Jump to content

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Buchardt Audio-klubben

160 replies to this topic buchardt s400 s300 s200 buchardtaudio buchardt audio buchardt denmark
  • Please log in to reply
Buchardt S300 MKII (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Buchardt S400 (Surroundhögtalare) 0 8.33 (2) Inga priser

#1

Posted 09 March 2019 - 17:21

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 1

https://www.buchardtaudio.com/

 

buchardt.png

 

forside1-770x307.jpg

 

Klubben för oss som Àger eller Àr intresserade av Buchardt Audio's högtalare.

 

Modeller:

  • S200
  • S300
  • S400

Edited by dirtpop, 20 November 2019 - 11:26.


#2

Posted 09 March 2019 - 17:31

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Jag pratade med Mads pÄ High End-mÀssan i Är och han berÀttade om vad som Àr pÄ gÄng:

  • S400 Active
  • S400 Signature Edition - Verkar vara uppdaterat filter och svart pianolack som kommer skilja. Oklart om priset blir högre eller ej.
  • Golvare med lite billigare element Ă€n s400, prisklassen blir troligtvis lite högre.


#3

Posted 09 March 2019 - 22:14

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1,185 posts
  • 0
Hoppar med i klubben dÄ jag e Àgare till vita S300 mk2 :)

#4

Posted 09 March 2019 - 23:35

Lakritsen
  • Lakritsen
  • AnvĂ€ndare

  • 119 posts
  • 0

Hoppar med jag med, Àgare av ett par S300 mkII i vitt :D



#5

Posted 10 March 2019 - 08:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
BestÀllde ett par S400 nu nÀr det Àr förbestÀllningsrabatt och leverans i juni.

NÀr jag lÀser om dessa nya modeller blir jag sugen pÄ Signature Edition istÀllet, gillar svart pianolack. Golvare lÄter ocksÄ spÀnnande...

Antar att det Àr en nÄgot oklar tidsplan för dessa nya modeller.

#6

Posted 10 March 2019 - 09:44

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
Kul att vi Àr ett par Buchardt-Àgare pÄ forumet! :)

Jo jag blev ocksÄ sugen pÄ Signature Edition, men jag har mina svarta s400 som jag Àr grymt nöjd med sÄ jag ville inte vÀnta pÄ SE. Jag utgÄr frÄn att den versionen kommer bli lite dyrare dÄ pianolack ofta Àr det, men det ÄterstÄr att se. Det enda han sa om det uppdaterade filtret var att kretskortet skulle vara svart istÀllet för grön-brunt.
Nej han sa inget om tidsplan för nÄgra av de ny modellerna. Den som slÀpps hÀrnÀst borde vara S400 Active dÄ dessa visades upp i Danmark för nÄgra veckor sedan.

#7

Posted 10 March 2019 - 18:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0

Ja, det kan bli en lÄng vÀntan pÄ en pianolackad svart S400. Jag fÄr ju den andra svarta varianten i juni, dÄ kan jag bÄde provlyssna och "kÀnna in" hur de passar in utseendemÀssigt.

 

Jag hörde dessa högtalare pÄ senaste High End-mÀssan i Stockholm, men det Àr ju alltid en annan sak hur de lÄter i den egna hemmiljön. PÄ mÀssan blev jag i alla fall mÀkta imponerad av basen, den breda ljudbilden och det framtrÀdande men "mjuka" mellanregistret. Eller hur jag nu ska beskriva denna ljudupplevelse. Alltid lika svÄrt.



#8

Posted 11 March 2019 - 14:53

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
Mads berÀttade att han hade stora problem med rummet pÄ mÀssan, att han inte fick till djupbasen hur han Àn möblerade och det tycker jag mÀrktes. Jag hörde dessa pÄ High End-mÀssan förra Äret och dÄ lÀt de mycket bÀttre. SÄ jag tror inte du blir missnöjd med dem hemma :)

#9

Posted 11 March 2019 - 19:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Tack! LĂ„ter bra. 😊

#10

Posted 12 March 2019 - 19:17

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Mads uppdaterade mig med denna info. HÀrnÀst Àr det den aktiva serien som lanseras, leverans innan Ärets slut:

  • S400A
  • S700A - golvare


#11

Posted 12 March 2019 - 21:46

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
SÄ golvaren Àr ocksÄ aktiv?

#12

Posted 13 March 2019 - 20:06

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
Ja tydligen. Det missade jag nÀr jag pratade med Mads pÄ mÀssan.

#13

Posted 14 March 2019 - 06:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Det hade annars varit spÀnnande med en vanlig golvhögtalare frÄn Buchardt. Det kommer kanske sÄ smÄningom.

#14

Posted 24 March 2019 - 11:16

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2,517 posts
  • 0

EDIT

InsĂ„g att denna frĂ„ga nog passar bĂ€ttre hĂ€r: https://www.minhembi...howtopic=325221  


Edited by Unregistered6fb5a100, 24 March 2019 - 11:53.


