Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,13 (22) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 11 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 15 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 15 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 15 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 15 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 15 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 15 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 16 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 16 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 16 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 16 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 16 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 16 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 16 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 16 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 16 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 16 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 16 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 16 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 16 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 16 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 16 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 16 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 16 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 16 år sedan

#2851

Postad 23 juli 2008 - 17:58

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Har eventuellt hittat felet själv nu, var in på Samsungs hemsida och skickade ett mail till deras support, efter att mailet skickats så surfade jag runt lite bland "vanliga frågor" och där hittade jag en uppgift om att TV:n troligen stod i "butiksläge", kollade som man skulle göra enligt hemsidan, men det alternativet var utgråat i TV:n meny, så jag testade serviceläget istället, och där hittade jag en möjlighet att avaktivera "butiksläge".
Hur den hamnat i detta läge från början vet jag inte, det är inget demo ex vi köpt eller så, och kartongen den kom i var endast ihoptejpad en gång, så den har inte varit uppackad i butiken nån gång heller, inte hellr kan jag tänka mig att jag har varit så sömngångaraktig när vi packade upp den så att jag svarat ja på nån fråga om detta skulle aktiveras.
Butiksläge innebär i alla fall att burken resettar var 30:e minut till ett deafultläge, troligen för att rensa allt som klåfingriga kunder kan ställa till med när dom tittar på TV-apparater.

/Mats


Låter som en rimlig förklaring. Om jag inte minns fel så är det fler i denna tråd som har lyckats göra samma sak, så du behöver nog inte skämmas alltför mycket.

#2852

Postad 30 juli 2008 - 00:03

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Någon som kopplat in en popcorn hour till denna tv? När jag gör detta via HDMI så är den enda fungerande upplösningen 1080i 60hz. Någon som vet varför ingen annan upplösning fungerar? Tex 720p 50hz


Har inga som helst problem att köra popcorn med 720 50/60hz resp. 1080i 50/60hz.
Har du senaste programversion i popcorn?

#2853

Postad 30 juli 2008 - 00:39

Danne-07
  • Danne-07
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. ;)


Bara gratulera att du har bra svärta på vanlig tv. Försökte se superman returns igår på canalplus å sämre bild har jag då aldrig vart med om. Tror skärmen var mer grön än svart. Man skulle behållt tjocktvn.

Om det svarta i bilden ser grönt ut (gröna prickar) har du ställt ljusstyrkan för högt. Den ska ligga på max 48-49. Och som sagt, kan någon bekräfta det fenomen jag sett. Alltså att om man har mörkt i rummet och svart bild, att svärtan blir bättre med DVI och 1280x720 50 Hz än andra upplösningar?


mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn


Jeg har hatt 50Q96 siden mai i fjor og har de siste månedene lagt merke til at svartan er mycket bedre på f.eks Scart inngangen enn HDMI. Har forsøkt at switcha mellam HDMI black level setting "Normal" og "Low" men dette løser ikke problemet. Andre som har hatt dette problemet?

Jag nämde detta för någon sida sedan i tråden: Det blir samma bra svärta via HDMI som EXT om man väljer 50 Hz istället för 60 Hz. Den enda upplösningen som fungerar med 50 Hz är 1280x720 (= 720p). Det är således något med 60 Hz som ger sämre svärta. Om någon orkar kontakta Samsung om detta vore det bra :)


Sett mycket om att ändre Hz. är det något man kan göra när man har hdmi inkopplat bara för jag har aldrig hittat den funktionen. sedan är det ju roligt att alla vi som har problemet med rullande linjer skyller på scart och så läser man här att scart ger bättre svärta än Hdmi. Ne får bli Blocket för min tv



Ingen som har löst problemet med "sämre" svärta vid 60Hz? Är lite irriterande i.o.m. att man måste använda 60Hz för att få bra flyt i HD-filmer.

Redigerat av Danne-07, 30 juli 2008 - 14:28.


#2854

Postad 30 juli 2008 - 15:38

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ingen som har löst problemet med "sämre" svärta vid 60Hz? Är lite irriterande i.o.m. att man måste använda 60Hz för att få bra flyt i HD-filmer.


