Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 4

9134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 11 juli 2011 - 12:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Men varför ska man vara superkällkritisk när killen bara spekulerar?

Men du sa ju att han beräkna? :D Nej, vi lämnar det. :D

Det där är mer intressant, tack för de länkarna Juhan. :)

Ryktet om PowerVR i PS4 är ju dock rätt gammalt och jag tror att ryktet först och främst beror på att folk förväxla det som kom att bli Vita med PS4.

Men med det inte sagt att PowerVR är uteslutet för PS4. Var själv lite överraskad att Vita inte var nvidia Tegra-nånting baserad, det väcker ju spekulation om att Sony är på G bort från nVidia? Vore kul med en tredje spelare på planen igen. edit: Det senaste ryktet är väl dock att AMD(ATI) har lagt beslag på alla 3 next-gen gpu:er, inkl PS4 mao. Lite trist med monopol sådär...

Vitas CPU är inte Cell-baserad btw, däremot ARM-baserad, precis som ipad/iphone etc. Cell I PS4 är det mest logiska, det som talar emot det är att det inte tycks vara nån aktivitet från Sony sida i STI-lägret (gänget bakom Cell) men å andra sidan så vet vi ju inte vad de sysslar med bakom låsta dörrar. STI la ner utvecklingen av 32 SPU PowerCell processorn men samtidigt hävda de att de inte lagt ner Cell helt och hållet så utrymme finns.

På tal om Nvidia och ARM, Nvidia jobbar ju på en ARM-baserad "super multi-multi core CPU" (kallas Denver vill jag minnas) men jag gissar att det inte är nått för PS4...även om det vore rätt cool. :rolleyes:

Redigerat av pacman, 11 juli 2011 - 13:13.


#202

Postad 11 juli 2011 - 13:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 995 inlägg
  • 0

Det senaste ryktet är väl dock att AMD(ATI) har lagt beslag på alla 3 next-gen gpu:er, inkl PS4 mao. Lite trist med monopol sådär...

Yepp.

#203

Postad 11 juli 2011 - 14:54

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Länkarna är från år 2009... :)

Jag vet, såg det nu :D

Men du sa ju att han beräkna? :P Nej, vi lämnar det. :rolleyes:

Det där är mer intressant, tack för de länkarna Juhan. ;)

Ryktet om PowerVR i PS4 är ju dock rätt gammalt och jag tror att ryktet först och främst beror på att folk förväxla det som kom att bli Vita med PS4.

Men med det inte sagt att PowerVR är uteslutet för PS4. Var själv lite överraskad att Vita inte var nvidia Tegra-nånting baserad, det väcker ju spekulation om att Sony är på G bort från nVidia? Vore kul med en tredje spelare på planen igen. edit: Det senaste ryktet är väl dock att AMD(ATI) har lagt beslag på alla 3 next-gen gpu:er, inkl PS4 mao. Lite trist med monopol sådär...

Vitas CPU är inte Cell-baserad btw, däremot ARM-baserad, precis som ipad/iphone etc. Cell I PS4 är det mest logiska, det som talar emot det är att det inte tycks vara nån aktivitet från Sony sida i STI-lägret (gänget bakom Cell) men å andra sidan så vet vi ju inte vad de sysslar med bakom låsta dörrar. STI la ner utvecklingen av 32 SPU PowerCell processorn men samtidigt hävda de att de inte lagt ner Cell helt och hållet så utrymme finns.

På tal om Nvidia och ARM, Nvidia jobbar ju på en ARM-baserad "super multi-multi core CPU" (kallas Denver vill jag minnas) men jag gissar att det inte är nått för PS4...även om det vore rätt cool. :D

Inga problem :)

Jaha, jag trodde att det var en Cell baserad CPU i PSVita men där hade jag visst fel, hade för mig att jag hade läst det någonstans, men men minnet kan svika ibland också.

32 SPU Cell. Det lät inte tråkigt det, inte lite prestanda man får där men det måste nog vara ganska jobbigt att programmera till den.

Tråkigt att ATI sägs ha lagt beslag på alla konsolers GPU :) Men det underlättar väl litegrann för utvecklare.

Men någonting som skulle vara ganska komiskt är att om Nintendo, Sony och MS hade identiskt prestanda Power PC baserad CPU och GPU från ATI plus identiska minnen och så knäcktes konsolerna så att man kunde spela PS4 spel på en MS och MS spel på en PS4 och Wii U på en MS/Sony och tvärt om. Det skulle vara komisk, undra hur populärt det skulle bli då att chippa konsolen :D Men den risken är nog astronomisk obefintlig men kul skulle det ha varit.

#204

Postad 19 juli 2011 - 11:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
4PPE+32SPU Cell blev som sagt aldrig av men om det kommer en "Cell BE 2" så kommer nog den bli en delmängd av denna PowerXCell.
Bifogad fil  roadmap1kh0.png   123,92K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  roadmap2wx8.png   79,94K   5 Antal nerladdningar
Det intressanta är inte antalet kärnor utan de förbättringar som planerades.

