Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudbygge i ny liten lägenhet.

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2014 - 21:53

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

God kväll.

Detta blir nu mitt första inlägg här på MinHembio, och således starten av min hobby.

Efter att ha fyllt 20 och en fastanställning inom räckhåll så ska jag snart dra mig ifrån mina föräldrar.

Jag har köpt mig en 2:a på bottenplan som är 55 m2 och har funderingar på hur jag ska göra med min nyfunna hobby.

Min utrustning är för tillfället:

 

Nad 216

Technics SB-M300

 

AudioPro Ace Bass B1.35
 

B&W DM603

 

Lyngdorf TDAI 2170

 

Nu till frågan, hur ska detta sättas upp?

Vad jag har fattat det som så är det en dödssynd att placera en högtalare i ett hörn och en andra mot en vägg, så därför tänkte jag att ett alternativ skulle vara att låta det byggas en vägg på ca 1m (eller hur lång borde den vara?) precis vid slutet av köksdelen, så man få två hörn att ställa högtalarna i var sitt hörn.

Eller ska man ställa allting mot fönsterna, får då kan man ju flytta soffan till "sweetspot", vilket skulle vara bra att kunna göra om jag fattade det rätt.

Jag har noll koll på akustik, och förstår att det inte är helt optimal att ha ett kök i biorummet, men eftersom att jag nu kan bestämma ifrån första början så vill jag få det så bra som möjligt, med ljudkvalité som högsta prio.
Bifogad fil  1908015_10202800634629322_4614519344969761580_n.jpg   112,18K   13 Antal nerladdningar
Bifogad fil  10177453_10202800634549320_8296025438021277314_n.jpg   46,05K   14 Antal nerladdningar

Jag äger inga möbler än, men jag ska ju ha en soffa som är ganska stor och en TV (antingen på väggen med stereobänk under eller på en bänk)

Jag tycker akustikplattor ser häftigt ut med =)

Förstår att det blev väldigt luddigt, men jag uppskattar all respons väldigt mycket.

Med vänlig hälsning, Jimmy.


Redigerat av xenonlampa, 06 januari 2016 - 21:37.


#2

Postad 23 maj 2014 - 18:29

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Varken i hörn eller mot vägg är normalt bra placering för högtalare men du menade antagligen inte direkt mot vägg. ;) Du bör få ut högtalarna åtminstone några decimeter från väggen bakom (gärna dryga halvmetern om möjligt) och lite mer från sidoväggarna. Att spela på längden av rummet skulle kunna funka, så länge inte lyssningspositionen kommer för nära mitten av rummet. Där kommer du inte att få någon bas men vid en tredjedel av rummets längd bör det kunna bli väldigt bra. Uppställning på bredden kan också funka.

En bra placering av subben är i närheten av en högtalare. För bästa resultat sägs det att man ska använda två subbar. Det går att placera sub i ett hörn för att ge den mer boost men helst inte ända in i hörnet. I sånt fall med flera decimeters andrum. Sen finns krypmetoden där man placerar subben i lyssningsposition och kryper i rummet tills man hittar den plats eller platser där basen låter bäst. Markera platsen och ställ sen subben där, så har du den i optimal placering.

Bifogad fil  xenonbulb1.jpg   87,39K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  xenonbulb2.jpg   86,09K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  xenonbulb3.jpg   87,31K   1 Antal nerladdningar

#3

Postad 24 maj 2014 - 12:06

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Varken i hörn eller mot vägg är normalt bra placering för högtalare men du menade antagligen inte direkt mot vägg. ;) Du bör få ut högtalarna åtminstone några decimeter från väggen bakom (gärna dryga halvmetern om möjligt) och lite mer från sidoväggarna. Att spela på längden av rummet skulle kunna funka, så länge inte lyssningspositionen kommer för nära mitten av rummet. Där kommer du inte att få någon bas men vid en tredjedel av rummets längd bör det kunna bli väldigt bra. Uppställning på bredden kan också funka.

En bra placering av subben är i närheten av en högtalare. För bästa resultat sägs det att man ska använda två subbar. Det går att placera sub i ett hörn för att ge den mer boost men helst inte ända in i hörnet. I sånt fall med flera decimeters andrum. Sen finns krypmetoden där man placerar subben i lyssningsposition och kryper i rummet tills man hittar den plats eller platser där basen låter bäst. Markera platsen och ställ sen subben där, så har du den i optimal placering.

Bifogad fil  xenonbulb1.jpg   87,39K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  xenonbulb2.jpg   86,09K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  xenonbulb3.jpg   87,31K   1 Antal nerladdningar


Tackar för svaret, och tackar för bilderna!

Jag tror det lutar åt att ha det som du har visat på bild nr.3

Hur långt ifrån väggen tror du subben ska stå ca? 20 cm?