Jag tycker att det funkar bra att helt enkelt minska ljusstyrkan i inställningarna.

#2855

Postad 31 juli 2008 - 11:59

Rangvald
  • Rangvald
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har min Q96a hemma nu, ska packa upp den ikväll!

Någon pratade om 200h inkörning, är detta verkligen nödvändigt?


Sen undrar jag om det finns någon bra guide för att få bra inställningar på den, vill ju såklart kunna se allt med bra bild :D

#2856

Postad 31 juli 2008 - 20:58

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Har min Q96a hemma nu, ska packa upp den ikväll!

Någon pratade om 200h inkörning, är detta verkligen nödvändigt?


Sen undrar jag om det finns någon bra guide för att få bra inställningar på den, vill ju såklart kunna se allt med bra bild ;)


Jag ställde in bilden så att jag var nöjd med den och körde på. :(

Jag skulle dock undvika statiska bilder.

#2857

Postad 03 augusti 2008 - 06:14

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på ifall q96 har stöd för HDCP?
jag lyckas inte hitta där det står någonstans.

#2858

Postad 04 augusti 2008 - 15:29

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på ifall q96 har stöd för HDCP?
jag lyckas inte hitta där det står någonstans.


http://www.dvdforum....t...15&forum=25

"Det ingår i hd-ready att de ska klara HDCP.

www.avshopper.co.uk/hdready.cfm"

"hdcp ingår i hdmi standarden.
Så hdmi har alltid hdcp."

#2859

Postad 04 augusti 2008 - 16:21

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

http://www.dvdforum....t...15&forum=25

"Det ingår i hd-ready att de ska klara HDCP.

www.avshopper.co.uk/hdready.cfm"

"hdcp ingår i hdmi standarden.
Så hdmi har alltid hdcp."


Jaha, tack för svaret. Jag hade visst missad den specifikationen i HD-ready standarden.

#2860

Postad 06 augusti 2008 - 14:24

freddan85
  • freddan85
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hallå!

Har funderat på att styra min samsung Q97:a via serieporten på datorn och service-porten på tvn. Jag har hittat en .gif-bild (bifogad) som beskriver en del kommandon samt hur kabeln ska lödas. Min fråga är helt enkelt: Har någon provat detta?! Om någon vet någonting som har med detta ämne att göra (tips, tricks mm), skriv gärna! ;)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  exlink.gif   99,49K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av freddan85, 06 augusti 2008 - 14:44.


#2861

Postad 08 augusti 2008 - 09:13

ruteki
  • ruteki
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Skickade in min plasma till verkstad (Assist i Uppsala) för att den lider av samma "ljusläckag"-fenomen som Fadee skrev om tidigare i tråden.

Fick nu svar från verkstaden:

Din apparat är undersökt och vi har sett felet du anmält. Desvärre är detta inget "fel" i teknisk bemärkelse från Samsung sida.
Dessa "skuggningar" och "ljusgenomsläpp" beror på "Ultra filter bright" som togs i bruk för Q9 serien. En bieffekt i MRT filtret gör att dagsljus/lampljus reflekteras i panelfiltret och orsakar detta problem. Detta skall ej och går ej att åtgärda genom att byta några delar i apparaten. (Enligt information från Samsung)

Så ser det ut och det är tyvärr inget vi på verkstaden kan råda över.

Vi kontaktar dig på telefon för bokning av leverans av tv'n!
Om du har några funderingar kring detta, hör gärna av dig!

Med vänliga hälsningar
xxx xxxxx
Assist Uppsala


Blir riktigt förbannad när jag läser detta. Det är ju för f*n inte detta som är "felet". Det är ju panelen som är pajj. Vad skall man göra? Vill ju inte ha tillbaka TVn som den är nu...

#2862

Postad 11 augusti 2008 - 11:08

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Blir riktigt förbannad när jag läser detta. Det är ju för f*n inte detta som är "felet". Det är ju panelen som är pajj. Vad skall man göra? Vill ju inte ha tillbaka TVn som den är nu...


