Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 7

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 december 2008 - 14:51

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Startar en tråd om W7.

Efetrsom det ganska enkelt finns kopior ute samt att det testas lite betor av Microsoft så tänkte jag att det kunde vara nyttigt med lite svenks feedback. Har läst lite på tgb och sett lite svenskar som kommenterat där.

De flesta verkar tycka att den senaset builden är förvånansvärt stabil.
De förbättringar som genast dyker upp är ju att TV Pack finns installerat från start och att HD/H.264 också är inbyggt.

Lista gärna fler features som applicerar på oss i Sverge/Norden.

Jag provade igår att ladda in build 6956 och insåg först att det inte funkade att installera på HDMI på mitt G35, funkade några ombootningar in i installlationen för att sedan släcka skärmen. VGA funkade dock fint.

Skall försöka få in drivrutioner för mitt Terratec 2400i DT ikväll.

Har annars inga kommentarer.

Någon som vet om Vistas drivrutiner normalt funkar i W7?

#2

Postad 20 december 2008 - 15:34

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Vad jag hört så ska Vistas drivare fungera i Windows 7. Microsoft vill inte ha samma problem som när Vista kom med att drivare saknades och dyl.

Jag är själv riktigt sugen på att köra Windows 7 på min nya HTPC, ska ju enligt vad många säger vara riktigt stablit.
Finns lite diskussioner här gällande Floppy/Fire-DTV och Windows 7,
http://forum.digital...o...p;sk=t&sd=a

/Chrille

Redigerat av ChrilleBerg, 21 december 2008 - 10:21.


#3

Postad 22 december 2008 - 19:12

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Vad jag hört så ska Vistas drivare fungera i Windows 7. Microsoft vill inte ha samma problem som när Vista kom med


Har också förstått det...
Men enl Terratec (och mig själv) så installerar inte deras drivare till 2400i DT till W7.
Fick efter massor av feppel in den ena tunern, men inte den andra..
Annars verkar det funka ganska bra.
Bara att ljudet inte funkar efter S3 sleep via HDMi utan reboot måste till..

Någon som testat med Hauppuge?

Klart värt att testa..

#4

Postad 29 december 2008 - 21:17

Belgar
  • Belgar
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Min intryck på WMC
[-]
Enbart en tuner funkar (Har 2st floppydtv)
Något långsammare kanalbyten (floppydtv med 5.3n beta drivers)
mkv funkar ej i 5.1
Tidigare inspelade program krashar i 50% av fallen.

[+]
Betydligt mycket snyggare enligt mig
Hyffsat snabbt, det är bara BETA!
Uppgraderad EPG
Extendern (XBOX360) spelar mkv och divx utan tilläggsprogram (uppdatering: MKV enbart ljud ej bild..)

Redigerat av Belgar, 29 december 2008 - 21:29.


#5

Postad 30 december 2008 - 02:51

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Uppgraderad EPG


Mer info om detta - ja tack! På vilket sätt är den uppgraderad jämfört med dagens Vista / Vista med TV Pack 2008?

#6

Postad 30 december 2008 - 09:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men den "öppna" betan är väl inte offentlig ännu, vilket gör att de kopior du refererar till som "Efetrsom det ganska enkelt finns kopior ute" knappast är legala och därför bryter mot upphovsrätten.

Ni som är officiella microsoft betatestare får gärna höra av er till mig med validering om att så är fallet, annars är denna tråd nära ett hänglås.

#7

Postad 30 december 2008 - 16:53

mats2442
  • mats2442
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Det finns ingen öppen beta ännu. Det som finns är utdelade milestone releaser som enbart är till för de som deltog i just de konferenserna.

Officella betatestare lär ha skrivit på tystnadsavtal för att bli just betatestare

#8

Postad 31 december 2008 - 11:36

Unregistered093d780d
  • Unregistered093d780d
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har testat Windows 7 Beta 7000 men haft problem med drivrutiner till ljud- och grafikkort.

