Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

proson stratego vs dynavoice finale

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: proson stratego 210 vs dynavoice finale 10 (25 medlem(mar) har röstat)

proson stratego 210 vs dynavoice finale 10

  1. Dynavoice Finale 10 tower (17 röster [68.00%])

    Procent av omröstning: 68.00%

  2. Proson stratego 210 (8 röster [32.00%])

    Procent av omröstning: 32.00%

Rösta Gäster kan inte rösta
Proson Stratego 210 SAH (Golvhögtalare) 1 8,4 (9) Inga priser
XTZ 99 W12 (Subwoofers) 4 9,34 (58) Inga priser
QLN Artech 12 (Golvhögtalare) 0 9,3 (9) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
Dynavoice Finale 10 Tower (Golvhögtalare) 1 8,71 (6) Inga priser
Dynavoice Challenger M-85 (Golvhögtalare) 1 8,9 (62) Inga priser
48 relaterade trådar
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg) 4 år sedan
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 6 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 6 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlägg) 9 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 9 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 9 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 11 år sedan
Köpråd NAD2600A (1 inlägg) 11 år sedan
2.1 reciever eller 5.1 reciever? (33 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Challenger M-85 eller Yamaha NS-555 (14 inlägg) 12 år sedan
Mina högtalare avskyr vokalerna A och Å. (14 inlägg) 12 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 13 år sedan
Frågor till ägare av XTZ 99 W12 (46 inlägg) 13 år sedan
Problem med donyvaice m-85. (10 inlägg) 14 år sedan
Dynavoice Finale 10 Tower (128 inlägg) 14 år sedan
Audio Pro Sw-450 (5 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
Djupbas? (39 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 15 år sedan
Yamaha NS-xxx tillsammans XTZ 99 W12 (14 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-2106 med XTZ 99W12 spelar avstängd. (2 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W12 (152 inlägg) 15 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera till Dynavoice M-85? (12 inlägg) 15 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Nad C372 till QLN Artech 12 (2 inlägg) 16 år sedan
hjälp med val av högtalare och förstärkare (7 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Underhållningscenter (innan tvmöbelsbygget) av alex.bergsl (4 inlägg) 16 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice M-85 eller QLN Artech 8 (35 inlägg) 16 år sedan
2st XTZ 99 W12 vs. 1st Yamaha YST-SW1500 (44 inlägg) 16 år sedan
Canton Movie 150 QX eller Dynavoice M-85 Paket (24 inlägg) 16 år sedan
Känslighet hur fungerar det ? (14 inlägg) 16 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
xtz 99 w12 måndags exemplar? (9 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för Ronny.L (9 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 21 september 2007 - 08:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0



Såg en sådan på blocket för c:a 6000kr.

Så otroligt snabb och har massor med kräm så den borde passa som hand i handske.

Psst! https://www.minhembi.../marknad/136771

<{POST_SNAPBACK}>

En kanonstärk med massor av kraft. Kostar 5-6' lite då och då och är ruggigt prisvärd. Min fundering är bara om adidas kan tänka sig vara utan tonkontroller?

#52

Postad 21 september 2007 - 12:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter av S.A.T är att tonkontroller saknar man inte när man pluggat in den.

Bara du adidasove suger åt dej information om hobbyn i allmänhet om du ska köpa i den klassen. Så inte grejorna hamnar i ett hörn och sedan får spela där det finns plats.

Skulle vara riktigt roligt att höra den ihop med Canton Ergo RC-L :P .

Sen att den är ett stycke HiFi historia gör den väl knappast mindre intressant.

#53

Postad 21 september 2007 - 13:47

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Jag har hört 130db när det var beachparty här i sommras. Djn hade uppmätt siffrorna från dansgolvet.


Jo tjena...

Vet du hur mycket 130 db är?!? Det är MYCKET!!!

Jag pressade mina Cerwin Vega AT-100 till 128,3 hemska db... Det var extremt högt... Inte ens roligt...

