Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att kunna riktningsbestämma bas

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 March 2016 - 13:12

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Drar igång en egen tråd så Joppe Apa slipper våran diskussion, jag försöker klippa in där våran diskussion började om man ska köra bas i stereo och som senare blev diskussion om man kan höra om en bas står tex på höger eller vänster sida?

jag separerade faktiskt mina basar på höger/vänster och det är faktiskt en del film och musik där man verkligen hör riktning så har du kanalerna tillgängliga så varför inte, och då använder du inte sub out utan anger att front large och ingen bas i förstärkaren och plockar ut allt igenom fromt preout, 10x10 skulle jag rekomendera då du kan styra hela fram systemet med LCR högtalarna och dubbla basar och ställa alla delnings frekvenser där och justera med lite eq. sen är signal styrkan riktigt bra på 10x10/8x8 och har massa mer funktioner i programet.

Hur högt delar du då? Vid de frekvenser man normalt pratar om (< 80hz) så kan ljudet inte riktningsbestämmas.

Kanske har du några missljud i dina bashögtalare som ligger högre i frekvens (portljud eller liknande) som gör det möjligt.

jag delar vid 135hz men det är även lägre frekvenser man kan höra, det handlar även om vilken nivå man spelar på så klart, desto högre man kör desto lättare att riktnings bestämma.

nej, har inga missljud, allt är nogrant mät och dist nivån är riktigt låg.

Iochmed att du inaktiverat subwoofer i förstärkaren kommer LFE att skickas ut i höger och vänster fronthögtalare istället. Däremot håller jag inte med dac83 om att detta är en bra idé   ;)

Om du delar så högt kan du ha en poäng. Men jag tror faktiskt inte på dig om du hävdar att du hör riktningen under 80Hz.

Ner till 35hz på inte alls så hög nivå kan jag skilja väldigt lätt på höger/vänster på min stereo, vet inte vart den där myten kommer ifrån om att man inte kan höra riktningen på bas(80hz och neråt),  kan vara nåt som bara en del hör, precis som att en del inte kan göra skillnad på flac och komprimerad 320kbit musik medans andra menar att det är en väldig skillnad, jag tillhör gruppen som inte hör skillnad på det men jag hör vart basen står och det kan jag göra blind test på.

som jag skrev innan, har man antalet kanaler och kan koppla stereo så ska man göra det, det ger det lilla extra i stereo effekten.  om man inte kan är det ingen jätte förlust men det är en liten detalj....

Myt? THX delar ju inte godtyckligt vid 80Hz utan det är ju förstås med stöd i otaliga tester som visat på att under denna frekvens så kan man inte bestämma riktningen på ljudet.

Du kanske har någon superkraft som skiljer dig från oss andra människor men jag tror fortfarande att det du hör i stereo är övertoner, dist, eller annat bi-ljud som ligger högre i frekvens. Att du säger dig kunna avgöra riktning ända ner till 35Hz gör det än mer sannolikt att det faktiskt inte är grundljudet du hör.

vet inte vad gränsen går för när man hör dist men mina basar distar ca 0.5-1% ner till 20hz vilket inte borde vara märkbart,  har du testad själv att skifta mellan höger/vänster sida med bas?

Hur enkelt/svårt det är att riktningsbestämma ljudet hänger väl rimligtvis också ihop med akustiken i rummet och hur långt ifrån ljudkällan man sitter. I de fall där THX-specen kan tillämpas rakt av så snackar vi större rum och längre lyssningsavstånd än vad många har i sina hem.

0,5-1% dist är mycket riktigt väldigt lite dist. Jag har ungefär samma nivå på mina. Du hör inte att basen är förvrängd vid den nivån så kvaliteten är utmärkt, men om disten orsakar överoner längre upp i frekvens så kommer det att vara möjligt att lokalisera. Dock är ju inte dist, övertoner, oljud från motorn, eller vilket bi-ljud som helst något som har med inspelningen att göra så att sprida ut dem på en, två eller trettio punkter som går att lokalisera är ju helt onödigt.

