Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K-7 *

1249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-7 (Systemkameror) 4 8 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 8,5 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1101

Postad 11 maj 2010 - 21:32

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Nybörjare på systemkameror, men sökaren på min Pentax K-7 är lite grynig/oskarp. Ser ut ungefär som ett fingeravtryck. Syns tydligast när jag fotograferar mot ljus bakgrund, men väljer att fokusera på sökarglaset med mitt eget öga. Stör lite när man ska försöka avgöra skärpan i bilden (ja, sökaren är korrigerad för synfel). Någon annan som upplever samma sak?

#1102

Postad 11 maj 2010 - 21:55

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Nybörjare på systemkameror, men sökaren på min Pentax K-7 är lite grynig/oskarp. Ser ut ungefär som ett fingeravtryck. Syns tydligast när jag fotograferar mot ljus bakgrund, men väljer att fokusera på sökarglaset med mitt eget öga. Stör lite när man ska försöka avgöra skärpan i bilden (ja, sökaren är korrigerad för synfel). Någon annan som upplever samma sak?

mhm, det är min med, la också märke till det när jag precis hade fått min kamera. Men det är nog inget du ska oroa dig över :blush:

Redigerat av Soyish, 11 maj 2010 - 21:57.


#1103

Postad 14 maj 2010 - 14:27

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Verkar vara lågsäsong i tråden...

1) Någon annan som märkt att sökaren är lite grådassig?

2) Funderar på att skaffa en vettig blixt till min K-7. Vad har ni andra och är ni nöjda?

#1104

Postad 14 maj 2010 - 15:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Verkar vara lågsäsong i tråden...

1) Någon annan som märkt att sökaren är lite grådassig?

2) Funderar på att skaffa en vettig blixt till min K-7. Vad har ni andra och är ni nöjda?

Att den är grådassig medför att det är lättare att fokusera manuellt. Hade mattskivan (!) varit glasklar hade det varit mkt svårare :o

#1105

Postad 15 maj 2010 - 02:37

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Underlag digital foto för alla nr 8/2010.

Jag har tidigare i forumet klagat på K7:ans inbyggda bildstabilisering och nu har jag fått vatten på kvarnen kände att något inte stod rätt till.

I undersökningen har dom använt K7:an och DA 50-200 / 4.0-5.6 ED WR.

Här är slutsatsen: Pentax lever inte helt upp till förväntningarna. Inte vid någon slutartid blev alla bilderna skarpa.
Även här tjänade vi bara omkring ett slutarsteg genom att använda bildstabiliseringen, som hos Pentax kallas SR.
Klara sig sämst av de kameror som har sökare och därmed kan hållas mot kinden för bättre stabilitet.

Nikon (D300S) tog 1:a platsen, Sony (A550) 2:a, Canon (50D) 3:dje, Olympus (E-620) 4:de, Panasonic (GF1) 5:te och Pentax (K7) tog sista platsen.

Ja, vad säger man??? :D

#1106

Postad 15 maj 2010 - 08:20

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Min kvarn är torr än så länge :D

skämt å sido...... den kanske inte är lika effektiv som IS och VR i de senaste objektiven, men den är helt klart duglig. Jag har tagit skarpa bilder ner till 1/10 på 50mm och det räcker för mig. Man kan ju fråga sig HUR dom testar också....

Det bästa sättet att testa i min mening oavsett objektiv är att gå ner i slutartider ända tills man ser skak oskärpa med SR antigen på eller av.

#1107

Postad 15 maj 2010 - 09:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Underlag digital foto för alla nr 8/2010.

Väntade de på klarsignalen eller tryckte de bara av? Kom ihåg att tidningen är längst ner på förtroendelistan för många :D

Falconeye testade detta och la ut på PF och DP har jag för mig. Sensmoralen var att det fungerade bra, men då främst i de längre tiderna som 1/30 t.ex. Kortare än 1/100 nånstans gjorde det mindre nytta.