Kan tänkta mig att du kanske har en 115-118 db på ett högljutt disco... Skillnaden mellan 118 och 130 db är sjukt mycket...

/Johan

#54

Postad 21 september 2007 - 14:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Mina erfarenheter av S.A.T är att tonkontroller saknar man inte när man pluggat in den.

Skulle vara riktigt roligt att höra den ihop med Canton Ergo RC-L  :P .

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är av samma åsikt som du, men vet samtidigt att många inte är det. (Min egen far tex skulle aldrig köpa något utan tonkontroller. Har lobbat stenhårt på Amplifixen och han tycker den låter kanon, men ....)

#55

Postad 21 september 2007 - 14:43

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Vi börjar väl hamna Off-Topic men vad gör det när det är för ett så gott ändamål :P .

Jag vet när jag lyssnade ut mina tidigare tvåkanalare så va det mellan Advance Aucoustics MAP 303 och Cambridge Audio 640A V.2.

640 drog det vassare strået pga att den inte lät lika beslöjad som MAP 303.

Här är samma sak. XTZ Class A100D II är i stort sett samma maskin som den tidigare 303 fast med D/A. Men får man en S.A.T för i stort sett samma peng så är det ingen tvekan för min del.

Jag kör ett par Audiovector M1 signature på S.A.T nu, och visst det fattas lite bas på M1:orna. Men det glömmer man snabbt när man lyssnar. Det fullkomligt blixtrar om diskant/mellanregister. Det är oavsett vad för musik jag lägger på combon ...

#56

Postad 22 september 2007 - 07:51

adidasove
  • adidasove
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hej ! (;

Vet du hur mycket 130 db är?!? Det är MYCKET!!!

Min polare fråga dj:n och han sa att det var 130db på dansgolvet. Men siffran 115-118db kan nog stämma för jag hörde inte stor skildnad på ljudvolymen på beachpartyt och sen när jag kom hem och körde nåra låtar på logitech z5500.

Tror det är där problemet sitter, din förstärkare är helt enkelt för klen. Har haft en Sony en gång i tiden och visst för de lilla man betalade för den va den helt okej. Men den kunde ju inte driva mina dåvarande högtalare på ett bra sätt.

Det är nog därför den blir så varm vid halvvolym och stekhet vid 70-80%. Kanske blir tydligare med dom minimala sateliter som följde med förstärkaren när morsan köpte hemmabio-kittet.

Som jag uppfattar den vill du ha högtalare som låter hifi, men som går att spela högt på och där det går att känna basen ordentligt.

det är en bra beskrivning
:) en rolig högtalare.. fast med välljud.

Din budget räcker ju en bra bit (i synnerhet om man kunde acceptera beg  ). Vi får väl lämna förslag och du får lyssna lite så du kan säga vad du gillar och inte. Det kommer ju i vilket fall bli ett rejält steg uppåt från det du har nu. (Det betyder inte att jag tycker att de saker du har är dåliga, bara att de är i en annan prisklass.)


Jo precis. Men jag kommer få det riktigt svårt att provlyssna. Bor man i norrland och fortfarande går i 9an så är det inte så enkelt att provlyssna. Men litar på era omdömen så fortsätt komma med alternativ :rolleyes:

Hifihuset skrev följande :
Valet är ganska enkelt, Klipsch F3 är utan tvivel prisklassens mest välljudande högtalare. Och den höga verkningsgraden på 97 dB gör att den också kan flytta mer luft än alla andra högtalare. Trots mindre bas element kontra Artech 12 så spelar F3 lika kraftfullt i bas området, men med mer kontroll och faktiskt djupare.
Fördelen med hornet är dess kontrollerade spridning, vilken är en stor fördel för musik, men framför allt film.
Så sammanfattningsvis högtalare med en bästa detaljupplösningen och mest fun factor är utan tvivel Klipsch F3.

En kanonstärk med massor av kraft. Kostar 5-6' lite då och då och är ruggigt prisvärd. Min fundering är bara om adidas kan tänka sig vara utan tonkontroller?