#9

Postad 31 december 2008 - 14:24

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Ni som är officiella microsoft betatestare får gärna höra av er till mig med validering om att så är fallet, annars är denna tråd nära ett hänglås.


Det känns som att denna beta diskuteras friskt på TGB som ägs av microsoft..

#10

Postad 31 december 2008 - 19:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vi lägger ner diskussionerna rörande vart de kommer ifrån, och pratar om upplevelser istället.

#11

Postad 01 januari 2009 - 20:10

Belgar
  • Belgar
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Enbart en tuner funkar (Har 2st floppydtv)

Löste sig genom att använda en general windows driver "1394 OHCI Compliant Host Contoller (Legacy)" till firewire kortet.

#12

Postad 07 januari 2009 - 16:00

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Har testat Windows 7 Beta 7000 men haft problem med drivrutiner till ljud- och grafikkort.


Jag kör också build 7000. Har ett Soundblaster Audigy 4 och ett Radeon 3870x2. Det funkar fint, jag kör dual screen också.
Har du tagit dem "frivilliga" uppdateringarna som Windows Update ger dig? Vill minnas att det låg både grafik och ljudkortsdrivrutiner där...


Såhär långt kan jag bara säga att Windows Se7en äger Vista. Har kört med Vista sedan det kom i prinicip. Och allt känns rappare i Se7en och då är vi inte ens i närheten av en Final release. Hoppas nu bara Microsoft inte gör några tabbar på vägen, då tror jag detta kommer bli deras bästa och mest sålda operativsystem, någonsin.

Mycket trevligt. :)

Och som någon annan skrev, drivrutiner verkar inte vara ett stort problem, som det var från t.ex XP till Vista. Drivrutiner under Vista funkar lika bra i Se7en.

Redigerat av Falcy, 07 januari 2009 - 16:03.


#13

Postad 08 januari 2009 - 10:25

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Funkar Windows7 "out of the box" i beta-stadiet?
Jag är väldigt sugen på att köra in denna när den officiella betan släpps på Fredag men är osäker på ifall alla funktioner fungerar!
Funkar ex programguiden, stödjs mitt floppyDTV m.m.

#14

Postad 08 januari 2009 - 10:34

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Funkar Windows7 "out of the box" i beta-stadiet?
Jag är väldigt sugen på att köra in denna när den officiella betan släpps på Fredag men är osäker på ifall alla funktioner fungerar!
Funkar ex programguiden, stödjs mitt floppyDTV m.m.


Undrar samma sak, ska bygga ny speldator inom kort, och vista känns väldigt tveksamt, har aldrig riktigt kommit överens med det.

Så ge gärna lite kommentarer hur det är att få igång datorn med 7an...

#15

Postad 08 januari 2009 - 12:56

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Funkar Windows7 "out of the box" i beta-stadiet?
Jag är väldigt sugen på att köra in denna när den officiella betan släpps på Fredag men är osäker på ifall alla funktioner fungerar!
Funkar ex programguiden, stödjs mitt floppyDTV m.m.


Jag kör Windows 7 build 7000. Beta 1 är samma build. Har installerat 32-bitars just nu men ska gå över och köra 64-bitars innom kort.
Har ett FloppyDTV-T kort kopplat till denna och det fungera bra. Kör med de beta drivarna som finns digital everywhere's sida. Version 5.3.N, installerade de som är för TV-pack uppdateringen.

Allt fungerar bra, programguiden funkar "out of the box" för mig. Även jag tycker kanalbyten går lite segare men annars är det en mycket trevlig upplevelse.
Ibland verkar dock live-TV sluta fungera, dock hjälps detta av en omstart. Såg att flera hade problem med detta på digital everywhere's supportforum.

Varning: Vad ni än gör så se till att passa er för den buggen som finns i beta 1. Buggen kan sabotera dina MP3 filer om du konfar MediaPlayer'n att automatiskt hämta data och upptarera filer, detta sker om du väljer "express" vid första uppstarten. Finns en hotfix för detta redan.