Iövrigt så undrar man ju om det eDRAM som IBM kommer använda till WiiU kommer trillar in nånstans. Verkar riktigt schysst, det talas om hela 128 MB - vore om inte annat cool att ha på en GPU kanske?

edit: Sen är ju frågan "när"? Nästa år är första året som 32/28 nm teknik kommer finnas i bred och stor skala (dvs då det är aktuellt att införa det i konsoller). Ska någon överträffa det utan att bli ruinerad så är det kanske 2014 nånstans(då 22/20 nm mognat) som gäller. Dvs julen 2012 är verkligen en "sweet spot" för att lansera hårdvara.

En väl avvägd 32/28 nm CPU/GPU duo och säg 2-3 GB minne, vips så har man en bas för next-gen med utrymme för prissäkningar ca 2 år senare. MS prickade in 90 nm generationen perfekt, nått säger att de kommer ha lika bra tajming denna gång - är nog bara för Sony att hänga på...

Redigerat av pacman, 19 juli 2011 - 11:36.


#205

Postad 20 juli 2011 - 20:30

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Mycket intressant inlägg Pacman, tack för den!

Hela 128 mb edram?.. Är det inte det där blixtsnabba minnet som 360 har på 10mb med en bandbredd på 256gb/s, 128mb s*tan i gatan.

Såg ut att bli mycket krut i denna processor 32 SPUer.

Men varför snåla med minne egentligen, tycker att man kan brassa på med 8gb på en gång så har man så man klarar sig.

Undra hur mycket systemkraven för PC spel kommer att skjuta i höjden då nästa generation konsoler har rullat ut. Folk som idag sitter med sina häftiga datorer med i7 och ett kraftigt dx 11 kort kommer nog inte tycka att deras datorer är lika häftiga då deras i7or inte ens når upp till minimum kraven och en en gång för 511 gången måste köpa nytt moderkort, processor och ramminne.

Redigerat av Juhan, 20 juli 2011 - 20:32.


#206

Postad 21 juli 2011 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Mycket intressant inlägg Pacman, tack för den!

Vassego. ;)

Hela 128 mb edram?.. Är det inte det där blixtsnabba minnet som 360 har på 10mb med en bandbredd på 256gb/s, 128mb s*tan i gatan.

Ja, inte säkert att Wii kommer ha 128 MB, men IBM har tekniken för det iaf.

Tjaa, lite samma princip iaf. Tanken med detta är väl att man ersätter SRAM-minnet i CPU:erna (iaf delvis?) med detta snabba (både ifråga om bandbredd och latency) eDRAM minne.

Men tanken att använda 128 eDRAM som framebuffer minne åt GPU:er kittlar ju lite. :D Tror inte de kommer göra nått så exotiskt dock, Sony verkar sikta på så enkla, icke-speciella, lösningar denna gång.

Såg ut att bli mycket krut i denna processor 32 SPUer.

Mmm, en 12-16 SPU verre borde kunna göras hyffsat liten (läs: billig och energisnål) under 32nm process för att funka för Sony.
PowerX har ju extra double precision prestanda oxå men det behövs inte för spel så det lär de skala bort oxå.

Men varför snåla med minne egentligen, tycker att man kan brassa på med 8gb på en gång så har man så man klarar sig.

Många som tycker såhär då de jämför med PC men vad de missar är att konsollerna genom åren inte följt totalminnet på PC utan minnemängden på PC-grafikkorten(ungefär)! Och var ligger de idag, u do the rest of the math. :)

Dessutom missar folk att det finns olika sorts minne. Sure, en PC med 8 GB DDR3 är vardagsmat idag. Men är DDR3 lämpligt att använda för en konsoll? En bidragande faktor till PS3:ans kostnad är de dubbla minnebankerna, prestandamässigt kanon (möjliggör ju en lösning med låg latency för CPU:n, hög bandbredd åt GPU) men rent ekonomiskt lär MS variant med delat GDDR3-minne varit mycket bättre. Så frågan är om Sony bibehåller dubbla minnesbanker med XDR och GDDR3 (då snarare XDR2 och GDDR5).

För det är GDDR5 som gäller idag (om det inte innebär latency problem för CPU, vet inget om detta - i så fall är ju eDRAM till stor hjäp), för att få upp bandbredden. Inte många av dagens pc som kan skryta med 8 GB GDDR5 direkt. :)

Mao, att bara rakt av "titta på en pc" är inte nån bra idé för att förutspå next-gen, tror jag. Det har aldrig varit det tidigare iaf och jag skulle bli mkk överraskad om vi kom upp ens 4GB (tror mer på mindre än så som sagt).

#207

Postad 21 juli 2011 - 21:37

Unregistered38bbb728
  • Unregistered38bbb728
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
Jag tycker att ps3ans livs-cykle borde vara längre. Tiden har gott så hemskt snabbt. Den har fortfarande mycket att ge.
Jag ser dock fram emot att se vad den nya ps4an har att erbjuda ;)
(Helt galet att den första ps3an var på hela 90nm :D)

Redigerat av Unregistered38bbb728, 21 juli 2011 - 21:43.


