Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd Sharp 60"-80" **

969 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp Aquos LC-60LE636S (TV) 6 8,46 (25) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE836S (TV) 6 7,5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE741S (TV) 9 8,91 (31) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE741S (TV) 8 8,33 (5) Inga priser
Sharp Aquos LC-80LE646S (TV) 6 7 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-80LE646E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE740E 60" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE857E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE651E (TV) 6 5,78 (17) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE751E (TV) 3 8,06 (15) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE652E 60" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 8 (2) Inga priser
Sharp Aquos LC-90LE757E (TV) 3 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE747EN 70" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 7,5 (1) Inga priser
29 relaterade trådar
Vilket väggfäste när TVn är djupare nertill? (5 inlägg) 7 år sedan
Sharp Aquos startar inte (men får ström) (17 inlägg) 7 år sedan
Går inte att stänga av timern, Sharp Aquos !? (62 inlägg) 8 år sedan
Sharp 60le751 - Känner inte av wifi dongeln??? (1 inlägg) 9 år sedan
Sharp LC-60LE741S (2 inlägg) 9 år sedan
Råd om ny tv! (7 inlägg) 9 år sedan
Sharp LCD 2013 (326 inlägg) 9 år sedan
LC-70LE747EN eller UE65H6475 (4 inlägg) 9 år sedan
angående sharp 60 le651 stänger sig själv (2 inlägg) 9 år sedan
Kapa foten på Sharp LC-60LE651E för slimmad vägghägning? (1 inlägg) 9 år sedan
Köpte en Sharp LC-60LE857E vill ha åsikter (28 inlägg) 9 år sedan
Upplösning på 60 tums TV (38 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Sharp LC-60LE741S inställningar (2 inlägg) 10 år sedan
Råd? Sony KDL-50W685A eller Sharp LC-60LE651E (3 inlägg) 10 år sedan
Kastar jag pengar i sjön? (55-tums BRAVIA för 28000 kr) (27 inlägg) 10 år sedan
Köpte ny tv(sharp lc70741s) och ci modulen/comhem kort funkar ej (9 inlägg) 10 år sedan
SHARP LC70LE741S vs LG 65LM620T (25 inlägg) 10 år sedan
Köpråd Sharp LC-60LE741S (+2 Samsung +1 Sharp) (181 inlägg) 10 år sedan
Hade bestämt mig men... (30 inlägg) 10 år sedan
Sharp LC-60LE741S vs Samsung PS60E555 (7 inlägg) 11 år sedan
Problem med surround (5 inlägg) 11 år sedan
Sharp Aquos LC-60LE636S (ej 3D) (86 inlägg) 11 år sedan
Viasat Pace TDS 865 NV och Samsung DSB-H670N och Sharp LC-60LE741S (0 inlägg) 11 år sedan
Sony Bravia KDL-65HX923 vs Samsung UE65ES8005 vs Sharp Aquos LC-70LE836S (33 inlägg) 11 år sedan
Svårt att välja tv (8 inlägg) 11 år sedan
Sharp 2012 (1 inlägg) 12 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 12 år sedan
Har köpt en Sharp LC60LE636S, hur ställa in för xbox? (5 inlägg) 12 år sedan

#251

Postad 10 januari 2013 - 22:56

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjenare!

Skulle behöva lite tips av er. Är sugen på en ny tv, vill ha 70 tums och maxpris är 24 000, är det värt att slå till på Sharp Aquos LC-70LE741S? Eller ska man vänta på nya modeller?

Såg att det fanns även Sharp Aquos LC-70LE740E, vad är det för skillnad på de två modellerna? 41S verkar populär med 40 butiker medan 40E har 3 återförsäljare. Dock verar 40e vara nyare än 41S?

Jag spelar mycket ps3/xbox360 spel som fifa13/nhl13 samt gillar att se på hd material. Analog tv bryr jag mig inte om då jag inte titta ofta.

https://www.prisjakt...t.php?p=1172714
https://www.prisjakt...t.php?p=1188846

Vore tacksam för alla tips/rekomendationer.

Tack på förhand!

Mvh Predaking

#252

Postad 10 januari 2013 - 23:12

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Vad jag förstår ska det intre vara nån skillnad på dom två mer än att S är norden-modell.

Har inte själv spelat än, men enl. omdöme skall den funka bra till spel, med ett inputlag på ca. 30ms.

Även sd matr. ser bra ut iallafall från CD parabol. Där slår den faktiskt Sonyn.

Visst kan man vänta på dom nya, men det dröjer väl fram till sommaren innan dom kommer ut och ändå längre innan priset kommer ner i den nivån.

Har svårt att tro du skulle bli besviken på 741an.

#253

Postad 11 januari 2013 - 13:23

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret!

Ska slå till på 741:an....blir en fröjd att spela samt se på Bluray!

#254

Postad 11 januari 2013 - 16:00

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Tack för det snabba svaret!

Ska slå till på 741:an....blir en fröjd att spela samt se på Bluray!


Tror att du gör rätt.
Fick bekräftat från Sharp att det dröjer till sommaren innan dom nya modellerna kommer ut.

En nyhet är att troligtvis kommer även 90 tummaren tas in till Sverige.

Beträffande Quattropanel säger dom att 741an är så pass bra att det inte är någon nämnd värd skillnad.

#255

Postad 11 januari 2013 - 16:19

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Tror att du gör rätt.
Fick bekräftat från Sharp att det dröjer till sommaren innan dom nya modellerna kommer ut.

