Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 30 490:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
2 relaterade trådar

#301

Postad 08 februari 2023 - 19:31

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Nja, en liten hylla bakom så soffan kommer fram lite. Öronen hamnar c:a 35 cm från bakväggen när man lutar sig bak i soffan.

 

Jag har funderat en del på att sätta högtalarna så, men det kommer att dra med sig att jag måste ta bort den hylla projektorn står på.

 

För att inte leda den här tråden från ämnet så får jag nog starta en egen tråd med funderingar kring högtalarplacering. Jag får mäta och skissa lite innan jag kan ställa relevanta frågor, så det dröjer kanske lite. Om det är någon som inte kan hålla sig så kan man nog få en skaplig uppfattning om hur det ser ut genom att titta på bilderna i mitt galleri. 

Titta om det finns något som fungerar för dig.

https://dolby.my.sal...Hp6Q7bVSl4LrbUQ



#302

Postad 08 februari 2023 - 19:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack, men jag har både den och den som heter "Dolby Atoms Home Theater Installation Guidelines" på paddan och har läst en del i dem.

 

Den du länkar har lite mer information hur man ska räkna och tänka, så den har jag tänkt försöka gå efter när jag skissar upp var högtalarna ska sitta.

 

Har även laddat ner Trinnovs "Loudspeaker Position Guide" samt "Auro-3D Home Theater Setup" och läst lite i dessa.

 

Får se om jag lyckas få till något av allt detta, eller bara blir mer förvirrad! :)



#303

Postad 10 februari 2023 - 16:41

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej vad är skillnaden mellan AVM 70 2.0 och 2.1 är det bara 4K 120 Hz eller finns det flera skillnader.

#304

Postad 10 februari 2023 - 17:19

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

I övrigt inga skillnader efter detta:

"AVM 70 8K har det uppgraderade HDMI 2.1-kortet med 4K@120Hz/8K@60Hz passthrough."



#305

Postad 10 februari 2023 - 17:25

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

I övrigt inga skillnader efter detta:
"AVM 70 8K har det uppgraderade HDMI 2.1-kortet med 4K@120Hz/8K@60Hz passthrough."


Jo jag vet men vad är skillnaden är det ens lönt att uppgradera.

#306

Postad 10 februari 2023 - 17:56

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Aha, det beror väl om du vill spela spel eller inte?

Jag som bara ser på film, har inget behov av att uppgradera.



#307

Postad 10 februari 2023 - 19:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0
Jag har heller inga planer på att byta hdmi-kortet. Men om man gamear så kanske det vore ngt. Som det är nu så ger det mig noll i mervärde.

#308

Postad 21 februari 2023 - 19:15

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej alla

 

Fick hem min AVM70 har hållt på nu i 2 dagar får inte rätt på den jag har 2 REL HT/1205 mk2 och 5 cabasse i02 hötalare men kan inte få basarna att spela ihop med högtalarna. Fråga ett hur får jag högtalarna Full range och hur får jag basen att spela från 200HZ alltså hela bass registret. jag fick min REL T5i att spela med minna högtalare perfekt men då börja dom andra 2 basarna humma (har kopplat med High level)har provat allt hummet går inte bort enbart när jag kopplar bort T5i så försvinner hummet så det betyder att jag måste köra med HT/1205 tacksam för all hjälp.


Redigerat av kalle_22, 21 februari 2023 - 19:25.


#309

Postad 21 februari 2023 - 19:44

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Grattis till köpet Kalle!

 

Bara så jag förstår, du vill fasa in baslagret med subbarna? En snabb kik så ser det ut som baslagret har undre frekvens 150 Hz och då bör delas i den regionen och därmed ska subbarna minst ha sin delningsfrekvens där, eller snarare ngt högre precis som du skriver. 
 

Fråga ett, för att få fullrange på frontar exempelvis så går man in under högtalare och sedan delningsfilter och sätter filtret på off. Då sätts ingen delningsfrekvens. Men, som högtalarna är skapta så bör du dela av högre upp som nämnt. 
 

