Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga tunn men hög subwoofer

126 svar till detta ämne sub subwoofer subbas tunn diy 15 baffelvägg
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Behringer Europower EP4000 (Slutsteg) 3 6,75 (3) Inga priser
Behringer iNUKE NU6000 (Slutsteg) 4 8 (2) Inga priser
miniDSP Balanced 2x4 (Rackutrustning) 0 8,57 (6) 2 990:-
Dayton Audio UM15-22 (Baslåda) 1 8,75 (3) 4 298:-
Lab.gruppen Lab 2002 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 11 mars 2016 - 23:07

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hur skulle ni rekommendera att man kopplar? Min receiver har 2 sub-utgångar, antar att det är LFE uppdelat i höger och vänster. Om man använder t ex en MiniDSP 2x4 har den dubbla ingångar, och man kan konfigurera de fyra utgångarna som man vill, eller hur? Tilltalande då med hö- och vä-kanal till två symmetriskt placerade subbar, men tappar man inte då lite av poängen med dubbla subbar? Att släcka ut stående vågor, om det kommer olika signal i hö resp vä.

Och om man nu skulle gräva lite djupare, och sikta på en fullskalig MiniDSP 10x10HD (min receiver har pre-out och 8 ch in, man borde väl kunna koppla DSP:n däremellan, förutom subsignal till separata slutsteg), så har man ju bara en subkanal, så då måste man ju köra en splittad monokanal till basarna. Eller tänker jag fel? Hur gör ni andra?

#52

Postad 11 mars 2016 - 23:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Du får läsa i manualen hur din sub-ut funkar men jag skulle gissa på att båda får samma mono-signal. Men kolla. Om du vill ha stereo så får du ställa receivern på no-subwoofer, ha ett extern slutsteg till dina frontar och sedan dela signalen i minidsp till respektive slutsteg för basarna och frontarna. Men om du inte bryr dig om stereobas så kan du bara ta in signalen från en av dina sub ut från receivern och koppla till minidspn och sedan sköter slutsteget resten(du får ställa in i slutsteget att skicka samma signal till alla kanaler). Du har rätt i att man vinner eventuellt något mindre vad gäller det akustiska om du kör i stereo men ganska ofta är det ju ganska lika signal till både hö/vä kanal. Men om du är orolig är det ju bara att köra mono, det gör de flesta.

 

Jag vet inte vad du skall med en 10x10 till. Jag hade inte försökt mig på att eq:a alla kanaler själv. Då är det bättre att du köper den 8-kanaliga Dirac varianten som fixar sånt.



#53

Postad 12 mars 2016 - 07:20

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
jag separerade faktiskt mina basar på höger/vänster och det är faktiskt en del film och musik där man verkligen hör riktning så har du kanalerna tillgängliga så varför inte, och då använder du inte sub out utan anger att front large och ingen bas i förstärkaren och plockar ut allt igenom fromt preout, 10x10 skulle jag rekomendera då du kan styra hela fram systemet med LCR högtalarna och dubbla basar och ställa alla delnings frekvenser där och justera med lite eq. sen är signal styrkan riktigt bra på 10x10/8x8 och har massa mer funktioner i programet.

#54

Postad 12 mars 2016 - 10:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

jag separerade faktiskt mina basar på höger/vänster och det är faktiskt en del film och musik där man verkligen hör riktning så har du kanalerna tillgängliga så varför inte

 

Hur högt delar du då? Vid de frekvenser man normalt pratar om (< 80hz) så kan ljudet inte riktningsbestämmas.

 

Kanske har du några missljud i dina bashögtalare som ligger högre i frekvens (portljud eller liknande) som gör det möjligt.



#55

Postad 12 mars 2016 - 11:35

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

jag separerade faktiskt mina basar på höger/vänster och det är faktiskt en del film och musik där man verkligen hör riktning så har du kanalerna tillgängliga så varför inte, och då använder du inte sub out utan anger att front large och ingen bas i förstärkaren och plockar ut allt igenom fromt preout, 10x10 skulle jag rekomendera då du kan styra hela fram systemet med LCR högtalarna och dubbla basar och ställa alla delnings frekvenser där och justera med lite eq. sen är signal styrkan riktigt bra på 10x10/8x8 och har massa mer funktioner i programet.

