Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus E-5

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus E-5 (Systemkameror) 4 7,5 (1) Inga priser

#1

Postad 14 september 2010 - 19:00

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Idag tillkännagav Olympus systemkameran som ska efterträda deras nuvarande toppmodell E-3, nämligen E-5.

E-5 är ingen sensation, snarare en finputsning av föregångaren. Jag för min del (som har sex Olympusobjektiv) är glad att Olympus inte lämnar 4/3-formatet (som det spekulerats i en hel del på sistone) :blush:

Bifogad fil  OlympusE5.jpg   28,12K   0 Antal nerladdningar

Nu har vi slagit samman de bästa komponenterna och den bästa tekniken från Four Thirds Standard Olympus E-system för att skapa en unik högpresterande professionell kamera. Uppföljaren till den legendariska E-3, är byggd i en legering av magnesium och aluminium och är lätt, extremt starkt och tåligt. Naturligtvis är den både vattenskyddad och dammskyddad. E-5 är tillförlitlig och en ultrasnabb Live view kompletterar bilden av en kamera som du kan lita på. En kamera som låter dig ta dina bilder oavsett vad som krävs .

Pålitlighet

•Stor optisk sökare med professionell täckning på 100% och en 1.15x förstoring för precis bildkontroll
•Fläckfri fotografering med det effektiva dammreduceringssystemet Supersonic Wave Filter
•Väderskyddat kamerahus- och objektivsystem
•En livslängd på avtryckaren på upp till 150K avtryck

Bildkvalitet

•Högpresterande inbyggd bildstabilisator som fungerar till alla objektiv (i upp till steg om 5 EV), med två olika lägen.
•High Speed Live MOS-sensor med 12,3 Megapixel
•Hög bildkvalitet med en bredd av ljusstarka digitala ZUIKO DIGITAL-objektiv
•TruePic V+ image processor

Hastighet

•Höghastighets 11-punkters AF-system
•1/8000 höghastighets- och högprecisionsavtryckare, X: 1/250

Kreativitet

•Högupplöst 3 tums 921000 punkter Dual Axis vrid och vinklingsbar Hyper Chrystal LCD
•Dramatisk ton filter och ytterligare nio art filter ger oändliga kreativa möjligheter.
•Nio olika bildformat
•Inbyggt komplett styrsystem för trådlösa blixtar
•Multi-exponeringsläge


Olympus Sverige

Läs även hos Digital Photography Review

Redigerat av FEA, 14 september 2010 - 20:09.


#2

Postad 14 september 2010 - 19:39

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"Though I'm shooting a prototype camera, I've been impressed with the images nonetheless, which is a good sign, and I've enjoyed using it. Perhaps the best thing I can say about the Olympus E-5 is that whether I'm picking it up, shooting with it, or setting it down, I find myself wishing for an assignment."

The Imaging Resource

#3

Postad 14 september 2010 - 19:57

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"•En livslängd på avtryckaren på upp till 150K avtryck"

Olympus Sverige har fortsatta problem med översättningar... jag skulle tro att de menar "slutaren" i det här fallet, när de skriver "avtryckaren" :)

... eller också håller avtryckaren för 150 000 exponeringar, medans slutaren klarar fler ;)

#4

Postad 14 september 2010 - 20:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Bifogad fil  OlympusE5LCD.jpg   50,15K   0 Antal nerladdningar

Givetvis är E-5 precis som föregångaren ordentligt vädertätad.

#5

Postad 14 september 2010 - 20:22

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Verkar ju vara ännu en robust kamera för Olympus! :)
FEA, vad tycker du som Olympusägare om E-5?

#6

Postad 14 september 2010 - 20:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Verkar ju vara ännu en robust kamera för Olympus! :)
FEA, vad tycker du som Olympusägare om E-5?


Som jag skrev i första inlägget - den är ingen sensation, men samtidigt är E-3 en såpass bra kamera att de ändringar till det ännu bättre som gjorts i och med E-5 gör att den känns klart intressant; åtminstone för oss med en del Olympus-glas i fotoväskan.

Det ska bli spännade att se om Olympus egna lovord om bildkvaliteten håller även i de kommande oberoende testerna.