Du får förklara läget helt enkelt... om du nu är övertygad om att du vet bättre än deras verkstad så får du helt enkelt övertyga dem att det inte är felet.

Men det låter ungefär som om de menar att alla modeller från serien ska ha det "felet" fast det egentligen inte är något "fel". Låter skumt. Vad jag vet så har iaf inte jag några "skuggningar" och "ljusgenomsläpp" på min Q96.

#2863

Postad 17 augusti 2008 - 12:55

Miltex
  • Miltex
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Jag tror du missuppfattar Mille2000s problem Hoff. Jag ser samma sak.
Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.


Var det någon som löste detta problem eller får man leva med det? Tycker det bara blir värre och värre.


Jag upptäckte också detta häromdagen men det blir inte alltid så vid undertexter. Har väl att göra med bakgrundsfärgen men tycker inte att det är OK.


Har nyligen fått tillbaka min tv från 1mån 15dagars service, där de har bytt min panel pga ett fenomen som såg ut som LCD'ns ljusläckage.. Nu är det fixat, men jag hade även liknande fenomen som ni beskriver här innan. Som kvarstår.

Det är på alla ingångar till TV'n såväl som hdmi, komponent och scart. Trodde först att de analoga ingångarna störde så kopplade ur dessa, fortfarande samma "skuggstreck" (mestadels till vänster av texter mot vissa bakgrunder men uppkommer även av andra saker). Känns som det är något med samsungs bildbehandling, själv har jag alla extrafunktioner avstängda, ALLT. Ska ringa samsungs support imorgon och se om de har någon tekniker som kan komma hit jag skulle kunna visa problemet för.

(OBS: detta är inga spökbilder som någon trodde utan horisontala ränder som visas samtidigt som exempelvis text och liknande, jämte själva texten ända ut i kanterna.)


Bra! Det ska bli intressant att höra vad det beror på. Det är riktigt störande faktiskt!

Jag ser det dock inte alltid vilket förbryllar mig. Jag såg det inte de första dagarna jag hade TV:n men sen har jag sett det dom flesta dagarna, oavsett källa/material. Idag såg jag inget av det och då har jag både tittat på TV och 720p via datorn.

Vid vissa tillfällen har jag sett att om en person har något randigt i bakgrunden av sig så kan det "lysa igenom" personen. Det är säkert samma fel som orsakar det men just undertexter lyfter fram problemet för mycket. :/


japp så har jag med, märks rå bra om det är rakt med belysning, typ scenen på melodifestivalen.
Vad blev svaret från Samsung?


Jag har en PS-50A556 och ser samma fel, var det någon som fick svar från Samsung om detta? För det är ju klart irriterande... Det lustiga är att det endast är på ingångarna till TVn som detta blir, samt om man är inne i Digital-TV menyn, för är man inne i TVns egna meny så syns inte ett skvatt av detta.

Redigerat av Miltex, 17 augusti 2008 - 12:57.


#2864

Postad 18 augusti 2008 - 13:46

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har en PS-50A556 och ser samma fel, var det någon som fick svar från Samsung om detta? För det är ju klart irriterande... Det lustiga är att det endast är på ingångarna till TVn som detta blir, samt om man är inne i Digital-TV menyn, för är man inne i TVns egna meny så syns inte ett skvatt av detta.


Samma problem för mig. Det uppstår dock inte så ofta men visst finns problemet där.

Jag pausade och tog några foton som tydligt visar problemet (via inbyggda boxen och från dator kopplad via HDMI). Detta var dock några månader sen och föll i glömska men nån dag ska jag nog få iväg bilderna och se vad svaret blir. :(

#2865

Postad 24 augusti 2008 - 10:12

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Tänkte sätta upp min 42C96 på väggen, och undrar lite över hur jag fäster ett vesafäste. Vad jag har sett och förstått så skall de 4 stora skruvarna som håller ihop bakstycket bytas ut mot längre och på så sätt hängas upp på väggen. Dessa skruvar, var får jag ta på dem i rätt dimension?

