Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd hembioförsteg +slutsteg

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis SDP-75 (Surroundförsteg) 1 (0) 279 990:-
Storm Audio ISP 3D.16 Elite (Surroundförsteg) 1 (0) Inga priser
Trinnov Altitude 16 (Surroundförsteg) 1 8,33 (2) Inga priser
JBL Synthesis SDP-55 (Surroundförsteg) 1 (0) 68 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
JBL Synthesis SDP-58 (Surroundförsteg) 2 (0) 85 900:-
Denon AVC-A1H (Surroundförstärkare) 3 (0) 75 998:-
Marantz AV 10 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 990:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
3 relaterade trådar

#1

Postad 12 januari 2021 - 10:47

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Hej 

Funderar på testa försteg+slutsteg, alternativt kombi steg, för hembiobruk.

biohögtalarna har 4 ohm så lite muskler behövs för att driva dessa.

Alla förslag är välkomna.



#2

Postad 13 januari 2021 - 14:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Som med så mycket annat så är väl frågan vad det får kosta... På toppen av skalan så har vi märken som Storm Audio och Trinnov, med varianter av dessa från t.ex. Bryston och JBL Synthesis.

 

Bland de mer rimligt prissatta så tycker jag att Monoprice Monolith HTP-1 ser väldigt intressant ut. Finns inte att köpa i Europa än, men går att beställa från USA. Står en del om de i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=340629

 

De nya modellerna från Anthem, AVM 70 resp. 90, tycker jag också ser intressanta ut. Vad jag förstår så saknar de dock Auro-3D. Lite mer info i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=340587

 

Ska man inte köra med än 7.1 så tror jag att en Meridian 861 (v6-8) ihop med HD722 står sig bra än.

 

Slutsteg är väl "bara" att ta något om är tillräckligt kraftfullt. Vill man ha något som matchar försteget så har alla ovan egna slutsteg, men det funkar nog med andra märken också. Monoprice slutsteg är ATI under skalet, och det är väl ett märke som gör bra grejer överlag. Finns många märken att välja på här.



#3

Postad 09 april 2023 - 21:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag gör ett försök att sparka liv i den här tråden igen! Jag tycker det var en bra trådstart, men vet inte vad som hände med den som startade den sen. Själv är jag bara ute efter nytt försteg, slutsteg har jag redan så jag klarar mig.

 

Anthem AVM 70 är nog fortfarande min hetaste kandidat. Verkar rätt bra överlag och i sammanhanget någorlunda vettigt pris (52 kkr). Det som gör mig lite tveksam är att jag läser på utländska forum om en del buggar samt att den inte har manuell PEQ. Finns en forumtråd här: https://www.minhembi...howtopic=340587

 

Monoprice HTP-1 ($4k) har jag sett som en väldigt intressant maskin, men med tanke på att leveransdatum hela tiden flyttas fram så ser jag den nu som unobtanium. https://www.monopric...duct?p_id=37887 Även här finns en del inlägg på forum som talar om buggar, och så är den från Kina...

 

I samma prisklass så hittar jag inte så många alternativ, för att hitta de så får man gå upp en hel del i pris. Jag tänker då på Marantz AV 10 (75 kkr), JBL SDP-58 (86 kkr) och kanske Anthem AVM 90 (87 kkr).

 

Primare har två nya på gång som ser intressanta ut, SP25 (€4,5k) resp. SP35 (€7,5k). Den senare har de nyligen flyttat fram datumet på till en bra bit in på 2024 (har för mig att det var hösten 2023 tidigare. https://helpdesk.pri...eatre-products-

 

Sen har jag nyligen fått upp ögonen för ett märke som jag trodde bara hade ännu dyrare produkter, Storm Audio. De har en ISP Core 16 som verkar kosta nånstans runt 100 kkr: https://www.stormaud...it/isp-core-16/

Test att läsa här: https://hometheaterh...plifier-review/

 

Det är uppenbarligen någon form av hemlighetsmakeri kring vad denna kostar i Sverige, för varken Extreme Solutions eller Hemmabiobutiken vill uppge något pris.

https://www.extremes...rm-isp-core16/#

https://www.hembiobu...cessor-forsteg/

 

Den här Storm Audio ISP Core 16 tycker jag ser väldigt intressant ut, men jag är rädd att priset på den är sexsiffrigt...

 

Så vad säger ni, vad finns det för försteg för hembio som är mest intressanta i dag?



#4

Postad 10 april 2023 - 08:22

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Som jag ser det så är det som så ofta en budgetfråga och till viss del tycke och smak samt behov av funktioner. Antingen så håller man sig till utbudet runt 40-50’ och vad de kan göra eller så får man flytta upp till 70-90 eller ännu högre upp 100+. 
 

Jag har lyssnat på en hel del i de olika klasserna och skulle säga att de flesta av maskinerna låter mkt bra. Det som skiljer är deras kalibrering samt funktionalitet. 
 