För stunden känns det bra att Olympus fortsätter med 4/3-formatet även om t.o.m. jag inser att det mesta krutet från Olympus sida verkar läggas på µ4/3-formatet.

#7

Postad 18 september 2010 - 20:31

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ett första butikspris har dykt upp, det är Scandinavian Photo, som vill ha 17 295:- för kamerahuset.

Rätt saftigt med tanke på konkurrensen, även om kameran skulle vara bra.

Synd att man som medlem inte kan lägga till nya produkter i prisjakt.nu, för övrigt...

Redigerat av FEA, 18 september 2010 - 20:53.


#8

Postad 19 september 2010 - 06:50

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ett första butikspris har dykt upp, det är Scandinavian Photo, som vill ha 17 295:- för kamerahuset.

Rätt saftigt med tanke på konkurrensen, även om kameran skulle vara bra.

Synd att man som medlem inte kan lägga till nya produkter i prisjakt.nu, för övrigt...


Jag kommer att köpa den, men jag håller med om att priset är i högsta laget. 16 000:- så hade jag köpt utan att tveka, nu väntar jag på fler pris...

Hoppas att den kommer upp på prisjakt snart ;)

#9

Postad 19 september 2010 - 06:55

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kollar man spec för spec är den väldigt lik Pentax K-7, en utgående modell för 8-9000 mindre. Vad är E.5:s stora styrka (förutom att kunna ta Zuiko-gluggarna? ;))?

#10

Postad 19 september 2010 - 08:42

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har bara testat K7 ett par gånger, men dess autofokus var inte i närheten av E-3/30 klass. Faktum var att den tom var långsammare än E-520 i både S-AF och C-AF. Så för mig känns K7 som en billig kamera i lyxförpackning till mycket bra pris, men inte riktigt intressant för mig som kräver lite av min utrustning.

Sen har ju Pentax andra fördelar, men passa inte just mitt behov. ;)

Redigerat av fiolmattias, 19 september 2010 - 08:44.


#11

Postad 19 september 2010 - 08:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Kollar man spec för spec är den väldigt lik Pentax K-7, en utgående modell för 8-9000 mindre. Vad är E.5:s stora styrka (förutom att kunna ta Zuiko-gluggarna? ;))?

Mycket ligger i Olympus Zuiko-objektiv, så klart...

Den dagen som Pentax (eller någon annan tillverkare) kan erbjuda en glugg som kan matcha (kvalitet/pris) Olympus 70-300mm (den når alltså motsvarande 600 mm småbild/fullformat) så kanske jag byter system ;)

Ibland har jag faktiskt funderat på att byta system, men det har alltid fallit på att jag skulle sakna mitt 70-300mm-objektiv alldeles för mycket.

#12

Postad 19 september 2010 - 08:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Olympus autofokus är helt klart mycket bättre än Pentax. Jag upplever dock att fördelen i Pentax AF system är att den ALLTID låser under vilka omständigheter som helst. Den är säker men inte snabb mao.....

#13

Postad 19 september 2010 - 11:51

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Den dagen som Pentax (eller någon annan tillverkare) kan erbjuda en glugg som kan matcha (kvalitet/pris) Olympus 70-300mm (den når alltså motsvarande 600 mm småbild/fullformat) så kanske jag byter system ;)

Detta med teleobjektiv är den stora fördelen med Olympus system, men genom att använda mindre sensor innebär det andra nackdelar istället. Jämfört med kameror med större sensorer så måste Olympus optik klara högre optisk upplösning (per ytenhet) för att ge samma slutresultat, Olympus objektiv brukar ge högre upplösning, men sällan så mycket att det helt kompenserar för den mindre sensorn.

Med mindre sensor ger också ett bländartal sämre ljusinsläpp vid samma bildvinkel, något Olympus måste kompensera mha ljusstarkare optik. Men då blir det inga ekonomiska fördelar med det mindre sensorformatet Dvs Olympus 35-100/2.0 ger samma egenskaper som ett 70-200/4.0 på en FF-kamera, och pga det höga priset på Olympus objektiv kan man köpa en Canon 5D MK II och 70-200/4 IS för samma pengar som Olympus E-620 och 35-100/2.0.

