Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Signalkablar hur stor skillnad?

91 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur dyra kablar har du? (111 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 29 mars 2009 - 08:03

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag undrar lite hur statusen på forumet är eftersom jag kommer att testa signalkablar under kommande vecka. Lite till att börja med i allafall och kommer då att ställa lakritssnöre mot dyrare etc. Vad är dina reflektioner runt signalkablage? Här talar vi endast analogt kopplat.

#2

Postad 29 mars 2009 - 08:15

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Tja.....skillnad är det i alla fall i min anläggning. Till mitt försvar ska jag säga att den bästa jag har hemma till dags dato är min egen hemmagjorda RG62 med Neutrik kontakter........ Den spelade ut äldre AQ, Monster m.m.
Men jag har ännu inte lyssnat på dyrare kablar...men är lite nyfiken på en AQ med DBS-tekniken som analog kabel. Köpte på mig en AQ Hawk Eye (Koaxial) och den skåpade ut supra trico här hemma med bred marginal....(iofs är det en rejäl prisskillnad också.....)

#3

Postad 29 mars 2009 - 08:24

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Kom och tänka på en sak som skulle vara skoj och välkommet i denna tråd. Lite bilder samt info om hur man kopplat och vad för enheter man kopplat mellan och tankar runt val. :)

#4

Postad 29 mars 2009 - 08:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Hellre mina Van Den Hul än lakrits snören, å andra sidan är lakrits snören goda :)

Förresten köper jag kablar som motsvarar drygt 10% av apparatens kostnad , så man slipper gå overkill :)

#5

Postad 29 mars 2009 - 09:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag tycker att dyra kablar ofta tillför det där lilla extra estetiskt så upp till 3 tusen kan jag tänka mig om kablarna kommer att synas. Ljudmässigt har jag inga problem att använda billigare välgjorda kablar.

#6

Postad 29 mars 2009 - 10:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag röstade " Jag köper signalkablar för max Tja priset är inte relevant kablar har är ovärdeliga"

Krävs det en kabel för 1000 kronor för att det skall fungera så köper jag en sån.
Räcker det med en för 50:- så blir det en sån istället.

Men det är hur som helst ovärdeligt med kablar, utan dom låter det inget!

#7

Postad 29 mars 2009 - 10:50

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Hej , kul tråd :)
Jag tycker att högtalarkablar ger mkt mer för pengarna ..
Med signalkablar har jag svårare att märka skillnader , nu pratar vi om väldigt små nyanser enligt mina erfarenheter ..

#8

Postad 29 mars 2009 - 11:20

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Jag har clicktronic från Kjell&Co där jag behöver ha RCA-signalkabel.

Edit: bra hype-tråd btw :)

Redigerat av Erik_a80, 29 mars 2009 - 11:21.


#9

Postad 29 mars 2009 - 12:19

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Jag köper alt bygger signalkablar för MAX 100:- i dagsläget.

Hade gärna sett valmöjligheten att rösta på mitt alternativ.

Redigerat av Isaac, 29 mars 2009 - 12:20.


#10

Postad 29 mars 2009 - 13:23

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Jag har clicktronic från Kjell&Co där jag behöver ha RCA-signalkabel.



Dom känns stabila? Funderar att köpa samma.

#11

Postad 29 mars 2009 - 13:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag har den uppfattningen att lakritsen bör bytas ut men man behöver inte röra sig speciellt långt. T.ex till LTS rekommendationer eller Supra o.dyl. Men de som håller fast vid lakritssnören och säger att "annat kablage inte ger någon skillnad" har jag svårt att förstå, mer än att vara lite motvals.:)

Ofta kan man få med ett par dugliga kablar i priset när man köper en produkt, i.a.f har jag förhandlat mig fram till det. Däremot skulle jag inte "uppgradera" kablaget förutom när det gäller lakritssnören. Men har jag köpt en vettig kabel så duger den.

#12

Postad 29 mars 2009 - 13:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag tycker signalkablar gör mer än högtalarkablar.
Jag har haft lite olika signalkablar först en enkel lakritskabel efter den en från Ixos för 400 kr.
Bytte till en Marcuscable hörde skillnad och nu kör jag med en Audioquest Panther som jag är grymt nöjd med. :)

Köpte den för 1200 begagnad,det finns många fina klipp att göra på den marknaden.
Kopplar mellan CD och Reciver.

Är sugen på ett par Nordost Red Dawn som jag haft hemma,det är en grym kabel mycket luft och detaljrik.
Får bli en sådan lite längre fram. :D

Redigerat av jonasprivate, 29 mars 2009 - 13:30.