 

Lusläst manualen till min RX-A1010, och det står inget om att LFE-signalen delas i hö/vä, eller att man ens kan göra någon inställning för detta i menyerna. Ganska övertygad om att det är en dubbel monosignal som sänds ut, också eftersom det står att man kan placera subbarna hö/vä eller fram/bak.

 

Tror inte heller att man kan koppla som jag tänkte, med pre-out till DSP och sedan in igen i receivern via "8 ch direct", utan då får man köra på externt slutsteg. Och då kanske man lika gärna skulle växla upp till en preceiver... Men visst kunde det vara intressant att bara köra DSP på frontsystemet, särskilt som jag funderar på att även bygga LCR-högtalarna själv.



#56

Postad 12 mars 2016 - 12:23

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Lusläst manualen till min RX-A1010, och det står inget om att LFE-signalen delas i hö/vä, eller att man ens kan göra någon inställning för detta i menyerna. Ganska övertygad om att det är en dubbel monosignal som sänds ut, också eftersom det står att man kan placera subbarna hö/vä eller fram/bak.

 

Tror inte heller att man kan koppla som jag tänkte, med pre-out till DSP och sedan in igen i receivern via "8 ch direct", utan då får man köra på externt slutsteg. Och då kanske man lika gärna skulle växla upp till en preceiver... Men visst kunde det vara intressant att bara köra DSP på frontsystemet, särskilt som jag funderar på att även bygga LCR-högtalarna själv.

 

 

men om du ska köra stereo på basarna använder du inte sub out och subas ska vara inaktiverat i förstärkaren, och front ska stå på large så du tar allt igenom preout front vidare till DSP:n som delar upp mellan front högtalare och bas.

 

nej det går nog inte använda RX:ans inbyggda slutsteg om du ska köra med extern DSP, men du kommer få bättre ljud med en PA förstäkare än den inbyggda i RX:an,  typ någon Samson servo 600 eller t.amp E-800,

 

Tycker inte du behöver byta RX-A1010 på en gång, jag kör med en billigare yamaha och det fungerar bra med ljud kvalité och utnivån på preout passar bra med miniDSP 8x8 som också är 0.9volt.


Redigerat av dac83, 12 mars 2016 - 12:25.


#57

Postad 12 mars 2016 - 14:06

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

men om du ska köra stereo på basarna använder du inte sub out och subas ska vara inaktiverat i förstärkaren, och front ska stå på large så du tar allt igenom preout front vidare till DSP:n som delar upp mellan front högtalare och bas.

nej det går nog inte använda RX:ans inbyggda slutsteg om du ska köra med extern DSP, men du kommer få bättre ljud med en PA förstäkare än den inbyggda i RX:an, typ någon Samson servo 600 eller t.amp E-800,

Tycker inte du behöver byta RX-A1010 på en gång, jag kör med en billigare yamaha och det fungerar bra med ljud kvalité och utnivån på preout passar bra med miniDSP 8x8 som också är 0.9volt.


Missar man inte LFE i centerkanalen om man bara extraherar subbasinfo från FL och FR? Och om man låter en extern DSP sköta bearbetningen av hela fronten med externa slutsteg och receivern sköta bak-/sidokanaler, kan man inte få tidsförskjutningsproblem då?

#58

Postad 12 mars 2016 - 23:16

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Hur högt delar du då? Vid de frekvenser man normalt pratar om (< 80hz) så kan ljudet inte riktningsbestämmas.
 
Kanske har du några missljud i dina bashögtalare som ligger högre i frekvens (portljud eller liknande) som gör det möjligt.


jag delar vid 135hz men det är även lägre frekvenser man kan höra, det handlar även om vilken nivå man spelar på så klart, desto högre man kör desto lättare att riktnings bestämma.

nej, har inga missljud, allt är nogrant mät och dist nivån är riktigt låg.

#59

Postad 13 mars 2016 - 11:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Missar man inte LFE i centerkanalen om man bara extraherar subbasinfo från FL och FR?

 

Iochmed att du inaktiverat subwoofer i förstärkaren kommer LFE att skickas ut i höger och vänster fronthögtalare istället. Däremot håller jag inte med dac83 om att detta är en bra idé  ;)

 

 

jag delar vid 135hz men det är även lägre frekvenser man kan höra, det handlar även om vilken nivå man spelar på så klart, desto högre man kör desto lättare att riktnings bestämma.

nej, har inga missljud, allt är nogrant mät och dist nivån är riktigt låg.

