Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu kan jag inte sitta still... HS10 har kommit!!

217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 december 2002 - 12:13

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Hej alla underbara forum medlemmar!!

Nu jäklar kan jag inte sitta still, jag vet inte vad jag ska ta mig till, det är otroligt svårt att skriva ett inlägg nu, mina händer skakar nå kopiöst och helt plötsligt kommr jag ihåg klockrent hur det var att vakna upp på julaftonsmorgon när jag var 9 år gammal.

Om jag ska dra hela historien så förhandsbeställde jag en SOny VPL HS10 från mediacheckpoint för ett antal veckor sen. Då fick jag beskedet att Sony i tyskland beräknade få in den vecka 48. Ganska snabbt blev det vecka 49 och när jag i måndags mailade Stefan ( min underbara kontakt man på MCP ) så fick jag till svar igår att den nu hade skjutits fram ytterligare en vecka. Men så idag hade jag två nya mail från Stefan. Det första hade rubriken "Sony HS10 - good news!" och i det brevet säger Stefan att dom har fått in en HS10 och skickar den med UPS åt mig imorgon. Helt underbart tänkte jag och var gladare än på länge.
I det andra brevet var rubriken "Sony HS10 - better news!" och i det brevet säger Stefan att han lyckades få iväg den med UPS redan idag.... JAAAAAAAAAAAAA, min lycka är fullständig!!! [:D][:D][8D][:))][:D][:D][:D]

Men tyvärr så har inte min duk dykt upp ännu. Den har special beställt åt mig från USA via europe-impact här i Luleå och borde komma nästa vecka, får se vilken som kommer först.
Dken är en "DaLite High Contras Matte White" som trots namnet är en grå duk med 1.1 gain. Storleken är 203 * 114 eller 92 tum diagonalt.

Mattias.

#2

Postad 04 december 2002 - 13:05

Unregisteredfbeb9837
  • Unregisteredfbeb9837
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
KUL hoppas allt blir bra då!

#3

Postad 04 december 2002 - 15:16

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
ARRRRRRRRRRG
Jag är avundsjuk

JAg har inte fått svar från MCP än

Jag vill också ha min proje

Får man fråga varifrån du beställde din duk ifrån??

#4

Postad 04 december 2002 - 15:17

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
ARRRRRRRRRRG
Jag är avundsjuk

JAg har inte fått svar från MCP än

Jag vill också ha min proje

Får man fråga varifrån du beställde din duk ifrån??

#5

Postad 04 december 2002 - 15:58

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jo det är kul när julaftonskänslan infinner sig [:)]

Jag går själv och funderar på att beställa en förstärkare från MCP, och kan bara hålla med om ditt intryck av "din" kontaktperson Stefan (han är ju också "min" kontaktperson, och av många inlägg att döma halva Europas kontaktperson). En mycket sympatisk kille att ha att göra med, både i telefon och via mail. Undrar ibland hur han hinner med allt och alla ... ?

Det var i alla fall kul att läsa om dina "Good News - Better News". Låter som ett bra exempel på Stefans humor.

Hoppas du blir nöjd med din Sony !! EmuMannen skrev ju om en jämförelse av TW-100 och HS10 i en annan post, och det verkar ju vara en riktig kanonprojektor [:D]

#6

Postad 04 december 2002 - 21:05

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
bara inte detta händer:

"Satt med halvbånge i 5-6 timmar och väntade på UPS... tick tack tick tack. Ingen UPS kom. Jag ringde och då sa dom att dom "överlämnat" ärendet till en lokal budfirma vilket då skapar onödigt mycket strul. Jag måste nu sätta tillbaka mina välstrukna 19.000 och in på ett UPS-konto. Scanna in kvittot och faxa kvittot till UPS. Vafan, det var ju meningen att jag skulle betala i D Ö R R E N!!"

citat vk thor :-)

kanske är dags att beställa sin HS10 då....eller så blir det Z1 har gaft beslutsångest i veckor nu :-(

#7

Postad 04 december 2002 - 21:25

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Hallå alla! Lycka till mattiask!

off topic
visst är det sjukligt så man blir, man blir som 7 år på nytt alltså fan hembio är beroendeframkallande som bara den!

Jag brukar låna en projektor av en polare, nu kan jag inte titta på film på en vanlig tv,, Projektor är ett måste, snart kommer man säkert börja drömma om projektorer.

nej på lördag ska den sitta V75an, bingolott, lotto , måltipset vad som helst så man ha råd med en projje, visst har man tänkt på räntefritt, men det är ju så tråkigt att betala av lån[;)]!

#8

Postad 05 december 2002 - 00:31

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tack för responsen!

mrspl: Jag har beställt den via impact-eurpe här i Luleå. Dom har huvudkontoret i sthlm men där visste dom inte vad denna "High Contrast Matte White" var för nåt så Stefan här på Luleå kontoret har själv tagit kontakt med USA och fixat detta åt mig, suverän service vänlighet alltså.
Det hade nog blivit lite billigare att köpa direkt från USA och t.e.x avscience men det kändes bättre att göra så här.