Tips: Om ni vill kunna mounta ISO's i Windows 7 så fungerar denna utmärkt SlySoft Virtual CloneDrive

/Chrille

#16

Postad 08 januari 2009 - 13:08

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Jag kör Windows 7 build 7000. Beta 1 är samma build. Har installerat 32-bitars just nu men ska gå över och köra 64-bitars innom kort.
Har ett FloppyDTV-T kort kopplat till denna och det fungera bra. Kör med de beta drivarna som finns digital everywhere's sida. Version 5.3.N, installerade de som är för TV-pack uppdateringen.

Allt fungerar bra, programguiden funkar "out of the box" för mig. Även jag tycker kanalbyten går lite segare men annars är det en mycket trevlig upplevelse.
Ibland verkar dock live-TV sluta fungera, dock hjälps detta av en omstart. Såg att flera hade problem med detta på digital everywhere's supportforum.

Varning: Vad ni än gör så se till att passa er för den buggen som finns i beta 1. Buggen kan sabotera dina MP3 filer om du konfar MediaPlayer'n att automatiskt hämta data och upptarera filer, detta sker om du väljer "express" vid första uppstarten. Finns en hotfix för detta redan.

Tips: Om ni vill kunna mounta ISO's i Windows 7 så fungerar denna utmärkt SlySoft Virtual CloneDrive

/Chrille


Tack för ett mycket informativt inlägg Chrille !
Har haft lite funderingar att ge mig på ett försök med W7 och det blev mer ett faktum nu efter ditt inlägg samt det att officiella W7 betan släpps ju i morgon 9 jan.

Hur fungerar andra saker som tex installationer av programvara t.ex. PowerDVD 8 , kan man köra en vanlig installation som egentligen är avsedd för Vista ?
Som jag också har fattat det så skall i de flesta fall Vista drivare fungera även till W7 ? Stämmer även detta ?

//Marra

Redigerat av Unregisteredd1140893, 08 januari 2009 - 13:37.


#17

Postad 08 januari 2009 - 13:49

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är i paketet som MS har skickade ut i julas? Jag har inte varit hemma för att ta emot det nämligen..

//C

#18

Postad 08 januari 2009 - 14:19

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Någon som har testat att spela på W7??
I så fall vilka spel?
Funkar det bra med grafikdrivisar mm...

#19

Postad 08 januari 2009 - 14:40

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Tack för ett mycket informativt inlägg Chrille !
Har haft lite funderingar att ge mig på ett försök med W7 och det blev mer ett faktum nu efter ditt inlägg samt det att officiella W7 betan släpps ju i morgon 9 jan.
Hur fungerar andra saker som tex installationer av programvara t.ex. PowerDVD 8 , kan man köra en vanlig installation som egentligen är avsedd för Vista ?
Som jag också har fattat det så skall i de flesta fall Vista drivare fungera även till W7 ? Stämmer även detta ?

//Marra


Finns lite diskussioner och erfarenheter kring applikationer som funkar/inte funkar på forum runt om.
Dessa båda trådar sammanfattar lite:
Working applications
Non-working applications

PowerDVD 8 Version 8.0.2217.50 skall enligt det forumet fungera.

Något som inte funkar just nu är undertexter. Divx filmer fungerar direkt utan att behöva installera codecs, men inte undertexter. Jag löser detta genom att köra dem via VLC istället. Varken ffdshow eller vobsub funkar i W7.

Om någon har tillgån till MSDN elller Technet så finns Windows 7 beta 1 redan släppt där :)

/Chrille

Redigerat av ChrilleBerg, 08 januari 2009 - 22:07.


#20

Postad 08 januari 2009 - 16:45

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Någon som vet vad det är i paketet som MS har skickade ut i julas? Jag har inte varit hemma för att ta emot det nämligen..


Ah, hittade lite info på beta sidan.. tack ms.. :) (för MC testarna)

#21

Postad 08 januari 2009 - 20:03

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Har stött på patrull med installationen av 5.3 drivarna för FloppyDTV med W7 x64 ?
Jag har fasnat här... Har testat även att byta till 1394 OHCI Compliant Host Controller....