En nyhet är att troligtvis kommer även 90 tummaren tas in till Sverige.

Beträffande Quattropanel säger dom att 741an är så pass bra att det inte är någon nämnd värd skillnad.


Kanske man vågar testa en kantbelyst Sharp baserat på din erfarenhet? I alla fall om man handlar med öppet köp. Jag har en Samsung 55B7070 idag som har helt OK bild, men lider av clouding som jag stör mig ganska mycket på speciellt efter jag slog av autodimningen av bakgrundsbelysningen i servicemenyn. Ska jag nu byta TV måste jag få en där jag inte stör mig på det.

#256

Postad 11 januari 2013 - 17:37

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Skulle beställa min Sharp 741 men kom på en ganska viktig detalj, nämligen pixelgaranti! Har de flesta butikerna samma pixelgaranti?
Såg exempelvis att hemabiobutiken.se har något "trygghetspaket som ger 3 års garanti/pixelgaranti med då gäller inte det på subpixlar).

En pixel utgörs av tre subpixlar, röd, grön och blå. Är pixeln vit är alla tre tända, är den svart är ingen tänd. Är det vanligt att subpixlar "ballar ut först" ?

Jag har även hört att det måste vara minst tre döda pixlar i närheten på skärmen för att garantin ska gälla.

Vilken butik skulle ni rekommendera att köpa 741 (elgiganten, hemmabutiken, siba, netonnet eller electroworld, de har bästa priserna på tv:n).

#257

Postad 11 januari 2013 - 17:44

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Kanske man vågar testa en kantbelyst Sharp baserat på din erfarenhet? I alla fall om man handlar med öppet köp. Jag har en Samsung 55B7070 idag som har helt OK bild, men lider av clouding som jag stör mig ganska mycket på speciellt efter jag slog av autodimningen av bakgrundsbelysningen i servicemenyn. Ska jag nu byta TV måste jag få en där jag inte stör mig på det.


I ditt ställe hade jag testat med öppet köp. En bakbelyst kostar allt för mycket mer, utan att kanske vinna så mycket bättre bättre bild.

Jag resonerar som så att kanske inom snar framtid är det dags att byta till OLED el. nåt. Då vill jag inte binda mig till att ha köpt allt för dyr TV. Det har jag gjort tidigare så det räcker.
Men vi är ju alla olika, som tur är, får jag tillägga.

#258

Postad 11 januari 2013 - 17:57

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Skulle beställa min Sharp 741 men kom på en ganska viktig detalj, nämligen pixelgaranti! Har de flesta butikerna samma pixelgaranti?
Såg exempelvis att hemabiobutiken.se har något "trygghetspaket som ger 3 års garanti/pixelgaranti med då gäller inte det på subpixlar).

En pixel utgörs av tre subpixlar, röd, grön och blå. Är pixeln vit är alla tre tända, är den svart är ingen tänd. Är det vanligt att subpixlar "ballar ut först" ?

Jag har även hört att det måste vara minst tre döda pixlar i närheten på skärmen för att garantin ska gälla.

Vilken butik skulle ni rekommendera att köpa 741 (elgiganten, hemmabutiken, siba, netonnet eller electroworld, de har bästa priserna på tv:n).


Har aldrig varit med om fel på pixlar, trotts att jag köpt in, installerat och ställt in ett 20 tal LCD, inte bara till mig själv. Har sett att det händer, men då är det fel från början som man kan se, har däremot inte sett att det blir fel på dom sen.

EG el. netonet hade jag valt, har aldrig haft problem med dom.

#259

Postad 11 januari 2013 - 18:53

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
peggen!

Såg nu att Komplett har sänkt priset på 70 836 till 26000:- och då kunde det kanske vara ett bra alternativ.
Kan dock inte uttala mig något om bildkvalite på den. Lite olika bud på tester tycker jag.

Inte överdrivet dyr längre i alla fall.

Redigerat av ffodil, 11 januari 2013 - 19:00.


#260

Postad 11 januari 2013 - 19:58

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Såg att 836 hade gått ner i pris till 26 000 när jag skulle beställa en 741, är det värt att lägga extra 4000kr för att köpa 836:an?

Gick in på sharps hemsida för att jämföra produkter http://www.sharp.se/...tml/lcd-tv.htm. Innan kostade tv:n 32000 och var utanför min prisklass men nu ligger den på smärtgränsen....

Skillnader mellan modellerna som jag kan utläsa är bland annat att 836 har följande som inte 741:an har:

Panelteknologi RGBY/RGB
Panelsubpixlar 8 Mega / 6 Mega
Bakgrundsbelysning full / edge
Scanning Backlight 200

Dock vet jag inte vad det betyder.. om dessa egenskaper påverkar bilden samt om laggen är samma på 836:an....

#261

Postad 11 januari 2013 - 21:20

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Såg att 836 hade gått ner i pris till 26 000 när jag skulle beställa en 741, är det värt att lägga extra 4000kr för att köpa 836:an?

Gick in på sharps hemsida för att jämföra produkter http://www.sharp.se/...tml/lcd-tv.htm. Innan kostade tv:n 32000 och var utanför min prisklass men nu ligger den på smärtgränsen....

Skillnader mellan modellerna som jag kan utläsa är bland annat att 836 har följande som inte 741:an har:

Panelteknologi RGBY/RGB
Panelsubpixlar 8 Mega / 6 Mega
Bakgrundsbelysning full / edge
Scanning Backlight 200

Dock vet jag inte vad det betyder.. om dessa egenskaper påverkar bilden samt om laggen är samma på 836:an....