 

Om du delar så högt kan du ha en poäng. Men jag tror faktiskt inte på dig om du hävdar att du hör riktningen under 80Hz.



#60

Postad 13 mars 2016 - 11:51

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

 

Om du delar så högt kan du ha en poäng. Men jag tror faktiskt inte på dig om du hävdar att du hör riktningen under 80Hz.

 

Ner till 35hz på inte alls så hög nivå kan jag skilja väldigt lätt på höger/vänster på min stereo, vet inte vart den där myten kommer ifrån om att man inte kan höra riktningen på bas(80hz och neråt),  kan vara nåt som bara en del hör, precis som att en del inte kan göra skillnad på flac och komprimerad 320kbit musik medans andra menar att det är en väldig skillnad, jag tillhör gruppen som inte hör skillnad på det men jag hör vart basen står och det kan jag göra blind test på.

 

som jag skrev innan, har man antalet kanaler och kan koppla stereo så ska man göra det, det ger det lilla extra i stereo effekten.  om man inte kan är det ingen jätte förlust men det är en liten detalj....



#61

Postad 13 mars 2016 - 17:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Myt? THX delar ju inte godtyckligt vid 80Hz utan det är ju förstås med stöd i otaliga tester som visat på att under denna frekvens så kan man inte bestämma riktningen på ljudet.

 

Du kanske har någon superkraft som skiljer dig från oss andra människor men jag tror fortfarande att det du hör i stereo är övertoner, dist, eller annat bi-ljud som ligger högre i frekvens. Att du säger dig kunna avgöra riktning ända ner till 35Hz gör det än mer sannolikt att det faktiskt inte är grundljudet du hör.



#62

Postad 13 mars 2016 - 17:33

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Myt? THX delar ju inte godtyckligt vid 80Hz utan det är ju förstås med stöd i otaliga tester som visat på att under denna frekvens så kan man inte bestämma riktningen på ljudet.

 

Du kanske har någon superkraft som skiljer dig från oss andra människor men jag tror fortfarande att det du hör i stereo är övertoner, dist, eller annat bi-ljud som ligger högre i frekvens. Att du säger dig kunna avgöra riktning ända ner till 35Hz gör det än mer sannolikt att det faktiskt inte är grundljudet du hör.

 

vet inte vad gränsen går för när man hör dist men mina basar distar ca 0.5-1% ner till 20hz vilket inte borde vara märkbart,  har du testad själv att skifta mellan höger/vänster sida med bas?



#63

Postad 13 mars 2016 - 17:59

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 2

Hur enkelt/svårt det är att riktningsbestämma ljudet hänger väl rimligtvis också ihop med akustiken i rummet och hur långt ifrån ljudkällan man sitter. I de fall där THX-specen kan tillämpas rakt av så snackar vi större rum och längre lyssningsavstånd än vad många har i sina hem.



#64

Postad 13 mars 2016 - 19:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

vet inte vad gränsen går för när man hör dist men mina basar distar ca 0.5-1% ner till 20hz vilket inte borde vara märkbart,  har du testad själv att skifta mellan höger/vänster sida med bas?

 

0,5-1% dist är mycket riktigt väldigt lite dist. Jag har ungefär samma nivå på mina. Du hör inte att basen är förvrängd vid den nivån så kvaliteten är utmärkt, men om disten orsakar överoner längre upp i frekvens så kommer det att vara möjligt att lokalisera. Dock är ju inte dist, övertoner, oljud från motorn, eller vilket bi-ljud som helst något som har med inspelningen att göra så att sprida ut dem på en, två eller trettio punkter som går att lokalisera är ju helt onödigt.

 

Och ja, jag har själv testat att lokalisera olika subwoofers och lustigt nog är det lättare ju sämre de är ;) Så ja, jag kan väl också lokalisera en subwoofer men det är inte så intressant. Det intressanta är att alla tester säger att en ren frekvens under 80Hz inte går att riktningsbestämma. Jag väljer som jag brukar göra att lita på de som faktiskt gjort riktiga tester med vetenskapliga metoder.



