Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu kommer Blu-ray med äkta 3D

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 december 2009 - 01:49

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Postad bild


Nu kommer Blu-ray även med äkta 3D

The Blu-ray Disc Association (BDA) today announced the finalization and release of the "Blu-ray 3DTM" specification. The specification, which represents the work of the leading Hollywood studios and consumer electronic and computer manufacturers, will enable the home entertainment industry to bring the 3D experience into consumers' living rooms on Blu-ray Disc, the most capable high definition home entertainment platform.


Det kommer att fungera med alla displaytyper (ny TV krävs såklart ;)), och det blir 1080p för varje öga.

The "Blu-ray 3D" specification fully leverages the technical advantages of the Blu-ray Disc format to deliver unmatched picture quality as well as uniformity and compatibility across the full range of Blu-ray 3D products, both hardware and software. Notably, the specification allows every Blu-ray 3D player and movie to deliver Full HD 1080p resolution to each eye, thereby maintaining the industry leading image quality to which Blu-ray Disc viewers are accustomed. Moreover, the specification is display agnostic, meaning that Blu-ray 3D products will deliver the 3D image to any compatible 3D display, regardless of whether that display uses LCD, Plasma or other technology and regardless of what 3D technology the display uses to deliver the image to the viewer's eyes.


Sonys Playstation 3 kommer att fungera med den nya tekniken.

"From a technological perspective, it is simply the best available platform for bringing 3D into the home," said Benn Carr, chairman, BDA 3D Task Force. "The disc capacity and bit rates Blu-ray Disc provides enable us to deliver 3D in Full HD 1080p high definition resolution." The Blu-ray 3D specification is also designed to allow PS3 game consoles to play back Blu-ray 3D content in 3D. Additionally, the specification supports playback of 2D discs in forthcoming 3D players and can enable 2D playback of Blu-ray 3D discs on the large installed base of Blu-ray Disc players currently in homes around the world.


De nya 3D-skivorna kommer att fungera i dagens 2D-spelare.

The Blu-ray 3D specification calls for encoding 3D video using the Multiview Video Coding (MVC) codec, an extension to the ITU-T H.264 Advanced Video Coding (AVC) codec currently supported by all Blu-ray Disc players. MPEG4-MVC compresses both left and right eye views with a typical 50% overhead compared to equivalent 2D content, and can provide full 1080p resolution backward compatibility with current 2D Blu-ray Disc players. The specification also incorporates enhanced graphic features for 3D. These features provide a new experience for users, enabling navigation using 3D graphic menus and displaying 3D subtitles positioned in 3D video


Källa: Engadget.com

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •


Är det någon som har upplevt riktig 3D på bio (eller på något annat ställe) och funkar det?

Redigerat av Addex, 19 december 2009 - 01:50.


#2

Postad 19 december 2009 - 13:04

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Jag har sett ca 30 min av en 3D klipp på Disney Land i Tokyo och det var häftigt måste jag säga, man hade på sig "vanliga" glasögon som ovan och inte såna där grön/röda från Kalle Anka tidning. Jag tror det kommer bli mer och mer 3D då det blir en ännu bättre upplevelse helt enkelt ;)

#3

Postad 19 december 2009 - 13:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
J*vlar var lång tid det tog då ;)

#4

Postad 19 december 2009 - 13:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det känns inte bra det här, tror vi blir blåsta igen ;)

#5

Postad 19 december 2009 - 14:08

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Vad skiljer den här tekniken från fusk-3D som finns idag? Jag har inte sett något i 3D utöver bilder i serietidningar (många år sedan) så berätta gärna vad som är fel med dagens teknik och vad som kommer bli bättre med den nya.

Redigerat av -danjel-, 19 december 2009 - 14:08.


#6

Postad 19 december 2009 - 14:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 465 inlägg
  • 0
3D på bio ger ett MYCKET bättre djup, och tack vare att det inte är röd/gröna filter utan färgfritt glas, ungefär som vanliga glasögon, så behålls alla färgerna normalt som på en 2D film. och spök/skugg bilder som är vanligt med grön/röda glasögon existerar inte tack vare att linsen i vänsterögat bara ser den vänstra bilden och tvärtom. Om jag inte minns fel så är det väl även flytande kristaller i glaset/plasten som öppnar och sluter sig?
Med de nya displayerna så kan skärmen, precis som på bio, visa två helt separata vänster/höger bilder, jämfört med den gröt vi får idag med fusk-3D. Finns garanterat nån här inne som kan förklara betydligt bättre :D

Som sagt. Detta är ÄKTA 3D! ;)

Tyvärr så måste man som sagt va byta ut display och eventuellt spelare för att utnyttja det, vilket inte jag kommer att göra än på några år. Men när det är dags om ca 5 år så finns det förhoppningsvis mer 3D filmer på marknaden, om det nu inte floppat hårt vilket jag är lite orolig för, speciellt som Herr. Svensson köper ny TV var 10 år och precis införskaffat sin första plattis ;)

Så detta kommer nog att förbli ett hardcore entusiast format i många år framöver. Speciellt som 99,9 procent av allt material fortfarande är i 2D :D

Passa på att se Avatar på bio i 3D om ni har chansen. Mindblowing!!! :P

Redigerat av Svante Skoog, 19 december 2009 - 14:48.


#7

Postad 23 december 2009 - 12:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Instämmer föregående talare. Gå och se Avatar i 3D så kommer ni fatta.
Jag var också grymt skeptisk till 3D men det funkar strålande.

