Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fördelar / nackdelar med CRT???

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 september 2002 - 23:46

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Var nyss och kikade in på hifiklubben och fick se lite på deras två toshiba LCDer och jag som total nolla tyckte att båda två var grådaskiga. Att ge 70 papp för den stora - aldrig. 30 för den billigare... tveksamt.

Så kan någon av CRT-gurusen tala om lite rekomenderade beg modeller med vad man rimligt skall ge för dem typ barco XXX skall kosta mellan X och Y kronor i ok till kanonskick. Samt vad som menas med kanon och ok skick för en CRT. Det skulle vara väldigt nyttigt om någon kunde lista några stycken. I mitt fall skulle jag kunna sälla mig till gänget "jag kan ta en viss risk för att få bra bild" om man snackar prislappar under 15 lapp. under 10 är det nästan solklart. Alltså vilka modeller gäller?

#52

Postad 28 september 2002 - 01:50

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Tack och lov att ni sansat er i denna tråden och kommit tillbaka till ämnet. Det här är alldeles för intressant för att spilla massa tid på att hacka...

Jag har precis byggt färdigt mitt biorum som kan mörkläggas helt. Letar proj i 20000:- kr klassen. Har sett på flera dyra CRT:er och ofta konstaterat att man ser linjerna i bilden. Är det ett måste med en linjedubblare om det inte finns inbyggt?
Och nu till den mest spännande frågan...........???
kan man slippa en linjedubblare om man har en proggressiv DVD-spelare? Jag menar en H/K DVD 25 är ju billigare än många linjedubblare.
Har ni några bra tips på projjar i den prisklassen? Bilden skall vara ca 90".

#53

Postad 28 september 2002 - 02:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Alltså, har man en CRT som klarar >33kHz horisontellt och kan köra med progressive scan DVD-spelare till den så behöver man såklart ingen linjedubblare. Om man inte även vill se på TV, VHS, LD eller ngt annat med den. Tänk bara på att de flesta CRT:er klarar RGBs och ofta RGBHV (VGA), men ganska sällan component. Alltså behöver man ha en PS DVD med VGA ut eller så måste man konvertera den progressiva component-signalen till RGBs eller RGBHV.
Linjedubblare är naturligtvis enbart för de källor som inte är progressiva.

Ang. att köra interlaced så hade jag ett räkneexempel uppe på det tidigare, och med ca 70-80" 16:9 duk så får man lika många linjer per cm som med linjedubblad 100" 4:3 duk.
Om man funderar kring ifall en bättre CRT är bättre även på interlaced video så; javisst är den det, men det blir samma antal linjer per cm hur dyr CRT:n än är. I interlaced mode alltså.

Ang. modeller så kan jag rekommendera alla Barco från 801 och nyare, helst Graphics-modellerna. Att hitta en beg. i Cine-serien blir nog svårt på några år.
En BG 808 tycker jag t ex inte skall kosta mer än 25.000:- såvida man inte får nya rör el. dyl monterat vid köp.
808s är lite mer värd p g a lite utökade inställningsmöjligheter och att den tillåter inbyggnad av Barco:s linjedubblare eller LiMo Line multiplier. Hittar man en 808s med inbyggd LiMo och hyfsat nya/fräscha rör så tycker jag den är värd ca 25-35.000:-. Återigen med reservation för vem man köper den av, får man garantier och service utförd på den innan köp så stiger priset.
En budgetvariant kan vara Barco Data 600 som faktiskt klarar 64 kHz och enbart väger ca 30 kg. 808:an väger ca 70 kg som en jämförelse. BD 600 tycker jag inte att man skall ge mer än 10.000:- för under några som helst omständigheter, man kan nämligen aldrig kolla körtid på varken chassi eller rör på en sådan, den har analogt chassi. Bildkvalitén på den med linjedubblare är dock bättre än ngn DLP som jag sett, LCD vill jag inte ens jämföra med. Dock har den enbart 600 lumen, vilket naturligtvis inte spelar ngn roll om man kan mörklägga, men jag vill bara säga det... 808 har över 1200 lumen.
Barco:s 12-serie är riktigt stora pjäser som jag tvivlar på att ngn vill ha i hemmet, men mäktar man med deras storlek så är de fin-fina också. högst ca 40.000:- för en sådan i gott skick.

Vad gäller Sony så vet jag inte så mkt om dem, ngn annan kanske kan svara för dem, samma gäller för NEC.

Dock är det väl så att det är Barco, Sony, NEC och vissa modeller av Electrohome som håller måttet då det gäller både bildkvalitet och hållbarhet.

Måste bara tillägga att InFocus nya DLP som jag såg på Arken-mässan nästan hade varit en fullgod ersättare för min 808:a, om jag vore säker på att det dröjde många år innan nya format kommer. Det finna med en CRT som klarar över 64 kHz är ju att den kommer att klara HDTV (på riktigt, inte på det sätt som DLP/LCD påstås göra det), HD-DVD etc... [:)]
Det kom verkligen bra bild från den. Nu skall det sägas att jag aldrig har sett DLP-regnbågseffekten, men det skulle väl dimpa ner som ett brev på posten om man nu köpte en. [:)]

#54

Postad 28 september 2002 - 02:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Ett tillägg: Har aldrig sett en DLP eller LCD leverera lika "levande" hudtoner i människors ansikten som en CRT kan. DLP är nära, men det fattas fortfarande ngt, det är som om ett digitalt skimmer ligger över hela bilden...

#55

Postad 28 september 2002 - 02:44

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Halvlögner....ingen argumenterar emot bilkvaliten, argumentet är priserna och det krångel o ekonomiska risker man köper på sig som vissa av oss inte tycker reflekteras i beg priserna.