#1108

Postad 02 juni 2010 - 19:08

Tec
  • Tec
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Någon som läst testet i tidningen digitalfoto för de testat med och utan stabilisering för bl.a. Pentax?
Lite synd bara att pentax hamnar sist bland de sex som testas.
Det får mig kanske inte att överväga att införskaffa en k-7.
Å andra sidan så är det bara ett test ....

#1109

Postad 15 juni 2010 - 16:40

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Fick precis mitt batterigrepp till kameran, wow, nu är greppet perfekt! Den var gó att hålla i innan, men nu är den perfekt!

#1110

Postad 15 juni 2010 - 18:30

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Fick precis mitt batterigrepp till kameran, wow, nu är greppet perfekt! Den var gó att hålla i innan, men nu är den perfekt!

Mumma!!! Jag har inte tagit av mitt sen jag satte dit det! Högst beroende framkallande....

I min åsikt är K-7 med BG perfekt i storlek. Många andra blir på tok för stora med grepp.

Så jag ber till Pentax gudarna att dom inte gör en större kamera!!!!!!

Nu har man liksom valmöjligheten att ha, kamera med grepp = perfekt storlek, eller bara kameran = fortfarande bra grepp med liten och smidig :)

Egentligen.....om man gör en större kamera så tycker jag greppet skall vara integrerat redan!

#1111

Postad 15 juni 2010 - 20:56

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Mumma!!! Jag har inte tagit av mitt sen jag satte dit det! Högst beroende framkallande....

I min åsikt är K-7 med BG perfekt i storlek. Många andra blir på tok för stora med grepp.

Så jag ber till Pentax gudarna att dom inte gör en större kamera!!!!!!

Nu har man liksom valmöjligheten att ha, kamera med grepp = perfekt storlek, eller bara kameran = fortfarande bra grepp med liten och smidig :)

Egentligen.....om man gör en större kamera så tycker jag greppet skall vara integrerat redan!

Oja, har märkt av att jag tycker kameran är skönare att hålla i! Håller med dig där, Mikke! Kameran+bg=Perfekt! Tror jag är nykär i min k7a :D Nu fattas det för min del en fet objektivsamling, men det får vänta..

#1112

Postad 15 juli 2010 - 19:47

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
hm, verkar som jag måste skicka in min kamera, det bakre hjulet har börjat krångla :) eller ja, det har varit så ett tag. Men har inte haft ork att skicka in det. Typ om jag ska zooma in på ett kort så kan den zooma ut ibland etc.. såna grejer. Gött jobbigt. Och jag som ville njuta av mitt nya objektiv. Ingen som kan låna ut sin k7a till mig ? ;)

Hmm, vart ska jag skicka in den då?

Redigerat av Soyish, 15 juli 2010 - 19:54.


#1113

Postad 15 juli 2010 - 19:56

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Har du uppdaterat till senaste firmware i kameran?
I version 1.02 finns en fix mot att bakre hjulet krånglar när batterigrepp används.
http://www.pentax.jp...ital/k-7_s.html

#1114

Postad 15 juli 2010 - 19:58

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat till senaste firmware i kameran?
I version 1.02 finns en fix mot att bakre hjulet krånglar när batterigrepp används.
http://www.pentax.jp...ital/k-7_s.html

Har version 1.03, men kan testa re-flasha den!

Nope det krånglar än, och det krånglar utan BG också.

Redigerat av Soyish, 15 juli 2010 - 20:22.


#1115

Postad 15 juli 2010 - 20:28

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Har version 1.03, men kan testa re-flasha den!

Nope det krånglar än, och det krånglar utan BG också.

Skicka in den till Kamera Service, dom är hyfsat snabba på det DOM gör. Om den måste skickas till Pentax (Tyskland) så tar det dock längre tid.

#1116

Postad 15 juli 2010 - 22:27

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Skicka in den till Kamera Service, dom är hyfsat snabba på det DOM gör. Om den måste skickas till Pentax (Tyskland) så tar det dock längre tid.

Japp, får göra det. Synd att vara kameralös nu när det är sommar, men tack för hjälpen!

#1117

Postad 15 juli 2010 - 23:01

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Killen som håller på med Pentax är på semester så ring dit innnan du skickar in det, varit i kontakt med dem angående om objektivfrågor!