Under samma plats finns inställning för delningsfrekvens av lfe. Den kan du sätta på bypass, då tror jag den går så högt den bara kan. Men det är ju bara för lfe och med nämnda inställningar så routas ingen bas om till subben från ex lcr. 
 

Jag hade provat att köra en mätning med ARC och låta den föreslå en lösning. Sen när det är gjort så kan du även göra en infasning av basar mot lcr. Det kan göra mkt för att torka upp basen och ge mer distinkt ljud. Plus att ARC kommer lägga på eq på basarna och det kan också ge mindre hummandet du beskriver. 



#310

Postad 21 februari 2023 - 21:54

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Grattis till köpet Kalle!

Bara så jag förstår, du vill fasa in baslagret med subbarna? En snabb kik så ser det ut som baslagret har undre frekvens 150 Hz och då bör delas i den regionen och därmed ska subbarna minst ha sin delningsfrekvens där, eller snarare ngt högre precis som du skriver.

Fråga ett, för att få fullrange på frontar exempelvis så går man in under högtalare och sedan delningsfilter och sätter filtret på off. Då sätts ingen delningsfrekvens. Men, som högtalarna är skapta så bör du dela av högre upp som nämnt.

Under samma plats finns inställning för delningsfrekvens av lfe. Den kan du sätta på bypass, då tror jag den går så högt den bara kan. Men det är ju bara för lfe och med nämnda inställningar så routas ingen bas om till subben från ex lcr.

Jag hade provat att köra en mätning med ARC och låta den föreslå en lösning. Sen när det är gjort så kan du även göra en infasning av basar mot lcr. Det kan göra mkt för att torka upp basen och ge mer distinkt ljud. Plus att ARC kommer lägga på eq på basarna och det kan också ge mindre hummandet du beskriver.


Har provat funkar inte basen är bara off.

#311

Postad 22 februari 2023 - 07:01

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Dina subwoofers är alltså helt tysta?

 

Hur har du kopplat in dem fysiskt? Såg ngt om att du skrev high level. 
 

jag har kopplat in mina basar på lågnivåutgångarna, sub 1 och sub 2. Och sen skapat en profil under högtalare med två basar. Har du gjort så?



#312

Postad 22 februari 2023 - 20:38

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Basen styrs av vad man sätter front crossover till sätts den till 40Hz så delas basen neråt vid den frekvensen.



#313

Postad 23 februari 2023 - 07:57

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Man ser till att ha "super sub fronts" aktivt om man vill spela sina frontar som full range.

#314

Postad 25 februari 2023 - 23:14

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Man ser till att ha "super sub fronts" aktivt om man vill spela sina frontar som full range.

 

Jag har nu provat allt får inte subarna till att spela fixar jag detta på ARC genesis eller på weben har provat på weben inget händer tack för all hjälp.



#315

Postad 26 februari 2023 - 08:49

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Du kan fixa det på båda sätten. Och i sin tur med alternativ för Genesis. 
 

Genesis så föreslår Anthem att man höjer bas med inställningarna room gain och eller deep bass boost. Det går även genom att helt enkelt höja nivån under levels. 
 

I web ui så har du main zone och levels. Där kan man dra i nivåreglage för subwoofers. Då ska det svara direkt. 



#316

Postad 26 februari 2023 - 09:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

På AVS är snacket att inte använda LFE-ingången på REL-subbar, utan ”Line in” (båda har RCA-kontakt). 



#317

Postad 26 februari 2023 - 12:27

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Bra tillägg Saturnus. Det är en återkommande rekommendation som det talas om. Verkar dock mest handla om av få bättre och jämnare bas. Kalles case börjar förbrylla lite. Men helt klart värt att dumpa lfe-ingången och se vad som händer. 



#318

Postad 26 februari 2023 - 14:40

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag har nu provat allt får inte subarna till att spela fixar jag detta på ARC genesis eller på weben har provat på weben inget händer tack för all hjälp.