Var inne på Dynavoice finle 10 tower och en NAD c372. Kraftfulla och musikaliska uppfattade jag både högtalaren och förstärkaren. NAD c372 känns som klara valet i stereo. Strömresurserna, bryggning med c272, subbutgång (xtz 99w12), relativt effektiv , levererar 2x340w dynamiskt till Dynavoice finale 10 tower som har en maxeffekt på 350w det känns tryggande. Och en tillverkare med seriösa produkter och nöjda kunder.
Kan S.A.T. kontra c372 ? Tonkontroller har betydelse för mej. Ibland vill man köra rent och klart och då kopplar man ur. Ibland vill man ha lite mer klubbigt så man ökar basen. Sent på kvällar vid filmvisning så ökar man diskanten och sänker basen en bit. Men om det är värt att offra bryggning och tonkontroller så måste det kompenseras med nått annat värdefullt, enligt mej.

Är lite fast i ett 2.1 system. Kom också med förslag på fina subbor. Just nu så har jag endast Xtz 99 w12 på önskelistan. Djupt, rent och kraftfullt :blink:

Läre kika på lite tips nu och se vad ni plockar fram för prylar (;

mvh

#57

Postad 22 september 2007 - 12:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Alltså det du vinner med S.A.T är mycket. Amplifixen lämnar 200w i 8ohm och mer när impedansen sjunker (vilket jag kan tänka mej att den gör med finale).

Fördelarna med S.A.T är väl att det mesta man jämför den med lätt kommer verka lite trögt som sirap ungefär.

Kondingarna är specialgjorda för Amplifix, Herr Bladelius som ligger bakom konstruktionen tyckte alla kondingar på marknaden va för dåliga så han lät Rifa tillverka efter hans specifikation.

När den släpptes -99 så va marginalerna så små så förstärkaren ansågs mer som ett "statement" Alltså att Bladelius group ville visa vad dom kunde få fram till så låg kostnad för kund som möjligt.

Om den finns för 6000kr så drar jag mej inte för att säga att det är det bästa den summan kan köpa. Den har Pre-out för t.ex sub, den går att koppla om till rent slutsteg via fjärr, så att koppla in den i en senare hemmabio är plättlätt.

Tester av Amplifix.

#58

Postad 25 september 2007 - 18:28

adidasove
  • adidasove
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Intressant läsning om Amplifixen (; kanske vore värt att köpa stereo ändå.

Stereo alt:
förstärkare : NAD c372, möjligtvis Amplifixen.
Högtalare : DV finale 10 tower
Subbas : Xtz 99 w12

sammanlagt.. 17600kr

Surround alt:
förstärkare : Yamaha rx-v 2600
frontar : DV M-85 (har redan)
center : DV C-6
surround : DV S-6
subbas : Xtz 99 w12

sammanlagt.. 16100kr

Har efter nåra dagars betänketid insett att Mina M-85or + center och surround för 2500kr är mycket prisvärdare för mej än xtz´s toppserie som skulle kosta mej 18tkr :) nån som tycker jag gör rätt/fel ?
M-85 paketet ska vara rejäla biohögtalare och tänkte att en yamaha rx-v 2600 skulle passa ?
fick goda intryck av när bildochljud testade den. Även denon fick bra betyg. Har dock hört att det är inga maskiner att spela högt på p.g.a. värmen. Även att deras spelstill kan upplevas trist och Yamaha lite mer gladare.
Sen undrar jag hur mycket jag vinner/förlorar jämtemot stereo-alternativet ?
Fattar inte hur DV finale 10 tower kan ha 38mm baffel och väga 110kg paret :S Det är väl mycket ?

tack för er som anstränger er för min skull (; jag uppskattar det verkligen.

edit : Amplifixen, lämnar inte den 110w i 8ohm och 200w i 4 ohm ?

Redigerat av adidasove, 25 september 2007 - 18:30.


#59

Postad 25 september 2007 - 18:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Du vinner enormt mycket på stereo alternativet. Receivern från vare sig denon eller yamaha kan mäta sig i kraft och kontroll.