PennyLane: Ja Stefan på MCP verkar verkligen vara rätt man på rätt jobb. Har säkert massor med mail att besvara varje dag men ändå svara han alltid fort, ofta samma dag och aldrig söligare än dagen efter.

hatasl: Nej det där lät ju inte alls nå kul och kommer nog hända mig när jag inte bor i 08 land eller GBG eller nån annan större stad. Nåja... det är ändå inte hela världen, lite jobb gör jag gärna för at få hem min nya leksak!

juan: Jo det är verkligen beorende framkallande och speciellt detta forum läsandet och skrivandet men det är ju kul och man blir inte sjuk av det som alkohol ochd roger så det är nog ett beroende jag kan leva med! [;)]
Fast ibland får man fan svära åt sig själv "stäng av dator fan nu!"

Jo lån är alltid tråkigt. Hade först planer på en Epson TW100 men då hade det krävts lån så då bestämmde jag mig för att vänta in denna apparat som jag har klarat av att spara ihop till.

Mattias.

#9

Postad 05 december 2002 - 00:33

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
mattiask
Sorry jag läste i min iver inte ditt inlägg tillräckligt noga ser nu var du har beställt din duk.
Men får man fråga vad som gjorde att du valde grå duk?
Det låter föresten som ett bra pris för en sådan duk.
Du har inte någon hemsida el dyl till Euro Impact.

JAg är fortfarande avundsjuk som fan på dig.
Bara min Hs10 kunde komma någon gång.
PS jag var då biltema idag och köpte "projefäste" a la EMUmannen. Upp till 5 kg och Hs10 väger väl 5,4 ...vågar man.




Vad kan väl en projektor vara, den kan ju vara tråkig och trist och aldeles.. aldeles....................UNDERBAR

#10

Postad 05 december 2002 - 13:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
mrsplp: Dom har en hemsida men den kommer inte att hjälpa dig så mycket. http://www.impact-eu...xhtm_svensk.htm
Du kan ju prova ta kontakt med det kontor som finns närmast dig, annar vet Stefan på Luleå kontoret vad detta är för duk numera.
Att en grå baserad duk är bra till LCD projektorer är ju inget snack om, ALLA apparater av denna teknik lider av dålig svärta och då är en grå duk ett bra sätt att hjälpa till. Första tanken var en helgrå duk, antingen som många här gör att måla MDF i grått eller DaLites High Contrast Da Mat som är riktigt grå med gain på 0.8. Men efter lite mer läsande och spekulerande så kom jag fram till att en duk med så låg gain nog inte är det otimala för den här typen av projektorer ( ljusstyrk under 1000 Ansi ) då man nog riskerar att tappa för mycket sting och detaljer i bilden. Och det här resonemanget verkar vara rätt, i "Gör Det Själv" forumet finns en tråd "DIY Firehawk" som bekräftar detta.
Så då borde den här nya typen av dukar som är gråa men där man har lagt ett lite mer högreflekterande skikt på detta och fått en grå duk med högre gain. Tidigare har dessa varit svindyra a´la Stewart Firehawk för 30-40000:- men så läste jag på avsforum om denna version från DaLite.. då var det inge snack, en sån ska jag ha! [;)]

Mattias.

#11

Postad 09 december 2002 - 18:00

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej
Mrspl här igen.
mattiask har du fått din Hs10 än?
Själv har MCP lovat att jag skall få min i början på nästa vecka. Bara duk kvar sen !!

Om du har fått din , har du möjlighet att ta ett foto av undersidan. Jag tänker nämligen göra ett eget takstativ för min Hs-10. Jag har köpt väggstativ för högtalate på Biltema (har ju funkat för andra här på forumet) men sedan undrar jag hur jag skall fästa det i projen, kanske man skall köpa en släda för 3-400kr. Jag slipper ju i alla fall köpa det dyra fästet för 3000kr.

Lite screen shots skulle inte sitta fel heller.

Snart har jag en egen "My precious"

#12

Postad 09 december 2002 - 19:09

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
mrxp var fick du den infon från? när jag beställde förra veckan sa stefan einholt att de skulle få in hs10 i slutet på den här veckan vilket innebär att man med lite tur skulle kunna ha den här hemma i slutet på nästa vecka eller den 23:e om UPS delar ut då. om du ska få din i slutet på denna vecka måste du ju i praktiekn skicka den imorgon eller idag! [:0]

#13

Postad 09 december 2002 - 20:01

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Min HS 10 skall enligt distributören komma 13/12 hehe, så kanske har jag den på fredag. Jippiii!!!

#14

Postad 09 december 2002 - 20:11

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Vad kostade duken mattias?

#15

Postad 09 december 2002 - 20:21

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
mrspl: Nej den har inte dykt upp ännu. Borde komma under den här veckan. Den skickades från MCP i onsdags.
Sitter själv här och tänkte rpecis beställa ett sånt högtalarfäste från Biltema! [:)]
Tyvärr har jag ingen digital kamera så det blir nog inga screenshots eller sånt från mig. [:D]

hemlis: Den kommer att kosta lite drygt 3000:-.

Mattias.