Upptäckte då prisfallet ungefär samtidigt.
Som jag satidigare kan jag inte säga nåt om skillnad på bildkvalite, men 836an har djupare svärta i alla fall.
Har själv kollat tidigare allt vad jag hittat av tester osv. men det blir lite tvetydigt.
Flatpanel gillade den tydligen. HDTV-test lite mindre, om jag minns rätt.

Skillnaderna är att 836 har 4 subpixel en extra gul, om detta gör något för bildkvaliten är lite tveksamt, möjligen lite för mer korrekta färger, vet inte. Sharp Sverige tyckte inte det gjorde nån nämdvärd skillnad.
Det blir ju då automatiskt 8 istället för 6 mega subpixlar, (mängden pixlar är oförändrad) men påverkar inte bildkvaliten i sig själv, vad jag kan förstå.

När leden är utspridda i grupper bakom panelen istället för kanterna kan den släcka ner mörka område och vise versa på ljusa. detta ger då bättre svärta, men kan också ha lite negativa effekter, som lite spritt ljus runt ljusa ställen, sämre detaljer i riktigt mörka. Är inge vidare på att förklara, men lite i grova drag.
Detta säger då inte att bakbelyst skulle vara sämre på något vis, för att jag drar fram ev nackdelar, kanske bättre, men det brukar vara för och nackdelar med allt. Samma fenomen uppstår ju också lite på en kantbelyst om man har aktiv kontrast påslagen.

Detta är väldigt svårt att avgöra om man inte har dom hemma ett tag i hemmiljö, i butik är det närmast omöjligt. Hoppas det hjälpte lite med den dåliga förklaringen i alla fall.

Sånt här skulle pacman , som är väldigt duktig och insatt, förklarat istället.

Redigerat av ffodil, 12 januari 2013 - 11:26.


#262

Postad 11 januari 2013 - 21:40

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Upptäckte då prisfallet ungefär samtidigt.
Som jag satidigare kan jag inte säga nåt om skillnad på bildkvalite, men 836an har djupare svärta i alla fall.
Har själv kollat tidigare allt vad jag hittat av tester osv. men det blir lite tvetydigt.
Flatpanel gillade den tydligen. HDTV-test lite mindre, om jag minns rätt.

Skillnaderna är att 836 har 4 subpixel en extra gul, om detta gör något för bildkvaliten är lite tveksamt, möjligen lite för mer korrekta färger, vet inte. Sharp Sverige tyckte inte det gjorde nån nämdvärd skillnad.
Det blir ju då automatiskt 8 istället för 6 mega subpixlar, (mängden pixlar är oförändrad) men påverkar inte bildkvaliten i sig själv, vad jag kan förstå.

När leden är utspridda i grupper bakom panelen istället för kanterna kan den släcka ner mörka område och vise versa på ljusa. detta ger då bättre svärta, men kan också ha lite negativa effekter, som lite spritt ljus runt ljusa ställen, sämre detaljer i riktigt mörka. Är inge vidare på att förklara, men lite i grova drag.
Detta säger då inte att bakbelyst skulle vara sämre på något vis, för att jag drar fram ev nackdelar, kanske bättre men det brukar vara för och nackdelar med allt. Samma fenomen uppstår ju också lite på en kantbelyst om man har aktiv kontrast påslagen.

Detta är väldigt svårt att avgör om man inte har dom hemma ett tag, i hemmiljö och i butik är det närmast omöjligt. Hoppas det hjälpte lite med den dåliga förklaringen i alla fall.


Tror jag hängde med på dina förklaring då jag även har läst lite recensioner om 836:an.(http://www.digitalve...12780/test.html)

Som du nämnde så tyckte Sharp Sverige inte att det var någon nämnvärd skillnad med 4 pixlar mot 3 och då lutar det mot 741 ändå efter mycket velande ;) Känns som om man får mer för pengarna med 741:an då skillnaden är minimal, hade det varit 80 tum då hade köp knappen redan varit intryckt på 26 000kr...

För även om komplett har 26000kr som pris så tillkommer fraktavgit (om du inte bor i en stor stad) på ca 1000 kr, sen kanske man vill ha 2 3D glasögon och då får man plussa på ca 1200kr, då drar det iväg....

#263

Postad 11 januari 2013 - 21:53

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Inte så enkelt med ångerrätten i heller, menar man kan ju inte testa den då, vilket kan vara värt en del.

Ett litet tips, 3D glasögon kan man köpa original Sharp på Ebay för ca. 170:- istället för 600:-

Redigerat av ffodil, 11 januari 2013 - 21:54.


#264

Postad 11 januari 2013 - 21:54

predaking10
  • predaking10
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för tipset 3D glasögon för 170 låter mycket bättre än 600 :)

#265

Postad 12 januari 2013 - 13:14

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

peggen!

Såg nu att Komplett har sänkt priset på 70 836 till 26000:- och då kunde det kanske vara ett bra alternativ.
Kan dock inte uttala mig något om bildkvalite på den. Lite olika bud på tester tycker jag.

Inte överdrivet dyr längre i alla fall.

Ja, jag såg det också. Försökte övertyga sambon, men hon är inte lika snabb i besluten som jag. Vi (hon) kom fram till att en 80-tummare nog är för stort så jag tyckte att hon borde tycka detta var ett bra tillfälle. Konstigt det här med kvinnor och elektronik, hon tycker det räcker med den lilla 55-tummaren vi har.
Annars är det nog 836 som ligger bäst till av årets modeller. Synd att Samsungs 75-tummare är så j*kla dyr, den är riktigt trevlig annars.