 

Det är enklare om man får se en pdf på mätningarna och inställningar men då skall det inte vara en modifierad mätning utan en original och gärna en ritning på hur det är kopplat från avm till subb och vad sub är lågpass delad vid .



#319

Postad 26 februari 2023 - 15:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Det verkar som att Kalle får hjälp på AVS. Hoppas vi får en rapport även här!



#320

Postad 22 mars 2023 - 15:04

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hifi torget har en AVM 70 till försäljning.

https://hifitorget.s...k_ny_176490.htm

#321

Postad 24 mars 2023 - 09:43

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Verkar vara en i tråden som säljer. Tråkigt om det inte gick att få till bra ljud i det caset. Jag är mkt nöjd med hur AVM70 presterar hos mig. Är som att se film på nytt efter ARC gjort sitt jobb och med lite handpåläggning för att få sitt personliga stuk på ljudet.



#322

Postad 24 mars 2023 - 18:18

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
...nu är den såld...eller inte...

Redigerat av arcspin, 25 mars 2023 - 03:40.


#323

Postad 25 mars 2023 - 02:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

...nu är den såld...

 

Lustigt nog så finns det en ny liknande annons: https://hifitorget.s...t_ny_176640.htm


Redigerat av Erik_N, 25 mars 2023 - 03:41.


#324

Postad 05 maj 2023 - 05:17

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Audioholics har ett stream om ARC Genesis som kan vara intressant att kolla in.

https://www.youtube....8?feature=share

#325

Postad 05 maj 2023 - 12:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Audioholics har ett stream om ARC Genesis som kan vara intressant att kolla in.

https://www.youtube....8?feature=share

Trevlig timme med duktiga experter! Inte utan att man blev sugen på en AVM90 efter att ha lyssnat på det här gänget! För 87-tusen finns ju numera konkurrens även från Marantz AV10 som kostar 75-tusen + Dirac som ad-on för ytterligare 8-tusen. 

 

I videon delade tre experter med sig av en hel del tips och tricks för att maximera nyttan av produkten, i detta fallet en AVM90, även om det mesta är applicerbart på övriga AVR/AVP. Det var ingen heltäckande genomgång av hur man kör ARC från start till slut, men definitivt sevärt. Bra av Gene att framföra önskemålet om att få möjlighet att svepa samtliga subwoofers tillsammans för att se hur de interagerar. Den möjligheten saknas idag och kräver REW/U-mik. Enligt Scott från Audio Advice kunde man kasta sin MiniDSP nu och köra enbart Anthem/ARC, men jag undrar om alla håller med om det?



#326

Postad 05 maj 2023 - 15:20

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Många hävdar att ARC integrerar basar riktigt bra, vissa tycker t.o.m. att det blir ett bättre resultat än de fått till med minidsp. Från mina sida kan jag bara säga att basen jag har nu har aldrig varit så bra. Systemet bara "sitter ihop".



#327

Postad 05 maj 2023 - 18:10

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jo, det var en del saker jag inte kände till som jag ska ta till mig.

Nu blev jag sugen på att göra en ny mätning och tweaka till en ny profil.

 

Gene verka ha bra kontakt med tillverkarna så jag hoppas också att han kan påverka Anthem att utveckla systemet ytterligare.

Hur svårt kan det vara?

 

Det jag tycker är fantastiskt med Anthems system är de virtuella inputs som är en fantastisk funktion!

 

 

Trevlig helg på er och se till att kolla på mycket film i helgen.
Själv går jag på Guardians of the Galaxy 3 på söndag!!!



#328

Postad 06 maj 2023 - 08:15

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Jag ska ta och spana in filmen också. Se om man ska köra en ny runda med ARC. Jag kommer sannolikt behöva göra det oavsett, har ev lite förändringar på gång i bion. 
 

Helt rätt att komma med förslag till förbättringar. Det gynnar ju också Anthem om deras produkt blir ännu mer attraktiv. 
 

Kul arcspin, Guardians 3 har fått bra recensioner!



