Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Stereoförsteg) 3 8,75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7,5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8 (2) Inga priser
Hegel H100 (Stereoförstärkare) 3 9,2 (14) 9 900:-
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) Inga priser
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Hegel H70 (Stereoförstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel P30 (Stereoförsteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) 99 998:-
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Hegel H300 (Stereoförstärkare) 7 9,31 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,25 (7) Inga priser
Hegel P20 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Stereoförstärkare) 5 9,11 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,25 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Stereoförstärkare) 4 8,92 (12) Inga priser
Hegel H360 (Stereoförstärkare) 5 8,29 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Stereoförstärkare) 4 8,87 (7) Inga priser
Hegel H90 (Stereoförstärkare) 2 8,5 (5) Inga priser
Hegel H590 (Stereoförstärkare) 1 5,67 (2) 99 998:-
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 5 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 5 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 5 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 8 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 9 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 10 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (7 inlägg) 12 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 12 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 12 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 13 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 13 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 13 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 13 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 14 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 14 år sedan

#2001

Postad 11 november 2014 - 19:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
NAD C350 är en bra förstärkare

Noop, tror inte att det är någon fara. Det skulle vara om den klipper dvs. om du pressar förstärkaren så pass hårt så den inte orkar driva och då lämnar en oren signal. Tror tom att Hifi & Musik testade att driva ett par Confidence C2 med en NAD 320BEE, och den klarade sig rätt bra. Ställ in din NAD "soft clipping" om det fortfarande går på baksidan av förstärkaren.

Har läst någonstans att en högtalare sällan plockar ut mer än 20 watt vid sparsamt läge, men det kan vara impedans-dippar som ställer till det. Jag har hört Sudgen-förstärkare som driver i klass A (2x25watt) spela stativare vid högre volymer med full kontroll. Men klass A innebär att förstärkaren petar ur sig max effekt hela tiden, antar att det är därför dessa blir så enormt varma.

Största skillnaden jag märkt med mer stömstarka förstärkare är att de håller isär registren redan vid väldigt låga volymer. Men du kan nog inte vänta dig samma klipp, timing, transientsvar som med en Hegel H300, som sagt det är en bit kvar dit!

:)

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2014 - 19:04.


#2002

Postad 11 november 2014 - 19:09

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

NAD C350 är en bra förstärkare

Noop, tror inte att det är någon fara. Det skulle vara om den klipper dvs. om du pressar förstärkaren så pass hårt så den inte orkar driva och då lämnar en oren signal. Tror tom att Hifi & Musik testade att driva ett par Confidence C2 med en NAD 320BEE, och den klarade sig rätt bra. Ställ in din NAD "soft clipping" om det fortfarande går på baksidan av förstärkaren

Soft clippníng skall vara av den påverkar ljudet i nad maskiner till det sämre.

#2003

Postad 11 november 2014 - 19:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Soft clippníng skall vara av den påverkar ljudet i nad maskiner till det sämre.


Yes, det stämmer. Soft Clipping rundar av diskanten efter vad jag läst.

Använder ett äldre citat från en annan tråd men som kanske kan hjälpa angående effekt. "Booster" skrev följande:

"Effekt är vad högtalaren drar eller skapar för att producera ljudtryck. För varje 3db höjning krävs en dubblering av effekten. Har du högtalare med en känslighet på 87db/1m så spelar högtalaren 87db på en meters avstånd med 1 watt 8ohm, eller 2,83 volt. Volt används som angivelse istället i bla stereophile för har du en högtalare med en snittimpedans på 4 ohm så drar den 2 watt för att skapa 87db/1m. Så det är bara att multiplicera watten för att se hur högt man kan komma upp i. Om du har en förstärkare på 50w 8 ohm t.ex och högtalarna har 87db/m så får du 90db/2w, 93db/4w, 96db/8w, 99db/16w, 102db/32w, 103,5db/48w. Där ligger om effekten stämmer max ljudtryck utan dist.

Ampere är egentligen hur mycket ström nätdelen kan lämna. Strömåtgången blir högre ju lägre impedansen blir eftersom effektuttaget dubbleras om impedansen i högtalaren halveras. Är förstärkaren helt stabil kan den dubblera effekten rakt av hela vägen ner t.ex 50/100/200/400 w 8/4/2/1 ohm. Dock går ju väldigt få högtalare under 2 ohm så lämnar den bra med effekt ner dit räcker det gott och väl för de allra flesta. Så vad förstärkaren lämnar för effekt vid olika impedanser och fasvridningar är det som är väsentligt. Inte hur många ampere den lämnar, det är bara ett mått på nätdelen, inte hur mycket effekt förstärkren som helhet inkl slutsteg, kylning och nätdel kan lämna.