#15

Posted 12 May 2019 - 19:57

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

S400-Blackoak1.jpg?format=750w&content-type=image%2Fjpeg

 

S400 Signature Edition Black Oak

https://www.buchardt.../s400-black-oak



#16

Posted 17 May 2019 - 09:12

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0

DÄ har jag ocksÄ slagit till, ett par vita beg S400 med originalstativ, kommer nÀsta vecka. Enda paret jag kunde hitta pÄ ben marknaden (Hifi-torget) i Sverige.

Hade helst haft svarta men det fanns inga. BĂ€sta med att köpa beg förutom lite lĂ€ngre pris, Ă€r ju att de redan Ă€r inspelade. Dessa behöver ju 150-200 timmar för inspelning annars. Kommer driva dem med min Atoll IN200 som just nu driver mina B&W CM8. De sistnĂ€mnda kommer jag snart lĂ€gga ut till försĂ€ljning, men vill helst fĂ„ hem och lyssna ordentligt pĂ„ min s400 först. Annars jĂ€kligt nöjd med mina CM8:or men tror Buchardts s400 kommer piska dem rĂ€tt bra  :)



#17

Posted 18 May 2019 - 19:09

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

DÄ har jag ocksÄ slagit till, ett par vita beg S400 med originalstativ, kommer nÀsta vecka. Enda paret jag kunde hitta pÄ ben marknaden (Hifi-torget) i Sverige.

Hade helst haft svarta men det fanns inga. BĂ€sta med att köpa beg förutom lite lĂ€ngre pris, Ă€r ju att de redan Ă€r inspelade. Dessa behöver ju 150-200 timmar för inspelning annars. Kommer driva dem med min Atoll IN200 som just nu driver mina B&W CM8. De sistnĂ€mnda kommer jag snart lĂ€gga ut till försĂ€ljning, men vill helst fĂ„ hem och lyssna ordentligt pĂ„ min s400 först. Annars jĂ€kligt nöjd med mina CM8:or men tror Buchardts s400 kommer piska dem rĂ€tt bra  :)

 

Kul! Bra jobbat att fÄ tag i ett par begagnade Buchardt :)

Jag hÄller verkligen med om inspelningstiden, mina stod pÄ nÀstan 24/7 och krÀvde 2-3 veckor innan de var helt inspelade.

Återkom med intryck nĂ€r du fĂ„tt dem. Jag tror du kommer bli nöjd!



#18

Posted 18 May 2019 - 20:45

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0
Ja efter allt jag lÀst och hört har jag vÀldigt stora förvÀntningar. Vad jag har hört sÄ har Mads sjÀlv rekommenderat just Atoll sÄ det ska bli spÀnnande att köra min Atoll IN200 förstÀrkare med s400. Har ocksÄ en velodyne spl-1000i inkopplad i systemet.

Hade nyligen en akustiker hemma som gjort ljudmÀtningar dÄ jag har ett svÄrt rum med betongvÀggar och 3,4 m i takhöjd. SÄ nÀsta steg blir absorbenter och basfÀllor.

Edited by Daniel18, 18 May 2019 - 20:49.


#19

Posted 19 May 2019 - 18:48

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Ja efter allt jag lÀst och hört har jag vÀldigt stora förvÀntningar. Vad jag har hört sÄ har Mads sjÀlv rekommenderat just Atoll sÄ det ska bli spÀnnande att köra min Atoll IN200 förstÀrkare med s400. Har ocksÄ en velodyne spl-1000i inkopplad i systemet.

Hade nyligen en akustiker hemma som gjort ljudmÀtningar dÄ jag har ett svÄrt rum med betongvÀggar och 3,4 m i takhöjd. SÄ nÀsta steg blir absorbenter och basfÀllor.

 

Kikade lite snabbt pÄ specen och den ser vÀldigt bra ut till s400. Jag kör en Hegel h80 (~160W @ 4ohm) och Àr vÀldigt nöjd :)

Mitt rum Àr ocksÄ lite problematiskt, med stÄende vÄgor och mycket fönsteryta.


Edited by dirtpop, 19 May 2019 - 18:52.


#20

Posted 26 May 2019 - 12:10

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Ni som har haft S400 ett tag. Kan ni skriva lite vad ni tycker om dom nu?
Jag gÄr sjÀlv i tankarna att bestÀlla ett par vita nu nÀr de kommer in i juni. Letar ocksÄ förstÀrkare till dessa och har ocksÄ fÄtt rekommenderat att testa Atolls integrerade men Àr lite sugen pÄ Hegel ocksÄ.



#21

Posted 26 May 2019 - 15:18

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0

Har nu fÄtt mina begagnade (inspelade) vita Buchardt s400. Har spelat i tvÄ dagar. Supernöjd och de infriade mina höga förvÀntningar. Spelar med en Atoll IN200 (200Wpc i 4ohm) parad med en BluSound Node2 som streamer (Tidal) och en Veldodyne SPL-1000i sub.

