Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG RD-JT92 *

1220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 17 november 2004 - 15:57

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Den lokale handlaren här i Norsjö säljer den för 12 900:- inkl. ett hembiopaket med sex högtalare, dvd-spelare och duk.

Rätt bra pris va? 


Jag hoppas hoppas hoppas att du har rätt men vågar nästan sätta tänderna på att det är 91:an du pratar om.

#202

Postad 17 november 2004 - 16:12

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Den lokale handlaren här i Norsjö säljer den för 12 900:- inkl. ett hembiopaket med sex högtalare, dvd-spelare och duk.

Rätt bra pris va? 


Jag hoppas hoppas hoppas att du har rätt men vågar nästan sätta tänderna på att det är 91:an du pratar om.

Hihi, tänkt vad fel det kan bli ibland.

*kryper tillbaks under min sten och raderar mitt tidigare inlägg*

#203

Postad 18 november 2004 - 20:28

Unregisteredb58f892e
  • Unregisteredb58f892e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Japp då va man ägare av en JT-92:a....

En fråga bara.... är det någon av er som köpt den som lyckats verifiera om det är "fler" färger än RGB på denna ?
Enligt LG:s spec ska det ju va (Rött,Grönt,Blått,Cyan,Magenta och vitt)....men det verkar ju inte stämma för fem öre vad jag kan se.

Färgerna är ju väldigt bra ändå...men det är ju konstigt om inte specen stämmer på en sån viktig punkt.


/Thomas

#204

Postad 18 november 2004 - 22:13

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

En fråga bara.... är det någon av er som köpt den som lyckats verifiera om det är "fler" färger än RGB på denna ?
Enligt LG:s spec ska det ju va (Rött,Grönt,Blått,Cyan,Magenta och vitt)....men det verkar ju inte stämma för fem öre vad jag kan se.

!!! Har du redan öppnat den? Låter ju så på din beskrivning, då lär du ju se färghjulet, eller sitter det dolt på något sätt?

#205

Postad 18 november 2004 - 23:57

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
upp och ner?

det spelar ingen roll alltså hur man vänder den?
skulle behöva ha den i linje med överkant på bilden... finns det isåfall
ben på båda sidor?

:)

Redigerat av Unregistered8de98e76, 18 november 2004 - 23:58.


#206

Postad 19 november 2004 - 10:09

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

upp och ner?

det spelar ingen roll alltså hur man vänder den?
skulle behöva ha den i linje med överkant på bilden... finns det isåfall
ben på båda sidor?

:)

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt din fråga ;) ;), men jag chansar lite på ett svar?

Projektorn kan vändas upp och ner t.ex vid takmontering...och det går alltså bra.
Vad menar du med "överkant på bilden"? Min projektor sitter monterad på ett stag och släde som är 13 cm. Överkanten av bilden på min duk är 18 cm, och då måste jag även luta projektorn lite svagt bakåt.

Det finns inga "ben" på översidan av projektorn, men monteringshål för en släde till takstativet...och det går säkert att montera typ typ "fötter" där, om så önskas.

mvh Mats N

#207

Postad 19 november 2004 - 10:22

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Min projektor sitter monterad på ett stag och släde som är 13 cm. Överkanten av bilden på min duk är 18 cm, och då måste jag även luta projektorn lite svagt bakåt.

Har jag förstått rätt att överkanten av duken börjar 18cm från taket? Och att du har projektorn bakåtlutad (linsen mot taket) på ett stativ som är 13 cm? Innebär det att den skjuter med några % plus offset trots allt? Eller har jag missförstått?

Manor du får väldigt gärna lägga in lite bilder om du har möjlighet.

#208

Postad 19 november 2004 - 13:50

berg
  • berg
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Någon som har klurat ut ett bra sätt att kolla på tv via denna projektor? Ska man köra scart från digitalboxen till projektorns VGA?

Skulle i vara intressant att se hur kvalitén blir vid tv tittande.

Berg

Redigerat av berg, 19 november 2004 - 13:52.


#209

Postad 19 november 2004 - 14:50

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

upp och ner?

det spelar ingen roll alltså hur man vänder den?
skulle behöva ha den i linje med överkant på bilden... finns det isåfall
ben på båda sidor?

:)

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt din fråga :( ;), men jag chansar lite på ett svar?

Projektorn kan vändas upp och ner t.ex vid takmontering...och det går alltså bra.
Vad menar du med "överkant på bilden"? Min projektor sitter monterad på ett stag och släde som är 13 cm. Överkanten av bilden på min duk är 18 cm, och då måste jag även luta projektorn lite svagt bakåt.

