Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology DS212j NAS

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2012 - 11:50

Diego123
  • Diego123
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej alla!

Tänkte köpa en NAS Synology DS212j med en "Western Digital Caviar Green WD20EZRX 64MB 2TB" hårddisk.

Jag har 100/100mbit lina hemma och har en ASUS RT-N65U router som har gigabit lan portar precis som NASen. Jag har även bara CAT6 kablar.

Jag undrar om det är någon som har testat den inbyggda torrent klienten på NASen och isåfall, funkar den bra? Jag förväntar mig att ladda ner i maximal hastighet vilket är runt 10-11 MB/s.

#2

Postad 22 november 2012 - 20:54

Unregistered491fd651
  • Unregistered491fd651
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Lite INFO/SVAR m.m. om Synology 212j DiskStation >

Min konstellation =
2st Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB " https://www.prisjakt...kt.php?p=763489 "
Cat 5 UTP LAN kabel
BBB 4g, bästa mätning 10/10. (Tidigare Telia 8mBit ADSL, bästa mätning 7,99/0,54)
Dlink DWR-923 Router/Modem ( Tidigare Dlink modem med Cisco router) " https://www.prisjakt...t.php?p=1031938 "
Poynting 3g/4g riktantenn " https://www.prisjakt...ting riktantenn "
2st LAN anslutna DLNA enheter (Samsung LE55 och Samsung BD spelare)
Upp till 4st WiFi anslutna enheter (Laptops, iPad, iPhones)

Jag har i dagläget (tyvärr ej frivilligt) 2st "bredbands-abbonnemang" varav det ena används enbart för NASen för att ladda och streama och det andra till att surfa.

Använder enbart DownloadManager (torrent klienten) till mina torrenter så jag kan seeda så mycket som möjligt då NASen står på 24/7. DownloadManager funkar bra och testade för en stund sen den torrent på T?B som hade flest leechers och nådde ca 8mBit/s ner och 5 mBit/s upp och Bredbandskollen visade just då 8mBit/s ner och 7mBit/s upp, antar att det var Bit och inte Byte du var ute efter.
DownloadManager känns ganska basic när man använt stiliga Azureus tidigare men det finns många inställningsmöjligheter som inte är så lätta att hitta alla gånger men de finns oftast.

Finns också många användbara appar på Appstore som t.ex. SynoDS som låter dig hantera och lägga till torrenter via medföljande webbläsare både via ditt interna LAN eller ditt externa IP.

Har du fler frågor svarar jag gärna på dom då jag själv hade många innan mitt inköp som jag inte fick svar på.

LÅNAR TRÅDEN lite för att dela med mig av ett problem som bara jag verkar ha haft problem med eftersom jag efter 2 dagars Googlande inte hittade något svar på det.

Nu efter 3 dagar och ca 2 timmars hjälp från BredbandsExperten är det löst, av mig själv, av olyckshändelse!!!

Vill gärna få ut lösningen för att hjälpa andra som kan ha samma problem och detta kändes som en lämplig tråd att låna.

PROBLEMET >
Hade som sagt 2 Samsung DLNA enheter anslutna för att spela upp media på från NASen. Funkat klockrent med första konstellationen och jag minns inte att jag hade problem med att få det till att funka. Efter jag bytte till DWR-923 routern kunde jag ej längre komma åt NASen via enheterna med kunde nå dom via webman (webgränssnittet). Satt somsagt i 2 dar och Googlade och ändrade inställningar och försökte öppna portar, inget funkade. Svalde stoltheten och förträngde minuttaxan (19kr/min) och ringde BredbandsExperten då BBB egna kundtjänst inte kunde hjälpa mig utan hänvisade mig dit. Killen jag snackade med var jätteduktig och visste vad han sysslade med men lyckades ändå inte lösa det.