#16

Postad 09 december 2002 - 20:26

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Någon som tänkt montera HS10:an i en vägg? Jag funderar på detta eftersom jag har 3.7 meters takhöjd.
Eftersom projektorn måste vara uppochner antar jag att det inte är någon hit att lägga den så på en hylla?

#17

Postad 09 december 2002 - 21:14

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Jag lånar gärna min digitalkamera åt dig (en 2,3 mpixel men ändock...visst bor du i lule?) Jag sitter själv å väntar på att köpa samma uppställning som du har, dvs Dalite duk och en hs10.

Kave: Jag undrar samma sak som du, dvs om det går att ställa den på nån typ av hylla. det bör bli mer diskret så än ett stativ som hänger ner från taket. Jag skulle tro att man måste ha den upp och ner.

#18

Postad 10 december 2002 - 08:27

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur den ser ut under. Finns det några skruvhål som man kan använda?

#19

Postad 10 december 2002 - 08:54

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Ifrån HS10 faq:

Mounts known to function with the Sony VPL HS-10

Sony Ceiling Mount PSS-610 ~$300
Chief RPA-020 Inverted Mount ~$200
Peerless PJRL-SNY1 Mount ~$200 ($150 at avmall)


There are 3 methods to mount a projector to your ceiling

-Flush mount to suitable ceilings (i.e. drywall) requires no
additional equipment, except the mount itself.
-Flush mount to a drop or suspended ceiling requires a
suspended ceiling kit.
-When flush mount is not possible or desired, BOTH a column AND
a ceiling plate must be purchased in addition to this mount.

The HS10 has the same socket configuration as the Sony VPLVW10HT
so any mount that works for the 10HT should work for the HS1.



Money Saving Tip!

The Peerless mount uses a ceiling plate and mounting plate that you
can order an adjustable pipe for the mount or fixed length pipes
which are actually just standard 1 1/2" NPT threaded pipe painted
black. You can just buy the ceiling plate and the mount for the
11/12HT and then go down to Home Depot and bought a pipe. A 12"
Peerless pipe was $22, You can purchase a 12" steel pipe for $2.99
and painted it with some black texured spray paint. Since you can
buy any length you need you don't need an adjustable pipe.

The round Peerless ceiling plate has a hole in it for you to bring
the cable out so you don't have an ugly hole in the ceiling next to
the mount, the hole in the sheetrock is hidden under the ceiling
plate.

Instead of paying $110 for the adjustable column why don't you buy the
length of pipe you need at Home Depot. They have read made 12" NPT
threaded steel pipes for $2.99 and all you have to do is paint it
black. You can have them cut and thread a pipe to exactly the length
you want for alot less than $100!

Ligger på : http://hs10.cnchost.com/

#20

Postad 10 december 2002 - 21:22

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
makan: Jo jag bor i Luleå. Visst lånar jag gärna en digital kamera. Måste dock först få hem grejerna och rigga upp allt. Projektorn kommer jag hinna få den här veckan. Den är i sthlm nu. Duken ska kunna hinna komma den här veckan om leveranstiden hålls.

Jag har beställt det där högatalar fästet från biltema som alla nu verkar göra takfäste av. Tänkte att det är ju så billigt så det är ju lika och testa, blir det inge bra så går man ju inte i KK så...

Mattias.

#21

Postad 10 december 2002 - 23:57

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
mattiask: Låter bra! vi får höras vid bättre när du fått igång å trimmat din anläggning.
Tack för tipset ang fästena från biltema, måste kolla upp det. Synd bara att jag har ganska högt till tak som kan ställa till problem?...2.6 m

#22

Postad 12 december 2002 - 18:26

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
mattiask: Hur går det? Har det kommit något paket med tomten (UPS) än? Är otroligt nyfiken på att höra vad du tycker om HS10:an.

#23

Postad 12 december 2002 - 22:35

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
T.Lundh: Nej den har inte kommit ännu men den är skickad från sthlm. De har sagt tidigare i veckan att jag ska ha den hemma den här veckan så man får väl se imorgon, beror ju på vad det är för firma som UPS anlitar för norrlands transporterna, hur snabba dom sen är.
Spännande blir det!

Mattias.

#24

Postad 12 december 2002 - 23:01

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Det är synd att det ska vara så knepigt att få HS10:an att köra 1:1 pixel via HTPC. Det går med Powerstrip om man sätter exakta inställningar, och helst har ett ATI grafikkort. Men det gör ju att ens möjligheter att labba för optimal konfig blir sämre. Antar att du ska köra via komponent från standalone spelare?

#25

Postad 13 december 2002 - 19:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Dom uppmärksamma ser att rubriken är ändrad f.o.m idag... jajamen idag kom den... JAAA!!! [:D]
Trodde inte jag kunde bli så här extremt glad över materiella saker! [:)]

Jag har inte testat den ännu. Försöker vara lugn och låta den bli lite rumsvarm först innan jag kopplar in den.
Tyvärr så har ju inte min duk kommit och idag fick jag veta att den har skickats först igår från USA. Dock så kan jag hinna få den i slutet på nästa vecka om den utlovade leverans tiden hålls men jag tror nog den dyker upp i början på januari.
Jag har ialla fall fått låna en duk på stativ av impact-europe så jag kan sätta igång ändå. Det är egentligen bra att jag får köra med en vanlig vit duk först så ser jag ju skillnaden sen mot min DaLite duk och kan skriva om det här, det blir intressant!