Det finns inga "ben" på översidan av projektorn, men monteringshål för en släde till takstativet...och det går säkert att montera typ typ "fötter" där, om så önskas.

mvh Mats N

Hej Manor! ;)


Jag rita på en bild här på ungifär hur jag har tänkt mig
http://w1.737.telia..../image_0001.jpg


som du ser så är manualbilden uppochner
och jag vill ställa den på en väggmonterad konsol....
---> bilden kommer skjuta neråt, vilket jag vill åt
man vill ju inte ha hyllan i nacken :D

...så jag undrar om man kan lägga den så..?
eller måste jag ha takfäste?

#210

Postad 19 november 2004 - 18:44

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Nu är min Lg på gång(hoppas jag). Beställde min LG förra torsdagen från CC.I dag skickar Jimmy en ny projektor. Duken kom fram igår efter att den har suttit i Örebro ett par dagar, men projen finns nog hos nån mindre ärlig person ;) Jag har svårt att tro att duken har ramlat ner bakom nån låda och fastnat där några dagar. Skulle inte förvåna mig om duken oxo var på väg till svarta marknaden,som jag TROR att min maskin nu finns på. Posten har slarvat med nån ansällning tror jag. ;) Men jag är glad för att Cinema Jimmy ställer upp och skickar en ny, annars hade jag fått vänta en månad på besked. Måste säga att fast jag ännu inte fått min proje så är jag mycket nöjd med behandligen från Jimmys sida. All heders till den mannen. :)

Edit: Är det nån som har gjort nått hemmabygge för takfäste. Fundera på Biltetema och deras högtalarfästen.

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 19 november 2004 - 18:48.


#211

Postad 19 november 2004 - 21:46

Unregisteredb58f892e
  • Unregisteredb58f892e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

En fråga bara.... är det någon av er som köpt den som lyckats verifiera om det är "fler" färger än RGB på denna ?
Enligt LG:s spec ska det ju va (Rött,Grönt,Blått,Cyan,Magenta och vitt)....men det verkar ju inte stämma för fem öre vad jag kan se.

!!! Har du redan öppnat den? Låter ju så på din beskrivning, då lär du ju se färghjulet, eller sitter det dolt på något sätt?

Nä det får dröja ett tag till <_<

Suttit och viftat med en penna franför linsen å försökt se dessa cyan, magenta nynser...men icket...ser bara RGB :P .

/TH

#212

Postad 20 november 2004 - 08:02

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Undrar bara ifall ni har sett några lampriser någonstans på nätet. Har ju inte fått apparaten ens men det är alltid kul att veta vad päronet kostar.

#213

Postad 20 november 2004 - 09:05

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Om du läser hela tråden nämns priser i 2000kr klassen. Har dock inte sett nån butik som säljer dom än.

Redigerat av greveriff, 20 november 2004 - 09:05.


#214

Postad 20 november 2004 - 09:11

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Någon som har klurat ut ett bra sätt att kolla på tv via denna projektor? Ska man köra scart från digitalboxen till projektorns VGA?

Skulle i vara intressant att se hur kvalitén blir vid tv tittande.

Berg

Jag har kopplat LG:n till min Sony DVD-recorder (HX900), och det ger en väldigt bra TV-bild (också). Jag kör komponent progressiv, och tycker att bilden är kanon. Fördelen som jag ser det med en DVD-recorder är att du bara behöver använda en uppsättning kablar, och kan då ta ut TV, satellit, DVD och inspelat material...och jag antar att det inte är några problem att även koppla in Xbox:en genom den...om så önskas.

mvh Mats N

#215

Postad 20 november 2004 - 09:15

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Hej Manor!  <_<


Jag rita på en bild här på ungifär hur jag har tänkt mig
http://w1.737.telia..../image_0001.jpg


som du ser så är manualbilden uppochner
och jag vill ställa den på en väggmonterad konsol....
---> bilden kommer skjuta neråt, vilket jag vill åt
man vill ju inte ha hyllan i nacken   :P

...så jag undrar om man kan lägga den så..?
eller måste jag ha takfäste?

Hej !

Jag tror att det går bra att lägga den så, men förlagsvis fixa tre "fötter" som du fäster med M3-skruvar i de hål som är avsedda för monteringen av takstativ.

mvh Mats N

#216

Postad 20 november 2004 - 09:21

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Om du läser hela tråden nämns priser i 2000kr klassen. Har dock inte sett nån butik som säljer dom än.

