Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EMP-TW2000

293 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 08 april 2008 - 17:30

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0

Har läst på AVS forum att Epson har stora problem med "convergance" (att få de tre färgerna att träffa samma punkt) med denna projektorn och att vissa återförsäljare t om har slutat sälja den pga detta. Är detta ett problem som också diskuterats i Sverige?

http://www.avsforum....d.php?t=1001885


Hur ligger det till med det nu? Är det någon som har detta problem som har köpt i Sverige?

#202

Postad 13 april 2008 - 09:34

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Jaha, då var man inne i projektor-träsket igen :) Dags för 1080-projje.
För mig känns EPSON som den mest intressanta alternativet (för tillfället i alla fall).

Jag har just nu en Hitachi PJ-TX100 och en INVIDEO grayline-duk på 106" vilka båda har tjänat mig väldigt väl =)

Lite frågor:

Eftersom jag inte kan mörklägga vardagsrummet helt tänkte jag att TW2000s 1600 ANSI skulle vara praktiskt. Men om jag läste rätt tidigare i denna tråd är en grayline-duk INTE att rekomendera? Jag borde alltså köpa en ny duk om jag ska ha TW2000?

Jag ska så klart kolla in det själv men tycker ni alla att TW2000 är värd sitt högre pris jämfört med TW1000? Det är alltså en tydlig märkbar skillnad bildmässigt? Skillnaderna på pappret är ANSIn och kontrasten, något annan skillnad man bör känna till?

Jag kör med HTPC. Något där man bör känna till gällande TW1000 och TW2000?

Hur är det med damm-hanteringen i TW2000? Kan man blåsa rent den själv eller är det service som gäller? Eller damm-blobbar behövde man bara oroa sig för förr i tiden? :P

Tack på förhand.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 13 april 2008 - 09:40.


#203

Postad 13 april 2008 - 10:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Eftersom jag inte kan mörklägga vardagsrummet helt tänkte jag att TW2000s 1600 ANSI skulle vara praktiskt. Men om jag läste rätt tidigare i denna tråd är en grayline-duk INTE att rekomendera? Jag borde alltså köpa en ny duk om jag ska ha TW2000?

Börja med det du har idag i dukväg, men prova sedan med t ex en ReAct duk, så skall du se vad som händer med reflexer och ströljus. Dock om du har ljus inkommande från linsens håll, så kan det bli svårt ändå.
Vanligt gråduk går bort ja - i alla fall enligt min åsikt, och med denna proj. :D

Jag ska så klart kolla in det själv men tycker ni alla att TW2000 är värd sitt högre pris jämfört med TW1000? Det är alltså en tydlig märkbar skillnad bildmässigt? Skillnaderna på pappret är ANSIn och kontrasten, något annan skillnad man bör känna till?

Som jag nämnt innan, så sticker inte TW2000 ut så mycket innan kalibrering. Men efter! Den är lite av en oslipad diamant ur kartongen. :) Den som köper en TW2000 utan avsikten att kalibrera den, kommer att gå miste om en hel del. Den är väldigt bra ur kartong, även så man knappt behöver grundjustera med testskiva, men det roliga börjar när du går på de mer avancerade reglagen. Dock inget du skall göra utan instrument, och/eller kunskap.
Gå till en butik som kan visa dig skillnaden på en kalibrerad och okalibrerad TW2000, så kan du själv se om det är värt det eller inte.

Ljusflödet är också klart bättre än TW1000, som i sitt höga lampläge och med öppen iris funkar kanon för projicering dagsljus, dock med lite bildkorrekthetskompromisser. :P
Sedan är också TW2000 klart bättre i avseende svärta och främst native/ansi kontrast, hur mycket detta är tack vare Epsons egen DeepBlack teknik kan jag inte klart svara på, men det gör säkert en del.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 april 2008 - 10:33.


#204

Postad 13 april 2008 - 18:16

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
lite jobbit att behöva anlita någon för att kalibrera projjen...,
vart gör man det i Göteborg?

#205

Postad 13 april 2008 - 20:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
HBB och HBC t ex.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#206

Postad 14 april 2008 - 17:33

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

HBB och HBC t ex.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.


jaa okej!
tack!
bra att veta inför nästa projektorbyte, som förhoppningsvis sker snart!

hoppas dom kan "sina gerjer" bara, för det där priset!