Bifogad fil(er)



#4

Postad 26 maj 2014 - 20:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Om du prioriterar ljudet bör du inte placera soffan så att lyssningspositionen hamnar nära väggen. Basen låter bättre när du sitter ut från väggen, något som är enkelt att prova. Bland annat därför tror jag placering liknande den i första bilden, med lyssningsposition vid en tredjedel av rummets längd, har störst potential.

Testa dig fram med subben. Börja med placering intill ena högtalare eller i främre hörn. Använd krypmetoden om du inte är nöjd.

Sen kan du fundera på om du kan/vill göra något för akustiken. Absorbenter för första reflexer och basfällor som ger jämnare basåtergivning behöver inte bli dyrt om du tillverkar själv. Diffusering är ytterligare ett verktyg men det kräver nog mer arbete att tillverka diffusers själv.

#5

Postad 26 maj 2014 - 21:32

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Om du prioriterar ljudet bör du inte placera soffan så att lyssningspositionen hamnar nära väggen. Basen låter bättre när du sitter ut från väggen, något som är enkelt att prova. Bland annat därför tror jag placering liknande den i första bilden, med lyssningsposition vid en tredjedel av rummets längd, har störst potential.

Testa dig fram med subben. Börja med placering intill ena högtalare eller i främre hörn. Använd krypmetoden om du inte är nöjd.

Sen kan du fundera på om du kan/vill göra något för akustiken. Absorbenter för första reflexer och basfällor som ger jämnare basåtergivning behöver inte bli dyrt om du tillverkar själv. Diffusering är ytterligare ett verktyg men det kräver nog mer arbete att tillverka diffusers själv.


Jag tackar så mycket för svaret.

#6

Postad 21 december 2015 - 12:23

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Okej då kör vi igen! 
Då jag ligger i ett läge där jag har väldigt stora akustiska problem så behöver jag bolla lite idéer. Här är hörnan i fråga. 

 

z6ibKVM.jpg

 

Ik8aqZ7.jpg

 

W2CchPB.jpg

 

rWshACE.jpg

 

Det jag har tänkt är att sätta upp panel på hela väggen, mest för att dölja alla kablar, men även för att det blir bättre akustik än platt betong, jag har tänkt att använda brädor ifrån gamla skrotpallar ifrån jobbet, då kommer det bli en fin rustik känsla med olika färger osv.

 

TV:n kommer sitta kvar på väggen och bli i jämnhöjd med brädorna.

 

jag hade tänkt att sätta en diffusor bakom högtalarna på 120x60 cm på betongväggen så den kommer lite bakom träpanelen så det ser riktigt genomtänkt ut. på bilden under syns det hur jag har tänk, om den går att förstå. 

 

44k0mpj.png

 

Är detta en bra ide? tankar? 

Tack! 



#7

Postad 21 december 2015 - 17:01

Unregisteredb285af26
  • Unregisteredb285af26
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Vad är syftet med att ha diffusion bakom högtalarna?

Om du bara har paneler på halva sidan får du förmodligen väldigt mycket obalans i ljudbilden.



#8

Postad 21 december 2015 - 17:27

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Vad är syftet med att ha diffusion bakom högtalarna?

Om du bara har paneler på halva sidan får du förmodligen väldigt mycket obalans i ljudbilden.

Såg nu att jag tog fel bild, meningen är att det ska vara panel över hela väggen.
Största anledningen är att jag tycker det ser bra ut, sen har jag sett många som har det så jag antod att det har något sorts syfte mer än estetiskt.
Tack för svaret.

 



#9

Postad 21 december 2015 - 20:22

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Diffusion bakom högtalarna är inte helt knäppt, men knappast den första eller effektivaste åtgärden man bör överväga.

 

Jag skulle som steg 1 föreslå stora och tunga gardiner som du kan dra för glaspartierna. Gärna uppdelat i flera längder och i  flera lager.

 

 

Kan du specificera dom akustiska problemen lite bättre? Hur mycket har du testat att ändra på högtalarplaceringen (tänker främst på avstånd till väggen)?



#10

Postad 21 december 2015 - 20:37

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Diffusion bakom högtalarna är inte helt knäppt, men knappast den första eller effektivaste åtgärden man bör överväga.

 

Jag skulle som steg 1 föreslå stora och tunga gardiner som du kan dra för glaspartierna. Gärna uppdelat i flera längder och i  flera lager.

 

 

Kan du specificera dom akustiska problemen lite bättre? Hur mycket har du testat att ändra på högtalarplaceringen (tänker främst på avstånd till väggen)?