Jo jag vet det. <_< Mailade till LG sverige och fick svaret att de skulle ligga på 2000 talet enkronor, Men som du säger så har jag inte sett detta. Så det var därför mitt inlägg skrevs :P

#217

Postad 20 november 2004 - 09:24

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Min projektor sitter monterad på ett stag och släde som är 13 cm. Överkanten av bilden på min duk är 18 cm, och då måste jag även luta projektorn lite svagt bakåt.

Har jag förstått rätt att överkanten av duken börjar 18cm från taket? Och att du har projektorn bakåtlutad (linsen mot taket) på ett stativ som är 13 cm? Innebär det att den skjuter med några % plus offset trots allt? Eller har jag missförstått?

Manor du får väldigt gärna lägga in lite bilder om du har möjlighet.

Hej !

Se Absorbentens bifogade länk...samma symptom blir det om man använder ett takstativ. Jag tror att överkanten på duken skulle vara 10 cm lägre än takstativets längd (13 + 10 = 23 cm i mitt fall)...för att slippa luta projektorn något bakåt (på 4 meters avstånd). Det kanske står någonstans hur många % "snett" den skjuter, och då går det väl att räkna ut det exakt på millimetern <_<.

Jag kanske ska tillägga att jag inte upplever något problem med min montering. Bilden är kanske 1 cm smalare i nederkant än ovankant av duken, och det kan man lätt leva med (och då menar jag en bild som täcker hela duken). Många DVD-filmer (de flesta) kör ju med ett annat format som ger en "rand" upp och nertill och då är ju skillnaden än mindre.

mvh Mats N

#218

Postad 20 november 2004 - 11:02

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Hej Manor!  <_<


Jag rita på en bild här på ungifär hur jag har tänkt mig
http://w1.737.telia..../image_0001.jpg


som du ser så är manualbilden uppochner
och jag vill ställa den på en väggmonterad konsol....
---> bilden kommer skjuta neråt, vilket jag vill åt
man vill ju inte ha hyllan i nacken   <_<

...så jag undrar om man kan lägga den så..?
eller måste jag ha takfäste?

Hej !

Jag tror att det går bra att lägga den så, men förlagsvis fixa tre "fötter" som du fäster med M3-skruvar i de hål som är avsedda för monteringen av takstativ.

mvh Mats N

tackar för svaret! :P

jag må va trög, men har aldrig haft en projektor, hehe
alltså knappsatsen behöver ej vara mot golvet?
kan bilden skjuta neråt fast den står normalvänd?

för enligt bilden kommer den isåfall projecera halva mitt tak?
går det att ställa in så att den skjuter neråt?
vore ju skönt att ha knappsatsen fri uppåt om den står på konsoll

hade gött!

#219

Postad 20 november 2004 - 11:07

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Var köper man de M3.0-skruvar som projektorn ska fästas med i stativet? Tänkte köra en lösning utan stativ så jag behöver lösa skruvar. Nån som vet?

#220

Postad 20 november 2004 - 11:12

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Var köper man de M3.0-skruvar som projektorn ska fästas med i stativet? Tänkte köra en lösning utan stativ så jag behöver lösa skruvar. Nån som vet?

Biltema,obs,cleas ohlsson mm

#221

Postad 20 november 2004 - 11:13

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

NU är testet uppdaterat REJÄLT! OJOJOJOJ vilken skillnad det blev med progressiv komponent OCH vitbalans genom servicemenyn... hehe... kolla själva här:
Uppdaterat test av LG-JT92  <_<  :P  <_<


Tjena!
tack för en bra sajt!! toppen!

Tänkte fråga dig om vilken dukfärg du skulle rekomendera till 92an?
Jag är lite svag för svärta.. hehe

Det kanske finns någon sida med gråskala så man kan få sig en uppfattning?
För det är inte tal om vit duk längre va?

hade gött! :(

Redigerat av Unregistered8de98e76, 20 november 2004 - 11:14.


#222

Postad 20 november 2004 - 12:36

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

jag må va trög, men har aldrig haft en projektor, hehe
alltså knappsatsen behöver ej vara mot golvet?
kan bilden skjuta neråt fast den står normalvänd?

för enligt bilden kommer den isåfall projecera halva mitt tak?
går det att ställa in så att den skjuter neråt?
vore ju skönt att ha knappsatsen fri uppåt om den står på konsoll

hade gött!

Hej igen !

Äsch, sorry...det är jag som är trög.

