Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

asus eeebox 1501p xbmc problem

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee Box EB1501P-B0230 (Stationära datorer) 1 8,57 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 26 januari 2011 - 23:46

John_C
  • John_C
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har just köpt en Asus Eeebox 1501p från Dustin.se efter att jag läst om den och att den har fått så bra betyg...
Idialisk att köra XBMC på stod det tex.
Mitt huvudsakliga syfte är att köra xbmc på den, för att kolla på högupplöst film,
Innan hade jag en vanlig mediaspelare till det men den fick flytta upp till sovrummet.
Det känns som asusen har ett större användningsområde, tex lite spel svt play och liknande.

Nu till mitt problem, Jag har installerat Win 7 Ultimate på den och kör xbmc därifrån, men den laggar som f-n i 1080p
och även lite på någon film i 720p.

Jag har installerat de drivrutiner som var med på skivan till den och uppdaterat dom.
cpu:n använder ca 25-30% när jag kollar så jag antar att det inte är det som är felet.

Så jag igentligen vill ha det vore om jag kunde starta Asusen och då kom det upp två st alternativ.
1. XBMC
2. WIN 7

Går detta genomföra och i så fall hur.
Har kollar lite på xbmc live men får ingen kläm på installationen, jag kommer in i menyn där man ska välja installera XBMC live men då står det (error: magic number) eller nått liknande och något med karnell.
Är win7 ultimate mer krävande än win7 home? kan det bero på det?
Finns det någon som har förslag så är jag väldigt tacksam.

#2

Postad 27 januari 2011 - 01:05

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Det låter som att DXVA2 inte är påslaget, kolla det i settings för video.

Ang live är det bara boota upp pc med skivan i och sedan klicka dig frammåt. Hela installationen tar nog inte mer 3 minuter typ.

DXVA2 kräver att det är en ION maskin tror jag.

#3

Postad 27 januari 2011 - 01:19

Pixelsin
  • Pixelsin
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
DXVA2 är på från första installation i xbmc, men visst kan det ligga något i bakgrunden å äta kraft. Själv körde jag live på min eeeBox från dustin enda problemet var installationen av fjärren. Live installeras lättast med usb minne (själv så lykades jag göra 3 felbränningar och ingen skiva fungerade :blink: )

Så jag kan inte riktigt svara på hur den är i windows 7, mer än att ion2 bör klara av 1080p även om du streamar det genom nätverket beroende lite på hur pass uppkopplingen är.

#4

Postad 27 januari 2011 - 08:55

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Har oxå en likadan Asus och XBMC funkar fint på den. Dock ej XBMC live utan den vanliga, hederliga installationen som man startar från Windows (7 Home Premium). Det enda som jag behövt göra är att slå på DVXA i XBMC. Ja, förutom att uppdatera alla drivers o Bios som finns att uppdatera så klart.

Har i och för sig ett problem med mpeg4-filer så om du får fart på dom i XBMC så vill jag gärna veta hur du gör. Det finns en lösning på detta om tittar här:

https://www.minhembi...howtopic=277558

#5

Postad 27 januari 2011 - 08:59

Orio
  • Orio
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Jag äger själv denna dator med Win 7 Professional med XBMC.
Det fungerar feltfritt med 1080P och 720P.
Enda jag upplever är judder men det är nog 24p problemet med hzn

#6

Postad 27 januari 2011 - 10:25

John_C
  • John_C
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Funkar nu... vet ej vad det var men nu går det som det ska... har dock problem med undertexterna, de ligger nu i samma mapp som filmerna.
Det går att sätta på undertexten manuellt, men de startar inte automatiskt. Dock kommer det engelska undertexter automatiskt. och srt filerna går inte att välja. Man måste gå in och söka efter den specifika filen.
När jag startar dem manuellt så blir det också lite fel ibland det står några konstiga tecken framför.
Någon som vet?

Redigerat av John_C, 27 januari 2011 - 10:27.


#7

Postad 27 januari 2011 - 15:50

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Förrut skulle textfilen ha exakt likadant namn som filmfilen för att gå igång automatiskt. Vet inte om det är så längre.

diehard.mkv diehard.srt

Jag kan rekomendera att installera XBMC subtitles. Helt underbart program som hämtar och installerar texter med ett knapptryck om dom finns på Swesub eller undertexter.

#8

Postad 27 januari 2011 - 23:55

John_C
  • John_C
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag hittade felet, Jag Kör alla mina Filmer från en NAS (eftersom jag har tre st mediaspelare utspridda i huset plus datorer som använder disken)
Och när jag valde lägg till källa i xbmc så tog jag UPnp och lotsade mig fram till min disk. men då hittades inte undertexten automatiskt.
När jag istället valde min nätverksdisk direkt utan UPnp så gick det kanon.
Så nu kan jag jag säga att allt funkar som jag vill ha det...
En sak bara, när jag kör en Mkv fil i Media player classic så lagger det mycket? hur kan det komma sig när det flyter så bra i XBMC? har installerat senaste CCCP

Redigerat av John_C, 27 januari 2011 - 23:57.


#9

Postad 02 februari 2011 - 00:07

Pixelsin
  • Pixelsin
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
xbmc i windows 7 använder ion kärnan för att avlasta prossesorn, MPC gör ej det utan inställningar.

#10

Postad 06 februari 2011 - 13:36

Barbrady
  • Barbrady
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Plocka hem MPC:HC istället för Cccp så har du hårdvaruavkodning aktiverat från start.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.