Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Importera Weber-grill?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2011 - 09:04

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hallå,

Är det någon som har lyckats få det lönsamt att importera en Webergrill? I förtsa hand har jag ju tänkt från USA - men om det finns andra billiga marknader är det såklart intressant också...

En Weber Genesis 310 eller 320, 330 kostar i Sverige 10-11 tusen och verkar bara finnas i svart eller silver.

I USA kostar samma grillar 4-6 tusen och finns i roligare färger.

Problemen är ju att det är en 70kg kloss som ska flyttas och moms som ska betalas - finns det någon möjlighet att få ekonomin att gå ihop på det här?

Några erfarenheter, tipps eller idéer?

Tack för hjälpen!

Redigerat av jhn, 22 februari 2011 - 09:05.


#2

Postad 22 februari 2011 - 09:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Tull?

#3

Postad 22 februari 2011 - 09:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Hallå,

Är det någon som har lyckats få det lönsamt att importera en Webergrill? I förtsa hand har jag ju tänkt från USA - men om det finns andra billiga marknader är det såklart intressant också...

En Weber Genesis 310 eller 320, 330 kostar i Sverige 10-11 tusen och verkar bara finnas i svart eller silver.

I USA kostar samma grillar 4-6 tusen och finns i roligare färger.

Problemen är ju att det är en 70kg kloss som ska flyttas och moms som ska betalas - finns det någon möjlighet att få ekonomin att gå ihop på det här?

Några erfarenheter, tipps eller idéer?

börja med att kolla vad de stora drakarna tar för frakten ?

dhl
ups
fedex
sen kan du ju leta mindre speditörer, men många vill ofta ha varor på pall.

så kan du iaf få ett hum om det går att räkna hem.

#4

Postad 22 februari 2011 - 10:18

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det kan dessutom hända att man får köpa en ny koppling till gasolflaskan då jag inte är säker på att det är samma standard som används för kopplingen i sverige och i usa. Tror dessutom att det är så att sverige inte har samma standard som överiga europa.

#5

Postad 22 februari 2011 - 15:02

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Tack för inputen!

Jetcarrier.com verkar vara helt klart biliggast med sin sjöfrakt. Verkar ligga runt 1500kr men då kommer paketet bara till Strömstad.

Hr sett några säljare på ebay som tar 300 dollar för att frakta till Sverige vilket ju också funkar. Då kommer grillen till hamnen i Stockholm där jag bor). Någon som har erfarenhet av hur det funkar att plocka upp dylika varor i hamnen? :-)

#6

Postad 22 februari 2011 - 16:36

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Det kan dessutom hända att man får köpa en ny koppling till gasolflaskan då jag inte är säker på att det är samma standard som används för kopplingen i sverige och i usa. Tror dessutom att det är så att sverige inte har samma standard som överiga europa.


Det stämmer, Sverige har en egen koppling. Jag köpte en Weber gasolgrill av en svenskdealer från svenska generalagenten då fick jag med en svensk kopplingsslang som skulle monteras. Det fäljde med en hejdundrans massa olika kopplingsslangar i paketet för olika marknader.

I USA säljer Weber även grillar som är anpassade för LPG, så se upp så du inte råkar beställa en sådan.

EK

#7

Postad 22 februari 2011 - 19:21

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Tack för infon.

Vad är LPG - när jag googlarfår jag både träffar som säger att det är detsamma som gasol, andra träffar säger liquid petolium...?

Grillen jag kollar på heter Propane LP - trodde det var gasol?

Sedan har de ju grillar för naturgas - och det inser jag att jag ska hålla mig ifrån...

Redigerat av jhn, 23 februari 2011 - 08:09.


#8

Postad 25 februari 2011 - 01:04

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Det stämmer, Sverige har en egen koppling. Jag köpte en Weber gasolgrill av en svenskdealer från svenska generalagenten då fick jag med en svensk kopplingsslang som skulle monteras. Det fäljde med en hejdundrans massa olika kopplingsslangar i paketet för olika marknader.