#329

Postad 06 maj 2023 - 10:34

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Trevlig timme med duktiga experter! Inte utan att man blev sugen på en AVM90 efter att ha lyssnat på det här gänget! För 87-tusen finns ju numera konkurrens även från Marantz AV10 som kostar 75-tusen + Dirac som ad-on för ytterligare 8-tusen.

I videon delade tre experter med sig av en hel del tips och tricks för att maximera nyttan av produkten, i detta fallet en AVM90, även om det mesta är applicerbart på övriga AVR/AVP. Det var ingen heltäckande genomgång av hur man kör ARC från start till slut, men definitivt sevärt. Bra av Gene att framföra önskemålet om att få möjlighet att svepa samtliga subwoofers tillsammans för att se hur de interagerar. Den möjligheten saknas idag och kräver REW/U-mik. Enligt Scott från Audio Advice kunde man kasta sin MiniDSP nu och köra enbart Anthem/ARC, men jag undrar om alla håller med om det?


Hävdar man att man kan kasta miniDSP och endast köra arc är man långt ifrån expert iallafall.

#330

Postad 06 maj 2023 - 13:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Hävdar man att man kan kasta miniDSP och endast köra arc är man långt ifrån expert iallafall.

Det får du gärna underbygga lite mer. Det jag läst är att folk optimerar sina subbar i miniDSP’n och presenterar en flat respons för ARC där man sen kan tilta kurvan en aning och öka på room gain för lite extra botten. Låter vettigt om du frågar mig, men frågan är om Anthem tillåter tillräcklig delay för att synka in den lösningen? Jag fick nån varningsruta om just distansen när jag körde ARC på en lånad MRX740 (har miniDSP och DSP i subbarna så den akustiska distansen blir stor).



#331

Postad 09 maj 2023 - 05:51

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det får du gärna underbygga lite mer. Det jag läst är att folk optimerar sina subbar i miniDSP’n och presenterar en flat respons för ARC där man sen kan tilta kurvan en aning och öka på room gain för lite extra botten. Låter vettigt om du frågar mig, men frågan är om Anthem tillåter tillräcklig delay för att synka in den lösningen? Jag fick nån varningsruta om just distansen när jag körde ARC på en lånad MRX740 (har miniDSP och DSP i subbarna så den akustiska distansen blir stor).


Helt korrekt, tilta kurvan och allt annat sköter du i arc men kan även göras i miniDSP men då får du se till att arc inte lägger eq vid baskurvan. Arc är bra men långt ifrån så bra att man kan kasta sin DSP! Resultaten man ser i arc stämmer inte med verkligheten, mäter alltid upp allt i rew efteråt om möjligheten finns och optimerar därefter vidare i arc.

Har aldrig någonsin varit med om varningsruta för distans och har använt arc väldigt många gånger både hemma och hos andra. Hur eqa du kurvan i DSP? Manuellt eller MSO?

#332

Postad 09 maj 2023 - 06:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Helt korrekt, tilta kurvan och allt annat sköter du i arc men kan även göras i miniDSP men då får du se till att arc inte lägger eq vid baskurvan. Arc är bra men långt ifrån så bra att man kan kasta sin DSP! Resultaten man ser i arc stämmer inte med verkligheten, mäter alltid upp allt i rew efteråt om möjligheten finns och optimerar därefter vidare i arc.

Har aldrig någonsin varit med om varningsruta för distans och har använt arc väldigt många gånger både hemma och hos andra. Hur eqa du kurvan i DSP? Manuellt eller MSO?

MSO. Kommer inte ihåg exakt vad rutan sa, men något i stil med ”vill du gå över till relativa distanser”, och så fanns det tre alternativ. Bl a har Denon/Marantz en begränsning för SW-distans som orsakar problem för de med trådlös överföring till sina subbar. Onkyo hade samma, men löste det. Yamaha tillåter 24 meters avstånd, vilket räcker för de flesta. I och med att jag fick upp varningsrutan började jag undra om Anthem har en begränsning, men å andra sidan är det inget jag läst om under de tre år jag intresserat mig för märket.



