Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hackig bild vid sport...

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 april 2009 - 13:31

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har haft nvidia pure video decoder som codec när jag ser tv i mediaportal förrut... och det har funkat klockrent vid sport..

jag bytte upp mig till nyaste mediaportal 1.0.1 och nu är bilden allmänt seg när jag tittar... har provat att avinstallera nvidia codecen igen men inget resultat...

vet inte ens vilka inställningar jag bör ha i ffdshow... dom bör iaf inte ens ha ändrats eftersom det bara var mediaportal versionen jag bytte ut...

sen undrar jag också varför bilden alltid e så liten och jag måste välja "ändra bildproportioner" till typ UTSTRÄCKT och så för att få helbild på teven...

Vad kan vara fel?

tacksam för svar

#2

Postad 18 april 2009 - 14:31

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej!

Jag spendera ganska mycket tid med att få till en bra bild när det är sport, se https://www.minhembi...s...;p=1917171. Men det är nog ganska individuell för gfx kort osv.

För default bildformat finns det väl en inställning i MP Config under TV inställningarna? Nu sitter jag inte framför datorn och kan kolla. Jag har för mig att jag har den satt till "Stetch".

/Peter

#3

Postad 18 april 2009 - 18:11

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
nope, inget blev bättre :/... funderade ett tag på det här med v-sync.. men har ingen aning hur man ställer in det eller om det äns behövs... jag har varit inne i mitt intel g35 graphics inställningar å kollat men inte hittat nåt om det...

fattar inte hur det kan bli så här när det har funkat bra förrut... kan tillägga att det har funkat bra efter att jag installerade nya mediaportal också... det var typ igår lr nåt det började fucka helt plötsligt :/

#4

Postad 18 april 2009 - 18:36

Jordnära
  • Jordnära
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Problemen du har beror antagligen på att du kör XP med EVR vilket inte har hårdvaruacceleration för MPEG2 i XP och dessutom har problem med storleksförhållande.

Gör följande inställningar i MPs konfiguration beroende på OS.

1. DirectShow Filter Control -> Video Renderer.
XP= VMR9. Exclusive mode förkryssat.
Vista= EVR eller VMR9 beroende på MPEG2 codec nedan.

2. MPEG2 codec.
XP= Vilken som helst med acceleration aktiverad.
Vista= Nyare MPEG2 codecs stödjer acceleration med EVR men de äldre gör inte det och PureVideo är en av de äldre. Använd VMR9 i så fall.

Hårdvaruacceleration har många olika namn t.ex:
DXVA
Set interlaced flag
HW deinterlacing

#5

Postad 18 april 2009 - 19:06

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag har Vista och har haft EVR förrut också... jag vet även att jag har hårdvaruaccelaration ikryssat, men förstår ändå inte det här med vertcal sync... vad det ens är... finns iaf inte på min dator verkar det som...

Alla säger att Nvidia PureVideo decoder är den absolut bästa decodern för live sport som hockey, fotboll osv... kan du tipsa om nån annan som är lika bra eller bättre?

Tacksam för svar

#6

Postad 18 april 2009 - 20:16

CountZer0
  • CountZer0
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Har samma problem själv. Slutar alltid med att min gamla sagem box kopplas in när det är sport...

Har dock inte laborerat så mycket sen installationen av 1.0.1

Ska ta ner Purevideo och prova med den. Förrut körde jag med Neros codec, den fungerade hyggligt. Har även provat Powerdvds codec. Sen kan man ju laborera med Ffdshows som extra raw video codec för bildförbättringar om man vill krångla till det ytterligare. Har dock aldrig fått till nåt tillfredställande resultat...

Har också funderat på det här med hårdvarustöd. Är det verkligen nödvändigt? Själv sitter jag på en E8400 processor och behöver inte använda mitt grafikkort ens för hd. (Geforce 8600GT)

En bra kanal att kolla hur bra flyt du har i bilden är t.ex. SVT24's sidscrollande textremsa. Hackar den så så funkar det inge vidare att se på sport. Däremot är sporten på svthd klockren utan hack vilket stör mig en aning. Är inte svthd och interlaced?

Med mitt nvidia kort ställer jag in vsync: Force ON i 3d inställningarna i Forceware programvaran

#7

Postad 18 april 2009 - 21:40

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
okey, inget verka funka för mig nu... å det konstig tycker jag är att det funkade skitbra för nån dag sen å plötsligt är allt bara skit :/... det verkar väldigt konstigt... å förut vare att bilden när man tittade på sport såg lite seg ut... det gick att se men man kände att nåt var lite fel för det blev ansträngt att se på... men nu e bilden riktigt ###### usel alltså... konstigt som fan..

#8

Postad 18 april 2009 - 21:57

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
en annan sak lr egentligen inte... men alltså varför kan jag inte se nån vertical sync-inställning på mitt grafikkort? det är störtomöjligt... har ett intel g35 chipset family... men det finns ingen möjlighet att ställa in vertical sync...

nån som kan hjälpa?

#9

Postad 19 april 2009 - 01:23

CountZer0
  • CountZer0
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Finns det inte typ nån programvara som du sköter alla inställningar i? Typ om du vill ha dubbla bildskärmar och dylikt?


Kanske är nåt sånt program med här?
http://www.intel.com...CS-026488.htm#c

#10

Postad 19 april 2009 - 07:19

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jo jag har ju intel media graphics eller va det heter, men v-sync finns ej med där... det konstiga är att jag har fö mig att jag har fixat nåt med v-sync förrut men nu finns den möjligheten plötsligt inte :/

EDIT: tror jag hittade v-sync options.. dock heter det inte v-sync i mitt intel graphics utan det heter: asynkron växling och det ska vara av för då är v-sync på tydligen... men det blev ändå inge bättre..., kanske måste prova nån annan codec, verkar ju dock inte finnas nån bättre än PureVideo för livesport

Redigerat av drivers, 19 april 2009 - 07:42.


#11

Postad 19 april 2009 - 09:49

drivers
  • drivers
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
jag ger upp nu iaf.. imorgon ska jag installera en clean version av vista å sen installera om allt från början igen...

då bör det kunna fungera tycker jag iaf..

#12

Postad 19 april 2009 - 10:32

Jordnära
  • Jordnära
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Som jag skrev ovan så fungerar inte acceleration för PureVideo med EVR i Vista och det samma gäller MPs egen MPV codec.

Enklaste sättet att få bra bild i Vista med EVR är att se till att Aero är aktiverat och välja Microsofts MPEG2 codec i MPs konfiguration.

Virtual sync behöver man inte oroa sig för om man kör Vista med Aero aktiverat.

Edit: Bästa tecknet på att acceleration fungerar är att text flimmrar lite.

Lycka till!

Redigerat av Jordnära, 19 april 2009 - 10:48.


#13

Postad 19 april 2009 - 12:13

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Är inte svthd och interlaced?

Nej, SVT HD sänds i 720p.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.