#2866

Postad 26 augusti 2008 - 20:42

Ramallo
  • Ramallo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan,

hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag vill koppla min bärbara dator med en DVI->HDMI anslutning till HDMI3 ingången i plasman Q97 men får bara 30hz some refresh rate och bilden ser inte så bra ut. Om jag gör samma procedur till HDMI2 ingången så fungerar allt perfekt med 60hz som refresh rate.
Var ligger felet?

Tack på förhand
Salvatore

#2867

Postad 30 september 2008 - 22:40

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
jag vill gärna ha bästa möjliga inställningarna för bild på en Samsung PS-42C96HD
finns det någon sida jag kan spana in eller någon som har några bra förslag?

#2868

Postad 03 oktober 2008 - 21:13

domsjoe
  • domsjoe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

detta verkar lite oroande i manualen dock(?) för PC dvi -> hdmi

Svenska - 7
IN 1, HDMI IN 2
− Canslut till HDMI-uttaget på en enhet
med HDMI-utgång. Dessa ingångar kan
även användas som DVI-anslutningar
med separata analoga audio-ingångar. Du
måste ha en HDMI/DVI-kabel (tillval) för att
kunna göra den anslutningen. En HDMI/
DVI-adapter gör att du med DVI analog
audio-ingång på din TV kan få höger- och
vänsterljud från din DVI-enhet (Ej PCkompatibel)
− När du ansluter den här produkten via HDMI
eller DVI till en digital-tv-box, DVD-spelare
eller spelenhet etc., kontrollera att den är
inställd på kompatibelt video-utgångsläge
enligt tabellen nedan. Om du inte gör det
kan det uppstå bildstörningar eller ingen bild
alls.
− Försök inte ansluta HDMI-/DVI-anslutningen
till en dator eller ett grafikkort för bärbar
dator. (Det kan resultera i att skärmen blir
tom)


eller menar de att man inte skall ansluta PC VGA -> hdmi ?
samt att inte dvi ljud funkar från pc..

åså igen.. på misco står detta, ser ju gött ut.

Datorupplösningar som stöds 1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 640 x 350, 720 x 400, 1360 x 768



#2869

Postad 03 oktober 2008 - 21:21

domsjoe
  • domsjoe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

detta verkar lite oroande i manualen dock(?) för PC dvi -> hdmi

Svenska - 7
IN 1, HDMI IN 2
− Canslut till HDMI-uttaget på en enhet
med HDMI-utgång. Dessa ingångar kan
även användas som DVI-anslutningar
med separata analoga audio-ingångar. Du
måste ha en HDMI/DVI-kabel (tillval) för att
kunna göra den anslutningen. En HDMI/
DVI-adapter gör att du med DVI analog
audio-ingång på din TV kan få höger- och
vänsterljud från din DVI-enhet (Ej PCkompatibel)
− När du ansluter den här produkten via HDMI
eller DVI till en digital-tv-box, DVD-spelare
eller spelenhet etc., kontrollera att den är
inställd på kompatibelt video-utgångsläge
enligt tabellen nedan. Om du inte gör det
kan det uppstå bildstörningar eller ingen bild
alls.
− Försök inte ansluta HDMI-/DVI-anslutningen
till en dator eller ett grafikkort för bärbar
dator. (Det kan resultera i att skärmen blir
tom)


eller menar de att man inte skall ansluta PC VGA -> hdmi ?
samt att inte dvi ljud funkar från pc..

åså igen.. på misco står detta, ser ju gött ut.

Datorupplösningar som stöds 1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 640 x 350, 720 x 400, 1360 x 768



Jag undrar också lite om det dilla skrev om bärbar dator och att skärmen kan bli tom.Är det nån som vet nåt?(Ursäkta strulet med förra inlägget).Nybörjare.

Redigerat av domsjoe, 03 oktober 2008 - 21:42.


#2870

Postad 04 oktober 2008 - 01:40

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Har lillebror C91H som är relativt identisk med C96H, om jag förstått det rätt så fungerar bara:

HDMI - 720p, 1080i
VGA / Dvi - Max 1360*768

Visst, Crysis på 50" på nya datorn i 1360*768 med 2m spelavstånd är ju helt ok, men datorn klarar högre upplösningar.