#13

Postad 29 mars 2009 - 13:39

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Själv kör jag med clicktronic från Kjell&Co och en Ixos kabel mellan slutsteg och reciver kjell&co kabeln är bra och billig ..Och högtalar kabeln är den från kjell&co fast jag har 20 meter av Supra classic 4 liggandes har inte orkat gräva i kabelhärvan *S'

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 29 mars 2009 - 14:17.


#14

Postad 29 mars 2009 - 13:56

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Kör för tillfället med Rg62 kabeln och ser inget större skäl till att byta. Men om jag någonsin byter förstärkare så blir det balanserade kablar istället och då blir det troligvis supra eller något annat enklare märke för kanske en 1000lapp eller så, därav la jag min röst på max 1500kr.

// Sat

#15

Postad 29 mars 2009 - 13:58

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Är sugen på ett par Nordost Red Dawn som jag haft hemma,det är en grym kabel mycket luft och detaljrik.
Får bli en sådan lite längre fram.


Jag skulle vilja testa Nordost Baldur :D

Jag kör för närvarande Silverkablar "tommys Mosen mumma´s " har även Kimber silver streak och Silk xlr ..
Tycker efter att ha testat fram och tebax att Silver passar lite bättre , det kan iofs vara lite inbillning så små är skillnaderna till Kimbern ialf ..
Däremot Ht.kabkar men det är en annan femma eller tråd :)
Mvh

#16

Postad 29 mars 2009 - 14:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 025 inlägg
  • 0
Jag går efter mottot "så få kablar som möjligt" :)

Till slutsteget kör jag med Monstercable för 1000kr och till subben kör jag Supra sublink för 300kr. Sen till högtalarna är det EKK som gäller, både till front och center.

De enda kablar jag funderar på att byta ut är de till bakhögtalarna. Billigaste tänkbara sytråd. Tror den kostade 4kr per meter, dvs lika dyr som den Hifiklubbens anställda föredrar vid blindtester :D

edit: Andra kablar är noname toslink och Clicktronic HDMI. Musik spelar jag oftast från USB-minne direkt i förstärkaren.

Redigerat av Ageve, 29 mars 2009 - 14:06.


#17

Postad 29 mars 2009 - 14:21

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag har personligen lagt en del på kablar. Monster M1000i mellan för och slutsteg, XLR modellen av dom till frontarna. Transparent mellan CD och försteg och även Transparent högtalarkablar till frontarna. Audioquest Gibraltar som center högtalarkabel. Sen om jag tycker att ljudet blev så fantastiskt mycket bättre låter jag vara osagt. Jag ser kablar lite som lyxkonsumtion som t.ex klockor, en Casio och en Rolex visar tiden precis lika bra. Fast en Roloex är ju lite roligare och oftast snyggare.

#18

Postad 29 mars 2009 - 14:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag går efter mottot "så få kablar som möjligt" :)

Till slutsteget kör jag med Monstercable för 1000kr och till subben kör jag Supra sublink för 300kr. Sen till högtalarna är det EKK som gäller, både till front och center.

De enda kablar jag funderar på att byta ut är de till bakhögtalarna. Billigaste tänkbara sytråd. Tror den kostade 4kr per meter, dvs lika dyr som den Hifiklubbens anställda föredrar vid blindtester :D

edit: Andra kablar är noname toslink och Clicktronic HDMI. Musik spelar jag oftast från USB-minne direkt i förstärkaren.

Du menar så korta signalvägar och få kontaktytor som möjligt?

Det enda jag kan tänka mig gör skillnad om vi pratar själva kabeln (inte kontakter) är i högtalarsammanhang och med extremt god hörsel.

P.S. Dvs. Koppar.

Redigerat av Isaac, 29 mars 2009 - 14:53.


#19

Postad 29 mars 2009 - 14:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo en balanserad förstärkare är något jag verkligen vill ha,så ja kan köra balanserat mellan CDn och förstärkaren.

#20

Postad 29 mars 2009 - 15:18

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag blir lite irriterad över att det är i princip omöjligt att regelrätt testa XLR mot RCA på hobbynivå. Utnivån ställer till det för mycket.

#21

Postad 29 mars 2009 - 15:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo precis det ställer lite andra krav tyvärr. Vore väldigt kul o vara med på ett sådant test.

#22

Postad 29 mars 2009 - 15:41

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Jag kör på Chord cables bl a med hänsyn till deras utformning av kabelsortimentet baserat på synergi effekter mellan högtalar och signalkablar. Måste dock erkänna att det är betydligt lättare att uppleva nyanser mellan högtalarkablar än med signalkabel.

#23

Postad 29 mars 2009 - 20:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Svårt o bestämma mig får bli o låna hem ett par Purist Audio Design också. :)

#24

Postad 30 mars 2009 - 07:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag kör på RG59 rakt igenom, detta för att jag har ca 100m av denna kabel hemma och det är ju praktiskt då att bara tillverka dem kablar som man behöver :)
Dessutom så är RG59 så bra att jag alldrig hör något som låter bättre dirrekt, jag har hört något som jag skulle kunna beskriva som vettig skillnader mellan vissa lågnivåkablar. skillnaderna är dock så små så att så länge kabeln fungerar bra så är det ingen vits att köpa kablar för flera hundra eller tusentals kronor...