#333

Postad 09 maj 2023 - 11:18

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Misstänkte att du körde MSO. Har faktiskt inte kört med MSO mer än provat 1 gång. Brukar hålla mig till klassiska att gain matcha, aligna och lägga eq manuellt och får aldrig några problem då.

Steven Smith från home theater gurus förklarar någonstans för och nackdelar med MSO.

#334

Postad 15 maj 2023 - 06:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Den här Anthemägaren råkade ut för distansbegränsningen. Den verkar gå vid 31.4 feet, dvs 9,57 meter eller ca 28 millisekunder. Som jämförelse har Denon/Marantz för närvarande 20 ms, även om det tydligen jobbas på en ökning. Oklart för mig vilket alternativ man ska välja för att gå vidare. Vad är relative delays?

 

Bifogad fil(er)



#335

Postad 01 juni 2023 - 18:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

15% sommarkampanj på Anthem AVR/AVP nu!



#336

Postad 01 juni 2023 - 18:33

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Vad hände när du tryckte ignore. Kom du vidare?

Är det du som säljer till 15% rabatt? ;o)

#337

Postad 01 juni 2023 - 18:53

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Vad hände när du tryckte ignore. Kom du vidare?

Är det du som säljer till 15% rabatt? ;o)

Haha, nej det är en riktig kampanj. HiFi-Experience kör den, men borde gälla hos alla auktoriserade handlare.

 

Precis, även jag fick upp denna ruta. Kommer inte ihåg vad jag tryckte, men troligen ignore varpå processen körde vidare. Det jag däremot minns är att det lät förträffligt! Fortfarande småsugen på Anthem….!



#338

Postad 01 juni 2023 - 20:25

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0
Bara köp. Ni blir inte missnöjda!

#339

Postad 01 juni 2023 - 21:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Den AVM 70 som legat på Blocket ett par månader kostar nu 43 kkr: https://www.blocket....8k_ny/109113457

 

Lär nog bli kvar ett tag till, när man kan få en oöppnad låda för 1 600 kr mer.



#340

Postad 10 juli 2023 - 21:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Enligt informationen på hifi-punktens webbplats så gäller den här kampanjen fram till 31/7: https://www.hifi-pun...0?variant=13156

 

Hembiobutiken tar några kronor mindre: https://www.hembiobu...s-av-processor/

 

En intressant skillnad är att hifi-punkten ger 2 års garanti, medan Hembiobutiken anger 3 års garanti.

 

Flera handlare uppger inte några sänkta priser på nätet, men som Saturnus skriver ovan så är det förmodligen samma rabatt hos alla.

 

Funderar på att jag ska ta och beställa en AVM 70 nu. Hade egentligen tänkt vänta framåt hösten. Nu under sommaren är det för mycket annat att göra än att montera högtalare i taket och dra kablar. Men, det är en bra rabatt nu och det kunde vara kul att greja med under regniga dagar. Skulle faktiskt vara lite intressant att bara byta försteg först och höra hur skillnaden blir med 5.1, för att senare lägga till fler högtalare.

 

Den begagnade AVM 70 som annonserats ett tag är nere på 38 kkr nu: https://www.blocket....8k_ny/109766657

 

Jag har 60 mil enkel väg till Skurup, så den är inte ett alternativ för mig. Bor man i södra delen av landet kan det kanske vara intressant.



#341

Postad 11 juli 2023 - 07:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

På Prisjakt ligger priserna både under 8K- och 4K-modellen. Alla AVM70 är förmodligen 8K idag om inte någon handlare ligger med den äldre modellen i lager. Är själv lite sugen på någon av AVM-modellerna men hålls tillbaka av rapporter om högljudda fläktar på enstaka ex. Märkligt att Anthem inte lyckats åtgärda detta problem i fabrik efter att det varit känt i två år. Folk eftermonterar tystare fläktar men bryter då garantin.