Mina första intryck ialla fall.
Den är stor. I samma storlek som WV serien tror jag nog. Dock klart lättare. Nu gör det ju inte så mycket. Den ska ju sitta fast i taket men visst... Sony hade nog kunnat göra den lite mindre om man jämför med hur konkurrenterna ser ut.
Designen tycker jag är schysst. Den är nån slag vit silvrig färg och det passar ju bra mot taket.
Fjärrkontrollen ser bra ut. Inte plottrig utan bra avstånd mellan knapparna och den känns hyffsat rejäl, dessutom upplyst.
Den medföljande PJ Multi kabeln ser inte så rolig ut. Vid första blicken ser den dock hyffsat grov ut men sen när den på slutet delar sig till komponent, s-video och komposit så kommer "lakritssnören" fram. Men den kan ju funka hyffsat ändå... och vadå, den följde ju med på köpet. Den kommer få duga till en början men sen blir det så klart nån riktigt schysst kabel.

Nå mer ingående reflektioner komer jag inte hinna med ikväll eller imorgon men kanske på söndag kväll att jag kan säga lite mer om hur den verkar prestera.

Nu är den hemma ialal fall, känns väldigt skönt. [;)]

+Eklund: Ja det är ju synd även om jag inte tänker köra med HTPC. Gjorde det med förra projjen och vill inte fortsätta göra det. Nu till en början komer jag bara köra s-video från min gamla Pioneer DV-525 och min Samsung 9500 satelit mottagare.
Senare blir det så klart en ny dvd spelare och då med komponent och kanske PS Pal.

Mattias.

#26

Postad 13 december 2002 - 19:40

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
mattiask:

Angående PJ Multi har jag mycket funderingar och frågor. Jag tror att den PJ Multikabel som följer med HS-2(som jag beställt) har en s-video istället för komponent, så jag behöver absolut en ny, bättre kabel och då undrar man lite vilka möjligheter som finns på PJ Multikablar att köpa här i Sverige och vad man kan koppla in, koppla in samtidigt osv. Jag vet heller inte hur man kopplar in datorn, ska det vara en speciell kabel för det? Många frågor och funderingar som sagt hehe [:)]

#27

Postad 13 december 2002 - 20:30

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Mattiask:

Vilken storlek var det du beställde på Da-lite duken?
Hur lång är själva kassetten "Modell C"?

Har pratat med stefan på Luleå kontoret o han sa att det är 5 dagars leveranstid.... Funderar på att beställa. Men kan du svara på dessa frågor är du snäll.

#28

Postad 13 december 2002 - 23:03

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
fan vad avundsjuk man blir. till mig sa stefan einholt idag att de bara hade få ett fåtal hs10 den här veckan och at de hade skickat iväg dem enl orderdatum. förhoppningsvis skulle de få en ny batch nästa vecka men han visste inte om det skulle räckta till mig. priset man får betala för att bestämma sig sent. är iaf glad att jag satsade på hs10 då krypet i bilden verkar vara på alla Z1

#29

Postad 13 december 2002 - 23:32

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
förresten fick du nån form av international waranty card till din mattiask?

#30

Postad 14 december 2002 - 11:31

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Grattis.
Argh. Min skulle kommit igår, men nu kommer den 3/1.
Jag har i alla fall monterat upp duken i taket nu, tjejen var på julbord igår så jag kunde jobba ostört :)
Jag monterade fast den i taket med vajrar, snyggt och ekonomiskt. Duken jag tänkt använda är en Draper Luma 234x175, med svarta kanter. Avståndet projektor till duk är 4.5-5 meter.

#31

Postad 14 december 2002 - 12:03

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
hatasl
Ja MCP sa samma sak till mig "Om du har tur så kommer den i Dec annars i Januari [V])
Jag funderar dock på att åka och hämta min i Tyskland om den kommer nästa vecka.
Jobbar man på saab och firman står för bensin och bil så vad är det att fundera på egentligen?
Man vill ju gärna ha den under jul och den där klychan om att den som väntar på något gott är en klen tröst på julafton om man inte har sin Hs10 att se alla sina DVD filmer som man får på.
Jag har personligen börjat spara filmer som jag köper tills jag får min Hs10, filmen är ju på någe sätt i alla fall bäst första gången du ser den.


Ja Ja vad kan väl en projektor vara den kan ju vara tråkig och trist och ..och......aldeles, aldeles .........underbar

#32

Postad 14 december 2002 - 12:54

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
trodde bara att det var jag som var så larvig mrspl men jag har bara sett dåliga filmer sen jag bestämde mig för hs10. de bra vill jag ju spara tills jag får den! längtar efter att få se we were soldiers, the other mfl men som sagt det får bli när projjen kommer [:)]

#33

Postad 14 december 2002 - 13:58

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Problemet för mig är nu att jag inte har nån standalone DVD-spelare. Därför är det bra om jag kan köra HTPC även om de nyare projektorerna nu har så bra skalning/de-interlacing att det inte märks så stor skillnad längre (personligen tror jag fortfarande det blir lite bättre bild via HTPC). Annars får man ju lägga till ett antal tusen på projektorn för att köpa en DVD spelare också. Men det ska ju fungera med HS10, bara att det kunde vara enklare.