Jag hittade inget bra alternativ att rösta på... men jag tog "för max 300kr " då det va närmast.

Redigerat av DVD-ai, 30 mars 2009 - 16:17.


#25

Postad 30 mars 2009 - 15:07

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Kör med Purist audio design, köpte de dock inte utan jag fick med ett par när jag köpte hela anläggningen + TV hos samma ställe, samt att jag fick 1000 kr rabatt på högtalarkablar.

#26

Postad 30 mars 2009 - 16:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på Mr-Välljud's tester :)

#27

Postad 30 mars 2009 - 16:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Kör med Purist audio design, köpte de dock inte utan jag fick med ett par när jag köpte hela anläggningen + TV hos samma ställe, samt att jag fick 1000 kr rabatt på högtalarkablar.


Riktigt schyst vad heter signalkablarna du fick med ?

#28

Postad 30 mars 2009 - 16:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
rg 62. belden loneworks kabel fungerar fint tillsammans skulle vilja testa cardas men går ej att få tag i sverige.

#29

Postad 30 mars 2009 - 20:07

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
När jag hade slutsteg körde jag Xindac AC-01 mellan steget och recievern. Köpte dem från Ny Sound. En snygg och välbyggd kabel. Ljudmässigt ingen aning! Har aldrig jämfört olika signalkablar.

#30

Postad 30 mars 2009 - 23:46

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
När mitt HiFi intresse vaknade för kanske ett och ett halvt år sedan kände jag inte till något annar ställe än HiFi klubben så jag travade in och frågade efter två par bra signal kablar, killen bakom disken tog fram ett par som kostade 800:- men eftersom jag skulle ha två par så tyckte jag det blev lite väl mycket, då tog han istället fram ett par som kostade någonstans i mellan 5 och 6 hundra kronor (QED Qunex 3). Elva hundra fattigare gick jag nöjd hem och installerade dem och inte för att jag hörde någon direkt skillnad men jag kände att jag "visste" att jag gav min budget stereo en changs att göra sitt jobb utan att lakritssnören från kina begränsade den. Jag är fortfarande väldigt nöjd med dem men idag hade jag handlat från BlueJeansCable som jag gillar mycket(har högtalar och komponent kablar därifrån) men det är ju så det är, man lär sig med tiden och i just detta fall känner jag att fast jag köpte i blindo vare sig utan kunskap eller koll på produkten ifråga träffade jag helt rätt. Jag tror aldrig jag kommer äga en anläggning som kostar så mycket att mina QED signalkablar skulle kännas för futtiga men man ska aldrig säga aldrig. Skulle man fråga min sambo så är svaret dock givet :)

#31

Postad 31 mars 2009 - 03:38

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Här körs det numera Xindak kablar då jag personligen tycker de är trevliga att titta på, samt att de är så där heltrevligt prissatta här i SH. :)

Dessa som jag har nu, och är nöjd med, kostar ca. 250:- här borta (går nog på ca. 500:- i SWE) så jag röstade på 700:- (dock är nog 500 mer rätt, men eftersom det inte fanns, blev det 7;an iställt)
Själv har jag svårt att se mig lägga mer än så pass mycket på ett par kablar. Så länge de är hela och gör vad de ska, ser jag inte annledningen till att köpa dyrkablar. MEN; det är min personliga åsikt!

mvh
multi

#32

Postad 31 mars 2009 - 21:20

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Här körs det numera Xindak kablar då jag personligen tycker de är trevliga att titta på, samt att de är så där heltrevligt prissatta här i SH. :)

Dessa som jag har nu, och är nöjd med, kostar ca. 250:- här borta (går nog på ca. 500:- i SWE) så jag röstade på 700:- (dock är nog 500 mer rätt, men eftersom det inte fanns, blev det 7;an iställt)
Själv har jag svårt att se mig lägga mer än så pass mycket på ett par kablar. Så länge de är hela och gör vad de ska, ser jag inte annledningen till att köpa dyrkablar. MEN; det är min personliga åsikt!

mvh
multi


Bara nyfiken, vad är här i SH?? Bor du utomlands??

#33

Postad 31 mars 2009 - 21:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel bor multimedia i Shanghai. :)

#34

Postad 02 april 2009 - 19:03

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag undrar lite hur statusen på forumet är eftersom jag kommer att testa signalkablar under kommande vecka. Lite till att börja med i allafall och kommer då att ställa lakritssnöre mot dyrare etc. Vad är dina reflektioner runt signalkablage? Här talar vi endast analogt kopplat.


