Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bättre antennkabel till digitalboxen, förbättrar det digitaltv-kvaliten.

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 september 2009 - 13:08

Unregistered3b13502d
  • Unregistered3b13502d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har comhem kabel-tv och en digitalbox. Vissa kanaler har jag bara i det analoga grundutbudet, och några (ex. canal +) har jag digitalt via boxen. Antennkabeln är någon standardkablen köpt på rulle (typ 15 m lång) på Clas Ohlson.

Har läst och funderat en del kring hur man ska resonera kring kvalitet på antennkabel som används vid överföringen mellan väggen och digitalboxen och sedan vidare till TV'n.

För digital tv har jag kommit fram till följande: Signalen går digitalt från väggen och in i digitalboxen. Boxen omvandlar (i mitt fall som inte har hdmi från boxen) den digitala signalen till analog, och skickar via scart till TV'n.

Det pratas ju en del om att en bättre antennkabel ger bättre bild från digitalboxen. Men om boxen tar emot signalen och kan generera ljud och bild som inte hackar så borde väl det vara en tillräckligt bra antennkabel? Jag förstår ju att den analoga signalen som skickas vidare till tv'n kommer att förbättas med en bättre antenn-kabel. Dvs. de kanaler jag bara har i det analoga grundutbudet.

Men mina digitala kanaler kan väl bara förbättras om jag uppgraderar kabeln från boxen och in i tv'n (eller byter box helt).

Eller tänker jag helt fel?

#2

Postad 15 september 2009 - 21:22

Unregistereddc66c910
  • Unregistereddc66c910
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Du tänker rätt. Så länge boxen lyckas avkoda den digitala signalen är du hemma. Om du däremot får tecken på att boxen inte klarar det, tex att bilden bryter upp i små rutor, kan det vara läge att byta kabel. Det finns inget mellanläge att bilden blir suddig eller skuggig som i det analoga fallet. Se till att du använder kapslade/HF-täta F-kontakter samt eventuellt monterar slutmotstånd (HF-täta) där så behövs.

Jag tror att den korta kabeln mellan box och tv inte kan påverka den analoga signalen särskilt mycket. Men jag har varit med om dåliga kvaliteter där eller om det har varit kontakterna som glappat, på typ hotell. Viktigt igen med bra kontakter alltså, gärna HF-täta F-kontakter.

Koaxialkablar får inte klämmas ihop någonstans eller böjas för tvärt och om man skarvar måste man använda F-kontakter och inte löda eller tvinna ihop dem. Och alla kablar och komponenter skall givetvis hålla 75 Ohm.

Störst förbättring får du nog, som du säger, om du byter box till en med HDMI ut, och sedan köper en HDMI-kabel för ett par tior.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.