Tillslut så tänkte jag att nu jävlar får allt kopplas om så det blir som innan. Sagt och gjort! Upptäcker då att samma problem nu även är på den gamla routern utan att jag ändrat ngn inställning. NASen syntes inte på DLNA enhetrna men nåddes genom webman.

Tänkte att enda sättet nu är väl att återställa alla inställningar på NASen och börja om från början. För att återställa inställningarna skulle man trycka in RESET knappen i 4s tills ljudsignalen ljöd, släppa den och återigen trycka in den inom 10s i 4s. Naturligtvis hann jag ju inte läsa texten tillräckligt noga då jag var måttligt förbannad så jag tryckte 4s sen inget mer. Satte mig vid LapTopen för att börja ställa in den igen men upptäckte att mitt egna lösenord fortfarnde var kvar samtidigt råkade jag sätta igång DLNA enhetens mediaspelare och voila, DiskStation hittades, WTF? Snabbt som fan slet jag ur kablarna ur Cisco routern och slängde i dom i DWRen, samma som innan, tryckte in knappen och häpna och hör, DiskStation uppenbarades även på det nätverket, allt genom olyckshändelse!

Kanske verkar vara simpelt problem för vissa av er men om någon har samma problem vill jag gärna dela med mig av detta så ni slipper felsöka.

Redigerat av Unregistered491fd651, 22 november 2012 - 20:57.


#3

Postad 22 november 2012 - 21:11

Diego123
  • Diego123
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Jag har iallafall köpt en och kommer lätt upp i 8MB/s vilket är jättebra =)

#4

Postad 23 november 2012 - 11:10

Unregistered9a74a244
  • Unregistered9a74a244
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!
Hoppar in i tråden. Är intresserad av att inhandla en DS212j själv men budgeten tillåter just nu nog bara en disk. Men när spargrisen är påfylld om ett tag och jag vill dunka i en till disk för att köra raid1, funkar det då bra att göra så? Alltså Är det enkelt att konfigurera raiden utan risk att tappa allt på disk nr 1?

Kanske en dum fråga men jag är lite ny på det här med NAS :-).

#5

Postad 23 november 2012 - 11:41

Diego123
  • Diego123
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Det undrar jag med faktiskt då jag just nu endast har 1x2TB. Förresten, på några ställen står det att DS212j ska klara 2x3TB och på vissa andra står det 2x4TB. Jag tog kontakt med supporten hos Synology och fick bekräftat att den klarar 2x4TB, alltså totalt 8TB =)

#6

Postad 23 november 2012 - 16:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

Hej!
Hoppar in i tråden. Är intresserad av att inhandla en DS212j själv men budgeten tillåter just nu nog bara en disk. Men när spargrisen är påfylld om ett tag och jag vill dunka i en till disk för att köra raid1, funkar det då bra att göra så? Alltså Är det enkelt att konfigurera raiden utan risk att tappa allt på disk nr 1?

Kanske en dum fråga men jag är lite ny på det här med NAS :-).

Ja, det är enkelt.

#7

Postad 30 november 2012 - 12:46

Unregistered491fd651
  • Unregistered491fd651
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
En annan fråga poppade upp för några dar sen som ngn kanske har svar på....

När du laddar via downloadcenter har du ju endast möjligheten att "radera" torrenten, vare sig den är fördigladdad eller inte. Är den färdig hittar du ju fortfarande datan lagrad i målmappen där du får radera den men har inte torrenten nått 100% känns det ju som det måste lagras någonstans under tiden den laddar eller har jag fel?

Är rädd för att jag har en massa minne uppbundet i filer som inte nått 100%.

Har ngn koll på detta om det finns något sätt att hitta mappen?

Redigerat av Unregistered491fd651, 30 november 2012 - 12:47.


#8

Postad 01 december 2012 - 17:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

En annan fråga poppade upp för några dar sen som ngn kanske har svar på....