Dock så varierar impedansen över hela frekvensbandet för en högtalare så man måste helsta titta på en sån kurva för att se hur högtalaren beter sig som last.

Transienter är väl snabba stigningar i ljudtryck på kort tid , tex från helt lugn till fullt ös. t.ex ett kraftig anslag på trumma m.m."

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2014 - 19:19.


#2004

Postad 11 november 2014 - 19:22

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Ok skall kolla med min lokala hifi butik, vet att han har H300 hemma nu, tror även att han kan ha Contour S3.4 hemma han har haft
dom förut så hoppas jag kan boka ett hemlån av dom snart så får man se hur det låter.

Eftersom högtalare gör mest skillnad med ljudet så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par S3.4 om jag tycker att det låter bra med H300
men har inte råd att köpa både högtalare & förstärkare direkt.

bör jag då köpa högtalarna först?

Kan min nu varande förstärkare NAD C350 på 2x60 förstöra S3.4 för att jag har för lite effekt?


Du känner till att det finns en omfattande begagnat-marknad? S3.4 borde kunna köpas begagnad för runt 20-25k.

Du förstör inte högtalarna med för lite effekt, men 2x60W och okänt hur den fixar impedansen på 4ohm med schyssta fasvinklar är inte optimalt. Högtalaren klarar runt 300W kontinuerligt och det är åtminstone runt de siffrorna du ska ha om du vill kräma på ordentligt utan att lida av distortion. Tveklöst rekommenderar jag att du skaffar högtalarna du vill ha allra först. (men uppgradera förstärkare snabbt...)

#2005

Postad 11 november 2014 - 19:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Du känner till att det finns en omfattande begagnat-marknad? S3.4 borde kunna köpas begagnad för runt 20-25k.

Du förstör inte högtalarna med för lite effekt, men 2x60W och okänt hur den fixar impedansen på 4ohm med schyssta fasvinklar är inte optimalt. Högtalaren klarar runt 300W kontinuerligt och det är åtminstone runt de siffrorna du ska ha om du vill kräma på ordentligt utan att lida av distortion. Tveklöst rekommenderar jag att du skaffar högtalarna du vill ha allra först. (men uppgradera förstärkare snabbt...)


Jag levde med Primare i20 (2x70 watt) i många år innan jag fick råd med min Hegel.

Den klarade både av min Audience 42 och Focus 140, men visst var det skillnad när de fick mer effekt bakom sig. Det blev mkt roligare för mig när jag kände att mina Dynaudio fick sträcka på benen (Ah, suck vad jag ogillar hifi-floskler).

Med en större förstärkare fick jag bättre timing, kontroll, transientsvar = liv i luckan, ofrivilliga dumflin, två stortår som började leva sitt eget liv. :wub:

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2014 - 19:27.


#2006

Postad 11 november 2014 - 19:30

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Du förstör inte högtalarna med för lite effekt, men 2x60W och okänt hur den fixar impedansen på 4ohm med schyssta fasvinklar är inte optimalt. Högtalaren klarar runt 300W kontinuerligt och det är åtminstone runt de siffrorna du ska ha om du vill kräma på ordentligt utan att lida av distortion. Tveklöst rekommenderar jag att du skaffar högtalarna du vill ha allra först. (men uppgradera förstärkare snabbt...)

Det stämmer om man hanterar volymratten med sunt förnuft. Drar du på så det klipper och distar och inte inser att det är dags att sänka kan du lätt spela sönder högtalarna oavsett effektspec. Har du klent med effekt kan högtalaren dista redan vid lägre ljudtryck och den kan således gå sönder. Så länge det låter bra behöver du inte oroa dig för detta.

Redigerat av hampestampe, 11 november 2014 - 20:20.


#2007

Postad 11 november 2014 - 19:44

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, kommer nog köpa högtalarna först. självklart blir det begagnat om jag hittar det.
men har inte sett så många Dynaudio Contour S3.4 ute på beg marknaden.

Softclipping har jag på min NAD förstärkare, men den är inte aktiverad, tycker ljudet är bättre då.

#2008

Postad 11 november 2014 - 20:11

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Du känner till att det finns en omfattande begagnat-marknad? S3.4 borde kunna köpas begagnad för runt 20-25k.