#342

Postad 11 juli 2023 - 08:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Yes, kan bekräfta att kampanjen kommer från distributören så alla åf som jobbar med Anthem har tillgång till den.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#343

Postad 11 juli 2023 - 08:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Att fläktarna hörs var nytt för mig. Min gamla Meridian har fläkt, men jag tror aldrig jag hört den gå. Hade tidigare ett slutsteg med fläktar i vardagsrummet, men det står i källaren nu. Försteget vill jag ha rummet, blir mer praktiskt med inkoppling av källor och att kunna se fönstret på försteget. Har funderat på att flytta allt till källaren, men jag tycker det blir enklare att ha apparaterna närmare.



#344

Postad 11 juli 2023 - 09:09

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Personligen, tror jag att problemet med högt fläktljud inte ska blåsas upp för mycket ;o)

Vidare har Anthem adresserat fläktproblematiken i en FW uppdatering.
"- Addressed a fan issue that caused some fans to turn on immediately."

https://anthemav.com...rsion=1.105.156

#345

Postad 11 juli 2023 - 09:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Precis, risken att drabbas är nog väldigt liten. Felet verkar lite random dock. Vissa hör aldrig fläkten medan andra störs. Det snackas i facebookgrupperna om en ”bad batch” av AVPs och att fläkten inte ska låta högt. Således är tipset att man skickar in apparaten för åtgärd eller utbyte. Fast hade det rört sig om en enstaka batch borde detta ha varit en ickefråga idag, vilket inte är fallet. 
 

Bra att Anthem verkar försöka göra något åt saken via mjukvaran. 

 



#346

Postad 11 juli 2023 - 10:10

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0
Riktigt bra pris. Är ni intresserade så föreslår jag att ni slår till. Jfr med konkurrenter så ligger denna mkt bra i pris och prestanda.

Rörande fläktljud så förekommer det. Skulle inte säga att det är högt, inte på min iaf. Om man är nära maskinen så hörs den men ett par meter bort så hörs den inte på min.

#347

Postad 11 juli 2023 - 22:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Läste just ett inlägg på AVSForum: https://www.avsforum...8#post-62674142

 

Som nämner ytterligare förbättring av fläktstyrning, i en senare uppdatering: https://www.anthemav...version=2.2.203

 

Network Module Version: 2.2.203

Host firmware 78
- Optimized fan profile
- Fixed volume sensitivity for analog direct on AVM's (was too low)
- Other minor bug fixes and improvements

 



#348

Postad 12 juli 2023 - 12:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0
Ja Anthem kommer med ny fw regelbundet och jag såg denna igår också.

Ska nog uppdatera fw, var ett tag sen för mig.

#349

Postad 14 juli 2023 - 09:52

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Precis, risken att drabbas är nog väldigt liten. Felet verkar lite random dock. Vissa hör aldrig fläkten medan andra störs. Det snackas i facebookgrupperna om en ”bad batch” av AVPs och att fläkten inte ska låta högt. Således är tipset att man skickar in apparaten för åtgärd eller utbyte. Fast hade det rört sig om en enstaka batch borde detta ha varit en ickefråga idag, vilket inte är fallet. 
 

Bra att Anthem verkar försöka göra något åt saken via mjukvaran. 

Fläkten är av billigare junk kvalitet som inte borde vara i en premium maskin och den kyler HDMI kortet som går s....s varmt utan kylning och att styra om fläktens ljud med mjukvara är ett skämt .

För ser man hur dom har satt fläkten så kan man undra om dom har varit på lyset när dom konstruerade maskinen och köpte fläktar på ebay jo dom finns att köpa där för fläkt ljudet är inte baserad på en dålig batch utan är random.



#350

Postad 14 juli 2023 - 11:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tjena,
Funderat på en MRX 540 4k modellen men blir lite orolig ang fläktljudet och att hdmi kortet bli varmt hur stort är problemet?
Kommer bara att ha en UHD spelare och Tele2 Android Tv Hub inkopplat

//Micke



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.