När du laddar via downloadcenter har du ju endast möjligheten att "radera" torrenten, vare sig den är fördigladdad eller inte. Är den färdig hittar du ju fortfarande datan lagrad i målmappen där du får radera den men har inte torrenten nått 100% känns det ju som det måste lagras någonstans under tiden den laddar eller har jag fel?

Är rädd för att jag har en massa minne uppbundet i filer som inte nått 100%.

Har ngn koll på detta om det finns något sätt att hitta mappen?

Datat ligger på samma ställe som när allt är klart, man kopierar inte data från någon temp-mapp eller så. Det ligger där du valde att ladda ner det till.

#9

Postad 03 december 2012 - 20:56

Unregistered9a74a244
  • Unregistered9a74a244
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ok, nu står DS212j:n och snurrar och allt verkar helt ok ...förutom en helt galet irriterande detalj: jag kopierade in ca 15 000 bilder från en USB-disk och märkte rätt snart att DS:n jobbade väldigt hårt. Kollade ett bakrundsjobb och den arbetade då med att skapa tumnaglar av alla bilder eftersom de ligger i en mapp som Mediaservern indexerar. Och det gick låååååångsamt. Enligt mina beräkningar så skulle det ta 2-3 veckor för den att tugga igenom allt!

Och medan den jobbar så toppar CPU:n på 100% och andra saker som filmstreaming mm går segt.

Tog då bort indexeringen på den mappen men processen låg kvar på 100% Så till sist var jag tvungen att stänga av mediaservern helt för att få burken att lugna ned sig.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Slå på Mediaservern och låta burken jobba klart alla bilder eller ha den avstängt och då inte kunna utnyttja funktionaliteten som servern ger. Känns väl sådär... Verkar som om detta uppstår om man har mediaservern igång eller lägger bilderna i defaultmappen "Photos"

Tydligen är detta ett problem som fler drabbats av om man kollar forumen på Synologys webbplats:
http://forum.synolog...t=37379&start=0

Ett tips på lösning är att ladda upp bilderna via Synology Assistant men då verkar det som om man måste köra allt via Photostation och det är jag inte så pigg på. Dessutom verkar man behöva köra mapp för mapp och jag har ca 130 bildmappar... suck.

Tacksam för andra tips på hur man kan lösa detta så att jag både kan ha mediaservern igång och bilder i en mapp utan att NAS:et flippar ut.

#10

Postad 23 juli 2013 - 20:00

jefvul
  • jefvul
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Halloj! Har ett litet problem med Download Manager och torrents. Funkar nämligen skitbra att ladda ner torrents, men när nedladdningen är klar så vägrar den att seeda? Har googlat och sett att många har samma problem, men hittar ingen vettig lösning...

#11

Postad 30 augusti 2013 - 23:09

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

Har köpt en ny router från 3 med 4g (huawei e5172)

Problemet är att jag inte kommer åt min nas via internet.

Det som händer är att jag kommer till min routers startsida när jag skriver in min adress till nasen.

har även märkt att filmer över 6 gig hackar.......

någon som har tips??

#12

Postad 31 augusti 2013 - 08:42

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Fast din "adress till nasen" utifrån är ju inte adressen till nasen, det är adressen till routern. Har du gjort port forwarding som du ska? Admingränssnittet för routern bör verkligen inte vara nåbart utifrån, det är dåligt.

#13

Postad 11 september 2013 - 11:06

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Någon som vet vad man bör göra när Nasen hänger sig? Drog igång två nedladdningar för någon timme sen, sen pillade jag lite i gränssnittet under tiden de laddades hem. Sen körde, eller försökte, jag en film på htcpn från nasen. Då gick inte det, fick ingen kontakt. Gick tillbaka till datorn och kollade, då var det segt som fan och sen slutade den svara.

Försökte stänga av genom att hålla inne knappen på framsidan, men då började bara den blå knappen blinka och har gjort så i säkert 20min nu. Gillar inte det där med att dra ut strömsladden när man inte vet vad som händer där inne i lådan =)

#14

Postad 11 september 2013 - 11:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Det ska ju helst inte hända alls, men frågan är väl om du har något val än att dra strömmen?