Olympus 70-300mm f/4-5.6 skulle ge samma optiska egenskap som ett 140-600mm f/8-11 på FF. Något sådant produceras inte, men om det gjordes så skulle det troligtvis inte bli dyrare än Olympus objektiv. Men då det inte finns så har 4/3 en fördel.

Så länge man är nöjd med sitt system (dvs drar nytta av fördelarna utan att bli lidande av nackdelarna) så spelar det ingen roll vad man har för prylar. Olympus främsta fördel är som sagt om man vill ha "lång brännvidd" med ett prisvärt och kompakt system, men med nackdelar av att vidvinklar blir svårare att få till, det blir dyrt om man vill begränsa skärpedjupet lika mycket eller få samma prestanda vid dåliga ljusförhållanden som med större sensorformat. FF har motsatta för- och nackdelar, och APS-C är den "gyllene medelvägen" mellan de andra två.
Tråkigt bara att Olympus verkat tappat motivationen att locka in nya köpare till sitt 4/3 system för det är alltid trevligt med många alternativ.

#14

Postad 19 september 2010 - 13:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Olympus 70-300mm f/4-5.6 skulle ge samma optiska egenskap som ett 140-600mm f/8-11 på FF.


Sant.

Jag nöjer mig med att min 70-300mm ger samma resultat exponeringsmässigt som ett eventuellt 140-600mm objektiv på småbild/fullformat.

Ljusstyrkan f/5,6 är f/5,6 oavsett vilket format man pratar om.

Att det optiskt motsvarar f/11,0 på småbild/fullformat är bara en bonus när det gäller telefotografering på 300mm. Ett större skärpedjup tackar jag inte nej till i de fallen.

I det fallet får man det bästa av båda världar med 4/3, ett större skärpedjup med bibehållen exponering.

Dessutom, tack vare Olympus bildstabilisering i kamerahusen, så kan jag ta bra bilder på 300mm läget utan stativ.

Tråkigt bara att Olympus verkat tappat motivationen att locka in nya köpare till sitt 4/3 system för det är alltid trevligt med många alternativ.


Sant.

Vi får se om det kommer ett kamerahus till, som inte är lika dyr som E-5.

Redigerat av FEA, 19 september 2010 - 13:58.


#15

Postad 19 september 2010 - 15:13

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Ljusstyrkan f/5,6 är f/5,6 oavsett vilket format man pratar om.

Visst är alltid f/5.6 alltid f/5.6, men på olika brännvidd betyder det olika storlek på bländaröppningen. För att en mindre sensor ska prestera lika bilder som en större sensor så behöver brännvidden vara kortare, men bländaröppningen behöver vara lita stor.
Bländaröppningen för f/2.0 vid 100mm är lika stor som vid f/4.0 vid 200mm och därför kommer bilderna bli exakt lika med 100mm f/2.0 ISO800 1/250s för 4/3 som 200mm f/4.0 ISO3200 1/250s på FF, både vad gäller brus och skärpedjup. (om båda kameror använder samma sensorteknologi)

Att det optiskt motsvarar f/11,0 på småbild/fullformat är bara en bonus när det gäller telefotografering på 300mm. Ett större skärpedjup tackar jag inte nej till i de fallen.

I det fallet får man det bästa av båda världar med 4/3, ett större skärpedjup med bibehållen exponering.

Fördelen med den större sensorn är möjligheten till kortare skärpedjup. Bländar man ner objektivet kan man på den större sensorn höja ISO tills det motsvarar brusnivån på 4/3 och få samma skärpedjup och slutartid på båda. Det svåra är att få till ett kortare skärpedjup på en mindre sensor, större skärpedjup kan man få till på för alla sensorstorlekar, bara objektivet har variabel bländare.

#16

Postad 19 september 2010 - 15:18

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Kollar man spec för spec är den väldigt lik Pentax K-7, en utgående modell för 8-9000 mindre. Vad är E.5:s stora styrka (förutom att kunna ta Zuiko-gluggarna? ;))?


Pentax K-7 är en ruskigt bra kamera! Jag funderade på den för något år sedan, för att ersätta min Olympus E-510 (den är bättre på nästan alla punkter), men det föll på framför allt Pentax objektivsortiment på telesidan.