#208

Postad 22 juli 2011 - 07:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
För min del så får de gärna släppa PS4 i januari 2012. Mitt intresse för denna generation kommer dö efter att jag spelat klart Unch 3. :)

Julen 2013 känns väl som det mest troliga när det gäller MS/Sony, om man väger in fler aspekter än hårdvara, men Julen2012/Våren2013 känns inte uteslutet iaf. Hoppas på det senare. ;)



Nog inte aktuellt för PS4 men Rambus 1TB/s minne verkar ju rätt cool... 32 överföringar per clockcykel!
http://www.rambus.co.../tbi/index.html

#209

Postad 22 juli 2011 - 16:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 995 inlägg
  • 0

För min del så får de gärna släppa PS4 i januari 2012. Mitt intresse för denna generation kommer dö efter att jag spelat klart Unch 3. :)

Julen 2013 känns väl som det mest troliga när det gäller MS/Sony, om man väger in fler aspekter än hårdvara, men Julen2012/Våren2013 känns inte uteslutet iaf. Hoppas på det senare. ;)



Nog inte aktuellt för PS4 men Rambus 1TB/s minne verkar ju rätt cool... 32 överföringar per clockcykel!
http://www.rambus.co.../tbi/index.html

Enligt Eurogamer (de brukar ha rätt) planerar MS 2013. De planerade för 2014 först men flyttade fram pga Wii U. Inte otroligt att PS4 kommer 2013 heller men 2014 känns kanske mer sannolikt. Men har de lärt sig av sina misstag så kör de 2013.

#210

Postad 22 juli 2011 - 19:09

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Vassego. :)


Ja, inte säkert att Wii kommer ha 128 MB, men IBM har tekniken för det iaf.

Tjaa, lite samma princip iaf. Tanken med detta är väl att man ersätter SRAM-minnet i CPU:erna (iaf delvis?) med detta snabba (både ifråga om bandbredd och latency) eDRAM minne.

Men tanken att använda 128 eDRAM som framebuffer minne åt GPU:er kittlar ju lite. ;) Tror inte de kommer göra nått så exotiskt dock, Sony verkar sikta på så enkla, icke-speciella, lösningar denna gång.


Mmm, en 12-16 SPU verre borde kunna göras hyffsat liten (läs: billig och energisnål) under 32nm process för att funka för Sony.
PowerX har ju extra double precision prestanda oxå men det behövs inte för spel så det lär de skala bort oxå.


Många som tycker såhär då de jämför med PC men vad de missar är att konsollerna genom åren inte följt totalminnet på PC utan minnemängden på PC-grafikkorten(ungefär)! Och var ligger de idag, u do the rest of the math. ;)

Dessutom missar folk att det finns olika sorts minne. Sure, en PC med 8 GB DDR3 är vardagsmat idag. Men är DDR3 lämpligt att använda för en konsoll? En bidragande faktor till PS3:ans kostnad är de dubbla minnebankerna, prestandamässigt kanon (möjliggör ju en lösning med låg latency för CPU:n, hög bandbredd åt GPU) men rent ekonomiskt lär MS variant med delat GDDR3-minne varit mycket bättre. Så frågan är om Sony bibehåller dubbla minnesbanker med XDR och GDDR3 (då snarare XDR2 och GDDR5).

För det är GDDR5 som gäller idag (om det inte innebär latency problem för CPU, vet inget om detta - i så fall är ju eDRAM till stor hjäp), för att få upp bandbredden. Inte många av dagens pc som kan skryta med 8 GB GDDR5 direkt. ;)

Mao, att bara rakt av "titta på en pc" är inte nån bra idé för att förutspå next-gen, tror jag. Det har aldrig varit det tidigare iaf och jag skulle bli mkk överraskad om vi kom upp ens 4GB (tror mer på mindre än så som sagt).


Ja, det skulle verkligen vara häftigt ifall de hade 128 mb eDRAM minne på Wii U.

Hur vet du att Sony verka sikta in sig på enkla lösningar denna gång? Det enda jag har hört är att PS4an ska vara enklare att programmera till då Sony har gjort PS3 svårprogrammerad med flit för att inte utvecklarna ska kunna utnyttja konsolens fulla potential i slutet av 10 års livslängden.

Ah så har jag aldrig tänkt förut att konsolerna alltid har följt minnet som sitter på grafikkorten till PC det gav en helt annan insikt ;) Nu förstår jag varför dem tidigare konsolerna hade så vansinnigt lite minne då grafikkorten till PC helt enkelt inte hade mer. Konsolerna behöver ju ingen vanligt ram minne då dem helt enkelt inte ha något OS eller program som vill ha en massa ram. Nej det är inte många som kan skryta med 8 gb GDDR5 på sin dator ;)

För min del så får de gärna släppa PS4 i januari 2012. Mitt intresse för denna generation kommer dö efter att jag spelat klart Unch 3. B)

Julen 2013 känns väl som det mest troliga när det gäller MS/Sony, om man väger in fler aspekter än hårdvara, men Julen2012/Våren2013 känns inte uteslutet iaf. Hoppas på det senare. :)



Nog inte aktuellt för PS4 men Rambus 1TB/s minne verkar ju rätt cool... 32 överföringar per clockcykel!
http://www.rambus.co.../tbi/index.html


Inte tråkigt med Rambus minnet med 1tb/s bandbredd inte lite prestanda på minnessidan men iof så tror jag det är ganska dyrt att införa.