#65

Postad 14 mars 2016 - 06:00

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

0,5-1% dist är mycket riktigt väldigt lite dist. Jag har ungefär samma nivå på mina. Du hör inte att basen är förvrängd vid den nivån så kvaliteten är utmärkt, men om disten orsakar överoner längre upp i frekvens så kommer det att vara möjligt att lokalisera. Dock är ju inte dist, övertoner, oljud från motorn, eller vilket bi-ljud som helst något som har med inspelningen att göra så att sprida ut dem på en, två eller trettio punkter som går att lokalisera är ju helt onödigt.
 
Och ja, jag har själv testat att lokalisera olika subwoofers och lustigt nog är det lättare ju sämre de är ;) Så ja, jag kan väl också lokalisera en subwoofer men det är inte så intressant. Det intressanta är att alla tester säger att en ren frekvens under 80Hz inte går att riktningsbestämma. Jag väljer som jag brukar göra att lita på de som faktiskt gjort riktiga tester med vetenskapliga metoder.


gjorde för skojs skull ett blind test med frugan i går, hon kunde precis som jag höra vilken sida ner till 35hz, så genligt din teori så är det nåt fel på mitt system? det märkliga är att anläggningen är noga testad, till och med varje bas är uppmät och dist är kontrolerat, där ingår även så klart övertoner m.m som var helt normala/låga nivåer.

du litar för mycket på thx som enl mig har haft mycket lustiga saker för sig när dom tex calibrerat rum och bara eq:at efter en punkt i lokalen och sen get salongen thx märkning.

som någon skrev innan gäller thx stora salonger, inte för små rum hemma, en skillnad kan vara att jag sitter mitt i rummet vilket gör att jag inte har massa stånde vågor som normalt finns längs med bakväggen.

#66

Postad 14 mars 2016 - 07:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

gjorde för skojs skull ett blind test med frugan i går, hon kunde precis som jag höra vilken sida ner till 35hz, så genligt din teori så är det nåt fel på mitt system? det märkliga är att anläggningen är noga testad, till och med varje bas är uppmät och dist är kontrolerat, där ingår även så klart övertoner m.m som var helt normala/låga nivåer.

 

Jag tror absolut inte att det är något fel på ditt system. Jag har följt ditt bygge och det är väldigt välgjort. Vad jag tror är att alla bassystem i olika grad lider av detta problem.

 

Ingen subwoofer är 100% perfekt utan ger alltid från sig bi-ljud. En del av dessa lär ligga betydligt högre i frekvens där det mänskliga örat är känsligare. Det är detta som går att lokalisera och inte bastonen i sig. Men eftersom detta inte är något som finns med i det uppspelade materialet så är det ju helt onödigt att skapa dem i stereo :)

 

Låt mig gissa att ditt och din frus test gjordes med ENBART bastonen? Ett mer givande test skulle vara att göra det med en baston + vitt brus på samma nivå. Switcha nu enbart bastonen mellan höger och vänster och se om ni kan avgöra riktningen.

 

du litar för mycket på thx som enl mig har haft mycket lustiga saker för sig när dom tex calibrerat rum och bara eq:at efter en punkt i lokalen och sen get salongen thx märkning.

som någon skrev innan gäller thx stora salonger, inte för små rum hemma, en skillnad kan vara att jag sitter mitt i rummet vilket gör att jag inte har massa stånde vågor som normalt finns längs med bakväggen.

 

Men Helge, det var ett exempel :) Det är ju inte enbart THX som mätt upp denna brytpunkten.



#67

Postad 14 mars 2016 - 08:26

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Så, så, gossar. Nu tycker jag tonen är lite otrevlig, dessutom börjar ni glida off topic.

#68

Postad 14 mars 2016 - 08:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Så, så, gossar. Nu tycker jag tonen är lite otrevlig, dessutom börjar ni glida off topic.

Starta en ny tråd vetja før æmnet ær ganska intressant :)



#69

Postad 14 mars 2016 - 08:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Så, så, gossar. Nu tycker jag tonen är lite otrevlig, dessutom börjar ni glida off topic.

 

Va? Menar du mig? Det var absolut inte meningen att låta otrevlig och det hoppas jag inte Dac83 uppfattar mig som.