#15

Postad 11 september 2013 - 11:25

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

Det ska ju helst inte hända alls, men frågan är väl om du har något val än att dra strömmen?


Nej det jag vet inte fasen. Skulle ju kunna låta den stå och jobba på saken men känns inte som att det hjälper. Den går inte att nå via nätverket längre iaf.
Har ett svagt minne av att detta hände någon gång förra året också. Tror jag drog sladden då och sen tog det ett par försök att få igång den igen. Är väl lite därför jag drar mig för att göra det igen, kanske bara hade tur förra gången...

#16

Postad 12 november 2013 - 22:09

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Fast din "adress till nasen" utifrån är ju inte adressen till nasen, det är adressen till routern. Har du gjort port forwarding som du ska? Admingränssnittet för routern bör verkligen inte vara nåbart utifrån, det är dåligt.


Mitt fifflande med routern har legat på is ett tag.
Nu har jag testat lite igen, givetvis har jag gjort portfw i routern port 80, men när man kör en kontroll från internet så säger programmet "open port check" att porten inte är öppen.

När jag hade comhem var det inga problem alls....

#17

Postad 13 november 2013 - 10:35

daskind
  • daskind
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej!

Har ett märkligt buffer fel när jag kör 1080p filmer på min Boxee Box, vet ej om andra upplevt samma med din Synology nas eller har förslag på lösning?
Min uppsättning:
1st Boxee box, sladdansluten till gigabit router.
1st Dlink Dir-655 router
1st NAS Synology DS212j med 1st 1TB hdd.
1st LG Cinema Smart TV (2013)

När jag streamar filmer från min NAS med boxeen så fungerar det mesta bra, 720p har fungerat bra. Men när det kommer till 1080p så börjar den buffra var 20-30:e sekund. Kör via SMB protokollet, och angett NAS:en som källa.

Har provat att streama från min stationära dator som också är sladdansluten till routern och även där via SMB protokollet, där fungerar det helt perfekt och inga bufferproblem.

Nu till det intressanta, min LG TV är från i år (2013) och även denna har inbyggd mediaspelare, och då är det inbyggd PLEX klient. Kör jag då PLEX Server på min NAS och väljer att titta på samma film från NAS:en fast via PLEX direkt i tvn istället för BOXEE så fungerar det också felfritt och utan buffer problem. Så detta måste innebära att Nasen kan inte heller vara problemet?

Är det någon som har någon aning vad jag kan prova för att få boxee att fungera direkt via NAS:en utan bufferproblem?

*HJÄLP* börjar riva ut håret sakta men säkert....


#18

Postad 17 november 2013 - 01:11

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Byt till NFS och se om det gör någon skillnad

#19

Postad 28 november 2013 - 08:31

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hej

Jag har fått ett problem med min Synology DS212J, jag får upp följande när jag väljer den i Finder samt jag kan inte logga in på den genom min webbläsare heller p.g.a. där hittas den inte

"”SynologyDS212J” kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde hittas."

Vad kan det bero på?

#20

Postad 29 november 2013 - 15:24

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Hej

Jag har fått ett problem med min Synology DS212J, jag får upp följande när jag väljer den i Finder samt jag kan inte logga in på den genom min webbläsare heller p.g.a. där hittas den inte

"”SynologyDS212J” kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde hittas."

Vad kan det bero på?

Byt till engelska först, så vi får ett vettigt felmeddelande.

#21

Postad 02 december 2013 - 12:39

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Hej

Jag har fått ett problem med min Synology DS212J, jag får upp följande när jag väljer den i Finder samt jag kan inte logga in på den genom min webbläsare heller p.g.a. där hittas den inte

"”SynologyDS212J” kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde hittas."

Vad kan det bero på?