När jag valde så var det mellan ytterligheter och med fokus på ljudkvalitet. Jag anser Anthem låter väldigt bra och i sin prisklass så är de mkt svårslagna. ARC gör ett bra jobb och man kan göra en hel del med det, men inte allt! Det jag skulle vilja addera är manuell peq. Bortsett från en trasig mikrofon så är min maskin rock solid. Inga buggar alls, fungerar perfekt. Och ljudet är riktigt bra. Bubblan sitter och detaljer, dynamik är där. Wi-Fi fungerar bra och att kunna slå in up-adressen i valfri telefon och styra den därifrån uppskattar jag. I prisklassen så finns inte mkt att välja på nu då ex arcam lämnat klassen och även Marantz (om man inte går på deras gamla maskiner). Emotiva finns iaf men de om ngt har haft en buggfest. Dock verkar de ha sorterat ut dem nu och de låter också mkt bra. 
 

I nästa klass finns de maskiner du listat Erik. Rörande Anthem så får man finare komponenter och möjlighet till individuell kalibrering av 4 subbar. Om det är värt +35’ vet jag inte, men de som lyssnar mkt på musik tycker det. Jbl har jag lyssnat på och jag var inte övertygad. Men hur mkt jag lyssnade på jbl som sådan eller rum/kalibrering med Dirac kan jag inte svara på. Nya Marantz finns här också. Just här är ju möjligheten till Dirac som är intressant. Ett system som kräver lite mer av användaren men som det också går att göra mer med än ex ARC. 
 

Sen är vi uppe i 100+. HBB hade priserna ute för Storm en kort stund innan de tog bort dem. Mitt minne säger att det som skyltades då var som billigast 139’. Men jag kan minnas fel.

 

Jag övervägde Trinnov förra året och kände till sist att det blev för tufft att gå den vägen då. Idag ångrar jag det lite, inte för att Anthem inte låter bra utan för att Trinnov är endgame. Man är klar för alltid med en sådan. Men de kostar som 4 AVM70 och låter definitivt inte 4 ggr bättre, men de har oöverträffad funktionalitet och bästa kalibreringen på marknaden. 



#5

Postad 10 april 2023 - 16:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Mycket bra svar DPC, tack så mycket för det!

 

139 kkr är inte aktuellt för mig att lägga på ett försteg, så då behöver jag inte fundera mer på Storm Audio. Trinnov är säkert fantastisk, men jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad för att lägga de pengarna på hembio. Det finns annat som är roligt också.

 

Anthem AVM 70 kommer nog att fortsätta vara bästa alternativet för mig. Även om jag använder anläggningen även till musik så har jag svårt att tro att jag skulle tycka en liten (?) förbättring av ljudet är värd 35 kkr (AVM 90). Eftersom jag bara använder en sub-utgång så har jag ingen nytta av hanteringen av fler basar.



#6

Postad 10 april 2023 - 17:43

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Jag väljer idag mellan
Marantz AV10 och JBL SPD-58

Vill ha Dirac och inte ARC då jag tycker utvecklingen går snabbare och mera utvecklad på Dirac.

Vet inte varför man skulle lägga ytterligare 50k för Storm?

Så fall är Trinnov mitt endgame men pga ekonomiska svårigheter med den summan som dom flesta haha

Så får jag ta ett mellansteg.

#7

Postad 11 april 2023 - 14:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Det skulle väl vara om man är väldigt sugen på att köra Dirac Live Art i år som man skulle kunna lägga upp 50 kkr extra då. Om jag förstått saken rätt så dröjer det till nästa år innan andra får den möjligheten, fast vi har ju ännu inte sett när Storm Audio får ut det... Sen vet jag inte om Storm Audio är bättre än Marantz eller JBL på något annat.

 

Hur funkar det med olika versioner av Dirac Live, kan man tänka sig att en Marantz eller JBL kommer att kunna uppgraderas till Dirac Live Art?

 

Har sett att det på Blocket finns en SDP-55 som enligt säljaren är uppgraderad så den motsvarar en SDP-58. Kanske några kronor att spara för den som är sugen på en sån: https://www.blocket....derad/107630395


Redigerat av Erik_N, 11 april 2023 - 17:18.


#8

Postad 11 april 2023 - 17:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Hur är det med dessa dyrare processorer, går de att uppgradera för framtida format etc? 



#9

Postad 11 april 2023 - 17:55

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 1

Hur är det med dessa dyrare processorer, går de att uppgradera för framtida format etc?


Bara Trinnov

Så dom kört samma i mååånga år och bara mjukvaran som uppgraderas.

Så ekonomiskt sätt är det en fördel mot t.ex Storm Audio

#10

Postad 11 april 2023 - 18:56

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Frågan är hur ofta man "behöver" byta processor? För mig blir det andra bytet på 30 år, men jag har "fuskat" och tagit ett par halva steg också.

 

1993 köpte jag min första, en begagnad Sony TA-E1000ESD, med den var det Pro Logic som gällde. När jag köpte DVD-spelare 1999 så köpte jag även en "påhängsprocessor", Sony SDP-EP90ES, som klarade Dolby Digital och MPEG-2, men inte DTS.

