Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SPDIF till optisk ingång?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2013 - 21:05

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Behöver hjälp!

Bytt till Telia digital TV via bredband och vill koppla så jag får ljudet via högtalarna i mitt hembiosystem.

Har kopplat så här nu. HDMI från digitalbox till TV, samt HDMI från hemmabiorecievern till TV.

Digitalboxen har endast en ljudutgång, SPDIF, recievern har inte någon sådan ingång bara en optisk ingång samt L R Y.

Min fråga är kan jag (vilket jag trodde jag kunde) koppla denna kabel från digitalboxen till recievern - http://www.clasohlso...bel/Pr322087000 (3.5 mm i ena änden och optisk i andra).

Har testat men får inte ljudet från TV kanaler ut i högalarna.

Har läst och försökt hitta information om detta men ej hittat svar hur jag ska göra så snälla ni som kan sådant här - hjälp!

Anneli

#2

Postad 21 januari 2013 - 23:26

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Optisk är SPDIF, men den finns å andra sidan som koax också (är det det boxen har?). Är det en vanlig analog 3,5 mm-kontakt du försöker koppla i (och inte en kombinerad analog + optisk som ex. Macar har) så funkar det inte med den kabeln, nej.

Om du vill koppla rätt ™ så kopplar du boxen med HDMI till receivern istället för TVn. Då får du ut ljudet och bilden går vidare till TVn.

Redigerat av BitterMelon, 21 januari 2013 - 23:27.


#3

Postad 21 januari 2013 - 23:42

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tack snäll för svar. Problemet är att receiver har bara ett hdmi uttag så då får jag ingen koppling till TV:n. Misstänkte att det var fel kabel trots att den passade så bra ;) Men finns det då ingen kabel med spdif i ena änden och vanlig optisk i andra? Då skulle det funka.. eller??

#4

Postad 21 januari 2013 - 23:47

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ja precis, glömde svara på din fråga, receiver har mao ett optisk uttag (spdif som det står) men det är gjort för ett stift (koax? ), vanliga ljudkablar passar i detta uttag .

#5

Postad 22 januari 2013 - 11:37

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Kabeln jag har är benämnd toslink i ena änden och mini-toslink (3,5 mm) i andra änden, jag trodde detta var optiska kontakter. Kan inte hitta någon annan optisk kabel med liknande kontakt. Någon som vet?

#6

Postad 22 januari 2013 - 13:08

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Det vanligaste ljudkontakterna är optisk eller coaxial. Det är lite svårt att avgöra men jag misstänker att du har en av varje?
Det finns omvandlare att köpa. Du behöver då en optisk kabel och en coaxialkabel med omvandlaren mellan.

http://www.netonnet....al/160106.3174/

http://www.netonnet....al/160108.3174/

Bifogad fil  coax.jpg   7,07K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  optisk.png   126,74K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Legion, 22 januari 2013 - 13:15.


#7

Postad 22 januari 2013 - 13:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tack snäll för svar. Problemet är att receiver har bara ett hdmi uttag så då får jag ingen koppling till TV:n. Misstänkte att det var fel kabel trots att den passade så bra ;) Men finns det då ingen kabel med spdif i ena änden och vanlig optisk i andra? Då skulle det funka.. eller??

Nej, eftersom en optisk kabel är en glasfiber och den med coaxial kontakt är vanligt kopparkabel. Oftast finns det båda typer av ingång på receivrar.

#8

Postad 22 januari 2013 - 15:34

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hmm, alltså måste jag köpa en adapter och koppla emellan.. så här ser det ut, har tagit bilder.

https://www.minhembi...Anne-li/335666/

Tyvärr hittar jag bara vanlig optisk ingång på min reciever jag hittar ingen annan förutom de vanliga R,L,Y.. se bilder..

Tack snälla ni som engarerar er i mitt problem för jag blir galen snart..