Men VAD är det för fel på priset på beg CRT's?? Säg att jag köper en Barco Data 808s, senare model med Iris3 och med 3 VDC rebuilt tubes, Component video, helt genomgången, etc. Denna finns på http://www.crtprojec.../projectors.htm för ca 60 400kr. Denna lär funka utan problem i 10 000 timmar, och ge en bild som du inte får med en LCD/DLP. Så frågan är, är detta en dålig affär, eller är det en dålig affär att köpa en ny Sony VW-12 för mer, få sämre bild, kan (lär) få döda pixlar, fast panel, byta lampa, etc, och tar inte riktig HDTV (vad jag vet iaf).
Så vilken är den bästa affären? Visst, CRT'n är stor men vill man ha den bästa bilden så finns det inga genvägar. Eller varför inte en Barco Graphics 801s med 1520 timmar på rören och in kanon skick. 22 900kr!! Vilken LCD/DLP skulle vara lika prisvärd och ge en sådan bild? Nej, dina argument håller inte.


MTBF (mean time beetwen failures) är hur man beskriver hållbarheten på elekronik, och för var timme som går har man mindre kvar....kanske till och med du kan förstå.
Så...risken att något går sönder ökar med tiden från det att det tillverkades

Tror du jag är dum eller?? Jag fattar att det är större risk med tiden att det går sönder. MEN, CRT maskiner är oftast byggda bra mkt bättre än LCD/DLP så dom håller. Och köper man av seriösa personer så går dom igenom projektorn, och kan fixa det som behövs, och då håller den längre.



Hmm titta igen och jmf med karaktären på inläggen kring andra typer av projektorer eller vilken hemmabio elektronik som helst

Visst, säkert!


En barco 801 för 3000 kr är helt i nivå vad som är rimligt, en barco 1209 för 50 papp

Kan du förklara för mig VARFÖR en Barco 1209 i mkt bra skick för 50k skulle vara en dålig affär??
Om den har kvar länge på rören, dom är i bra skick och den är genomgången så är det en KANON DEAL!!


OK rost är en kemisk process, skillnaden är att det är SYNLIG.

Ja, men all rost ser man inte så lätt. Och skruvar du isär motorn när du köper en beg bil för att se hur skicket i den är? Nej, det gör du inte. Det är samma osäkerhets faktor att köpa en bil.


Att det finns folk som orkar hålla på att komma med dessa lögner. För vill man ha bästa bilden så ÄR CRT det enda som duger! Men det är väl så att dom vet om det men får inte ta hem en sådan för "chefen" där hemma och då vill dom nervärdera andra som kan det [:)]

#56

Postad 28 september 2002 - 10:46

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Tack för listan Arioch. Du har inte funderat på att skriva enartikel och skicka till forumet om hur man köper beg CRT? Det vore kanon tycker jag summera ihop det i ditt inlägg och lägg till några saker att kika på "så här ser du att rören behöver bytas" plus att nån bidrar med info om andra märken.

Tack, mycket hjälpsamt...

#57

Postad 28 september 2002 - 11:19

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
nin,
Jag tror inte vi tillför mer här, skicka ett privat medelande om du vill fortsätta.

#58

Postad 28 september 2002 - 11:20

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Vad jag förstått så är det två märken som är populärast i Sverige som begagnade - Barco och Sony. Det finns många fler märken, men det är lättast att hitaa reserdelar till dessa. Arioch har redan pratat om Barcon så den behöver jag inte nämna. Henry på crtprojectors tycker att Sony modellerna är bra maskiner men att en Barco 808 Graphics är bland det bästa man kan ha. Den ger verkligen snäppet bättre bild.(men så kostar den också 45.000 kr att importera från england)

Sony modellerna anses oftast vara mer robust byggda än Barco modellerna, som jag skrev lite tidigare "överdimensionerade för sin uppgift". Henry på crtprojectors i England och Curt Palme i Canada anser båda två att det inte brukar vara något problem med elektroniken i en sony och i de fall där de har fel så är det enkelt att laga.

Den mest populära serien på Sonys CRT-maskiner är 12** serien. Den består av 1270,1251,1252,1271 och 1272. De har alla digital inställning av bilden och är alla identiska förutom att antalet konvergeringsjusteringspunkter är fler på 1252,1271 och 1272. Du kan på de modellerna finjustera bilden i 21 punkter istället för 9 punkter. 1251 och 1252 är de enda som inte klarar quadrupling eftersom de endast har 58 resp 61,5 i horisontell och jag har för mig att det krävs 63 för quadrupling.

Dessa maskiner kallas +7" CRTs och enligt Curt Palme så sitter det 8" CRTs i maskinerna. De ska enligt Henry inte gå att renovera, utan när rören är slut så köper man nya. Priserna på nya rör ligger på ca 10.000 kr per rör med frakt, tull och moms. Barco CRTs ska på en del modeller gå att renovera.

Om jag inte minns fel så är de flesta 1251,1252,1271 och 1272 modellerna från 1992-1995, med andra ord är de ca 7-10 år gamla nu när biofantasterna har börjat visa intresse för dem.

Ljudmässig så hörs projektorn inte om man bygger in den i ett bord. Sittter man precis under projektorn så låter de 4 fläktarna lite väl mycket för min smak. Det finns en modd som innebär att varvtalet på fläktarna sänks och det markant lägre ljudnivå. Själv har jag byggt en hushbox.

Storebror 1292 är top-of-the line modellen med 9" rör och 21 fläktar. Den ska tydligen väsnas väldigt mycket och den väger 92 kg.

I vilket fall som helst så är top-of-the line modellen den som kostar mycket pengar att renovera. Jag har för mig att ett nytt rör kostar 30.000 kr eller något i den stilen. Henry gillar inte 1292:an personligen och Curt Palme tycker att den är kanon. Smaken är som baken med andra ord.

Sony har även äldre CRTs med analog inställning(har jag för mig). En modell som ska klara linjedubblering är 1031. Jag tror att denna modell är från mitten eller slutet av 80-talet. En perfekt nybörjarprojj att lära sig på. Borde inte kosta mer än 5.000-10.000 kr.

Sen finns sonys sista modellserie med modellerna D50, G70 och G90. G90 var den sista modellen som sony tog fram och den slutade de tillverka i år. Inga nya CRTs lär komma från sony. Det är enbart Barco som fortfarande satsar på CRTs för hemma-bio-konsumenten med sina Cine6, Cine7, Cine8 och Cine 9.