Tycker att DDR minnerna står ju still till PC nästan. PS3an har ju 3,2 ghz minne till sina XDRAM minne medan idag på PC har dem bara uppnått 2300 mhz nånting.

#211

Postad 23 juli 2011 - 12:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Enligt Eurogamer (de brukar ha rätt) planerar MS 2013. De planerade för 2014 först men flyttade fram pga Wii U.

Ja har hört det och jag köper det inte för fem öre. Var det NÅN som INTE trodde att Nintendo skulle komma med ny hårdvara till 2012 eller tidigare?

Vore helt rätt av MS att släppa nått nytt så snart som möjligt, de har ju rätt bra go just nu. Jag gissar att de är smartare än att de gör som vissa andra och blir arroganta, tröga och lever för mkt i nuet...

Inte otroligt att PS4 kommer 2013 heller men 2014 känns kanske mer sannolikt. Men har de lärt sig av sina misstag så kör de 2013.

PS3 har varit ett problembarn på en rad olika sätt, tror faktiskt Sony vill bli av med den fortare än vad många tror.

Skulle de missa 2013 ska jag inte äta upp nåns kallingar (ja,klassikern från 2005 ;)) men det är fasen inte långt ifrån så jag ger nära 0 sannolikhet på den. :) Skulle vara om de va tvungna att vänta in nån standard (lite i stil med BD till PS3) men det tvivlar jag på.

Redigerat av pacman, 23 juli 2011 - 12:25.


#212

Postad 12 augusti 2011 - 12:32

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag läste en artikel för ett tag sedan där en av huvudarkitekterna bakom PS3 uttalade sig om nästa generations spelkonsoler. Han var då ganska övertygad om att hårdvaran skulle få en mycket sekundär betydelse.

Jag tror att PS3:s största problem stavas XMB. Jag tror inte den plattformen har någon framtid. Sony skulle ha gjort som Apple och Google. D.v.s. skapat en seriös app store med möjlighet att utveckla olika appar etc för XMB. Hade man även anpassat XMB för plattor och mobiler så hade man kunnat utmana Apple och Google på allvar.
Det kostar för mycket för spelutvecklarna att underhålla flera plattformar och jag tror att man kommer att koncentrera sig till där den stora massan finns, så även konsumenterna.
I grunden tror jag att Sonys största problem är att man tänker för mycket hårdvara snarare än mjukvara/helhetsarkitektur/ekosystem. Lite samma problem som Nokia har haft den senaste tiden.

Jag tror att framtidens spelplattform kommer att baseras på Ios, Android eller Windows i någon form. Kanske PS4 med Android i botten.

#213

Postad 14 augusti 2011 - 18:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vore rätt logiskt att PS4 bara blir en smärre uppdatering.

Jag tror inte tyvärr att de lär bli nån värsting.
Tror att de ser allt för mycket på hur bra WII sålt med sin föråldrade hårdvara .
Blir väl ännu mer satsning på rörelsetjafs.

Hoppas dock jag har fel..Men

#214

Postad 14 augusti 2011 - 19:43

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Jag läste en artikel för ett tag sedan där en av huvudarkitekterna bakom PS3 uttalade sig om nästa generations spelkonsoler. Han var då ganska övertygad om att hårdvaran skulle få en mycket sekundär betydelse.

Jag tror att PS3:s största problem stavas XMB. Jag tror inte den plattformen har någon framtid. Sony skulle ha gjort som Apple och Google. D.v.s. skapat en seriös app store med möjlighet att utveckla olika appar etc för XMB. Hade man även anpassat XMB för plattor och mobiler så hade man kunnat utmana Apple och Google på allvar.
Det kostar för mycket för spelutvecklarna att underhålla flera plattformar och jag tror att man kommer att koncentrera sig till där den stora massan finns, så även konsumenterna.
I grunden tror jag att Sonys största problem är att man tänker för mycket hårdvara snarare än mjukvara/helhetsarkitektur/ekosystem. Lite samma problem som Nokia har haft den senaste tiden.

Jag tror att framtidens spelplattform kommer att baseras på Ios, Android eller Windows i någon form. Kanske PS4 med Android i botten.


Jag ser din poäng här men det är lite begreppsförvirring. XMB är endast användargränstittet på PS3:an och har inte så mycket med spelutvecklingen att göra. Dessutom tror jag du överskattar skillnaderna mellan PS3:an och andra plattformar. T.ex. använder sig PS3:an av OpenGL ES för GPU programmering, exakt samma sak som Android och iOS använder.

Finns inte så mycket anledning att stoppa in Android på en spelkonsoll. Android är först och främst gjord för telefoner och surfplattor så det är inte lämpligt att försöka bända in det i en spelkonsoll. För att göra spel på Android använder man sig av Java och OpenGL ES, dvs inget unikt för Android på nåt sätt.

iOS kommer vi aldrig någonsin få se i något som inte har ett stort vitt äpple placerat på utsidan.

Redigerat av SirIdot, 14 augusti 2011 - 19:46.


