Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MCE 2005 + fria kanaler

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 december 2007 - 18:32

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Jag har lusläst allt jag kunnat komma över angående TV-kort, men jag lyckas inte få någon ordning på alternativen. Jag vill skaffa ett TV-kort för de fria kanalerna till min HTPC (DVB-T?) och vill ha så hög kvalitet på bild och ljud som möjligt.

Om bild och ljud motsvarar mina förväntningar vill jag ev. utöka funktionaliteten med att köra ComHem (DVB-C?) alt. Boxer (DVB-T?), men jag kan tänka mig att byta kort då.

Min lösning ser ut som följer:
Windws XP MCE 2005
Coax via moderkort till förstärkare
DVI-HDMI mellan datorn och plasma TV
PCI-plats för TV-kortet.

Förslag på TV-kort mottages tacksamt!


/Jordan

#2

Postad 11 december 2007 - 19:40

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Jag vill skaffa ett TV-kort för de fria kanalerna till min HTPC (DVB-T?) och vill ha så hög kvalitet på bild och ljud som möjligt.
Om bild och ljud motsvarar mina förväntningar vill jag ev. utöka funktionaliteten med att köra ComHem (DVB-C?) alt. Boxer (DVB-T?), men jag kan tänka mig att byta kort då.

Dom fria, marksända, kanalerna (Boxer) kräver ett DVB-T-kort. Om du vill ta emot dom analoga signalerna i ett ComHem-nät behöver du ett analogt kort. Vill du ta emot dom digitala ComHem-kanalerna krävs ett DVB-C-kort men efter vad jag läst om ComHems beteende med parning av abonnemangskort till mottagare skulle jag personlige bojkotta dom.

Ett popluärt analogt kort är
som finns i lite olika bundlingar.

För DVB-T rekommenderar jag:
som även finns i en variant för intern montering, antingen som ett PCI-kort eller istället för en floppy:


Fire/Floppy-DTV finns även i motsvarande versioner för ComHem:


Med hjälp av en CAM (typ beroende på leverantör) får du även in betalkanalerna i MCE men det kräver förstås ett abonnemang. Observera att Fire/Floppy-DTV ansluts via FireWire så om du inte har det i din dator krävs det ett kort för sådana portar.

#3

Postad 12 december 2007 - 10:57

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Tack för förslaget. Priset är ganska högt, men inte för högt om det fungerar så väl som det verkar.

Vet du vad det är man betalar för om man tar paketet för 2500:-? Boxer abonnemanget verkar ju tillkomma då.

Ett paket med Boxer och Fire/Floppy DTV kanske blir aktuellt.


/Jordan

#4

Postad 12 december 2007 - 11:09

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
En sak till... Finns det billigare föslag som kan fungera som utvärdering?


/Jordan

#5

Postad 12 december 2007 - 18:15

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

En sak till... Finns det billigare föslag som kan fungera som utvärdering?

Risken är uppenbar att du utvärderar skräp om du köper skräp för utvärdering... :) I ditt fall skulle jag köpa en bundling av FireDTV (trivs bäst med den externa varianten, har tre stycken till min MCE) och Boxer. bildirutan.se har t.ex. en kombination av en FireDTV, en vanlig digitalbox och ett 24-månaders Boxerabonnemang för under 1000:-, månadsavgift till Boxer tillkommer såklart. Ska du köra flera mottagare kan t.ex. SmartWi (säljs t.ex. av NettoSat) vara ett sätt att få ner månadskostnaden för tvillingkort.

Vill du absolut slänga ut ett par hundra på ett kort bara för att testa bör valfri USB-ansluten DVB-T-sticka (kostar från ca 200:-) fungera. Sök på Prisjakt så hittar du mängder av dom!

Redigerat av RElofsson, 12 december 2007 - 18:19.


