Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fästa TV i gipsvägg utan reglar

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juni 2014 - 19:00

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej jag vill gärna sätta upp min TV på väggen (första generationen 46" LCD så den väger nog närmare 20kg, hittar inga specifikationer för den på nätet).

Väggfästet jag har kollat på är framförallt detta eftersom det är tiltbart.

Till saken hör att jag inte är särskilt duktig på sådant här, jag vet inte riktigt hur man hittar reglar men när jag knackar på väggen tror jag att det låter annorlunda på ett stället på mitten.

Kommer det hålla om man fäster det med mollypluggar, hur mycket palla gipsen?
Kan ju inte bli någon större hävarm när TV:en bara är tiltad men inte går ut.

Vad bör man tänka på?

#2

Postad 15 juni 2014 - 19:17

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Är gipsen frisk ärdet ingen risk, håller tom för köksinredning, och på en tv på 20 kg och tyngden rakt ner, så inga problem.

#3

Postad 15 juni 2014 - 23:59

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Är gipsen frisk ärdet ingen risk, håller tom för köksinredning, och på en tv på 20 kg och tyngden rakt ner, så inga problem.

Hur vet jag om den är frisk?
Min lägenhet byggdes bara för några år sedan som en tillbyggnad på ett hus så det är relativt nytt.

#4

Postad 16 juni 2014 - 00:06

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Är ju busenkelt att hitta reglarna.
Ta en skruvmejsel och knacka med handtaget och lyssna då lär du höra skillnad.
sen är det 60cm mellan reglarna om huset är byggt enligt standard.

#5

Postad 16 juni 2014 - 07:12

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Är mest om det varit utsatt för fukt eller utsatt för blöta, händer ibland i gamla hus/lägenheter pappret på utsidan skrynklar sig och gipsen smular sig.

#6

Postad 16 juni 2014 - 07:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är ju busenkelt att hitta reglarna.
Ta en skruvmejsel och knacka med handtaget och lyssna då lär du höra skillnad.
sen är det 60cm mellan reglarna om huset är byggt enligt standard.

Eller så köper man en sån här som man kan använda många ggr.

http://www.clasohlso...ech/Pr408626000

#7

Postad 16 juni 2014 - 08:00

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Givetvis är det bäst att skruva i reglarna men det är ju inte säkert att cc-måttet på fästet möjliggör fästning i enbart reglar.
20kg i molly/gipsankare är inga problem som sagt var.

#8

Postad 16 juni 2014 - 10:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Givetvis är det bäst att skruva i reglarna men det är ju inte säkert att cc-måttet på fästet möjliggör fästning i enbart reglar.
20kg i molly/gipsankare är inga problem som sagt var.

Går ju att sätta två brädor som fästs i reglarna, för att sedan fästa TV-fästet i dessa, men det blir kanske inte så snyggt, plus att TVn kommer längre ut från väggen. Två järnstänger eller liknande bygger naturligtvis inte på lika mycket.

#9

Postad 16 juni 2014 - 10:53

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Här är en bra länk som svarar på det mesta när det kommer till att fästa i gipsvägg.
http://www.dinbyggar...le.aspx?id=5101

Lycka till! :)

#10

Postad 16 juni 2014 - 11:52

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Hej jag vill gärna sätta upp min TV på väggen (första generationen 46" LCD så den väger nog närmare 20kg, hittar inga specifikationer för den på nätet).

Väggfästet jag har kollat på är framförallt detta eftersom det är tiltbart.

Till saken hör att jag inte är särskilt duktig på sådant här, jag vet inte riktigt hur man hittar reglar men när jag knackar på väggen tror jag att det låter annorlunda på ett stället på mitten.

Kommer det hålla om man fäster det med mollypluggar, hur mycket palla gipsen?
Kan ju inte bli någon större hävarm när TV:en bara är tiltad men inte går ut.

Vad bör man tänka på?


Det finns riktigt bra gipsankare att köpa, "toggle" kallas dom. Det medföljer 2 sådana i förpackningen till samsungs "slim" fäste.
Man borrar 10mm hål i väggen och sedan för man in ankaret i väggen och vecklar ut det sen gängar man i medföljande skruv. Håller för 125kg/st i enkelgips om jag inte minns fel.
Rekommenderas starkt!

Redigerat av MrFroggerz, 16 juni 2014 - 11:54.