#8

Postad 24 december 2009 - 01:52

widL
  • widL
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Efter att ha sett Avatar i 3D så blev genast 3D-tekniken betydligt intressantare! Dock så känns det inte som det är något att vänta på så länge man inte har en riktigt bra projektor eller liknande tycker jag.

#9

Postad 29 december 2009 - 07:34

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
The New York Times skriver en artikel om det nya formatkriget 3D. Artikeln bekräftar också att det blir XpanD:s teknik som kommer med Blu-ray 3D.

#10

Postad 29 december 2009 - 09:28

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

The New York Times skriver en artikel om det nya formatkriget 3D. Artikeln bekräftar också att det blir XpanD:s teknik som kommer med Blu-ray 3D.

glasögonen har väl inget med blu-raydelen att göra?
vilken sorts glasögon det blir är väl upp till varje displaytillverkare att välja, BDdelens enda uppgift är att leverera en stereoskopisk bild till bildvisaren.
xpands lösning bör vara enklast att genomföra för hemmabruk, men själv hoppas jag definitivt att någon kan knåpa ihop en mer RealD-liknande lösning. LCD-glajjorna känns väldigt otympliga i jämförelse.

och på tal om något helt annat:
förresten kommer 3d att kräva för hög bandbredd för HDMI1.3, så även om ps3 kommer kunna spela upp 3d-filmer blir det bara i 1080i (och i det här fallet, till skillnad från oftast, spelar i:et faktiskt roll, då varje öga ('såvitt jag kan förstå) bara får tillgång till hälften av linjerna).

#11

Postad 29 december 2009 - 10:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

och på tal om något helt annat:
förresten kommer 3d att kräva för hög bandbredd för HDMI1.3

Njae. Redan HDMI v1.0 specade tillräcklig bandbredd för 3D-film. 1080p60 kräver mer bandbredd än 1080p24*2.

om vi inte får "Full 3D" via HDMI-gränssnitt av version 1.3 och lägre så beror det inte på bandbredden iaf (däremot kan det finnas andra hinder).

glasögonen har väl inget med blu-raydelen att göra?
vilken sorts glasögon det blir är väl upp till varje displaytillverkare att välja

Precis. Borde vara så.
För vad jag vet behöver man inte ta på sig några glasögon för att få ut en bildsignal från en BD-spelare. :)

Redigerat av pacman, 29 december 2009 - 10:35.


#12

Postad 29 december 2009 - 11:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
1080p 120Hz, jaha, då är all utrustning här hemma inkompatibelt -igen.

#13

Postad 29 december 2009 - 19:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

1080p 120Hz, jaha, då är all utrustning här hemma inkompatibelt -igen.


Byta förstärkare, byta teve. Usch vad du får rätt.
En fråga; hur förvandlar man gamla filmer som inte är inspelade stereoskopiskt...?!

#14

Postad 29 december 2009 - 20:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Iofs borde det ju inte komma som en överraskning för nån att displayen måste bytas.... :)

När det gäller signalöverföring så får vi väl se hur det blir men för film så hade som sagt hdmi-spec v1.0 räckt. Men de kanske krånglar till det i onödan ja...inte första gången det händer.

En fråga; hur förvandlar man gamla filmer som inte är inspelade stereoskopiskt...?!

Handpåläggning, iaf initialt. Dvs man mer eller mindre får gissa de olika djupen i resp frame. Utifrån det skapar man H+V bilderna. Eftersom man aldrig har filmat i två perspektiv tror iaf jag att fejk-filmer kommer fåen "cardboard-look".

#15

Postad 29 december 2009 - 20:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Iofs borde det ju inte komma som en överraskning för nån att displayen måste bytas.... :)

När det gäller signalöverföring så får vi väl se hur det blir men för film så hade som sagt hdmi-spec v1.0 räckt. Men de kanske krånglar till det i onödan ja...inte första gången det händer.


Handpåläggning, iaf initialt. Dvs man mer eller mindre får gissa de olika djupen i resp frame. Utifrån det skapar man H+V bilderna. Eftersom man aldrig har filmat i två perspektiv tror iaf jag att fejk-filmer kommer fåen "cardboard-look".


Kommer bli många sköna felaktigheter bakpå blu-ray omslagen. "BEN-HUR i äkta 3D"...hehe.

#16

Postad 29 december 2009 - 20:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
"Ben Hur, now on cardboard paper" :)

#17

Postad 29 december 2009 - 20:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

"Ben Hur, now on cardboard paper" :)


Hehe..
Nästa fråga; jag förmodar att det kommer spelas in med högupplöst video. Om inte, hur kommer filmkornen upplevas i 3D.. :D

#18

Postad 30 december 2009 - 09:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Svävande korn i 3D :)

#19

Postad 30 december 2009 - 21:24

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag blev faktiskt lite besviken på Avatar i 3D. Så den först i 2D och sedan i 3D och jag tycker inte upplevelsen blev så mycket bättre faktiskt. Det häftigaste med Avatar i 3D var trailern innan filmen.

Jag hade väldigt höga förväntningar på filmen i 3D då jag varit i på Universal Studios i Los Angeles och sett "T2 3-D: Battle Across Time" samt "Shrek 4D".

Avatar i 3D var inte i närheten av upplevelsen jag hade där. Dessa filmer var iofs gjorde helt för 3D med effekter därefter så jämförelsen är orättvis.

T2 var helt sjukt häftigt. Film i 3D, filmduk i 180grader, live-skådisar i salongen som sköt med M16, vind som blåser, vatten stänk samt stolar som skakar och rör på sig.

Där har vi hur bio ska se ut på 2010-talet.

#20

Postad 31 december 2009 - 14:56

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Svävande korn i 3D :)


He he ^_^



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.