 

 

dessutom börjar ni glida off topic.

 

Så blir det ju ofta på forum och leder många gånger till väldigt intressanta diskussioner. Just denna känner jag är högintressant.



#70

Postad 14 mars 2016 - 08:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Starta en ny tråd vetja før æmnet ær ganska intressant :)

 

Någon moderator kanske kan dra ut de inlägg som rör detta i denna tråd och lägga dem i en ny? Ska man rapportera tråden för att de ska titta på det?



#71

Postad 14 mars 2016 - 09:43

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

detta är intressant, en ny tråd kan nog behövas :-)



#72

Postad 14 mars 2016 - 13:14

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Ny tråd är skapad i samma forum del, subwoofrar, jag körde en multi citat från våran diskussion och klistrade in, moderator får ändra om det inte passar.

 

https://www.minhembi...howtopic=328151



#73

Postad 14 mars 2016 - 13:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tack, jag bad moderater att göra det för själv var jag för lat :)



#74

Postad 03 september 2016 - 18:46

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Några månader gammal tråd, men hur är det med risken att vibrationer och sattyg fortplantar sig i väggar/stomme när man bygger in subbar? Någon som testat?

#75

Postad 04 september 2016 - 07:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Riken borde öka. Jag kan inte tänka mig motsatsen i alla fall.



#76

Postad 04 september 2016 - 08:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Några månader gammal tråd, men hur är det med risken att vibrationer och sattyg fortplantar sig i väggar/stomme när man bygger in subbar? Någon som testat?

Risken finns men det blir sällan problem av olika anledningar.

 

Du har vibrationer i själva suben o dessa tar man bort med mjuka fötter. Man ska anpassa fötterna för vikten och dom ska belastas nära sin maxgräns för då blir resonansfrekvensen så låg att den blir försumbar.

Det andra är att i vägg eller baffelvägg separerar du framsida mot baksida och du har en oändlig vägg.

Bakom högtalaren kommer det mer eller mindre vara knäpptyst eller bara ett svagt mullrande, mao inga vibrationer.

 

 

Om du däremot inte bygger någon stabilt eller att högtalaren tillåts vibrera och framförallt väggen inte är tät då kan du får problem.

Plywood/osb skiva och sen ett lager gips är ett bra recept :)

Jag kan dra på för allt vad grejerna tål o lägger jag handen mot väggen känner jag inga vibrationer överhuvudtaget.

Däremot skallrar andra saker i rummet.


Redigerat av johan b-lund, 04 september 2016 - 08:15.


#77

Postad 09 september 2016 - 23:03

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Okej, jag har fördjupat mig lite i MiniDSP. På deras egen hemsida finns en guide för hur man optimerar just subbar. Första steget de rekommenderar är att lägga på en Linkwitz transformer. Som jag fattat det, är detta en krets (eller i detta fall: en digital algoritm), som lurar högtalaren att den spelar in en annan låda. Och det kostar en del effekt. När jag ska räkna på algoritmen, ska jag mata in F(0) och Q(0), för att få. Har listat ut att Q ska utläsas Qtc, men vilket F pratar vi om? F3 eller Fb? Vad är ens Fb?
Har räknat i Bassbox på 150 L sluten låda med ett Dayton Audio UM15-22. Får där ett - vad jag förstår - bra Qtc på 0,669. F3 är 37,76 Hz (låter ju jättehögt) och Fb 17,84 Hz.
Man ska sedan mata in vilket Q och F man önskar, och programmet visar vilken förstärkning som kommer behövas. När man är nöjd, laddar man upp algoritmen till sin MiniDSP, och man hamnar sedan i bashimlen.

Men:
1. Vilka F och Q har jag?
2. Vilka F och Q vill jag få?
3. Hur många dB förstärkning kan jag acceptera (iNuke 6000)? Antar att rumskorrigering efter Linkwitz också kan sluka effekt?

#78

Postad 10 september 2016 - 06:38

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Verkar konstigt att F-3 punkten hamnar högre upp än FB, FB är den djupaste frekvens lådan tar utan att falla i decibel, under den frekvensen börjar trycket minska och man kollar då på vilken "frekvens" den har minskat -3db (F-3)

 

Nu har jag inte provad minidsp uträknings program men man ska bara behöva mata in dina värden(som verkar fel, kolla igen)  så ska programmet ge en biquad coefficients tillbaka .