Redigerat av Hybe, 14 april 2008 - 17:37.


#207

Postad 15 april 2008 - 22:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

jaa okej!
tack!
bra att veta inför nästa projektorbyte, som förhoppningsvis sker snart!

hoppas dom kan "sina gerjer" bara, för det där priset!


Det tar några timmar att få till en bra kalibrering enligt konstens alla regler.
Vad kostar det att låta en elektriker eller en snickare eller en frisör arbeta i 4 timmar? :) Och då snackar vi yrkesgrupper där det finns gott om duktigt och utbildat folk. Egentligen borde en duktig kalibrerare jämföras med en kompetent konsult inom ngt riktigt smalt område och då snackar vi tusenlappar per timme... Så, nä, det är inte mkt pengar för den som ska göra jobbet. :)

#208

Postad 18 april 2008 - 22:39

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
med risk för att jag missat nått; vad kostar en kallibrering (ca)??

#209

Postad 18 april 2008 - 23:06

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
typ 2-4000kr.

#210

Postad 18 april 2008 - 23:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
http://www.hemmabioc...tegory=tjanster

#211

Postad 19 april 2008 - 13:15

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Fick precis svar från Pricejapan där jag frågade hur dom skrivet på paketet.

We can write "92000 Yen (about 600 euro)" as a total invoice value.

#212

Postad 09 juli 2008 - 14:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Epson TW2000 är TESTVINNARE! i senaste numret av HemmaBio.

Men som innan diskuterat, så växer den oerhört efter kalibrering, så se till att du får hjälp med detta, för att få ut maximalt av denna maskin.

Kika på den idag hos en butik nära dig, för att ta del av vad det innebär att titta på en projicerad bild som ligger rätt i gråskala, färgtoning, mättnad och intensitet! :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  tw2k.jpg   16,26K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 juli 2008 - 20:59.


#213

Postad 11 juli 2008 - 20:36

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0
Vilken duk passar bäst till Epson EMP-TW2000 i ett mörkt rum? Billig som dyr duk .. .


Mvh

#214

Postad 11 juli 2008 - 20:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Om du har råd, köp en Stewart StudioTek 130. :)

Annars, håll dig till "vita" dukar generellt med denna projektor.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#215

Postad 16 juli 2008 - 17:27

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Om du har råd, köp en Stewart StudioTek 130. :D

Annars, håll dig till "vita" dukar generellt med denna projektor.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige


Jag tror jag ska ta och beställa denna projektor, Spel Kontroll är ju billiga på denna, dock importerad från Japan.
Någon som har erfarenheter?. Även svenska menyer osv. fanns på denna men ej nätsladd eller svensk manual.
Nätsladden finns ju köpa överallt.
Annars hade jag nog importerat från Tyskland, men känns smidigt med en svensk leverantör.

Fredrik: Vad menar du med vita dukar?. Jag har sedan innan en Euroscreen Frame Greyline 0.8 Gain. Jag har just haft denna tilll en Sony HS-60 då dessa gråa dukar ska lämpa sig för projektorer 1000+Ansi.

Någon som vet oxå exakta storleken på bild för 2,8-3,0m kastavstånd?.

#216

Postad 16 juli 2008 - 22:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Vad menar du med vita dukar?. Jag har sedan innan en Euroscreen Frame Greyline 0.8 Gain. Jag har just haft denna tilll en Sony HS-60 då dessa gråa dukar ska lämpa sig för projektorer 1000+Ansi.

Jag hade inte satt denna duk ihop med en TW2000, såvida du inte skall köra en bild som är 150 cm bred, och det är ju rätt bortkastat med denna maskin..

Någon som vet oxå exakta storleken på bild för 2,8-3,0m kastavstånd?.

På 2.8 m duk><lins får du en bildbredd på 98 cm - 208 cm. På 3 m 105 - 223 cm.