Och ja, jag har själv testat att lokalisera olika subwoofers och lustigt nog är det lättare ju sämre de är  ;) Så ja, jag kan väl också lokalisera en subwoofer men det är inte så intressant. Det intressanta är att alla tester säger att en ren frekvens under 80Hz inte går att riktningsbestämma. Jag väljer som jag brukar göra att lita på de som faktiskt gjort riktiga tester med vetenskapliga metoder.

gjorde för skojs skull ett blind test med frugan i går, hon kunde precis som jag höra vilken sida ner till 35hz, så genligt din teori så är det nåt fel på mitt system? det märkliga är att anläggningen är noga testad, till och med varje bas är uppmät och dist är kontrolerat, där ingår även så klart övertoner m.m som var helt normala/låga nivåer.

du litar för mycket på thx som enl mig har haft mycket lustiga saker för sig när dom tex calibrerat rum och bara eq:at efter en punkt i lokalen och sen get salongen thx märkning.

som någon skrev innan gäller thx stora salonger, inte för små rum hemma, en skillnad kan vara att jag sitter mitt i rummet vilket gör att jag inte har massa stånde vågor som normalt finns längs med bakväggen.

Jag tror absolut inte att det är något fel på ditt system. Jag har följt ditt bygge och det är väldigt välgjort. Vad jag tror är att alla bassystem i olika grad lider av detta problem.

Ingen subwoofer är 100% perfekt utan ger alltid från sig bi-ljud. En del av dessa lär ligga betydligt högre i frekvens där det mänskliga örat är känsligare. Det är detta som går att lokalisera och inte bastonen i sig. Men eftersom detta inte är något som finns med i det uppspelade materialet så är det ju helt onödigt att skapa dem i stereo  :)

Låt mig gissa att ditt och din frus test gjordes med ENBART bastonen? Ett mer givande test skulle vara att göra det med en baston + vitt brus på samma nivå. Switcha nu enbart bastonen mellan höger och vänster och se om ni kan avgöra riktningen.

Men Helge, det var ett exempel  :) Det är ju inte enbart THX som mätt upp denna brytpunkten.

Postad 14 March 2016 - 13:32

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Jag tror absolut inte att det är något fel på ditt system. Jag har följt ditt bygge och det är väldigt välgjort. Vad jag tror är att alla bassystem i olika grad lider av detta problem.

Ingen subwoofer är 100% perfekt utan ger alltid från sig bi-ljud. En del av dessa lär ligga betydligt högre i frekvens där det mänskliga örat är känsligare. Det är detta som går att lokalisera och inte bastonen i sig. Men eftersom detta inte är något som finns med i det uppspelade materialet så är det ju helt onödigt att skapa dem i stereo  :)

Låt mig gissa att ditt och din frus test gjordes med ENBART bastonen? Ett mer givande test skulle vara att göra det med en baston + vitt brus på samma nivå. Switcha nu enbart bastonen mellan höger och vänster och se om ni kan avgöra riktningen.

Men Helge, det var ett exempel  :) Det är ju inte enbart THX som mätt upp denna brytpunkten.

men nu motsäger du lite dig själv lite, först kunde man inte höra riktning men sen säger du att de flesta basar ger dist+övertoner som gör att man kan höra vart dom är, alltså så i verkliga livet där basar enl dig inte ger så pass ren signal, gör att man hör vart dom är?

angående om jag körde ren bas signal så var det så, körde signal generatorn i REW, men som du skrev, om man provar med rosa brus så kommer det antagligen bli svårare men nu är ju inte all bas inbäddat i andra ljud utan kan vara helt ensam och diskussionen gällde just lokalisering av bas inget annat.  

men som jag skrev innan så:  har man antalet kanaler och kan koppla stereo så ska man göra det, det ger det lilla extra i stereo effekten.  om man inte kan är det ingen jätte förlust men det är en liten detalj....   men i det stora hela med de flesta typer av musik/film så är det nog inte ofta man kan höra riktning men nu var ju diskussionen rent teknisk och som exempel THX rekommendationer som menar på att man inte kan höra riktning. 

Det som spelar roll är vilket rum/akustik/lyssnings position man har, det är nog väldigt olika om man märker av det helt enkelt, men du verkar inte övertygad?

tycker du ska göra ett test, ställ en bas på var sida om dig(vänster-höger) ca 2-4 meter ifrån var sida och prova spela en bas signal och se om du kan höra vilken sida?

Postad 14 March 2016 - 13:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det beror på hur stort huvud du har, dvs bredden mellan öronen i förhållande till våglängden på ljudet. Detta förhöllande är helt avgörande för om vad den undre frekvensen är för att en individ ska kunna riktningsbestämma ljudet. Detta är således unikt för varje enskild människa.

https://en.wikipedia...low_frequencies

Redigerat av agpath, 14 March 2016 - 13:35.