Tror inte mattiask kommer besöka forumet på några dagar, fullt upptagen med sin nya projektor :)

#34

Postad 14 december 2002 - 16:48

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Sen vill man ju inte längre se på taskiga backupfilmer man lånat på laglig väg ifrån kompisar längre, utan riktig DVD med 5.1 ljud osv. Så det gäller att se klart dem innan projjen kommer :)
Trist att filmerna skall vara så jäkla dyra bara. Ta ex i Usa där man säljer en komplett PC för 199$, de går som smör i solen, visserligen bara 800Mhz men de säljer som 17.
Tänk om filmerna kostade 50:-, då skulle ingen besvära sig med att ta backuper på lånade filmer längre.

#35

Postad 14 december 2002 - 17:12

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
börjar bli lite OT men backupfilmer från nätet (om man ska vara ärlig istället för att försöka vara PK och tala om lån av vänner och massa BS) har aldrig varit nåt för mig. inget 5.1 ljud, byta skiva/film lågupplöst bild med tearing och andra artefakter gör sig inte ens på en modest hemmabioanläggning. om man har råd med 30 lax för en projje spelar det inte så stor roll om man får lägga några hundra på en rulle. själv köper jag inga dvd:s längre. jag hyr dem istället, då får jag se filmerna med fullgod kvalitet för en skitsumma (20 spänn per rulle). har räknat ut att få filmer tål att ses 10 ggr. men nåja on topic again!

#36

Postad 14 december 2002 - 23:54

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
hatasl:"börjar bli lite OT men backuppfilmer från nätet"
Kan du förtydliga tack?

Jovisst, men i vissa fall måste man vänta väldigt länge för att få se vissa filmer. Att vi ser fler och fler världspremiärer för filmer på bio anser jag ett tecken på lite mer ödmjukhet från filmbolagen, som
vi hemmabiofantaster och andra säkert hjälpt till med att påverka.
20 Kronor? Var hyr du så billigt? Här i göteborg får man lägga som lägst 35:- för filmer som funnits "over there" i upptill flera år.
BS? Om du menar Bull**** så får du tala för dig själv. Jag har lagen på min sida om jag vill låna filmer av kompisar, samt göra kopior på min egna filmer. Det borde ligga i allas vårt intresse att få så bra kvalitet som möjligt på backuperna. Hur många CD skivor har man inte som blivit för repiga för att spelas, blivit stulna ur en bil tex som man önskar man hade backup på.
Problemet kan ju vara att vi som skall köpa/har köpt en dyr projektor har mindre pengar att lägga på filmer än de som inte har projektor alls, alternativt billigare varianter.
Vad du syftar på med modest hemmabioanläggning vet jag inte, men om du menar TV som medium för filmer märker jag ingen större skillnad på bra gjorda SVCD filmer och dess DVD original.
Ljudet är ett större problem, det håller jag med om.

#37

Postad 15 december 2002 - 00:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag hade inte tänkt komma in hit och skriva nåt idag. Ska ju upp 05:00 imorrn men vadå... det är ju sista skiftet innan den långa ledigheten så.. [:D]
Sen när jag ser intresset kring min tråd så kan jag ju inte hjälpa att bli lite rörd och självklart ska jag försöka svara på alla frågor som ställs.

Drem: Jag förstår inte varför Sony slänge med en PJ Mulit med komponent, komposit och s-video till HS-10 men bara en PJ till s-video till HS-2. Dom är inte lite kluriga på Sony.
Nu vet jag ju inte hur HS2:an fungerar men på HS10:an kan man alltså ansluta två s-video, två komponent och två komposit och en DVI. Som tillval finns även en PJ Multi till VGA som man kan köpa men ska man ha den inkopplad får man alltså nöja sig med en s-video, en komponent och en komposit... för mig är det ialla fall anslutninges möjligheter i överflöd. Dock hade ju en vanlig VGA kontakt väl inte vara så dumt att ha om man får lust att spela nånting ibland. jag får se om jag skaffar "PJMulti - VGA" senare.
Jag har bara hunnit kolla igenom menyerna lite snabbt men man verkar kunna välja bland dessa anlutningar helt individuellt.
Vill du ha bättre kabel än PJ Multi får du nog göra som jag planerat att göra så småningom, köpa en separat kabel från t.e.x Supra och koppla in i dom vanliga ingångarna istället för PJ Multi... om dessa ingångar som finns på 10:an finns på 2:an. Jag tror inte det finns nån slags "bättre" PJ Multi då detta är Sonys helt egna påhitt. Om man kan komma över en PJ Multi kontakt kan man ju kanske tillverka en egen kabel.

