycket av bokhyllan snarare bĂ€ttre eftersom absorbenterna Ă€r vita. Jag har utvĂ€rderat med att lyssna pĂ„ Monica Zetterlund. Tittat pĂ„ film med hjĂ€lp av 5 kanaler. SĂ„g pĂ„ kanal 4 nĂ€r desĂ€nde Transformer över deras HD-kanal. Riktigt tyngd i ljudet men Ă€ndĂ„ vĂ€l sammanhĂ„llet.

SÄ jag kan hittills inte finna att det skulle vara skadligt att absorbera bakvÀggen. Men vill ÀndÄ lÀmna nÄgra reservationer. Vi Àr inte nÀra bakvÀggen nÀr vi lyssnar. UtgÄngspunkten Àr en rejÀlt för lÄng efterklang. Elektrostaterna riktar ljudet mest framÄt och bakÄt. Detta gör att reflexerna till större del kommer frÄn vÀggen och hörnen bakom högtalarna eller frÄn bakvÀggen. Detta jÀmfört med traditionella högtalare. FörutsÀttningarna hemma hos mig Àr ocksÄ att lÀgenheten har en öppen planlösning. BakvÀggen Àr ocksÄ i praktiken mera diffunderande Àn absorberande.

Men teoretiskt har jag svÄrt att förstÄ att just bakvÀggen inte skall dÀmpas. Detta kan sjÀlvklart bero pÄ okunskap och/eller brist pÄ erfarenhet.

#44

Postad 22 november 2009 - 14:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Visst, man kan ju ta hÀnsyn till hur ljudet sprids ut frÄn högtalaren ocksÄ nÀr man placerar ut absorbenterna - men
över till 90% av ljudet reflekteras dock frÄn hÄrda plana ytor sÄ det blir mÄnga reflexioner att rÀkna pÄ om det inte ska ta andra vÀgar fram till lyssningsplatsen ÀndÄ - och ska man dÀmpa det direkt ut frÄn högtalaren sÄ behöver man ju tÀcka för alla kala ytor nÀra högtalaren. SÄ lÀnge det finns reflekterat ljud som "missar" absorbenterna och pÄ ett eller annat sÀtt tar sig fram till lyssningsplatsen kan det bli obalans i dÀmpningen.

I ett helt dÀmpat rum sÄ pÄverkar inte rummet ljudet alls - det Ànda som pÄverkar dÀr Àr dÄ hur lÄngt isÀr man har högtalarna i förhÄllande till hur nÀra man sitter sjÀlv, samt hur dom stÄr vinklade i förhÄllande till lyssningsposition (diskanten gÄr ofta ganska riktat). Det bÀsta Àr normalt dÄ att sitta mitt emellan högtalarna eller bara ha dom en liten bit framför sig men ganska brett isÀr och sen förstÄs vinkla dom inÄt mot lyssningsplatsen - det ger riktigt skön stereo. Att det Àr sÄ vanligt och ha högtalarana sÄ lÄngt fram i förhÄllande till avstÄndet mellan dom Àr troligen en följd av den "fake-stereo" som rummet ger. I ett vÀl dÀmpat rum sÄ kommer man verkligen höra hur dÄlig denna högtalar-placering Àr - vilket annars döljs av reflexer frÄn bakvÀggen.

Ett problem Àr att sÄ mÄnga bryr sig sÄ mycket om hur det ser ut i rummet estetiskt och dÀrför slÀnger in ett minimum av absorbenter - man kan inte ha ett rum med bra akustisk som en heminredare skulle tycka var snyggt, det gÄr inte. Antingen fÄr man stÄ ut med nÄgot sÀmre ljud eller sÄ för man stÄ ur med att större delen av vÀggar och tak Àr tÀckta med absorbenter samt att ha basfÀllor som stÄr framme synligt etc. SjÀlvklart Àr ju dock nÄgra fÄ absorbenter mycket bÀttre Àn ingenting Àven i ett stort rum, men rÀcker ju knappast för "fullgod standard".
AnvÀnder man bara nÄgra fÄ absorbenter sÄ kanske det inte Àr optimalt att dÀmpa bakvÀggen