Jag är ingen Pentax-expert, så rätta mig gärna ;)

E-5 har en skärm som är utfällbar och vinklingsbar i de flesta tänkbara lägena. Att gångjärnet sitter till vänster och inte undertill på kamerahuset, gör att den kan användas på ett flexibelt sätt även om kameran är monterad på ett stativ.

Samtliga 11 AF-sensorer är korslagda; de känner av både horisontellt och vertikalt.

Det finns förstås fler skillnader... jag får väl återkomma med en lista :lol:

[edit: K-7 har visst pixelmapping... och AF-korr!]

Redigerat av FEA, 19 september 2010 - 16:55.


#17

Postad 19 september 2010 - 15:26

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Fördelen med den större sensorn är möjligheten till kortare skärpedjup. Bländar man ner objektivet kan man på den större sensorn höja ISO tills det motsvarar brusnivån på 4/3 och få samma skärpedjup och slutartid på båda. Det svåra är att få till ett kortare skärpedjup på en mindre sensor, större skärpedjup kan man få till på för alla sensorstorlekar, bara objektivet har variabel bländare.


Skärpedjupet är inte svårare att få med mindre sensor. Det är helt beroende på objektivet. Ex. Voigtländer 25/0.95 för m4/3 saknar motsvarighet på APS-C (35/1.3). Det betyder inte att det inte går att få kortare skärpedjup med än så med normalbrännvidd på APS-C, bara att objektivet saknas.

Sen tycker jag personligen att det är fånigt med att framhäva skärpedjupet som ngt negativt med 4/3 då jag personligen upplever det som precis tvärtom. Fyller jag bilden med en sparv vid full zoom med mitt 50-200+1.4 tc så behöver jag ca f/8 för att det överhuvudtaget ska bli ngt som liknar en sparv. Och fotar jag ett halvporträtt i vårt vardagsrum med mitt 30/1.4 så behöver jag f/2.8 om inte ögonen är helt parallella med skärpeplanet. Om jag fotar med mina studioblixtar så kör jag med f/5.6 då det inte går att minska styrkan på blixtarna mer än så.

Hitintills har jag aldrig stött på en situation då jag inte kunnat öppna upp objektivet ordentligt för skärpedjupets skull. För att få mer ljus är en annan femma ;)

Redigerat av fiolmattias, 19 september 2010 - 15:28.


#18

Postad 19 september 2010 - 15:30

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Visst är alltid f/5.6 alltid f/5.6, men på olika brännvidd betyder det olika storlek på bländaröppningen.


Givetvis. Det förstår väl vem som helst? ;)

Jag skrev enbart om 300 mm, inte om olika brännvidder.

Fördelen med den större sensorn är möjligheten till kortare skärpedjup.


Ja? Det har jag inte sagt emot :lol:

Fördelen med 4/3-formatet är att man får större "tele-effekt" och på samma sätt är det med "vidvinkel-effekt" att man får mindre av den.

Det svåra är att få till ett kortare skärpedjup på en mindre sensor,


Det är inte bara svårt, det är helt omöjligt, med samma bländaröppning ;)

större skärpedjup kan man få till på för alla sensorstorlekar, bara objektivet har variabel bländare.


Nja, det är alltid lättare med en mindre sensor. Vid ett givet bländartal, är det alltid större skärpedjup med en 4/3 sensor.

#19

Postad 19 september 2010 - 16:00

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Skärpedjupet är inte svårare att få med mindre sensor. Det är helt beroende på objektivet. Ex. Voigtländer 25/0.95 för m4/3 saknar motsvarighet på APS-C (35/1.3). Det betyder inte att det inte går att få kortare skärpedjup med än så med normalbrännvidd på APS-C, bara att objektivet saknas.

Det finns rätt många 35/1.4 som kan användas på APS-C vilket i princip ger samma sak. Men är man ute efter riktigt kort skärpedjup så är FF att föredra.

Det är väl ändå för- och nackdelar med utrustning som finns som är intressant? Annars kan man ju säga att alla system har samma egenskaper eftersom det är teoretiskt möjligt att skapa vad som helst.

#20

Postad 19 september 2010 - 16:21

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Det finns rätt många 35/1.4 som kan användas på APS-C vilket i princip ger samma sak. Men är man ute efter riktigt kort skärpedjup så är FF att föredra.

