Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra EPG i WMC med DVBlink?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juni 2010 - 12:33

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu har jag konfigurerat om så att jag kör en (än så länge bara en) tuner via DVB-link i WMC. Jag kör marksänt, firedtv, och windows 7 64 bit. Ny tuner beställd.

Jag har inte aktiverat xmltv i dvblink. EPG informationen kommer ändå upp i MC, men det funkar inte riktigt bra. EPG informationen saknas för flera kanaler och det verkar t ex som att jag måste titta ett tag på en kanal innan EPG informationen för den kanalen kommer upp.

Innan jag körde dvblink, med firedtv direkt i MC, så fungerade EPGn bättre.

Vad har ni för erfarenheter? Ska det funka lika bra med dvblink? Måste jag använda xmltv inställningen i dvblink för att det ska fungera bra? Är den lösningen struligare? (Jag har inga problem med att lägga lite tid på en konfiguration men jag avskyr lösningar som emellanåt utan förvarning slutar fungera. Det finns tillräckligt med sådana i en HTPC ändå...)

#2

Postad 01 juli 2010 - 08:21

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Nu har jag konfigurerat om så att jag kör en (än så länge bara en) tuner via DVB-link i WMC. Jag kör marksänt, firedtv, och windows 7 64 bit. Ny tuner beställd.

Jag har inte aktiverat xmltv i dvblink. EPG informationen kommer ändå upp i MC, men det funkar inte riktigt bra. EPG informationen saknas för flera kanaler och det verkar t ex som att jag måste titta ett tag på en kanal innan EPG informationen för den kanalen kommer upp.

Innan jag körde dvblink, med firedtv direkt i MC, så fungerade EPGn bättre.

Vad har ni för erfarenheter? Ska det funka lika bra med dvblink? Måste jag använda xmltv inställningen i dvblink för att det ska fungera bra? Är den lösningen struligare? (Jag har inga problem med att lägga lite tid på en konfiguration men jag avskyr lösningar som emellanåt utan förvarning slutar fungera. Det finns tillräckligt med sådana i en HTPC ändå...)


Kör du DVBlink version 2 eller version 3? I version 2 finns det ingen bakgrundsscanning av EPG-information varför man får upp informationen först när resp kanal är vald.

I version 3 (jag kör fortfarande 2.1) har jag för mig att bakgrundsscanning av EPG finns inbyggd, men det kan vara så att det bara gäller för XML-data, inte "in-band" EPG.

Själv använder jag pguide , se även här, för att hämta programinformation från dagenstv.com och skapa en xml-fil som jag läser in i Media Center med hjälp av Big Screen EPG.

Det är helt automatiserat genom schemaläggaren i Win7 och fungerar perfekt.

I DVBlink V3 är XML-importen mycket bättre så att man kan köra direkt från XML utan Big Screen EPG och då läses informationen in regelbundet i bakgrunden. Men det har jag som sagt inte testat ännu.

#3

Postad 01 juli 2010 - 08:37

Rogsel
  • Rogsel
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag sitter i ungefär samma sits, kört FireDTV direkt i WMC tidigare men har beslutat att bygga ut med DVBLink.

Gjorde ett snabb test att använda xmltv funktionen i DVBLink (3.0.1) men fick det inte att snurra. Hann inte testa så mycket utan fick gå tillbaka till BSE med pguide. Det kan vara något format problem med xmltv filen.

Ska pilla med det när jag har lite tid över.

#4

Postad 25 augusti 2010 - 12:34

Octane
  • Octane
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag kör också PGuide men jag kör inte inte den i Media Center utan bara i DVBLink. Jag har skrivt en liten guide här http://www.svartback...k-source-setup/

På detta vis så får alla mina Media Center klienter rätt EPG direkt utan massa special på varje klient. Funkar bra för mig i alla fall. :rolleyes:

#5

Postad 05 januari 2011 - 15:36

pelle_pu
  • pelle_pu
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag kör också PGuide men jag kör inte inte den i Media Center utan bara i DVBLink. Jag har skrivt en liten guide här http://www.svartback...k-source-setup/

På detta vis så får alla mina Media Center klienter rätt EPG direkt utan massa special på varje klient. Funkar bra för mig i alla fall. ;)



Hej, kan du tänka dig att dela med dig av konfigurationsfilerna för EPG, listing2.xml heter den väl? Jag har Canal digital och Viasat

#6

Postad 05 januari 2011 - 16:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Man kan ju även ställa in i media center för varje kanal om man vill ha epg via microsofts webtjänst eller via signalen precis som om kortet var installerat direkt i mediacenter utan dvblink

#7

Postad 07 januari 2011 - 13:26

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Kan man utöka längden på vad som visas i EPGn, dvs nu syns bara en timme framåt men jag vill se längre fram?