 

Men att köra med  Linkwitz transformer gör bara att man optimerar lådan att spela djupare men det är inte säkert att det blir bra i ett rum, bäst är att mäta med mätmik och sen ändra specifika frekvenser till kurvan börjar se rak ut med en viss typ av förstärkning ju längre ner i registret man kommer (house curve).



#79

Postad 10 september 2016 - 10:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0
Nu kanske det inte påverkar det här men är inte bi quads låsta till samplings frekvens?
Så bi quads i en äldre minidsp men lägre sampling fungerar inte med en nyare typ nanoavr.
Jag råkade själv ut för det när jag bytade upp mig till nanon.

Annars har jag noll erfarenhet av deras kalkulator!

#80

Postad 10 september 2016 - 14:38

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Verkar konstigt att F-3 punkten hamnar högre upp än FB, FB är den djupaste frekvens lådan tar utan att falla i decibel, under den frekvensen börjar trycket minska och man kollar då på vilken "frekvens" den har minskat -3db (F-3)

 

Nu har jag inte provad minidsp uträknings program men man ska bara behöva mata in dina värden(som verkar fel, kolla igen)  så ska programmet ge en biquad coefficients tillbaka .

Dubbelkollade parametrarna på elementet, och en del var faktiskt fel. Efter att jag korrigerat lite så stiger Fb betydligt, ligger nu på 36,89. F3 ligger dock ändå högre, på 40,34. Konstigt, men det kan väl vara något fel ändå. Jag vet inte om BassBox 6 Pro är det bästa programmet, det är det enda jag känner till.

 

Vad jag förstår är det ingen av er (johan b-lund och dac83) som använder Linkwitz transformer, och då kanske även jag klarar mig utan det. Kör ni med vanlig Room EQ Wizard med Auto-EQ?



#81

Postad 10 september 2016 - 16:58

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

jag kör miniDSP men matar in värdena själv, branthet(Q), frekvens och hur många dB man vill ändra, men jag använder en mätmik (umik-1) och mäter/ändrar/mäter/ändrar massor av gånger.

 

man ska även kunna exportera värden från mätprogramet REW och kunna importera till miniDSP så ska kurvan bli ganska bra iaf.



#82

Postad 10 september 2016 - 18:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Jag mäter med REW och använder eq funktionen för att komma i närheten av min målkurva och sedan matar även jag in värdena manuellt.

Sen mäts det igen för att justeras då eq:n givetvis inte kan förutse precis allt.

Jag använder även REW för att mäta och justera timingen i hela systemet vilket är guldvärt då allt körs med aktiva filter.

 

Nackdelen med Auto eq:n i REW är att den som default gärna överkorrigerar så den får ställas ner en bit.

Och där finns flera grejer som kan justeras :)

Men även med den behövs lite korrigering i efterhand så jag gör det själv istället..

 

Glöm inte att lägga in en House curve alt lägga in den stigningen du vill ha direkt i REW så är långt lättare att sikta in sig.

Kör gärna en timing koll på det hela som sist så kommer mötet mellan sub o front bli jämn o fin :)



#83

Postad 04 mars 2017 - 20:27

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Har hittat lite nya intressanta förstärkare i ungefär samma prisklass. Alla föreslår iNuke, men jag tycker den känns så trist och plastig.
Vad säger ni om 2 st https://hogtalarshop...p-pwr-ice-250/? 500 W, inbyggd MiniDSP. Känns tilltalande! Alternativet https://www.parts-ex...h-dsp--300-8005 är mycket fetare med 2x1200 W, dyrare men just nu på rea. Också inbyggd DSP, men kanske inte lika bra som förra alternativet.

Kärnfrågan: hur många watt behöver man för att flytta 15-tummare i sluten låda, när man EQ:at upp för rak frekvensgång ner till 17-20 Hz?

Redigerat av Joppe Apa, 04 mars 2017 - 20:27.


#84

Postad 04 mars 2017 - 23:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Beror helt på vilken 15":are och i vilken låda, i vilket rum osv. Hade rekommenderat drivning som är beprövad t.ex. EP4000 så behöver du nog inte oroa dig. 