Btw. I mitt fall kommer jag behöva ca 27 mÂČ absorbenter till lyssningsutrymmet som Ă€r ca 4,4 x 3,2 x 2,54 m (det blir ca 2-3 balar isolering, beroende pĂ„ vilken tjocklek man vĂ€ljer). Det Ă€r vad som behövs för att tĂ€cka alla kala ytor pĂ„ vĂ€ggar och tak samt skĂ€rma av köksdelen frĂ„n lyssningsutrummet (det Ă€r en 1:a med kök och vardasrum i samma rum)


Grejen Àr ju den att det Àr inte va ondo att dÀmpa bakvÀggen, sÄlÀnge man inte sitter för nÀra och fÄr denna obehagliga kÀnsla och dessutom sÄ undviker att dÀmpa den för hÄrt.
Ett draperi eller liknande Àr inte fel, men man vill fortfarande inte dÀmpa för mycket, bÀttre att diffusera pÄ bakvÀggen i ett lyssningsrum.
Det Àr ganska stor skillnad pÄ inspelning och uppspelning och hur man vill behandla rummet i dom olika fallen. Man kan inte direkt översÀtta ett rum anpassat för inspelning till ett rum för uppspelning dÄ man har helt andra variabler att ta hÀnsyn till.
NÀr det gÀller detta med att akustikreglera lyssningsrum sÄ litar jag blint pÄ ett antal personer och vad dom sÀger, detta dÄ jag sjÀlv inte kan tillhandahÄlla den kunskap som krÀvs för att kunna göra nÄgra djupare bedömningar (som jag förklarat redan tidigare i trÄden)
Om dom sÀger att det Àr si eller sÄ dÄ Àr jag 100% övertygad om at det Àr som dom sÀger och spelar inte sÄ stor roll vad nÄgon o-kÀnd artikel sÀger... :)
Detta kan verka "trÄngsynt" men jag ser ingen vits att lita pÄ nÄgon "no-name" artikel nÀr det fins "dom stora" (riktiga proffs) som man kan direkt konsultera i frÄgan och som jag dessutom vet/tycker jag fÄtt till dom mest vÀlljudande rummen/setupp'en som finns att lyssna till idag.

SÄ, jag Àr trÄkig nog att helt lita pÄ "dom stora" i den hÀr frÄgan eftersom dom Àr just "bÀst"... :P

Edit: Med det inte sagt att artikel skulle innehÄlla nÄgot som Àr felaktigt eller att jag anser den vara dÄlig. TvÀrtom sÄ verkar den intressant och jag ska ta och lÀsa igenom den för intresse :)

Redigerat av DVD-ai, 22 november 2009 - 14:53.


#45

Postad 22 november 2009 - 16:46

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0

NÀr det gÀller detta med att akustikreglera lyssningsrum sÄ litar jag blint pÄ ett antal personer och vad dom sÀger, detta dÄ jag sjÀlv inte kan tillhandahÄlla den kunskap som krÀvs för att kunna göra nÄgra djupare bedömningar (som jag förklarat redan tidigare i trÄden)
Om dom sÀger att det Àr si eller sÄ dÄ Àr jag 100% övertygad om at det Àr som dom sÀger och spelar inte sÄ stor roll vad nÄgon o-kÀnd artikel sÀger... :)
Detta kan verka "trÄngsynt" men jag ser ingen vits att lita pÄ nÄgon "no-name" artikel nÀr det fins "dom stora" (riktiga proffs) som man kan direkt konsultera i frÄgan och som jag dessutom vet/tycker jag fÄtt till dom mest vÀlljudande rummen/setupp'en som finns att lyssna till idag.


Jo sÄ kan man ju se det - det Àr ju ocksÄ samma "proffs" som t ex mixar ljudet i film och TV-produktion.
Det drabbar ju Àven oss andra nÀr vi kollar pÄ film och TV, som dÄ mÄste ta del av deras "fantastiska jobb"
http://www.filmsound...d435a966ee4e181

Men visst om dom Àr sÄ mycket att se upp till sÄ Àr det ju bara fixa ditt rum pÄ det sÀttet - valet Àr ditt, men det Àr inte "det Ànda rÀtta"

Redigerat av C20, 22 november 2009 - 16:49.