#215

Postad 15 augusti 2011 - 08:25

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Jag ser din poäng här men det är lite begreppsförvirring. XMB är endast användargränstittet på PS3:an och har inte så mycket med spelutvecklingen att göra. Dessutom tror jag du överskattar skillnaderna mellan PS3:an och andra plattformar. T.ex. använder sig PS3:an av OpenGL ES för GPU programmering, exakt samma sak som Android och iOS använder.

Finns inte så mycket anledning att stoppa in Android på en spelkonsoll. Android är först och främst gjord för telefoner och surfplattor så det är inte lämpligt att försöka bända in det i en spelkonsoll. För att göra spel på Android använder man sig av Java och OpenGL ES, dvs inget unikt för Android på nåt sätt.

iOS kommer vi aldrig någonsin få se i något som inte har ett stort vitt äpple placerat på utsidan.

Jag tror att du lite missar min poäng och jag kanske var lite ospecifik. Jag tror inte att vi kommer att få se varken Windows eller Ios i någon kommande spelplattform från Sony.
Utan det jag syftade mer på var att hårdvaran kommer att bli relativt sekundär i kommande spelplattformar. Även om det är en viktig faktor i slutändan för att få till bra spel.

Min poäng med XMB (även om det det bara är ett GUI) är att Sony skulle ha utvecklat en plattform som går att sprida till andra enheter men även som skulle varit enklare för tredje part att utveckla mot. Vi ser att Microsoft går mot det hållet med Xbox där man börjar sprida detta till mobila enheter. I takt med att hårdvaran på mobila enheter blir bättre så kommer detta att öka. Vi ser även att Sony själva går mot detta med SE playstation mobilen som faktiskt baseras på Android.

Och det var även detta som Sonys egna arkitekt var inne på, d.v.s att nästa generations spelkonsoler inte kommer vara bundna till en specifik konsol.

Redigerat av Aristoteles, 15 augusti 2011 - 08:26.


#216

Postad 15 augusti 2011 - 09:40

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Att säga att nästa generations spelkonsoller inte kommer att vara bundna till en viss konsoll är väl lite av en självmotsägelse va...... :)

Att mjukvaran och hårdvaran möjligen kommer vara interoperabel är en annan sak.....

#217

Postad 15 augusti 2011 - 11:30

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Att säga att nästa generations spelkonsoller inte kommer att vara bundna till en viss konsoll är väl lite av en självmotsägelse va...... :)

Att mjukvaran och hårdvaran möjligen kommer vara interoperabel är en annan sak.....

Oops Menade spelplattform. Förövrigt stavas det väl konsol inte konsoll :lol:

Redigerat av Aristoteles, 15 augusti 2011 - 11:36.


#218

Postad 15 augusti 2011 - 12:38

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Helt korrekt....... :)

#219

Postad 15 augusti 2011 - 20:47

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Android är primärt gjort för mobila enheter men används även i TV-apparater. Det finns även ett native devkit för C/C++, jag tror ärligt talat inte det vorre överdrivet problematiskt att integrera android med en spelplattform men jag är å andra sidan ingen spelutvecklare eller plattformsingenjör. Det är dock lite roligt att spekulera. :)

#220

Postad 16 augusti 2011 - 07:44

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Android är primärt gjort för mobila enheter men används även i TV-apparater. Det finns även ett native devkit för C/C++, jag tror ärligt talat inte det vorre överdrivet problematiskt att integrera android med en spelplattform men jag är å andra sidan ingen spelutvecklare eller plattformsingenjör. Det är dock lite roligt att spekulera. :)


Det är inte direkt problematiskt, men tillför inte direkt något till en spelplattform heller. Native devkit är något problematiskt eftersom det inte finns några krav på vilken CPU-plattform Android körs på. Så man tar en risk att appen inte går att köra på alla devices om man går den vägen.

#221

Postad 16 augusti 2011 - 14:35

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Och det var även detta som Sonys egna arkitekt var inne på, d.v.s att nästa generations spelkonsoler inte kommer vara bundna till en specifik konsol.


Jaha, du menar som en PC? Där har vi ju... PC.. ;)

#222

Postad 17 augusti 2011 - 12:58

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Native devkit är något problematiskt eftersom det inte finns några krav på vilken CPU-plattform Android körs på. Så man tar en risk att appen inte går att köra på alla devices om man går den vägen.


Det där är ju lite intressant.
Om man rent teoretiskt tänker sig att man skulle emulera/virtualisera android ovanpå PS3:s underliggande OS. Så skulle man även kunna få tillgång till de appar (spel) etc som körs på android (Flash 10.3 m.m).

Men som sagt det är väl svårt att genomföra och frågan är om viljan finns hos Sony att utveckla PS3 konceptet till något mer än en spelplattform. Med tanke på att det tidigare kostade runt 60-70 tkr att få tillgång till PS3:s utvecklingskitt (SDK) (jämfört med XNA, gratis!?) så undrar man hur Sony tänker.


Jaha, du menar som en PC? Där har vi ju... PC.. :)

Jo, det blir nog någon form av PC (HTPC) när väl PS3 åker ut från hyllan...

