Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Billig systemkamera

9 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 juni 2016 - 13:29

FederalMano
  • FederalMano
  • ForumrĂ€v

  • 749 inlĂ€gg
  • 0

TĂ€nkte införskaffa mig en systemkamera nu nĂ€r det kommer en liten dotter till vĂ€rlden snart. Vill inte kasta ut alltför mycket pengar. SĂ„ frĂ„gan Ă€r om det Ă€r en systemkamera jag behöver eller duger det med en vanlig lite bĂ€ttre digitalkamera? E oduglig pĂ„ att ta kort men fĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig. 

ÄndamĂ„let Ă€r att bilderna blir betydligt mycket bĂ€ttre Ă€n med en mobiltelefon sĂ„ ni förstĂ„r vad jag Ă€r ute efter.

Budgeten ligger vÀl runt 3000:- men blir inte olycklig om ni har tips som sparar mig en slant :)



#2

Postad 29 juni 2016 - 14:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

TĂ€nkte införskaffa mig en systemkamera nu nĂ€r det kommer en liten dotter till vĂ€rlden snart. Vill inte kasta ut alltför mycket pengar. SĂ„ frĂ„gan Ă€r om det Ă€r en systemkamera jag behöver eller duger det med en vanlig lite bĂ€ttre digitalkamera? E oduglig pĂ„ att ta kort men fĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig. 

ÄndamĂ„let Ă€r att bilderna blir betydligt mycket bĂ€ttre Ă€n med en mobiltelefon sĂ„ ni förstĂ„r vad jag Ă€r ute efter.

Budgeten ligger vÀl runt 3000:- men blir inte olycklig om ni har tips som sparar mig en slant :)

 

 

Du fĂ„r inte bĂ€ttre bilder per automatik bara för att du köper en systemkamera. MĂ„nga gör det misstaget och blir sen jĂ€ttebesvikna pga alla knappar och instĂ€llningar. Är du inte villig att lĂ€ra dig hur en systemkamera fungerar med slutartid,blĂ€ndaröppning och iso-tal sĂ„ har du absolut ingen anvĂ€ndning av en systemkamera.  Det finns automatlĂ€ge pĂ„ en systemkamera ocksĂ„ men dĂ„ kan du lika gĂ€rna köpa en mindre kamera som Ă€r smidigare att anvĂ€nda.

Du kommer fÄ minst lika bra bilder med en vanlig kompaktkamera. Speciellt om du har en budget pÄ 3000kr

nÀr du skriver "digitalkamera" sÄ antar jag att du menar kompaktkamera, för hör och hÀpna, en systemkamera Àr ocksÄ en digitalkamera ;)



#3

Postad 29 juni 2016 - 15:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlĂ€gg
  • 0
Det finns större systemkameror, mindre systemkameror samt kompaktkameror. Fördelen med systemkameran Àr att man kan kan byta ut objektivet till ett som Àr mest lÀmpad för det man ska fotografera, tex makro om man vill foto smÄtt, normal för normalomrÄdet dvs förstorningsgraden Àr i nÀrheten av "verkligheten" samt tele om man vill fotografera fÄglar, djur etc, men dessa anpassningar betyder ocksÄ att man pÄ sikt ska vara medveten om att man tÀnker bygga upp ett system.

Kompaktkameran Àr en bÀttre kompromiss, den kan ta makro utan makroobjektiv, den kan oftast fota lite Ät telehÄllet utan tele etc, detta pga att sensorn Àr mindre sÄ kan man göra objektiven mindre och billigare

NÄgra förslag pÄ ny systemkamera Àr Nikon D3300 pÄ cyberphoto för 3800 skulle tro det Àr i den hÀraden man startar sedan sÄ fÄr man rÀkna med kanske 2000-5000 per objektiv om man lÀgger sig lÄgt

En bra kompaktkamera hittar du nog runt 2000-3000

Ett förslag Àr att du tittar pÄ begagnadsidan, tex ScandinavienPhoto begagnad sida, dÀr för du ocksÄ minst 6 mÄnaders garanti.

SP begagnat har tex en demo Sony RX100 som Àr med ett ljuskÀnsligt objektiv för 3000:-, ny ligger den pÄ 3500:-

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 juni 2016 - 15:51.