Jag tror inte du kommer behöva sub i första taget om du kopplar Dynavoice finale till antingen amplifix eller nad.

Den combon skulle jag gärna själv ställa upp hemma, främst då med amplifix. Kan tänka mej att det smattrar duktigt i bröstkorgen när man vrider upp på t.ex metallica. :)

Edit: Amplifix lämnar 135w i 8 ohm, 200 i 4 ohm och lite högre i 2 ohm.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 25 september 2007 - 19:01.


#60

Postad 25 september 2007 - 21:05

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Vet du hur mycket 130 db är?!? Det är MYCKET!!!

Min polare fråga dj:n och han sa att det var 130db på dansgolvet. Men siffran 115-118db kan nog stämma för jag hörde inte stor skildnad på ljudvolymen på beachpartyt och sen när jag kom hem och körde nåra låtar på logitech z5500.


Här kommer en liten skala...

0 Gränsen för vad ett frisk öra kan uppfatta

60 Normal samtalsnivå

70 Tvättmaskin

85 Den rekomenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada

Riskzon Ljud över detta kan orsaka hörselskador beroende på hur länge du utsätts

110 Disco

120 Rockkonsert, jetplan startar på ca 100m avstånd.

Den s.k. kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Nu börjar örat att känna obehag. Men tänk på att volymer långt under 125 dB är skadliga.

Finns inte en sportsmössa att ett par Logitech spelar 127 db, finns inte en sportsmössa att din kompis spelade 130 db på ett disco...

Tänk även på att om man höjer volymen från 110 db till 113 db så fördubblas ljudintensiteten...

/Johan

#61

Postad 25 september 2007 - 21:09

adidasove
  • adidasove
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Okej (; jo jag förutsatte det = )

Var ett tag inne på Qln artech 12. Enligt fynda så är DV finale 10 tower lite mer välljud och Qln artech 12 lite mer bas. Tänkte ta igen det mindre försprånget Qln har i basen med Xtz´s 99 w12 så slipper jag sitta och deppa över att jag kunde fått lite mer bas. Så kan jag gissa på att film blir en smula bättre.

okej. Läste High fidelity´s recension av amplifixen och där stog det 110w. Du verkar kunna en del om just amplifixen. Har den nåra ljudinställningar inkl tonkontroller ?
Vart får man tag i amplifix ?

Nad c372 går också att brygga med c272. Tidigare i den här tråden var det en kille som hade brygga Nad c162 (försteg) med 4 st ! c272... han kunde ändå inte få ut allt ur sina Qln artech 12. Är lite rädd att det ska hända samma sak med DV finale 10 tower. Samma känslighet, max effekt och JWS äger båda företagen. Däremot 4ohm vs 6ohm.
Samtidigt som en kompis säjer att hans kompis har Cerwin-vega cls215 och hans NAD c372 driver dom fullt ut :S

Jo lite fysisk bas gör väl aldrig skada.. eller ? :)

Återstår att se vad Lepra tycker om dessa DV finale 10 tower (;

ps : Är fortfarande öppen för Surroundsystem

mvh ! = )

#62

Postad 25 september 2007 - 22:30

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Inga inställningar förutom att man kan reglera volymen på alla ingångar och omkoppla som rent slutsteg.

Jag har dregglat över fixen tillräckligt många gånger för att lite info ska fastna.

Tonkontroller i all ära men behöver man dom väldigt ofta så ska man nog se över sin signalkälla och anläggning i övrigt. Det är inte ofta musik mixas så att det fattas information, däremot är det ofta en anläggning inte klarar att återge informationen.

Har man en kraftig förstärkare så blir ljudet bättre även vid lägre volymer om det blir sena filmkvällar.

#63

Postad 26 september 2007 - 00:49

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
Lite roligt det här med decibel :) Nånting som verkligen spelar in är ju hur långt man mäter i från och om det handlar om toppar eller konstant ljudtryck.