I USA säljer Weber även grillar som är anpassade för LPG, så se upp så du inte råkar beställa en sådan.

EK

från Fakta om gasol

Gasol är i jämförelse med andra bränslen mycket rent och ger vid fullständig förbränning en slutprodukt som huvudsakligen består av koldioxid, kväveoxider och vatten. I övriga världen säljs gasol under namnet LPG och används främst av hushållen.


så: vad skulle man annars välja än LPG?

#9

Postad 01 mars 2011 - 17:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

från Fakta om gasol

Gasol är i jämförelse med andra bränslen mycket rent och ger vid fullständig förbränning en slutprodukt som huvudsakligen består av koldioxid, kväveoxider och vatten. I övriga världen säljs gasol under namnet LPG och används främst av hushållen.


så: vad skulle man annars välja än LPG?


Hmm, jag menade naturgas (det man kör bilar på) och trodde i min enfald att det var LPG, men jag mindes helt enkelt fel...

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 01 mars 2011 - 17:27.


#10

Postad 05 april 2011 - 21:20

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Tack för inputen!

Jetcarrier.com verkar vara helt klart biliggast med sin sjöfrakt. Verkar ligga runt 1500kr men då kommer paketet bara till Strömstad.

Hr sett några säljare på ebay som tar 300 dollar för att frakta till Sverige vilket ju också funkar. Då kommer grillen till hamnen i Stockholm där jag bor). Någon som har erfarenhet av hur det funkar att plocka upp dylika varor i hamnen? :-)


Tjena,

går i samma tankar... Hur har det gått??

#11

Postad 06 april 2011 - 12:44

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Det har inte hänt så himla mycket faktiskt. Strandade lite när det gäller hur man plockar upp sin grill ifrån hamnen.

Hamnen menar att man inte kan plocka upp gods mindre än en container - utan att det då måste finnas en speditör som tar varan från hamnen till mig. Men det finns ju inte om man handlar via eBay. Likaså vill man ju undersöka 'risken' med att få betala tull när man tar ut grillen ur hamnen. Risken är väl överhängande att det är 100% säkert att man inte kan lösa ut grillen utan att betala momsen...

Men nu spekulerar jag som sagt - är också nyfiken på mer nyheter eller erfarenheter...

#12

Postad 06 april 2011 - 20:07

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Att hämta ut den kan inte vara ett stort problem. Den skickas ju med en speditör och hamnar på speditörens tull-lager. Har själv varit och hämtat små försändelser tidigare i Malmös frihamn på den tiden då jag bodde där nere.

Har du kollat tullsatsen? Hittade inget på tullverkets hemsida så jag mailade dit igår men har inte fått nåt svar. Momsen lär du inte slippa ifrån när den får via speditör. På en E330 genesis sparar man ändå 2-3tusen kronor, lägger man sedan till lite tillbehör så är man upp i en ordentlig besparing.

#13

Postad 06 april 2011 - 20:14

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 299 inlägg
  • 0
Blir det så mycket billigare?

Priset i Sverige blir i vart fall (Amerikanskt pris +frakt)*1,25 + ev tull

Redigerat av junkan, 06 april 2011 - 20:15.


#14

Postad 06 april 2011 - 20:42

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Räknade bara lite snabbt på det och man hamnar väl på cirka 8200-8300 nånstans plus tull om det nu är någon tull på grillar. Den jag tittade på kostade runt US1050 inkl frakt och sedan moms på det.

#15

Postad 11 april 2011 - 11:14

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hör gärna av dig om/när du får svar från tullverket!

#16

Postad 12 april 2011 - 20:14

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Hör gärna av dig om/när du får svar från tullverket!


Fick svar häromdagen. Tullsatsen är 2.7% på inköpspris+frakt+försäkring. Sen är det ju moms på det.