#1118

Postad 21 juli 2010 - 19:04

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
http://forums.dprevi...essage=35850785

Falk lumo har kommit fram till vad som orsakar skakningar i Pentax K-7, suddiga bilder.

#1119

Postad 21 juli 2010 - 21:04

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

http://forums.dprevi...essage=35850785

Falk lumo har kommit fram till vad som orsakar skakningar i Pentax K-7, suddiga bilder.

Har hänt mig ett par gånger, främst vid vidvinkel foto. Har dock kommit fram till att med min 16-45 märks det inte så mycket, och det är sällan jag hamnar runt de slutartider som krävs för att problemet ska märkas. Men ja, ibland händer det och ibland inte.

Mycket imponerande att Falk och andra kollat upp det!

Det är nog någonting som Pentax får ta in i beräkningarna eftersom det finns dom som kommer att testa det på kommande kameror.

Redigerat av Mikael_R, 21 juli 2010 - 21:20.


#1120

Postad 21 juli 2010 - 22:43

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

http://forums.dprevi...essage=35850785

Falk lumo har kommit fram till vad som orsakar skakningar i Pentax K-7, suddiga bilder.


Då hade jag rätt som hela tiden dömt ut K7:an bildstabilisator, jag har haft detta på känn sedan jag fick kameran, tack Henrik nu har jag belägg att det inte är inbillning! :)

#1121

Postad 21 juli 2010 - 22:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Då hade jag rätt som hela tiden dömt ut K7:an bildstabilisator

Eller snarare helt fel, det är ju inte stabiliseringen det är fel på :)

Ganska fet research!

#1122

Postad 21 juli 2010 - 23:00

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Då hade jag rätt som hela tiden dömt ut K7:an bildstabilisator, jag har haft detta på känn sedan jag fick kameran, tack Henrik nu har jag belägg att det inte är inbillning! :)


Det är Slutaren som får kameran att röra på sig, även om du håller den i ett stadigt grepp. Det handlar om bara 10micrometer, men det blir då ändå 2-4 pixlars suddighet.

#1123

Postad 21 juli 2010 - 23:14

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Någon som har ett 2 tons stativ till salu! ;)
Har nu läst igenom det var inte bildstabilisatorn men jag har sedan tidigare klagat på K7:ans bilder så visst fanns det fog för det.
Känner just nu att min K7 inte är vatten värd!

Jag såg att K 10 D med 31:an limited gick för 8700 kr känns väldigt billigt just nu! :)

Beg priset på k7:an kommer att rasa, suck!

Redigerat av RedMarathon, 21 juli 2010 - 23:20.


#1124

Postad 21 juli 2010 - 23:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Någon som har ett 2 tons stativ till salu! ;)
Har nu läst igenom det var inte bildstabilisatorn men jag har sedan tidigare klagat på K7:ans bilder så visst fanns det fog för det.
Känner just nu att min K7 inte är vatten värd!

Jag såg att K 10 D med 31:an limited gick för 8700 kr känns väldigt billigt just nu! :)

Beg priset på k7:an kommer att rasa, suck!

Upp med hakan! Det är inte så farligt. Jag brukar aldrig se problemet, har hänt någon gång vid 16mm bara..... Och inte ens konsekvent.

Om du får suddiga bilder konstant så är det något annat som är fel!

Beg priset på K-7 kommer inte att rasa fortare pga detta!

Om det rasar kommer det bero på att ny kamera lanseras.

Redigerat av Mikael_R, 21 juli 2010 - 23:32.


#1125

Postad 21 juli 2010 - 23:34

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Jag använder nu för tiden mest stativ då jag råkat ut för suddiga bilder det är ju inte alla bilder som blir det,
min huvudglugg är ju 16-50.

Trevligt när det finns människor som du Mikael_R som tar det med en klackspark! :)

Vad tror ni Pentax kommer att göra åt problemet???

Redigerat av RedMarathon, 21 juli 2010 - 23:39.


#1126

Postad 22 juli 2010 - 09:04

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Vad tror ni Pentax kommer att göra åt problemet???