En D50 är mindre och smidigare än tidigare modeller, men tyvärr så finns det nästan inga D50, G70 eller G90 att få tag på. De är fortfarande för nya och har inte kastats ut från hörsalar och konferensrum än. Jag har för mig att dessa tre modeller kom ut på marknaden 1998. (G90 kom 1999)

En D50 kostade $22.000 som ny och kostar uppskattningsvis 50.000-70.000 kr som beg. En G70 kostade $38.000 som ny och lär nog kosta närmare 100.000 kr som beg. Det är nog ungefär samma pris för G90 som för G70 som beg.

En 1251,1252,1270,1271 eller 1272 kostar pengar beroende på skick och timmar på rören.

Jag tror inte att dagens ökade intresse för CRTs gör att man längre lika lätt kan hitta en välskött CRT med få timmar på rören för 10.000 kr. (kunde man det skulle jag redan ha köpt en till sovrummet också)

Priserna har gått upp och om det är rimligt eller inte får köparna visa. Så länge någon köper den så finns det en marknad till det priset.

Min personliga uppfattning är att en 12** projj ska kosta mellan 15.000-35.000 kr. Ungefär ca 15.000 kr för en lite skamfilad 1251 burk med ca 8000 timmar på rören och som saknar original fjärrkontrollen, har fel spacers eller saknar vissa utgångar(finns plats för två extra kort bak för fler utgångar). Och upp till 35.000 kr för en perfekt skött 1272:a med 700 timmar på rören och alla tillbehör osv.

Jag räknar med att min 1251:a med 7000 timmar på rören är värd ca 15.000 kr för den har fortfarande ca 5000 timmar kvar innan jag bör fundera på att byta rören. Jag tittar på film med CRTn i ca 500-600 timmar per år, så den lär funka i några år till för mig.

När det är dags att byta så får jag ta ställning till om jag vill sälja den till högstbjudande(5000 kr?), slänga den och tacka för det som varit eller lägga ut 30.000 kr på nya rör. Det vettigaste är nog att sätta i nya rör om man tänker behålla den. Då har man 10.000-15.000 timmars tittande igen.

Man får inte vara så naiv att man tror att man kan hitta en projj för att "titta gratis" under några år och sen sälja den för mer pengar än man gav. Någon enstaka person på forumet har nog kunnat göra det eftersom de var på rätt plats vid rätt tid. Men för oss andra är det en affär som alla andra - man köper för ett pris, använder den och säljer den till ett lägre pris som både säljare och köpare accepterar.

Den som vill kan ju fortsätta och vänta ihjäl sig, men priserna kommer inte att gå ner förrän den dagen kommer då man kan köpa en LCD eller DLP projj med samma bildkvalitet som en CRT har för 20.000 kr. Och vi är inte där än...

[:)]

#59

Postad 28 september 2002 - 12:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Aurelius>> Jag har faktiskt skrivit en sådan artikel, baserad på en gammal tråd. Har bara inte kommit mig för att ta fram bilder till den än... [:))] Kika gärna på den tråd som jag pratar om dock:
https://www.minhembi...SearchTerms=crt
Den är gammal och arkiverad/låst nu, men den går ju att läsa fortfarande. [:)]

#60

Postad 28 september 2002 - 14:07

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Julgran>> bra sakligt inlägg.

nin>> anledningen att en 1209:a är värd så mycke är dess storlek. En 808:a är ganska "snygg" tycker jag och skämmer inte så mycket det är en anledning att en sån kan vara värd ungefär lika mycket som en 808:a ca 20-35 kkr enligt min mening. Som du kanske förstår så finns det fler potentiella köpare till en "smidig" proj än ett vidunder. På jobbet har vi 1209:or och jag tycker dom är enorma.

Rören är svindyra en anledning som drar ner deras närde.

Bildmässigt är den säkert bättre än en 808:a men hur mycke? Personligen har jag inte sett varken 808:an eller 1209:an i biosammanhang men så väldigt stor kan den väl ändå inte vara. 1209:an är ljusstarkare än 808:an och har lite högre max-upplösning men enligt vissa klarar den i praktiken inte mer än 1600*1200.

Sen undrar jag lite vad ni menar med välvårdad?
Det är väl ingen hund heller?
Om man relaterar till annan elektronik så vårdar man den endast genom att torka av den imellanåt men nåt annat gör man inte. Sitter ni och klappar den på kåpan och berättar sagor för den eller vad?

Visst hur man använder fosforytan har stor betydelse men det skulle jag inte kalla att man vårdar den.

Tydligen kan man få nåt grönt klegg på insidan av bildrören som kan behövas tas bort, det är vård.

Sen det här med att den är "genomgången" hur då genomgången?
Så vitt jag vet så är det enda som man kan kontrollera bilden/bildrören. Man kan renovera forsforytan eller byta hela rören. om fläktarna håller ge upp så hörs det nog så deras slitage är lätt att upptänka men elektronikkretsar näe.

Om jag hade lämnat in min tv en vecka innan den gick sönder så inte hade någon tekniker kunnat hitta nåt fel eller "slitage" av någon komponenet på den.

Så förtydliga man ni menar med vård och genomgången om det är något jag missat.

#61

Postad 28 september 2002 - 14:45

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Putteman gör så att du går och kollar själv vad du vill ha, det måste finnas någon affär som har olika projar CRT som LCD/DLP, så avgör själv. Du kommer nog inte få så mycket hjälp härifrån.
Alla modller har sina för resp. nackdelar.
Så kolla själv så kommer du att bli nöjd.

#62

Postad 28 september 2002 - 15:38

wiik
  • wiik
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Mkt bra inlägg Julgran. Det är bara ett litet faktafel. En Sony G70 är inte värd alls lika mkt som en G90. G70'n är jämförbar med en Barco 808s graphics, kanske något vassare. Beg pris ca 60-70tusen i toppskick. G90 är enligt många den bästa CRT-proj som någonsin tillverkats, endast Barco Cine 9 (Cinemax) kan ge den en jämn match. Cinemax existerar inte på beg-marknaden vad jag vet och en G90 beg i toppskick kostar ca 150-200tusen (om man hittar en).