Alltså måste jag koppla DVI från HD4870 till medföljande HDMI adapter och sedan HDMI kabel mellan denna + tv för att få 1080 upplösning att funka?

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 04 oktober 2008 - 01:41.


#2871

Postad 04 oktober 2008 - 21:30

domsjoe
  • domsjoe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har problem med att få igång pc ingången(DVI-VGA).När man går in i menyn på tv:n så ser det ut pc inte är aktiverad PC är som grå på menyn inte vit men det kan ju vara att den inte får nån signal.Kör med bärbar dator och har fått igång dubbla skärmar.Funkar med S-VHS.

#2872

Postad 06 oktober 2008 - 19:00

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Ja 1920*1080 via DVi - HDMI från PC såg helt förjävligt ut..

Får väl duga med 1360*768 tills man slutat snåla o köper Full-HD :blush:

Bilden fylldes inte ens ut till kanterna, texten såg helt skum ut..

#2873

Postad 22 oktober 2008 - 20:21

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om detta redan har frågats (vet inte alls vilka söktermer att använda), men har stött på ett litet "problem" gällande analog-tv. Jag har 7 kanaler, och förut räckte det att jag tryckte på t.ex. 3 på fjärrkontrollen, och den hoppade till kanal 3. Men nu måste jag alltid först trycka på nollan innan, altså 03. Annars står det bara "P 3-", och trycker jag inget mer så händer ingenting.

Detta är ju bra och smidigt om jag ofta bläddrar till kanaler över 10:n, men eftersom jag ju bara har 7 stycken, så vill jag gärna ha det som förut.

Har ni nån aning om vad jag kan ha kommit åt? (Har en C96, btw)

#2874

Postad 25 oktober 2008 - 10:47

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Hehe, du har säkert redan klurat ut det, men under nummer 7 på fjärren så har du en knapp som ser ut så här -/-- . Den ändrar funktionen mellan att behöva trycka 1 sifferknapp eller 2 innan den byter till kanalen man skrivit in :(

#2875

Postad 21 november 2008 - 14:51

typas
  • typas
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Vilkan skärmupplösning bör jag ha på min HTPC som jag kopplar upp till min Q96 via HDMI ?
Ska man ställa in 720p eller 1080i på plasmatvn eller gör den det automatiskt ?
Vilken är den bästa bildinställningen om man visar HD-filmer från datorn ?

#2876

Postad 22 november 2008 - 14:32

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Klarar tv-n signalen så visar den bilden, klarar den det inte får du ett felmeddelande på tv-n. Tror den klarar bägge du beskriver, optimalt för denna tv är ju 1024*768. Det enklaste är att pröva lite upplösningar och se vad som passar en bäst ! :D

Tagit från prisjakt:

Stödda bildformat 480p, 576p, 720p, 1080i

Redigerat av rosenlorden, 22 november 2008 - 14:33.


#2877

Postad 24 november 2008 - 12:42

typas
  • typas
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Visar plasmatv:n en HD-film i 720p med bästa kvalité om man har den inställd på 1024*768 ?

#2878

Postad 26 november 2008 - 01:31

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Hm, jag antar det :huh: :D .. Men det finns nog andra upplösnings experter som kan det bättre än mig!

#2879

Postad 26 november 2008 - 01:37

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Har märkt att om jag kopplar min vga sladd från burken till tv-n så får jag ett "flimmer" på tv-n då antenn sladden sitter i oxå! (analog comhem). Tar jag ut antenn sladden så försvinner flimmret, mycket märkligt.. Hade samma fel kommer jag ihåg när jag hade min 32" samsung inkopplad likadant.. Ska nog snart införskaffa en bärbar, hoppas då inte att problemet består! Någon med förslag på detta? Kan det ha att göra med att datorn och tv-n är på olika säkringar?

#2880

Postad 26 november 2008 - 08:15

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Har märkt att om jag kopplar min vga sladd från burken till tv-n så får jag ett "flimmer" på tv-n då antenn sladden sitter i oxå! (analog comhem). Tar jag ut antenn sladden så försvinner flimmret, mycket märkligt.. Hade samma fel kommer jag ihåg när jag hade min 32" samsung inkopplad likadant.. Ska nog snart införskaffa en bärbar, hoppas då inte att problemet består! Någon med förslag på detta? Kan det ha att göra med att datorn och tv-n är på olika säkringar?