Du förstör inte högtalarna med för lite effekt, men 2x60W och okänt hur den fixar impedansen på 4ohm med schyssta fasvinklar är inte optimalt. Högtalaren klarar runt 300W kontinuerligt och det är åtminstone runt de siffrorna du ska ha om du vill kräma på ordentligt utan att lida av distortion. Tveklöst rekommenderar jag att du skaffar högtalarna du vill ha allra först. (men uppgradera förstärkare snabbt...)

Det beror på hur förstärkaren är konstruerad man kan ha en förstärkare på 60 watt men som mäter som en gud det beror viserligen på några faktorer i komponeringen av en förstärkare.

#2009

Postad 11 november 2014 - 20:55

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det beror på hur förstärkaren är konstruerad man kan ha en förstärkare på 60 watt men som mäter som en gud det beror viserligen på några faktorer i komponeringen av en förstärkare.


Man kan köpa en bil som är specad till 150hk i motorn men har i verkligheten 300hk, men det är inte särskilt sannolikt. Vad vill du säga egentligen? Vi kan väl hålla oss till resonemanget att officiella specen är korrekt.

#2010

Postad 12 november 2014 - 06:30

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Man kan köpa en bil som är specad till 150hk i motorn men har i verkligheten 300hk, men det är inte särskilt sannolikt. Vad vill du säga egentligen? Vi kan väl hålla oss till resonemanget att officiella specen är korrekt.

Jo tyvärr så finns det en del modeller av bilar som har högre effekt än vad dom är specade till.
Vad gör det att Hegel skall passa till vissa högtalare bättre än andra märken ?
Man skall kunna läsa en specen och förstå hur den är utformad av tillverkaren och även av externa mätningar
Ser man på sid 40 där finns en kub av en hegel och den är inte imponerande om hur man se på hur den dippar och börjar att virda sig i fasen.
Jag skulle inte betala 25000 för en sådan förstärkare med den fasvridningen hur skulle det se ut med ett par kappa90 på den förstärkaren .

#2011

Postad 12 november 2014 - 07:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jo tyvärr så finns det en del modeller av bilar som har högre effekt än vad dom är specade till.
Vad gör det att Hegel skall passa till vissa högtalare bättre än andra märken ?
Man skall kunna läsa en specen och förstå hur den är utformad av tillverkaren och även av externa mätningar
Ser man på sid 40 där finns en kub av en hegel och den är inte imponerande om hur man se på hur den dippar och börjar att virda sig i fasen.
Jag skulle inte betala 25000 för en sådan förstärkare med den fasvridningen hur skulle det se ut med ett par kappa90 på den förstärkaren .


Irrelevanta jämförelser.
1. Vi diskuterar en högtalare som dippar till lägst 4ohm
2. Hegel h160 är inte föremålet för min rekommendation även kuben visar att den fixar 4ohm last.
3. Hur du än vrider och vänder på det så tror jag att även du innerst inne hade velat ha tillräckligt mycket kraft för att maxa högtalarnas potential och ha lite headroom därtill.
4. Jag har inte gjort det här till nad vs Hegel, utan nad c350 vs Hegel h300. Det är en stor skillnad...

#2012

Postad 12 november 2014 - 08:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Frågan är vad folk egentligen behöver?

Visst skulle jag kunna inbringa det felande kapitalet för en Hegel H300, men varför då? Jag bor i en hyresrätt i Stockholm, vilket innebär vissa begränsningar. Jag tror att många skulle klara sig gott och väl med en Hegel H80, detta förutsatt att man lyssnade med lagom volym.

Om vi skall koppla teoretiska resonemang till vad en enskild förstärkare mäktar med för laster som enskilda högtalare utgör så kräver detta nästan en ny tråd.

Det är ingen allmängiltig sanning att Hegel är det bästa alternativet för Dynaudio, men många som prövat denna kombination tycks uppskatta den. Jag har hört fantastiska upplevelser mellan Dynaudio och: Musical Fidelity, Krell, Hegel, Rotel , Bladelius och tom gamla NAD. Jag gillar överlag NADs gamla maskiner från 80-tal och 90-talet, men förstärkarna är lite fadda, och kanske därför lite mer lättlyssnade.

Sista alternativet var en Marantz PM 7001KI med ett tillkopplat slutsteg NAD 2600 (2X150watt) Kombinationen drev ett par Audience 52:or. Det var en bra baskontroll men lite trubbigt ljud.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 12 november 2014 - 08:37.


#2013

Postad 12 november 2014 - 09:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ursprungsfrågan var:

"Har Hegel H160 kaft nog att ett par Dynaudio Contour S3.4 skall blomma ut riktigt?"