 

Totalt annan ljudbild Àn min tidigare B&W CM8. Mycket mer högupplöst och mindre grötigt. Hör mer detaljer och bÀttre separation av instrument och röster, samt tydligare sterobild. Nu kan jag Àntligen lyssna pÄ hÄrdrock igen, men mina CM8 blev det bara grötigt. Buchardt s400 spelar mycket mer tight och med tryck och tydlighet. Klart bÀttre allround och med en heeeeelt annan bas, funderar till och med pÄ att sÀlja min sub, men kanske ÀndÄ behÄller den för lite extra djup. FÄr se.

 

Buchardt_s400.jpg



#22

Posted 26 May 2019 - 16:33

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Har nu fÄtt mina begagnade (inspelade) vita Buchardt s400. Har spelat i tvÄ dagar. Supernöjd och de infriade mina höga förvÀntningar. Spelar med en Atoll IN200 (200Wpc i 4ohm) parad med en BluSound Node2 som streamer (Tidal) och en Veldodyne SPL-1000i sub.

 

Totalt annan ljudbild Àn min tidigare B&W CM8. Mycket mer högupplöst och mindre grötigt. Hör mer detaljer och bÀttre separation av instrument och röster, samt tydligare sterobild. Nu kan jag Àntligen lyssna pÄ hÄrdrock igen, men mina CM8 blev det bara grötigt. Buchardt s400 spelar mycket mer tight och med tryck och tydlighet. Klart bÀttre allround och med en heeeeelt annan bas, funderar till och med pÄ att sÀlja min sub, men kanske ÀndÄ behÄller den för lite extra djup. FÄr se.

 

 

 

 

Snyggt! Hur spelar det nÀr du mÄste ha ena sÄ nÀra hörnet?
Jag har sjÀlv en liknande position att stÀlla vÀnster högtalare pÄ men har haft lite svÄrt med tidigare högtalare.



#23

Posted 26 May 2019 - 19:24

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Ni som har haft S400 ett tag. Kan ni skriva lite vad ni tycker om dom nu?
Jag gÄr sjÀlv i tankarna att bestÀlla ett par vita nu nÀr de kommer in i juni. Letar ocksÄ förstÀrkare till dessa och har ocksÄ fÄtt rekommenderat att testa Atolls integrerade men Àr lite sugen pÄ Hegel ocksÄ.

 

Jag kan bara instÀmma med Daniel18. Jag lyssnade pÄ S400 för första gÄngen pÄ High End-mÀssan 2018 och blev grymt imponerad av hur enorm ljudbilden var i förhÄllande till storleken och priset. I februari i Är fick jag mina s400 och spelar dem tillsammans med en Hegel H80 samt Raspberry Pi/ Hifiberry Digi+ pro/ IFI Audio iPower och TIDAL. Det lÄter riktigt bra, trots ett vÀldigt svÄrt rum med dum möblering.

För nÄgon mÄnad sen var jag pÄ Sweetspot-mÀssan i Jönköping och lyssnade pÄ alla möjliga system frÄn 25k-1500k. Morgonen dÀrefter spelade jag en av lÄtarna jag hört pÄ mÀssan, och fick precis den dÀr kÀnslan av rymd och 3D jag upplevt pÄ mÀssan. De spelar analytiskt, korrekt, varmt och med bra tyngd utan att bli för "party".

Idag hade jag nog köpt en Hegel Röst om jag skulle byta förstÀrkare, men jag har inte koll pÄ annat Àr Hegel sÄ det Àr möjligt att det finns bÀttre alternativ.



#24

Posted 26 May 2019 - 19:56

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0

Snyggt! Hur spelar det nÀr du mÄste ha ena sÄ nÀra hörnet?
Jag har sjÀlv en liknande position att stÀlla vÀnster högtalare pÄ men har haft lite svÄrt med tidigare högtalare.

 

 

Ja positionen Àr inte optimal, men tyvÀrr har jag inget alternativ dÄ jag inte vill ha dem uppe pÄ bÀnken heller.

Mitt rum Ă€r Ă€nnu inte akustikbehandlat men det Ă€r pĂ„ gĂ„ng, bland annat det hĂ€r högtalaren Ă€r inklĂ€md sĂ„ kommer det komma upp tjocka absorbenter frĂ„n Sound of Sience, samt en tung tjock ljudabsorberande gardin framför för att dĂ€mpa reflexerna frĂ„n elementet. Övriga delar av rummet kommer fĂ„ en del absorbenter och basfĂ€llor ocksĂ„ det Ă€r nĂ€stan bara betong/tegel-vĂ€ggar och 3,4 i takhöjd.