#63

Postad 28 september 2002 - 17:29

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
wiik - bra komplettering...[:)]

#64

Postad 29 september 2002 - 13:08

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Håller inte alls med Lothar. Tycker att den här tråden hittils platsar in min lista på de topp fem bästa trådarna jag läst på sajten. Mycket hjälpsamma inlägg(i synnerhet de två långa). Jag har lärt mig en hel del och min fördom att beg CRT kostar typ 50 papp eller mer för en nybörjarsak verkar helt fel. Dock min sambo är emot alla projjar i nuläget så det blir mer research och PR här först =)

#65

Postad 29 september 2002 - 18:18

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Dock min sambo är emot alla projjar i nuläget "

Dom är det i allmänhet... knepiga dom där [:)]

Min har mjuknat en smula. Kommer vi oss bara för att flytta till ett ställe där man kan inreda ett "slammer-å-bank"-rum vari vi kan ställa stereo, subvidunder, proj, duk osv. så slipper vi ha't i vardagsrummet.
Vem vet... får jag till ett bra "slammer-å-bank"-rum där dottern kan spela sina Britney Spears utan att en annan får spader kanske man får överväga ett projbyte... eftersom CRT är bäst (har aldrig sagt något annat).
Fast det kan nog dröjja och vid det laget har det kanske hänt nått.

Putteman - har du möjlighet, intresse och ambition att nyttja potentialen i en CRT är det en sån du skall ha...
En brasklapp bara : Det finns en del CRT's som inte är speciellt tysta... om man säger så (misstänker att de är gjorda för att sättas i ett separat utrymme).
SONY's 12-serie sägs surra en del - jag tycker de surrar för mycket - medan Barco 8:or är hyffsat tysta. NEC'arna låter en smula mer än än Barco. Somliga är vattenkylda för att eliminera fläktproblemet... men det skulle inte jag våga mig på...

hej Håkan

#66

Postad 29 september 2002 - 18:25

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Kan inte hålla mej längre.
Fördelarna med CRT är uppenbara!!!

Bilden är med en bra beg CRT är överlägsen "Digitalprojarna" till en bråkdel av priset dessutom.
Och det är väl för f..n det viktigaste eller?!
Och det där svamlet om att CRT:n ska paja och att det är så jä...la dyrt att repa bla bla.....Köper jag inte chansen (risken) är lika stor för tex en LCD anser jag.
Ända skälen till att inte äga en CRT borde vara

1.Platsbrist/Låg WAF-faktor (Inget snack om att en CRT gör sej bäst i ett eget rum/källare)
2.Lathet, kräver klart mer av sin användare mao mer skruvande och tweakande än sina digitalavänner + att det kräver en hel del sökande för att hitta bra beg ex. (Vilket förövrigt gäller för allt begagnat)
3.Dumhet.

Bifogar en länk:
https://www.minhembi...363&whichpage=2

#67

Postad 29 september 2002 - 19:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Håkan>> Personligen drömmer jag om ett hus med stooor källare (mögelfri då) med flera "lekrum" så att alla i familjen har sitt... Som det är nu så är vardagsrummet belägrat av mig och hembioprylarna. Fästmön har fritt spelrum i övriga huset i gengäld. [:)] ...sonen sprider ju ut sina grejjer antingen man vill eller ej och dessutom i alla rum. [:)]
Faktum är dock att alla nya besökare tar en stund på sig för att upptäcka var projjen finns, om de inte redan vet. Den är väl dold under vardagsrumsbordet.
Letar dock efter en stooor sjömanskista som man kan göra om till bord. Det finns färdiga kistbord, men de är för små...

#68

Postad 29 september 2002 - 22:04

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Airoch>> Hur långt upp (från golvet) har du underkanten på bilden? Vinklar du upp projen och i så fall hur många grader ?

#69

Postad 29 september 2002 - 23:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Underkanten är i 16:9 ca 45 cm från golvet. Den är vinklad, tjaaaa... Kanske 10 grader? Vet faktiskt inte. Har lagt runda träprylar under främre ramen, dessa är ca 10 cm i diameter, så framkanten är väl lyft ca 10 cm från underlaget. Den står i en låda med botten som jag har byggt av ca 10-15 cm tjock spånskiva.
Bordet är ett helt ordinärt vardagsrumsbord.
Det enda problemet är att centerhögtalaren hamnar lite för långt ned, men den har jag vinklat uppåt en aning, så det funkar ändå.

#70

Postad 30 september 2002 - 00:48

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har 15.000:-........
Jag vill ha en projj (stor bild)........
Jag vet på ett ungefär vad jag kan få för dessa pengar om jag håller mej till dlp eller lcd....(i denna prisklass är lcd inte ett alternativ[:)])

Vad får jag för dessa 15.000:- om jag satsar på crt?

Arioch, julgran och ni som är insatta i crt-projjar, kom igen och berätta vad man bör kunna hitta för dessa pengar.
Kan man få en upplösning på 1024x768 eller mer för dessa pengar?

Skulle vara tacksam om ni ville svara på de frågor jag faktiskt ställde här ovan och inte något utsvävande svammel.

#71

Postad 30 september 2002 - 03:50

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Krasse,

15000 kr skall, med lite tur och förutsatt att du hittar en, räcka till en Sony 1251/1252, Barco 800/801/801S i utan inbränningar med < 5000 h på rören. andra märken vet jag ej prisbilden på...

Alla dessa har, t o m med en billig linjedubblare som GVE, bättre bild än någon LCD/DLP under 100' kr

upplösningen du nämner är möjlig på alla dessa, (rätta mig om jag skulle ha fel alla ni HTPC-nissar)

Mvh

/Stefan

#72

Postad 30 september 2002 - 09:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
På de Barco-modeller du nämner så är upplösningen möjlig.
Krasse>> Har flera ggr nämnt att jag fick min BG 808 för 18000:-, eller 16000:- beroende på hur man räknar med tillbehör eller ej. Att du sätter gränsen vid 15000:- behöver inte betyda att du inte kan få en 808 för de pengarna. Beror ju helt på hur bra du är på att pruta och hur mkt säljaren behöver ha ut. Det är ju begagnat vi snackar.