Svaret på den frågan är "nej". Om frågan hade varit: kan jag spela musik med behållning även med H160 eller för den delen NAD C350 hade svaret varit: förmodligen, det beror på vilka volymer du vill lyssna på.

Det finns ingen anledning att göra saker och ting komplicerat. Om ni har möjlighet till det, köp en förstärkare som maxar högtalarna utan att ni behöver uppleva distortion från förstärkaren. Det är mitt råd i alla fall.

#2014

Postad 12 november 2014 - 10:12

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Det beror väl lite på vad man menar med "blommar ut"? Om man menar "spela högt som s*tan (jättehögt) utan dist" så kanske en H300 krävs. Om man oftast lyssnar på lite mer sansade volymer, och ibland ganska högt, så skulle jag säga att en H160 funkar alldeles utmärkt.

För några år sedan drev jag ett par S3.4 med Naim NAC202/NAP200 och det lät suveränt. Men det här är ju en fråga där det finns många olika uppfattningar. Gå till en butik och försök få högtalaren demad med H160. Jag är övertygad om att det kommer upplevas som en grym kombo.

#2015

Postad 12 november 2014 - 14:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Jag ser det som såhär att om man skall jämföra NAD mot Hegel så vinner hegel lätt. NAD har ett ljud som låter mest i bas området medan Hegel tar fram allt i ljudbilden. Sedan angående effekten i h160 skulle jag mer säga att den räcker och blir över. Tror mer man blir döv innan förstärkaren säger till. H300 har jag inte blivit imponerad över, där tycker jag h80 låter flera gånger bättre och för 30k som h300 kostar hade jag istället valt luxman

Redigerat av Buddaz12, 12 november 2014 - 14:04.


#2016

Postad 12 november 2014 - 14:40

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Det beror väl lite på vad man menar med "blommar ut"? Om man menar "spela högt som s*tan (jättehögt) utan dist" så kanske en H300 krävs. Om man oftast lyssnar på lite mer sansade volymer, och ibland ganska högt, så skulle jag säga att en H160 funkar alldeles utmärkt.

För några år sedan drev jag ett par S3.4 med Naim NAC202/NAP200 och det lät suveränt. Men det här är ju en fråga där det finns många olika uppfattningar. Gå till en butik och försök få högtalaren demad med H160. Jag är övertygad om att det kommer upplevas som en grym kombo.

med Blomma ut menar jag att det skall låta riktigt bra på låga volymer, även högre jag lyssnar ofta på ja vad skall
man säga normal volym, men det finns perioder som jag spelar riktigt högt en längre tid så jag vill inte att förstärkaren
skall vika sig. men jag tror säkert en H160 fungerar bra.

just nu bor jag i lägenhet så en H160 är säkert overkill redan. men söker hus o har planer på att flytta inom kort
då vill jag ha en förstärkare med kraft som låter riktigt bra, så man ej måste byta direkt.

#2017

Postad 12 november 2014 - 16:08

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag körde Primare I32 till S3.4 innan, vilket funkade bra tills den dagen jag slängde upp akustiktavlor. Helt plötsligt blev det ansträngt på sina platser vid hög volym då det var fritt fram att höja lite till pga avsaknad av sidoreflexer. H300 löste det problemet galant med en hel del extra kraft. Därav mitt råd att skaffa något som man kan växa i. Ta mitt råd för vad det är. Your experience may vary.

#2018

Postad 12 november 2014 - 18:32

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jag körde Primare I32 till S3.4 innan, vilket funkade bra tills den dagen jag slängde upp akustiktavlor. Helt plötsligt blev det ansträngt på sina platser vid hög volym då det var fritt fram att höja lite till pga avsaknad av sidoreflexer. H300 löste det problemet galant med en hel del extra kraft. Därav mitt råd att skaffa något som man kan växa i. Ta mitt råd för vad det är. Your experience may vary.

Skall lyssna på både H160 & H300 med S3.4 om jag får chansen. sedan kostar H300 ca 10.000kr mer men det är inte mycket pengar
om man slår ut det på att jag kommer förmodligen ha anläggningen ett bra tag, extra kraft är aldrig fel.

#2019

Postad 13 november 2014 - 09:33

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag körde Primare I32 till S3.4 innan, vilket funkade bra tills den dagen jag slängde upp akustiktavlor. Helt plötsligt blev det ansträngt på sina platser vid hög volym då det var fritt fram att höja lite till pga avsaknad av sidoreflexer. H300 löste det problemet galant med en hel del extra kraft. Därav mitt råd att skaffa något som man kan växa i. Ta mitt råd för vad det är. Your experience may vary.