 

VÀrt att nÀmnda Àr dock att mina s400 inte alls pÄverkas av akustiken i rummet pÄ samma sÀtt som mina B&W CM8 golvhögtalare. Dessutom kan jag röra mig rÀtt fritt och det lÄter lika bra överallt, mina tidigare högtalare var betydligt kÀnsligare för var jag befann mig i rummet. Ska bli otroligt intressant att se skillnaden nÀr jag fÄtt lite bÀttre ordning pÄ akustiken ocksÄ!



#25

Posted 27 May 2019 - 15:28

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

x

 

 

LĂ„ter vĂ€ldigt bra. Jag har tidigare kört med Elac och de har funkat bra i mitt förra vardagsrum men inte sĂ„ bra i detta. 
Det blir nog att bestÀlla hem ett par om jag inte hittar ett par begagnade vilket inte verkar lÀtt...

 

Synd att Euron Ă€r sĂ„ kass nu bara...  :ph34r:



#26

Posted 27 May 2019 - 15:42

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 2
Jag hade nog tur. Hittade mina pÄ HiFi-torget. Fanns i Söderhamn. En kompis hÀmtade kÀr han passerade. Tips! LÀgg en bevakning pÄ Buchardt pÄ blocket med push-notis. Du blir du garanterat först om det dyker upp!

#27

Posted 27 May 2019 - 16:05

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Jag hade nog tur. Hittade mina pÄ HiFi-torget. Fanns i Söderhamn. En kompis hÀmtade kÀr han passerade. Tips! LÀgg en bevakning pÄ Buchardt pÄ blocket med push-notis. Du blir du garanterat först om det dyker upp!

 

 

Tack, jag har gjort det. Men det finns vÀl inte sÄ mÄnga i Sverige sÄ det blir nog nya...
Vad tycker du om stativen dÄ? De kostar ÀndÄ 3000:- sÄ det kanske finns nÄgot bÀttre att köpa i samma prisklass?



#28

Posted 27 May 2019 - 16:19

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0
Finns sĂ€kert andra som kan svara bĂ€ttre om stativen dĂ„ jag har noll koll pĂ„ vilka alternativ som finns. Jag har ju ”gamla” stativet med lite smalare fot. Nya stativet ska ju ha bredare format och vara lite stabilare. Skulle gissa att enda fördelen med originalstativet Ă€r att den smĂ€lter ihop snyggt med högtalaren. I övrigt finns det nog bĂ„de bĂ€ttre, billigare och snyggare stativ.

#29

Posted 14 June 2019 - 13:22

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Försening till September pÄ S400 :(

Jag fick köpa ett par andra högtalare tills vidare. Riktigt trist, men den som vÀntar pÄ nÄgot gott...

 

Har skaffat lite elektronik iallafall som bör passa bra:

20151208152204_477.jpg

quad_atera_solus_vollverstarker_mit_integriertem_cd_player_und_dac_bluetooth_usb_dsd-4.jpg

QUAD-Artera-Stereo-inside-top_big.jpg

tara%20helix%206.jpg

 

Blir nog en bra kombo detta!  :wub: 
Dags att damma av mina gamla cd-skivor ocksĂ„ dĂ„ försteget har en inbyggd cd-spelare.  :D



#30

Posted 14 June 2019 - 20:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Ser ut att bli en bra kombo.

Jag vÀntar ocksÄ pÄ bestÀllda S400. 200 Euro ytterligare rabatt för att man vÀntar till september var ju rÀtt trevligt sÀtt att hantera kunderna.

Noterade Àr det pÄ hemsidan Àr Àndrad leverans till augusti istÀllet för september.

#31

Posted 14 June 2019 - 21:01

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0
Bra rabatt och vÀl vÀrd vÀntan.

Jag köpte mina begagnade och upptÀckte efter nÄgon vecka att lacken faktiskt hade krackelerat lite i ett hörn. IstÀllet för att ta det med personen jag köpte dem av sÄ tog jag det direkt med Mads Buchardt dÄ jag hört att han Àr bra pÄ att svara. Dessutom har jag 20 Är garanti pÄ mina vilket jag förstÄr följde med de som var riktigt tidiga med att bestÀlla. Mads svarade snabbt och erbjöd mig ett par helt nya högtalare och frÄgade snÀllt om jag kunde vÀnta till i höst, vilket jag inte har nÄgra problem med dÄ det rör sig om ett kosmetiskt problem. Dessutom fÄr jag en lite bÀttre högtalare dÄ Crossovern ska vara nÄgot uppdaterad frÄn de allra första.

Har trixat lite med min setup hemma och bytt ut alla kablar (nÀt, interconnect, hgtkablar) samt kör numera streamerns inbyggda Dac istÀllet för atollens inbyggda. Nu Àr jag klar pÄ hÄrdvarusidan för ett tag och ska nu se till att fÄ ordning pÄ akustiken.

#32

Posted 14 June 2019 - 21:08

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0
Joakim123: snygg elektronik. Vad Àr det för modeller sÄ man kan googla lite. Nytt eller beg?