Det är väl ändå för- och nackdelar med utrustning som finns som är intressant? Annars kan man ju säga att alla system har samma egenskaper eftersom det är teoretiskt möjligt att skapa vad som helst.

Nästan samma sak... min poäng är väl inte helt otydlig? Du skrev ju själv samma sak:

Olympus 70-300mm f/4-5.6 skulle ge samma optiska egenskap som ett 140-600mm f/8-11 på FF. Något sådant produceras inte, men om det gjordes så skulle det troligtvis inte bli dyrare än Olympus objektiv. Men då det inte finns så har 4/3 en fördel.

Och jag håller med - så länge inte objektivet finns för 4/3 har FF en fördel.

Sen är sensorstorleken bara en sak i diskussionen. När man ska köpa FF från Nikon så kommer Canonfolket och säger att 5DdmkII har fördelar som Nikon saknar, men man hör (nästan) aldrig nån som skriker "Mellanformat". Likandan om man skriver att man ska köpa en 7D så kommer en del och säger "hmm Nikon D300s kanske..?". Men direkt man säger Olympus kommer ngn och ropar, inte APS-C utan FF! Lite kul är det ;)

Olympus E-5 har ett hus som är jämförbart med 1d/D3 serierna. Även om K7 är välbyggd så är det inte riktig samma klass och det är inte heller 7D/D300s. Majoriteten av Zuiko är helt miljötätade, i vissa fall mer än en del L objektiv. Den byggkvaliteten är betydligt dyrare hos FF, och det är den jag vant mig med.
Om jag skulle byta märke skulle det bli betydligt dyrare och tyngre, pga att motsvarande byggkvalitet är dyrare hos Canon/Nikon och motsvarande objektiv saknas. Vi olympus användare är bortskämda ;)

#21

Postad 19 september 2010 - 16:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

[edit: K-7 har visst pixelmapping...]

Editera gärna också för AF-korr ;)

Ang. för och nackdelar mellan format skulle jag vilja ha en FF av främst 2 anledningar; större sökare och möjlighet till kortare skärpedjup. Är en sucker för kort dof ;)
Men givetvis skulle jag sakna det "gratis tele som 4/3 (och aps-c för den delen) ger. Man kan sällan få allt :lol:

#22

Postad 19 september 2010 - 16:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Editera gärna också för AF-korr ;)


Fixat ;)

#23

Postad 19 september 2010 - 18:17

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Nästan samma sak... min poäng är väl inte helt otydlig? Du skrev ju själv samma sak:

Jag beskrev snarare det motsatta förhållandet. Till FF tillverkas det inte små ljussvaga objektiv som ger motsvarande egenskaper som hos vissa objektiv till 4/3. Så prioriterar man de egenskaperna så är 4/3 att föredra.

Att det inte tillverkas riktigt ljusstarka objektiv till 4/3 (eller åtminstone väldigt få) som ger motsvarande egenskaper som till FF handlar till största del att det skulle bli alldeles för dyrt. Prioriterar man de egenskaperna så finns det ingen egentlig anledning att använda Olympus system.
Visserligen är Canons och Nikons 600/4 dyra, men vad skulle inte 300/2.0 till Olympus kosta när deras 300/2.8 är nästan lika dyr som 600/4:orna. Ett extremt exempel, men det blir motsvarande förhållande för andra typer av objektiv. Och i de fall det finns objektiv som ger samma egenskaper på 4/3 som på FF så är 4/3 objektivet i regel klart dyrare.

Voigtländer 25/0.95 går väl föresten bara att använda på MFT, inte på 4/3?
Objektiv till spegelreflexkameror kan behöva konstrueras med retrofokus design vilket ger en mer komplicerad design (främst för objektiv med kort brännvidd). Till kameror med kortare avstånd mellan sensor och objektivfattning (som tex MFT) så är det lättare att konstruera ljusstarka objektiv.

#24

Postad 22 september 2010 - 03:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Nu har även Cyberphoto lagt upp ett pris på Olympus E-5

... när kommer kameran med i Prisjakt, tro? :)

#25

Postad 22 september 2010 - 11:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Bilder på väder/miljötätade kameror brukar nästan alltid föreställa berörd kamera dränkt i vatten, så den här bilden är lite roligare att visa:

Bifogad fil  OlympusSand.jpg   1,22MB   0 Antal nerladdningar

Bild från Digital Photography Review

Redigerat av FEA, 23 september 2010 - 09:01.