NeoStar: Jag beställde en 203*114 cm, diagonal 92 tum. Kasetten till denna storlek är 222 cm lång.
Kolla här för alla data på Model C http://www.dalite.co...&product_id=230:

hatasl: Det finns ett papper som det står "European Guarantee" på, ska kolla med Sony om det räcker med det och kvittot från MCP för att garantin ska gälla.
Förstår att du blir avundsjuk men jag började maila för rätt längesen med Stefan på MCP om HS10. Var faktiskt jag som fick dom att sänka sitt pris som från början var 3450 Euro, påpekade åt dom att det låg betydligt högre än konkurrenten hificomponents pris på 3099 Euro, då sänkte MCP priset... men sen försvann HS10 från HC... ??

Jag la tidigt in en order på HS10, tror jag även där var den första. Jag bestämmde mig efter att ha läst allt bra om den på avsforum... det var en rejäl chansning men nu verkar det som att den gått hem.
Du väntar verkligen på nånting gott. Provade den igår som hastigast med Gladiator... körde i gång den precis som den var inställd från fabrik, ändrade bara på bildinställningen "Dynamic" till "Standard" efter nån minut. Jag kan bara säga...WOW!
läktljudet är dock tyvärr en besvikelse, den låter mer än jag trodde. Nu har jag ju i.o.f.s den nästan i knäet. Får se hur det blir när den hamnar i taket men helt klart är den inte i klass med Garbon på det.

mrspl: Jag är precis lika larvig som er. Har skaffat Sagan Om Ringen "Extended Edition", Back To The Future boxen och några filmer till för ett tag sen men har inte velat se dom på 33 tummaren. Har bara kollat filmer som jag inte tyckt verkar såå bra. [:D]

+Eklund: Jag har som sagt bara testat 10:an med Gladiator som snabbast men från min sunkiga Pioneer DV-525 såg jag på den korta tiden inga deinterlaserings problem, det såg klockrent ut. Ska koppla in satellite mottagaren med s-video oxå till veckan, då får vi verkligen se vad bildbehandlingen går för, ska även kolla in lite kända scener där deinterlaserings fel brukar synas.

quote:om man har råd med 30 lax för en projje spelar det inte så stor roll om man får lägga några hundra på en rulle.
quote:Problemet kan ju vara att vi som skall köpa/har köpt en dyr projektor har mindre pengar att lägga på filmer än de som inte har projektor alls, alternativt billigare varianter.

Här håller jag med kave i sitt inlägg ( det nedre citatet ). Varför tycker man alltid att om man kan lägga si eller så mycket pengar på nånting så måste man ju ha pengar till det och det. I dom allra flesta fall så är det nog så att personen, som t.e.x jag nu har sparat så mycket jag kan och fått ihop mina 30k men då har jag inte kunnat köpa desto mer filmer. Det har jag i.o.f.s aldrig gjort. Jag hyr mycket filmer och sparar till hårdvara istället. Det funkar för mig. Vill man köpa mycket filmer och inte satsa på hårdvara är det ju ens eget val men man säger aldrig åt nån som har dvd filmer för ett totalt värde av 30k "om du har råd att köpa filmer för 30k måste du ju ha råd med projektor".

Däremot håller jag inte med om att SVCD är nåt alternativ till DVD, det kommer inte i närheten enlig mig och skulle aldrig börja se SVCD när jag kan hyra filmen på dvd istället för några tior. Det tycker jag är som det numera legendariska talesättet "köpa en porsche och tanka diesel i den". [;)]
Om man istälelt hade suttit med bara en TV och inget 5.1 ljud, bara TV:ns ljud, då hade det nog blivit en och annan SVCD.

Jag kommer inte att försöka börja finkalibrera bilden och så med den här låne duken jag har nu utan bara köra med fabriks inställningarna och testa lite och lära mig apparaten men sen när DaLite duken kommer.. då blir det hårdkörning och då ska vi se vad den går för! [:D]

Gonatt på er nu!
Mattias.

#38

Postad 15 december 2002 - 03:17

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
kave>> japp jag menade bull**** min erfarenhet är att när folk snackar om backupper så är det oftast backupper av sånt som man aldrig har ägt som åsyftas så jag tänkte att man kunde säga det rätt ut istället för att mörka men om det verkligne är så så är det ju en helt annan femma [;))]

cave & mattiask >> när jag skrev att man borde ha råd med filmer också tänkte jag mig främst att de som köper den här typen av leksaker mest är folk med för mkt pengar som de inte vet var de skall stoppa men det är nog snarare så att de som gör det har en normal inkomst men väljer att lägga en ovanligt stor del av den på just den här hobbyn (särskilt bland de som hänger här på forumet) så där får jag rätta mig själv...

hur eller hur så var väl det jag ville ha fram just det här at tanka porschen med diesel och där verkar vi ju vara överens alla tre så nu kan vi väl återgå till snack om den fantastiska HS10:an? [8D]

låter tryggt med garantin iaf, hade du tänkt att testa HTPC eller mattiask?