#33

Posted 14 June 2019 - 23:09

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Ser ut att bli en bra kombo.

Jag vÀntar ocksÄ pÄ bestÀllda S400. 200 Euro ytterligare rabatt för att man vÀntar till september var ju rÀtt trevligt sÀtt att hantera kunderna.

Noterade Àr det pÄ hemsidan Àr Àndrad leverans till augusti istÀllet för september.

 

LÄÄÄng vÀntan men visst Àr det bra. FÄr hoppas att euron blir svagare ocksÄ under tiden...

 

Bra rabatt och vÀl vÀrd vÀntan.
...
Har trixat lite med min setup hemma och bytt ut alla kablar (nÀt, interconnect, hgtkablar) samt kör numera streamerns inbyggda Dac istÀllet för atollens inbyggda. Nu Àr jag klar pÄ hÄrdvarusidan för ett tag och ska nu se till att fÄ ordning pÄ akustiken.

 

HÀrligt, det Àr ju egentligen akustiken man behöver fixa först... Men det trÄkigaste ;)

 

Joakim123: snygg elektronik. Vad Àr det för modeller sÄ man kan googla lite. Nytt eller beg?

 

 

Det Àr Quad Artera, har fÄtt lite halvbra betyg beroende pÄ var man lÀser, men jag köpte inte dom för 40000 som de listades för dÄ utan mindre Àn hÀlften sÄ jag kommer bli nöjd :)



#34

Posted 16 June 2019 - 16:40

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Det kanske har varit uppe tidigare men jag installerade precis Audirvana som jag kör pĂ„ min Mac Mini via USB in i min DAC, det blir dĂ„ en "bitcorrect" signal frĂ„n tex Tidal och jĂ€klar vad bra det lĂ„ter! Det kostar ca 800 för en livstid licens. Man fĂ„r testa en mĂ„nad gratis. 

 

FörvĂ„nansvĂ€rt stor skillnad. 



#35

Posted 08 July 2019 - 21:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
NÄgon som lÀst recensionen om S400 i senaste Ljud & Bild? Jag hittar inte tidningen i nÄgon butik och har ingen lust att betala en halvÄrsprenumeration för att lÀsa en artikel digitalt.(Varför kan man inte betala för enskilda artiklar?)

#36

Posted 09 July 2019 - 14:16

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
Du kan inte starta en testprenumeration? Det gjorde jag förut. Jag har lÀst testet och det var inte mycket (om nÄgot) nytt mot det som skrivits i andra recensioner.

#37

Posted 09 July 2019 - 15:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Tack dirtpop! DÄ vet jag att artikeln inte tillför nÄgot ytterligare.

Ville helst slippa krÄngla med en testprenumeration.

#38

Posted 18 July 2019 - 18:49

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Jag var hemma hos en kompis som var nyfiken pÄ mina s400. Vi körde med min Raspberry Pi/Hifiberry och Tidal. Hans Hegel Röst, och hans B&W CM5 S2 först som referens. Sedan bytte vi till mina S400. Hans B&W lÀt absolut bra och framförallt diskanten tyckte vi bÄda lÀt riktigt bra. Men S400 var klart bÀttre pÄ samtliga punkter, vilket var ganska vÀntat :). Djupare bas och mer öppen/korrekt ljudbild. Rummet var vÀldigt tomt och klappeko fanns det gott om, sÄ nÄgra konkreta detaljskillnader Àr svÄrt att ge.



#39

Posted 18 July 2019 - 19:02

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Mer info om aktiva modellerna samt nya P-serien:

 

S400A : Its close to the design of the S400 and then no really. It looks like it with the waveguide on top now (we can do time alignment in the DSP here). The cabinet is a bit deeper (4 centimeters). The big change is that we here use closed cabinets. We have one woofer on the front, and one on the back over the active system. Each woofer in its own cabinet inside so we can time aligned the back woofer. They dont have much space to work with so we need a ton of power for them. Here we have 3 x 150 w of some brand new class d chips from Texas Instruments and a powerfull power supply. And high quality DSP and the CS4398 DAC in each speaker as well. They can be connected via WISA to our hub and remote. Or any WISA receiver for that matter. Or you can simply connect them via XLR to your own pre amp and run them. But using our hub, you will also have the ability to use our Room correction, witch is a topic by it self. But in short, its made directly to handle the issues in the bass coursed by the room (sub 250hz) and it touches nothing else! I really cant emphasize enough how mind great this actually works, and its very easy to setup as well and measure your room.


S700A floorstander : All the same jazz, just with 4 x 150 w amps and a 3.5 way design instead of an 2.5 way. This will have waveguide, 6" midrange 4 x 2 x 6" woofers (17-200hz) and on the back 2 x 6" woofers (17-100hz). Still pretty elegant and compact design, but with a ton of power! I will attach some measurements from our 3. prototype (wasting now for the final prototype to get finished). These has been under development for almost 3 years now. We have spend so much time on them! We are sharing this active platform with other companies, but we have specified the amps and dacs in them. You can see the platform also used by System Audio in there new Silverback lineup. We have just upgraded the amps and dacs compared to these. But the Hub and features are basically the same. To carry development cost for something like this is alone is completely out the picture.