#26

Postad 22 september 2010 - 11:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Nu finns Olympus E-5 upplagd på en prissajt, tyvärr en konkurrerande sådan, men man får väl titta där tills Prisjakt vaknar :)

#27

Postad 22 september 2010 - 11:56

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nu finns Olympus E-5 upplagd på en prissajt, tyvärr en konkurrerande sådan, men man får väl titta där tills Prisjakt vaknar :)


Brukar prisjakt vara så här långsam?

#28

Postad 22 september 2010 - 21:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Brukar prisjakt vara så här långsam?


Nja, det har jag väl inte upplevt, men undantag finns alltid :) (Uppenbarligen)

Det som är underligt är att det verkar vara märkesberoende. Pentax K-5 som tillkännagavs flera dagar efter Olympus E-5 finns redan upplagd på Prisjakt...

Nya Nikon D7000 finns också upplagd.

Redigerat av FEA, 23 september 2010 - 11:37.


#29

Postad 23 september 2010 - 19:26

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Äntligen :P finns E-5 med i produktlistan hos Prisjakt; nu fattas bara lite butiker och priser.

Två av dem kan du se längre upp i den här tråden, om inte annat.

#30

Postad 24 september 2010 - 05:24

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Vanligen läggs alla systemkameror (och alla andra typer av produkter för den delen), oavsett märke, upp samma dygn som butikerna skickar priset till oss. I det här fallet slank E-5 undan till en början eftersom att det tills igår bara fanns en butik som listade modellen trots att den presenterades för över en vecka sedan.

I vissa fall handlar det också om hög belastning, inte minst i tider som dessa när det lanseras många nya produkter.

#31

Postad 24 september 2010 - 14:31

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ok, tack för feedback! :P

#32

Postad 24 september 2010 - 16:09

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Vanligen läggs alla systemkameror (och alla andra typer av produkter för den delen), oavsett märke, upp samma dygn som butikerna skickar priset till oss. I det här fallet slank E-5 undan till en början eftersom att det tills igår bara fanns en butik som listade modellen trots att den presenterades för över en vecka sedan.

I vissa fall handlar det också om hög belastning, inte minst i tider som dessa när det lanseras många nya produkter.


Tack, då förstår jag! :P

#33

Postad 16 november 2010 - 18:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Då har man precis blivit glad ägare av en Olympus E-5! :unsure:

Batteriet har laddats och de första exponeringarna är gjorda.

Det är mycket pengar för ett kamerahus, men jag är nöjd... än så länge, efter lite lekande inne i lägenheten.

Jag hämtade ut kameran idag, så jag har inte varit ute och fotat ännu, jag får se om jag hinner med lite bilder imorgon, jag orkar inte med några kvällsbilder just idag.

#34

Postad 16 november 2010 - 19:33

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ett par bilder på min nya leksak :unsure:

Bifogad fil  MinOlympusE5a.jpg   137,11K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  MinOlympusE5b.jpg   103,13K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  MinOlympusE5c.jpg   107,5K   0 Antal nerladdningar

#35

Postad 20 november 2010 - 22:19

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Ett par bilder på min nya leksak :)


Ser fint ut. Du får gärna skriva några rader sedan när du vant dig med kameran om hur du upplever den osv. Tyvärr är ju detta forum ganska Olympus dött så det är sällan jag kikar här.

#36

Postad 21 november 2010 - 16:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Som Olympusägare är det väl lite som att prata med sig själv på detta forum :) , får erkänna att jag inte förstått höjdpunkterna med denna kamera för det priset, men stort grattis FEA

#37

Postad 21 november 2010 - 20:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

får erkänna att jag inte förstått höjdpunkterna med denna kamera för det priset, men stort grattis FEA


•Stor optisk sökare med professionell täckning på 100% och en 1.15x förstoring för precis bildkontroll

•Väderskyddat kamerahus- och objektivsystem

•Högpresterande inbyggd bildstabilisator som fungerar till alla objektiv (i upp till steg om 5 EV), med två olika lägen.