#39

Postad 15 december 2002 - 03:23

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
just det ja angående hyrfilm för 20 så tar videotown i sthlm 19 spänn för dvdnyheter (29 för sf röd) enda haken är att det brukar vara kinkigt att få tag i de nyaste filmerna. kanske inte så intressant för just dig men ett litet OT tips för de som finns i närheten

#40

Postad 15 december 2002 - 12:13

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Bra, då var det utagerat:)
Nu till HS10 frågor till mattiask:
Hur mycket låter projjen när den är avstängd? Jag har en lånad Philips UGO hemma, och förutom att den låter som fn (37 db) när den är igång så låter den avstängd också, ävcen när fläkten stängt av sig.
Tydligen mister HS10:an minnet om man tar bort spänningen, så egna tveakningar försvinner, så låta den vara utan ström verkar inte vara en bra idé.

#41

Postad 15 december 2002 - 17:42

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Tydligen mister HS10:an minnet om man tar bort spänningen, så egna tveakningar försvinner, så låta den vara utan ström verkar inte vara en bra idé.
Stämmer detta? Verkar väldigt konstigt... min Z1 behåller inställningarna när jag "kapar" strömtillförseln..!
Man tycker ju att en såpass ny och avancerad maskin som HS10:an borde klara av en så pass simpel sak.
Hur är det eg mattiask?

#42

Postad 15 december 2002 - 21:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
hatasl: Det var ju väldigt billigt där på videotown.. kansek hyr ett par filmer när jag är i krokarna! [:D]
Nej men allvarligt talat så går det faktiskt att hyra riktigt billigt här uppe i Luleå oxå. Här på videoteket så kan man då och då köpa ett "fri films häfte" med tio kuponger för 249-279:-. Just nu till Jul har dom ett sånt erbjudande och då är det 279:-, men tidigare har jag köpt två sånna häften för 498:-.
Problemet där är dock detsamma som videotown tydligen, dom har inte lyckats anpassa dvd uthyrningen efter eftefrågan så dom senaste filmer är ofta svåra att få tag i.

Annars finns ju www.brafilm.com oxå där man kan ta ett slags abonnemang för 199:- i månaden och då får man hyra hur mycket man vill, dock max 3 filmer hemma åt gången. Men där verkar det oxå vara lite svårt med storfilmrna, tydligen kan det vara väntetid på dom.

kave: Fläkten går en stund efter att man slagit av den men sen slocknar den och är knäpptyst.
Jag kan inte tänka mig att den inte sparar inställningarna, vore ju rent idiotiskt. Det står t.o.m i instruktions boken att man ska bryta strömmen helt om man inte kommer använda den på några dagar.
Vi får väl se vad som händer ikväll. Har haft den utan ström sen snabbtesten i fredags men nu ska jag koppla in den och testa lite igen.

Nu är äntligen min långledighet här... det käns superksönt. Nu ska jag och min nya vän umgås riktigt mycket!! [;)]

Mattias.

#43

Postad 15 december 2002 - 21:29

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
vissa har det bra, både ny projektor och flickvän ;-), jag vet inte vad jag är mest avundsjuk på?

#44

Postad 16 december 2002 - 09:18

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Det var ju skönt att höra att den är tyst när den är avstängd. Jag hade en Philips Garbo hemma för test förut, och den lät en del när den var avstängd också.
Jag har läst på avsforum att den skall förlora inställningarna som görs i bl a service menyn, men jag hittade inte det där nu trots mycket sökande.

#45

Postad 16 december 2002 - 10:14

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
det verkar inte särskilt troligt att inställningar man gör i servicemenyn skulle återställas om strömmen bryts. nomarlt är det ju jsut servicekillar som är där och grejjar och om det vore så så skulle man ju kunna skicka den på service få felet åtgärdat och projjen tillbakaskickad med samma fel eftersom inställningarna de gjorde på serviceverkstaden har återställts!

#46

Postad 16 december 2002 - 13:59

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag kan ialla fall konstatera att inställningarna inte förvinner för att man bryter strömmen. Att dom inställningar man gör i servicemanyn däremot skulle göra det låter oxå idiotiskt. vad skulle meningen med att en service kille justerar till nåt fel där om det ändå inte sparars... man kanske skickar tillbaka den till kunden med en jäkla lång skarvsladd! [:(]'

Igår blev det lite mer testande och den första hela filmen tittades, valet för på "Frailty". Bill Paxtons regidebut tror jag nog. Valet föll på den p.g.a att den är så där lagom okänd och verkade vara så där lagom bra... stor filmerna får vänta tills allt är på plats som det ska. [;)]
Nu körde jag med "sideoshot" funktionen eftersom mit väggfesta inte kommit och att ha den på soffbordet gav för liten bild. Trots att jag inte hade den speciellt snett från duken så fick jag ha ss på max och ändå blev inte bilden riktigt rak. Med ss på max så tappade den mycket bildkvalitet, upplösningen blev klart sämre och bilden tappade mycket skärpa så detta rekommenderar jag verkligen inte nån och man kan definitivt inte ha den så snett från duken som det illustreras t.e.x i instruktionsboken och kanske oxå på sonys hemsida, kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut där. Men är det nån som tänkt använda detta? Jag tror då inte det, varför skulle man göra det när man kan takmontera den istället.
Men trots detta så är bilden ändå helt okej. Fortfarande klart bättre än t.e.x Philips Garbo ( jag har inte gjrot en direkt jämförelse men Garbon är den senaste projjen jag sett ) och det gick och se en film men visst satt jag och irriterade mig över at sitta och titta på en bild som jag vet kan vara mycket mycket bättre. Nej nu blir det nog inga mer filmer förrän mitt takfäste kommit och åkt upp i taket.