Aukustiktavlor känns som nästa logiska steg för mig, frågan är bara hur man ska övertala frun? Kör du Xavier förresten någon form av "room perfect" eller går du på känsla?

#2020

Postad 13 november 2014 - 13:40

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Aukustiktavlor känns som nästa logiska steg för mig, frågan är bara hur man ska övertala frun? Kör du Xavier förresten någon form av "room perfect" eller går du på känsla?


Hur menar du går på känsla? Basen kalibrerar jag digitalt från 0-90hz med en dspeaker antimode dual core pga några problematiska områden som jag inte kan få bukt med utan större ingrepp i nuvarande boendet.

Akustiktavlor från sofsci är tryckta med det motiv jag själv valt, det var såg jag övertalade min bättre hälft.

Redigerat av XavierJH, 13 november 2014 - 13:40.


#2021

Postad 13 november 2014 - 15:27

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

@litle Mac
Då förstår jag. Till mig sa man att hd11 och h80 skiljer enbart att dac har en separat ringkärna och vad man ser på hd12 så är enda skillnaden mot hd11 dsd och att den hanterar 32 bit istället för 24bit sedan om du hör skillnad på det får du själv avgöra plus att hd12 kostar allt för mycket. Minst 6k för dac är allt för mycket. Fick lyssna på I22 dac och jag tycker Hegel h80 hade bättre sammanhållning så därför valde jag h80. Primare var inte dålig utan den var allt för spretig för min smak och så låter Primare bäst med SA vilket man hörde väldigt snabbt. Tycker SA är lite så där i högtalare.


Här kommer Fredrik på Hegels beskrivning av skillnaden mellan HD20 och HD12:

HD12 er en oppgradering av HD20, den har samme digital signalbehandling som toppmodellen HD25 og en bedre DACbrikke.

Mange sammenligner HD12 med HD20 da de har litt av den samme tøffe lyden, men det er så utrolig mye mer i HD12. Så har den litt flere funksjoner og formater som alltid kommer godt med.

#2022

Postad 13 november 2014 - 15:30

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Hur menar du går på känsla? Basen kalibrerar jag digitalt från 0-90hz med en dspeaker antimode dual core pga några problematiska områden som jag inte kan få bukt med utan större ingrepp i nuvarande boendet.

Akustiktavlor från sofsci är tryckta med det motiv jag själv valt, det var såg jag övertalade min bättre hälft.


Det jag undrade om var om du enbart gick på din subjektiva upplevelse av ljudet eller om du mätte.

Låter bra med egna motiv, jag ska kolla upp sofsci.

#2023

Postad 13 november 2014 - 16:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Här kommer Fredrik på Hegels beskrivning av skillnaden mellan HD20 och HD12:

HD12 er en oppgradering av HD20, den har samme digital signalbehandling som toppmodellen HD25 og en bedre DACbrikke.

Mange sammenligner HD12 med HD20 da de har litt av den samme tøffe lyden, men det er så utrolig mye mer i HD12. Så har den litt flere funksjoner og formater som alltid kommer godt med.


Kanske i framtiden man byter. Vet ej om det skulle bli någon förbättring mot den integrerade i h80.

#2024

Postad 14 november 2014 - 08:35

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det jag undrade om var om du enbart gick på din subjektiva upplevelse av ljudet eller om du mätte.

Låter bra med egna motiv, jag ska kolla upp sofsci.


Ok, då förstår jag. Skillnaden är rätt så dramatisk bara man tar bort sidoreflexer (förutsatt att man har störande sådana och inte en öppen planlösning vill säga), så när man sätter dit dem kan man höja volymen bra mycket mer än man kan innan plus att ljudbilden låser fast sig på ett annat sätt. Det behövs inga mätningar för att märka det. Hade jag haft en mätmikrofon hade jag kanske gjort mätningar ändå, men nu nöjer jag mig med att mäta basen med dual coren :)

Återstår bara att ta bort takreflexerna, men det är svårare att motivera tavlor i taket... ;P

#2025

Postad 14 november 2014 - 15:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Akustiktavlor är dessvärre Off Topic.Denna tråd ska handla om Hegel.

#2026

Postad 14 november 2014 - 16:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Undrar lite om volymen. På andra märken brukar man ju kunna se om man vrider till kl 8 och så vidare. Medan när det står siffror hur motsvarar det hela . Har upptäckt att jag behöver nog nya högtalare och att H80 har mer kraft att ge med tanke på efter jag passerar 40 på volymen så börjar det låta som det distar och det är när jag börjar närma mig 35-37 på volymen så låter det oerhört bra med musik genom mina Boston acoustic A25. Har spelat ca 3-5h per dag så det är nu när jag har börjat testa att spela lite högre som jag har upptäckt det hela. Har spanat in dynaudio x14 i vit/svart eftersom Focus är lite för dyra.