Tycker också den där siffran 127 är lite rolig. Att Logitech skulle kunna komma upp i sådana volymer är ett rent skämt givetvis. De flesta som har minsta lilla uppfattning om vad decibel handlar om förstår nog det. (Den karln som påstås har gjort det måsta ha flummat in db-mätaren inne baslådan eller nått i den stilen :( ).

Sen så tror jag inte på att man skulle kunna räkna ut exakt hur högt man kommer kunna spela bara för att man vet känsligheten på högtalarna och förstärkarens effekt. alldeles för mycket saker som spelar in för att det skulle kunna stämma.

Sen en topp då och då på uppåt 130dB är inte så konstigt på vissa ställen kanske. Så Dj:en kanske hade rätt om att det, under några få sekunder då och då pikade på så många db. Men konstant ljudtryck... tror inte det.

#64

Postad 26 september 2007 - 06:25

adidasove
  • adidasove
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning hur många decibel det var på discot. Bara dj simons ord.
Samma sak med z5500. HIttade infon för ett år sedan att maxtrycket låg på 127db.. men nu hittar jag endast 115db. skiter i vilket.. bara att jag aldrig skulle spela högre än vad z5500 klarar.

Släpper db grejen nu. Är övertygad att jag hittat högtalare och förstärkare som ska kunna tillfredställa mej.

mvh

#65

Postad 26 september 2007 - 07:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Har efter nåra dagars betänketid insett att Mina M-85or + center och surround för 2500kr är mycket prisvärdare för mej än xtz´s toppserie som skulle kosta mej 18tkr :) nån som tycker jag gör rätt/fel ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att med tanke på budget så .... inte aktuellt med beg? ;)


bara att jag aldrig skulle spela högre än vad z5500 klarar.

<{POST_SNAPBACK}>

Innebär det att Z5500s tryck räcker för dig, men att du vill ha bättre ljud? Isf är det nog inte så svårt. :(


Amplifixen, lämnar inte den 110w i 8ohm och 200w i 4 ohm ?

<{POST_SNAPBACK}>

Släpper db grejen nu. Är övertygad att jag hittat högtalare och förstärkare som ska kunna tillfredställa mej.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt att sluta stirra på dB MEn personligen tycker jag du kan göra detsamma med watt-stirrandet. Som sagt - har du inte kull på helheten (inkl mätningsförfarande) så är det HELT bortkastat.

#66

Postad 26 september 2007 - 07:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Om den finns för 6000kr så drar jag mej inte för att säga att det är det bästa den summan kan köpa. Den har Pre-out för t.ex sub, den går att koppla om till rent slutsteg via fjärr, så att koppla in den i en senare hemmabio är plättlätt. 

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om allt du nämner om Amplifixen.... och ja - 6' är knappt ens ovanligt. Köpte en till en polare för 4'. DET är ovanligt ... men ett jäkla bra köp. :)

#67

Postad 26 september 2007 - 08:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Som jag uppfattar den vill du ha högtalare som låter hifi, men som går att spela högt på och där det går att känna basen ordentligt.

det är en bra beskrivning
:D en rolig högtalare.. fast med välljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lite svårt att inte tänka på 2 gamla klassiker. Canton Ergo RC-L och NHT 2.5i. RC-L kan du köpa ny från Tyskland för 7'5 inkl frakt och 2.5 kan du köpa beg för 4-5'. Båda går att spela våldsamt högt på (om du är i ett normalt rum) och har absolut hifikvaliteter. (Läs om allt som står om dessa runt om på nätet så ...) Om du vill ha tonkontroller så kan man iofs hålla sig till nämnda 372, men varför inte köpa en beg 372 eller 370 (för ca 3'5)? Eller kanske ett äldre NAD-försteg och en beg 218 (total ca 6-7'). Med sådana lösningar ligger du riktigt bra till i budget och kan komplettera med en sub om du känner för det eller kanske en biostärk och fler högtalare om du känner för det.