Jag vet inte om du kan ha knappsatsen nedåt, och det är ju så du måste ha den för annars projeceras ju halva ditt tak (som du beskrev det).

Ett alternativ till att lägga den på en hylla är kanske att montera projektorn under din hylla, denna lösning har jag sett en annan ha på forumet. Montera t.ex fast ett takstativ under hyllan. Då har du ju också plats över på hyllan att lägga grejor på <_<. Det smidiga med ett takstativ lösningen (åtminstone det SMS Areo som jag köpte) är att projektorn är rörlig i alla riktningar så att du kan justera in allt. Därefter så drar man bara åt en skruv och voila :P.

Lycka till / Mats N

#223

Postad 20 november 2004 - 13:03

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

jag må va trög, men har aldrig haft en projektor, hehe
alltså knappsatsen behöver ej vara mot golvet?
kan bilden skjuta neråt fast den står normalvänd?

för enligt bilden kommer den isåfall projecera halva mitt tak?
går det att ställa in så att den skjuter neråt?
vore ju skönt att ha knappsatsen fri uppåt om den står på konsoll

hade gött!

Hej igen !

Äsch, sorry...det är jag som är trög.

Jag vet inte om du kan ha knappsatsen nedåt, och det är ju så du måste ha den för annars projeceras ju halva ditt tak (som du beskrev det).

Ett alternativ till att lägga den på en hylla är kanske att montera projektorn under din hylla, denna lösning har jag sett en annan ha på forumet. Montera t.ex fast ett takstativ under hyllan. Då har du ju också plats över på hyllan att lägga grejor på <_<. Det smidiga med ett takstativ lösningen (åtminstone det SMS Areo som jag köpte) är att projektorn är rörlig i alla riktningar så att du kan justera in allt. Därefter så drar man bara åt en skruv och voila <_<.

Lycka till / Mats N

ahaa okej, nu förstår jag helt :P
ska klura lite, så kanske jag kommer fram till en lösning som passar

#224

Postad 21 november 2004 - 20:27

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Priset på denna apparat är juh mkt trevligt.... Faktiskt lika trevligt som bilden tycker jag!!! Men jag har ett problem, jag oroar mig för att den "låga" upplösningen kommer vara et problem på sikt!! Iofs är det långt (antar jag) tills jag kommer kika på HDTV material och dessutom kommer jag de närmaste åren inte ha en duk större än 78'' (ungefär 170-180bred)... Så min oro kanske är obefogad...ELLER? Hur upplever ni det som nyblivna ägare till denna fina projje! ÄR upplösningen fullt tillräcklig? Kan även upplysa om att jag kommer nästan aldrig spela på projjen, iaf inte PC, vore om man köper PS2 eller XBox!
Har länge funderat på BenQ,sen Panna700 och Z3. MEn DLP ÄR i min smak skönare!!! :)

Redigerat av ippo, 21 november 2004 - 20:28.


#225

Postad 21 november 2004 - 20:55

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Såg att hembiobutiken.se skriver att det är ett DCDi-chip från Faroudja, men det stämmer väl ej? Var ju en av skaerna som Bigscreen rackade ner på, de-interlacingen alltså!

#226

Postad 21 november 2004 - 21:47

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Priset på denna apparat är juh mkt trevligt.... Faktiskt lika trevligt som bilden tycker jag!!! Men jag har ett problem, jag oroar mig för att den "låga" upplösningen kommer vara et problem på sikt!! Iofs är det långt (antar jag) tills jag kommer kika på HDTV material och dessutom kommer jag de närmaste åren inte ha en duk större än 78'' (ungefär 170-180bred)... Så min oro kanske är obefogad...ELLER? Hur upplever ni det som nyblivna ägare till denna fina projje! ÄR upplösningen fullt tillräcklig? Kan även upplysa om att jag kommer nästan aldrig spela på projjen, iaf inte PC, vore om man köper PS2 eller XBox!
Har länge funderat på BenQ,sen Panna700 och Z3. MEn DLP ÄR i min smak skönare!!!  :)

tror absoult inte att upplösningen är något problem om du bara skall kolla på film och speciellt inte om du har en 78" duk. jag såg en mt200 med samma upplösningen på en 240 cm bred skärm och ställde mig 1 meter från skärmen och visst såg man screendoor (väldigt lite) men från ca 3 meter stördes inte jag av det alls (och då var det en 240 cm bred bild).

skall själv förmodligen satsa på en hs50 då jag förmodligen kommer använda projjen till datorn m.m.

sedan angående hdtv så kommer inte det till sverige på ett bra tag även hddvd lär dröja innan det har etablerat sig på marknaden. och man behåller inte en projje mer än ca ett år eller :rolleyes: :o

Redigerat av ZoomAir, 21 november 2004 - 21:49.