#4

Postad 29 juni 2016 - 20:58

FederalMano
  • FederalMano
  • ForumrĂ€v

  • 749 inlĂ€gg
  • 0

Du fĂ„r inte bĂ€ttre bilder per automatik bara för att du köper en systemkamera. MĂ„nga gör det misstaget och blir sen jĂ€ttebesvikna pga alla knappar och instĂ€llningar. Är du inte villig att lĂ€ra dig hur en systemkamera fungerar med slutartid,blĂ€ndaröppning och iso-tal sĂ„ har du absolut ingen anvĂ€ndning av en systemkamera. Det finns automatlĂ€ge pĂ„ en systemkamera ocksĂ„ men dĂ„ kan du lika gĂ€rna köpa en mindre kamera som Ă€r smidigare att anvĂ€nda.
Du kommer fÄ minst lika bra bilder med en vanlig kompaktkamera. Speciellt om du har en budget pÄ 3000kr
nÀr du skriver "digitalkamera" sÄ antar jag att du menar kompaktkamera, för hör och hÀpna, en systemkamera Àr ocksÄ en digitalkamera ;)

Nu ska du inte va sÄdÀr :) lÀnka gÀrna nÄn kompaktkamera som du tror skulle passa bra till mitt ÀndamÄl dvs mÀrkbart bÀttre bilder Àn en mobilkamera.

Edit: sambons syrra skaffa en systemkamera som tar bra bilder men dock krÄnglig för mig som e novis. Dessutom sÄ Àr det en extra vÀska som de ska kÄnkas pÄ.

Redigerat av FederalMano, 29 juni 2016 - 21:00.


#5

Postad 29 juni 2016 - 21:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0

Nu ska du inte va sÄdÀr :) lÀnka gÀrna nÄn kompaktkamera som du tror skulle passa bra till mitt ÀndamÄl dvs mÀrkbart bÀttre bilder Àn en mobilkamera.

Edit: sambons syrra skaffa en systemkamera som tar bra bilder men dock krÄnglig för mig som e novis. Dessutom sÄ Àr det en extra vÀska som de ska kÄnkas pÄ.

 

Nu har dom iofs funnits 3-4 Är, men tar betydligt bÀttre bilder Àn en mobilkamera. RX100 finns i flera efterföljare, men dÄ ligger nypriset högre ocksÄ.

 

Bra optik har inte stort zoom-omfÄng. Men det har du iofs inte med en mobilkamera heller.



#6

Postad 30 juni 2016 - 04:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Nu ska du inte va sÄdÀr :) lÀnka gÀrna nÄn kompaktkamera som du tror skulle passa bra till mitt ÀndamÄl dvs mÀrkbart bÀttre bilder Àn en mobilkamera.

Edit: sambons syrra skaffa en systemkamera som tar bra bilder men dock krÄnglig för mig som e novis. Dessutom sÄ Àr det en extra vÀska som de ska kÄnkas pÄ.


Jag var inte spydig alltsĂ„ utan sa bara ahur det var sĂ„ du inte blir besviken. â˜ș

Jag skulle vilja pÄstÄ att alla kameror Àr bÀttre Àn mobilkameror. Vet inte hur man lÀnkar frÄn mobilen men skulle tro att du blir vÀldigt nöjd oavsett vilken du köper för runt 3000kr.
â˜ș

#7

Postad 30 juni 2016 - 05:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
Köp en Panasonic lumix. Typ denna. Dom gör riktigt bra kameror

Denna Ă€r dessutom lite mer rejĂ€l att hĂ„lla i. Riktigt bra zoom och vĂ€ldigt ljusstark sĂ„ du kan ta skarpa och bra bilder Ă€ven i dĂ„ligt ljus inomhus â˜ș
http://www.cyberphot...p?article=FZ200

Redigerat av andreassofus, 30 juni 2016 - 05:02.


#8

Postad 30 juni 2016 - 14:12

FederalMano
  • FederalMano
  • ForumrĂ€v

  • 749 inlĂ€gg
  • 0

Köp en Panasonic lumix. Typ denna. Dom gör riktigt bra kameror

Denna Ă€r dessutom lite mer rejĂ€l att hĂ„lla i. Riktigt bra zoom och vĂ€ldigt ljusstark sĂ„ du kan ta skarpa och bra bilder Ă€ven i dĂ„ligt ljus inomhus â˜ș
http://www.cyberphot...p?article=FZ200

Jag snÄlade lite och bestÀllde den hÀr.

 

https://www.conrad.s...A_17471_3620048



#9

Postad 30 juni 2016 - 17:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Jag snÄlade lite och bestÀllde den hÀr.

 

https://www.conrad.s...A_17471_3620048

 

 

blÀÀÀ, nikon. den Àr jÀttedÄlig ;)

nejdÄ du blir sÀkert nöjd med den :)



#10

Postad 04 juli 2016 - 12:55

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

ÄndamĂ„let Ă€r att bilderna blir betydligt mycket bĂ€ttre Ă€n med en mobiltelefon sĂ„ ni förstĂ„r vad jag Ă€r ute efter.

Vill inte lĂ€gga en vĂ„t filt över ditt köp men Nikon L340 Ă€r not inte stort steg (om alls) upp frĂ„n en modern mobilkamera i bildkvalitet. Du fĂ„r ett stort zoomomfĂ„ng men en inte alltför stor blĂ€ndaröppning och sensorn Ă€r av samma storlek som mĂ„nga bĂ€ttre mobilkameror. :(





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.