 

2010 köpte jag en begagnad Meridian G68ADV. Eftersom den inte har HDMI-anslutningar så kompletterade jag rätt snart med deras "påhängsprocessor" HD621. Meridian förespråkar att avkodning (av HD-format) ska ske i spelaren, så den här kombinationen bygger på att man har en spelare som kan skicka ut LPCM (upp till 7.1).

 

Nu är det så att min gamla mediaspelare Dune HD Max funkar lite halvdåligt i nätverket, så jag köpte en ny Dune Pro Vision 4K Solo. Den funkar mycket bättre, men tyvärr så kan den inte avkoda till LPCM (jag fick fel information från Dune). Jag har en ATV  4K med Infuse också så jag kan spela upp alla filmer om jag vill, men då får jag inte integreringen med My Movies eller möjligheten att spela menyer från BDMV.

 

Det här gör att jag är rätt sugen på ett nytt försteg. Sen är jag även lite sugen på att testa det här med högtalare i taket. Som man kan utläsa av ovan så är jag inte först med nya format, så jag räknar med de format som finns nu kommer att duga åt mig ett bra tag framöver. När jag köper nytt försteg så tänker jag mig att jag ska ha det i minst tio år, så jag vill gärna välja "rätt" innan jag bestämmer mig.



#11

Postad 11 april 2023 - 19:10

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Frågan är vad de kan tänka sig hitta på härnäst. WiSA tar över världen?



#12

Postad 11 april 2023 - 19:51

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag tror när det gäller pris/prestanda finns det inget som slår Anthems AVM70. Den är en av få processorer som kommit med på Amirs "recommended list" på Audio Science Review (se länk nedan). Utöver redan nämnda märken finns också Audiocontrol, vet inte om det är dollarn och svag krona som gjort det men priserna har tyvärr skenat på deras apparater sista åren. 

 

Länkar till lite tester för intresserade,

 

JBL SDP-55

https://www.audiosci...r-review.15820/

 

Anthem AVM70

https://www.audiosci...rocessor.27316/

 

StormAudio ISP Elite MK2

https://www.audiosci...rocessor.22251/

 

Trinnov Altitude 16

https://www.audiosci...rocessor.23763/



#13

Postad 11 april 2023 - 20:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Apropå Audio Science Review och Dirac så har vi här en som inte är så nöjd med Dirac, eller "drac" som han skriver: https://audioscience...44/post-1545678 :D



#14

Postad 11 april 2023 - 20:52

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Ja, det är sannerligen inget lätt val. Det är ju stora investeringar. Jag dividerade över alla de som nämnts ovan inklusive Trinnov men priset för Trinnov är helt enkelt inte försvarbart för min del. Jag provlyssnade inte olika försteg utan gick på mestadels på funktion.

 

Jag valde AV10 av följande skäl;

15.4 (ville ha så många kanaler som möjligt, helst fler :) )

Skapligt framtidssäkrad med HDMI 2.1, bra processor, bra dacar

Dirac Live

4 subutgångar då jag köra 4 subbar(vill gärna skrota min minidsp som mellansteg men får vänta tills DLBC släpps till AV10 nästa år?)

De flesta formaten(ink DTS X pro som AVM90 saknade då jag googlade runt)

Har fått för mig att Marantz är stabila utan speciellt mycket buggar

Matchande slutsteg(AMP10) som nästan täcker hela mitt behov då jag inte hade steg innan

 

Du får höra av dig Erik när du har vägarna förbi Stockholm så får du en demo :)



#15

Postad 11 april 2023 - 20:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack Marcus! Ja, nu när du börjar få lite ordning på grejerna så måste det bli av att jag kommer och hälsar på! :)

 

Edit: Hur var det nu, finns det manuell PEQ i Marantz AV10?


Redigerat av Erik_N, 11 april 2023 - 20:57.


#16

Postad 11 april 2023 - 21:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Frågan är hur ofta man "behöver" byta processor? För mig blir det andra bytet på 30 år, men jag har "fuskat" och tagit ett par halva steg också.

Ja, det kan man fråga sig. Jag har en Denon 3312 som jag köpte för 10-11 år sedan. Är nöjd med den och det var först med 4K som tanke på att köpa nytt infunnit sig. Men efter kollar runt lite så verkar många av de som jag var intresserad av ha problem/fel som har gjort att jag skjutit upp köpet. Tills idag då jag beställde en HDMI switch som ska fixa problemet att min 3312 inte har 4K. Så kan jag fortsätta köra med den.



#17

Postad 11 april 2023 - 22:04

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Tack Marcus! Ja, nu när du börjar få lite ordning på grejerna så måste det bli av att jag kommer och hälsar på! :)

Edit: Hur var det nu, finns det manuell PEQ i Marantz AV10?


Nej, inte vad jag vet. Men med Audyssey MultEQ xt32 appen och Dirac Live så kan man ställa kurvor lite som man vill. Båda behöver köpas till dock. Xt32 appen är inte så dyr iof men den har jag inte provat.

