Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpande låda till projektor

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 januari 2006 - 22:53

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag tänkte bygga en låda i MDF till min projektor för att bli av med lite av ljudet.

De grå fälten på skissen är ljuddämpande matta från Mekonomen.

Är det någon som har synpunkter?

Mvh / Tom

Bifogad fil(er)



#2

Postad 08 januari 2006 - 01:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Menar du en hushbox?
Testa och sök lite har för mig att det finns en hel del trådar om just det.

mvh

#3

Postad 08 januari 2006 - 19:17

zombiey2k81
  • zombiey2k81
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Det jag har läst om hushboxar är det bästa att ha två frånluftsfläktar, istf en in och en ut. Kom ihåg att glaset framför linsen måste vara av typ opto-white (ofärgande).

#4

Postad 08 januari 2006 - 23:54

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack för era svar!

Jag startade projektet idag.

Först sågade jag till bitarna i 12 mm MDF.

http://prylar.ifokus...shbox_delar.jpg

Efter det gjorde jag alla hål och monterade ihop lådan med lim och skruv. Alla hål där luften ska passera har jag fasat av med en fräs så att det inte ska bli några skarpa kanter.

http://prylar.ifokus...ith_airflow.jpg

Framför linsen tänkte jag sätta en 4 mm glasbit som blir infälld i MDF:en.

Om någon är intresserad kan jag lägga in fler bilder när jag får tid att bygga vidare på Hushboxen...?

Mvh

Tom

#5

Postad 09 januari 2006 - 11:25

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Vi älskar bilder på DIY-projekt. Så flera bilder tack :P

#6

Postad 10 januari 2006 - 20:12

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Boxen är färdig förutom färgen. 10 mm ljuddämpande mattor från Micro. Kostade inte många kronor.

http://prylar.ifokus...d_isolering.jpg

Här är hushboxen med min Philips XG20 Hopper.

http://prylar.ifokus...h_Philips-x.jpg


Tom

#7

Postad 10 januari 2006 - 20:20

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Så här ser hushboxen ut färdig men utan färg.

http://prylar.ifokus...not_painted.jpg

Utgående luft från projektorn var 36 grader utan hushbox. När jag placerade projektorn i hushboxen steg temperaturen med 11 grader till 47. Jag vet inte om det är OK eller inte men eftersom projektorn har en automatisk avstängning när den blir för varm så kör jag på tills den säger ifrån.

Glaset är vanligt 3 mm fönsterglas. Jag pratade med glasmästaren som själv hade byggt en hushbox till sin projektor. Han sa att det inte fanns en chans att man skulle se någon skillnad mellan Opto White och vanligt glas. Han hade oxå använt vanligt fönsterglas.

Tom

Redigerat av tompajo, 10 januari 2006 - 20:23.


#8

Postad 10 januari 2006 - 20:32

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Tjusigt bygge, men frågan är om det inte sliter lite mer på projektorn ändå med såpass hög temperatur, även om den inte stänger av sig... Vad tror ni?

#9

Postad 10 januari 2006 - 20:45

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Du kanske ska ha fläktar som suger in respektive blåser ut luften så det rör på sig mer? det finns väldigt tysta 120mm-fläktar till sånt.

Bara en tanke...

#10

Postad 10 januari 2006 - 20:58

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack! =)

Jag tänkte prova ett tag först utan fläktar. Om det visar sig att det inte går kommer jag att montera fläktar på inluften.

Den är i alla fall väldigt tyst. Jag måste stänga av allt annat för att kunna höra den.

Tom

#11

Postad 10 januari 2006 - 21:05

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Det jag menar är att du kanske inte märker att det inte går. Den håller sig tillräckligt kall för att den inte ska stängas av, men att det trots det sliter hårdare på den med den högre temperaturen. Bara en teori/gissning/undrar som förhoppningsvis någon mer kunnig kan svara på. :)

#12

Postad 11 januari 2006 - 10:46

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Så kan det förstås vara. Hmm, kanske ska fixa en fläkt i alla fall...

Tack för din tanke!

Tom

#13

Postad 11 januari 2006 - 17:13

DvCorleone
  • DvCorleone
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Sysslat en del med kylning och därtill ljuddämpning av datorer.