#17

Postad 12 april 2011 - 21:23

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Tackar för svaret:

Så en Weber Genesis EP-330 kostar
850 $
295 $ frakt
31 $ tull
294 $ moms
________________-
= 1470 $ i dagens dollarkurs 9260kr

ca 3000kr billigare än i Sverige...

#18

Postad 13 april 2011 - 08:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Hur många grillar blir det på en pall? En container?

Kanske finns en affär att göra ;)

Inte för att jag behöver en Weber men kanske det finns nog med intresse här?
Fast det blir ganska många grillar innan det går runt skulle jag tro. 25 % billigare är iofs inte fel men å andra sidan om flera går ihop och köper av en butik/distributör i Sverige borde man kunna få ned priset med 15-20 % OCH få en grill som är direkt kompatibel med svenska gasflaskor samt garanti som går att lösa ut enkelt i Sverige.


Mina tankar i ämnet. Vad kostar annars en grill i, säg, Tyskland?

#19

Postad 13 april 2011 - 15:28

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Weber är tyvärr nästan dyrare i Tyskland än i Sverige. Detsamma gäller för England.

Vi kanske är ett gäng som kan gå ihop och förhandla pris? :-)

Jag är ute efter någon form av Genesis (310, 320, 330, ep-320) i Stockholmsområdet. Vore ju kul att se vad för respons man kan få från återförsäljarna om man kan locka med att de ev. får sälja 3-5 grillar i den klassen :-)

#20

Postad 13 april 2011 - 18:17

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Bromma Järn har kört E310 för 7895kr några veckor men deras site ligger nere sedan nån dag tillbaka.

Är själv rätt sugen på en 330 i koppar...

Redigerat av Saxpy_New, 13 april 2011 - 18:18.


#21

Postad 13 april 2011 - 19:35

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jo, en 330 vore onekligen ruggigt fint. Har inte sett den i Sverige alls ännu? Likaså är det ju sällsynt med de andra färgerna förutom svart...

#22

Postad 13 april 2011 - 20:31

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jo, en 330 vore onekligen ruggigt fint. Har inte sett den i Sverige alls ännu? Likaså är det ju sällsynt med de andra färgerna förutom svart...


Lindarn.se har en del andra färger och dessutom en 330. Mycket pengar vilket som men den lär ju hålla ett tag kan man hoppas.

http://www.lindarn.s...out.asp?ID=1218

#23

Postad 13 april 2011 - 21:59

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Tackar för svaret:

Så en Weber Genesis EP-330 kostar
850 $
295 $ frakt
31 $ tull
294 $ moms
________________-
= 1470 $ i dagens dollarkurs 9260kr

ca 3000kr billigare än i Sverige...

Finns EP-330 i Sve?
Kollar man på E-330 finns den för 10285:-

#24

Postad 14 april 2011 - 06:09

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Finns EP-330 i Sve?
Kollar man på E-330 finns den för 10285:-


Skillnaden mellan E och EP är ju nästan försumbar så vitt jag kan se.

"What makes this the Premium edition is the stainless steel cooking grates instead of porcelain coated cast iron and stainless steel vaporization bars."

Nåt annat har inte jag lyckats hitta iallafall.

#25

Postad 14 april 2011 - 06:56

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
På ebay var skillnaden bara 100$ mellan EP-330 och E-330 och det skulle jag gärna betala just för att få rostfria grillgaller och flame-tamers.

Frågan är var i pris den hamnar i Sverige då E-330 kostar 10200kr och S-330 kostar 11000kr...

Redigerat av jhn, 14 april 2011 - 06:57.


#26

Postad 14 april 2011 - 07:30

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Finns EP-330 i Sve?
Kollar man på E-330 finns den för 10285:-


Sorry måste ha blandat ihop grillarna. Nej - jag har inte sett EP-330 i Sverige heller vid närmare efterforskning!

Men som jag tokar det är den en ny modell för 2011 så den kanske kommer så småningom?