Redigerat av peggen, 12 januari 2013 - 13:14.


#266

Postad 12 januari 2013 - 13:38

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Ja, jag såg det också. Försökte övertyga sambon, men hon är inte lika snabb i besluten som jag. Vi (hon) kom fram till att en 80-tummare nog är för stort så jag tyckte att hon borde tycka detta var ett bra tillfälle. Konstigt det här med kvinnor och elektronik, hon tycker det räcker med den lilla 55-tummaren vi har.
Annars är det nog 836 som ligger bäst till av årets modeller. Synd att Samsungs 75-tummare är så j*kla dyr, den är riktigt trevlig annars.


Eller kör på 741an med öppet köp en mån. på EG. Ganska säkert val, eftersom 836an verkar ha lite DSE effekt enl. en del tester, men som sagt vet inte själv.

Tänk på att den bör köras in uppåt 100 tim. innan man kan få riktigt rätt på bildinst. Bilden blir alltså bättre efter en tid. Det har varit så på alla LCD jag installerat och ställt in.
Förklaringen kan vara att pixlarna är lite tröga i början, men bara spekulationer.

Annars tror man ett det bara gäller Plasma, men inte efter min erfarenhet.

Lycka till med ditt val, som inte är helt enkelt.

Redigerat av ffodil, 12 januari 2013 - 13:47.


#267

Postad 12 januari 2013 - 13:46

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Tänk på att den bör köras in uppåt 100 tim. innan man kan få riktigt rätt på bildinst. Bilden blir alltså bättre efter en tid. Det har varit så på alla LCD jag installerat och ställt in.
Annars tror man ett det bara gäller Plasma, men inte efter min erfarenhet.


Källa på att bilden på en lcd blir bättre efter uppåt 100 timmar. Eller är det enbart egna "erfarenheter"?

Aldrig hört talas om det, skulle vara kul att läsa om det.

/Fredrik

#268

Postad 12 januari 2013 - 13:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Källa på att bilden på en lcd blir bättre efter uppåt 100 timmar. Eller är det enbart egna "erfarenheter"?

Aldrig hört talas om det, skulle vara kul att läsa om det.

/Fredrik


Har ingen källa på det, men har varit så på alla och tydligt också, så, ja, det är bara min egen erfarenhet.

Har så klart ofta då tänkt på att det är när man fått rätt på bildinst. men så är det inte, för kollar man då på någon originalinst. som man har någon kvar, finns en lika tydlig förbättring där också.

Är själv intresserad av någon förklaring på detta.

Har kanske hittat lite förklaringar på detta, men fortfarande lite av spekulationer.

Dels kan det vara lite att TVn behöver acklimatisera sig i rumstemperatur en tid för en del kondens som kan uppstå stör elektroniken, när dom varit ute och vandrat i olika temperaturer, fuktighet.

Kanske behöver det inte bara bero på TVn, boxarna behöver kanske korigera sig lite till TVn, vet inte.
Upptäckte i alla fall om jag slår ifrån CD-boxen och inte TVn och slår till boxen igen blir bilden grumlig, dimmig, men efter en tid rättar bilden till sig igen. Något som alla kan se, inte bara jag.
Menar, kanske flera faktorer tillsammans.

Men åter igen har det inget med specifika boxar el. TV att göra, så har det varit med alla TV jag installerat, mer el. mindre.

Överdriver kanske med upp till 100 tim. kanske ett par tre dagar räcker.

Redigerat av ffodil, 13 januari 2013 - 22:18.


#269

Postad 15 januari 2013 - 09:52

SILENCE-
  • SILENCE-
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag såg Sharp lc70-735 i Bangkok på Siam Paragon (typ som NK)

Edge-led är det. Bilden var iaf väldigt bra tycker jag, Skarp och flöt bra med toy story rullandes, Däremot var färgen helt sjukt inställd. Allt gult var grön-gul aktigt.. Annars såg tvn riktigt bra ut

Pris i thailand: 150.000 bath (cirka 33.000sek)

#270

Postad 15 januari 2013 - 10:12

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Ja, fabriksinställningarna verkar lite galet, vilket man genomgående tycker, både testare och hemanvändare.
Att dom är så dåligt inställda från lådan, får jag uppfattningen, från alla olika testare, drar ner betyget en aning, även om man får det rätt efter kalibrering.

Lite konstigt kan man tycka, kanske någon färgblind kalibrerare på Sharp.

Men som sagt inga problem att få till riktigt bra färger och bild.

Redigerat av ffodil, 15 januari 2013 - 10:27.


#271

Postad 15 januari 2013 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Alla tv-apparater är uselt inställda från fabrik så ingen skugga ska falla på Sharp i det avseendet (eller jo, det ska det men då ska alla stå det är skämmas :)).

#272

Postad 15 januari 2013 - 10:54

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Alla tv-apparater är uselt inställda från fabrik så ingen skugga ska falla på Sharp i det avseendet (eller jo, det ska det men då ska alla stå det är skämmas :)).


Jo, så är det väl, mer el. mindre. Men finns ju några som man tycker är ganska bra inställda från lådan.

#273

Postad 17 januari 2013 - 13:42

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Summan är en riktigt bra TV, inte minst i förhållande till det låga priset enl. min bedömning.
Sen finns det säkert bättre där ute men då till mycket högre priser. Tidigare ville jag bara ha det allra bästa och fick kosta vad det ville, men det har jag tänkt om på, då i alla fall jag har haft dom så kort tid.