Postad 14 March 2016 - 14:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

men nu motsäger du lite dig själv lite, först kunde man inte höra riktning men sen säger du att de flesta basar ger dist+övertoner som gör att man kan höra vart dom är, alltså så i verkliga livet där basar enl dig inte ger så pass ren signal, gör att man hör vart dom är?

Nej det gör jag faktiskt inte fast jag förstår hur du tolkar det. Det var därför jag direkt i diskussionen skrev att det du lär höra riktningen på är de bi-ljud som uppstår, inte bastonen i sig.

Så för att vara glasklar: Jag tror definitivt att man kan höra var en subwoofer står pg.a. "missljud" från den, men jag tror inte man kan höra varifrån basfrekvenserna kommer. Och eftersom de bi-ljud som vi talar om här inte ingår i det material som ska reproduceras så ser jag ingen mening med att skapa dem i stereo.

Och ja, jag vet att du har ruskigt låg dist och väldigt välbyggt rum men saken är att vi människor är löjligt okänsliga för basfrekvenser medans vi är väldigt duktiga på att höra andra så även ytterst små ljud/dist som inte ska vara där kan höras tydligt över basen. Därav mitt förslag med brus samtidigt.

men som du skrev, om man provar med rosa brus så kommer det antagligen bli svårare men nu är ju inte all bas inbäddat i andra ljud utan kan vara helt ensam och diskussionen gällde just lokalisering av bas inget annat.  

Jag menade det som ett test för att maskera de eventuella bi-ljud som jag pratar om. Om det inte är de som gör det möjligt  att bestämma riktningen så borde det vara möjligt att göra det även om det spelas vitt brus samtidigt (notera att bruset bör börja på en frekvens över delningsfrekvensen för att inte störa själva basfrekvenserna som ska testas).

Ett annat test är ju att köra ut 10Hz och se om du inte hör någonting alls, eller om det faktiskt låter lite om element och lådor trots allt.

men som jag skrev innan så:  har man antalet kanaler och kan koppla stereo så ska man göra det, det ger det lilla extra i stereo effekten.  om man inte kan är det ingen jätte förlust men det är en liten detalj.... 

Jo fast du avlastar ju inte längre dina fronthögtalare så jag tror att effekten i slutändan kan bli sämre istället.

Det som spelar roll är vilket rum/akustik/lyssnings position man har, det är nog väldigt olika om man märker av det helt enkelt, men du verkar inte övertygad?

Håller absolut med. Ju större rum desto bättre förutsättningar att kunna bestämma riktning lägre ner i frekvens. Men nej, jag tror inte att under 80hz är möjligt att riktningsbestämma ens i ett relativt stort rum.

Postad 14 March 2016 - 16:06

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Så för att vara glasklar: Jag tror definitivt att man kan höra var en subwoofer står pg.a. "missljud" från den, men jag tror inte man kan höra varifrån basfrekvenserna kommer. Och eftersom de bi-ljud som vi talar om här inte ingår i det material som ska reproduceras så ser jag ingen mening med att skapa dem i stereo.

Så teoretiskt sett kan man inte höra riktning på bas men i praktiken så är det så pga av basar inte spelar helt rent, borde inte det praktiska förhållanden vara det som avgör hur man ska göra inte det teoretiska?

Men som du säger, dom är inte där ifrån början(på inspelningen etc) men hur är det när man mixar det, om nu en majoritet av alla basar avger detta missljud så kommer ju även han som mixar ljudet i studion, även han höra riktningen, och så klart det är ju inte alltid alla studios har såna ljud förhållanden men ganska ofta kan jag tänka mig,  och i studio kör man ganska ofta med fullregister monitorer, borde det inte vara rätt att göra samma sak själv?

sen kan man ju undra om man verkligen kan höra disten, om nu jag förstått det rätt är procenten dist man mäter det sammanlagda fel ljudet som finns från tex basen, alltså har man 1% dist så ingår där även övertoner och diverse förvrängning, låt säga att man spelar 100db, då ska alltså 1% av det vara fel, alltså 1db vilket inte borde höras tycker jag eller fungerar det på något annat sätt?

Jo fast du avlastar ju inte längre dina fronthögtalare så jag tror att effekten i slutändan kan bli sämre istället.

Tanken var att miniDSP:n ska dela allt istället, så man delar av frontarna/basarna vid lämplig frekvens så man belastar inget i onödan.

Redigerat av dac83, 14 March 2016 - 16:09.