#18

Postad 12 april 2023 - 06:46

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Erik_n, vill du lyssna på Avm70 när du är på ”turné” så är det bara att höra av dig. Jag finns ett par mil söder om Sthlm. 
 

Blev en bra tråd detta, sammanfattat verkar panelen främst välja mellan Avm70 eller Av10. Skulle varit kul att höra den sistnämnda, och oavsett vilken man väljer så är jag säker på att det kommer bli bra för köparen. Steget därefter är mer endgame ala Trinnov el liknande. Men helt andra pengar och kanske mer funktionalitet som tillkommer än avsevärt bättre ljud. 



#19

Postad 12 april 2023 - 19:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack så mycket DPC, det skulle jag gärna göra. De närmaste månaderna har jag dock lite för mycket arbetsresor inbokade, och de går mest västerut nu.

 

Ja, många intressanta synpunkter som kommer fram här, tack alla!

 

När JONTRE länkade till några sidor på Audio Science Review så tittade jag lite på vad Amir skrivit om alla apparaterna, och läst några av de första inläggen efter. Fastnade lite extra för det här i tråden om Trinnov Altitude 16: https://www.audiosci...63/#post-797312

 

Det var särskilt det sista stycket där som träffade mig:

So back to the science aspect, I’ll offer somewhat of an analogy using speaker reviews. For any given “X” number of speakers, I would hands down take the Altitude 16 with Revel F208s vs. a Marantz 8805 or anything else with F228Be or F328Be speakers if I wanted the best bang for the buck sound quality. Regardless of what you have for speakers, I believe the Altitude 16 will wring out every last bit of performance from your speakers and never leave any doubt about that.

 

Jag har just ett par F208 och har visserligen inga planer på att byta ut dem, men det är ändå intressant att se att skribenten här tycker det ger mer pang för pengen med en Altitude 16 än att byta högtalare. :)



#20

Postad 13 april 2023 - 03:31

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Ja, det är sannerligen inget lätt val. Det är ju stora investeringar. Jag dividerade över alla de som nämnts ovan inklusive Trinnov men priset för Trinnov är helt enkelt inte försvarbart för min del. Jag provlyssnade inte olika försteg utan gick på mestadels på funktion.

Jag valde AV10 av följande skäl;
15.4 (ville ha så många kanaler som möjligt, helst fler :) )
Skapligt framtidssäkrad med HDMI 2.1, bra processor, bra dacar
Dirac Live
4 subutgångar då jag köra 4 subbar(vill gärna skrota min minidsp som mellansteg men får vänta tills DLBC släpps till AV10 nästa år?)
De flesta formaten(ink DTS X pro som AVM90 saknade då jag googlade runt)
Har fått för mig att Marantz är stabila utan speciellt mycket buggar
Matchande slutsteg(AMP10) som nästan täcker hela mitt behov då jag inte hade steg innan

Du får höra av dig Erik när du har vägarna förbi Stockholm så får du en demo :)


Skulle säga att jag har liknande tankar här.
Även om Trinnov skulle passa bra i anläggningen men får vänta ett par år.

4 subbar ut är faktiskt ett stort + för tar ju inte av dom andra utgångarna.

Jag väntar på köp tills DLBC kommer ut.
Så mycket rykten om och när det kommer.

#21

Postad 13 april 2023 - 12:12

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Jag har en Trinnov Altitude 16 som jag köpte för 180 000 kr. Nu kostar den 215 000 och den har fått 2.1 HDMI kortet som är det enda kortet Trinnov inte tillverkar själv utan Cypress i Taiwan gör det. Sedan är DAC kortet som Audiosiencereview mätte utbytt på den. Trinnovs support är dock den bästa jag någonsin har mött. Har du något problem så hör de av sig samma dag. Så var det när jag saknade eARC och två timmar senare hör de av sig och såg att min Trinnov var på och undrade om de fick logga in på den vilket de fick och då installerade de eARC för de är en on-demand uppdatering då en av HDMI ingångarna måste offras för att få igång den. Sedan klagade jag på att mina subbsar inte fick något ljud och även då hörde de av sig samma dag och de tog över tre timmar innan felat hade hittats och hade rättats till. De visade sig att den preset jag lagrat mätningarna i var korrupt så det fixades till.    



#22

Postad 13 april 2023 - 17:37

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Jag har en Trinnov Altitude 16 som jag köpte för 180 000 kr. Nu kostar den 215 000 och den har fått 2.1 HDMI kortet som är det enda kortet Trinnov inte tillverkar själv utan Cypress i Taiwan gör det. Sedan är DAC kortet som Audiosiencereview mätte utbytt på den. Trinnovs support är dock den bästa jag någonsin har mött. Har du något problem så hör de av sig samma dag. Så var det när jag saknade eARC och två timmar senare hör de av sig och såg att min Trinnov var på och undrade om de fick logga in på den vilket de fick och då installerade de eARC för de är en on-demand uppdatering då en av HDMI ingångarna måste offras för att få igång den. Sedan klagade jag på att mina subbsar inte fick något ljud och även då hörde de av sig samma dag och de tog över tre timmar innan felat hade hittats och hade rättats till. De visade sig att den preset jag lagrat mätningarna i var korrupt så det fixades till.    