Redigerat av Buddaz12, 14 november 2014 - 16:19.


#2027

Postad 14 november 2014 - 17:46

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Undrar lite om volymen. På andra märken brukar man ju kunna se om man vrider till kl 8 och så vidare. Medan när det står siffror hur motsvarar det hela . Har upptäckt att jag behöver nog nya högtalare och att H80 har mer kraft att ge med tanke på efter jag passerar 40 på volymen så börjar det låta som det distar och det är när jag börjar närma mig 35-37 på volymen så låter det oerhört bra med musik genom mina Boston acoustic A25. Har spelat ca 3-5h per dag så det är nu när jag har börjat testa att spela lite högre som jag har upptäckt det hela. Har spanat in dynaudio x14 i vit/svart eftersom Focus är lite för dyra.

Hjälper det med att byta högtalare om förstärkaren distar?

#2028

Postad 14 november 2014 - 18:18

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Hjälper det med att byta högtalare om förstärkaren distar?

Vad är det som säger att det är förstärkaren som distar och inte högtalarna som bottnar?

Redigerat av Fredrik_A, 14 november 2014 - 18:19.


#2029

Postad 14 november 2014 - 19:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hjälper det med att byta högtalare om förstärkaren distar?

Ursäkta kan du läsa ordentligt innan. Vart har jag skrivit att det är förstärkaren.

#2030

Postad 14 november 2014 - 20:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Undrar lite om volymen. På andra märken brukar man ju kunna se om man vrider till kl 8 och så vidare. Medan när det står siffror hur motsvarar det hela . Har upptäckt att jag behöver nog nya högtalare och att H80 har mer kraft att ge med tanke på efter jag passerar 40 på volymen så börjar det låta som det distar och det är när jag börjar närma mig 35-37 på volymen så låter det oerhört bra med musik genom mina Boston acoustic A25.


Oavsett om volymen "redovisas" med digitala siffror eller med en volymratt är det helt omöjligt att jämföra olika nivåer på detta sätt. Det är ju ganska stora skillnader mellan olika produkter. Halv volym är ju klocan 12...inte för att det säger någonting över huvudtaget, men det är ju inte så svårt att översätta ett mellan vred och digitala siffror. Upplever man att det låter dåligt vid högre volym är finns det väl ingen direkt anledning att dra på ännu mer. Tror du att det beror på att förstärkaren är för klen och du ändå vill spela högre får du väl byta den, altetnativt skaffa högtalare som är mer lättdrivna.

Redigerat av hampestampe, 14 november 2014 - 20:45.


#2031

Postad 14 november 2014 - 22:13

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Oavsett om volymen "redovisas" med digitala siffror eller med en volymratt är det helt omöjligt att jämföra olika nivåer på detta sätt. Det är ju ganska stora skillnader mellan olika produkter. Halv volym är ju klocan 12...inte för att det säger någonting över huvudtaget, men det är ju inte så svårt att översätta ett mellan vred och digitala siffror. Upplever man att det låter dåligt vid högre volym är finns det väl ingen direkt anledning att dra på ännu mer. Tror du att det beror på att förstärkaren är för klen och du ändå vill spela högre får du väl byta den, altetnativt skaffa högtalare som är mer lättdrivna.

89db/8ohm är högtalarna på. Det låter inte dåligt utan känns mer som jag når lättare Max än vad jag gjorde innan. Spelar bara så högt till jag känner att mina öron säger stop vilket är rätt så ofta normal nivå. Basen och resten av registret låter flera gånger bättre än innan. Det jag använder är nya h80 så det handlar om hegel

Redigerat av Buddaz12, 14 november 2014 - 22:16.


#2032

Postad 14 november 2014 - 22:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

89db/8ohm är högtalarna på. Det låter inte dåligt utan känns mer som jag når lättare Max än vad jag gjorde innan. Spelar bara så högt till jag känner att mina öron säger stop vilket är rätt så ofta normal nivå. Basen och resten av registret låter flera gånger bättre än innan. Det jag använder är nya h80 så det handlar om hegel

Okej, då har jag en idé om vad det handlar om, mina högtalare har också en känslighet på 89db, dock har jag 250 watt för att driva på, men det kan väl oftast anses som overkill, alltid bra med head-room. En H80 torde driva på helt okej vid normala lyssningsnivåer, men ska man kräma på ordentligt är det inte fel med betydligt mer effekt. ;)

Redigerat av hampestampe, 14 november 2014 - 22:47.