#9

Postad 22 januari 2013 - 15:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tack snäll för svar. Problemet är att receiver har bara ett hdmi uttag så då får jag ingen koppling till TV:n. Misstänkte att det var fel kabel trots att den passade så bra ;) Men finns det då ingen kabel med spdif i ena änden och vanlig optisk i andra? Då skulle det funka.. eller??

Är det verkligen en receiver du har då, inte nåt kompaktsystem med BD/DVD-spelare? En receiver med bara en HDMI-utgång och inga ingångar låter lite lustigt.

Angående SPDIF f.ö., SPDIF (eller S/PDIF egentligen) är signalen. Optisk (toslink) eller digital coax (med RCA-kontakt) är sladdarna. Båda skickar samma signal, men den ena med ljus och den andra elektriskt. Den optiska 3,5 mm-pluggen kallas mini-toslink. Det finns som sagt omvandlare.

Hmm, alltså måste jag köpa en adapter och koppla emellan.. så här ser det ut, har tagit bilder.

https://www.minhembi...Anne-li/335666/

Tyvärr hittar jag bara vanlig optisk ingång på min reciever jag hittar ingen annan förutom de vanliga R,L,Y.. se bilder..

Tack snälla ni som engarerar er i mitt problem för jag blir galen snart..

Ja, det ser ut som vi misstänkte. Bara coax på boxen och bara toslink på BD-spelaren. Ingen receiver alltså.

Du behöver en sånhär:
http://www.kjell.com...vandlare-p37215

Se till att den är åt rätt håll! Koax in, optisk ut.

#10

Postad 22 januari 2013 - 16:25

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tack snälla! :D

#11

Postad 22 januari 2013 - 16:31

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ok, en sista fråga... det jag behöver är alltså:

en omvandlare + en optisk toslink kabel + en sådan här kabel - http://www.kjell.com...if-video-p69612 eller är jag ute och cyklar nu igen?

#12

Postad 22 januari 2013 - 17:00

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Ok, en sista fråga... det jag behöver är alltså:

en omvandlare + en optisk toslink kabel + en sådan här kabel - http://www.kjell.com...if-video-p69612 eller är jag ute och cyklar nu igen?


Stämmer bra det! :)

#13

Postad 22 januari 2013 - 17:05

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Återigen ett superstort tack för snabb hjälp!! Tack för att ni delar med er av er kunskap :)

#14

Postad 22 januari 2013 - 17:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Varsågod!

#15

Postad 24 januari 2013 - 18:39

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ja, hmm, var fortfaande inte helt klar tydligen.. fått hem kablarna enligt ovan och kopplade in men får lik förbaskat inget ljud ut i högtalarna kopplade till blurayspelaren. Kollat alla ljudinställningar m.m på blurayspelare, men inget funkar. Har nu dragit en optisk kabel från tv:n till bluerayspelaren i stället för från digitalboxen och nu får jag ljudet den väg jag vill. Hade räckt med att köpa en optisk kabel m a o.

Men frågan är iaf varför fungerade det inte att koppla ljudet från digitalboxen med kablarna och omvandlare (jag har kollat så den är åt rätt håll in koax från digitalboxen och ut optisk till blurayspelaren)?

#16

Postad 24 januari 2013 - 18:47

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Jag köpte en exakt sådan Kjell-omvandlare för ett liknande koppling. Min fungerade inte heller utan lämnade tillbaka den. Köpte en motsvarande burk som var dyrare från Gefen, den funkade hur bra som helst! Slutsatsen i ditt fall kan vara att konstruktionen av Kjellburken är skräp. Se till att få pengarna tillbaka.

#17

Postad 24 januari 2013 - 18:55

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ok, Tack Gonk

Kan säga att jag varit hyffsat irriterad på att inte fått det här att fungera. Lugnat mig nu när jag tog via tv:n i stället. Men så fruktansvärt frustrerande när man inte får saker att funka och det låter ju verkligen oroväckande om man säljer elektronik som inte fungerar!!