Någon annan som lyckats få in 5.3 drivaren för Floppy DTV med W7 x64 ?

#22

Postad 09 januari 2009 - 09:33

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Apropå codec och undertexter så kör jag beta 7000 och har installerat senaste Vista Codec Pack samt senaste
ffdshow och ac3. Konfat så att ffdshow visar undertexter och stängt av vobsub. Fungerar utan problem.
Har även lagt in media control för att kunna spola i mkv och divx. Fungerar kanon och W7 är mycket snabbare på
att hämta info över nätverket (filmer, bilder, musik) från mina andra datorer än vad vista var. Kör även powerdvd 7,
men har inte lyckats ställa in så fjärren fungerar i det, så fort man trycker på en knapp så startar vmc upp.
(Kör Cyberlink VMC Plugin för att starta hddvd och bluray i vmc)

Mvh Christer

#23

Postad 09 januari 2009 - 13:46

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Har stött på patrull med installationen av 5.3 drivarna för FloppyDTV med W7 x64 ?
Jag har fasnat här... Har testat även att byta till 1394 OHCI Compliant Host Controller....

Någon annan som lyckats få in 5.3 drivaren för Floppy DTV med W7 x64 ?



Har nu testat att köra in 32 bitars varianten och då fungerar allt perfekt, inga som helst problem med att installera 5.3 drivrutinen för FloppyDTV kortet, och behövde inte heller byta drivrutinen för 1394 Firewire... Allt känns riktigt stabilt såhär långt. Känns också som det mesta program fungerar att bli installerade även om de är dedikerade för Vista egentligen. Alla HD kanaler hittas i sökning samt SVTHD rullar på perfekt..
Så här långt riktigt trevligt.....

#24

Postad 09 januari 2009 - 21:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Nu finns den officiella betan att tanka från http://technet.micro...r/dd353205.aspx

#25

Postad 11 januari 2009 - 13:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Mer info om detta - ja tack! På vilket sätt är den uppgraderad jämfört med dagens Vista / Vista med TV Pack 2008?


Inte alls.

MCE i Windows7 är vad jag kan se helt identisk med Vista TV Pack 2008 - samma problem kvarstår.

2 problem som jag själv retar mig på är:

1. EPG:n uppdaterar endast kanalen man tittar på via DVB-nätet och då endast 2 program framåt - den ska klara av att uppdatera alla kanaler i ett antal dagar framåt.
(blanda inte ihop det med kanalerna som uppdateras via nätet)

2. TV-kort (i mitt fall DVB-C) som inte är Floppy/FireDTV fungerar fortfarande inte - de hittas av MCE, men man får inte in några kanaler vid kanalsökning.

Använder den publika beta som nyligen släpptes.

#26

Postad 12 januari 2009 - 14:24

ferran
  • ferran
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag jämförde Vista och Windows 7 (Beta) i uppstart på en Bärbar Celeron 1,8ghz med 1,5Gb ram och 5400rpm disk.

Vista tog från det att jag tryckte på startknappen tills dess att jag kunde öppna Explorern 02:50 min
W7 tog under samma tid 01:10.

Installationen av W7 tog från det att jag tryckte på startknappen tills dess att jag var inloggad 24:05 min

Överlag känns W7 sjukt mkt snabbare även på min bärbara sunkdator och alla drivrutiner hittades direkt utan att jag märkte nånting, Blåtand, pekdon wifi etc.

Datorn jag testade på är en HP/Compaq NX7300

Ser klart lovande ut...

#27

Postad 13 januari 2009 - 13:01

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Ah, hittade lite info på beta sidan.. tack ms.. :P (för MC testarna)



Fick precis paketet MS skickade till mig:
https://www.prisjakt...kt.php?p=171417
https://www.prisjakt...kt.php?p=308502
http://www.hauppauge...a_mcremote.html

Kul med nya prylar..