#227

Postad 22 november 2004 - 00:59

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Sitter för tillfället 3 meter ifrån en bild på ca 70" (har inte hunnit montera projektorn än, den står på ett bord). För film märks ingen "pixlighet" alls enligt min mening. Däremot har jag provat att surfa på datorn uppkopplad till projektorn och det ser inte alltför snyggt ut.

#228

Postad 22 november 2004 - 07:00

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Sitter för tillfället 3 meter ifrån en bild på ca 70" (har inte hunnit montera projektorn än, den står på ett bord). För film märks ingen "pixlighet" alls enligt min mening. Däremot har jag provat att surfa på datorn uppkopplad till projektorn och det ser inte alltför snyggt ut.

Jag sitter 3,5 meter ifrån en 234cm bred bild (cirka 100"), och har heller inget problem med bilden.

mvh Mats N

#229

Postad 22 november 2004 - 07:03

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Priset på denna apparat är juh mkt trevligt.... Faktiskt lika trevligt som bilden tycker jag!!! Men jag har ett problem, jag oroar mig för att den "låga" upplösningen kommer vara et problem på sikt!! Iofs är det långt (antar jag) tills jag kommer kika på HDTV material och dessutom kommer jag de närmaste åren inte ha en duk större än 78'' (ungefär 170-180bred)... Så min oro kanske är obefogad...ELLER? Hur upplever ni det som nyblivna ägare till denna fina projje! ÄR upplösningen fullt tillräcklig? Kan även upplysa om att jag kommer nästan aldrig spela på projjen, iaf inte PC, vore om man köper PS2 eller XBox!
Har länge funderat på BenQ,sen Panna700 och Z3. MEn DLP ÄR i min smak skönare!!!  :)

Hej !

Jag tror att du kommer att bli mer än nöjd med denna projektor. Om/när/var/hur HDTV slår igenom i Sverige så har det säkert hänt en massa med projjarna så att det finns läge att fundera på en uppgradering ändå. Det är ju bara att titta på hur mycket som har hänt de senaste två åren med projektorerna...både i fråga om bild, pris samt ljudnivå.

mvh Mats N

#230

Postad 22 november 2004 - 16:43

Unregisteredb58f892e
  • Unregisteredb58f892e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Såg att hembiobutiken.se skriver att det är ett DCDi-chip från Faroudja, men det stämmer väl ej? Var ju en av skaerna som Bigscreen rackade ner på, de-interlacingen alltså!

JT-92:an har absolut ingen bra deinterlacer... precis som Bigscreen säger.

När jag körde min DVD via S-VHS (till JT-92) så trodde jag att DVD-spelaren gått sönder på nått vis.... var diverse konstigheter som jag trodde var "mpeg-fel"... men som tydligen försvann när jag körde progressivt.

Det ser ut som att JT-92:an försöker hitta olika objekt i bilden och använda denna information för deinterlacing. Det lyckas absolut inte bra, utan man ser istället hur delar av bilden inte rör sig med övriga delar.... tex ett ögonbryn som släpar efter.

Så ni som vill ha kvalitet bör köra VGA eller DVI..... jag kör nu VGA i brist på DVI kabel och det fungerar väldigt bra. Liten tendens till överstyrning på vitt ibland men annars helt OK.

Jag hoppas att deinterlacingen kan bli bättre med mjukvaruuppgraderingar... om de är smarta så bör de koppla ur all "intelligent" hantering av bilden och köra nån enklare deinterlacing-mode som den kanske klarar av istället.

/TH

#231

Postad 22 november 2004 - 18:56

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Priset på denna apparat är juh mkt trevligt.... Faktiskt lika trevligt som bilden tycker jag!!! Men jag har ett problem, jag oroar mig för att den "låga" upplösningen kommer vara et problem på sikt!! Iofs är det långt (antar jag) tills jag kommer kika på HDTV material och dessutom kommer jag de närmaste åren inte ha en duk större än 78'' (ungefär 170-180bred)... Så min oro kanske är obefogad...ELLER? Hur upplever ni det som nyblivna ägare till denna fina projje! ÄR upplösningen fullt tillräcklig? Kan även upplysa om att jag kommer nästan aldrig spela på projjen, iaf inte PC, vore om man köper PS2 eller XBox!
Har länge funderat på BenQ,sen Panna700 och Z3. MEn DLP ÄR i min smak skönare!!!  :)

Hej !