#46

Postad 22 november 2009 - 17:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Jo sÄ kan man ju se det - det Àr ju ocksÄ samma "proffs" som t ex mixar ljudet i film och TV-produktion.
Det drabbar ju Àven oss andra nÀr vi kollar pÄ film och TV, som dÄ mÄste ta del av deras "fantastiska jobb"
http://www.filmsound...d435a966ee4e181

Men visst om dom Àr sÄ mycket att se upp till sÄ Àr det ju bara fixa ditt rum pÄ det sÀttet - valet Àr ditt, men det Àr inte "det Ànda rÀtta"


Jag lyssnar inte pÄ "proffsen" som mixar sönder vÄr musik och film.... dom kan gÄ och gömma sig utan jag lyssnar pÄ "dom som verkligen kan" och det Àr skillnad... :P
Och jag anser att det finns mÄnga vÀgar att gÄ, men endast nÄgra fÄ riktigt bra...
alla fÄr göra som dom vill och det har jag aldrig sagt nÄgot om utan du som tog upp det :)
Som sagt, Jag lyssnar pÄ nÄgra personer gÀllande akustik för att jag vet att dom kan allt som i huvudtaget gÄr att kunna om detta med akustik och liter till 100% pÄ dom.
Vad du eller nÄgon annan lÀser/ tror pÄ gÀllande rumsakustik och behandling, det Àr fritt, men jag vÀljer mina kÀllor noga och Àr ganska krÀsen pÄ den punkten. DÀrför jag fastnat vid just dom som jag nu tar inspiration frÄn och rÄdfrÄgar :)

Redigerat av DVD-ai, 22 november 2009 - 17:32.


#47

Postad 22 november 2009 - 18:53

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0
Det har vÀl ioförsej att göra ocksÄ med att dom flesta kanske inte Àr beredda att "bygga studio" och om man nu inte ska göra en full dÀmpning sÄ gÀller det ju att dÀmpa "pÄ rÀtt sÀtt" med "begrÀnsade resurser" och dÀr kanske dom inte gör ett sÄ dÄligt jobb iallfall.

En sak borde ju Àven du hÄlla med om och det Àr ju att effekten av att sitta nÀra en absorbent Àr vÀldigt olika beroende pÄ omgivningen i övrigt. Om man har en ljudkÀlla framför sig (t ex en högtalare) och en absorbent precis bakom sig (oavsett var man har bakvÀggen) i ett vanligt rum sÄ kommer det "kÀnnas dött" bakom (det ger den dÀr "tryckande kÀnslan i bakhuvudet" som du beskriver).
Ljud frÄn ljudkÀllan "delas upp" och kommer komma frÄn alla hÄll i form av reflexer, utom just bakifrÄn dÀr absorbenten absorberar - sitter man en bit ifrÄn bakvÀggen sÄ skÀrmar den Àven reflexer frÄn bakvÀggen. Befinner man sig dÀremot i ett ekofritt rum som redan Àr dÀmpat frÄn alla riktningar sÄ kommer man inte höra att absorbenten Àr dÀr (skulle man ta bort den blir det ingen skillnad) - det Ànda ljud som finns Àr det som kommer framifrÄn frÄn ljudkÀllan, oavsett om man har en absorbent extra bakom sig eller inte.

ErsÀtter man nu absorbenten med en hÄrd skiva - sÄ kommer man om man sitter nÀra bakvÀggen inte höra alla att skivan Àr dÀr överhuvudtaget (det blir ingen skillnad om man tar bort den) - skivan reflekterar lika mycket som vÀggen och reflexions-ytan hamnar i princip intill denna. Sitter man dÀremot en liten bit ifrÄn bakvÀggen kommer skivan ocksÄ skÀrma reflexerna frÄn bakvÀggen, men dom "bort-skÀrmade" reflexerna ersÀtts sen av nya frÄn skivan istÀllet - man kommer dÄ kunna höra att skivan Àr dÀr eftersom reflexerna sker tidigare och frÄn en annan position Àn mot vÀggen, men skillnaden Àr ÀndÄ relativt liten mot om man tar bort den. Sitter man dÀremot i ett ekofritt rum, sÄ kommer man höra tydligt att man har en reflekterande skiva bakom sig - tar man bort den Àr skillnaden stor.