Hur går det med testerna? Det är man ju nyfiken på...

Earshot

#35

Postad 02 april 2009 - 19:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ja... hur går det med testet... :)

#36

Postad 02 april 2009 - 23:24

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag kör med
Bifogad fil  P1000554.JPG   90,11K   0 Antal nerladdningar
skulle vara kul att höra hur dessa är mot andra.

Vet i alla fall att ovanstående kabel är något bastung eller något mjuk i diskanten (vilket man nu väljer ;-)).

Redigerat av xray, 02 april 2009 - 23:29.


#37

Postad 03 april 2009 - 00:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har sneglat på just Truth-Link haha jag kollar på alla kablar som finns känns det som. :)

#38

Postad 05 april 2009 - 17:44

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Även jag kör i dagsläget en Harmonic tech- kabel (RCA), men har på ingående en Purist Audio Musaeus (XLR)
så nu skall det bli intressant att jämföra eventuella skillnader vid analog, kontra balanserad körning.

Mvh Earshot

#39

Postad 06 april 2009 - 10:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag testade i helgen Purist Audio Musaeus RCA i helgen mot Nordost Red Dawn.
Purist slog Nordost på fingrarna den är bättre på allt. :wub:

#40

Postad 06 april 2009 - 19:12

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag testade i helgen Purist Audio Musaeus RCA i helgen mot Nordost Red Dawn.
Purist slog Nordost på fingrarna den är bättre på allt. :)


Oj oj, detta låter onekligen spännande...!

#41

Postad 06 april 2009 - 19:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jepp så nu är det Musaeus som sitter mellan CD och reciver.

#42

Postad 06 april 2009 - 22:03

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Jepp så nu är det Musaeus som sitter mellan CD och reciver.

Nu saknas bara två feta Musaeus mellan receivern och högtalarna. :)

Redigerat av bensnake, 06 april 2009 - 22:04.


#43

Postad 07 april 2009 - 13:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
hahaha jo men är lite annat som ska köpas innan dess. :)

#44

Postad 08 april 2009 - 16:02

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Har sneglat på just Truth-Link haha jag kollar på alla kablar som finns känns det som. ;)

Truth Link är kanske inte att rekommendera ifall du är ute efter ett öppet och detaljerat ljud. Inte för att den ”mjukar” upp så mycket – men det kan ändå ha betydelse i vissa fall… Mitt tips är att istället kolla på Harmonic Tech kablarna med silver eftersom dessa lär vara bättre i diskantområdet…

En annan kabelrekommendation jag har är Audioquest Panther. Jag tror inte denna kabeln tillverkas längre med den funkade riktigt bra med akustisk musik i min anläggning. Återgivning kanske blev något tunn med denna inkopplad, i alla fall om man jämför med Truth Link, men transparensen blev mkt bättre med Panther (utan att ljudet kändes spetigt eller vass, dvs återgivningen var ganska lik den jag fick med Truth Link).

Redigerat av xray, 08 april 2009 - 16:04.


#45

Postad 08 april 2009 - 16:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men det blev Purist Audio Musaeus . ;)

#46

Postad 09 april 2009 - 20:37

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Fick mina Purist Audio Musaeus XLR idag, har lyssnat på ett 10-tal låtar som jag känner väl...
Jag säger bara He He He, Ho Ho Ho!!! Riktigt, riktigt bra på alla områden, rakt över (och särskilt basen).
Har ju även Musaeus högtalarkabel sedan några veckor.
Kan lugnt och tryggt konstatera att det har hänt en del med systemet... :wub:

Earshot

#47

Postad 09 april 2009 - 20:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja visst är det mumma, trevligt att du har deras högtalarkablar också. :wub:

Redigerat av jonasprivate, 09 april 2009 - 20:40.


#48

Postad 09 april 2009 - 22:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Fick mina Purist Audio Musaeus XLR idag, har lyssnat på ett 10-tal låtar som jag känner väl...
Jag säger bara He He He, Ho Ho Ho!!! Riktigt, riktigt bra på alla områden, rakt över (och särskilt basen).
Har ju även Musaeus högtalarkabel sedan några veckor.
Kan lugnt och tryggt konstatera att det har hänt en del med systemet... :D

Earshot

Vad var det jag sa? :wub:

#49

Postad 10 april 2009 - 20:34

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Vad var det jag sa? :)


Har ett svagt minne om nått i stil med:

- Prova, med risk för beroendeframkallning :wub:

#50

Postad 15 april 2009 - 21:21

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
mr-välljud skrev den 29:e mars att han kommande vecka skulle testa lite signalkablar, främst lakritssnören mot lite dyrare varianter...

Å hur länge skall han hålla oss på streckbänken med resultatet???



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.