#85

Postad 06 mars 2017 - 12:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Ska du Eq:a upp o vill nå hyggliga nivåer så bör du ha minst (givetvis beroende på känslighet) +500W

Jag har en känslighet på 103db o jag har kört med allt från 650W upp till +2400W Utan att korrigera upp.

650W är för mig på gränsen men Obs på att jag tittar oftast på Ref nivå.



#86

Postad 12 mars 2017 - 13:02

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

går själv i tankarna att bygga något liknande fast med 18" kanske till och med två 18"are på höjden om ekonomin tillåter. Blir dock först om några månader jag ens kommer att börja fundera ordentligt på det.



#87

Postad 10 maj 2017 - 22:05

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Är i full gång med bygget, se mitt galleri. Funderar över hur mycket man ska dämpa... som så många andra före mig. Ni som byggt/mätt/gjort om förut, vad säger ni om det här? Ser det rimligt ut? Uppskattar att lådan är fylld till ca hälften med Gullfiber. Med fritt runt elementet. Bifogad fil  IMG_5611.JPG   97,85K   1 Antal nerladdningar

#88

Postad 11 maj 2017 - 06:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Data-bass.com gjorde test med olika fyllnadsgrad på sluten, br och horn.

Skillnaderna var mindre än vad man tror.



#89

Postad 26 maj 2017 - 19:59

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Så, högtalarna nästan färdigbyggda, kraftigt slutsteg införskaffat. Se mitt galleri. Ska också köpa en Mini-DSP. Hur gör jag nu för att ställa in allt på bästa sätt?

Ska jag kalibrera basen med Mini-DSP:n först, innan jag kopplar den till hembiosteget, och kalibrerar där? Eller mäter alla ni andra avstånd och SPL själva, och låter basen arbeta utan kalibrering via hemmabioreceivern?

Vågar nog inte ställa effekten så högt på mitt Lab 2002-steg från början, basarna tål bara 800 W. Spelar inställd gain någon roll vid kalibreringen? Och slutligen, Mini-DSP:n ger väl en viss tidsfördröjning. Kompenserar man för den genom att ställa in att subbarna står närmare lyssningsposition än de faktiskt gör?

#90

Postad 27 maj 2017 - 08:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Har du REW?



#91

Postad 27 maj 2017 - 12:31

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Har tänkt att jag ska skaffa REW, ja. Det är väl bara att ladda ner om man har en u-mik.

#92

Postad 27 maj 2017 - 13:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Med REW kan man mäta fram hur högtalarna står tidsmässigt o det borde fungera med en random mick.

REW och Umik är vilket fall som Guld när det kommer till att kalibrera subs.

Volymen på slutsteget påverkar bara ingångskänsligheten och var den ska vara beror dels på vilken utångskänslighet minidsp har (2x4) och var brusnivån ligger på. Om du tex maxar steget så lär du sänka nivån in för annars blir basennivån för hög så risken att spela i sönder är inte överhängande.

 

Jag kalibrerar upp avstånd rätt som första grej, minidsp lägger till 30-40cm i avstånd om jag minns rätt.

Dock ska du inte bara ta bort 30-40cm från den riktiga längden för bas är speciellt o ska helst mätas fram via REW.

Därefter korrigerar jag delning, nivå o PEQ i minidsp:n med hjälp av REW och öra.

 

Men det beror som sagt lite på vilken minidsp du väljer, jag har en Nanoavr som tar över mer eller mindre allt ifrån stärkaren som idag bara agerar volymkontroll.

 

 

 

Lite länka på vad du kan göra med REW.

https://www.minidsp....ic-measurements

 

Guide gällande Nanoavr, men den ger lite förståelse hur Bass management fungerar.

Använder man Asio och REW så kan man både mäta BM och LFE

https://www.minidsp....bass-management

 

Mäta tidskomp med REW

https://www.minidsp....ring-time-delay

 

Auto eq i REW, manuellt fungerar med om man så önskar.

https://www.minidsp....uto-eq-with-rew



#93

Postad 27 maj 2017 - 16:09

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Tusen tack, johan b-lund! Bra guide! Hittade också den här https://www.minidsp....sub-integration efter lite surfande. Då tror jag att jag vet hur jag ska göra.