BakvÀggen i ett rum fungerar likadant - om rummet Àr kraftigt dÀmpat frÄn övriga riktningar sÄ kommer man tydligt höra att man fÄr reflexer bakifrÄn - men om rummet Àr odÀmpat sÄ hör man inte dessa, eller iallafall sÄ uppfattar man dom inte som störande.
Har man istÀllet absorbent bakom sig i ett rum som Àr dÀmpat frÄn övriga riktningar sÄ upplever man bara dÀmpningen som komplett om Àven bakvÀggen Àr dÀmpad - i det odÀmpade rummet sÄ kommer det dÀremot "kÀnnas dött bakom". Diffusorer ger ju oftast nÄt mellanting - det kommer ljud bakifrÄn men det Àr inte "vÀl definierat" som en spekulÀr reflex
Om det Àr bra eller dÄligt att dÀmpa bakvÀggen har alltsÄ att göra med hur man utformar rummet i övrigt

Ett rum med studio-standard Àr iallfall det bÀsta Àven om det kanske gÄr att uppnÄ nÀstan samma resultat med enklare metoder. Den hÀr diskussionen kan ju fortsÀtta i all oÀndlighet, men jag anser en sak - du en annan. Sen Àr det vÀl upp till dom som lÀser trÄden att vÀlja vilken metod dom vill prova

#48

Postad 22 november 2009 - 19:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Det har vÀl ioförsej att göra ocksÄ med att dom flesta kanske inte Àr beredda att "bygga studio" och om man nu inte ska göra en full dÀmpning sÄ gÀller det ju att dÀmpa "pÄ rÀtt sÀtt" med "begrÀnsade resurser" och dÀr kanske dom inte gör ett sÄ dÄligt jobb iallfall.

En sak borde ju Àven du hÄlla med om och det Àr ju att effekten av att sitta nÀra en absorbent Àr vÀldigt olika beroende pÄ omgivningen i övrigt. Om man har en ljudkÀlla framför sig (t ex en högtalare) och en absorbent precis bakom sig (oavsett var man har bakvÀggen) i ett vanligt rum sÄ kommer det "kÀnnas dött" bakom (det ger den dÀr "tryckande kÀnslan i bakhuvudet" som du beskriver).
Ljud frÄn ljudkÀllan "delas upp" och kommer komma frÄn alla hÄll i form av reflexer, utom just bakifrÄn dÀr absorbenten absorberar - sitter man en bit ifrÄn bakvÀggen sÄ skÀrmar den Àven reflexer frÄn bakvÀggen. Befinner man sig dÀremot i ett ekofritt rum som redan Àr dÀmpat frÄn alla riktningar sÄ kommer man inte höra att absorbenten Àr dÀr (skulle man ta bort den blir det ingen skillnad) - det Ànda ljud som finns Àr det som kommer framifrÄn frÄn ljudkÀllan, oavsett om man har en absorbent extra bakom sig eller inte.

ErsÀtter man nu absorbenten med en hÄrd skiva - sÄ kommer man om man sitter nÀra bakvÀggen inte höra alla att skivan Àr dÀr överhuvudtaget (det blir ingen skillnad om man tar bort den) - skivan reflekterar lika mycket som vÀggen och reflexions-ytan hamnar i princip intill denna. Sitter man dÀremot en liten bit ifrÄn bakvÀggen kommer skivan ocksÄ skÀrma reflexerna frÄn bakvÀggen, men dom "bort-skÀrmade" reflexerna ersÀtts sen av nya frÄn skivan istÀllet - man kommer dÄ kunna höra att skivan Àr dÀr eftersom reflexerna sker tidigare och frÄn en annan position Àn mot vÀggen, men skillnaden Àr ÀndÄ relativt liten mot om man tar bort den. Sitter man dÀremot i ett ekofritt rum, sÄ kommer man höra tydligt att man har en reflekterande skiva bakom sig - tar man bort den Àr skillnaden stor.