We are also working on two new passive in a new Performance series scheduled for 2020 :

P400 : basically an cheaper version of S400. Here we will be using the PFC series of SB 6" woofers, AMAZING drivers at an low cost! We will do some changes to them, one of them is an aluminium chassis. Otherwise a cheaper cabinet and much cheaper crossover compared to the S400. But it will be our best value for money product!


P700 Floorstander : 3 way with 6" midrange and 2 x 6" woofer supported by 4 x 6" passive radiators.

 

Lastly we are also developing an amplifier! This might be a surprise It started because i wanted to bring this fantastic new room correction to our passives as well. So we started the project as an room correction box alone. But getting more in to it, we actually ended up with an integrated design with the room correction in it instead. Tooling cost and approvals to be able to sell them worldwide and all that follows to start the production of this was estimated to cost $86.000!! This was the same cost for an room correction box on its own, so we decided to go with an all in one box (excepts streaming).


Edited by dirtpop, 21 July 2019 - 19:20.


#40

Posted 19 July 2019 - 14:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Golvhögtalarna P700 verkar onekligen spÀnnande. Gissar att de dyker upp sent under 2020.

#41

Posted 21 July 2019 - 19:21

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Ja hÄller med! Samt P400 kan vara aktuella som datorhögtalare om priset blir lÄgt nog :)



#42

Posted 24 July 2019 - 16:13

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0

Jag funderar pÄ att sÀlja mina vita Buchardt s400 med originalstativ och ev hela min anlÀggning bestÄende av förstÀrkaren Atoll IN200 signature (med inbyggd DAC etc), Bluesond Node 2 streamer/dac (bla MQA) samt subbas Velodyne SPL-1000i. Har Àven mycket fina kablar i hela anlÀggningen, bla 2st VDH Mainsstream Hybrid 1m strömkablar, Acoustic Zen WOW RCA, Högtalarkablar QED XT-40.

 

Jag sÀljer för att jag behöver pengarna till annat tyvÀrr. Högtalarna och hela anlÀggningen Àr magiskt bra. FörstÀrkaren frÄn Atoll levererar 200 Wpc i 4Ohm. Högtalarna har redan galet bra bas men 10"-suben frÄn Velodyne ger det dÀr extra djupbasen. Hela anlÀgg Àr uppkopplad för lyssning. Bilder skickas pÄ begÀran till seriösa spekulanter. AffÀrs görs pÄ plats. Vaxholm, Stockholm.

 

Vad det gÀller högtalarna sÄ har de en liten krackelering i lacken pÄ ena lÄdan. Detta Àr Buchardt medvetna om och det kommer skickas ett helt nytt par i agusti/september som kommer ersÀtta dessa. Jag har mailkonversationen med Mads Buchardt för att styrka detta. SÄ med andra ord sÀljer jag alltsÄ ett par helt nya högtalare. Den nya batchen S400 ska tydligen ocksÄ ha en nÄgot bÀttre crossover. Normalt sÀljs dessa högtalare med 10 Är garanti. Jag sÀljer mina med 20 Är garanti vilket följde med dessa frÄn början. SjÀlvklart sköter jag returen/bytet till de nya högtalarna nÀr det Àr dags.

 

Endast seriösa spekulanter. Orkar inte med massa krÄngel. Föredrar att sÀlja hela anlÀggningen som ett paket i första hand, men kan Àven tÀnka mig att bara sÀlja högtalarna. Specar till alla komponenter hittar man enkelt pÄ nÀtet!

 

Finns i vaxholm, Stockholm. du nĂ„r mig pĂ„ [email protected] eller 070-6360543

 

‱ Buchardt S400 vita + original stativ, med 20 Ă„rs garanti. Begagnade men kommer bytas mot NYA i september.

Nypris idag 21000 kr + stativ 2500 = 23500 kr. SÀljes för 18.000 kr

 

‱ Integrerad stereoförstĂ€rkare Atoll Electronique IN2000 signature, med inbygd dac och RIAA-steg.

Perfekt lekkamrat till S400 med 200 Wpc i 4Ohm. Enorma bra driv och attack.

Köpt som demoex pÄ Ljudmakaren feb 2019 för 15.990 kr (ord pris. 18.990 kr). SÀljes för 12.000 kr

 

‱ Velodyne SPL-1000i. Musikalisk sub med enormt tryck. Köpt begagnad frĂ„n en kompis.

Kommer med nya subwooferfötter och 5m audio quest Golden Gate RCA-kabel 2-2.

Bara fötterna och kabeln kostade 2000 kr. SÀljes för 4500 kr.