Det håller jag absolut med om, för den som vill ha en stor bild utan alla praktiska problem som en projektor medför, inte har absurt höga krav på bildkvalitén och som desstom inte är beredd att betala sjukt mkt mer för de sista 5-10% så tror jag dessa Sharpar är ett utmärkt val!

Eller så väntar du på dom nya apparaterna som ska komma ! http://www.idg.se/2....ater-fran-sharp
Ser riktigt fina ut ! och ramen är i aluminium


Det vore riktigt bra, för oavsett vad man tycker om bilden så är väl de flesta eniga om att nuvarande 70"/80" inte direkt är snygga, vilket så klart i kombination med storleken gör att man nog får bita ihop rent designmässigt för att dra upp en på väggen i vardagsrummet :)

#274

Postad 17 januari 2013 - 13:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Det är en Sony 52W4500, en av dom sista bästa med CCFL bakljus, med bl.a. djupsvärta på 0,05cdm2.
Så bra har man knappast lyckats få dom med LED sedan, enl. min åsikt.
Har letat efter en större i 2 år nu, men inte lyckats hitta något som matchar Sonyn.

Sharpen når väldigt nära dit, vilket jag tycker är bra för att vara LED-belyst, med framför allt helt jämn bakgrundsljus, vilket även Sonyn har. Ett viktigt krav jag hade.


Fast LED belysning är väl i sig inget problem, det är ju bara en ljusskälla, med bakgrunds LED (dvs icke Edge LED) så kan man få mkt bra svärta (t.ex. Sony HX923/HX955), dock med nackdelen av ett mkt högt pris. Om jag inte minns fel är väl 741 kantbelyst, så det vore osannolikt om den hade lika bra svärta som de med bakgrundsbelysning (som t.ex. LE836), har dock inte gjort några egna direkta jämförelser mellan dem utan det är mer baserat på vad jag läst i olika recenssioner + det faktum att det är rimligt.

För den som tycker svärta är mkt viktigt så har jag svårt att tänka mig att LE741 verkligen kan vara bästa valet, det inte sagt för att påstå att LE741 inte skulle vara nån bra TV, men för att ge lite pespektiv för den som funderar på att köpa, då är nog LE836 ett mkt bättre val. Eller har jag fel?

Redigerat av Unregistered1413, 17 januari 2013 - 13:52.


#275

Postad 17 januari 2013 - 13:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

I ditt ställe hade jag testat med öppet köp. En bakbelyst kostar allt för mycket mer, utan att kanske vinna så mycket bättre bättre bild.


Hur stor skillnaden är skiljer nog från person till person, jag skulle nog säga som så att för den vanliga TV tittaren (som säkert utgör minst 90% av marknaden) så är skillnaden rätt liten, för TV-nörden är den däremot rätt stor. Önskar själv att jag tillhörde den första kategorin, för då hade jag sparat mkt pengar, men tyvärr gör jag inte det :)

#276

Postad 17 januari 2013 - 14:03

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Fast LED belysning är väl i sig inget problem, det är ju bara en ljusskälla, med bakgrunds LED (dvs icke Edge LED) så kan man få mkt bra svärta (t.ex. Sony HX923/HX955), dock med nackdelen av ett mkt högt pris. Om jag inte minns fel är väl 741 kantbelyst, så det vore osannolikt om den hade lika bra svärta som de med bakgrundsbelysning (som t.ex. LE836), har dock inte gjort några egna direkta jämförelser mellan dem utan det är mer baserat på vad jag läst i olika recenssioner + det faktum att det är rimligt.

För den som tycker svärta är mkt viktigt så har jag svårt att tänka mig att LE741 verkligen kan vara bästa valet, det inte sagt för att påstå att LE741 inte skulle vara nån bra TV, men för att ge lite pespektiv för den som funderar på att köpa, då är nog LE836 ett mkt bättre val. Eller har jag fel?


Absolut, har du helt rätt. Tycker jag uttryckt mig så också i mina inlägg.

Men för min del tycker jag prisskillnaden är allt för stor för den lilla vinsten. Det skulle i så fall vara för en jämnare backlight, men ser ut som man kan få jämt ljus även på edge light numera.

Såg nu att du svara ungefär det samma själv.

Skrev förresten också till någon som frågade när 836 fick ett tillfälligt dipp på priset, att då kunde det vara ett bra val.

Redigerat av ffodil, 17 januari 2013 - 14:08.


#277

Postad 17 januari 2013 - 14:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Källa på att bilden på en lcd blir bättre efter uppåt 100 timmar. Eller är det enbart egna "erfarenheter"?

Aldrig hört talas om det, skulle vara kul att läsa om det.

/Fredrik


Gärna även på att DSE skulle vara mer vanligt på LE836 än LE741?

Utan att veta skulle jag gissa på att de mer kräsna köparna som väljer mellan dem säkert normalt går på LE836, och att det därför är fler rapporter gällande DSE på den. Dvs, mer kräsna köpare snarare än att det faktiskt skulle vara mer förekommande på LE836.

#278

Postad 17 januari 2013 - 14:23

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Gärna även på att DSE skulle vara mer vanligt på LE836 än LE741?

Utan att veta skulle jag gissa på att de mer kräsna köparna som väljer mellan dem säkert normalt går på LE836, och att det därför är fler rapporter gällande DSE på den. Dvs, mer kräsna köpare snarare än att det faktiskt skulle vara mer förekommande på LE836.