#27

Postad 14 april 2011 - 08:15

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Sorry måste ha blandat ihop grillarna. Nej - jag har inte sett EP-330 i Sverige heller vid närmare efterforskning!

Men som jag tokar det är den en ny modell för 2011 så den kanske kommer så småningom?

Jag tror de grillar som visas nu på bla. Lindarn och framförallt Webers sida är 2011or.
Men visst, att det dyker upp nån ny modell mitt i 'modellåret' är väl ingen omöjlighet.

Har snöat in lite på S-330 men.. ja :D

Inväntar pris från lokal handlare men gissar dom inte kan matcha Lindarn..

#28

Postad 14 april 2011 - 11:08

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jag kan som sagt tänka mig ett flertal Genesis - men gärna 330 (EP eller S) 320 funkar också.

Man kanske ska höra med Lindarn vad de skulle kunna göra med priset om man köper, låt säga:

2st S-330 (jhn och mrNoodles)
1st E-330 (Saxpy_new)

Vad säger ni?

#29

Postad 14 april 2011 - 11:32

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Som kuriosa så kan jag nämna att jag för ca 7-8 år sedan tog med hem en One touch 57 cm kolgrill i kartong fr USA. Det var ungefär halva priset då jämfört med Sverige. Frugan köpte en gungstol med hem samma gång. Så...när vi gick genom tullen på Sturup så sa den ena tullaren som kollade in kartongerna, jasså frugan ska sitta i gungstolen medans mannen grillar, haha!

Det blev ingen tull eller moms den gången. O ja så blev det, frugan gungar i stolen medans jag grillar med ena handen och håller en GT i den andra ....

#30

Postad 14 april 2011 - 11:59

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Som kuriosa så kan jag nämna att jag för ca 7-8 år sedan tog med hem en One touch 57 cm kolgrill i kartong fr USA. Det var ungefär halva priset då jämfört med Sverige. Frugan köpte en gungstol med hem samma gång. Så...när vi gick genom tullen på Sturup så sa den ena tullaren som kollade in kartongerna, jasså frugan ska sitta i gungstolen medans mannen grillar, haha!

Det blev ingen tull eller moms den gången. O ja så blev det, frugan gungar i stolen medans jag grillar med ena handen och håller en GT i den andra ....

:)
GT är ja dock allergisk mot, men det finns ju mycket annat kallt och gott.

Jag kan som sagt tänka mig ett flertal Genesis - men gärna 330 (EP eller S) 320 funkar också.

Man kanske ska höra med Lindarn vad de skulle kunna göra med priset om man köper, låt säga:

2st S-330 (jhn och mrNoodles)
1st E-330 (Saxpy_new)

Vad säger ni?

Dom kan ju inte mer än skratta åt frågan, men förmodligen borde väl vara lite intressant att få sälja en bunt på en och samma gång.
Att vi bor på olika ställen i landet bör ju inte påverka heller då de kör fraktfritt över 2000:-

Har ev. en polare som är sugen på Sprit 320 Premium. :D

#31

Postad 15 april 2011 - 07:27

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Det som kan vara bra att kolla upp är så att ni får 2011-års modell av S-310 (om någon vill ha den), de gamla har brännarkontrollerna på sidobordet, medan de nya har dem i fronten. Den gamla har modellnummer 3770001 (i USA) och den nya 6550001 (i USA).

#32

Postad 15 april 2011 - 20:48

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kollade förresten med Nordtrafik. Jag tog hem min bil med dem när jag flyttade hem från USA så jag vet att de är bra att ha att göra med. De har tydligen paketservice från New York till Göteborg nuförtiden också, iofs via båt så det tar ju en stund men ändå. En Genesis är runt 0.7m3 i låda.