Tack för svaret, Jag förstår att det inte är det absolut bästa, men just nu är det bara en ide när jag ändå bygger väggen, då kanske en absobent är bättre?
Gardiner har jag tänkt på med, men det käns inte jätteaktuellt dock någonting jag antar kommer att behövas om jag vill få det bra.
Det ekar, massor, då rummet är avlångt och gjort i betong med stora fönster så är det hemskt. mutar man stereon så hör man hur ljudet "hänger kvar" i rummet och vrider man upp så blir det jobbigt att lyssna på, basen är ojämn och allting blir bara luddigt.

 

Jag har testar att flytta runt, in och ut men det blir ingen skillnad. hemst i vilket fall, jag har ju "roomperfect" på Lyngdorfen och den gör enorm skillnad, men kan inte trolla.

 



#11

Postad 22 december 2015 - 10:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Absorbera bakom högtalarna istället. Ibland kan man föredra att reflektera mellan högtalarna, men det beror av deras strålningdiagram och vinkel.

#12

Postad 22 december 2015 - 15:38

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Absorbera bakom högtalarna istället. Ibland kan man föredra att reflektera mellan högtalarna, men det beror av deras strålningdiagram och vinkel.

 

Sådant undviker jag gärna då jag kör på knappa lekmanna nivå. men skulle detta vara en bra absobent, eller i alla fall någonting att ha till en början med, då priset var väldigt tilltalande och jag gillar hur dom ser ut.

http://www.thomann.d...ook_set_144.htm

eller

http://www.thomann.d...od_rel_352025_3
 

Tack.
 


Redigerat av xenonlampa, 22 december 2015 - 18:31.


#13

Postad 23 december 2015 - 05:02

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Sådant undviker jag gärna då jag kör på knappa lekmanna nivå. men skulle detta vara en bra absobent, eller i alla fall någonting att ha till en början med, då priset var väldigt tilltalande och jag gillar hur dom ser ut.
http://www.thomann.d...ook_set_144.htm
eller
http://www.thomann.d...od_rel_352025_3

Tack.

Vad är det du undviker? Skumplast bakom högtalarna kommer göra ganska liten skillnad, jämfört med de mer effektiva materialen såsom fixerad polyesterfiber, linfiber eller mineralullfiber. Om du gillar utseendet kan du alltid placera skumplasten framför det andra materialet, se till att flödesmotståndet är lågt i materialet.

Redigerat av Isaac, 23 december 2015 - 05:11.


#14

Postad 23 december 2015 - 14:07

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Vad är det du undviker? Skumplast bakom högtalarna kommer göra ganska liten skillnad, jämfört med de mer effektiva materialen såsom fixerad polyesterfiber, linfiber eller mineralullfiber. Om du gillar utseendet kan du alltid placera skumplasten framför det andra materialet, se till att flödesmotståndet är lågt i materialet.

Jag försöker att undvika att gräva ner mig för mycket i detta för jag vet att det kommer bli ett projekt som kommer kräva för mycket tid och pengar.

 

Räknas Glasfiberväv in som bra? då kanske dessa funkar?

http://www.undertaks...l-med-ram-/61-0

 

eller är det någonting annat specellt som du tänker på?

 



#15

Postad 24 december 2015 - 00:48

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag försöker att undvika att gräva ner mig för mycket i detta för jag vet att det kommer bli ett projekt som kommer kräva för mycket tid och pengar.

Räknas Glasfiberväv in som bra? då kanske dessa funkar?
http://www.undertaks...l-med-ram-/61-0

eller är det någonting annat specellt som du tänker på?

Nej, det var främst de materialen jag nämnde tidigare. Glasfiberväv brukar främst användas för att hålla skadliga fiber från mineralullen borta, samt reflektera lite högre frekvenser. Huruvida produkten ovan lämpar sig kan du se på dess absorptionskoefficient.

#16

Postad 25 december 2015 - 18:43

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Men alltså. Hallå. Ditt största problem är glasytorna, gör något åt dessa först. Att smäcka upp ett par tunna akustikskivor bakom högtalarna kommer kanske inte ens ge en märkbar förbättring eftersom reflektionerna från fönsterna lär vara ganska dominanta.



#17

Postad 26 december 2015 - 03:05

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Men alltså. Hallå. Ditt största problem är glasytorna, gör något åt dessa först. Att smäcka upp ett par tunna akustikskivor bakom högtalarna kommer kanske inte ens ge en märkbar förbättring eftersom reflektionerna från fönsterna lär vara ganska dominanta.

Men hej på dig!

Tänkte få väggen avklarad först så jag vet hur jag ska ta mig till för att bygga den, fönsterna har jag knappt funderat på än, antagligen en gardin av tjock modell. 



#18

Postad 26 december 2015 - 06:54

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 1
Förstareflexerna är som alltid viktiga att få pli på, samt ljudsymmetrin.

Redigerat av Isaac, 26 december 2015 - 06:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.