 

Jag har också hört liknande historier och det är VÄRLDSKLASS på dom.
Sådant är för mig värt mycket.

JBL har jag tyvärr hört sämre om, Marantz har alltid varit buggfri men samtidigt utvecklingsmässigt inte lika aktiv förens nu.
 



#23

Postad 14 april 2023 - 06:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Trinnov är i en klass för sig, på alla vis! Men det är ju den lilla detaljen att den betingar 200+ tkr. Men när väl den smockan är avklarad så är ägaren set for life. Processor är klar. Dock så är det ju så att alla har inte behovet och jag själv saknar endast idag möjligheten med peq, så lite hård upgrade för den anledningen. Men så fort man vill göra mer avancerade saker så är trollerilådan fantastisk.

 

Jag sitter själv och funderar på om jag ska ta smällen i närtid, men det skulle i så fall stoppa många andra idéer under lång tid som troligtvis skulle ge mer kortsiktigt. Men i långa loppet så är det aldrig fel med en Trinnov som hjärna. Dock så tror jag inte det skulle ge mig så stor ljudmässig fördel idag men den skulle antagligen ge det i framtiden.



#24

Postad 14 april 2023 - 10:25

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Jag har full förståelse att alla inte har råd med en Trinnov. Den hamnade i mitt hem under den värsta komponentbristen så med mycket pengar på banken gick ingenting att handla av det jag tänkt mig så jag kontaktade de som säljer Trinnov och undrade om de var i samma situation men de sa att Trinnov inte säljer något innan det finns i lager och Trinnov hade Altitude 16 i lager så det var bara att beställa.



#25

Postad 14 april 2023 - 21:46

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Mitt val står mellan

Trinnov för 215tkr kanske 230idag?

Eller

Marantz AV10 75.000kr
3st Lab Gruppen IPD steg så jag får 6x Atmos 25.000kr
2st JBL 4309 bakhögtalare till för 7.1.6 25.000kr
2st Lab 1000 steg för subbarna 5000kr
4st Subelement 40.000kr
Ny 140” projektorduk 25.000kr

195000kr

Så länge man får så mycket mera runt om som jag tror kommer ge en så mycket större skillnad än Trinnov så får Trinnov vänta

Kan det vara 0.5% av alla som har anläggning och kunna ta kostnaden för en Trinnov

Det är sjukt mycket pengar!
Men en dag ska jag äga en

#26

Postad 15 april 2023 - 08:40

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Min upplevelse av Marantz (förra generationen och äldre) är att jag alltid saknat en detaljer i ljudet och ljudbilden upplevs ofta lite diffus/grötig - inte så knivskarp som med dyrare processorer, svårt att bedömma vad det beror på, kanske dåliga kalibreringar eller rumspåverkan som i olika grader bidragit till detta. Har en polare som gick från Marantz -> Anthem AVM60 -> Trinnov. Trinnov lät konstigt nog bättre utan optimizer (manuell trim av nivåer och avstånd) än vad både Marantz och AVM60 gjorde med Audessy/ARC aktivt. Så en bra processor är mer än bara ett bra kalibreringssystem, finns mycket annat som måste bli rätt. Blir dock spännande att se hur nya AV10 presterar, särskilt i kombination med Dirac.  

 

Trinnov är bra men blir mycket pengar för en enskild del i anläggningen, Trinnov ger 5 års garanti med möjlighet att förlänga garantin ytterligare 5år – detta kostar 60KSEK och man får hela maskinen utbytt.  Den försäkringen bör man nog vara beredd att betala för. Då har man 10 helt bekymmersfria år och förhoppningsvis så håller ju den nya utbytta maskinen mer än de 5 nya åren man har förlängt garantin. 10år tänker jag att man kan våga räkna med att elektronik ska hålla även, men snittet är nog längre än så.



#27

Postad 15 april 2023 - 11:06

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag väljer idag mellan
Marantz AV10 och JBL SPD-58

Vill ha Dirac och inte ARC då jag tycker utvecklingen går snabbare och mera utvecklad på Dirac.

Vet inte varför man skulle lägga ytterligare 50k för Storm?

Så fall är Trinnov mitt endgame men pga ekonomiska svårigheter med den summan som dom flesta haha

Så får jag ta ett mellansteg.

Avm10 levereas med audyssey och dirac får man köpa till



#28

Postad 15 april 2023 - 11:43

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Avm10 levereas med audyssey och dirac får man köpa till


Yes det stämmer bra.

#29

Postad 17 april 2023 - 10:38

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Mitt val står mellan

Trinnov för 215tkr kanske 230idag?