En sån här kanske skulle vara värt att prova? http://www.kjell.com...00000,655500000

#2881

Postad 27 november 2008 - 01:13

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Prövade en sån till min 32" och den hade ingen effekt då. Kanske har det nu :)

#2882

Postad 30 november 2008 - 21:43

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Inskaffade en xbox 360 arcade för otroliga 990:- på Siba, hemlig ort... Ska nog köpa några till och kränga om det är nån kvar!

Kör med Hdmi självklart till min q97 42". Vad blir bäst bild? Kör just nu 720P med andra frekvensen, antar att det är 60Hz. Kan ju köra 1080i också.. Vad blir skillnaden, upp till svar nu upplösnings bögar ! ;)

#2883

Postad 01 december 2008 - 17:07

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
990:- för en 360arcade :P det var billigt :)

#2884

Postad 01 december 2008 - 18:40

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Jo, dom hade 2 kvar efter jag var där.. Var lite nyöppnande av en galleria i Skövde.. Ångrar att jag inte köpte dom sista 2 och sålde vidare :P

#2885

Postad 29 december 2008 - 23:52

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Äger en PS50Q97HDX och har hunnit mixtrat en hel del med upplösningar och bildinställningar till HTPC:n nu men inte funnit den "fantastiska svärtan" som utlovas i diverse tester. Följande har dock konstaterats:

VGA 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
VGA 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta
HDMI 1280x720 i 50Hz: lugn bild, bättre svärta
HDMI 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
HDMI2 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta

Irriterande att tex skärpa och färg inte går att justera i flera upplösningar! 50Hz verkar vara ett krav för lugn bild & bra svärta, dessutom flyter tv & film på bäst med den inställningen. På AVForum sägs att svärta osv inte ska påverkas beroende på vilken upplösning eller uppdateringsfrekvens jag väljer, trots mina erfarenheter samt att motsatsen påståtts tidigare i denna tråd. Vad ska man tro på, och vad göra? Har ju sett bilder tagna där det knappt syns att tvn är påslagen då den visar svart. Kan det vara så att Samsungen förutsätter en "vanlig" typ stand-alone dvd-spelare med "vanliga" HDMI upplösningar för att ge bästa resultat, eller har jag bara för höga krav? Är det omöjligt att använda pixelmappat i 50hz?

Tycker 1280x7120 i 50Hz via HDMI funkar bäst i dagsläget, men optimalt vore ju 1360x768 (pixelmappat) i 50Hz!!

Tackar för all form av gensvar.

Redigerat av Daniel Nord, 31 december 2008 - 00:10.


#2886

Postad 31 december 2008 - 16:17

Svintoman
  • Svintoman
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Äger en PS50Q97HDX och har hunnit mixtrat en hel del med upplösningar och bildinställningar till HTPC:n nu men inte funnit den "fantastiska svärtan" som utlovas i diverse tester. Följande har dock konstaterats:

VGA 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
VGA 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta
HDMI 1280x720 i 50Hz: lugn bild, bättre svärta
HDMI 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
HDMI2 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta

Irriterande att tex skärpa och färg inte går att justera i flera upplösningar! 50Hz verkar vara ett krav för lugn bild & bra svärta, dessutom flyter tv & film på bäst med den inställningen. På AVForum sägs att svärta osv inte ska påverkas beroende på vilken upplösning eller uppdateringsfrekvens jag väljer, trots mina erfarenheter samt att motsatsen påståtts tidigare i denna tråd. Vad ska man tro på, och vad göra? Har ju sett bilder tagna där det knappt syns att tvn är påslagen då den visar svart. Kan det vara så att Samsungen förutsätter en "vanlig" typ stand-alone dvd-spelare med "vanliga" HDMI upplösningar för att ge bästa resultat, eller har jag bara för höga krav? Är det omöjligt att använda pixelmappat i 50hz?