Jo precis. Men jag kommer få det riktigt svårt att provlyssna. Bor man i norrland och fortfarande går i 9an så är det inte så enkelt att provlyssna. Men litar på era omdömen så fortsätt komma med alternativ :)

<{POST_SNAPBACK}>

Norrland är bra. Dock stort. 2/3 av Norrland. Jag bor ganska mitt i (höjdmässigt) och vi kan ändå bo över 60 mil från varandra. :(

Hifihuset skrev följande :
Valet är ganska enkelt, Klipsch F3 är utan tvivel prisklassens mest välljudande högtalare. Och den höga verkningsgraden på 97 dB gör att den också kan flytta mer luft än alla andra högtalare. Trots mindre bas element kontra Artech 12 så spelar F3 lika kraftfullt i bas området, men med mer kontroll och faktiskt djupare.
Fördelen med hornet är dess kontrollerade spridning, vilken är en stor fördel för musik, men framför allt film.
Så sammanfattningsvis högtalare med en bästa detaljupplösningen och mest fun factor är utan tvivel Klipsch F3.

<{POST_SNAPBACK}>

Grundtipset är ju alltid att inte köpa olyssnat eftersom tyckandet är så personlöigt, men det gäller i synnerhet Klipsch som är väldigt speciella. Personligen tycker jag de låter skit. Har inte hört just F3 men jag är MYCKET skeptisk till uttalanden som "utan tvivel prisklassens mest välljudande högtalare". Baserar det dels på min atidigare intryck av Klipsch och dels att det inte direkt kryllar av goda resultat i tester.
Angående att flytta luft så stämmer det kanske så länge man har en svag stärk, men med kraftigare stärk så minskar ju självklart fördelarna med att ha lättdrivna högtalare.


NAD c372 känns som klara valet i stereo. Strömresurserna, bryggning med c272, subbutgång (xtz 99w12), relativt effektiv , levererar 2x340w dynamiskt till Dynavoice finale 10 tower som har en maxeffekt på 350w det känns tryggande.
Kan S.A.T. kontra c372 ? Tonkontroller har betydelse för mej.

<{POST_SNAPBACK}>

Kraftmässigt står sig Amplifixen bra, men i välljud är den i en HELT annan klass. Dock är det tydligen som jag trodde med tonkontroller och då får du helt enkelt offra kvalitet i ljudet för finess. Inget konstigt med det. Bara för oss som lämnar förslag att anpassa oss.

By the way - en annan fördel med Amplifixen är biofunktionen vilket gör att om du börjar köra den som tvåkanalare och sedan vil bygga ut till 5.1 så kan du använda den som ren tvåkanalare då du kör stereo (inkl försteget) men som rent slutsteg då du kör bio. Det sänker kraven på biostärk markant och därmed kan du spara en rejäl slant där.... men du får vara utan tonkonroller ...

Är lite fast i ett 2.1 system. Kom också med förslag på fina subbor. Just nu så har jag endast Xtz 99 w12 på önskelistan. Djupt, rent och kraftfullt ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Konkret förslag: Beg NAD 370 för MAX 4'. Nya RC-L. En subbas för 7-9'. Köper du beg här åxå så kanske t.o.m. 2.2-upsättning kan vara aktuell. Annars kan du ju få Velodynes 15" beg för under 7-9'. En hel del tryck ... :D Eller så nöjer du dig med 2.0 till att börja med och har pengar över till den dag då du bestämt dig för om du ska bygga ut med bio eller subbar...

#68

Postad 26 september 2007 - 14:39

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Grundtipset är ju alltid att inte köpa olyssnat eftersom tyckandet är så personlöigt, men det gäller i synnerhet Klipsch som är väldigt speciella. Personligen tycker jag de låter skit. Har inte hört just F3 men jag är MYCKET skeptisk till uttalanden som "utan tvivel prisklassens mest välljudande högtalare". Baserar det dels på min atidigare intryck av Klipsch och dels att det inte direkt kryllar av goda resultat i tester.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med fullständigt. Eftersom jag har tjejen i örebro har jag haft möjlighet att lyssna på olika klipsh och det låter rent ut sagt fördjävligt.

