Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Skippa isolering - gips?

8 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 december 2020 - 21:24

White007
  • White007
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0
Bygger ett litet biorum pÄ ca 10kvm, och har reglat med plÄtreglar. Det börjar bli klart för gips och ev isolering.

Undrar om isoleringen bakom gipsen gör nÄn större skillnad förutom att det blir "varmare" i rummet sÄklart. Gipsen gör det ju tÀtt i den grad att det blir lite mjukare Àn betong vÀggar, men fortfarande "nÀstan lika hÄrt", och ljudet kommer ju studsa runt ÀndÄ, fast kanske inte pÄ samma sÀtt?

Önskar höra om nĂ„gon vet och varför jag dĂ„ borde ha isolering, eller om jag kan skita i det? Jag kan nĂ€mligen inte se nĂ„gra fördelar med den, förutom att det blir varmare! Upplys mig!😂😁

#2

Postad 03 december 2020 - 00:31

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • ForumrĂ€v

  • 580 inlĂ€gg
  • 0
Antar att du stoppar plyfa eller osb bakom gipset? Eller dummfrÄga kanske, tror nog dem flesta stoppar de! Men jag, de blir stor skillnad! Iaf pÄ att dÀmpa ljudet sÄ att de inte kommer utÄt lika mycke! Akustiskt sett för ljudet i rummet hjÀlper de oxÄ till för! Dock osÀker pÄ hur pass mycke de hjÀlper, men nog tror jag de blir mÀrkbar skilnad iaf!

#3

Postad 03 december 2020 - 08:16

ingvar
  • ingvar
  • LĂ€rjunge

  • 438 inlĂ€gg
  • 0

Isoleringen ger inte bara vÀrme den stoppar vÀggarna frÄn att vibrera med nÀr de utsÀtts för ljud.

 

Enkel gips utan isolering blir efter vad jag förstÄr som en trumma, riktigt hur mycket vet jag dock inte...

 

Mvh,

  Ingvar



#4

Postad 03 december 2020 - 08:58

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 972 inlĂ€gg
  • 0

isolera! gips, osb och isolering sÄ blir det perfekt :)



#5

Postad 03 december 2020 - 09:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

  • 778 inlĂ€gg
  • 0

Man isolerar vÀl mellan lÀgenheter för att minska ljudtransmissionen. Har du inte det problemet sÄ kanske det Àr överflödigt.

 

Sedan reagerar jag som ingenjör pĂ„ ett ordval :) . Isoleringen "ger" ingen vĂ€rme, den minskar dĂ€remot vĂ€rmelĂ€ckaget mellan tvĂ„ volymer som har olika temperatur (t ex inne och ute). I en innervĂ€gg har den ingen termisk funktion.


Redigerat av Mr_Tom, 03 december 2020 - 09:48.


#6

Postad 05 december 2020 - 16:14

LennartBerg
  • LennartBerg
  • Amatör

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

En annan tanke Àr att utrymmet kan anvÀndas för akustikförbÀttrande uppgifter. T.ex. isolering tÀckt med tyg och brÀdor utanpÄ med olika spalter emellan kan ge effekt. Finns exempel pÄ hur och vad de kan anvÀndas till pÄ forumet.



#7

Postad 06 december 2020 - 15:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 966 inlĂ€gg
  • 0

Om du Inte kör med isolering montera dikt mot betongvÀggen.

Annars skapar du dig en panelabsorbent/resonator och det kan sluta precis hur som helst.

 

Vinsten med att isolera mellan betongvÀggen och gips skivor finns men hur mycket det blir det vÄgar jag inte sia om.

Om dÀr inte finns ett isoleringskrav sÄ hade jag byggt upprÀknade panel/slot absorbenter blandad med diffusering.

 

Overkill, kanske men dina öron kommer att tacka dig.

 

http://www.mh-audio....ustics.html#top



#8

Postad 12 oktober 2021 - 23:50

samsara
  • samsara
  • ForumrĂ€v

  • 540 inlĂ€gg
  • 0

Fast börjar man isolera en kÀllare kan det vara bra att ha koll pÄ hur mycket fukt som kommer in genom betongvÀggarna. RÀcker med att det blir en mindre spricka i vÀggen och sÄ har man en massa rötter som trÀnger in i mellanvÀggen. Dessutom stormtrivs stora svarta spindlar i det fuktiga mellanrummet. SjÀlv har jag betongvÀggar i biografen och pÄ vÀggarna har jag hÀngt upp lÄdor med isolering och gips skivor. Har inte mÀtt akustiken men man vÀnjer sig vid ljudet om det Àr mindre problem med akustiken.



#9

Postad 19 oktober 2021 - 16:51

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0

Ta gĂ€rna en titt i mitt galleri hur jag löste problemet med betongvĂ€ggar. 

Kort sagt, sÀtt platon pÄ insidan sÄ fÄr man en ventilerade luftspalt. DÀrefter isolering och slutligen ABSOLUT INTE gips eller osb. SÄ mjuka och absorberande material man kan tÀnka sig. Jag körde antingen treetex eller inget alls, dÀrefter nÄlfiltsmatta som ytskikt. PÄ de stÀllen dÀr vÀggarna prompt mÄste vara hÄrdare (dvs slittÄligare) sÄ kör jag med Troldtekts akustikplattor (svarta naturligtvis).

 

Edit: nu ser jag ju vem som frÄgar. Din bio blev vÀl bra? Minns inte exakt hur du till slut valde att göra men jag ska kika i ditt galleri.


Redigerat av emifog, 19 oktober 2021 - 16:53.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.