BakvÀggen i ett rum fungerar likadant - om rummet Àr kraftigt dÀmpat frÄn övriga riktningar sÄ kommer man tydligt höra att man fÄr reflexer bakifrÄn - men om rummet Àr odÀmpat sÄ hör man inte dessa, eller iallafall sÄ uppfattar man dom inte som störande.
Har man istÀllet absorbent bakom sig i ett rum som Àr dÀmpat frÄn övriga riktningar sÄ upplever man bara dÀmpningen som komplett om Àven bakvÀggen Àr dÀmpad - i det odÀmpade rummet sÄ kommer det dÀremot "kÀnnas dött bakom". Diffusorer ger ju oftast nÄt mellanting - det kommer ljud bakifrÄn men det Àr inte "vÀl definierat" som en spekulÀr reflex
Om det Àr bra eller dÄligt att dÀmpa bakvÀggen har alltsÄ att göra med hur man utformar rummet i övrigt

Ett rum med studio-standard Àr iallfall det bÀsta Àven om det kanske gÄr att uppnÄ nÀstan samma resultat med enklare metoder. Den hÀr diskussionen kan ju fortsÀtta i all oÀndlighet, men jag anser en sak - du en annan. Sen Àr det vÀl upp till dom som lÀser trÄden att vÀlja vilken metod dom vill prova


som sagt sÄ hÄller jeg med i allt du sÀger, bara inte om det att jag ska skita i vad dom absolut mest kunniga inom omrÄdet sÀger och i stÀllet lÀgga min tro till nÄgon "no-name" text.
Det Àr bar det jag ifrÄgasÀtter och inget annat... :)

GÀllande dÀmpning bakom huvudet sÄ har jag aldrig pÄstÄtt att det skulle vara samma oavsett hur övriga rummet ser ut, det vore totalt fel nÀmligen... :P

Redigerat av DVD-ai, 22 november 2009 - 19:04.


#49

Postad 23 november 2009 - 09:57

C20
  • C20
  • AnvĂ€ndare

  • 194 inlĂ€gg
  • 0
Jag menar inte att dom har fel i allting nÀr det gÀller akustik men jag tvekar starkt pÄ att dom "kan allting" (exempelvis har jag testat den högtalarplacering dom föresprÄkar jÀmfört med den jag kör nu - och det blev betydligt sÀmre)
NÀr det gÀller det mest grundlÀggande har dom naturligtvis inte fel - exempelvis det dÀr med att dÀmpa basen
- vilket jag Àven sÄg i en annan trÄd, dÄ en av dom du nÀmnde t o m gav tips pÄ en bra basfÀlla https://www.minhembi...M/184378#324371.

Men t ex - varför i h-e ska man ha högtalarna sÄ lÄngt fram nÀr man lyssnar i stereo?
- sen kompenserar man det med att ha en reflekterande bakvÀgg. Min lösning pÄ det heter istÀllet - flytta högtalarna.

Den Ànda anledningen jag kan se till att anvÀnda den dÀr placeringen och sen kompensera med bakvÀggen Àr om man vill sitta mÄnga i bredd och lyssna (som t ex i biorummet pÄ skissen, med soffan och fÄtöljerna i bredd) - dÄ fÄr inte dom som inte kan sitta i mitten lika mycket stereo-obalans. Man fÄr dock alltid bÀst resultat med att optimera ljudet för en lyssnings-position (speciellt nÀr det gÀller i sidled) - sÄ om man för det mesta sitter sjÀlv och lyssnar borde man optimera akustiken och högtalarplaceringen för det.

Det bÀsta i ett vÀldÀmpat rum om man Àr bara en lyssnare, Àr att sitta mitt emellan dom eller bara ha dom en liten bit framför - maxavstÄnd, B/3 = A kan vara bra att utgÄ frÄn dÀr B = bredden (avstÄndet mellan högtalarna) och A = avstÄndet (om man drar en linje mellan högtalarna sÄ motsvarar det avstÄndet 90° ut frÄn linjen som man sitter pÄ). Jag anser inte det som nÄn absolut formel, men det Àr ungefÀr nÀr man överstiger det avstÄndet man börjar besvÀras av att det kÀnns "dött bakom". Om man t ex har 3 m mellan högtalarna sÄ bör man inte sitta mer Àn 1 meter bakom dom.

Jag har testat den dÀr "klassiska" högtalarplaceringen likvÀl som den jag kör nu med högtalarna brett isÀr. NÀr jag har högtalarna sÄdÀr lÄngt fram besvÀras jag t o m i ett odÀmpat rum att att det kÀnns "dött bakom" om man inte sitter vÀldigt nÀra en plan odÀmpad bakvÀgg (fast dÄ blir ju stereobilden mer "smetig" istÀllet). Det blir dÀremot mycket "okÀnsligare" för hur centrerat man sitter mellan högtalarna med denna placering - sÄ sitter man mÄnga i bredd Àr det bÀttre och dÄ kan det vara bra att ha en reflekterade yta precis bakom lyssningsplatsen som "fyller upp" lite.