Däremot håller killarna på Hifi-Huset nya Focal 800V serien som favorit, det trots att dom även säljer Audiovector.

By the way - en annan fördel med Amplifixen är biofunktionen vilket gör att om du börjar köra den som tvåkanalare och sedan vil bygga ut till 5.1 så kan du använda den som ren tvåkanalare då du kör stereo (inkl försteget) men som rent slutsteg då du kör bio. Det sänker kraven på biostärk markant och därmed kan du spara en rejäl slant där.... men du får vara utan tonkonroller ...

<{POST_SNAPBACK}>


Precis och har man en receiver i kedjan så kan man ju använda tonkontrollerna på den för att styra ljudet via fixen. Där snackar vi flexibel anläggning när man slipper låsa upp sig på det ena eller det andra.

#69

Postad 26 september 2007 - 14:43

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Sen så tror jag inte på att man skulle kunna räkna ut exakt hur högt man kommer kunna spela bara för att man vet känsligheten på högtalarna och förstärkarens effekt. alldeles för mycket saker som spelar in för att det skulle kunna stämma.

<{POST_SNAPBACK}>


Rent krasst så kan du det, men det hänger mycket på elektroniken. Om en högtalare har en kännslighet på 92 db så spelar den högtalaren just 92 db om den får 1 watt. Detta mäts då 1 meter ut från högtalaren och i centrum av denna.

Om vi kan vara säkra på att en högtalare kan lämna exakt 112 watt så kan vi då räkna ut hur högt högtalaren spelar.

95 db vid 2 watt
98 db vid 4 watt
101 db vid 8 watt
103 db vid 16 watt
106 db vid 32 watt
109 db vid 64 watt
112 db vid 128 watt

Självklart spelar vissa faktorer in till viss del, men rent krasst så ser det ut så...

/Johan

#70

Postad 26 september 2007 - 15:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Är dessa mätningar gjorda med endast en styck högtalare eller är det ett par?

#71

Postad 26 september 2007 - 16:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Håller med fullständigt. Eftersom jag har tjejen i örebro har jag haft möjlighet att lyssna på olika klipsh och det låter rent ut sagt fördjävligt.

<{POST_SNAPBACK}>

OJ så lika vi tycker!!!!! Har get större delen av sortimentet flera chanser med olika rum och elektronik MEN .... det går inte att tycka om dem ...

Precis och har man en receiver i kedjan så kan man ju använda tonkontrollerna på den för att styra ljudet via fixen. Där snackar vi flexibel anläggning när man slipper låsa upp sig på det ena eller det andra.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt min tanke. Tankeläsare? ;)

#72

Postad 26 september 2007 - 16:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Sen så tror jag inte på att man skulle kunna räkna ut exakt hur högt man kommer kunna spela bara för att man vet känsligheten på högtalarna och förstärkarens effekt. alldeles för mycket saker som spelar in för att det skulle kunna stämma.

<{POST_SNAPBACK}>


Rent krasst så kan du det, men det hänger mycket på elektroniken. Om en högtalare har en kännslighet på 92 db så spelar den högtalaren just 92 db om den får 1 watt. Detta mäts då 1 meter ut från högtalaren och i centrum av denna.

Om vi kan vara säkra på att en högtalare kan lämna exakt 112 watt så kan vi då räkna ut hur högt högtalaren spelar.

95 db vid 2 watt
98 db vid 4 watt
101 db vid 8 watt
103 db vid 16 watt
106 db vid 32 watt
109 db vid 64 watt
112 db vid 128 watt

Självklart spelar vissa faktorer in till viss del, men rent krasst så ser det ut så...

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att du knappast vet vilken belastning högtalaren kommer att ge då den spelas och därmed inte hur mycket effekt förstrkaren orkar ge... och därmed inte hur högt du kan spela ... eller?

#73

Postad 14 december 2007 - 00:42

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0
Adidasove

Tycker du inte att det finns tillräckligt med bas i M85:orna?
(läste test i hifimusiktidningen att det skulle vara en sluggerbas)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.