Jag har inte kunnat utläst vad grabbarna bakom "forskningen" tycker man ska göra, men det verkar inte som att en firmware kan lösa problemet just för K-7. Inte heller "mirror slap" problemet för K-x.

Det är mekaniska problem.
Många faktorer verkar spela in, som samarbetar för att sådana fel ska uppstå. Tyngden på slutar ridån och dess hastighet, upphängningen av sensor, tynden av spegel mm mm mm.......

Helt klart är ju att tillverkarna får ta det i beräkning i framtida kamera hus.

De andra tillverkarna borde ha samma problem, med de senaste slutarna då.

Redigerat av Mikael_R, 22 juli 2010 - 11:46.


#1127

Postad 22 juli 2010 - 09:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Det hade varit intressant om Falk kunde jämföra med andra kameror(annat än K20). Det borde vara den nya slutaren som verkar ha en jäkla svung jämföre med de föregående.
Borde kunna balanseras till nästa kamera. :)

#1128

Postad 22 juli 2010 - 11:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Fördelen för oss med Pentax, Sony och Olympys är (Detta är vad Falk säger):
"In-body shake reduction is great actually because theoretically it could counteract any shutter blur effect. The K-7 probably can't because the required frequencies are 10x higher. But it could be done in theory so the in-body SR approach is superior."

Det betyder att hur gärna man än vill säga att stabilisation i objektiv är "effektivare" mot handskak, så kommer man fortfarande att få skak från mekaniska delar inuti kameran, om tillverkaren inte är uppmärksam.

Det är ju riktigt trevlig annars att veta att Spegeln i K-7 är så pass bra att den omöjligt kan introducera skak. Jag vill ju att man fortsätter göra spegel kameror med prisma sökare i! Dom får gärna göra spegel lösa små OVF kameror också. Men testet visar ju även att spegel inte är föråldrat utan forsätter att utvecklas...

Redigerat av Mikael_R, 22 juli 2010 - 11:47.


#1129

Postad 23 juli 2010 - 12:46

hiflyer
  • hiflyer
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej,

jag håller på och läser in mig lite på systemkameror eftersom jag och min fru tänker skaffa en nu när vi har fått barn (4 månader nu). Vi är båda 2 nybörjare på DSLR, har bara haft kompaktkameror sen tidigare.

Jag har läst en del och fastnat lite för pentax k-7 då jag förstått att den är välbyggt och tålig. Jag är inte så väldigt sugen på att behöva gå runt och vara extremt rädd om en kamera som kostar närmare 10k kr.

Några frågor:

Problemet med oskärpa som behandlats i den här tråden de senaste sidorna, hur påtagligt är det egentligen för en vanlig användare? Märks det eller är det något som stör först när man gör teoretiska studier av bilderna?

Det har pratats en del om att det ska komma en uppföljare i höst, vad är källan till detta? Jag vill veta om det är värt att ha lite is i magen och vänta in den nya kameran. Men då vill man såklart veta vad den kommer erbjuda :)

Vad är de stora fördelarna med K-7 om man jämför med k-x?

Stämmer det att gamla objektiv för Pentax fungerar med k-7? Min pappa har en gammal pentax med film och har bla ett tele som jag skulle kunna låna tills budgeten tillåter ett nytt. Dock utan AF.

Hur viktigt är just AF förresten? Är det ingen som använder manuell skärpa längre?


Om jag inte skulle välja k-7 utan gå för någon annan kamera i ungefär samma prisklass (eller något lägre) vilka är då huvudutmanarna? Jag tänkte att det kan vara bra att veta inför vårt besök på någon affär där vi ska känna och klämma lite.

Puh, många frågor men det är ju några kronor som ska investerars och då vill jag att det blir rätt :blush:

#1130

Postad 23 juli 2010 - 13:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Några frågor:

1. Problemet med oskärpa som behandlats i den här tråden de senaste sidorna, hur påtagligt är det egentligen för en vanlig användare? Märks det eller är det något som stör först när man gör teoretiska studier av bilderna?