Redigerat av C20, 23 november 2009 - 10:24.


#50

Postad 23 november 2009 - 10:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar inte att dom har fel i allting nÀr det gÀller akustik - ex vis verkar dom ju ha förstÄtt det dÀr man att dÀmpa basen sÄ dom kan ju inte ha drabbats av anechofobia iallafall, som artikeln beskrev - vilket jag Àven sÄg i en annan trÄd https://www.minhembi...M/184378#324371.

Vissa saker tror jag dock inte pÄ och det gÀller exempelvis det dÀr med bakvÀggen. Varför i h-e ska man ha högtalarna sÄ lÄngt fram nÀr man lyssnar i stereo?
- sen kompenserar man det med att ha en reflekterande bakvÀgg. Min lösning pÄ det heter istÀllet - flytta högtalarna.

Den Ànda anledningen jag kan se till att anvÀnda den dÀr placeringen och sen kompensera med bakvÀggen Àr om man vill sitta mÄnga i bredd och lyssna (som t ex i biorummet pÄ skissen, med soffan och fÄtöljerna i bredd) - dÄ fÄr inte dom som inte kan sitta i mitten lika mycket stereo-obalans. Man fÄr dock alltid bÀst resultat med att optimera ljudet för en lyssnings-position (speciellt nÀr det gÀller i sidled) - sÄ om man för det mesta sitter sjÀlv och lyssnar borde man optimera akustiken och högtalarplaceringen för det.

Det bÀsta i ett vÀldÀmpat rum om man Àr bara en lyssnare, Àr att sitta mitt emellan dom eller bara ha dom en liten bit framför - maxavstÄnd, B/3 = A kan vara bra att utgÄ frÄn dÀr B = bredden (avstÄndet mellan högtalarna) och A = avstÄndet (om man drar en linje mellan högtalarna sÄ motsvarar det avstÄndet 90° ut frÄn linjen som man sitter pÄ). Jag anser inte det som nÄn absolut formel, men det Àr ungefÀr nÀr man överstiger det avstÄndet man börjar besvÀras av att det kÀnns "dött bakom". Om man t ex har 3 m mellan högtalarna sÄ bör man inte sitta mer Àn 1 meter bakom dom.

Jag har testat den dÀr "klassiska" högtalarplaceringen likvÀl som den jag kör nu med högtalarna brett isÀr. NÀr jag har högtalarna sÄdÀr lÄngt fram besvÀras jag t o m i ett odÀmpat rum att att det kÀnns "dött bakom" om man inte sitter vÀldigt nÀra en plan odÀmpad bakvÀgg (fast dÄ blir ju stereobilden mer "smetig" istÀllet). Det blir dÀremot mycket "okÀnsligare" för hur centrerat man sitter mellan högtalarna med denna placering - sÄ sitter man mÄnga i bredd Àr det bÀttre och dÄ kan det vara bra att ha en reflekterade yta precis bakom lyssningsplatsen som "fyller upp" lite.


VadÄ ha högtalarna lÄngt fram.. ?! :(
Det Àr jag ingen anhÀngare av, det Àr inget krav och inte heller nÄgot som dom veterligen föresprÄkar... (Menar du ha dom lÄngt ut frÄn vÀggen eller att man i sjÀlva verket sitter lÄngt i frÄn dom?!)

Dock sÄ Àr ett förhÄllande 1:1,18 att föredra, alltsÄ avstondet 1 mellan högtalarna och 1,18 frÄn centrum till lyssnaren.
Vill du ha en mer detaljerad beskrivning om varför tent tekniskt sÄ rekommenderar jag dig att ta kontakt med t.ex. Ingvar öhman och frÄga vad han anser i frÄgan. DÄ kommer du kunna fÄ svar jag absolut inte kan ge... (tyvÀrr)
Jag Àr dock vÀldigt nyfiken pÄ detta med akustik och funderar pÄ att fördjupa mig Àn mer i just det för att det ju Àr en sÄ otroligt viktig del, en av dom viktigaste faktiskt.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.