#223

Postad 17 augusti 2011 - 15:14

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Det där är ju lite intressant.
Om man rent teoretiskt tänker sig att man skulle emulera/virtualisera android ovanpå PS3:s underliggande OS. Så skulle man även kunna få tillgång till de appar (spel) etc som körs på android (Flash 10.3 m.m).

Men som sagt det är väl svårt att genomföra och frågan är om viljan finns hos Sony att utveckla PS3 konceptet till något mer än en spelplattform. Med tanke på att det tidigare kostade runt 60-70 tkr att få tillgång till PS3:s utvecklingskitt (SDK) (jämfört med XNA, gratis!?) så undrar man hur Sony tänker.


Jag ser vad du är inne på och i teorin skulle det gå, men tyvärr finns det en massa praktiska problem.

Det är nog inte så svårt att genomföra rent tekniskt (Android är ju open source, så det är bara ta porta, vilket en hel del kinesiska pad-tillverkare gjort för att få den att funka på X86).

Men om viljan finns hos Google att ge PS3:an tillgång till Android Market, och hos Sony att tillåta något som konkurrerar med Playstation Store är nog rätt så tveksamt.

Sen är det frågan för hur det är med stödet för de höga upplösningarna hos PS3:an är. Fram till 2.0 t.ex. så gick det inte att ha högre upplösning än 320x480. Många appar är fortfarande i den upplösningen, så det kommer ju inte se snyggt ut att blåsa upp det till 1920x1080 på en stor skärm.

Ang XNA så kostar det $99/år. Sony har inget motsvarande där nej. Vad de dock har är ett investeringsprogram som man kan ansöka till där de hjälper till att finansiera utvecklingen för små utvecklare, som sen säljs på PSN. Det ledde bl.a. fram till Burn, Zombie, Burn! om jag inte minns fel.

#224

Postad 18 augusti 2011 - 10:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Sony har ju tagit fram ett väldigt billig dev-kit till Vita för utveckling av appar odyl.

Förhoppningsvis använder de samma koncept till PS4. Man skulle iaf kunna säga att om framtida PS4-ägare ångrar att de inte köpte en "Smart TV" så har Sony misslyckats... :)

Redigerat av pacman, 18 augusti 2011 - 10:57.


#225

Postad 18 augusti 2011 - 11:21

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Man skulle iaf kunna säga att om framtida PS4-ägare ångrar att de inte köpte en "Smart TV" så har Sony misslyckats... :)


Ingen risk här iallafall. :wub:

En TV kommer inte vara smartare än en Tv-spelskonsol, mediaspelare och/eller dator inom de närmsta 5-10 åren och förhoppningsvis inser tillverkare detta inom 2-3 år och satsar mer på att revolutionera bildentekniken istället.
Man kan alltid hoppas. :(

#226

Postad 18 augusti 2011 - 11:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ingen risk här iallafall. :)

En TV kommer inte vara smartare än en Tv-spelskonsol, mediaspelare och/eller dator inom de närmsta 5-10 åren och förhoppningsvis inser tillverkare detta inom 2-3 år och satsar mer på att revolutionera bildentekniken istället.
Man kan alltid hoppas. :wub:


Ingen risk? de flesta TV klarar av .mkv. LG har i sin Line up en väldigt bra mediaspelare via Plex gränssnittet som ger en väldigt snygg indexering av media med fodral. Play kanaler finns och många av de tjänsterna som återfinns i PS3 finns på TV idag (netflix och dylikt). PS3 saknar väl helt svenska tjänster och inga Play kanaler.

Kort sagt, jag skulle vilja påstå att där finns TV som är mer användbara som mediaspelare än vad PS3 är idag, undantaget då att den stödjer optiska format.

Redigerat av PalmiNio, 18 augusti 2011 - 11:37.


#227

Postad 18 augusti 2011 - 14:03

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

.... undantaget då att den stödjer optiska format.


Ja, alltså inte. Finns ju dessutom knappast någon HDMI ut på en tv, eller hur?
För att förtydliga min poäng, det lär dröja innan man/jag ENBART har tv:n som mediaspelare.
Jag använder inte PS3:an som mediaspelare heller för att den inte håller måttet, förutom vid uppspelning av BD då.

Låt en TV göra det den är bäst på ännu bättre istället för massa fjantfunktioner ( enligt mig ), d v s visa rörliga bilder.
Externa mediaspelare är bäst på att spela upp diverse media.

Sorry för OT.

#228

Postad 18 augusti 2011 - 14:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ja, alltså inte. Finns ju dessutom knappast någon HDMI ut på en tv, eller hur?
För att förtydliga min poäng, det lär dröja innan man/jag ENBART har tv:n som mediaspelare.
Jag använder inte PS3:an som mediaspelare heller för att den inte håller måttet, förutom vid uppspelning av BD då.

Låt en TV göra det den är bäst på ännu bättre istället för massa fjantfunktioner ( enligt mig ), d v s visa rörliga bilder.
Externa mediaspelare är bäst på att spela upp diverse media.

Sorry för OT.


HDMI ut? varför ska bild ut från bildvisaren? Dessutom så är väl det som vi har audio return till? Mellan förstärkare och TV, så en HDMI ut behövs väl inte?