Jag gissar på att du har OSX Maverick, dvs 10.9 och att det var då problemen började?
10.9 kör med SMB2...

Lite info här: https://discussions..../thread/5467191

#22

Postad 15 december 2013 - 13:49

Elias Kohage
  • Elias Kohage
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Halloj! Har ett litet problem med Download Manager och torrents. Funkar nämligen skitbra att ladda ner torrents, men när nedladdningen är klar så vägrar den att seeda? Har googlat och sett att många har samma problem, men hittar ingen vettig lösning...


Provat Inställningar-->BT-->Avbryt uppgift automatiskt-->Delningsratio uppnår = 999999% ?
Se bild http://i.imgur.com/JSOQmch.jpg .

#23

Postad 31 mars 2014 - 07:25

Happyswed
  • Happyswed
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1
Hej

Kan lägga till ett problem jag löste.

Efter fått notis om att jag behöver uppdatera vissa appplikationer ex Photostation mm.. så gick det inte att logga in efter omstart. Kunde komma åt diskarna via explorer.

Så jag försökte:

Starta om den med en kall start.
Göra reset
Läsa diskarna med en sata adapter. (USB) Kunde inte se diskarna i windows. (Disk manager)

Läsa diskarna med en strömförsörjande sata disk adapter (Dcka) Då kunde jag se diskarna. Tog port dom tre partioner som fanns per disk. Stoppade in dom igen utan att formatera eller skapa partioner och fick upp dom i Synology assistant som ej installerade. Installerade DSM 5 och nu fungerar allt igen. Hade jag haft viktig data där så kunde det varit lite meckigt att få ut det men det mesta går ju få till om man söker på nätet. I mitt fall så litade jag inte fullt ut på synology och hade en extra backup.

#24

Postad 09 april 2014 - 09:12

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hejsan

Spinner vidare i denna tråd, kan sen en och en halv vecka tillbaka inte komma in på min server utifrån.Hemma går bra men som sagt inte utifrån. Inte via min DS-audio app heller. Kan ej fatta varför, har inte gjort nått med inställningarna, IP nummren stämmer både på serven och i min router.

Är inte så haj på detta, fick hjälp av en granne med inkopplingen och han gjorde inga inställningar på min 212j utan bara en DDNS adress och en portöppning på routern och det har fungerat klanderfritt i 1 och halvt år.

Nån som har lite tips som kan lösa mitt dilemma? Med vänlig hälsning Johnny

#25

Postad 10 april 2014 - 07:12

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det kan vara så att du fått en ny IP adress på routern av din internetleverantör, men att DDNS inte skickat någon uppdatering ännu. Prova att starta om NASen, då bör den uppdatera DDNS.

#26

Postad 10 april 2014 - 09:27

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Min IP adress är samma på min dator som på min DDNS (dlinkddns)) och väl där så hänvisar den till mitt lokala IP i routern till servern och som sagt ex-grannen gjorde inga inställningar på servern. Jag har försökt att kontakta han för hjälp men han tillhör tyvärr den typen som aldrig svarar när man ringer eller messar.

Vågar knappt göra nått själv för e lite rädd att allt fuckar up efteråt

#27

Postad 10 april 2014 - 10:13

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Min IP adress är samma på min dator som på min DDNS (dlinkddns)) och väl där så hänvisar den till mitt lokala IP i routern till servern och som sagt ex-grannen gjorde inga inställningar på servern. Jag har försökt att kontakta han för hjälp men han tillhör tyvärr den typen som aldrig svarar när man ringer eller messar.

Vågar knappt göra nått själv för e lite rädd att allt fuckar up efteråt

Bara för att vara säker. Om du surfar till Whatismyip.com från din dator. Säger den då att det är samma IP adress som det blir när du utifrån försöker gå till en ddns-adress, Låt oss säger att du har xxx.noip.com för DDNS. Blir det alltså samma adress om du skriver "ping xxx.noip.com" i kommandotolken på din dator (kör "cmd.exe") som du får som svar när du surfar till whatismyip.com?