#11

Postad 16 juni 2014 - 15:58

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt ha teven såhär

Postad bild

När jag bankar på väggen lyckas jag inte direkt hör skillnad någonstans men antar att jag är mest dålig på att höra reglar. Men om det håller med mollyplugg så känns det lika bra att köra på det. Den där regeldetektorn på Clas Ohlsson verkade ju inte fått särskilt bra omdöme heller.

Redigerat av Hultner, 16 juni 2014 - 22:37.


#12

Postad 16 juni 2014 - 23:33

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt ha teven såhär

Postad bild

När jag bankar på väggen lyckas jag inte direkt hör skillnad någonstans men antar att jag är mest dålig på att höra reglar. Men om det håller med mollyplugg så känns det lika bra att köra på det. Den där regeldetektorn på Clas Ohlsson verkade ju inte fått särskilt bra omdöme heller.


Annars skulle du kunna kolla var handfatet på andra sidan väggen är skruvat i, det sitter förhoppningsvis skruvat i reglarna.

#13

Postad 17 juni 2014 - 15:00

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Annars skulle du kunna kolla var handfatet på andra sidan väggen är skruvat i, det sitter förhoppningsvis skruvat i reglarna.


Hmm bankade lite vid skruvarna men svårt att märka någon skillnad när det är klinker, man jag sätter upp den med typ 8 mollypluggar tänkte jag så måste det väll ändå hålla

Edit: Borrade där handfatet var på andra sidan och efter jag kom igenom gipsen tog det direkt emot, försökte och rensa lite samt lysa med en ficklampa, ser ut som att där är en metallregel. Antar att det inte hjälper mig något?

Redigerat av Hultner, 17 juni 2014 - 15:29.


#14

Postad 17 juni 2014 - 16:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Hmm bankade lite vid skruvarna men svårt att märka någon skillnad när det är klinker, man jag sätter upp den med typ 8 mollypluggar tänkte jag så måste det väll ändå hålla

Edit: Borrade där handfatet var på andra sidan och efter jag kom igenom gipsen tog det direkt emot, försökte och rensa lite samt lysa med en ficklampa, ser ut som att där är en metallregel. Antar att det inte hjälper mig något?


Nu kanske vi börjar närma oss ämnen som med fördel tas på typ Byggahus.se, men generellt brukar handfat vara monterade i reglar då de ska kunna ta upp kraften från typ en vuxen som lutar sig mot framkanten på handfatet vilket borde blir klart större kraft än den du vill ta upp med din TV (tyngd + moment). Men 20 kg är inte mkt, det lär nog en gipsvägg klara utan större problem med rätt plugg.

#15

Postad 17 juni 2014 - 18:53

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Nu kanske vi börjar närma oss ämnen som med fördel tas på typ Byggahus.se, men generellt brukar handfat vara monterade i reglar då de ska kunna ta upp kraften från typ en vuxen som lutar sig mot framkanten på handfatet vilket borde blir klart större kraft än den du vill ta upp med din TV (tyngd + moment). Men 20 kg är inte mkt, det lär nog en gipsvägg klara utan större problem med rätt plugg.

Problemet var att jag inte hade utrustning för att borra och plugga i metallreglar men satte upp den med 12 st mollypluggar/metallexpanders i slutändan, jag är lite nojjig när det kommer till att sätta upp saker på väggar.

Här är lite bilder på hur det gick:
Postad bild
Postad bildPostad bild
Postad bild
Postad bild

Ska ner till Clas Ohlsson och skaffa kabelrännor imorgon så det ser snyggt ut innan midsommar.

Redigerat av Hultner, 17 juni 2014 - 18:56.


#16

Postad 17 juni 2014 - 19:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 2
Tolv Molly är väl lite owerkill för 20 kg, men du kan definitivt sova gott utan vakna med ett brak från TV:n någon natt.

#17

Postad 18 juni 2014 - 10:17

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Vägg mot WC! Du är väl säker på att inga vattenrör (eller elledningar går i väggen)? /Tor

#18

Postad 18 juni 2014 - 10:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 2

Vägg mot WC! Du är väl säker på att inga vattenrör (eller elledningar går i väggen)? /Tor


Efter 12 skruvar i väggen så borde han nästan märkt det kan man tycka :D

Tolv Molly är väl lite owerkill för 20 kg, men du kan definitivt sova gott utan vakna med ett brak från TV:n någon natt.


Om inte annat lär den teoretiska maxvikten som 12 Mollys kan bära upp vida överstiga den som väggen i övrigt kan hantera :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.