Eller

Marantz AV10 75.000kr
3st Lab Gruppen IPD steg så jag får 6x Atmos 25.000kr
2st JBL 4309 bakhögtalare till för 7.1.6 25.000kr
2st Lab 1000 steg för subbarna 5000kr
4st Subelement 40.000kr
Ny 140” projektorduk 25.000kr

195000kr

Så länge man får så mycket mera runt om som jag tror kommer ge en så mycket större skillnad än Trinnov så får Trinnov vänta

Kan det vara 0.5% av alla som har anläggning och kunna ta kostnaden för en Trinnov

Det är sjukt mycket pengar!
Men en dag ska jag äga en

Vi tänker rätt lika! Jag hade gått på alternativet med fler prylar än bara Trinnov. Det kommer ge dig en större skillnad. Men att jag hade gjort likadant är just därför att även jag har begränsad budget. Helst så hade man velat klämma dit Trinnov OCH alla de andra sakerna. Rätt ofta är de som har en Trinnov en grupp som även satsar stort på övrig utrustning, iaf de jag känner. 
 

Förr eller senare har vi ändå en Trinnov



#30

Postad 17 april 2023 - 10:43

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Min upplevelse av Marantz (förra generationen och äldre) är att jag alltid saknat en detaljer i ljudet och ljudbilden upplevs ofta lite diffus/grötig - inte så knivskarp som med dyrare processorer, svårt att bedömma vad det beror på, kanske dåliga kalibreringar eller rumspåverkan som i olika grader bidragit till detta. Har en polare som gick från Marantz -> Anthem AVM60 -> Trinnov. Trinnov lät konstigt nog bättre utan optimizer (manuell trim av nivåer och avstånd) än vad både Marantz och AVM60 gjorde med Audessy/ARC aktivt. Så en bra processor är mer än bara ett bra kalibreringssystem, finns mycket annat som måste bli rätt. Blir dock spännande att se hur nya AV10 presterar, särskilt i kombination med Dirac.  

 

Trinnov är bra men blir mycket pengar för en enskild del i anläggningen, Trinnov ger 5 års garanti med möjlighet att förlänga garantin ytterligare 5år – detta kostar 60KSEK och man får hela maskinen utbytt.  Den försäkringen bör man nog vara beredd att betala för. Då har man 10 helt bekymmersfria år och förhoppningsvis så håller ju den nya utbytta maskinen mer än de 5 nya åren man har förlängt garantin. 10år tänker jag att man kan våga räkna med att elektronik ska hålla även, men snittet är nog längre än så.

Jag har liknande erfarenhet av Marantz. De låter fint, men ljudet är lite mer komprimerat och inte med så tydlig separation. Men även min erfarenhet är av äldre maskiner som 8802a. Nya AV10 kanske är grym?!

 

Håller också med om balansen i anläggningen. Det blir mkt budget på en del i anläggningen. Min take är att Trinnov blir än mer värdefull om man vill göra avancerade saker som att ha aktiva filter och time aligna ex en biampad lcr eller köra subbar i olika frekvensområden. 



#31

Postad 17 april 2023 - 11:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Är det någon här som jämfört dessa nya maskiner med Meridian G68+HD621?

 

Det är vad jag har nu, och det skulle vara roligt att höra från någon jämfört med dessa.



#32

Postad 21 april 2023 - 13:40

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Som allting beror det på hur man sätter upp dem - men kan ju din G68 rätt väl 😜 har testat dem båda i samma rum, och det är otroliga skillnader på vad man kan göra, och flera nivåer upp i ljudkvalitet mellan Meridian och Trinnov ☺️

Med vänlig hälsning,

/Pär

#33

Postad 22 april 2023 - 06:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Ja, är det nån som vet det så är det ju du! :) Hur lockande det än låter med en Trinnov så har jag fortfarande svårt att motivera mig själv att lägga så mycket pengar på en sån här apparat.

 

Har du, eller någon annan, någon uppfattning om Meridian jämfört med t.ex. Anthem AVM 70 eller Marantz AV10?

 

I går fick jag ett meddelande om att Monoprice HTP-1 finns att beställa nu: https://www.monopric...duct?p_id=37887

 

Senast jag fick sådana meddelanden var hösten 2021 och då var de redan slut igen när jag kollade några timmar efter att jag fått e-post. Nu ser jag att de fortfarande går att beställa, men jag är inte så säker på att det är en sån jag vill ha. Tycker mig ha läst om en del problem även med dessa.



#34

Postad 22 april 2023 - 06:30

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Monoprice HTP-1 blev "decapitated" av Amir,

 

https://www.audiosci...r-review.11416/

 

Dock så är testet från 2020 så möjligt att Monoprice fått ordning på den. Isf känns den intressant.


Redigerat av JONTRE, 22 april 2023 - 07:02.


#35

Postad 22 april 2023 - 07:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Monoprice HTP-1 blev "decapitated" av Amir,

 

https://www.audiosci...r-review.11416/

 

Dock så är testet från 2020 så möjligt att Monoprice fått ordning på den. Isf känns den intressant.

 

Amir borde få medalj för sitt jobb
Ju mer vi fuskbyggen som kan hittas ju bättre är det

Monoprice är annars ett knepigt företag, säljer Ytterst kompetenta subs och en massa billigt skräp ?!
Plus HTP-1 


Redigerat av johan b-lund, 22 april 2023 - 07:36.