Din dator, din NAS och allting har väl en intern IP adress. Förmodligen på nätverket 192.168.1.X. Däremot när du försöker utifrån så går du till din routers IP adress, dvs den publika den fått via DHCP. Din dator och NAS påverkas inte om du plötsligt får en ny publik IP adress av internetleverantören, så då kan det bli fel med DDNS. NASen får ju ingen ny IP så den kanske inte uppdaterar DDNS i och med att den är omedveten.

Vad som också kan vara fel är att om du har port forward inställt på routern så kan den ha tappat konfigurationen. ComHem, Telia och de flesta andra skickar ut riktiga skitroutrar som ibland oförklarligt helt tappar bort inställningarna. Då får du surfa in på den och se om det fortfarande är en port forward definerad.

#28

Postad 11 april 2014 - 08:23

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej
Var inne på 2 olika IP nummer sidor och fick samma nummer. Gick sen in på dlinkddns.com och där har jag samma nummer på browser IP adress och på IP in DNS 192.168.0.199

routern är en dlink 615 och där har jag 192.168.0.199 på servern och port 5000 öppnad

Gjorde sen det du nämnde och pingade "xxx.dlinkddns.com" och fick detta svar:

skickar ping-signal till xxx.dlinkddns.com (192.168.0.199) med 32 byte data
sen paket skickade 4 mottagna 4 och lite annat.


Är väldigt tacksam för din hjälp Johnny

#29

Postad 11 april 2014 - 12:25

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det är oerhört märkligt om du får 192.168.0.99 för ddns. 192.168.0.99 är en så kallad svart IP adress. 192.168, 172.16-172.31 och 10. är adresser som inte finns routade någonstans på internet. Därför använder man dem i hemma- och arbetsnätverk. Sedan har du - minst - en publik IP adress som du får när du passerar ut genom din router (eller brandvägg).

Vad står det för IP adress om du surfar till "whatismyip.com"? Det bör vara den publika IP adressen som du ska ansluta till när du utifrån ska nå ditt nas.

#30

Postad 11 april 2014 - 20:38

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
När jag går in där så får jag : 79.136.64.26

#31

Postad 12 april 2014 - 11:09

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

När jag går in där så får jag : 79.136.64.26

Det är alltså den IP adressen som du ska ansluta dig till när du kommer utifrån.
Det är den IP adressen som xxx.dlinkddns.com måste peka på för att det ska fungera. Kan du manuellt uppdatera ddns-informationen och testa?

#32

Postad 12 april 2014 - 20:17

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Tjena,

Det ska stå 79.136.64.26 på DDNS för övrigt, för som jag tidigare skrev så är 192.168.0.99 en adress som inte ”finns” på internet, utan bara kan användas hemma eller på ett företag. Din router har med den port forward som är uppsatt blivit konfigurerad att skicka trafik som skulle till 79.136.64.26 på port 5000 vidare till 192.168.0.99. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det inte fungerar.

NASen har på insidan 192.168.0.99, men vad jag förstår så har du 79.136.64.26 på utsidan. Jag provade att skicka tcp och udp mot porten 5000, men fick inget svar. Efter att ha läst på lite om Synology så borde det vara just den porten som ska fungera, men som jag skrev så kom ingenting tillbaka. Märkligt.

Kan du från din dator verkligen komma åt synologyn? Du borde kunna surfa till 192.168.0.99:5000 från din dator.

Med vänlig hälsning
/Talisker

#33

Postad 13 april 2014 - 09:36

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej
gick in på xxx.linkdds.com5000 alldeles nyss och det fungerade. Står nu i loggsändningen user xxx logged in from (100.125.134.209) och det gjorde det sent igår med ,
Fast tidigare på dagen så var det från 192.168.0.197

När jag gjorde som du sa: 192.168.0.99:5000 kom den inte åt sidan men testade sen 192.168.0.199:5000 cch då kom jag till inloggningsidan

Med vänlig hälsning Johnny

#34

Postad 13 april 2014 - 11:54

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Kommer inte i via ds audio appen heller på 4g nätet men när jag kopplar på wifi så funkar det.