2. Det har pratats en del om att det ska komma en uppföljare i höst, vad är källan till detta? Jag vill veta om det är värt att ha lite is i magen och vänta in den nya kameran. Men då vill man såklart veta vad den kommer erbjuda :)

3. Vad är de stora fördelarna med K-7 om man jämför med k-x?

4. Stämmer det att gamla objektiv för Pentax fungerar med k-7? Min pappa har en gammal pentax med film och har bla ett tele som jag skulle kunna låna tills budgeten tillåter ett nytt. Dock utan AF.

5. Hur viktigt är just AF förresten? Är det ingen som använder manuell skärpa längre?


6. Om jag inte skulle välja k-7 utan gå för någon annan kamera i ungefär samma prisklass (eller något lägre) vilka är då huvudutmanarna? Jag tänkte att det kan vara bra att veta inför vårt besök på någon affär där vi ska känna och klämma lite.

7. Puh, många frågor men det är ju några kronor som ska investerars och då vill jag att det blir rätt :blush:

1. För att citera källan Falk Lumo:

# In practice, you'll only see any effect with wide angle lenses.

At about 1/100s you would normally have blur due to free-hand shake (we can ignore the case of a tripod as only weak tripods would cause any trouble with the shutter). At 50 mm and longer, the shutter blur will be masked and at 30 mm it will have comparable magnitude. It is at 10-20 mm that the effect will be noticeable most.

In these cases, we highly recommend to shoot at 1/25s (or slower) and to enable shake reduction as it is highly efficient at such exposure speeds. The images will be sharper than at 1/100s!


2. "Källan" är den vanliga produktcykeln. Pentax har ~18mån vilket gör att det är dax snart. När den nya kommer kommer priset på den nuvarande sjunka så lite is i magen kanske lönar sig generellt :D

3. Kontroll, byggkvalitet, vädertätning, bättre AF (åtminstone att den visar vald punkt på ett bra sätt), sökaren, uppdaterad ljusmätning, mm. K-x är väl egentligen bara bättre när det handlar om höga iso-tal.

4. Allt med pentax fattning passar. Kompatibiliteten är en stark sida inom pentax.

5. Jag kör manuellt till macro och på mina gamla manuella gluggar förstås. :lol: Man kan alltid installera en ny mattskiva från http://www.focusingscreen.com/ om man vill ha bättre kontroll på sitt fokuserande.

6. Om du vill ha liknande hus: Canon 50D, Nikon D300/D90, Sony a700 (utgått, ingen efterföljare än).

7. Givetvis! Åk till Mediamarkt och känn på dem. Det är nästan den enda butiken som har alla märken. Pentax är nog det märket som representeras av minst antal butiker.

#1131

Postad 23 juli 2010 - 13:47

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Om du vill ha en riktigt stabil och en kamera med riktiga vädertätaningar så är pentax kameran för dig. (I den prisklassen)
Vädertätningen har aldrig någonsin varit ett problem med min K20D, och den har left ett hårt liv. Skulle säga att tätningen är i samma klass som Canon 7D eller Nikons proffshus

#1132

Postad 24 juli 2010 - 23:03

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är jätteefter med det här men jag tänkte tipsa alla som är intresserade:
http://www.cyberphot...article=K-71855

Redigt bra erbjudande från Cyberphoto!
Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR + Metz-blixt + 4GB minne + UV-filter + väska för samma pris som bara ett hus kostat.

#1133

Postad 25 juli 2010 - 16:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hör väl hemma här om jag inte har fel! :D

#1134

Postad 28 juli 2010 - 11:04

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
För er som inte redan vet och uppdaterat så har K-7 fått en ny version av firmware v. 1.10.

Af-hastigheten i LV är märkbart snabbare:) Känns även som den är snabbare i sökaren också... men vet inte riktigt!?


Länk till FW download

#1135

Postad 28 juli 2010 - 15:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

För er som inte redan vet och uppdaterat så har K-7 fått en ny version av firmware v. 1.10.
Af-hastigheten i LV är märkbart snabbare:) Känns även som den är snabbare i sökaren också... men vet inte riktigt!?