Mattias.

#47

Postad 16 december 2002 - 16:56

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Vilket takstativ är det du har beställt?
Letar själv efter ett bra takstativ som inte kostar flera tusen!!!

#48

Postad 16 december 2002 - 20:18

Unregisteredc59a14b5
  • Unregisteredc59a14b5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hello MattiasK - congrats with your HS10!! [;)]

I'm a new member to this forum and a current member of AVSForum.com (USA) and AVForums (UK).

I live in Denmark and just as you described, I thought about buying this darling from german dealer MCP, but they kept pushing the availability-date so I ordered it from PriceJapan instead - it's due to arrive in 2 days![:(]

I would like to ask you a couple of questions:

How are the black levels/shadowdetail - the 'achillesheele' of LCD pj's?
How are overall contrastrange?
Are you running the HS10 in cinema mode with or without the cinemafilter?

Thanx and enjoy![:D][:D]

- Thomas

#49

Postad 17 december 2002 - 01:20

Unregistered58440f99
  • Unregistered58440f99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hejsan mattiask och grattis [:D]
Jag tänkte fråga om en sak som jag undrar över. Jag var och tittade på HS10:an på referenceaudio här om dagen och då märkte jag krypningar hos framför allt liggande linjer. De expanderade och krympte ihop om vartannat. Det vart ganska tydligt tex i scener från salarna i Moria i SOR som inehåller ganska många raka linjer i arkitekturen med ljusa och mörka kontraster. Ganska irriterande i långsamt panorerande klipp.
Vad jag undrar är om du har märkt det här och framför allt om du lyckats kalibrera bort det? Försäljaren jag talade med sa att de inte hade hunnit kalibrera projen än och körde mer eller mindre på fabriksinställningarna. I testen av HS10:an på BigScreen så talades det just om dessa krypningar. Och det sades också att man i en del av menyn hade möjligheten att välja mellan inställningarna 'progressive' och 'film' och att man absolut skulle välja film för i 'progressive' så hanterades inte bilden på rätt sätt vilket gav ett föråldrat resultat. Jag hade inte läst testen på BigScreen när jag kollade på HS10:an så jag har ingen aning om i vilken inställning de körde den. Har du jämfört 'progressive' och 'film'? Det vore väldigt intressant att få höra vad du kommer fram till.

Förövrigt skulle jag vilja säga att jag tyckte svärtan och kontrasten var riktigt bra så långt kalibreringen nu tillät. Scener i SOR som flykten till färjan genom skogen och exempelvis träets konturer på porten till Bri är väldigt mörka scener som man ofta tappar massor av detaljer i. På en del LCD-projar är det riktigt illa hur mycket som går förlorat här. Men HS10:an stod sig rigtigt bra med rejäl svärta och massor av framträdande detaljer som jag inte kunde se på andra LCD-exempel. Jakten till färjan var väldigt framträdande. Inte bara en svart omgivning med lite skiftningar i som annars ofta varit fallet. Träkonturerna på porten likaså. Ändå har jag jämfört precis samma scener på HT1000. De var inte lika bra på HS10:an förstås och dessa krypningar ser man inte röken av på HT1000, men inte dess mindre... jäkligt bra som sagt. Och några synliga bildpunkter på HS10:an behöver man inte oroa sig för så klart. Suverän upplösning! Ingen screendoor-effekt mao.


DeaconFrost, är du dansk förresten? I sådant fall går det jättebra att skriva på danska ;) Hoppas du fick ut något av mina erfarenheter av HS10:an men mer än så vet jag inte just nu.
Mattiask, vad säger du?! [:(]

#50

Postad 17 december 2002 - 10:35

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Jag tycker din beskrivning av de horisontella linjerna låter som just skillnaden mellan att använda film-mode eller inte. Film-mode brukar betyda att de ursprungliga filmrutorna återskapas via så kallad inverse 3:2 eller 2:2 pulldown. 3:2 gäller för NTSC (60Hz) och 2:2 gäller för PAL (50Hz) Om inte filmmode används måste någon interpoleringsalgoritm användas för att skapa den progressiva bilden. Just tunna horisontella linjer som bara finns i varannan videoruta kan då flimra som du beskriver.

Frågan är då om det blir bättre med film-mode för HS10 och PAL?. Jag har sökt, men ej funnit, besked om huruvida HS10 har inverse 2:2 pulldown för PAL. Min Sony VW11 hade 3:2 pulldown för NTSC men ej 2:2 för PAL. Om det inte hjälper med filmmode-inställningen så har troligen HS10 samma brist. Nec HT1000 som använder DCDi-chippet från Faroudja har 2:2 inverse pulldowns för PAL. -Därav skillnaden.

Edit:
Med till exempel en iScan, HTPC eller progressiv DVD som klarar 2:2 pulldown försvinner problemet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.