#36

Postad 22 april 2023 - 08:35

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Varför ”chansa”? HTP-1 kanske är skaplig, men det finns som sagt saker som pekar åt motsatsen plus att om man får problem med den så är det inte helt okomplicerat med support. 
 

Erik, gå på ngt som du vet kommer bli bra och kan få kvalificerad support i SE! Både Avm70 eller Av10 kommer leverera och det är mest en smaksak vilken du väljer. ARC vs Audessey med option på Dirac. 



#37

Postad 22 april 2023 - 11:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Ja, är det nån som vet det så är det ju du! :) Hur lockande det än låter med en Trinnov så har jag fortfarande svårt att motivera mig själv att lägga så mycket pengar på en sån här apparat.

Har du, eller någon annan, någon uppfattning om Meridian jämfört med t.ex. Anthem AVM 70 eller Marantz


Jag tycker att Anthem är en ”minitrinnov”, både med logisk uppbyggnad, och gillar ARC betydlig mer än Dirac. AVM70, och framförallt AVM90 kommer bägge att ge ett betydligt bättre ljud än Meridian - även om Meridian är bättre än Marantz IMO.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#38

Postad 29 april 2023 - 01:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack för alla svar ovan! Beklagar att jag dröjt med att kommentera, men det är mycket resa och arbete nu. Gör nu ett försök med kommentarer i tur och ordning nedan.

 

Monoprice HTP-1 blev "decapitated" av Amir,

 

https://www.audiosci...r-review.11416/

 

Dock så är testet från 2020 så möjligt att Monoprice fått ordning på den. Isf känns den intressant.

 

Ja, jag har också läst det där en gång. Nu var det ett tag sen jag läste tråden, men om jag inte minns fel så var inte alla överens med Amir om allt. Jag har för mig att det var något om mätningarna som Amir höll med om att det skulle gjorts annorlunda, men han ville ändå inte ändra i sin ursprungliga text.

 

Jag kanske missförstått det hela, men vad jag förstår så mäter Monoprice HTP-1 egentligen rätt bra.



#39

Postad 29 april 2023 - 01:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Amir borde få medalj för sitt jobb
Ju mer vi fuskbyggen som kan hittas ju bättre är det

Monoprice är annars ett knepigt företag, säljer Ytterst kompetenta subs och en massa billigt skräp ?!
Plus HTP-1 

 

Ja, det är ofta intressant att läsa hans tester, även om jag inte läst så många.

 

Sen är det bara att hålla med om Monoprice för övrigt. Det som dock talar emot är väl att även en del bättre grejer är tillverkade i Kina. Vad jag förstått är en del slutsteg ATI under skalet. 



#40

Postad 29 april 2023 - 01:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Varför ”chansa”? HTP-1 kanske är skaplig, men det finns som sagt saker som pekar åt motsatsen plus att om man får problem med den så är det inte helt okomplicerat med support. 
 

Erik, gå på ngt som du vet kommer bli bra och kan få kvalificerad support i SE! Både Avm70 eller Av10 kommer leverera och det är mest en smaksak vilken du väljer. ARC vs Audessey med option på Dirac. 

 

Svaret på varför skulle väl kunna vara att det ändå verkar finnas rätt många nöjda ägare, som är väldigt aktiva och delar erfarenheter på t.ex. AVSForum.

 

Andra orsaker till varför skulle kunna vara att den har t.ex. manuell PEQ och Auro-3D. Vissa tycker att Dirac är att föredra, det har också HTP-1. Det är dessutom ny firmware på gång för DTS:X Pro och senare Dirac ART: https://www.avsforum...4#post-62500473

 

Därmed inte sagt att jag är övertygad om att Monoprice HTP-1 är bättre än Anthem AVM 70, men jag tycker ändå att det är en intressant apparat. Om man ändå är i USA och har en rymlig resväska så bli kostnaden ungefär samma, inklusive lite Dirac-uppgraderingar.

 

Support är det ändå rätt glest med i mina trakter. För att ha närmast till det så borde jag nog ändå välja Trinnov. :)



#41

Postad 29 april 2023 - 02:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag tycker att Anthem är en ”minitrinnov”, både med logisk uppbyggnad, och gillar ARC betydlig mer än Dirac. AVM70, och framförallt AVM90 kommer bägge att ge ett betydligt bättre ljud än Meridian - även om Meridian är bättre än Marantz IMO.

Med vänlig hälsning,

/Pär

 

Tack Pär, roligt att höra att du tycker så!

 

Jag vet ju att min gamla Meridian-kombination ändå stått sig bra mot många nyare apparater. Därför har jag varit lite fundersam på om ett nytt försteg (i den inte alltför dyra klassen) verkligen låter bättre i stereo och 5.1. Att det sen ger nya möjligheter för bioljud är en annan sak.



#42

Postad 29 april 2023 - 07:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tack Pär, roligt att höra att du tycker så!

 

Jag vet ju att min gamla Meridian-kombination ändå stått sig bra mot många nyare apparater. Därför har jag varit lite fundersam på om ett nytt försteg (i den inte alltför dyra klassen) verkligen låter bättre i stereo och 5.1. Att det sen ger nya möjligheter för bioljud är en annan sak.