#2033

Postad 14 november 2014 - 23:18

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Mina högtalare är 89/4Ohm, kör min Hegel H80 upp till 70 utan problem. Har inte provat att köra högre eftersom jag inte tycker högre nivåer än så är njutbart. Så för mina ändamål räcker det gott!

#2034

Postad 14 november 2014 - 23:43

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1

Mina högtalare är 89/4Ohm, kör min Hegel H80 upp till 70 utan problem. Har inte provat att köra högre eftersom jag inte tycker högre nivåer än så är njutbart. Så för mina ändamål räcker det gott!

Okej. Jag säger OM man har lite klenare förstärkare så kan det vara just det som gör att det inte känns så "trevligt" att dra på "mer". Har man trimmat in med god akustik och väl utvalda kanonkomponenter rakt igenom hela anläggningen men har lite dåligt med effekt så låter det ju trevligt tills det börjar dista på grund av att stärkaren klipper.

#2035

Postad 14 november 2014 - 23:49

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mina högtalare är 89/4Ohm, kör min Hegel H80 upp till 70 utan problem. Har inte provat att köra högre eftersom jag inte tycker högre nivåer än så är njutbart. Så för mina ändamål räcker det gott!

Ska prova mer vid senare tiifälle. Provade lite smått och vid 37 låter det som max därefter när jag kom över till 40 och högtalarna lät som allra bäst så lätt det inte njutbart längre efter vid 43. I butik krämade på runt 60 med golvhögtalare och det fanns mer tillgodo. Vet inte riktigt vad som är flaskhalsen. Kan ju vara så att det jag hade innan fungerade bättre till högtalare med hög ohm och kanske ljudbilden som man är ovan vid.

#2036

Postad 14 november 2014 - 23:50

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Ursäkta kan du läsa ordentligt innan. Vart har jag skrivit att det är förstärkaren.

Att skruva upp volymen är vål på förstärkaren även en Hegel kan dista .

#2037

Postad 15 november 2014 - 00:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

89db/8ohm är högtalarna på.

Det ser inte ut att stämma enligt vad jag läst efter att ha sökt info om dem. Vad jag kan förstå är känsligheten 87db,vilket kan anses vara rätt lågt. Kan eventuellt vara en tuff uppgift att driva riktigt bra utan bra med effekt. Nu är ju inte känslighet heller allt, fasvridningar och impedansdippar är ju också av stor betydelse.

#2038

Postad 15 november 2014 - 00:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Okej, då har jag en idé om vad det handlar om, mina högtalare har också en känslighet på 89db, dock har jag 250 watt för att driva på, men det kan väl oftast anses som overkill, alltid bra med head-room. En H80 torde driva på helt okej vid normala lyssningsnivåer, men ska man kräma på ordentligt är det inte fel med betydligt mer effekt. ;)

Kommer säkert om ca 1 år byta upp mig. Har blivit så på sista tiden. Man hör något nytt och vidgar vyerna och plötsligt vill man ha det hemma. Blir inte förvånad om nästa stereoförstärkare blir ännu dyrare och bättre ljudbild/kraft. Högtalare har jag ändå spanat in på så blir ett par nya. Hegel:n låter inte dåligt utan bara lite besviken över mina högtalare som jag hade lite på kän skulle bli en flaskhals

#2039

Postad 15 november 2014 - 00:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det ser inte ut att stämma enligt vad jag läst efter att ha sökt info om dem. Vad jag kan förstå är känsligheten 87db,vilket kan anses vara rätt lågt. Kan eventuellt vara en tuff uppgift att driva riktigt bra utan bra med effekt. Nu är ju inte känslighet heller allt, fasvridningar och impedansdippar är ju också av stor betydelse.

Tittade bara lite snabbt kan ju ha sett fel. Ska prova vidare senare. Det låter inte dåligt utan bara att högtalarna känns som de når max lite för tidigt. Högtalarna får vara kvar ett litet tag till. Var bara less på NAD och dacmagic+ som åkte ut. Blir nog ändå dynaudio x14 senare bara för att prova.

#2040

Postad 15 november 2014 - 13:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Vet inte hur mkt kraft som egentligen behövs för att driva en högtalare för sunda lyssningsnivåer?