Sjöfrakt lösgods i container New York - Göteborg: 160 USD/m3
Terminalhantering: 390 SEK + moms/m3
Speditionsavgift: 550 SEK + moms
Försäkring A- eller C-villkor:

A-villkor 1.5% av inköpsvärdet (min försäkringsbelopp 50000 SEK)
Lastskada eller totalförlust

C-villkor 0.75% av inköpsvärdet (min försäkringsbelopp 50000 SEK)
Endast totalförlust

Redigerat av Saxpy_New, 15 april 2011 - 20:56.


#33

Postad 18 april 2011 - 10:46

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Kollade med en lokal handlare och Lindarn överträffar det erbjudande de kom med.

Några fler som är intresserade?

Så här långt då:

2st S-330 (jhn och mrNoodles)
1st E-330 (Saxpy_new)
1st Spirit E-320 Premium (Noodles-kompisen)

Säsongen börjar närma sig :blink:

#34

Postad 19 april 2011 - 13:42

jhn
  • jhn
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Kollade med en lokal handlare och Lindarn överträffar det erbjudande de kom med.

Några fler som är intresserade?

Så här långt då:

2st S-330 (jhn och mrNoodles)
1st E-330 (Saxpy_new)
1st Spirit E-320 Premium (Noodles-kompisen)

Säsongen börjar närma sig :)


Hallå,

Ber om ursäkt för sen återkoppling. Jag fick ett riktigt bra pris på en Grand Hall grill och slog till på den istället. Så jag ute ur racet på en Weber Genesis... Så en mer korrekt lista är:

1st S-330 (mrNoodles)
1st E-330 (Saxpy_new)
1st Spirit E-320 Premium (Noodles-kompisen)

#35

Postad 19 april 2011 - 18:29

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Jag snackade med Lindarn idag, och de verkar väl sälja som aldrig förr (de som kommer in imorrn är redan sålda osv).
Så det blir nog svårt att få till nå bättre än deras redan attraktiva pris.
20% på tillbehör är ju inte fyskam heller.

#36

Postad 21 april 2011 - 14:46

Sal63
  • Sal63
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Appropå import av weber gasgrillar från USA.

http://www.webergril...o...&NewsId=181

Undrar hur stor skillnad det egentligen är. Vet många som jobbat i USA och tagit med sig grillarna hem utan problem.
Gastrycket borde inte vara något problem då man byter regulatorn men troligen är munstyckena mindre för det högre trycket och då kanske man inte får ut full effekt ur en importerad med svenskt lägre gastryck?
Inte vet jag, sugen är jag i alla fall på att ta hem en :)

#37

Postad 03 maj 2011 - 09:52

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Om det funderas på Webergrillar än så kan jag rekommendera Lindarn.se, de fick in grillarna igår och idag var min beställda grill på DHLterminalen 45-50mil norr om Kungsbacka för avhämtning.

#38

Postad 20 maj 2011 - 11:22

hjaelten
  • hjaelten
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag importerade min grill Ifrån USA

Weber S-670

För drygt 4 veckor sedan, Fick mail veckan senare att den fanns att hämta ut på Arlanda i Stockholm.

Ända bökiga med att göra saker själv är att det är tidskrävande, men man vet ju inte för ens man provat.

Blev att hoppa in i Mercedes Viton för att åka till Arlanda Cargo City där man fick gå igenom en säkerhetskontroll och en genomgång av fordonet innan man släpptes in på själva flygplatsen. Efter väntat 10-talet minuter på att ens träffa någon hos SAS Cargo fick jag beskedet att jag inte kunde hämta grillen utan endast fick ett papper som jag skulle ta med mig till tullen, som ligger på Arlanda vid terminalerna...

In i bilen och ut igenom säkerhetskontrollen och spendera ytterligare 10-15min för att ta sig runt till Tullverket vid terminal 5, efter halvtimme hos tullen fick jag det glada beskedet att jag skulle betala dryga 5000kr i Tull & Moms (25% moms, 2.7% tull) om jag inte minns fel.
För att åter igen hoppa in i bilen till Cargo City, genom säkerhetskontrollen, till SAS Cargo... denna gång stötte jag på ett nytt problem, Grillen fick inte plats i Viton.