Håller med dig med externa spelare men tyvärr är PS3 långt ifrån bra som extern spelare. Tar man bort den optiska funktionen så är trots allt PS3an väldigt kass som extern mediaspelare om vi jämför med andra externa mediaspelare.

Med tanke på hur restriktiva Sony och Microsoft har varit på olika formatstöd så är jag pessimist. Showtime på moddade PS3or visar att där finns stöd och kraft, vad som saknas är ambitionen.

#229

Postad 23 augusti 2011 - 23:12

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0

Håller med dig med externa spelare men tyvärr är PS3 långt ifrån bra som extern spelare. Tar man bort den optiska funktionen så är trots allt PS3an väldigt kass som extern mediaspelare om vi jämför med andra externa mediaspelare.


Fast PS3 media server är ju riktigt bra (när den fungerar :) )

#230

Postad 25 augusti 2011 - 14:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Går det att spela upp ISO-filer på PS3 via PS3 MediaServer?

#231

Postad 09 september 2011 - 17:07

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0
Det ska gå, men det går inte. Inte för mig i alla fall...

#232

Postad 28 september 2011 - 18:45

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Nackdelen med Wikipedia...

http://en.wikipedia....r/PlayStation_4

Vad ska man säga. Det kommer inte att sitta något Nvidia GPU i den utan ATI.. och 8ghz CPU.

Ungefär som här på prisjakt där jag fick felanmäla en massa felaktigheter som inte stämde med Wii U. Specifikationerna från den har jag tagit från ett dev kit.

Redigerat av Juhan, 29 september 2011 - 17:03.


#233

Postad 28 september 2011 - 19:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
8Ghz kan inte vara rätt.

8Ghz genererar massor av värme. Finns anledning till att man övergett klockfrekvensracet på processorer? Ska du upp i över 4-5Ghz så behövs det enorma kylflänsar och massor av fläktar eller vattenkylning. Det är därför man går åt fler kärnor istället för högre klockfrekvens.
Ska man upp i 8Ghz så behöver man använda andra material än idag gissar jag på

Redigerat av Unregistereddc471864, 29 september 2011 - 08:01.


#234

Postad 29 september 2011 - 17:06

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Jo, det var ju ett tag sedan GHz och MHz hysterin avtog. Det stämmer ju inte någonstans där, det måste vara en riktig tomte som har skrivit det där.

Jag är skeptisk till om man någonsin kommer att komma upp till 8GHz med kisel.

Med grafen kommer man lätt upp till 8Ghz och IBM har till och med kommit upp till 100GHz med grafen.

Dock är grafen dyrare en guld så de måste få ner tillverkningskostnaderna, det är det som är det stora problemet.

#235

Postad 29 september 2011 - 18:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Hehe exakt. Om man vill att andra än oljeoligarker ska ha råd med en ps4 så ;)

#236

Postad 30 september 2011 - 07:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Det kommer inte att sitta något Nvidia GPU i den utan ATI..

Jasså? Det fanns ett rykte som sa så men det går många rykten varav de flesta brukar vara osanna...

Eller har du snappat upp nått extra trovärdigt rykte? Posta i så fall det istället för den där dyngan. ;) :)

#237

Postad 30 september 2011 - 13:16

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Hehe exakt. Om man vill att andra än oljeoligarker ska ha råd med en ps4 så ;)



Det är väl å andra sidan nästa steg efter prissättningen senast. ;)

Spekulationerna om hårdvaruprestanda är ointressanta denna generationen, det finns mycket intressantare saker att titta på. Med alla tablets och annat som säljs, mobila spelmaskiner med prestanda som nästan utmanar de stationära. Samt spelutvecklare som inte har råd att tillgodose bättre hårdvara. Ovanpå detta har vi också billiga streamingtjänster son OnLive.

De kommande 5 åren kommer spelindustrin ändras mer än de senaste 15 skulle jag tro. Frågan är om det blir till det bättre?

Kommer vi se tabletintegration i PS3-spel liknande Wii U's koncept? Kommer även Sony och MS ha streamingtjänster till sina konsoller bredvid övrig försäljning (som troligen kommer domineras av en online-försäljning)?

Vem fan vet vad som ligger i pipelinen med allt detta på gång. :)

#238

Postad 01 oktober 2011 - 21:46

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Jasså? Det fanns ett rykte som sa så men det går många rykten varav de flesta brukar vara osanna...

Eller har du snappat upp nått extra trovärdigt rykte? Posta i så fall det istället för den där dyngan. ;) :)

Du har missuppfatta poängen med att jag postade det där och det var just för att det var dynga och att det verkar vara en riktig tomte som skrev om det på Wiki.

Här är källan på att alla tre har valt AMD som GPU: http://www.gamereact...sta+generation/, huvudkällan: http://www.hardocp.c...nsole_hardware/

AMD verkar kunna skratta hela vägen till banken, rapporterar Hard Ocp. Alla tre konsoltillverkare tycks ha valt GPU (grafikprocessor) från AMD till sina nästkommande burkar, inklusive Wii U.