Jag tror att du kommer att bli mer än nöjd med denna projektor. Om/när/var/hur HDTV slår igenom i Sverige så har det säkert hänt en massa med projjarna så att det finns läge att fundera på en uppgradering ändå. Det är ju bara att titta på hur mycket som har hänt de senaste två åren med projektorerna...både i fråga om bild, pris samt ljudnivå.

mvh Mats N

Manor, kör du på grayline eller helvit duk till 92an? :)

#232

Postad 23 november 2004 - 08:33

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Manor, kör du på grayline eller helvit duk till 92an?  :)

Hej !

Jag kör med en helvit Draperduk (234cm) från CC. Jag gick helt på deras rekommendation då jag har "noll koll" och är ny i projektor/duk djungeln :). Det fungerar kalasbra, tycker jag.

Det största problemet är att bilden är så otroligt mycket bättre än min gamla bakprojektor-TV så att man blir deppig när bakprojjen används :D.

mvh Mats N

#233

Postad 23 november 2004 - 13:14

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Glömde en detalj... Hur många är det som kör från HTPC? Hur fungerar det? VGA/DVI?? :D

#234

Postad 23 november 2004 - 14:08

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Hittills har jag kört min projektor via laptop och den medföljande vga-kabeln. Bilden för film har varit klart godkänd. Ett irriterande grönstick som jag trodde berodde på färgen på mina väggar men som kanske har med projektorn att göra enligt recensionen på bigscreen. Tycker även att blått och rött varit lite oroliga. Vidare så har jag inte lyckats få laptopen att ge 16:9 bild till projektorn. nåt knas är det på vägen för 16:9 bilden blir bara hoptryckt utdragen 4:3. Har inte orkat pula så mycket med inställningarna eftersom jag ändå får hem nya dvd-recorder senare i veckan (hoppas, hoppas). Rörelser funkar jättebra, har inga artefakter eller konstigheter vare sig vid uppspelning av DVD eller divx och xvid. För surfning tycker jag att upplösningen är för dålig. Text blir svårläst. Nintendo funkar bra.

#235

Postad 23 november 2004 - 16:43

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Har lusläst nästan varje tråd på detta forum (tog ca 1 vecka) :-) Men så är det att vara grön på projjar, I Bigscreens trevliga test om 92:an så näms
+ Bilden via DVI och YPbPr
Min DVD spelare Sony DVP 725D har YCbCr (som förmodligen inte alls är digital utan YPbPr), utgångar men det står ingenstans att den är progressiv.
Därimot kan jag tänka mig att den är de-interlaced och enligt testet ska ju detta bli bra bild (om man justerar bort grönsticket) Har mailat sony men väntar på svar. Är det någon som har visdom i detta.

Vad jag vet är
YCbCr digital signal
YPbPr analog signal
Interlace- uppdelning av signal 24 delbilder/sec som på gamla goda crt rörs teknik
Progressiv- fördubbling av antalet linjer

Rätta mig gärna om jag har fel, kunde inte hitta ngt bra ställe att posta detta på.
Kommer jag att få ut det bästa av en LG 92:a från min Sony ?
Mycket tacksam för svar.

#236

Postad 23 november 2004 - 20:50

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått hem min första proje, LG:n. Måste säga att bilden är kanon direkt ur lådan. :D Tänkte att jag skulle försöka att ändra till BigScreens inställningar som han föreslog. Nu till problemet, jag fattar inte riktigt vart han ändrar sina inställningar. Ni som kan detta,under vilken siffra i menyn ska jag gå,(gärna undermappar oxo) för ändringar. Det står lixom inte så att jag fattar. :lol:

#237

Postad 23 november 2004 - 23:08

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Har nu äntligen fått hem min första proje, LG:n. Måste säga att bilden är kanon direkt ur lådan.  :D Tänkte att jag skulle försöka att ändra till BigScreens inställningar som han föreslog. Nu till problemet, jag fattar inte riktigt vart han ändrar sina inställningar. Ni som kan detta,under vilken siffra i menyn ska jag gå,(gärna undermappar oxo) för ändringar. Det står lixom inte så att jag fattar. :D

Hej !

Jag antar att det är servicemenyerna som du har problem med. Det hade jag också, men jag tror att jag fick det rätt tillslut :lol:.