Har bara sagt att jag vet inte. Bara att någon, dels på tester och någon användare har nämt det. men själv har jag uttryckligt sagt att jag inte vet.
Du kan därmed ha helt rätt med din förklaring.


Vad gäller förklaring på att en LCD skulle behöva ha lite inkörningstid på sig, försökte jag förklara lite i ett inlägg längre tillbaka, fast jag inte kan.
Har sett att många andra har upplevt samma sak, skrevs en del om det här på forumet tidigare, men inte sett det på länge.

Just den här senaste Sharpen upplevde jag det extremt mycket och lång tid på.
Vilket är lätt förklarat med att där var fel på den och skall bytas ut.
När där väl blev klar och fin bild på den, efter ett par dagar ytterligare kom det tillbaka med sämre bild, för att efterhand urarta med än det ena och andra felet. Ljud börja hacka, försvinna helt, blixtrande vågräta streck över hela bilden och ett brett ljusblått fält i ovankant.

Redigerat av ffodil, 17 januari 2013 - 15:35.


#279

Postad 17 januari 2013 - 15:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Fast LED belysning är väl i sig inget problem, det är ju bara en ljusskälla, med bakgrunds LED (dvs icke Edge LED) så kan man få mkt bra svärta (t.ex. Sony HX923/HX955), dock med nackdelen av ett mkt högt pris. Om jag inte minns fel är väl 741 kantbelyst, så det vore osannolikt om den hade lika bra svärta som de med bakgrundsbelysning (som t.ex. LE836), har dock inte gjort några egna direkta jämförelser mellan dem utan det är mer baserat på vad jag läst i olika recenssioner + det faktum att det är rimligt.

Beror vad man menar med "bra svärta" (finns ju flera aspekter, förutom själva "lägsta möjliga" nivån så är det ju en fråga om uniformitet, förändringar i vinkel och i riktigt tråkiga fall, färgneutralitet) men om vi håller oss till "lägsta möjliga" (i optimal vinkel) så finns det ju inget som säger att BackLED presterar bättre än EdgeLED. Och vice versa. Det är ju först med Local Dimming trix som man kan överstiga panelens dynamik så att säga och nån Local Dimming finns ju inte på Sharparna (förutom Elite).

Vet inte om det var en märklig slump men Cnet noterade förövrigt sämre "lägsta möjliga svartnivå" på LE8xx än på LE7xx/6xx!
http://reviews.cnet....7-35118015.html

Medans jag klicka runt så såg jag det här btw:
http://reviews.cnet....-the-new-small/
Alla 2012 års 70 tum Sharp är EdgeLED, bara 80 tummaren som är Full/BackLED. Man blir ju inte glad av 80-tummaren för det iofs... :)

#280

Postad 17 januari 2013 - 15:41

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Beror vad man menar med "bra svärta" (finns ju flera aspekter, förutom själva "lägsta möjliga" nivån så är det ju en fråga om uniformitet, förändringar i vinkel och i riktigt tråkiga fall, färgneutralitet) men om vi håller oss till "lägsta möjliga" (i optimal vinkel) så finns det ju inget som säger att BackLED presterar bättre än EdgeLED. Och vice versa. Det är ju först med Local Dimming trix som man kan överstiga panelens dynamik så att säga och nån Local Dimming finns ju inte på Sharparna (förutom Elite).

Vet inte om det var en märklig slump men Cnet noterade förövrigt sämre "lägsta möjliga svartnivå" på LE8xx än på LE7xx/6xx!
http://reviews.cnet....7-35118015.html

Medans jag klicka runt så såg jag det här btw:
http://reviews.cnet....-the-new-small/
Alla 2012 års 70 tum Sharp är EdgeLED, bara 80 tummaren som är Full/BackLED. Man blir ju inte glad av 80-tummaren för det iofs... :)


Du har så klart rätt i det du säger, hade faktiskt glömt bort att Sharpen inte har local dimming, de 2 brukar ju så att säga gå hand i hand. Det förklarar väl isf varför svärtanivån på den bakgrundsbelysta inte är märkbart bättre. Att Sharp inte använder sig av Local Dimming är väl dock inte direkt någon fördel (annat än möjligtvis en snabbare display), fast det skiljer sig väl från implementation till implementation. Med ovanstående i åtanke kanske LE741 trots allt är ett bättre köp (har inte koll på prisskillnaderna i dagsläget), iom att LE836 isf ändå inte har nån supersvärta.

På sharp.se kan man läsa:

LE836: Full LED bakgrundsbelysnig
LE741: Edge LED bakgrundsbelysning

Redigerat av Unregistered1413, 17 januari 2013 - 15:49.


#281

Postad 28 januari 2013 - 22:57

Grebom
  • Grebom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Köpte äntligen en Sharp 80" idag, får ju min gamla LG60" att blekna en del...fullständigt brutal :)

#282

Postad 28 januari 2013 - 23:36

SILENCE-
  • SILENCE-
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Köpte äntligen en Sharp 80" idag, får ju min gamla LG60" att blekna en del...fullständigt brutal :)


Vad gav du? 34k nånting? jag sitter och väntar på att den ska gå ner.. har ingen panik med tvköp men är jävligt sugen :)

#283

Postad 29 januari 2013 - 07:58

Grebom
  • Grebom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

29990:- och då kör dom hem och bär in den =)


Ne jag hade ingen panik jag heller, biorummet är inte ens klart än =)

Men nu fick jag ju en anledning att göra klart det hehe


Den är så brutal så det nästan är löjligt...köper du den så kommer du känna dig som världens lyckligaste ;)

Så känner jag hehe



#284

Postad 29 januari 2013 - 08:14

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Var hittade du den för 29990:-.....???? Lät ju onekligen intressant....