#18

Postad 25 januari 2013 - 08:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ok, Tack Gonk

Kan säga att jag varit hyffsat irriterad på att inte fått det här att fungera. Lugnat mig nu när jag tog via tv:n i stället. Men så fruktansvärt frustrerande när man inte får saker att funka och det låter ju verkligen oroväckande om man säljer elektronik som inte fungerar!!

Nu får vi skämmas lite som inte tänkte på att de flesta TV har optiska ingångar. ;)

#19

Postad 25 januari 2013 - 13:06

Anne-li
  • Anne-li
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 2
Nej, ni behöver inte skämmas alls, ni ska vara stolta över att ni så generöst hjälper till med er kunskap det är guld värt när man själv tycker att man testat allt, läst och försökt hitta information i manualer och forum på nätet men ändå inte får det att fungera.

Man kan inte alltid tänka på allt och jag hoppas att denna tråd kanske kan hjälpa någon annan med samma problem.

Ett stort tack från mig!

#20

Postad 25 januari 2013 - 18:06

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja, hmm, var fortfaande inte helt klar tydligen.. fått hem kablarna enligt ovan och kopplade in men får lik förbaskat inget ljud ut i högtalarna kopplade till blurayspelaren. Kollat alla ljudinställningar m.m på blurayspelare, men inget funkar. Har nu dragit en optisk kabel från tv:n till bluerayspelaren i stället för från digitalboxen och nu får jag ljudet den väg jag vill. Hade räckt med att köpa en optisk kabel m a o.

Men frågan är iaf varför fungerade det inte att koppla ljudet från digitalboxen med kablarna och omvandlare (jag har kollat så den är åt rätt håll in koax från digitalboxen och ut optisk till blurayspelaren)?

Man måste normalt välja vilken utgång som ska användas för ljudet, den kör inte ut alla på alla utgångar som finns. :) Boxen är säkert inställd på HDMI snarare än SPDIF.


Nu får vi skämmas lite som inte tänkte på att de flesta TV har optiska ingångar. ;)

Ja, ibland tänker man inte längre än näsan räcker. :blush:

#21

Postad 25 januari 2013 - 18:18

Pellepelikan
  • Pellepelikan
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Dock brukar optisk ut från tv:n inte ge 5.1 om man tar in ljudet via hdmi. Borde fungerat med BitterMelon:s förslag, tillika Anne-li:s inköp. Jag skulle också tro att det är en inställning i boxen som ska ändras från hdmi till optisk för ljud ut, som Bittermelon föreslog. Värt att kolla upp innan det överges

#22

Postad 25 januari 2013 - 18:40

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Dock brukar optisk ut från tv:n inte ge 5.1 om man tar in ljudet via hdmi. Borde fungerat med BitterMelon:s förslag, tillika Anne-li:s inköp. Jag skulle också tro att det är en inställning i boxen som ska ändras från hdmi till optisk för ljud ut, som Bittermelon föreslog. Värt att kolla upp innan det överges


Så är det antagligen ja, 5.1 sändningar kommer omvandlas till stereo. Orginalförslaget med två kablar och omvandlare bör bli bäst ändå.

#23

Postad 25 januari 2013 - 18:49

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Tack snäll för svar. Problemet är att receiver har bara ett hdmi uttag så då får jag ingen koppling till TV:n. Misstänkte att det var fel kabel trots att den passade så bra ;) Men finns det då ingen kabel med spdif i ena änden och vanlig optisk i andra? Då skulle det funka.. eller??

Jag vet inte vilken receiver du har men de flesta receivers har HDMI-IN och HDMI out, vanligtvis kopplar man,
HDMI out från boxern till HDMI in i receivern och HDMI out från receivern till HDMI in i tv'n eller
HDMI out från boxern till HDMI in i tv och SPDIF out från boxern till spdif in i receivern.

#24

Postad 25 januari 2013 - 18:58

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Jag vet inte vilken receiver du har men de flesta receivers har HDMI-IN och HDMI out,


Om jag får svara, det handlar om en enklare bluray/reciever med bara hdmi ut.