Beroende på vad du tycker om rumskorrigering av senaste snitt, risk för haksläpp finns !



#43

Postad 29 april 2023 - 10:04

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja, vad ett modernt kalibrersystem kan åstadkomma är inte försumbart. Det är tydlig skillnad! I mitt fall så kom det fram mängder med detaljer jag inte hört plus att basen blev tightare och mer detaljrik. 



#44

Postad 30 april 2023 - 02:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Egentligen så har jag väl inget emot automatisk rumskorrigering, av den enkla anledningen att jag inte har kunskap att ifrågasätta om det fungerar.

 

När jag installerade min IB-sub så fick jag hjälp (av Allramified för de som vet vem det är) att ställa in den. Den har en egen manuell EQ som krävs för att de element jag har (BMS 18N862) ska funka i en IB, så det handlar inte om rumskorrigering. När subben väl var inställd så gick vi vidare med att ställa in basen för golvhögtalarna (Revel Performa3 F208). Allram konstaterade att Meridians system MRC gjorde väldigt försiktiga justeringar av tonkurvan och föredrog att göra egna mätningar och använda förstegets manuella PEQ för att få till en fin tonkurva i mitt rum (bilder finns i mitt galleri).

 

Detta är väl anledningen till att jag hängt upp mig lite på att ett försteg ska ha även manuell PEQ, om man inte blir nöjd med det automatiska systemet. Det är mycket möjligt att jag bör släppa detta och lita på att systemen blivit bättre än ett 20 år gammalt system från Meridian, som ändå ansågs bra på sin tid.



#45

Postad 30 april 2023 - 07:51

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

ARC mfl har massor med möjligheter att forma target curve. Visst hade det varit ännu bättre om de också adderat peq men just nu saknar inte jag det iaf. Sen är kompenseringen så mkt mer än peq. Helheten med alla detaljer som framträder samtidigt som basen är under nära total kontroll är grymt. Bubblan blir också på en annan nivå när nivåer matchas och tidkompensering görs. Lägg target curve och högtalarna matchar varandra mer. 
 

Kikade på Dune igår och det är galet vad bra det låter. Det ljudspåret är ett av de bästa, referens för mig. 



#46

Postad 30 april 2023 - 08:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Precis som DPC säger det är ganska mycket som händer
Jag kan inte Anthems system men Dirac kan jag utan och innan och jag misstänker att alla system har släktskap

Det finns vissa saker som måste justeras för välljud och det görs lättast med FIR filter
Sen kan tillverkarna skriva kod, ta avsteg som man själv vill
I Diracs fall tex så offrar man en del av den "perfekta" frekvensgången för bättre fas / impuls = bättre fokus och 3D

Men man kan alltid justera target i efterhand och faskorrigering följer med  :) 

 



#47

Postad 30 april 2023 - 13:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack igen för era svar! Det blir säkert bra, om jag lyckas lära mig ett sånt där system. :)

 

Tanken är att jag först ska göra i ordning med högtalare, slutsteg och kablar (saknar bara lite kabel), sen ska jag köpa försteg och bara byta ut. Dålig ränta på försteg som blir stående i kartong innan det kommer till användning... Tyvärr är det lite dåligt med tid hemma nu, och snart ska båten göras klar för sjösättning...



#48

Postad 30 april 2023 - 17:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tack igen för era svar! Det blir säkert bra, om jag lyckas lära mig ett sånt där system. :)

 

Tanken är att jag först ska göra i ordning med högtalare, slutsteg och kablar (saknar bara lite kabel), sen ska jag köpa försteg och bara byta ut. Dålig ränta på försteg som blir stående i kartong innan det kommer till användning... Tyvärr är det lite dåligt med tid hemma nu, och snart ska båten göras klar för sjösättning...

Mätning, inställning är oftast inte svårare än något annat, så även gamla hundar kan lära sig  :D



#49

Postad 01 maj 2023 - 20:44

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Det är ingen som slår ett slag för Emotiva? Fick väl bra recensioner i Hemmabiotidningen. 

 

Hur står sig Yamaha CX-5200 mot de som diskuteras? 



#50

Postad 04 maj 2023 - 14:28

Bioboden
  • Bioboden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Intressant diskussion...

 

Jag hade Emotiva RMC-1 ett tag och tycker att den rent ljudmässigt presterade väldigt bra. Köpte den innan Dirac kom med en uppdatering så jag har kört den både med och utan men Dirac gjorde en stor skillnad när jag väl fick lite hjälp med att ratta in allt på rätt sätt.

 

Jag personligen hade väl tur då jag inte blev lika drabbad som vissa andra av alla buggar, men visst där fanns en bug i bass management som var rätt jobbig.

Dessutom var den rätt seg i navigering av menyn som även den kändes gammalmodig i sammanhanget. Men om man bara tänker på hur den lät så var det en bra maskin, ett klart steg upp från Marantz 8802 som jag hade innan Emotiva.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.