Antal rader kan man ändra har jag sett.

#8

Postad 07 januari 2011 - 13:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kan man utöka längden på vad som visas i EPGn, dvs nu syns bara en timme framåt men jag vill se längre fram?

Antal rader kan man ändra har jag sett.


Vilken metod använder du. Jag använder xmltv och kan då få 14dagar. Använder man tex att ta epg via signalen så beror det på din tvleverantör hur länge du får

#9

Postad 07 januari 2011 - 17:25

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Nä, jag menar att epg-fönstret bara är en timme långt, sen så måste man stega sig vidare i epg-menyn åt höger för att se längre fram. Skulle vilja se 2-3 timmar åt gången.

#10

Postad 07 januari 2011 - 18:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nä, jag menar att epg-fönstret bara är en timme långt, sen så måste man stega sig vidare i epg-menyn åt höger för att se längre fram. Skulle vilja se 2-3 timmar åt gången.


Aha, det var ju en annan sak :)
Du kan ju testa med den här guiden inte helt enkelt och du måste använda dig av media center studio, alla program och pachar länkas i texten.

#11

Postad 08 januari 2011 - 08:55

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Den har jag sett. Tror du man kan ändra "tidsfönstret" med, inte bara antalet rader? Kan vara värt att jobba lite grann om det funkar.

En annan fråga:
Jag har en ssd där jag vill att timeshiften hamnar men när jag spelar in program så vill jag att det ska ske på den vanliga hårdisken (av utrymmesskäl). Det skulle ju gå att lägga in en schematask för att flytta allt från ssd:n varje natt men det skulle var bra om man kunde separera de olika inspelningsformerna direkt. Går det?

#12

Postad 08 januari 2011 - 10:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Den har jag sett. Tror du man kan ändra "tidsfönstret" med, inte bara antalet rader? Kan vara värt att jobba lite grann om det funkar.

En annan fråga:
Jag har en ssd där jag vill att timeshiften hamnar men när jag spelar in program så vill jag att det ska ske på den vanliga hårdisken (av utrymmesskäl). Det skulle ju gå att lägga in en schematask för att flytta allt från ssd:n varje natt men det skulle var bra om man kunde separera de olika inspelningsformerna direkt. Går det?


Vet inte om det funkar, men det var det enda jag kunde komma på :)

#13

Postad 10 februari 2011 - 17:00

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hade problem med pguid men det funkar nu

Redigerat av Unregisteredc2ff7bf9, 10 februari 2011 - 17:04.


#14

Postad 11 februari 2011 - 07:59

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Ny feature hittad....låter man servern ta epgn från dvb-strömmen, så propageras inte det datat ut till klienterna, men kör man via xmltv så får man ut epg...? Någon som sett samma-lika?

Oerhört drygt då jag får luckor.

Det skumma är att jag kör en klient i servern, där får man komplett epg via dvb...men ingen av klienterna på nätet lyckas?tt

Edit - ....och nu lirar det....utan att jag gjorde mer än att testa att gå tillbaka till epg från eitscannern (samma sak jag gjorde igår kväll). Urrrk...

Redigerat av Unregistered35020, 11 februari 2011 - 09:25.


#15

Postad 12 februari 2011 - 12:22

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Nu lyckas jag inte få till task shedule och pguid i win7. Det kommer upp ett cmd fönster så fort att jag inte hinner se vad det står. Det skapas så klart inga nya xml-filer.

Finns det några trix?

#16

Postad 12 februari 2011 - 17:13

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Hum...testade pguide precis, skulle vara klockrent för att lösa lite luckor i xmltv-epgn jag kör idag (swedb), och strulande eitscanner i dvblink om det inte vore för två saker...

1. Sverker skall tydligen köra till 1815 på 2:an idag, hockeyn verkar missas. att sverker gick på 1525 stämmer, det är bara det att hockeyn inte dyker upp, tittar man direkt på dagenstv så ser det rätt ut där (och det är fel i xml:en som pguide skapar, den hävdar att sverker...)...det finns fler liknande underligheter i epgn.

Edit - Det ser ut som att det är samma fel på flera kanaler just första entriet s.a.s - sedan ser det ok ut...? Men kan man lita på den...

2. Kanalidt toksabbar listningen i epg:n, cnn tex har id 5, där har jag femman logiskt nog, så i mce blir det två på 5 sas... ;) Man kan städa bland id:na i dvblinkkonfigen dock.

Någon som vet vad man missat?

/J

Redigerat av Unregistered35020, 12 februari 2011 - 17:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.