Hur som helst, Allt löste sig. Betalade allt som allt ca 23.000kr för Grillen.

Har Beställt Motor till Rotatonsspettet, Kostar ca 590kr. Regulator + Slang ca 100kr ( tog från gamla)

En skön finnes som inte finns på de svenska Weber grillarna men de amerikanska är att jag har volymmätare på gasen i flaskan, dvs man slipper stå och ruska på flaskan utan genom ett knapptryck på grillen så ser jag volymen i flaskan!

Over and Out
// Johan

#39

Postad 27 juni 2011 - 21:39

perbrugge
  • perbrugge
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Står och velar mellan Weber Genesis E-330 / S-330 och Weber Summit E-470 / S-470. Pryltokig som jag är så inser jag att det bara kommer gå några månader innan jag köpt på mig extratillbehör såsom rotisserie och röklåda till en Genesis, och då har kostnadsgapet till Summit minskat. Några funderingar:
  • Genesis vs. Summit - hur skulle ni ha gjort/tänkt?
  • E vs. S - vad skiljer egentligen (förutom design då) dem åt, dels i Genesis och dels i Summit?
  • Jag känner inget omedelbart ha-begär inför Summit E-670 / S-670, främst därför att jag anser den vara för stor för mina grillbehov. Tänker jag fel? Kostar "bara" några tusenlappar att gå upp till det största?
  • Vilka tillbehör är det egentligen som man har mest nytta av?

Om någon sedan kan tipsa om var man hittar grillarna billigaste så blir jag ännu gladare. Nu lutar det åt Lindarn.

#40

Postad 06 oktober 2011 - 19:50

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Köpte en E330 i helgen som gick. Bauhaus säljer ut dem ganska billigt nu, 8400kr. Har inte hunnit montera den än men nåt ska man ju göra i helgen...

#41

Postad 19 mars 2012 - 15:27

Unregistered3e8953d1
  • Unregistered3e8953d1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej alla!
Gick i samma tankar som ni för något år sedan.
Var då i kontakt med en bilexportör i Arizona som kunde ta med en låda med en Weber i en container för ca 1000kr inkl frakt och tull.
Billigaste jag kunde hitta då...
Men ni kanske alla är lyckliga ägare till varsin Weber vid detta laget?

#42

Postad 14 juni 2012 - 21:03

Memento_
  • Memento_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1
Tänk på att grillar i USA och i norden jobbar på olika tryck och det är olika sammansättningar i gasen därför skilljer sig vissa saker i brännarna mm så det finns en risk bakom det hela.

#43

Postad 14 juni 2012 - 21:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tänk på att grillar i USA och i norden jobbar på olika tryck och det är olika sammansättningar i gasen därför skilljer sig vissa saker i brännarna mm så det finns en risk bakom det hela.

Jepp det stämmer, personligen skulle jag INTE importera en grill enbart pga detta.

#44

Postad 18 juni 2012 - 12:25

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Kör själv på en Genesis S-310 som jag tagit hem från staterna. Fick byta regulator då kopplingen var för amerikansk flaska, men i övrigt har den fungerat kanon.

Har inte kvar länken, men vill minnas att någon hade jämfört och att det var samma modellbeteckningar på reservdelarna (brännare osv) på US och Europamodeller.

#45

Postad 19 juni 2012 - 07:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Fast problemet är ju om det skulle hända nån olycka med gasflaskan el dyl. och grillen inte är rätt märkt för den Svenska marknaden så lär du inte få ett öre från ditt försäkringsbolag.

Så här skriver Weber själva: http://www.webergril...Id=181&PID=1637

"Vidare har gasblandningen i gasflaskorna i USA respektive Sverige olika sammansättning. Det innebär att viktiga delar i grillarnas brännarsystem som ventiler, munstycken och brännare är utformade på olika sätt i Sverige och USA, som en anpassning till gastryck och gasblandning på de olika marknaderna."