Testat lite jag med.....

Tryck på Info 2 ggr så kommer ett "vatten pass" upp! Snyggt Pentax!

Och! Riktigt trevligt att man nu kan se "vattenpasset" och Exp komp samtidigt i sökaren och på övre lcd'n, men bara i M och X läget då...

Redigerat av Mikael_R, 28 juli 2010 - 15:52.


#1136

Postad 28 juli 2010 - 16:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Grattis till ett märke som kommer med förbättringar med tiden.. ;)

#1137

Postad 31 juli 2010 - 10:39

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Testat lite jag med.....

Tryck på Info 2 ggr så kommer ett "vatten pass" upp! Snyggt Pentax!

Och! Riktigt trevligt att man nu kan se "vattenpasset" och Exp komp samtidigt i sökaren och på övre lcd'n, men bara i M och X läget då...


Men inte på svenska ännu eller?

#1138

Postad 31 juli 2010 - 12:55

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Men inte på svenska ännu eller?

Jo, allt i menyerna är på svenska, precis som vanligt.... Eller vad menar du?

#1139

Postad 31 juli 2010 - 16:33

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Är ju faktiskt avundsjuk på er Pentaxare... Om ändå Sony kunde släppa firmware-uppdateringar...

#1140

Postad 31 juli 2010 - 17:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tryck på Info 2 ggr så kommer ett "vatten pass" upp! Snyggt Pentax!

Ja se de där japanerna. Riktiga hejare på sär skrivning...
:) :D


Ok, jag är lite irriterad för att jag varit borta en vecka men ändå har det inte släppts en efterföljare till K-7, en FF och en objektivroadmap till 2015. :P

#1141

Postad 31 juli 2010 - 19:28

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ok, jag är lite irriterad för att jag varit borta en vecka men ändå har det inte släppts en efterföljare till K-7, en FF och en objektivroadmap till 2015. :)

Photokina om 50 dagar någonting. Förvänta dig en APS-C samt några objektivsläpp.

FF? troligen inte

#1142

Postad 31 juli 2010 - 19:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Photokina om 50 dagar någonting. Förvänta dig en APS-C samt några objektivsläpp.

FF? troligen inte

Ska bli spännande! Ett K-7 hus med sonys väntade 16Mp sensor samt bättre filmfunktion borde vara ett säkert bet. Väntar sig folk fler (rimliga) saker? Inga läckor som jag missat? :)

#1143

Postad 31 juli 2010 - 20:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ska bli spännande! Ett K-7 hus med sonys väntade 16Mp sensor samt bättre filmfunktion borde vara ett säkert bet. Väntar sig folk fler (rimliga) saker? Inga läckor som jag missat? :)


Väldigt luddigt verkar det som på PF. De som vet är "C.W Toretos" (osäker stavning) och "Zeebooka" (också osäker stavning).

Men det gissas ju fortfarande om VAD MER PEntax skall göra.

JAG tror med ganska säkerhet:
K-7 uppföljare
2 st nya objektiv i DA (APS-C) eller D-FA, med WR utan tvekan
1 eller 2 st nya 645 objektiv.

Det tror jag är rimligt. Men som sagt......Pentax vet hur man överaskar!!!

#1144

Postad 31 juli 2010 - 20:58

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Det snackas lite om att Pentax kunde gå 1.3x i en tråd på PF just nu... Kanske vore nått. Undrar vilka DA-objektiv som pallar en sån sensor??

Tror inte detta är aktuellt...

Länk till tråd

Redigerat av mwelin, 31 juli 2010 - 21:00.


#1145

Postad 31 juli 2010 - 21:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det snackas lite om att Pentax kunde gå 1.3x i en tråd på PF just nu... Kanske vore nått. Undrar vilka DA-objektiv som pallar en sån sensor?

Alltid nån idiot som startar de trådarna då och då. Känns lika avlägset var gång...

#1146

Postad 01 augusti 2010 - 08:51

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Alltid nån idiot som startar de trådarna då och då. Känns lika avlägset var gång...