#6

Postad 18 december 2007 - 16:12

nissenajs
  • nissenajs
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Det finns ett alternativ till Fire/Floppy DTV som jag själv är sugen på att införskaffa:
Twinhan DTV Ter-CI (3030 Mantis) ca 740kr på prisjakt (kunde av någon outgrundlig anledning inte lägga till en länk)
Detta är ett kort som jag hört gott om och som klarar av HDTV när boxer behagar att sända det

#7

Postad 19 december 2007 - 21:33

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Detta är ett kort som jag hört gott om och som klarar av HDTV när boxer behagar att sända det

Det är säkert ett jättebra kort som liksom FireDTV stöder HDTV - synd att Microsoft inte gör det... Varken XP MCE eller Vista MCE i aktuella versioner klarar HDTV. :P

#8

Postad 20 december 2007 - 22:23

Bergsten
  • Bergsten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hur är det med Hauppauges "NOVA-T-500-HD"? Komplett säljer det för 699kr. Det har dubbla DVB-T mottagare och klarar av HD-sändningar (H.264). Man kan även köpa till en extern CI-modul för att avkoda Boxer-abonnemang när HD-sändningarna kommer igång på allvar. Någon som har testat detta kort?

Själv skulle jag föredra den här typen av kort så att jag slipper ytterligare en box i TV-hyllan. Vill köra allt via min HTPC. Just nu har jag ett PVR150 och det funkar bra, men bildkvalitén är inget vidare med ComHem. DVB-C är inte ett alternativ om du vill se HD-TV eftersom ComHem tvingar sina kunder att använda deras digitalbox och boxarna knyts till abonnemangen.

Redigerat av Bergsten, 20 december 2007 - 22:27.


#9

Postad 20 december 2007 - 22:31

Bergsten
  • Bergsten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Detta är ett kort som jag hört gott om och som klarar av HDTV när boxer behagar att sända det

Det är säkert ett jättebra kort som liksom FireDTV stöder HDTV - synd att Microsoft inte gör det... Varken XP MCE eller Vista MCE i aktuella versioner klarar HDTV. :P


Hur menar du? Är det inte bara en fråga om att använda rätt codec tillsammans med hårdvara som klarar HDTV?

#10

Postad 21 december 2007 - 09:33

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Hur menar du? Är det inte bara en fråga om att använda rätt codec tillsammans med hårdvara som klarar HDTV?

Tyvärr inte, MCE hanterar inte H.264 i live-TV oavsett vad du har för codec och hårdvara. Inspelat material i olika former, DVD-skivor etc fungerar jättebra men inte live-TV. Förhoppningsvis kommer det i VistaSP1/XPSP3 eller i någon kommande rollup, det och text-TV står högt på min lista med önskemål.

Skulle du ha någon HD-kanal som kör MPEG2 fungerar det men vad jag vet kör alla svenska kanaler med MEPG4/H.264.

#11

Postad 21 december 2007 - 18:12

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
En stilla undran... Finns det några alternativa sätt att ta emot t.ex. SVT HD än MCE? Ligger problemet i MCE eller i XP?


/Jordan

#12

Postad 21 december 2007 - 21:07

Bergsten
  • Bergsten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

En stilla undran... Finns det några alternativa sätt att ta emot t.ex. SVT HD än MCE? Ligger problemet i MCE eller i XP?


/Jordan



Du kan ju alltid surfa in på www.svt.se/texttv :)

#13

Postad 22 december 2007 - 09:45

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
:) Nu var det ju inte Text TV jag frågade efter utan SVT HD... T.ex. betyder tillexempel. :unsure:

#14

Postad 22 december 2007 - 10:54

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

:) Nu var det ju inte Text TV jag frågade efter utan SVT HD... T.ex. betyder tillexempel. :unsure:


Det går ju som sagt inte, varken i MCE2005 eller Vista. MS har helt enkelt inget H264/MPEG4 stöd för Live-TV. Så SVT HD ses bäst IMO med DVBViewer.

#15

Postad 22 december 2007 - 14:16

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
DVBViewer körs på XP eller Vista, eller hur? Då finns det möjlighet att ta emot SVT HD med andra ord? Trots att inte MCE stödjer det. Finns det fler program att använda om man vill ta emot HD-kanaler?


/Jordan

#16

Postad 22 december 2007 - 17:36

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

DVBViewer körs på XP eller Vista, eller hur? Då finns det möjlighet att ta emot SVT HD med andra ord? Trots att inte MCE stödjer det. Finns det fler program att använda om man vill ta emot HD-kanaler?


/Jordan


Jao, funkar fint. Andra program har jag inte så stor koll på, men Mediaportal borde kunna det tycker man.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.