Så tydligen kommer man in så länge man är inom nätverket hemma

#35

Postad 13 april 2014 - 17:45

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Går att gå in på servern nu. Ringde kompisen och bad han logga in och det gick.

"Felet" var att Bahnhof hade gett mig ett privat IP nummer så att ingen och inget alls kunde logga in utifrån.

Jag vill ge ett stort TACK till talisker00 för hans hjälp. Trevligt med såna hjälpsamma människor.

P.S nån som varför man inte kan se egna datorn under Diskstation (på vänster sida) när man är inne på File station Längre?

#36

Postad 13 april 2014 - 18:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

"Felet" var att Bahnhof hade gett mig ett privat IP nummer så att ingen och inget alls kunde logga in utifrån.

Bahnhof har tyvärr börjat NATa kundernas trafik i vissa nät, därför att de börjar få slut på IP-adresser ...

Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

https://www.bahnhof....ndservice/‎

Redigerat av frollic, 13 april 2014 - 18:19.


#37

Postad 13 april 2014 - 20:06

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det är bara roligt att hjälpa till, men jag måste erkänna att jag inte såg på kartan att någon ISP skulle dela ut privata IP adresser... Jag har fyra stycken via ComHem exempelvis.

#38

Postad 14 april 2014 - 07:23

huzze
  • huzze
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Någon av er som har denna som vet om den går att använda som "extern hårddisk" i win 8 eller ännu heller Ubuntu? Jag skulle helst vilja att nästa nas skötte backup via "nasen" men att min HTPC själv stog för avkodningen och cpu kraften till allt annat typ media server/torrents osv. Det vore även perfekt om nas:ens lagringsutrymme kunde användas av min ftp-server och apache. Går det via USB? Går det via nätverk?

#39

Postad 14 april 2014 - 07:50

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Någon av er som har denna som vet om den går att använda som "extern hårddisk" i win 8 eller ännu heller Ubuntu? Jag skulle helst vilja att nästa nas skötte backup via "nasen" men att min HTPC själv stog för avkodningen och cpu kraften till allt annat typ media server/torrents osv. Det vore även perfekt om nas:ens lagringsutrymme kunde användas av min ftp-server och apache. Går det via USB? Går det via nätverk?

Allting sköts med fördel via nätet. I Windows "mappar" man bara utdelningen som en enhetsbokstav (typ f:/) och du kan göra precis som du vill.
Japp, den fungerar utmärkt att köra som ftp-server. Vill du köra LInux mot den kan du välja att läsa den som NFS, vilket apache också klarar utav. Lite snabbare än windows-världens SMB.

#40

Postad 27 april 2014 - 09:24

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Hej

Kan lägga till ett problem jag löste.

Efter fått notis om att jag behöver uppdatera vissa appplikationer ex Photostation mm.. så gick det inte att logga in efter omstart. Kunde komma åt diskarna via explorer.

Så jag försökte:

Starta om den med en kall start.
Göra reset
Läsa diskarna med en sata adapter. (USB) Kunde inte se diskarna i windows. (Disk manager)

Läsa diskarna med en strömförsörjande sata disk adapter (Dcka) Då kunde jag se diskarna. Tog port dom tre partioner som fanns per disk. Stoppade in dom igen utan att formatera eller skapa partioner och fick upp dom i Synology assistant som ej installerade. Installerade DSM 5 och nu fungerar allt igen. Hade jag haft viktig data där så kunde det varit lite meckigt att få ut det men det mesta går ju få till om man söker på nätet. I mitt fall så litade jag inte fullt ut på synology och hade en extra backup.