Innan du köper, se till att du får 3 års garanti på maskinen, och 3 år / 1700 timmar på lampan, och svensk lokal hämt/lämn service under alla tre år, annars kan det bli både dyrt och besvärligt om något skulle hända.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#217

Postad 17 juli 2008 - 00:10

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Fick hem den här projjen från PriceJapan i måndags efter mycket velande om huruvida jag skulle köpa den i Sverige med 3 års garanti för 30.000 eller från Japan med extralampa och frakt för 20:000, och till slut kände jag att om jag väljer det senare alternativet så har jag även råd med en Marantz SR7002-receiver med två HDMI-utgångar också, plus att chansen att faktiskt slippa skicka in den för service ändå är något mindre än chansen att behöva göra det. Och för 10 lök så har jag råd att skicka den flera gånger fram och tillbaka om det krävs, utan att ha gått i förlust gentemot om jag köpt den i Sverige istället.

Nåväl - installerade den igår och körde den vanliga DVE-kalibreringen, och ******** i gatan vilken bildkvalitet det är. Svärtan är ju fulllkomligt fantastisk, samtidigt som projjen är bra mycket ljusstarkare än min förra (Sony VW10HT - köpt för "ynka" 43.000 kr i Tyskland, när Sverigepriset på den var 75.000... :D ), och även bättre i färgerna. Sen att upplösningen är 1920 x 1080 vilket innebär att bilden är skarp som en rakkniv gör ju inte saken sämre. Är helt enkelt grymt nöjd med den, och tanken på att den faktiskt kan bli ännu bättre efter en ISF-kalibrering är fanimig svindlande! Har bara en sak att säga till er som tvekar mellan att köpa denna och någon annan projektor: Köp en EPSON TW2000 - ni kommer inte ångra er!

#218

Postad 17 juli 2008 - 01:31

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Fick hem den här projjen från PriceJapan i måndags efter mycket velande om huruvida jag skulle köpa den i Sverige med 3 års garanti för 30.000 eller från Japan med extralampa och frakt för 20:000, och till slut kände jag att om jag väljer det senare alternativet så har jag även råd med en Marantz SR7002-receiver med två HDMI-utgångar också, plus att chansen att faktiskt slippa skicka in den för service ändå är något mindre än chansen att behöva göra det. Och för 10 lök så har jag råd att skicka den flera gånger fram och tillbaka om det krävs, utan att ha gått i förlust gentemot om jag köpt den i Sverige istället.

Nåväl - installerade den igår och körde den vanliga DVE-kalibreringen, och ******** i gatan vilken bildkvalitet det är. Svärtan är ju fulllkomligt fantastisk, samtidigt som projjen är bra mycket ljusstarkare än min förra (Sony VW10HT - köpt för "ynka" 43.000 kr i Tyskland, när Sverigepriset på den var 75.000... :D ), och även bättre i färgerna. Sen att upplösningen är 1920 x 1080 vilket innebär att bilden är skarp som en rakkniv gör ju inte saken sämre. Är helt enkelt grymt nöjd med den, och tanken på att den faktiskt kan bli ännu bättre efter en ISF-kalibrering är fanimig svindlande! Har bara en sak att säga till er som tvekar mellan att köpa denna och någon annan projektor: Köp en EPSON TW2000 - ni kommer inte ångra er!


Men va f.. det är ju sjukt billigt, såg det nu EUR 1,872 . Vad tog du för betalnings resp. frakt metod?. Vore skönt om det då går lika smärtfritt som för dig.
Men jag antar då att det var svenska menyer på denna från Japan, bara nätsladden behövs?

#219

Postad 17 juli 2008 - 06:50

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
ThePreToriaN: PriceJapan är ett seriöst och kundorienterat företag, så det är ingen större risk att handla därifrån än något annat. De fraktar via DHL eller EMS (det sistnämnda handhas väl av posten så vitt jag förstått det), och leveranstiden är riktigt snabb. Har hört om folk som betalat på fredagen och fått grejerna hemlevererade på tisdagen.

Betalningensmässigt kan man välja mellan PayPal och banktransfer, varav jag valde det senare eftersom jag hört att PayPal kan strula vid så pass höga summor. Jag gick helt enkelt till banken och gjorde en överföring till deras bank. Projektorn skickades sedan med DHL på torsdagen, och jag fick den hemlevererad på måndagen tillsammans med en reservlampa som jag också passade på att handla samtidigt.