Den meny där du ställer in rött och blått hittade jag i undermeny 5 (tror jag) i servicemenyn. Den andra inställningen som skulle göras (från värde 5 till värde 10) har jag för mig att man hittade direkt utan problem.

Jag uppfattade min bild som bättre efter BigScreen justeringen, och är fortfarande lika imponerad när jag drar igång en film framåt kvällen :lol:.

mvh Mats N

#238

Postad 24 november 2004 - 10:07

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Kanske var något otydlig. Tänker köpa mig en LG JT92
Har en DVD som ger komponent YCbCr ut,
Betyder det att det kommer bli bra bild i LG projjen eller måste signalen in vara progressiv? Är YCbCr de-interlaced? :wub:
tacksam för svar
Tack för ett kanonbra forum

#239

Postad 24 november 2004 - 19:16

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Kanske var något otydlig. Tänker köpa mig en LG JT92
Har en DVD som ger komponent YCbCr ut,
Betyder det att det kommer bli bra bild i LG projjen eller måste signalen in vara progressiv?  Är YCbCr de-interlaced?  :wub:
tacksam för svar
Tack för ett kanonbra forum

Hej !

Nej, du var nog inte otydlig...men jag har inget svar och ge då jag inte vet vad YCbCr betyder.

Du ska ha DVI eller komponent progressiv scan som signal till denna LG-projektor...annars så finns det bättre val (enligt BigScreen).

mvh Mats N

#240

Postad 24 november 2004 - 20:20

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Hej,
jag funderar på en JT92 men jag har lite svårmöblerat hemma: jag kommer att ha ca 2,5 m till duken (Och prollen ca 3 m till duk). Mest film men oxå lira lite spel med JT'92:an (PC).
Är upplösningen för låg?, dvs ser man pixlarna?.
/NG

Update: finns den i någon butik i stockholm för beskådande?

Redigerat av NisseGurra, 24 november 2004 - 20:24.


#241

Postad 24 november 2004 - 21:04

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Hej,
jag funderar på en JT92 men jag har lite svårmöblerat hemma: jag kommer att ha ca 2,5 m till duken (Och prollen ca 3 m till duk). Mest film men oxå lira lite spel med JT'92:an (PC).
Är upplösningen för låg?, dvs ser man pixlarna?.
/NG

Update: finns den i någon butik i stockholm för beskådande?

Hej !

Jag handlade min på Cinema Concept...de har säkert någon som du kan få titta på.

Jag vet inte hur stor bild du kan få på 3 meter. Jag har 4 meter mellan projje och duk och det räcker för en 234cm bred duk (inte mycket större, tror jag). Mitt sittanstånd är 3,5 -- 4,2 meter, och jag ser inga pixlar :wub:.

Kolla lite avstånd etc. i manualen, det finns länkar till den i tråden.

mvh Mats N

#242

Postad 25 november 2004 - 00:39

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Kanske var något otydlig. Tänker köpa mig en LG JT92
Har en DVD som ger komponent YCbCr ut,
Betyder det att det kommer bli bra bild i LG projjen eller måste signalen in vara progressiv?  Är YCbCr de-interlaced?  :wub:
tacksam för svar
Tack för ett kanonbra forum

Hej !

Nej, du var nog inte otydlig...men jag har inget svar och ge då jag inte vet vad YCbCr betyder.

Du ska ha DVI eller komponent progressiv scan som signal till denna LG-projektor...annars så finns det bättre val (enligt BigScreen).

mvh Mats N

Tjena i natten! ;)

Det finns ju bara D-sub in på 92an
blir det någon försämring om man har:
tre komponent (RCA) till-> D-sub, gent emot
tre komponent (RCA) till-> tre komponent (RCA)

mvh

#243

Postad 25 november 2004 - 01:20

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Hej,
jag funderar på en JT92 men jag har lite svårmöblerat hemma: jag kommer att ha ca 2,5 m till duken (Och prollen ca 3 m till duk). Mest film men oxå lira lite spel med JT'92:an (PC).
Är upplösningen för låg?, dvs ser man pixlarna?.
/NG

Update: finns den i någon butik i stockholm för beskådande?

Hej !

Jag handlade min på Cinema Concept...de har säkert någon som du kan få titta på.

Jag vet inte hur stor bild du kan få på 3 meter. Jag har 4 meter mellan projje och duk och det räcker för en 234cm bred duk (inte mycket större, tror jag). Mitt sittanstånd är 3,5 -- 4,2 meter, och jag ser inga pixlar ;).

Kolla lite avstånd etc. i manualen, det finns länkar till den i tråden.

mvh Mats N


ps.