Det är för övrigt tråkigt om du tycker att vi svamlar...
quote:Skulle vara tacksam om ni ville svara på de frågor jag faktiskt ställde här ovan och inte något utsvävande svammel.
Var i tråden tycker du att vi svamlar som mest?
Hur som helst förstår du säkert att vi inte kan säga med bestämdhet att den och den beg. CRT:n kostar det och det, eftersom det är just begagnat vi talar om.
Det vore som att fråga hur mkt en begagnad Volvo 940 kostar. Utan att nämna ett ord om årsmodell, antal mil, skick, tillbehör etc. så går det ju knappt att komma i närheten av rätt pris - eller hur?

#73

Postad 30 september 2002 - 09:53

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
För 15.000 kr för du med all sannolikhet inte det du helst vill ha, utan du får nöja dig med en kompromiss.

Henry i england tar 43.000 kr inkl frakt för att sälja en Barco 808 Graphics. Att Arioch fick sin 808:a för 16.000 eller 18.000 kr är bara att gratulera, men jag tror inte att någon säljer sin 808 för de pengarna idag om den är välskött.

Saxat från Curt Palmes senaste mail:

"1- Sony 1272. I had this one on ebay and got shafted by a deadbeat buyer. This is the top of the line Sony 127X series, with 92 Khz scan rate, 7 1/2" tubes, video, S-video and RGB inputs, digital convergence with on screen menus, 21 point convergence, etc. About 4500 running hours on the set, but less total 'on' time on the CRT's. A great picture, perfect for use with a line doubler or tripler or HDTV.
$1350.00

1- Sony 1030. Similar to the 1042 above, but this unit will accept a line doubler. No S-video input, but it does have a regular video input. Same picture quality as the 1042 above. Tubes in great shape.
$550.00

1- Barco 600. This is an analog convergence projector like the Sonys above. The advantage of the Barco is that it scans to 42 Khz, making it ideal for HTPC's and line doublers. The unit uses the same tubes as the Sonys above, and are in great shape. Note that this projector has RGB inputs, it will need a Barco RCVDS 4 video switcher if you want to run video or S-video signals into it. The tubes are in great shape, and should last 7000-8000 hours.
$600.00"

Till priserna ska du lägga frakt, 10-14% i tull(kommer inte ihåg om det är 10% eller 14%) och moms. Frakten är ca $500.

För 1272:an blir det ungefär 24.500 kr med 14% tull och för Barco 600 blir det ungefär 14.500 kr.($=9,3)

Henry tar £1995 inkl frakt och moms för en 1272 med 1265 timmar på rören där den blåa är utbytt. Det blir nästan 29.000 kr.(£=14,5)

Rimligt eller inte, det bestämmer köparna. Vi i Sverige är inte så stora så om vi inte vill betala priserna de begär så säljer de bara projjarna till andra länder där köparna är villiga att betala mer. Tillgång och efterfrågan...

#74

Postad 30 september 2002 - 10:26

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Mitt resonemang ovan handlar, som i Ariochs fall, om att man hittar någon kanal i Sverige och att denna inte har som affärsidé att sälja beggade CRT'er (typ Biorummet)...

Jag förmedlade för en tid sedan en 1252 i mycket bra skick till en kompis för ca 12000 kr...

/Stefan

#75

Postad 30 september 2002 - 10:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Utan linjedubbling så är det väl inte möjligt att få en upplösning så hög som 1024x768 på en crt-projj för 15.000:-, eller finns det crt-projjar för dessa pengar som har inbyggda linje-dubblare?

OM det inte finns crt-projjar med inbyggd linjedubbling, (för dessa pengar), så innebär det ju konkret att man faktiskt kan få högre upplösning, bättre ljus-styrka, lättare installation, mindre jobb med injustering o.s.v. om man köper en begagnad DLP/projj.

Kör man linjedubbling via en pc eller nå't, så har man ju fortfarande inte fått upplösning. Iochförsej så räcker det kanske med att man slipper interlace problemen om man inte ska köra alltför stor duk.

M.a.o. Det GÅR att få bättre bild med en crt-projj, MEN man måste betala lite till...
Tror ni att man kan en crt-projj med inbyggd linjedubbling för 20.000:-, eller det är kanske inte lönt att leta reda på en crt-projj med inbyggd linjedubbling? Det kanske är bättre att köpa en Iscan?

#76

Postad 30 september 2002 - 10:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mmm... Fast det går ju i linje med beg. bil parallellen, tycker jag.
Köper man av en handlare så är det ju alltid dyrare än att köpa privat. Å andra sidan känns det säkrare att köpa av en bra handlare.
Tycker definitivt att priserna på CRT skall vara ganska mkt lägre om man köper privat eller av ngt företag som "bara vill bli av med skräpet" (som jag gjorde).
Köper man däremot av crtprojectors i UK eller Curt Palme i USA, så är det helt ok med lite högre priser. Å andra sidan så är ju Curt Palme väääldigt billig om man bortser från frakt m m.

#77

Postad 30 september 2002 - 11:38

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Krasse:
Jag skulle lätt föredra en hyfsad CRT framför en LCD/DLP TOM utan linjedubblare.
För 15000:- bör du kunna hitta en vettig CRT ring runt och kolla hos div AV-Uthyrare har du tur har dom nån "gammal" CRT över bara att leta på nätet
Men för att utnyttja en CRT fullt ut behövs nån typ av linjedubblning och en HTPC gör det bäst (och billigast) Fördelen att kunna skapa egna upplösningar som passa just din CRT bäst gör HTPC:n överlägsen. Tex funkade 520x924 72Hz bra med min 1271:a

#78

Postad 30 september 2002 - 23:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Vid ett tillfälle så satt jag och retade mej på linje-mönstret i bilden som projicerades av en crt-projj. Högst troligt att den kördes utan någon form av linjedubbling. För mej spelar det ingen roll om kontrast och färgåtergivning håller hög kvalitet så länge detta linje-mönstret framträder så tydligt som det gjorde.
Jag har även tittat lite på dlp/lcd-projjar och kommit fram till att något linjemönster eller pixelmatris är MYCKET svårt att se när bilden projiceras av en dlp-projj som klarar xga-upplösning.