Ljuddämpade mattor har den nackdelen att dom höjer tempen i lådan. Hur mycket varmare det blir är lite beronde på vilken typ av matta man har. Sen är lådor av plåt/aluminum att föredra framför trä.

Jämför gärna med bättre mattor som b.la kylning säljer:
http://kylning.com/i...p?cPath=137_138

Komplettera gärna med 2st tysta 120mm fläktar.

#14

Postad 11 januari 2006 - 17:57

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag håller med DvCorleone.
Två fläktar är nog ett måste. En för att suga in luft, och en för att blåsa ut, för att få mest "drag".
Har du bara en som suger in luft står luften kanske lika stilla för det.

Hoppas du får ner tempen! :wub:

#15

Postad 11 januari 2006 - 18:08

zombiey2k81
  • zombiey2k81
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Jag tror nog att det bästa är att ha två utsugsfläktar.

#16

Postad 11 januari 2006 - 21:27

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Du kanske ska ha fläktar som suger in respektive blåser ut luften så det rör på sig mer? det finns väldigt tysta 120mm-fläktar till sånt.

Bara en tanke...

<{POST_SNAPBACK}>



..som flera av er skriver så måste jag ju hålla med att flera fläktar skall in!!
47 grader låter tokvarmt! Få ner den till 32-35 typ. Såg redan när du byggde den med mattan att det blir tok för lite utrymme får projjen, du skulle ha en 4 cm fritt runt om den åt alla håll.

Prova med 1 rejäl flät till och ta ut söttre delen av mattan vid projjens utrymme. Kanske tom räcker med att bara fimpa mattan.

N.

#17

Postad 11 januari 2006 - 23:34

tompajo
  • tompajo
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag kanske inte har gjort det tillräckligt tydligt men luften leds i en kanal in och en annan kanal ut. Varmluft och kalluft blandas aldrig.

Projektorn tar i huvudsak in luft ovanpå vid fläkten och något i framkant. Den har bara ett enda utflöde som sitter placerat på ena sidan. Höljet i sig har således ingen kylande funktion varför en luftspalt runt inte skulle sänka temperaturen i projektorn. Det skulle bara förstöra luftflödet och orsaka en högre temperatur.

Men ni har helt rätt i att kompletterande fläktar behövs. Sen om det blir på inluft eller utluft, det får jag prova mig fram till vad som är bäst.

nattugglan, varför tycker du att jag ska försöka få ner temperaturen till 32-35 grader när projektorns normala temperatur ligger på 36 grader? Tar jag bort mattan förlorar jag hela poängen med lådan, nämligen att få bort ljudet... :-)

Jag är ganska ny på just det här med projektorer så era synpunkter tas emot väldigt tacksamt.

Tom

Redigerat av tompajo, 11 januari 2006 - 23:35.


#18

Postad 12 januari 2006 - 00:39

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Zalman har bra 120 mm fläktar som jag satte i min gamla proj isället för hush-box- blev perfekt!

#19

Postad 12 januari 2006 - 10:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Spontant tycker jag inte att man ska snåla på flödet och då främst möjligheterna till flöde, dvs hålen. Sedan hade jag gjort 2 utlopp från proj-kammaren (utrymmet med projjen).

Ett mitt för utblåset från proj som du har nu. Runt detta utlopp hade jag satt en tätning så utblåst luft inte kan läcka in i proj-kammaren igen => låg temp på luften runt proj.

Det andra utloppet tar endast hand om den omgivande luften runt projen och ser till att den alltid har kall luft runt sig.

Detta löses nog enklast med 2 fläktar, en för vart utlopp. Görs det rätt kan man nog klara sig med en knapp höjning av temperaturen för projektorn jämfört med den fritt stående. Lycka till!

Edit: 2 fläktar parallellkopplade flyttar mer luft än en vid in- resp. utblås. Slarva dock inte med generösa inloppskanaler. De som finns på bilden ser ganska små ut tycker jag. (Tyvärr för bygget är verkligen välgjort annars :wub: )

Redigerat av Supernaut77, 12 januari 2006 - 10:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.