Jag kom på en till kabellösning:

RGB (scart) på dvd'n --> D-sub på 92an
kanske blir det bästa om man ej har DVi på sin spelare? :wub:

ds.

#244

Postad 25 november 2004 - 08:11

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag kom på en till kabellösning:

RGB (scart) på dvd'n --> D-sub på 92an
kanske blir det bästa om man ej har DVi på sin spelare?  :wub:

Hej !

Nix, Scart-RGB gav enligt testen ingen bra bild. Det är DVI eller komponent (PS) som gäller...även om bägge tas in via D-sub:en.

mvh Mats N

#245

Postad 25 november 2004 - 08:53

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Tjena i natten!  :D

Det finns ju bara D-sub in på 92an
blir det någon försämring om man har:
tre komponent (RCA)  till-> D-sub, gent emot
tre komponent (RCA)  till-> tre komponent (RCA)

mvh

Hej !

Jag chansar (som vanligt ;))...

Ja, jag tror att det kan bli en försämring att man måste koppla in de tre komponentkablarna via D-sub:en...men om det är märkbart för ögat är väl tveksamt.

mvh Mats N

#246

Postad 25 november 2004 - 09:02

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Du ska ha DVI eller komponent progressiv scan som signal till denna LG-projektor...annars så finns det bättre val (enligt BigScreen).



Det är just det som förvirrar mig. I testet står (brödtexten) att man ska använda progressiv signal. på slutresumén står det + för DVI och YPbPr
Kontaktade sony som sa att det inte alls är säkert att signalen är progressiv bara för att det är i komponentform. Ok det är jag med på, inga problem.
Så i slutresumén från Bigscreen ska det alltså stå + för DVI och progressiv YPbPr/YCbCr (komponent)

Märker att det ofta skrivs i forumet att man ska använda komponentsignal, tror att dom menar progressiv komponent. bör inte detta skrivas tydligt?
Det är ju nämligen en benämning och inget subjektivt, Tex om man träffar en tjej eller en snygg tjej. ;)

Men hur är det med interlacing och de-interlacing? Är signalen på dvd skivan lagrad som de-interlaced. Så för att rita upp den på 24delbilder som en CRT gör så omvandlas den i Tv:n . Eller är signalen på komponentutgångnen (YPbPr/YCbCr) interlaced?

eller är de-interlaced och progressiv samma sak? verkar inte som det om man läser tester samt förklaringar. Men det skulle förklara en del. Många recensioner så skrivs det om dålig deinterlacing.

progressiv är ju en linje dubbling, interlacing är ju att dela i delbilder om jag fattat rätt?
Kan man alltså skicka en signal som är de-interlaced men inte progressiv? Jag trodde att detta var fallet med komponentutgångar. Eller är det bara jag som inte fattat signaldjungeln och språket i testerna. enklast är väl att köpa en dvd med DVI men det löser inte min fråga, är ju nyfiken

Redigerat av Stormen, 25 november 2004 - 14:01.


#247

Postad 26 november 2004 - 09:20

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Hey! :wub:

Någon som vet en sida med mått till infästningarna på undersidan?
(M5-skruvar?)

Tänkte dra ner i garaget och svetsa ett väggstativ som den ska hänga i...
i några lämpliga plattjärn.




Edit: Särskrivning :D

Redigerat av Unregistered8de98e76, 26 november 2004 - 09:45.


#248

Postad 26 november 2004 - 16:12

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Tyvär vet jag ingen sida men jag kan berätta att det är grova :wub: M3 skruv som håller uppe den dyra maskunen. Dom kunde väll ha M4 åtminstonde

#249

Postad 27 november 2004 - 12:58

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Är det nån som har kopplat sin LG till sin comhem box ännu. Blir tv bilden välldigt kass eller går det att se någelunda. Funderar på att insaffa en RGB till komponet omvandlare.

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 27 november 2004 - 12:58.


#250

Postad 27 november 2004 - 13:20

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Är det nån som har kopplat sin LG till sin comhem box ännu. Blir tv bilden välldigt kass eller går det att se någelunda. Funderar på att insaffa en RGB till komponet omvandlare.

Hej !

Det är komponent progressiv scan som behövs.

Jag kör min satellitmottagare via Sonys DVD-recorder som lämnar komponent progressiv scan, och det tycker jag fungerar bra. Jag försöker dock bara titta på DVD-film via min projektor, annars sitter man väl där efter ett tag och även tittar på vädret via projjen :(.

mvh Mats N



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.