Enbart en bruksanvisning på japanska medföljde, men den svenska finns lätt att hitta på nätet (bland annat i inlägg #49 i den här tråden), så att byta menyn i projektorn - som givetvis också var på japanska - var en lätt match. Vidare var strömkabeln som du gissat också av fel variant för att kunna tryckas in i våra uttag, men jag hade en apparatkabel till en gammal dator liggande, så jag använde bara den.

Sedan svängde jag förbi MediaMarkt och köpte något billigt universaltakfäste från Vivanco som enligt dem skulle fungera utmärkt men som visade sig vara för litet, så det fick jag lämna tillbaka efter mycket om och men. Istället åkte jag till Hifiklubben där jag inhandlade en sådan här vägghylla istället av märket VM Acoustics S1, eftersom Epsons lensshift är så generös att det inte spelar någon roll åt vilket håll den är vänd:

Postad bild

Två snabba hål i väggen med slagborren, och upp med den lilla skönheten så var det bara att snurra lite på lensshiftjulen för att få bilden att hamna perfekt på duken. Sedan använde jag en kikare :D för att ställa in skärpan perfekt, eftersom pixlarna är så små att det är omöjligt att se dem utan...

Nåväl -jag kan varmt rekommendera PriceJapan för alla er som vill spara lite pengar i era projektorinköp. Visst - man får det meckigare om grejerna går sönder, men för 10 lakan så kan man skicka grejer fram och tillbaka rätt många gånger om det visar sig vara ett riktigt måndagsex man fått.

Redigerat av Spygg, 17 juli 2008 - 07:01.


#220

Postad 25 juli 2008 - 11:36

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Då sällar jag mig till skaran som beställt denna proj. Har fått den demad under tre timmar ISF-kalibrerad. Dessutom då sett vad den presterar okalibrerad, det är SKILLNAD...

Så jag passade även på att ta en kalibrering vid beställning, samt en fantastisk duk: ScreenResearch SolidPix1 Fixed Screen ramspänd 103" (så nära firehawk du kan komma...).

Kommer köra en DVE-kalibrering från Natural-läget och vänta ca 100 timmar innan riktig kalibrering utförs. Känsla just nu: Som när jag var tio och klockan började närma sig sju på julaftonskvällen ;).

#221

Postad 25 juli 2008 - 13:43

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Kan man säga att TW2000 är riktigt bra out-of-the-box, men blir ÄNNU bättre med kalibrering?
Eller ska man säga att TW2000 bara är "helt ok" OOTB, men blir RIKTIGT BRA med kalibrering?
Eller är den kanske t.o.m bara hyfsad innan?

#222

Postad 25 juli 2008 - 13:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
TW2000 måste väl ända betraktas som väldigt bra out-of-the box, men växer fortfarande avsevärt efter kalibrering. ;)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 25 juli 2008 - 14:00.


#223

Postad 25 juli 2008 - 14:04

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

TW2000 måste väl ända betraktas som väldigt bra out-of-the box, men växer fortfarande avsevärt efter kalibrering. ;)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige


Gott! Kan man även säga det samma om dvd-uppspelning (kör inte HD. Än.) och svärta? Jag är allergisk mot grå svärta och hade troligen gått på dlp only, om jag inte hört gott om denna och dessutom har jag krav på lens shift...

#224

Postad 25 juli 2008 - 14:14

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Hmmm... TrustedReviews var inte direkt superimpade av TW2000... http://www.trustedre...LP-Projector/p1

;) eller?

#225

Postad 25 juli 2008 - 15:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Gott! Kan man även säga det samma om dvd-uppspelning (kör inte HD. Än.) och svärta? Jag är allergisk mot grå svärta och hade troligen gått på dlp only, om jag inte hört gott om denna och dessutom har jag krav på lens shift...

Du får väl se på din demo idag. ;)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#226

Postad 25 juli 2008 - 19:40

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Hej.

De flesta som sett TW2000 kalibrerad är imponerade. Nedanstående recension jämför den med andra projektorer. Har sett den kalibrerad bredvid en kalibrerad TW-1000, och det är mycket stor skillnad i svärta. TW-1000 var grådassig i jämförelse.

http://www.projector...80-ub/index.php

Fattar det som att den är jämförbar med sina konkurrenter ootb, men att den lyfter sig rejält med en ISF-kalibrering, betydligt mer än de andra klarar av.