#28

Postad 13 januari 2009 - 17:24

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
OK, nu har jag installerat Build 7000 och det mesta funkar förutom att SVT HD hackar något fruktansvärt (jag använder FloppyDTV-T och drivrutinerna 5.3N för TV Pack). Och detta trots att jag har en Q6600. Detta funkar ju perfekt i Vista så jag undrar vad som hänt.

Sedan undrar jag hur man får fram den omtalade "Music Wall" i musikbiblioteket - hos mig ser det precis ut som det gör i Vista. Måste man aktivera den funktionen på något sätt?

DVD Library vägrar dessutom att hämta information om filmer - det står bara "no synopsis available" trots jag konfigurerat 7MC att hämta information från Internet. Undrar om det beror på att jag redan har en massa metadata i filmmapparna (från Salami's Movie Organizer).

/P-O

#29

Postad 13 januari 2009 - 17:37

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Jag har testat installera windows 7 på min eee pc 1000h nu, och måste säga som tidigare talare att resultatet minst sagt är lovande. Lite småbuggar, visst. Men det är ju bara en beta. Det är en hel del smidigare (läs mindre krävande) än både xp och vista är mitt intryck hittills. Jag uppdaterar mitt omdöme allt eftersom.

Redigerat av twebbas, 13 januari 2009 - 17:54.


#30

Postad 18 januari 2009 - 10:05

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

DVD Library vägrar dessutom att hämta information om filmer - det står bara "no synopsis available" trots jag konfigurerat 7MC att hämta information från Internet. Undrar om det beror på att jag redan har en massa metadata i filmmapparna (från Salami's Movie Organizer).

/P-O



Undrar samma sak, kan bara få upp synopsis genom att läga dvdid.xml filer direkt i filmkatalogen men vill ju helst
att windows7 skall sköta det själv.

Mch Charles

#31

Postad 19 januari 2009 - 09:57

Unregistered873b58ea
  • Unregistered873b58ea
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag är, som så många andra, mkt possitivt överraskad av W7 men jag har några problem..

1. W7 32bit startar alltid i 1080x1920 30hz
Även om jag ställer in 60hz så ändras det till 30hz när jag startar om eller väcker datorn från S3 sleep.

2. Datorn vaknar ur S3 sleep utan att jag gör något.
Jag har stängt av alla "wake on" features i bios men den vaknar iaf och detta efter bara några minuters sleep.

3. Jag har inget ljud på Discovery Channel (FloppyDTV-C och Canal Digital via kabel i Malmö)
Alla andra kanaler inklusive SVT HD funkar bra. Discovery fungerade så klart bra i VMC.

Best regards
Brum

#32

Postad 19 januari 2009 - 10:06

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
När är det tänkt ett officiellt släpp ? Alltså ingen beta =)

Redigerat av _FredriK_, 19 januari 2009 - 10:09.


#33

Postad 19 januari 2009 - 16:22

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

När är det tänkt ett officiellt släpp ? Alltså ingen beta =)


Typ vintern 2009. :) Men det kan nog bli snabbare eftersom beta 1 kom så tidigt. Men detta oroar mig. :D

#34

Postad 19 januari 2009 - 16:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Är det bara för mig som Quicktime strular?
Kan tex inte spela trailers från apple.com, det funkar inte i kompatibelitetsläge med något annan operativsystem heller :)

#35

Postad 21 januari 2009 - 08:29

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Nu så är det uppe och rullar, har jag installerat Build 7000 .
Men, fick inte i gång programet som följer med kortet för Hauppauge (WinTV-PVR-USB2), där emot fungerade i MC och den hitta alla kanaler vi har.
Men fick två "problem"
1. hur editerar jag kanal namnen (Har inte kört MC förut, bara MP)? Var editerar man kanal namnen så att säga?
2. När jag "drar" upp den i fullskärm för jag bara halva bilden...

Någon som stött på detta?
/Thomas

#36

Postad 22 januari 2009 - 21:21

mjensen
  • mjensen
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Quicktime strular?
Kan tex inte spela trailers från apple.com, det funkar inte i kompatibelitetsläge med något annan operativsystem heller :)


Quicktime funkar för mig.