Postad 14 March 2016 - 16:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Så teoretiskt sett kan man inte höra riktning på bas men i praktiken så är det så pga av basar inte spelar helt rent

Bingo!

borde inte det praktiska förhållanden vara det som avgör hur man ska göra inte det teoretiska?

Nej jag tycker inte det här. Ljuden som gör det möjligt att avgöra var subwoofern står är oönskat och därför ser jag ingen anledning att spela upp det i stereo. Det kommer dessutom att dränkas i allt annat ljud vilket gör att just i all praktisk tillämpning så kommer subwooferns placering att vara omöjlig att avgöra.

Möjligt undantag är väl introt till Edge of tomorrow ;)

Men som du säger, dom är inte där ifrån början(på inspelningen etc) men hur är det när man mixar det, om nu en majoritet av alla basar avger detta missljud så kommer ju även han som mixar ljudet i studion, även han höra riktningen, och så klart det är ju inte alltid alla studios har såna ljud förhållanden men ganska ofta kan jag tänka mig,  och i studio kör man ganska ofta med fullregister monitorer, borde det inte vara rätt att göra samma sak själv?

Alla olika basar bör ge olika "missljud" så jag tror inte att det är något man kan ta med i beräkningen när man mixar. Tror bara man justerar nivå.

sen kan man ju undra om man verkligen kan höra disten, om nu jag förstått det rätt är procenten dist man mäter det sammanlagda fel ljudet som finns från tex basen, alltså har man 1% dist så ingår där även övertoner och diverse förvrängning, låt säga att man spelar 100db, då ska alltså 1% av det vara fel, alltså 1db vilket inte borde höras tycker jag eller fungerar det på något annat sätt?

1% av 100dB är ju inte 1dB eftersom skalan är logaritmisk. Jag drar till med 40dB (tror iaf det är runt det). Om du då tänker på hur dovt frekvenserna vi pratar om uppfattas så måste du hålla med om att det borde vara fullt möjligt att urskilja 40dB/1khz (exempelvis) över 100dB/80Hz?

Tanken var att miniDSP:n ska dela allt istället, så man delar av frontarna/basarna vid lämplig frekvens så man belastar inget i onödan.

Ok, det missade jag. Då blir det väl i.a.f. inte sämre p.g.a. det, men fortfarande onödigt :)

Postad 14 March 2016 - 16:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Just det där med dist i basregionen, hur låter det?

Är det övertoner, mullrande vid samma frekvens som man spelar i?

Sen tror jag rummet spelar Stor roll i det hela, i vissa rum har jag haft 2x18" ståendes några met ifrån mig o det har varit helt omöjligt att höra att den står där.

Samma setup i annat rum bjöd på ett helt annat resultat.

Postad 14 March 2016 - 19:49

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

1% av 100dB är ju inte 1dB eftersom skalan är logaritmisk. Jag drar till med 40dB (tror iaf det är runt det). Om du då tänker på hur dovt frekvenserna vi pratar om uppfattas så måste du hålla med om att det borde vara fullt möjligt att urskilja 40dB/1khz (exempelvis) över 100dB/80Hz?

hittade lite info och det verkar vara runt 40db vid 1%, http://www.whatsbest...rcent-(-)-to-dB

Det här är elektrisk signal skillnad i dB vid en viss %

0.01%  -80dB 
0.05%  -66dB 

0.10%  -60dB
0.50%  -46dB
1.00%  -40dB
5.00%  -26dB
10.0%  -20dB

Men jag kom även på en annan sak, om man nu skulle följa din teori om att disten är märkbart hörbar, så skulle det gälla alla frekvenser, nu kunde jag urskilja ner till 35hz, men även under det borde det ha fortsatt och även blivit ännu lättare pga att disten brukar öka linjärt på slutna lådor så vid tex 20hz borde disten jämfört med min hörsel förmåga på den frekvensen vara värdigt hög och hörbar då man inte hör mycket annat än just dist?

Postad 14 March 2016 - 21:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ja där har du en poäng. Det är ju lite liknande det test jag föreslog innan med 10Hz för att inte spela hörbart ljud alls.

Har egentligen ingen bra gissning. Resonanser som inte triggas under viss frekvens? Rummets inverkan? Ljud är knepigt :)

Jag känner mig sugen på att läsa på lite mer i ämnet när jag får tid. Det finns säkert mycket bättre material att fördjupa sig i än de websidor och forumtrådar jag läst hittills.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.