OT: Om du främst är intresserad av film och inte har behov av en ljuskanon så kan Sony vara ett alternativ då den verkar ha en bättre bildbehandling. Se Colamannens inlägg här:

Redigerat av Gargantua, 25 juli 2008 - 19:45.


#227

Postad 29 juli 2008 - 11:41

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Anmäler mig härmed som lycklig ägare. :)

#228

Postad 29 juli 2008 - 18:03

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Hehe Poopster. Snabba pucks där. Jag är tämligen likadan. Men du fick din före min, slut hos generalagenten tydligen...

Btw, grattis!

#229

Postad 29 juli 2008 - 18:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Maskinen fick en rejäl skjuts efter sista testen HemmaBio. :)

Vi väntar in maskiner, men får tyvärr sporadiska kvantiteter av den. ;)

Jag har dock bl a lovat The Rock att de skall få leverans så fort som möjligt, förhoppningsvis innan veckans slut. ;)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#230

Postad 29 juli 2008 - 18:43

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag har dock bl a lovat The Rock att de skall få leverans så fort som möjligt, förhoppningsvis innan veckans slut. rolleyes.gif


Det låter ju mumma det, med tanke på att det är just där jag beställt min proj! :)

#231

Postad 29 juli 2008 - 20:12

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Hehe Poopster. Snabba pucks där. Jag är tämligen likadan. Men du fick din före min, slut hos generalagenten tydligen...

Btw, grattis!


Sant. Inget hade ju ändrats om jag fattat mitt beslut nästa dag eller nästa vecka. Så varför vänta? :)

#232

Postad 05 augusti 2008 - 06:36

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Var och kikade på projektorn på The Rock. Såg fint ut, får konstatera att allt jag störde mig på var bristande kvalitéer i själva filmen som gick (senaste Bond?). Ny referens för min del. (För info - allt DLP går fetbort för mig, kan inte ens blinka med en sådan)

Hade jag varit i shoppingtagen idag, hade det blivit en sådan. Kan kanske bli lite instressant prisutveckling när konkurrenterna får tillgång till samma panel så småningom...

#233

Postad 05 augusti 2008 - 09:09

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Håller med! Blev demad på just den setupen och filmen. Bonds Casino Royale var det nog väl? Man ser trydligt att bitraten går ner efter de inledande actionscenerna, annars en bra BD-rulle tycker jag. En sak som kan vara bra att ha med sig är att bara för att vi eventuellt köper BD-spelare, fullhd-proh samt BD-filmer betyder det inte att vi kommer får en "perfekt" filmupplevelse sett utifrån kvalitet. Det är fortfarande komprimerad film vi pratar om och precis som med DVD finns mindre bra och bättre utgåvor. Upplösning och kvalitet går ju inte hand i hand tyvärr.

Men annars: Sicken proj. Förhoppningsvis har min kommit idag, skall lämna tillbaka ett stycke HD-box som inte ens fungerade helt ny :).

#234

Postad 05 augusti 2008 - 09:32

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Jag har en ännu så länge okalibrerad TW2000, och jag kan intyga om att den ser helt fantastisk ut ändå. Och att veta att den kommer bli ännu bättre efter en (dyr tyvärr) kalibrering gör ju inte så att jag ångrar köpet direkt. Det finns bara en liten pyttesak jag stör mig på i den, och det är knattrandet från autoirisen. I en tyst dialogbaserad film så hörs den helt klart. Men i övrigt som sagt - fantastisk!

Dock undrar jag lite över allt klagande på bildkvaliteten i Casino Royale - själv har jag nämligen inte upptäckt några komprimeringsartefakter eller annat att klaga på i den. Jag tycker den ser helt fantastisk ut. Har ni några exempel på exakt var Epsonen visar sådana?

#235

Postad 05 augusti 2008 - 16:50

Unregistered2eaa56d2
  • Unregistered2eaa56d2
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fredrik:
Vad menar du med att man bör välja en 'vit' duk till denna proj?
Kommer inte att ha ett mörkt rum, så jag grunnar på en ReAct/Firehawk...