•1/8000 höghastighets- och högprecisionsavtryckare, X: 1/250

•Högupplöst 3 tums 921000 punkter Dual Axis vrid och vinklingsbar Hyper Chrystal LCD

•Inbyggt komplett styrsystem för trådlösa blixtar


E-5 huset är grymt! Vet dock inget om själva sensorn..... Tycker Oly är intressant! Valde mellan Oly och Pentax sist jag bytte system. Kan säga att valet var riktigt svårt jusst då att välja.

E-5 är en riktig entusiast kamera! Den kommer ha sin trogna skara med köpare.

Redigerat av Mikael_R, 21 november 2010 - 20:20.


#38

Postad 21 november 2010 - 20:45

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Som Olympusägare är det väl lite som att prata med sig själv på detta forum :P , får erkänna att jag inte förstått höjdpunkterna med denna kamera för det priset, men stort grattis FEA


Har du läst några tidiga tester so far? Överlag verkar många nöjda med kameran och kör du tex med en riktigt bra glugg, förslagsvis 35 100 f2.0 så ska den prestera riktigt riktigt bra bilder. Den verkar dessutom prestera riktigt bra jpeg bilder (Olympus brukar ju överlag ge bra jpegs) så nu då kanske man slipper att sitta med 200-300 st raw bilder att redigera :).
Att den dessutom är byggd som en stridsvagn gör det inte sämre. Den kommer säkerligen att ta MÅNGA bilder där folk med andra kameror helt enkelt skiter i att ta med sig kameran :). En bild är bättre än ingen bild!

Få borde utvidga sina vyer lite och inte bara tro att det är Canikon som kan göra kameror.

#39

Postad 23 november 2010 - 18:20

fiolmattias
  • fiolmattias
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Då har man precis blivit glad ägare av en Olympus E-5! :)


Jag me :unsure:

Jag fotade ett bröllop i helgen, jag är egentligen mest intresserad av fåglar men jag blev övertalad ;)

Jag får tyvärr inte ladda upp några bilder, men jag är helnöjd!
Före vigseln fotade vi i ett par timmar, både inne och ute, med och utan blixtar, och jag är förbluffad vad snabb kameran är! Allt från att hitta fokus till att byta inställningar!

Intressant för prylnördar är att på festen var ljuset f/1.4 iso 1600 1/15 sek - dvs väldigt mörkt! En del anhöriga hade med sig olika canon & nikon kameror och kämpade med att hitta fokus i mörkret, men jag hittade den ögonblickligen!

Ja e väldigt nöjd med köpet :P

#40

Postad 07 januari 2011 - 17:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag me :)


Grattis! ;)

Före vigseln fotade vi i ett par timmar, både inne och ute, med och utan blixtar, och jag är förbluffad vad snabb kameran är! Allt från att hitta fokus till att byta inställningar!

Intressant för prylnördar är att på festen var ljuset f/1.4 iso 1600 1/15 sek - dvs väldigt mörkt! En del anhöriga hade med sig olika canon & nikon kameror och kämpade med att hitta fokus i mörkret, men jag hittade den ögonblickligen!

Ja e väldigt nöjd med köpet ;)


Jag är också glatt överraskad av kamerans snabbhet, trots allt jag läst om den innan jag köpte den.

Alla min gamla objektiv blev snabbare på att fokusera, men absolut störst skillnad är det givetvis med min nya 12-60 mm som har SWD-motor. Skärpan liksom snäpper på plats på ett ögonblick - jag är imponerad!

Det är samma sak med fotografering i skum belysning; jag ser knappt något i sökaren, men kameran sätter autofokus utan problem; dock letar den en mikrosekund längre då än i dagsljus.

Bifogad fil  E620E5b.jpg   171,5K   2 Antal nerladdningar

Olympus systemkameror är ju kända för att varar bland de minsta i världen, likaså är paketobjektivet 14-42 mm ett av de minsta som finns (och bästa!)

Bifogad fil  E620E5a.jpg   198,52K   0 Antal nerladdningar

Olympus E-5 är dock en annan best, sas, den köper man INTE om man vill ha en liten kamera!