Tycker 1280x7120 i 50Hz via HDMI funkar bäst i dagsläget, men optimalt vore ju 1360x768 (pixelmappat) i 50Hz!!

Tackar för all form av gensvar.


Vart i menyerna ändrar man mellan 50 och 60hz? Mvh

#2887

Postad 31 december 2008 - 17:27

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Vart i menyerna ändrar man mellan 50 och 60hz? Mvh

Nej detta är inställningar som görs i datorn, inte tv:n... Men visst vore det toppen om så var fallet!

#2888

Postad 31 december 2008 - 17:43

Svintoman
  • Svintoman
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ok ja har inte någon dator inkopplad utan bara dvd... Går det att ändra där med?

#2889

Postad 31 december 2008 - 17:47

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Äger ingen dvd med HDMI så jag kan tyvärr inte svara på det.

#2890

Postad 01 januari 2009 - 23:10

flamie82
  • flamie82
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Äger en PS50Q97HDX och har hunnit mixtrat en hel del med upplösningar och bildinställningar till HTPC:n nu men inte funnit den "fantastiska svärtan" som utlovas i diverse tester. Följande har dock konstaterats:

VGA 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
VGA 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta
HDMI 1280x720 i 50Hz: lugn bild, bättre svärta
HDMI 1280x720 i 60Hz: något flimrigt, dålig svärta
HDMI2 1360x768 i 60Hz: pixelmappat (skarpt!), flera bildinställningar "greyed out", något flimrigt, dålig svärta

Irriterande att tex skärpa och färg inte går att justera i flera upplösningar! 50Hz verkar vara ett krav för lugn bild & bra svärta, dessutom flyter tv & film på bäst med den inställningen. På AVForum sägs att svärta osv inte ska påverkas beroende på vilken upplösning eller uppdateringsfrekvens jag väljer, trots mina erfarenheter samt att motsatsen påståtts tidigare i denna tråd. Vad ska man tro på, och vad göra? Har ju sett bilder tagna där det knappt syns att tvn är påslagen då den visar svart. Kan det vara så att Samsungen förutsätter en "vanlig" typ stand-alone dvd-spelare med "vanliga" HDMI upplösningar för att ge bästa resultat, eller har jag bara för höga krav? Är det omöjligt att använda pixelmappat i 50hz?

Tycker 1280x7120 i 50Hz via HDMI funkar bäst i dagsläget, men optimalt vore ju 1360x768 (pixelmappat) i 50Hz!!

Tackar för all form av gensvar.



Från en dator så ska det gå bra att få TV:n att ta emot 50hz pixelmappat genom HDMI-2. Själv kör jag OS X och skickar 48hz till den för att slippa allt judder från filmer eftersom den inte tar emot 24hz.
Kör du PC så använd Powerstrip, och kör du OSX så testa SwitchResX.


Nu till ett problem som jag har är att panelen ibland känns skifta kontrast eller ljusstyrka. Det är som att när "ny" bild visats i 1.5sek så skiftar ljuset. Jag har stängt av allt som har med Dynamisk kontrast att göra både i vanliga menyn och Service menyn, men det verkar inte göra någon skillnad.. Jag har även testat alla HDMI + VGA ingången utan framgång. Använder jag Analog eller Digital tv delen så ser jag inte problemet.

Någon som har nån idé?

#2891

Postad 04 januari 2009 - 15:48

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Nu till ett problem som jag har är att panelen ibland känns skifta kontrast eller ljusstyrka.

Det finns ju en bugg på Q-serien som gör att somliga inställningar på kontrasten medför viss "instabilitet" i bilden. Kan det möjligen ha något med det att göra?

#2892

Postad 04 januari 2009 - 22:28

flamie82
  • flamie82
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Det finns ju en bugg på Q-serien som gör att somliga inställningar på kontrasten medför viss "instabilitet" i bilden. Kan det möjligen ha något med det att göra?


Det låter som att det skulle kunna vara det. Vet du om det finns något man kan göra åt det?

#2893

Postad 09 januari 2009 - 18:31

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Det låter som att det skulle kunna vara det. Vet du om det finns något man kan göra åt det?

Dessvärre inte. Alla Samsung Q9x ägare har detta problem mer eller mindre...