#285

Postad 29 januari 2013 - 08:27

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Det var ju ett överkomligt pris du fick den för. Vart köpte du den, om man får fråga.

Var själv helt inne på 70 tummaren och gärna 80, men när dom nu sålde 60 741 för extremt låga 10000:- tyckte jag inte prisskillnaden var försvarbar med mer än dubbelt för 70, snål som man är.
Menar då att det är mer försvarbart med 30k för 80an då.

Nu har jag plötsligt två 60 741 på väg efter att återlämnat en med fabriksfel.
Funderar då lite på om jag skall byta en till 70 el. 80.

Förmodar annars det är i stort samma TV, bildkvalite osv.
Något du sett skillnad på kanske?

Redigerat av ffodil, 29 januari 2013 - 08:34.


#286

Postad 29 januari 2013 - 10:05

Grebom
  • Grebom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Var hittade du den för 29990:-.....???? Lät ju onekligen intressant....


Hittade den på Elgiganten Bäckebol i gbg, tyvärr så va det sista exemplaret.
Verkar som dom ska få in nya modeller snart....70" finns kvar för ca 21:000:-

#287

Postad 29 januari 2013 - 11:07

Grebom
  • Grebom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Det var ju ett överkomligt pris du fick den för. Vart köpte du den, om man får fråga.

Var själv helt inne på 70 tummaren och gärna 80, men när dom nu sålde 60 741 för extremt låga 10000:- tyckte jag inte prisskillnaden var försvarbar med mer än dubbelt för 70, snål som man är.
Menar då att det är mer försvarbart med 30k för 80an då.

Nu har jag plötsligt två 60 741 på väg efter att återlämnat en med fabriksfel.
Funderar då lite på om jag skall byta en till 70 el. 80.

Förmodar annars det är i stort samma TV, bildkvalite osv.
Något du sett skillnad på kanske?


Hmm jaa....får inte hem den förrens på lördag men i butiken så körde dom en nån blue ray film, över massa vatten och landskap och det såg riktigt bra ut. Men personligen så prioriterar jag strl före kvalitè, men det är jag det ^^
Så jag är inte så kräsen när det gäller just bildkvalitè, men jämför man den med min 60" LG plasma jag har idag så är skillnaden sjukt stor. Den är ca 4år gammal.

Jag har aldrig blivit imponerad av storleken av en tv i butik tills jag såg denna 80", tom där ser den brutal ut, undrar hur det kommer se ut hemma =)

Ju större bild, ju mer biokännsla ;)

#288

Postad 29 januari 2013 - 11:34

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Hmm jaa....får inte hem den förrens på lördag men i butiken så körde dom en nån blue ray film, över massa vatten och landskap och det såg riktigt bra ut. Men personligen så prioriterar jag strl före kvalitè, men det är jag det ^^
Så jag är inte så kräsen när det gäller just bildkvalitè, men jämför man den med min 60" LG plasma jag har idag så är skillnaden sjukt stor. Den är ca 4år gammal.

Jag har aldrig blivit imponerad av storleken av en tv i butik tills jag såg denna 80", tom där ser den brutal ut, undrar hur det kommer se ut hemma =)

Ju större bild, ju mer biokännsla ;)


Ändå bättre i hemma miljö.

Inställd och lite dämpad belysning, kan bara bli bättre.

Har haft 741an hemma ett tag och anser att bättre TV på allt är nog svårt att hitta.
Är övertygad att du kommer bli ändå nöjdare när du får hem den.

Lycka till.

#289

Postad 29 januari 2013 - 12:26

Grebom
  • Grebom
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ändå bättre i hemma miljö.

Inställd och lite dämpad belysning, kan bara bli bättre.

Har haft 741an hemma ett tag och anser att bättre TV på allt är nog svårt att hitta.
Är övertygad att du kommer bli ändå nöjdare när du får hem den.

Lycka till.


Ja exakt =)

Håller med dig!

Tack och bock och det samma!

#290

Postad 30 januari 2013 - 09:40

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Det var ju ett överkomligt pris du fick den för. Vart köpte du den, om man får fråga.

Var själv helt inne på 70 tummaren och gärna 80, men när dom nu sålde 60 741 för extremt låga 10000:- tyckte jag inte prisskillnaden var försvarbar med mer än dubbelt för 70, snål som man är.
Menar då att det är mer försvarbart med 30k för 80an då.

Nu har jag plötsligt två 60 741 på väg efter att återlämnat en med fabriksfel.
Funderar då lite på om jag skall byta en till 70 el. 80.

Förmodar annars det är i stort samma TV, bildkvalite osv.
Något du sett skillnad på kanske?


Vilka sålde 70:aren för 10000?

Vilka sålde 70:aren för 10000?


Och där såg jag själv att det gällde 60" - sorry...

#291

Postad 30 januari 2013 - 10:02

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Vilka sålde 70:aren för 10000?



Och där såg jag själv att det gällde 60" - sorry...


Ja, det hade varit ett klipp.

80 tum är ju väldigt billig mot 70.
Nu är även 90 tummaren inlagd på prisjakt för lägst ca. 340,000:-. lite väl stort hopp igen.
Krävs mer än min plånbok för den.

Finns säkert kunder på 90an också, sen tror jag inte dom utlagda priserna stämmer alls, när dom väl finns för försäljning. Kommer bli betydligt billigare.