#236

Postad 05 augusti 2008 - 17:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Samtidigt som en duk av ReAct eller FireHawk typ är effektiv på att isolera projiceringsbanan, och undertrycka sidoljus och reflexer, så stryper den ljusintensiteten i bilden.
Dessa "grå"-dukar passar därför bäst ihop med ljusstarkare projektorer.
Dock glöm allt vad broschyrspecen heter, då det sällan framgår 100% i vilket ljusläge man mätt.

När det gäller val duk><projektor, så kan jag inte nog understryka värdet av att besöka en kompetent butik, som kan visa dig vad olika kombinationer härvid gör för den totala bildupplevelsen, och i syfte att uppnå en så bra bild som möjligt.

Att tala om bild, är lika svårt som att måla ljud.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#237

Postad 05 augusti 2008 - 17:13

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Fredrik: Nu får du skaka fram ett ex åt mig :).

#238

Postad 05 augusti 2008 - 17:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
De är helt slut, :( och kommer in i slutet av denna vecka har vi nu blivit lovade. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 augusti 2008 - 17:14.


#239

Postad 05 augusti 2008 - 17:20

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Attans då... Kul att det är en populär proj, mindre kul att det skulle riggas nya grejer i slutet på förra veckan och blir då lite förskutet. Jaja, det bli ju "slutet gott, allting gott" i slutändan. Men skulle det dyka upp en så viftar jag som tusan med händerna här :).

#240

Postad 05 augusti 2008 - 20:31

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Håller med Spygg ovan.
Har inte hunnit testa projjen jättemycket än men är mycket, mycket nöjd med den :) (okalibrerad).
Det är härligt tryck i bilden och det är mycket behagligt att titta på. Har inte tänkt nåt på Auto irisen ännu om den låter eller om den hörs när jag tittar på film.

#241

Postad 05 augusti 2008 - 21:56

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Samtidigt som en duk av ReAct eller FireHawk typ är effektiv på att isolera projiceringsbanan, och undertrycka sidoljus och reflexer, så stryper den ljusintensiteten i bilden.
Dessa "grå"-dukar passar därför bäst ihop med ljusstarkare projektorer.
Dock glöm allt vad broschyrspecen heter, då det sällan framgår 100% i vilket ljusläge man mätt.

När det gäller val duk><projektor, så kan jag inte nog understryka värdet av att besöka en kompetent butik, som kan visa dig vad olika kombinationer härvid gör för den totala bildupplevelsen, och i syfte att uppnå en så bra bild som möjligt.

Att tala om bild, är lika svårt som att måla ljud.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige


Jag kör min TW2000 nu med min gamla duk Eurosceen Original Greyline 0.8 med mycket gott resultat (okalibrerat).
Iallafall för 3 år sen rekommenderades ju dessa gråa dukar till +1000Ansi projektorer för ökad svärta.
Har haft denna till min Sony HS-60 och även med en fungerar det ypperligt.

Jag har å andra sidan har inte 100% mörkläggning alla gånger och då hade jag själv kunnat rekommendera en "grå" duk till TW2000. Ganska uppenbart att ljusintensiteten sänks, men det är ju relativt. Det saknas fortfarande inte "tryck" i bilden.

#242

Postad 06 augusti 2008 - 04:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Kontrasten och svärtan har också förbättrats avsevärt de sista 3 åren.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

#243

Postad 06 augusti 2008 - 05:53

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Dock undrar jag lite över allt klagande på bildkvaliteten i Casino Royale - själv har jag nämligen inte upptäckt några komprimeringsartefakter eller annat att klaga på i den. Jag tycker den ser helt fantastisk ut. Har ni några exempel på exakt var Epsonen visar sådana?


Det var iofs inte komprimeringsartefakter som var mitt klagomål heller... utan dåligt fokus i filmningen och ryckig filmning/klippning. Rent filmskapningstekniskt... jag har exakt samma klagomål på bio alltså. Bara för att man gör en snabb panorering måste man inte försöka späda på "yrselkänslan" via att ta kameran ur fokus, tyvärr verkar detta göras oftare och oftare i actionrullar.