#2894

Postad 13 januari 2009 - 08:53

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
flamie82: Flimmret i kontrasten har jag kliat mig i huvudet över, men som sagt, prova ändra kontrasten. Jag sänkte min från 70 till 68 och vips så var det borta.

Daniel Nord: Jag har samma problem med svärtan, när jag slår på en NTSC film så blir svart lysande grått. Har alltid trott att det är dvdn som spökar men det verkar vara tvn som inte gillar 60hz.

#2895

Postad 17 januari 2009 - 02:57

Svintoman
  • Svintoman
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Min q97 har börjat sätta på och stänga av sig själv, nån mer som haft detta problem? Nån som vet varför? Mvh

#2896

Postad 17 januari 2009 - 09:03

Unregistered0f33ff87
  • Unregistered0f33ff87
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Holmner =>

Testa att stänga av de automatiska uppdateringarna för den inbyggda boxen som troligtvis är satt på on.
Du trycker på d.menu sen får du leta upp system fliken och där inne hittar du det.

MVH

#2897

Postad 17 januari 2009 - 16:28

typas
  • typas
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Vilken upplösning ska man kör från sin htpc till q96 för att få den bästa bilden ? Är det någon skillnad om man kör hdmi 1 eller hdmi 2 ?

#2898

Postad 17 januari 2009 - 16:58

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
För bästa svärta & lugn bild kör 1280x720 i 50Hz, HDMI1 eller 2 spelar ingen roll.
För bästa skärpa kör 1360x768 i 60Hz till HDMI2.

#2899

Postad 25 januari 2009 - 14:39

hedline
  • hedline
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Någon som fått Harmony One universal fjärrkontroll att samarbeta felfritt när det gäller växling mellan Inputs på Samsung Q97?
Hittar ingen röd tråd i hur min TV "tänker". ;)

Trots att jag inte har något inkopplat i ext.1 och ext.2 så finns de ändå med när jag byter källa på tvn. kan man på något sätt ta bort vissa källor från listan?
Kan någon vara vänlig och testa hur tvn beter sig när du byter source/källa.

Jag har:

EXT1: inget inkopplat
EXT2: Inget inkopplat
Component: Xbox 360
Hdmi1: Western Digital HD TV Media Player
Hdmi2: LG dvd
Hdmi3: Humax HD digitalbox

Min tv väljer att hoppa över HDMI2 när LG Dvdn är avstängd, men alla andra finns i source listan även om de är avstängda. Är det min TV som beter sig knark eller är det ett känt problem?

#2900

Postad 25 januari 2009 - 19:06

jimmyhoffa24
  • jimmyhoffa24
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Min q97 har börjat sätta på och stänga av sig själv, nån mer som haft detta problem? Nån som vet varför? Mvh




Jag fick det efter att jag började använda en harmony 525 multifjärr. Ringde till supporten och de "nollställde" programvaran genom att jag Höll nere en sekvens när jag startade TV:n kommer ej ihåg vad.men det funkade klockrent, har aldrig hänt efter det.

Någon som fått Harmony One universal fjärrkontroll att samarbeta felfritt när det gäller växling mellan Inputs på Samsung Q97?
Hittar ingen röd tråd i hur min TV "tänker". B)

Trots att jag inte har något inkopplat i ext.1 och ext.2 så finns de ändå med när jag byter källa på tvn. kan man på något sätt ta bort vissa källor från listan?
Kan någon vara vänlig och testa hur tvn beter sig när du byter source/källa.

Jag har:

EXT1: inget inkopplat
EXT2: Inget inkopplat
Component: Xbox 360
Hdmi1: Western Digital HD TV Media Player
Hdmi2: LG dvd
Hdmi3: Humax HD digitalbox

Min tv väljer att hoppa över HDMI2 när LG Dvdn är avstängd, men alla andra finns i source listan även om de är avstängda. Är det min TV som beter sig knark eller är det ett känt problem?


Min hoppar åxå över de HDMI som ej har påslagna enheter men aldrig de andra, de finns med oavsett om ngt är på eller ej............sen om det är ett fel eller ej............



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.