Om man kommer undan med 50 riktiga watt som levereras bra, och samtidigt klarar impedansdippar i både 4 och 8 ohm: när behöver egentligen då 250 watt kontinuerligt? Det kan väl inte vara så ofta. Förändras högtalarens fasvridningar i relation till effekten som matas från förstärkaren?

Redigerat av Glidtassen, 15 november 2014 - 14:32.


#2041

Postad 15 november 2014 - 17:37

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vet inte hur mkt kraft som egentligen behövs för att driva en högtalare för sunda lyssningsnivåer?

Om man kommer undan med 50 riktiga watt som levereras bra, och samtidigt klarar impedansdippar i både 4 och 8 ohm: när behöver egentligen då 250 watt kontinuerligt? Det kan väl inte vara så ofta. Förändras högtalarens fasvridningar i relation till effekten som matas från förstärkaren?

Behöver egentligen inga 250w utan blev bara lite fundersam när högtalarna lät högre innan vid annan ljudvolym. Själva ljudet är helt ok. Som du själv har beskrivit vissa gånger så håller H80 bra kontroll på alla register. Lyssnade på Richi M -Popcorn och basen lät oerhört rytmiskt och bara korrekt. Ska bara hitta något bättre i högtalare som är sjukt svårt att välja. Priset på dynaudio x14 är i helt rätt riktning för mig däremot aldrig riktigt lyssnat på dynaudio

Redigerat av Buddaz12, 15 november 2014 - 17:47.


#2042

Postad 15 november 2014 - 22:04

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Finns en Hegel H80 på blocket för 9000kr om någon är intresserad, inte jag som säljer men när jag endå sökte på hegel
så tänkte jag att jag postar det här.

#2043

Postad 15 november 2014 - 22:09

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Har lånat hem en Hegel H300 låter riktigt bra till mina B&W DM603 S2, måste ju låta helt underbart med finare högtalare :)
H300 blir nog ett givet köp för min del.

#2044

Postad 16 november 2014 - 00:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Finns en Hegel H80 på blocket för 9000kr om någon är intresserad, inte jag som säljer men när jag endå sökte på hegel
så tänkte jag att jag postar det här.

Låter inte det ganska dyrt? kostar väl 12k ny, är inte 7+-1k mer rimligt då, men det är ju blocket så det finns kanske prutmån...?
Begagnat är ju begagnat oavsett skick.

Redigerat av hampestampe, 16 november 2014 - 00:32.


#2045

Postad 16 november 2014 - 01:31

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Mina högtalare är 89/4Ohm, kör min Hegel H80 upp till 70 utan problem. Har inte provat att köra högre eftersom jag inte tycker högre nivåer än så är njutbart. Så för mina ändamål räcker det gott!


Oj! 70 då är det rejält högt hemma hos mig men buddaz12 ansträngda ljud vid redan 40 låter väldigt skumt.

#2046

Postad 16 november 2014 - 01:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Vet inte hur mkt kraft som egentligen behövs för att driva en högtalare för sunda lyssningsnivåer?


http://www.sengpiela...-efficiency.htm

Näst längst ner kan man mata in känslighet på högtalarna, effekt på förstärkare, avstånd till lyssningsplats.

#2047

Postad 16 november 2014 - 03:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Oj! 70 då är det rejält högt hemma hos mig men buddaz12 ansträngda ljud vid redan 40 låter väldigt skumt.

Kör du högtalare med en känslighet på 89db i 4 ohm och en H80? Inget konstigt annars om det är annorlunda i en helt annan anläggning i ett helt annat rum med andra förutsättningar. En högtalare med känslighet på 89db i 4 ohm kräver väl dubbelt så mycket effekt som en på 89 db i 8 ohm, vilket man normalt anger känsligheten i... Ganska stor skillnad.

#2048

Postad 16 november 2014 - 05:34

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Appropå DAC och Hegel, är det någon som testat Hegels portabla SUPER USB-hörlursförstärkare?

#2049

Postad 16 november 2014 - 07:37

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Oj! 70 då är det rejält högt hemma hos mig men buddaz12 ansträngda ljud vid redan 40 låter väldigt skumt.

Det är mina högtalare som låter dåligt efter nämnda ljudvolym. Där är min flaskhals för tillfället. Det går högre upp på ljudvolymen bara det att högtalaren får bra signal vid 40 så varför förstöra i onödan. Sedan i ett litet rum så blir det tillräckligt bra högt.

#2050

Postad 16 november 2014 - 07:40

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1
Ni ska inte hänga upp er exakt vad ni ställt in volymen på, den är relativ beroende på nivå på ingångskälla.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.