Det är p.g.a. denna upplevelse som jag i förra inlägget frågade om det finns crt-projjar MED inbyggda linjedubblare som man kan köpa begagnat för 15.000:-...
Måste man köpa en extern "scaler", typ Iscan, så vete sjutton om 15.000:- räcker.
Kan man få tag på en crt-projj + scaler för 15.000:- så kan ni väl tala det för mej...

Går det inte att hitta, så återstår ju inget annat än dlp-projjar om man inte vill ha något störigt mönster i bilden...

Kom igen nu då boys!
Rätta mej om jag har fel...

#79

Postad 01 oktober 2002 - 07:27

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jag använder min Barco 801 utan linjedubblare och föredrar denna bilden framför det mesta jag sett bland DLP/LCD. För visst, jag ser scan linjerna, men jag har även en superb svärtan, mkt bra färger, otroligt djup i bilden, rena 3D, och detta uppväger klart dom scan linjerna IMHO.
Sedan är det bara att köpa en bra linjedubblare så blir det ännu bättre.

#80

Postad 01 oktober 2002 - 09:34

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:Sedan är det bara att köpa en bra linjedubblare så blir det ännu bättre.
Då spricker budgeten om man nödvändigtvis vill hålla sej under 15.000:-

Utifrån min ståndpunkt så verkar det som att en begagnad dlp-projj med xga-upplösning är det bästa alternativet.
Förnekar inte att det finns större möjligheter till ännu högre kvalitet med en crt-projj. Men fördelarna med dlp överväger (enligt mina prioriteringar).
Lättinstallerat, små, ljusstarka, hög upplösning (tillräckligt) och erbjuder bra bild (inte bäst men tillräcligt) och allt detta för överkomliga summor...

Tack så mycket för de raka svaren.

#81

Postad 01 oktober 2002 - 11:23

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Krasse:
Har du inte redan en dator? Pentium 600- räcker. tex Geforce2 matrox 400 grafikkort funkar utmärkt + ett ljudkort med digitalutgång, sen är det bara att köra
Har du redan det mesta av ovanstående + är villig allt extra "jobb" då är det det bästa altenativet (tycker jag)
En Iscan kan du få tag i beg från ca 6500:- och då räcker inte din budget precis som du skriver.
Ang DLP Så är jag av samma åsikt som du. För under 30k är DLP det enda vettiga altenativet (jämnfört mot LCD.)
Jag funderade länge på att köpa en Infocus LP350 XGA DLP Finns mycket att läsa på AVS-forum om den. Varför det inte blev en sån berodde på att Infocus verkar/verkade ha stora problem med lamporna. Men annars är det (var det) en populär proj just för sin fina bild. går att hitta under 15k

Enda svagheten med gamla DLP projar (jämnfört mot LCDprojar.) är rengbågseffekter som dyker upp ibland, som varierar mycket beroende på hur känslig tittaren är.

#82

Postad 01 oktober 2002 - 12:43

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
krasse, Ja, du gör som du vill. Personligen så tycker jag en CRT utan linjedubblare är klart bättre än BRA DPL/LCD. Och jag har sett några beg DPL/LCD för runt 15 000kr och i mina ögon är dom ett skämt mot den Barco'n jag har. Men det är vad jag tycker.

#83

Postad 01 oktober 2002 - 13:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
krasse, Ja, du gör som du vill.

Korrekt uppfattat.
Det jag allra främst vill slippa reta mej på efter ett projektorköp är randiga/pixliga bilder.
Har projjen rejäl ljus-styrka så går det alltid att trixa till svärtan lite, med mer handgripliga metoder.
Jag gillar klatschiga färger (dock inte överdrivet) och med det uttalandet så bevisar jag för er andra att färgåtergivningen inte heller är högprioriterad hos mej. (Så länge inte färgerna är urvattnade).
Valet för mej är ganska enkelt.
Det som verkligen avgör saken är att jag inte har något dedikerat hembio-rum utan mina grejer måste samsas med resten av familjens vardagsrums-möblemang. En 90 kilos crt-projj i taket hade inte bara varit direkt missprydande utan t.o.m. en säkerhetsrisk!
När mina ungar ska sitta två meter rakt under en 90 kilos-klump så tar jag inga risker överhuvudtaget...

I ett dedikerat hembio-rum så hade jag utan tvekan satsat på en riktigt duktig crt, eftersom det då handlar om en långsiktigt investering, vilket inte är fallet i dagsläget...

#84

Postad 01 oktober 2002 - 15:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
krasse>> Håller med om att man inte vill ha 70 kg, som min projje väger, i vardagsrumstaket. Skulle aldrig våga låta ngn sitta under den och allra minst min son.
Därför har jag den under bordet istället. [:)] Det är inte jättepraktiskt eller snyggt , men det känns iaf säkert, och man hör den knappt alls p g a lådan jag byggt runt...

#85

Postad 01 oktober 2002 - 17:46

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Det beror på vilken typ av tak man har och hur man fäst bultarna. Fyra eller sex expanderbultar som håller för 100 kg/st håller även den tyngsta CRT på plats. Men känner man sig osäker så ska man såklart inte ha en CRT i taket.

Själv har jag sex bultar som håller CRTn på plats plus två extra bultar som är en extra säkerhet ifall de övriga bultarna inte håller av någon orsak.

Har faktiskt inte tänkt i de banorna tidigare. Kan bero på att jag personligen hängde med mina nästan 0,1 ton i vikt i varje bult för att se om den satt ordentligt. Om jag inte hade satt dit den personligen så hade jag kanske också varit lite betänksam.

#86

Postad 01 oktober 2002 - 23:05

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Julgran har helt rätt tyngden ska inte vara något problem om man har några expanderbultar. Fast vet man med sig att man har tummen mitt i näven så kanske man ska låta någon kunnig göra det.
Själv tänte jag nöja mig med 4 bultar.

För övrigt så det här med pixlighet kan man ju faktiskt få bort genom att justera skärpan. Tittar man på en CRT så är den inte så särskillt skarp, men visst ju högre upplösning ju bättre.

Jag tittade för ett tag sedan på en vt-45:a och upplevde bilden lite pixlig men efter jag påpekat det för försäljaren så justerade han skärpan en aning och efter det var det inget problem.