 

‱ Bluesound Node 2 svart, streamer och DAC med MQA. Köpt nyligen frĂ„n Hifiklubben. Demoex.

SÀljes för 2500 kr.

 

Diverse kablar.

‱ Van Den Hul Mainsstream Hybrid 1m (finns 2st) sĂ€ljes för 1000 kr/st.

‱ Aqoustic Zen WOW RCA 2-2 1m. SĂ€ljes för 1000 kr

‱ QED XT-40 Högtalarkabel 2x3m med bananer frĂ„n Taga Harmony. SĂ€ljes för 1500 kr

 

Paketpris pÄ allt: 36.000 kr



#43

Posted 25 July 2019 - 07:53

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
Om nÄgon köper endast högtalarna Àr jag intresserad av stativen. Skicka PM eller skriv hÀr.

#44

Posted 30 July 2019 - 11:15

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 posts
  • 1

Det blev Joakim123 i denna trÄd som köpte mina Buchardt igÄr. Ska bli roligt att höra vad han tycker nÀr han hunnit testa lite.

Tog verkligen emot att sÀlja dem men tror jag kommer skaffa ett par igen i framtiden.

 

Har fortfarande min förstÀrkare Atoll IN200 till salu. En mycket fin match till ett par S400.



#45

Posted 04 August 2019 - 18:54

Kniff
  • Kniff
  • LĂ€rjunge

  • 309 posts
  • 0

Det rÄkar inte vara nÄgon som haft dessa som Àven lyssnat pÄ XTZ Divine 100.33 / Divine Delta?

 

StorleksmÀssigt Àr det ju viss skillnad men hade varit roligt om nÄgon hade intryck av bÄda..



#46

Posted 07 August 2019 - 19:28

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0

Det blev Joakim123 i denna trÄd som köpte mina Buchardt igÄr. Ska bli roligt att höra vad han tycker nÀr han hunnit testa lite.

Tog verkligen emot att sÀlja dem men tror jag kommer skaffa ett par igen i framtiden.

 

Har fortfarande min förstÀrkare Atoll IN200 till salu. En mycket fin match till ett par S400.

 

...

 

Kul! Återkom gĂ€rna med dina intryck.

 

GÄng pÄ gÄng blir jag imponerad över hur bra dessa högtalare spelar.



#47

Posted 10 August 2019 - 18:44

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

  • 733 posts
  • 0

Problemet nÀr man har barn varannan vecka Àr att jag inte har kunnat lyssna pÄ annat Àn barnprogram pÄ TVn för tydligen Àr det inte min utrustning varannan vecka har jag lÀrt mig. Men nu har jag testat olika positioner och olika instÀllningar osv osv och fÄtt till en riktigt bra setup:

Attached File  29072019-DSC08543.jpg   102.01KB   7 downloads

 

Attached File  29072019-DSC08544.jpg   58.28KB   3 downloads

 

Attached File  29072019-DSC08552.jpg   59.7KB   3 downloads

 

Jag spelar nu musik via en Macmini som jag har Tidal + Audirvana pĂ„ och skickar signalen vidare med Supra USB till mitt Quad försteg. 

 

Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag tycker att det lĂ„ter otroligt bra. Först var jag lite orolig att basen saknades, men den vĂ€xte sakta fram och lĂ„ter nu vĂ€ldigt musikalisk. Jag har ett vĂ€ldigt problematiskt rum dĂ„ vardagsrummet och matplats Ă€r i samma rum, men sen Ă€r Ă€ven öppning till kök och hall pĂ„ sidan av högtalarna och detta Ă€ter upp en del bas. 

 

Det jag framförallt uppskattar Ă€r att kombon lyckas spela nĂ€stan all musik riktigt bra. Allt frĂ„n metal till pop. 

Jag saknar lite botten nĂ€r jag kör min tyngsta techno och djup elektro men det gĂ„r inte att fĂ„ fram med stativare. SĂ„ det Ă€r en kompromiss jag gör dĂ„ jag nu bor i lĂ€genhet. 

 

Över lag Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd och mycket imponerad över högtalarna. Rekommenderas verkligen.



#48

Posted 04 September 2019 - 18:46

dirtpop
  • dirtpop
  • ForumrĂ€v

  • 679 posts
  • 0
 

 

Kul att du Àr nöjd! Jag hÄller med om det du skriver. Mina spelas ocksÄ i ett extremt svÄrt rum med öppen planlösning och stÄende vÄgor, men det lÄter ÀndÄ vÀldigt bra. Jag bytte precis upp mig frÄn Hegel H80 till Röst. H80 kÀnns grymt prisvÀrd men Röst Àr snÀppet vassare.