Idiot eller inte. Det är ju kul att läsa tråden i alla fall:)

Ang. uppföljare/pro modell till K-7. Inte för att det är särskilt troligt men det finns ju en liten möjlighet att vi får se en annan sensorstorlek annat än aps-c eller FF i den nya flagskeppsmodellen!? De på PF som uppger att de vet, säger ju aps-c sensor men jag har en känsla att vi kommer bli överraskade i september...

#1147

Postad 01 augusti 2010 - 10:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Idiot eller inte. Det är ju kul att läsa tråden i alla fall:)

Ang. uppföljare/pro modell till K-7. Inte för att det är särskilt troligt men det finns ju en liten möjlighet att vi får se en annan sensorstorlek annat än aps-c eller FF i den nya flagskeppsmodellen!? De på PF som uppger att de vet, säger ju aps-c sensor men jag har en känsla att vi kommer bli överraskade i september...

Enda storleken på sensor som kan överrraska är FF imo. Det är dessutom bara canon som gör 1.3x sensor. Känns långsökt att de skulle börja leverera till Pentax :)

Den största överrrasknigen kanske blir en helt ny AF modul. För mig är det den punkt som gör att jag inte kan rekommendera Pentax helhjärtat till alla som ska ha ny kamera. I övrigt är det inte så mkt som behöver/kan bättras så radikalt. Blixtsynken ligger efter och borde kunna lyftas (kanske erbjuder nya sensorn global slutare och då kan det lyftas rejält). Blixtsystemet i helhet ligger efter Nikon, men det vet jag inte hur mkt det beror på kameran och hur mkt det ligger i systemet i sig.
En WR-blixt ligger högt på många önskelistor, de kanske byter "innehåll" samtidigt :D

#1148

Postad 01 augusti 2010 - 11:27

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Kodak tillverkade den 1.3x sensorn som satt i Leica M8. Som sagt bara en känsla jag har, allt tyder ju på den 16mp aps-c sensorn från Sony!

#1149

Postad 01 augusti 2010 - 11:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kodak tillverkade den 1.3x sensorn som satt i Leica M8. Som sagt bara en känsla jag har, allt tyder ju på den 16mp aps-c sensorn från Sony!

Hmmm.. det har du u helt rätt i :)
Men jag har svårt att tro att man kommer återgå till CCD trots allt. Hög ISO säljer bättre än bildkvalitet på lägre värden. Men pentax är pentax. Kanske samma FF CCD som i Leica M9? :D

#1150

Postad 01 augusti 2010 - 13:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Den största överrrasknigen kanske blir en helt ny AF modul. För mig är det den punkt som gör att jag inte kan rekommendera Pentax helhjärtat till alla som ska ha ny kamera.

Blixtsystemet i helhet ligger efter Nikon, men det vet jag inte hur mkt det beror på kameran och hur mkt det ligger i systemet i sig.
En WR-blixt ligger högt på många önskelistor, de kanske byter "innehåll" samtidigt :)


I och med den nya uppdateringen (firmware) så tycker jag att K-7'an nu är mer än komplett! Det är jusst ny en mycket värdig kamera.

Mycket bra för de som redan har den. Och dom som inte vill vänta på den nya så är det ett mycket bra köp.

Användare på Pentax Forums rapporterar även att AF funkar ännu bättre, både skruv och SDM låser snabbare och beter sig säkrare!

Detta är också mycket bra för vi kan vänta oss samma om inte bättre prestanda i nästa kamera!

Ang blixt så är det redan konstaterat att K-7 funkar mycket bättre än tidigare modeller. Och jag har inget att klaga på med min K-7 + AF 540 FGZ. Den exponerar klockrent och konsistent hela tiden med blixten. Det enda är att kameran vill ligga till vänster i histogrammet, men det är ju både med och utan blixten. Så det är helt sensor relaterad programering.

Säger det igen.....Jag ställer mig i kö för den nya!

Riktigt sugen på att aälja 16-45 och byta till 17-70 SDM, men jag ska vänta till Photokina och eventuella nysläpp av objektiv :)

Spännande nu!!!

Redigerat av Mikael_R, 01 augusti 2010 - 22:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.