#94

Postad 27 maj 2017 - 17:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Hojta om du har fler frågor :)



#95

Postad 23 juli 2017 - 18:19

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Hojta om du har fler frågor :)

 

Nu är rummet snart klart, och jag har fått ihop mina subbar och hem min miniDSP och min umik. Har bara hunnit testa än så länge med min gamla stereostärkare, och lagt in ett enkelt lågpassfilter.

 

Kanske en dum fråga, men hur kopplar man när man använder REW? Vilken enhet skickar ut ljudet till svepet? Miken och därmed datorn måste ju stå i lyssningsposition. Drar man en lång kabel från datorns hörlursutgång till sin förstärkare? Eller är det något jag inte fattar?



#96

Postad 23 juli 2017 - 19:51

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jag kör lång HDMI kabel till receivern men om du inte har någon HDMI ingång på din förstärkare så får du nog använda hörlursutgången

#97

Postad 10 augusti 2017 - 22:46

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Har nu gjort mina första mätningar i REW. Det är lite svårt att få till det hela, tycker jag. Följt guiderna som johan b-lund så snällt postat, och en del andra. Mätningen är ju enkel i sig, och det ser inte så tokigt ut från start. Börjar få kläm på hur programmen funkar. Men när jag försöker köra auto-EQ via REW tycker jag inte kurvan blir så mycket bättre.

Har ni några stalltips? Tror att mycket har att göra med hur man ställer in parametrarna i REW:s EQ-guide. Kör ni på "subwoofer" eller "none" som högtalare? Slope och rise, spelar det någon roll? Ska man ställa in att man använder delningsfilter? Hur många dB max-förstärkning ska jag ange? Vilket frekvensomfång EQ:ar ni, räcker det med 10-100 Hz? Toleransen, är det dumt att välja 1 dB? Och framför allt, hur väljer man rätt mål-dB? Får hela tiden varningsmeddelanden om att jag ligger långt ifrån uppmätta kurvan. Försöker lägga mig nära uppmätta snittvärdet, känns rimligt.

Ja, många frågor... Om någon med mer erfarenhet orkar ge mig en steg-för-stegguide "så här gör jag", vore jag mycket tacksam!

Redigerat av Joppe Apa, 10 augusti 2017 - 22:48.


#98

Postad 11 augusti 2017 - 05:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Nu minns jag inte, vad korrigerar du med, minidsp?

 

Först, gör dig en house curve över hur du vill att basen ska se ut.

Personligen ogillar jag auto funktionen utan gör det manuellt.

Sen kör jag "högtalare",  för jag vill se hela kurvan även om jag bara ska korrigera basen.

Tolerans, 3db räcker mer än väl

Jag tror inte på att eq:a upp men du ställer även in hur mycket ett filter får öka och hur mycket alla filter ihop får öka.

Att varningen kommer om att du ligger för långt ifrån kan du skita i men det hjälper att ligga nära om om man kör auto.

 

 

Nu har jag den nadra datorn i bilen och orkar inte gå ut o ta den, låt mig komma till jobb först :)

Alt så kan vi höras senare idag så kan vi gå igenom alla valen ihop.



#99

Postad 11 augusti 2017 - 10:00

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag använder mini-DSP. Lägger du alltså först en house curve i typ 2x4 advanced, på PEQ1, och mäter igen för att korrigera frekvensresponsen, som du lägger på PEQ2? Är också inne på att styra EQ manuellt, men hur ska man tänka kring Q-värden? Breda eller smala punktinsatser? Man kan ju lägga fem EQ-områden i mini-DSP.

#100

Postad 11 augusti 2017 - 10:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Jag skapar en house curve i Rew som jag har som mål.

Sen kör jag fullrange svep o klickar på Eq ikonen.

I översta högra fliken väljer du vilken dsp du har.

Sen går du stegvis ner genom flikarna där du ställer vilket span som ska eq:as o vilka gränser för db där det ska finnas.

Sen auto eq:ar du o vips så ser du hur kurvan kommer att justeras.

Klickar du på ikon i mitten högst upp, heter eq tror jag så ser du alla filtervärden som behövs.

 

Lägg in det i minidsp o kör svep igen o se resultatet






Även taggad med sub, subwoofer, subbas, tunn, diy, 15, baffelvägg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.