I tråden nedan kan man läsa om mitt problem.
https://www.minhembi...howtopic=317404

Har ett liknande problem :( Det RIKTIGT tråkiga är att jag inte har backup utav dessa :wacko:
Jag struntar i om diskarna går sönder eller liknande (går att köpa nya) men det är just mina filer jag vill rädda :blush:

Det sura är att jag troligtvis gjort något som Synology inte gillade! Att 2st diskar skal lida utav det är lite skrämmande.

Alla här uppmanas att läsa min tråd och var försiktiga när ni fipplar med diskarna så ni inte råkar ut för liknande problem.
Tacksam för alla tips och hjälp man kan få för att rädda ca 5TB :blush:

#41

Postad 05 maj 2014 - 10:56

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har bytt ut en hårddisk (nr2) i nasen till en större, och sen efter allt var gjort tänkte jag flytta filerna från den gamla till den nya och kopplade in den via usb ingången men kan inte se filerna. Enligt guiden för dsm så finns det i externa enheter i huvudmenyn en flik "hämta information" men på 5.0 så finns den inte alls. Så kan man kopiera filerna på nått annat sätt? eller är det kört?

Med vänlig hälsning Johnny

#42

Postad 05 maj 2014 - 11:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0
Koppla in USB-disken till datorn, och skicka filerna över nätverket.

Då din NAS-troligen är Linux-baserad, lär du behöva någon Linux-disk på CD/DVD/USB-sticka eller filsystemsdrivare för Linux-FS i Windows.
Med lite tur funkar det rakt av, om du har en Mac.

#43

Postad 05 maj 2014 - 12:01

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Ok men hänger inte riktigt med det där andra, ska jag gå in via Linux på sticka till hårdisken? Nåt bra tips på filsystemsdrivare för Linux-FS i Windows program? vil ju gärna ha det så enkelt som möjligt

#44

Postad 05 maj 2014 - 12:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Ok men hänger inte riktigt med det där andra, ska jag gå in via Linux på sticka till hårdisken?

Ja, för att läsa över datat.

Nåt bra tips på filsystemsdrivare för Linux-FS i Windows program? vil ju gärna ha det så enkelt som möjligt

Kika tex på http://www.diskinter...m/linux-reader/

Redigerat av frollic, 05 maj 2014 - 12:19.


#45

Postad 05 maj 2014 - 14:29

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Tackar för tipset. Ska ladda ner det efter jobbet och se hur det funkar.

Trodde faktiskt att synologyn skulle kunna läsa disken även när den var kopplad på USB ingången.

#46

Postad 08 maj 2014 - 08:33

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Ok har nu fixat ett usb minne med Linux på, så vill bara fråga en dum fråga innan jag klantar till mig här. Skall jag installera Linux jämte windows 7 i datorn för att jag skalll komma åt filerna?

#47

Postad 08 maj 2014 - 09:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Ok har nu fixat ett usb minne med Linux på, så vill bara fråga en dum fråga innan jag klantar till mig här. Skall jag installera Linux jämte windows 7 i datorn för att jag skalll komma åt filerna?

Nej, du ska bara köra den från USB-minnet, inte installera.

Envisas den med installation, har du valt fel OS-version ("image"), den du ska ha brukar (iaf hos de större distarna) kallas "Live".

#48

Postad 08 maj 2014 - 11:04

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Tackar för snabbt svar och för att antagligen räddat mig innan jag klantade mig helt. Är LinuxLive USB Creator ett pogram som jag ska använda mig av?

#49

Postad 08 maj 2014 - 11:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Tackar för snabbt svar och för att antagligen räddat mig innan jag klantade mig helt. Är LinuxLive USB Creator ett pogram som jag ska använda mig av?

Det är ett verktyg för att skapa en bootbar Live-installation på en USB sticka, så ja ....

#50

Postad 08 maj 2014 - 11:31

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Tackar Frollic



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.