#244

Postad 13 augusti 2008 - 20:05

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Har en Pioneer PDP 506 plasma och haft projektor innan dock bara Panasonic´s AE 100, 300, 500 och 900 har dock blivit sugen på projj igen då 50" knappast är en upplevelse oavsett hur bra bild man får... så jag hade bestämt mig för en AE 2000 Panna men när jag skulle beställa såg jag en annons av denna Epson och att 1700 timmar samt 3 år garanti fick min uppmärksamhet dock kostar denna proj 8000 kr mer men är den värd det ?
Jag har ingen erfarenhet av någon annan än Panasonic så skulle vilja få lite referens mot just AE 2000 är denna betydligt bättre på allt eller sämre på något, någon som vet ?

Lutar helt klart mot en Epson nu om den lever upp till allt bra som jag hitintills lycktas ta till mig!

#245

Postad 13 augusti 2008 - 20:15

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
En Epson EMP-TW2000 för 8000kr skulle iaf jag inte förskottsbetala om vi säger så..

#246

Postad 13 augusti 2008 - 21:21

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Det var inte en epson för 8000kr utan att epsonen kostar 8000kr mer...

#247

Postad 13 augusti 2008 - 22:50

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Aaah då är jag med =)

Tja tror att vilken som än vals utav dessa två projar så kommer man bli grymt nöjd med sitt val iaf.
Båda testades kalibrerade i HemmaBio tidningen förra månaden.
Pannan hade väl bättre på typ 2 saker, bättre Out of box där de ansåg att Epsonen måste kalibreras men då blir
grymt bra. Sen så ansåg de att Epsonen va mer krävande på bildkälla, att Pannan klarar sämre bildkällor bättre.

#248

Postad 14 augusti 2008 - 07:07

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Jag tycker om båda de projektorerna du är inne på. Men för mig var det värt den extra kostnaden för att få så ohyggligt bra svärta som Epsonen ger. Jag klarar inte den fram tills nu vanliga "lcd-svärtan", där det mer är någon blandning av brunt och grått, eller där man förlorar alla detaljer om man ens närmar sig svart. Men Epson löser det med bravur. Dessutom är den totalt knäpptyst. Väljer man att ha irisen på, kan man ibland höra att den "knastrar" lite, låter nästan exakt som en liten hårddisk. Men det är inte något högt ljud på långa vägar, och inget som stör ens i tysta scener.

Du blir nöjd oavsett vilken du tar, men TW2000 är den bättre projektorn rent prestandamässigt. Om du tycker att det är värt 8000 kr mer är det bara du som kan svara på. För min del var det tveklöst värt det iaf.

#249

Postad 14 augusti 2008 - 15:11

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Jag tycker om båda de projektorerna du är inne på. Men för mig var det värt den extra kostnaden för att få så ohyggligt bra svärta som Epsonen ger. Jag klarar inte den fram tills nu vanliga "lcd-svärtan", där det mer är någon blandning av brunt och grått, eller där man förlorar alla detaljer om man ens närmar sig svart. Men Epson löser det med bravur. Dessutom är den totalt knäpptyst. Väljer man att ha irisen på, kan man ibland höra att den "knastrar" lite, låter nästan exakt som en liten hårddisk. Men det är inte något högt ljud på långa vägar, och inget som stör ens i tysta scener.

Du blir nöjd oavsett vilken du tar, men TW2000 är den bättre projektorn rent prestandamässigt. Om du tycker att det är värt 8000 kr mer är det bara du som kan svara på. För min del var det tveklöst värt det iaf.


Tack för info lutar åt en sådan kalibrerad då också!
Nu är bara frågan hur mkt sämre bilden upplevs mot en Pioneer Plasma.. fast dock går storleken före ;)

#250

Postad 14 augusti 2008 - 22:01

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Det känns ju lite som att Epson TW2000 är för projektorer vad Pioneer är för TV'n. Pioneer är ju helt klart sedd som en tv referens när det gäller bild, men jag tycker ändå det är lite av överdrift. Jag gillar motsvarande LCD modeller mer som Bravia. Det är mycket en smaksak.

Jag skulle dock aldrig, aldrig byta min TW2000 mot den bästa Pioneer plasma, inte ens om det hade varit för bildkvaliteten.

Men hur bra vild blir det på en Pioneer plasma om man nu hade förstorad den 4 ggr?, dvs från 50 till 100 tum?.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.