//mjensen

#37

Postad 23 januari 2009 - 09:20

Unregistered873b58ea
  • Unregistered873b58ea
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Channel down på min remote byter inte kanal utan tar fram tidslinjen för pågående program. Det gäller både remoten och media knapparna på tangentbordet.
Nån mer som har detta problemet och kanske en lösning?
Jag har en Imon remote och IR receiver.

/Brum

#38

Postad 27 januari 2009 - 22:57

stroy
  • stroy
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Har precis installerat och det gick bra. Däremot får jag inte in särskilt många TV-kanaler. Sitter med ComHem och får bara in MTV, TV4 Sport, TV3, Kanal9 och SVT24.
Hyffsat irriterande. Det åker ut igen pga av detta.

#39

Postad 28 januari 2009 - 08:32

Mankan
  • Mankan
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Söker tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus?

Först, helt klart imponerad av Windows 7. Har hoppat över vista då det verkade kräva för mycket resurser och krångla. Provade dock beta versionen igår på min HTPC. Det flyter på bra, med en 1,8 GHz AMD, 1 GB minne och 128 MB grafikminne på ATI radeon x 300 kort. Har jag förstått rätt är detta inte en dator att köra Vista på och speciellt inte Aero. Men 7:an flyter på, startar snabbt och funger fint med det jag testat!

Men, har någon tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus???
Varken F-secure (telias version) eller Zonealarm vill ens installeras.
Ett stort problem om man nu skall fortsätta att utvärdera 7:an.

Tacksam för uppgifter om passande seriös brandvägg, mm

Redigerat av Mankan, 28 januari 2009 - 08:32.


#40

Postad 28 januari 2009 - 09:39

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Söker tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus?

Först, helt klart imponerad av Windows 7. Har hoppat över vista då det verkade kräva för mycket resurser och krångla. Provade dock beta versionen igår på min HTPC. Det flyter på bra, med en 1,8 GHz AMD, 1 GB minne och 128 MB grafikminne på ATI radeon x 300 kort. Har jag förstått rätt är detta inte en dator att köra Vista på och speciellt inte Aero. Men 7:an flyter på, startar snabbt och funger fint med det jag testat!

Men, har någon tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus???
Varken F-secure (telias version) eller Zonealarm vill ens installeras.
Ett stort problem om man nu skall fortsätta att utvärdera 7:an.

Tacksam för uppgifter om passande seriös brandvägg, mm



Jag körde AVG Antivirus när jag testade W7, funkade perfekt....Sen använde jag den interna brandväggen....

#41

Postad 29 januari 2009 - 11:24

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Jag körde AVG Antivirus när jag testade W7, funkade perfekt....Sen använde jag den interna brandväggen....


Samma här :)

#42

Postad 29 januari 2009 - 14:00

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Typ vintern 2009. :) Men det kan nog bli snabbare eftersom beta 1 kom så tidigt. Men detta oroar mig. :)


Var på Microsoft i tisdags (27/1) och hade en dragning om Windows 7. Klart man passa på att fråga när den skulle lanseras och svaret blev Q1 2010. Men det ska komma en RC1 innan dess. kanske till sommaren.

#43

Postad 29 januari 2009 - 16:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Var på Microsoft i tisdags (27/1) och hade en dragning om Windows 7. Klart man passa på att fråga när den skulle lanseras och svaret blev Q1 2010. Men det ska komma en RC1 innan dess. kanske till sommaren.



RC1 är väl mer eller mindre den klara versionen eller? Brukar väl vara så att efter RC1 så är det bara någon månad innan OEM tillverkarna har final build? Q1 är nog i butik men innan jul lär det vara hos OEM.

Ska bli trevligt, kul att man köper en dator som klarar Vista galant sen när man drar in Windows 7 så blir det snabbare. Sån utveckling gillar vi.

#44

Postad 29 januari 2009 - 22:31

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0

Söker tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus?