#87

Postad 02 oktober 2002 - 10:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
När jag kör 16:9 med två m. bred bild med BG808 och iScan så får man verkligen anstränga sig för att hitta linjer... Det går knappt. Inte i PAL iaf.
Ang. suddighet så brukar CRT och DLP ibland anklagas för att vara suddigare. Frågan är ju bara hur skarp man egentligen tror att en bild som egentligen är avsedd för ca 20" max kan bli på 100"?
Video ÄR suddigt i de storlekarna. Att LCD upplevs som skarpare beror, enligt mig, helt enkelt på att det är just pixligt, det är de tydliga pixlarna som är skarpa - inte videoåtergivningen.
Tittade på nya Sony 12:an på Arken-mässan, och den var pixlig som f-n. Trots den höga upplösningen så var det rutigt t o m på 2,5-3 m avstånd från duken. Inget för mig.
DOCK är LCD oslagbart på dataprojektion; surfning, texthantering, Excel m m. Där ligger CRT kraftigt i lä.

#88

Postad 02 oktober 2002 - 13:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Av de projjar jag har tittat på så har jag blivit mest imponerad av dlp-projjar i xga upplösning.
Jag tycker att de har varit lika skarpa som lcd-projjar men praktiskt taget helt utan pixlighet.
Den där varianten med att ändra skärpan på bilden för att reducera pixlighet tycker jag inte är intressant, eftersom man då faktiskt försämrar skärpan samtidigt.
Nä, högupplöst ska det vara...
Jag tycker att det är viktigt med hög kontrast också, men det som stör mej främst är pixlighet och eftersom jag har planer på att använda lite "mysbelysning" samtidigt som jag ser på film (kanske inte alltid, men oftast) så förtar ju det lite av den djupa svärtan man kan åstadkomma med en bra crt-projj. Då blir ljus-styrkan desto viktigare och därmed så faller crt-projektet för min del.
Det kostar för mycket, ger för svagt ljus, ställer större krav på montering, kalibrering och slutligen är de (enligt min mening) för skrymmande för att ha i ett "normalt" vardagsrum...

Den da'n jag har ett dedikerat hembio-rum och lite större ekonomiskt svängrum, den da'n kan vi börja diskutera crt-projjar igen, för det är onekligen den tekniken som (än så länge) kan ge bäst bild, åtminstone under optimerade förutsättningar...

#89

Postad 02 oktober 2002 - 19:45

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
plakade följande prisuppgifter från www.crtcinema.com

All Sony 10xx-20xx Series - RED/GREEN -USED- (Guaranteed no burn or wear with good focus) $250.00
All Sony 10xx-20xx Series - BLUE -USED- (Guaranteed no burn or wear with good focus) $300.00
All Sony 10xx-20xx Series - RED/GREEN/BLUE -NEW $575.00
All Sony 1200 Series - RED / GREEN -USED- (Guaranteed no burn or wear with good focus) $275.00
All Sony 1200 Series - BLUE (Guaranteed no burn or wear with good focus) n/a
All Sony 1200 Series - RED/GREEN/BLUE -NEW $615.00 ea.
Sony 1292Q - RED/BLUE/GREEN (new) $2215.00 ea.
Sony D50Q - RED/GREEN/BLUE (new) $532.00 ea.
Sony G70Q - RED/GREEN/BLUE (rebuilt with new phosphor and guns) $595.00 ea
Sony G70Q - RED/GREEN/BLUE (new) $953.00 ea.
Sony G90Q - RED/GREEN/BLUE (new) $2375.00 ea.

Cathode Ray Tubes (CRT's)
D/G 1100/1101/1200/1209 (non "s" models) Rebuilt to factory specs - RED/GREEN/BLUE $849.00 each
D/G 1100/1101/1200/1209 (non "s" models) - NEW - RED/GREEN/BLUE $3175.00 each
D/G 1100/1101/1200/1209 (all "s" models) - NEW - RED/GREEN/BLUE $3795.00 each
All D/G 808-1208 (non "s" models) Rebuilt to factory specs - RED/GREEN/BLUE $595.00 each
All D/G 808-1208 (non "s" models) -NEW-- RED/GREEN/BLUE $1478.00 each
All D/G 808s-1208s models -NEW- RED/GREEN/BLUE $2615.00 each
All D/G 800-801 (non "s" models) - USED -RED/GREEN $275.00
All D/G 800-801 (non "s" models) - USED - BLUE $325.00
All Early models using SD-130 Tubes _- USED - RED/GREEN/BLUE $275.00

som synes är desta sony-rören ganska billiga men om vi tittar på barcos "s" modellerna så är dom svindyra.

Så jag undrar lite om det här med ombyggda rör där fosforet är utbytt. Vad kostar det? ca 6000 tror jag det nämndes men är det ungefär lika för alla modeller eller?

Finns det företag som gör det i europa/sverige?

#90

Postad 02 oktober 2002 - 23:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
18000:- för helt nyrenoverade rör till en BG808 låter väl inte helt oöverkomligt?
Jämför med en lampa till en LCD som kan kosta 5000:- och varar en femtedel till en tiondel så lång tid. Det blir mellan 7000:- och 32000:- dyrare att underhålla.

#91

Postad 02 oktober 2002 - 23:44

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Bortsett ifrån en liten detalj då arioch....
Sitter man med en lcd/dlp projj så kommer man nästan garanterat att ha bytt ut den minst en gång under den tid som det tar för ett crt-rör att bli gammalt. Med tanke på hur utvecklingstakten ökar inom projj-branschen så kommer man förmodligen ha hunnit med fler byten av projj än så...
Detta gör ioförsej inte att kostnaderan blir mindre, men man får desto mer för pengarna allteftersom projjarna blir bättre och bättre...

Redan nu så har det börjat pratas om en ny generation projjar med hög ljus-styrka och kontrast-förhållande på bortåt 3000:1 och även om det är "full on/off" så öppnas iochmed detta möjligheten till kontrast-förhållande som faktiskt är väsentligt större än vad man än så länge kan få ut ur en crt-projj...