#49

Posted 07 September 2019 - 18:09

biljud
  • biljud
  • Rookie

  • 1 posts
  • 0

Nyligen bestĂ€llt ett par s400 vilka inte levererats Ă€n, kĂ€nner mig skönt pĂ„-förhand-sĂ€ker i att jag kommer gilla högtalarna. DĂ€remot rĂ€tt fundersam över hur min nuvarande förstĂ€rkare kommer hantera s400. Har en NAD M10, en sĂ„n dĂ€r "all in one"-enhet, vilken enligt tillverkaren levererar 100 W i 4 ohm (och enligt specifikationer likasĂ„ 100W vid 8 ohm, konstigt nog...) som jag undrar om den kommer fĂ„ s400 att bli tillrĂ€ckligt glada.  

 

M10:an hanterar som ensam enhet i bokhyllan mÄnga av mina behovm sÄ som anslutningar, inbyggd spotify/tidal-streaming med -connect sÄvÀl som airplay 2, samt ett vÀldigt smidigt litet format (Àven om jag med hand pÄ hjÀrtat tycker den Àr overpriced vid nÀstan 30 000 kr). Blir sÄklart till att testa nÀr högtalarna kommer, men vid upplevd brist pÄ kraft och dÄ behov att testa andra förstÀrkare, har jag börjat fundera över alternativen.

 

En frĂ„ga till er som kör s400 med Hegel Röst: har nĂ„gon av er jĂ€mfört s400 och Röst mot s400 och nĂ„n annan förstĂ€rkare med högre effekt, alternativt slutsteg till Röst? Gjorde den jĂ€mförelsen tydligt stor skillnad i "ljudglĂ€djen" frĂ„n högtalaren, som indikator pĂ„ att vilja ha mer Ă€n kraften som fĂ„s av enbart Röst (till exempel genom tillĂ€gg av slutsteg, alternativt Hegel H190 som har 150W i 8 ohm jĂ€mfört Rösts specificerade 75 W i 8 ohm)? 

 

Hegels Röst och H190, har bĂ„da ett för mig okej format, samt tĂ€cker mina behov vad gĂ€ller anslutningar och streaming. Tror Ă€ven bĂ„da Ă„terfinns nĂ„gorlunda frekvent pĂ„ begagnatmarknad, vilket talar för dessa som alternativ om min NAD M10 inte riktigt orkar. 



#50

Posted 08 September 2019 - 07:03

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1,864 posts
  • 0
Förr sa man att Nad Àr underspecade nÀr det kommer till watt. De har mer effekt Àn angivet. Man pratade om "Nadwatt". Jag vet inte om det pÄstÄendet gÀller dagens Nad-förstÀrkare.

100W borde rÀcka för S400. Ge högtalarna minst 50 timmar innan du byter förstÀrkare. Dels hinner de bli inspelade (om det fenomenet finns) och dels hinner du lyssna in dig pÄ kombinationen Nad + S400.

SjÀlv har jag en Lyngdorf med rumskorrigering. Lyngdorf kostar egentligen orimligt mycket, men efter att ha haft denna förstÀrkare ett tag kan jag inte tÀnka mig att vara utan rumskorrigering.

Mina S400 har nu spelat i lite mer Àn 100 timmar. Jag tyckte att de lÀt riktigt bra frÄn start. Kanske har de öppnat upp sig en aning med tiden.

Jag har testat mÄnga olika högtalare genom Ären och upptÀckt att mina lyssningsintryck alltid följer samma faser.

Först tycker jag att det lÄter fantastiskt eller i alla fall som att högtalarna har stor potential. DÀrefter följer en period dÄ jag blir mer kritisk och börjar hitta brister.

Efter det kommer en fas dÄ jag Äterigen tycker att de nya högtalarna ger ett underbart ljud. Den fasen följs alltid av en ny kritisk period. Det Àr den jag Àr inne i nu.

Just nu tycker jag att S400 har en fantastisk bas, bÀttre Àn mÄnga golvare jag haft. Ljudet Àr stort och brett. Men jag upplever att det saknas lite i toppen, i diskanten, och ibland kan jag tycka att detaljerna i musiken inte riktigt finns pÄ plats. Röster Àr inte lika framtrÀdande och levande som de kan vara med t.ex. de Elac-högtalare jag haft. Och som sÄ mÄnga skrivit i andra forum, S400 gör sig bÀst pÄ lite högre volymer.

Ibland kommer en femte fas dĂ„ jag börjar förlika mig med upplevda brister alternativt hör högtalarna annorlunda. DĂ„ blir de fantastiska igen. Än har den fasen inte kommit med mina S400, fast jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att den kommer.

Givet pris och storlek Ă€r S400 riktigt bra högtalare i mina öron. För min egen del handlar det nog om att jag mĂ„ste sluta lyssna efter brister och lĂ€ra mig bli nöjd. 😊 Om jag kan. Dagen dĂ„ Buchardt kommer med ett par golvare kommer jag att fĂ„ svĂ„rt att avstĂ„ ett köp.




Also tagged with one or more of these keywords: buchardt, s400, s300, s200, buchardtaudio, buchardt audio, buchardt denmark

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.