Redigerat av masse70, 19 juni 2012 - 07:13.


#46

Postad 19 juni 2012 - 07:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Javisst, det finns ju problem med att privatimportera om oturen är framme. Nu är ju min garantitid slut, men även om något hänt innan dess är det ju ytterst tveksamt om jag orkat kontakta Weber i USA för eventuella utbytesdelar, krångla med frakter och så vidare. Håller med om att det är lämpligt att man som konsument är införstådd med att förutsättningarna inte är samma som att åka till den lokala handlaren och köpa.

Dock ställer jag mig mer tveksam till att det är ett säkerhets/personskyddsproblem att importera grill från USA, så länge man iaktar den försiktighet som sig sig börs vad gäller brandfarliga gaser.

#47

Postad 19 juni 2012 - 07:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Frågan här var ju inte vad du och jag anser om detta, utan vad försäkringsbolagen anser.

Jag skulle iaf då inte vilja att jag stod rätts och ersättningslös om min grill/flaska skulle explodera och kanske orsaka både person och fastighetsskador.

#48

Postad 19 juni 2012 - 09:41

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Jag var tvungen att kolla lite närmare efter vad den svenske Weber-killen sa, och har nu läst i manualer för olika årmodeller Genesis samt Summit (avsedda för USA, finns att ladda ner på help.weber.com), och samtliga grillar avsedda för tub (ej naturgas) skall arbeta med regulator på "11 inches water column" vilket motsvarar ca 30mbar, vilket är standard för svenska gasolregulatorer vad jag kunnat hitta. Gamla "standarden" i Europa var dock 50mbar, så det går att köpa regulator för detta om man skulle behöva detta.

Jag tog aldrig upp frågan om försäkrningbolag, utan jag reagerade på ovan:

Tänk på att grillar i USA och i norden jobbar på olika tryck och det är olika sammansättningar i gasen därför skilljer sig vissa saker i brännarna mm så det finns en risk bakom det hela.


Om man kollar innan verkar det inte vara ett problem att köpa en grill som är byggd efter samma förutsättningar.

Att det är, precis som Masse påpekar, ett risktagande vad gäller godkännande är sant, men webers uttalande är i alla fall inte helt sant även om det mycket väl kan finnas USA-grillar i deras sortiment som är avsett för andra tryck - ett exempel är de som är avsedda för naturgas (NG). Dessa skall arbeta på ett lägre tryck (andra brännarmunstycken etc), så kopplar man in med en vanlig gasolregulator kommer det som jag förstått det bli fel (det är även annan sammansättning på gasen vad gäller naturgas och gasol). Jag anser att weberkillens uttalande är ett sätt att försöka skydda sin marknad från privatimport.

#49

Postad 20 juni 2012 - 06:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ja, såklart förstår man ju att Weber vill hindra eller iaf avskräcka privatimport genom att skriva som dom gör.

Men även om det inte skulle vara nån skillnad alls på produkterna kvarstår ju problemet med märkningen och alla konsekvenser det innebär.

#50

Postad 20 juni 2012 - 07:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Helt rätt, och jag håller med dig Masse.

Kom dock att tänka på en sak till, utifrån det jag hittat om gastryck från regulatorn (till gasolgrillar) är ju faktiskt weberkillens text med 50 kontra 30mbar direkt felaktig och ett "råd" som faktiskt kan skapa problem eller fara. Man får ju hoppas att de som är intresserade av privatimport är noga med att kontrollera vad som faktiskt krävs och vad det innebär i förlängningen.

Vill även påpeka att jag tycker man skall kunna få korrekta svar från en generalagent som privatimportör, det finns ju faktiskt en del som bott på andra ställen i världen och vill ta med sitt bohag hem. Däremot de företag som importerar och säljer en produkt som ej är godkänd för marknaden tycker jag inte man skall stödja.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.