Först, helt klart imponerad av Windows 7. Har hoppat över vista då det verkade kräva för mycket resurser och krångla. Provade dock beta versionen igår på min HTPC. Det flyter på bra, med en 1,8 GHz AMD, 1 GB minne och 128 MB grafikminne på ATI radeon x 300 kort. Har jag förstått rätt är detta inte en dator att köra Vista på och speciellt inte Aero. Men 7:an flyter på, startar snabbt och funger fint med det jag testat!

Men, har någon tips om bra och fungerande brandvägg och antivirus???
Varken F-secure (telias version) eller Zonealarm vill ens installeras.
Ett stort problem om man nu skall fortsätta att utvärdera 7:an.

Tacksam för uppgifter om passande seriös brandvägg, mm


Gå in på avast.se och ladda ner deras gratisversion för hemanvändare.

Fungerar klockrent, är dessutom helt på svenska.

Mvh

#45

Postad 29 januari 2009 - 22:40

Mankan
  • Mankan
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Spelbarhet på TV-inspelningarna.

Fortsätter att testa. Allt är trevligt hitintills men, vad kan spela upp tv-inspelningarna?
Storleken på inspelningar är stor, ca 3,3 GB per timma. Inte bra, samma tvkort men Windows XP MCE 2 GB per timma. (Förtydliggande - DVB-T mottagning via ett Terratec xxs)
Kan dessutom inte hitta spelare som kan spela upp inspelningar inte ens vlc...

Några tankar om detta? Borde inte mediafilerna få samma storlek? Trodde inte filen kodades om av datorn när det gäller digitala sändningar.

Redigerat av Mankan, 30 januari 2009 - 19:48.


#46

Postad 29 januari 2009 - 22:58

Mankan
  • Mankan
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Gå in på avast.se och ladda ner deras gratisversion för hemanvändare.

Fungerar klockrent, är dessutom helt på svenska.

Mvh


Tack för tipset! Har nu tittat lite på det det verkar vara en ren antivirus.
Har någon förslag på bra brandvägg?

#47

Postad 30 januari 2009 - 23:18

nickr
  • nickr
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Skulle det fungera att installera Windows 7 på en dator med amd athlon 64 3800, 1 gigabyte ram och ati radeon X300?

Redigerat av nickr, 30 januari 2009 - 23:27.


#48

Postad 07 februari 2009 - 23:20

Mankan
  • Mankan
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Skulle det fungera att installera Windows 7 på en dator med amd athlon 64 3800, 1 gigabyte ram och ati radeon X300?


Troligen bra. Jag kör på an AMD 1,8 Ghz (kommer inte håg vad det var för nummer), 1 GB ram och ati readeon x300.

/Mankan

#49

Postad 07 februari 2009 - 23:27

Mankan
  • Mankan
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Fråga om problem med bilden i w7 och tillsammans med en philips-lcd?

Har väldiga problem med att få bildsignal till min lcd-tv.
Har ett ASUS A8N-deluxe moderkort med ett ati readeon x300 grafikkort.

Jag kan få en väldigt fin och bra bild, ibland.
Problemet är att jag tappar bilden då datorn verkar sluta mata ut signal.
Det händer när jag är i mediacenter och stänger ned i sleep, ibland hittar jag tillbaka och ibland inte, när jag väcker datorn. Trodde det var tv:n först som stängde ute signalen, den anger ingen videsignal i bilden.

Men ett par ggr när det blivit svart, försökt att spela upp en dvd bland annat. Har jag då tryckt in strömbrytare på datorn stänger windows ned. Först genom att avsluta program dvs media center och då kommer bilden fram, så fort mediacenter är stängt. Sedan ser man p när datorn stänger ned resten. Det verkar alltså som det är medicacenter som blockera signalen ut.

Hjälp om någon förstår sig på detta!

/Mankan

#50

Postad 10 februari 2009 - 13:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Var på Microsoft i tisdags (27/1) och hade en dragning om Windows 7. Klart man passa på att fråga när den skulle lanseras och svaret blev Q1 2010. Men det ska komma en RC1 innan dess. kanske till sommaren.

RC1'an ska enl. Microsoft släppas för publik nerladdning i början av april.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.