#25

Postad 25 januari 2013 - 19:06

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Så är det antagligen ja, 5.1 sändningar kommer omvandlas till stereo. Orginalförslaget med två kablar och omvandlare bör bli bäst ändå.

Å andra sidan, hur vanligt är det med 5.1 på digitalkanalerna? (Jag har en box, men kollar aldrig på TV. :blush:)


Jag vet inte vilken receiver du har men de flesta receivers har HDMI-IN och HDMI out, vanligtvis kopplar man,
HDMI out från boxern till HDMI in i receivern och HDMI out från receivern till HDMI in i tv'n eller
HDMI out från boxern till HDMI in i tv och SPDIF out från boxern till spdif in i receivern.

Det är inte en receiver, det är ett kompaktsystem. Begreppsförvirring. :)

#26

Postad 25 januari 2013 - 19:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Å andra sidan, hur vanligt är det med 5.1 på digitalkanalerna? (Jag har en box, men kollar aldrig på TV. :blush:)


Nä, det är sant, det är inte så vanligt men jag hade inte velat vara utan.

#27

Postad 26 januari 2013 - 23:20

Pellepelikan
  • Pellepelikan
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Å andra sidan, hur vanligt är det med 5.1 på digitalkanalerna? (Jag har en box, men kollar aldrig på TV. :blush:)


SVT 1 HD kör med det på vissa sändningar (iallfall med tele2 som leverantör, i övrigt har tele2 inte hd tror jag), canal digital verkar ha i sitt hd-utbud, viasat har i sitt hd-utbud, comhem har i sitt hd-tv utbud, fler har jag inte orkat kolla:)

Med telia kan man få både viasat och canaldigital/Cmore

Redigerat av Pellepelikan, 26 januari 2013 - 23:23.


#28

Postad 27 januari 2013 - 09:19

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Via Boxer är det SVT och TV4 som sänder 5.1. Antagligen Cmore också men jag har inte det paketet så kan inte kolla.

#29

Postad 28 januari 2013 - 13:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Dock brukar optisk ut från tv:n inte ge 5.1 om man tar in ljudet via hdmi. Borde fungerat med BitterMelon:s förslag, tillika Anne-li:s inköp. Jag skulle också tro att det är en inställning i boxen som ska ändras från hdmi till optisk för ljud ut, som Bittermelon föreslog. Värt att kolla upp innan det överges

På LG är det inga problem att alltid få ut Dolby Digital på den optiska utgången, om insignalen är DD eller DD+. Det står inget i min manual att den skulle begränsa 5.1, den skickar ju bara insignalen vidare.

Redigerat av agpath, 28 januari 2013 - 13:52.


#30

Postad 28 januari 2013 - 22:06

Pellepelikan
  • Pellepelikan
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

På LG är det inga problem att alltid få ut Dolby Digital på den optiska utgången, om insignalen är DD eller DD+. Det står inget i min manual att den skulle begränsa 5.1, den skickar ju bara insignalen vidare.


Gäller detta även när du får in signalen via hdmi? På min samsung går det inte få ut 5.1 om man tar in via hdmi, däremot om man får in signal via antennkabeln kan den skicka ut 5.1 via optisk (eller om man spelar upp i den inbyggda mediespelaren som finns i tv:n)

#31

Postad 29 januari 2013 - 07:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Gäller detta även när du får in signalen via hdmi? På min samsung går det inte få ut 5.1 om man tar in via hdmi, däremot om man får in signal via antennkabeln kan den skicka ut 5.1 via optisk (eller om man spelar upp i den inbyggda mediespelaren som finns i tv:n)

Ja, jag kör Apple TV via HDMI till TVn och sedan optisk från TVn till receivern. Det blir Dolby Digital, men lite osäkert med 5.1. Netflix har ju tyvärr ingen logga på Apple TV som säger att det är 5.1 på titlarna. Endast en Dolby-symbol. Sedan kör jag förstås Pro Logiq II så det blir ju alltid 5.1 ändå.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.