Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY Cat.7 högtalarkabel. Tips och byggtråd

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2012 - 15:41

agazza
  • agazza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej. Jag har i princip obegränsat med Cat 7 nätverkskabel, och tänkte att detta bör vara perfekt till högtalarkabel.

Frågan är bara vilket utförande man ska välja, det verkar ju finnas delade åsikter.

Jag antar att det är bäst att köra på en hel kabel som plus och en hel kabel som minus, den är ju ändå gjord för att klara av 100Gbps i 70 meter, men ljudsignaler verkar vara en annan religion.

Men endel brukar köra på dom vita ledarna som en pol och dom färgade som en pol, och på så sätt ha twinnade poler.

Nu pga kabelarean kommer varje högtalarkabel bestå av minst 6 längder Cat.7, 3 per pol.

Kabeln ser ut ungefär såhär, fast med yttre foliemantel och inte twinnad tråd

Tips och tricks innan jag börjar mitt fredagsmys? Vilket utförande bör jag välja?

Postad bild

#2

Postad 09 mars 2012 - 17:16

agazza
  • agazza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Bump

#3

Postad 09 mars 2012 - 17:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej. Jag har i princip obegränsat med Cat 7 nätverkskabel, och tänkte att detta bör vara perfekt till högtalarkabel.

Frågan är bara vilket utförande man ska välja, det verkar ju finnas delade åsikter.

Jag antar att det är bäst att köra på en hel kabel som plus och en hel kabel som minus, den är ju ändå gjord för att klara av 100Gbps i 70 meter, men ljudsignaler verkar vara en annan religion.

Men endel brukar köra på dom vita ledarna som en pol och dom färgade som en pol, och på så sätt ha twinnade poler.

Nu pga kabelarean kommer varje högtalarkabel bestå av minst 6 längder Cat.7, 3 per pol.

Kabeln ser ut ungefär såhär, fast med yttre foliemantel och inte twinnad tråd

Tips och tricks innan jag börjar mitt fredagsmys? Vilket utförande bör jag välja?

IMO har du satt fingret på saken väldigt väl med det fetade. Du borde definitivt kunna klara dig med en enda kabel per högtalare. Jag hade åtminstone börjat där.

#4

Postad 09 mars 2012 - 17:31

agazza
  • agazza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

IMO har du satt fingret på saken väldigt väl med det fetade. Du borde definitivt kunna klara dig med en enda kabel per högtalare. Jag hade åtminstone börjat där.


Jag är ingen kabelälskare och tror inte heller jag kommer kunan höra skillnad. Men kabelarean i en cat 7 kabel är inte stor, jag vill ha så lågt motstånd som möjligt och för att va säker att jag åtminstone plockar 2.5 kvadrat tänkte jag köra med flera.

Angående tvinningen så läste jag den vanliga http://www.kennethsh...ml<br /><br />som används flitigt här för att slå hål på kabelmyter och där nämns det faktiskt lite om induktans osv.

Sen finns det ett stycke som heter

"Men för de av er som ändå vill ha det allra bästa och som vill föra över signalen utan några som helst biverkningar så måste det väl finnas en teknisk lösning? Ja, naturligtvis"

En punkt däribland står det följande

"Använd en mångledarkabel (gärna partvinnad) och parallellkoppla ledarna så du får två ledare med rätt impedans."
Nu har ju jag endel mångledarkablar som är partvinnade och isolerade från varandra.

Men jag blir lite virrig av det där med parallelkoppla. Vilken av mina lösningar skulle det bli då?
Färger ihop och vita ihop? Eller en kabel per pol?

#5

Postad 09 mars 2012 - 18:16

agazza
  • agazza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Dom flesta verkar vilja ha sina kablar bestående av massor av singelledare som är tvinnade i flätor i omgångar för att jämna ut så mycket som möjligt, men jag hittar ingen info om hur det blir ifall dom är skärmade parmässigt, men ändå twinnade?

Cat 7 verkar inte vara riktigt optimalt bland ljudnördarna ändå..

Tydligen ska man bunta ihop färgerna för sig och dom vita för sig.

#6

Postad 09 mars 2012 - 18:21

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hej!

Så här gjorde Ipppe :)


https://www.minhembi...m/ipppe/304480/


mvh Jonas

#7

Postad 09 mars 2012 - 18:38

agazza
  • agazza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hej!

Så här gjorde Ipppe :)


https://www.minhembi...m/ipppe/304480/


mvh Jonas


haha tack, sneglade på dom, och det får bli av när jag har lite telefonledning och ett garage. Jag får göra det bästa av det jag har nu, så det blir tydligen oskalat och färg med färg och vit mot vit så polerna blir twistade om varandra åtminstone

#8

Postad 10 mars 2012 - 10:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Färg mot ena polen och vita mot andra borde vara rätt, det är ju så den är gjort att köra när man använder den till Ethernet. :)

JwK: Jäääklar vilket jobb du la ner. Men riktigt snyggt med träpluggarna! :)

#9

Postad 07 januari 2013 - 18:06

weed-cobolt
  • weed-cobolt
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är det någon som testat än med cat7? Eftersom nu kabeln är så bra skärmad kanske en Triple T vore något att prova för den som har massa cat7. (Eller obegränsat)
http://www.tnt-audio...triple_t_e.html.

Prova gärna denna variant och återkom med resultat. Gärna i två varianter, enkel kabel och bi-amp kabel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.