Redigerat av ffodil, 30 januari 2013 - 10:30.


#292

Postad 30 januari 2013 - 18:07

Onge
  • Onge
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Är sugen på de nya modellerna som kommer i vår. Hoppas på en bra prissättning på 70". Går det inte ta bort Varför inte i Europa i rubriken om detta är den officiella tråden om Sharps jättar :)

#293

Postad 30 januari 2013 - 18:41

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Är sugen på de nya modellerna som kommer i vår. Hoppas på en bra prissättning på 70". Går det inte ta bort Varför inte i Europa i rubriken om detta är den officiella tråden om Sharps jättar :)


Ja, tråden skulle göras om till 60-90 som är samma. Menar klart med samma mod-beteckning då. Inte populärt att starta ny. Men kanske ändå.

Finns väl chans att 70 får bättre pris, men knappast 60 eftersom hoppet är för stort, mer än dubbelt.

Sharp verkar satsa stort på att komma in på marknaden här också, som USA, Japan m.fl. länder, vinna marknadsandelar. Kvaliten finns, men med låga priser. Väldigt låga jämfört med andra märken.
Lågt pris är ju bra, men tror att det kan ses som om det var en sämre TV för det, av en del, förmodligen ett fåtal förstås.

På tal om kvalite, får jag väl kolla vidare på just kvaliten imorgon när jag får den nya, skulle fått den idag, men så blev det inte. Kan väl inte ha otur att få en defekt / transportskadad till.

Redigerat av ffodil, 30 januari 2013 - 19:08.


#294

Postad 30 januari 2013 - 19:28

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 1
Kanske någon mod kunde ändra rubriken på denna tråd då ju Sharps 70" och 80" bevisligen finns i Europa :)

#295

Postad 30 januari 2013 - 23:31

Bourboner
  • Bourboner
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 1
Har haft funderingar på att skapa en officiell Sharp-tråd men ännu bättre idé att göra om denna till en. Vet inte om mitt godkännande behövs då jag skapade tråden men hursomhelst så godkänner jag ;). Hade helst också sett att tråden inte begränsar sig till 70 och 80 tum utan att det är en generell Sharp-tråd.

En intressant reflektion är att priserna för 70 och 80tummarna är fortfarande högre i Sverige jämfört med priserna i USA som var postade i första inlägget här...

#296

Postad 31 januari 2013 - 08:47

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Köpte äntligen en Sharp 80" idag, får ju min gamla LG60" att blekna en del...fullständigt brutal :)

Vilken LG 60" modell hade du innan köpet av 80 tummaren?
Jag är nyfiken för jag har själv en LG 60".

#297

Postad 31 januari 2013 - 10:38

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

En intressant reflektion är att priserna för 70 och 80tummarna är fortfarande högre i Sverige jämfört med priserna i USA som var postade i första inlägget här...



Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Inte lönt att jämföra priser med USA, man blir bara ledsen.

#298

Postad 31 januari 2013 - 10:41

SILENCE-
  • SILENCE-
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag undrar lite.. Vad händer med dem här modellerna När och Innan dem nya Sharpmodellerna kommer? Prisdroppningar? försvinner dem? Priserna har i princip stått still i 1 månad nu

Och vad har dem nya modellerna för nytt? :)

#299

Postad 31 januari 2013 - 11:55

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Jag undrar lite.. Vad händer med dem här modellerna När och Innan dem nya Sharpmodellerna kommer? Prisdroppningar? försvinner dem? Priserna har i princip stått still i 1 månad nu

Och vad har dem nya modellerna för nytt? :)


Inte mycket på dom billigare mod. 657. mer än utökad smart tv dual core m.m. Priserna lite högre rakt av från dollar ca. 12500:- för den billigaste, vilket brukar betyda lite högre här till att börja med. Ser ut att vara samma som 741 förövrigt.

Från 757 blir alla med Quattron-panel med pris från 16000:- på 60an ca.

857 har då lite mer, med t.ex. super bright, om nu detta skulle betyda Moth Eye filter har jag inte lyckats klura ut.
Bättre ljud m.m. pris från 21000:- på 60 rakt av från dollar.
Misstänker dock att Moth Eye filter endast kommer på deras Ultra HD 4K.

ca. 10000:- upp från 60 till 70 och ytterligare 20000:- upp från 70-80 på alla modeller, ser det ut som

Ytterligare prisdropp kan det bli framåt sommaren, om nån finns kvar, men tycker mig sett att dom går snabbt åt.

Bara lite jag sett från olika ställen. Kommer väl mer info efterhand.

Redigerat av ffodil, 31 januari 2013 - 12:08.


#300

Postad 31 januari 2013 - 19:22

Onge
  • Onge
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Har haft funderingar på att skapa en officiell Sharp-tråd men ännu bättre idé att göra om denna till en. Vet inte om mitt godkännande behövs då jag skapade tråden men hursomhelst så godkänner jag ;). Hade helst också sett att tråden inte begränsar sig till 70 och 80 tum utan att det är en generell Sharp-tråd.

En intressant reflektion är att priserna för 70 och 80tummarna är fortfarande högre i Sverige jämfört med priserna i USA som var postade i första inlägget här...


Försök gärna göra detta till den officiella Sharptråden, kontakta webmaster eller nåt :)

Till ffodil: Klart det kommer finnas apparater kvar efter sommaren, de tar bara in nya. Hade tänkt köpa i höst när det brukar vara lite prisfall och sen ha prisgarantin med remembercard över julen :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.