... men varför välja? ;)

Bifogad fil  E620E5c.jpg   212,29K   0 Antal nerladdningar

Olympus E-5 med 12-60 mm och Olympus E-620 med 14-42 mm.

Bifogad fil  MinOlympusE5eLiten.jpg   745,11K   0 Antal nerladdningar

Olympus E-5 med 12-60 mm.

Samtliga "produktbilder" har jag tagit själv med min Olympus E-510 utom den sista som jag tog med E-620an.

Redigerat av FEA, 08 januari 2011 - 19:33.


#41

Postad 07 januari 2011 - 18:13

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hehe FEA jag förstår att du har snabb autofokus med 12-60 mountat på ett E-5 hus. Skulle vara skoj och se om det finns en kamera som hittar fokus snabbare än den kombinationen :). 12-60 är ju ett riktigt riktigt bra objektiv om jag förstått rätt.

#42

Postad 12 januari 2011 - 13:02

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag tog ett par bilder för att kolla brusnivån och om dammbortttagningen fungerar på min E-5:a

Bifogad fil  Kulturhuset1260.jpg   1,63MB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Kulturhuset1260igen.jpg   1,43MB   1 Antal nerladdningar

Tveksamt, va?

Redigerat av FEA, 12 januari 2011 - 13:19.


#43

Postad 14 januari 2011 - 19:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag tog ett par bilder för att kolla brusnivån och om dammbortttagningen fungerar på min E-5:a


Lite lamt försök till skämt där... det är alltså snöflingor och inget annat på bilderna :)


Huvudstad i vinterskrud

Bifogad fil  Stockholmsvinter.jpg   1,17MB   0 Antal nerladdningar

Olympus E-5
Olympus ZD 12-60 mm på 30 mm
Slutartid: 1/25 sekund
Bländare: f/4,0
Ljuskänslighet: 1600 ISO

Redigerat av FEA, 14 januari 2011 - 21:24.


#44

Postad 04 februari 2011 - 10:32

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Recension från DPreview finns nu att läsa:
http://www.dpreview....iews/olympuse5/

#45

Postad 04 februari 2011 - 21:09

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Recension från DPreview finns nu att läsa:
http://www.dpreview....iews/olympuse5/


Ja, det var lite blandade omdömen i den recensionen...

#46

Postad 23 april 2011 - 12:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Årets kamera, Olympus E-5! ;)


TIPA har i dagarna tillkännagivit att årets kamera i kategorin "D-SLR Expert" är Olympus E-5.

Förra året tog Canon EOS 7D hem priset i samma kategori.

http://www.tipa.com/...st D-SLR Expert

#47

Postad 23 april 2011 - 12:44

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0

Årets kamera, Olympus E-5! ;)


TIPA har i dagarna tillkännagivit att årets kamera i kategorin "D-SLR Expert" är Olympus E-5.

Förra året tog Canon EOS 7D hem priset i samma kategori.

http://www.tipa.com/...st D-SLR Expert

Läste det härromdagen. Stort Grattis! ;). Kul att de mindre tillverkarna vinner lite kategorier.

Lite fundersam varför Pentax K-5 inte vann den kategorin, tycker den borde haft en bra chans, har du någon teori varför det blev så? Du som har kameran har kanske bättre koll på vad dess styrkor är :D

#48

Postad 23 april 2011 - 14:17

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Lite fundersam varför Pentax K-5 inte vann den kategorin, tycker den borde haft en bra chans, har du någon teori varför det blev så? Du som har kameran har kanske bättre koll på vad dess styrkor är ;)


Ja, jag har E-femman men just därför känner jag inte till K-femmans styrkor ;)

#49

Postad 23 april 2011 - 20:49

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Vad jag förstått kör Olympus med en lite mindre sensor (Därav 2x crop va?). Borde inte detta leda till mindre bokeh? Nu vet jag inte om du är något fan av bokeh eller nåt men kan vara intressant att höra om du märker av det något, om du stör dig på det eller nåt sånt.

#50

Postad 24 april 2011 - 13:00

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Nikon D7000 vann iofs Årets avancerade kamera.

TIPA har så många utmärkelser så alla kameramärken får sina beskärda del av potten så att säga.
Skulle inte förvåna om Pentax K-5 också vann något årets kamera pris på TIPA.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.