#92

Postad 03 oktober 2002 - 08:53

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Läste lite på avforum där sas det att renoverade rör likt regummerde däck inte blir lika bra som när de var nya. De tar längre tid att värma upp, når inte samma ljusstyrka och får inte samma lyster i färgerna. Med tanke på det och att man kanske behöver flera nya rör så tycker jag det är svindyrt.
Sen så kan 808s och 1208s rören inte renoveras om jag förstått det rätt då fabrikatet är sony och inte mec. Det stod att sony inte tillät renovering av sina rör, om det innebär att det inte går fick jag inte klart för mig.
Sen sa en person jag talade med att byta ett rör sällan blir bra om de andra är ganska slitna då balansen mellan rören blir rubbad.

#93

Postad 03 oktober 2002 - 11:13

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nä, man skall nog inte byta bara ett rör.
Däremot lär ju bilden med nyrenoverade rör ändå vara bättre än 99% av alla LCD-projjar, så jag tycker nog att mitt resonemang håller.

#94

Postad 03 oktober 2002 - 12:57

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
upplyst - det har du rätt i. Renoverade rör kan aldrig bli lika bra som helt nya. Det finns renoverade rör som inte ens blir bra, men då tror jag att Henry har skickat tillbaka dem.

Henry talade om för mig att helt nya rör behöver 1500 timmar för att stabilisera sig. Så precis som du skriver så blir det svårt att montera in ett nytt blått rör i en CRT med 5000 timmar på övriga rören och få de och fungera 100% ihop. Efter de första 1500 timmarna så ser man inte direkt någon skillnad på ljusstyrka mellan ett rör som gått 1500 timmar och ett som gått 5000 timmar.

Men att ett rör blir sämre med antalet timmar är inget man direkt ser för att försämringen sker gradvis. Du märker det först när du byter rör.

#95

Postad 03 oktober 2002 - 12:58

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Och jag håller med Arioch...även med renoverade rör så är bilden bättre.

#96

Postad 03 oktober 2002 - 13:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Nä, man skall nog inte byta bara ett rör.
Däremot lär ju bilden med nyrenoverade rör ändå vara bättre än 99% av alla LCD-projjar, så jag tycker nog att mitt resonemang håller.

Skulle nog vilja höja den siffran till 101%. [:)]

Rätt tröttsamt hur folk försöker på alla sätt hitta fel och anledningar varför man inte ska köpa CRT. Herregud, köp en nyrenoverad CRT av Henry så kan man känna sig väldigt säker för framtiden. Och detta med kontrast, du får ingen bra kontrast om du inte får bra svärta. Det svarta SKALL vara svart, det är då man får bra kontrast. Visst, hade en usel (det är väl dom alla) LCD hemma som man kunde sänka så det blev ganska grått iaf, men du försvann alla detaljer och bilden blev ännu mer usel.

#97

Postad 03 oktober 2002 - 17:04

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Är inte de flesta crtprojjar specade till >1000 i kontrastvärde, eftersom ögat inte kan upfatta större kontraster så behöver man inte speca högre än det...Läste i en tråd på avsforum att en kille hade mätt upp kontrasten till över 200.000 på sin crt[:)] =helt totalsvart och sedan fulltljus på en liten punkt(precis där han mäter)..iofs inte så snällt sätt att mäta på, men men vad gör man inte för höga kontrastvärden. Är inte Lcd:ns full on/off typ liknande, helt avstängd i en potatiskällare hundra meter under jorden, sedan fullt ös med projjen på mot en liten punkt=JApp nu fick vi upp kontrasten till 600...Tjohoooooo[:(]

#98

Postad 04 oktober 2002 - 00:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Svar: Nej...
[:)]

#99

Postad 04 oktober 2002 - 01:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Vad jag har läst så kan det mänskliga ögat uppfatta kontrast skillnader på runt 1100:1

#100

Postad 31 oktober 2002 - 14:23

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Är det någon som har riktig koll på det här med renoverade rör till crt:er.
Jag kontaktade videodisplay projection i usa för att få en prisuppgift på vad det skulle kosta att renovera ett, samt hur vida jag skulle skicka in röret.
Nedan har jag klippt in mailkonversationen som vi hade.

Tube Type: barco graphics 1208 blue tube
>
>message: What's the price on re-building one tube?
svar
> We sell this tube for 180dvb22 for $495.00. They are completely
>new CRTs with new glass and new electron guns but we reuse
the original
>hardware like the mounting brackets or coolant hardware.
On this tube
>we must get back the original hardware and CRT at some point
or we will
>have to charge an extra $100
Svara

You get a completely new CRT, everything glass and inside the
glass is
new. The metal partsor hardware) will be from an original CRT
and only
attached to the new CRT. Delivery time varies and if you need
a tube
very quickly arrangements can be made. I am not sure if I understand
what you mean about why it is better to remanufacture used tubes.
Many
projection CRTs are used for at least an hour before they are
sold to
check quality. If you are worried about our quality I believe
most in
the CRT projection field consider our tubes very high quality
and good
price. We also have a one year limited warranty on our tubes.
If you
order tubes and even if you don't I would be able to give you
a number
to speak with our technical staff should any problems arise.
fråga
If I send you one tube do I get the same one in return?
My tube is used 1200 h, and what I have read the result is better
if you
re-manufature tubes with few hours used!? How many days from
order to
delivery?
I live in sweden
svar
You get a completely new CRT, everything glass and inside the
glass is
new. The metal partsor hardware) will be from an original CRT
and only
attached to the new CRT. Delivery time varies and if you need
a tube
very quickly arrangements can be made. I am not sure if I understand
what you mean about why it is better to remanufacture used tubes.
Many
projection CRTs are used for at least an hour before they are
sold to
check quality. If you are worried about our quality I believe
most in
the CRT projection field consider our tubes very high quality
and good
price. We also have a one year limited warranty on our tubes.
If you
order tubes and even if you don't I would be able to give you
a number
to speak with our technical staff should any problems arise.

Som jag förstår det så "renoverar" dom inte rören utan sätter helt enkelt i ett nytt rör och behåller endast chassit och kanske några andra små prylar.?
Om det är så som jag tolkar det så borde inte bilden bli percis som ny eftersom det som bytts ut är det som slits har bytts ut!?

Är det någon som är mer insatt i detta här som nämare kan beskriva vad som man inte byter o.s.v.?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.