Hard Ocp skriver även att IBM verkar bli den huvudsakliga leverantören av processorer. Till Wii U blir det en ny 45 nm-processor, troligen quadcore. Även Microsoft sägs ska använda en IBM-processor, men de lär ska ha senarelagt sin nästa konsol med 1-2 som en följd av Kinects framgångar.

Till sist är det Sony som sägs ska använda en 32 nm-processor från IBM. Hard Ocp noterar dock att saker och ting kan förändras snabbt i den här branschen. Mindre än ett år innan Playstation 3 släpptes bytte Sony exempelvis till Nvidia från just AMD. Men som det ser ut just nu verkar alltså AMD och IBM storslamma.


Man börjar bli ganska less på det där på forum att minsta lilla uttalande man gör måste man ge källa på fast än det har varit nyheter om det på flera spelsidor.

#239

Postad 02 oktober 2011 - 08:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Du har missuppfatta poängen med att jag postade det där och det var just för att det var dynga och att det verkar vara en riktig tomte som skrev om det på Wiki.

Nej jag missuppfatta inte poängen med din post, däremot missa du en radda smileys...

Här är källan på att alla tre har valt AMD som GPU:

Jaha, den där ja. Det va ju den jag syfta på när jag sa "det fanns ett rykte som sa så".

Ja den diskutera vi tidigare i tråden, trodde du hade en ny källa oxå. Cell i xbox grejjen känns rätt konstig, t.ex.

I vilket fall som helst så är det ett enskilt rykte i mängden och det känns lite vanskligt att uttrycka sig i helt säkra ordalag baserat på bara det.

edit: Ahh tog bort lite, tråden tjänar inget på att vi tjaffsar...

Redigerat av pacman, 02 oktober 2011 - 10:46.


#240

Postad 16 december 2011 - 10:53

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Satt och pratade om "4an" igår över VOIP underpågående start ut av ett BF3game. Fler nya rykten som ploppat fram? sedan senaste som var ett par månader sen.

#241

Postad 16 december 2011 - 11:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Verkar rätt dött på ryktesfronten.

Ja förutom att stolpskottet på wikipedia har klockat upp CPU:n till 9.66 GHz då. :D

#242

Postad 16 december 2011 - 12:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
hahaha

#243

Postad 16 december 2011 - 17:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 995 inlägg
  • 0

Ja förutom att stolpskottet på wikipedia har klockat upp CPU:n till 9.66 GHz då. :D

Fuck yeah!

#244

Postad 19 december 2011 - 08:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Känns som om pc hårdvara håller på att bli lika orealistisk...redan långt innan next-gen släppts!

Nya AMD Radeon HD7970 ska enl uppgift trilla in på cirkus 4.3 miljarder 28 nm transistorer! Och Nvidia lär inte nöja sig med mindre, tvärtom. Den transistorbudgeten kan vi iaf fetglömma...

Man undra ju just vilken transistorbudget som är aktuell för resp konsoll (totalt CPU+GPU), ska man gissa på max 1.5M för WiiU och max 3M för PS4/Nextbox?

Redigerat av pacman, 19 december 2011 - 08:06.


#245

Postad 19 december 2011 - 08:34

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Hoppas den blir bakåt kompatibel med PS3 Spel & att dom fortsätter köra med DS3 kontrollerna.

#246

Postad 19 december 2011 - 09:59

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Verkar rätt dött på ryktesfronten.

Ja förutom att stolpskottet på wikipedia har klockat upp CPU:n till 9.66 GHz då. :D

haha :D

hahaha

:D

Fuck yeah!

vid uppstart -Please start your LN2 cooling now! or your PS4 may catch fire and burn down your house-

Känns som om pc hårdvara håller på att bli lika orealistisk...redan långt innan next-gen släppts!

Nya AMD Radeon HD7970 ska enl uppgift trilla in på cirkus 4.3 miljarder 28 nm transistorer! Och Nvidia lär inte nöja sig med mindre, tvärtom. Den transistorbudgeten kan vi iaf fetglömma...

Man undra ju just vilken transistorbudget som är aktuell för resp konsoll (totalt CPU+GPU), ska man gissa på max 1.5M för WiiU och max 3M för PS4/Nextbox?

Jo börjar bli en del :D

Hoppas den blir bakåt kompatibel med PS3 Spel & att dom fortsätter köra med DS3 kontrollerna.

Kommer bli Bluray så det känns som som man kan spela PS3spel iaf. Man får väl hoppas på det iaf.

Redigerat av Unregistered70c626f4, 19 december 2011 - 10:00.


#247

Postad 26 december 2011 - 22:29

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Känns som om pc hårdvara håller på att bli lika orealistisk...redan långt innan next-gen släppts!

Nya AMD Radeon HD7970 ska enl uppgift trilla in på cirkus 4.3 miljarder 28 nm transistorer! Och Nvidia lär inte nöja sig med mindre, tvärtom. Den transistorbudgeten kan vi iaf fetglömma...

Man undra ju just vilken transistorbudget som är aktuell för resp konsoll (totalt CPU+GPU), ska man gissa på max 1.5M för WiiU och max 3M för PS4/Nextbox?



Skullde detta vara otänktbart pågrund av ekonomiska anledningar eller värme utveckling? Om ps4 bygger på en 22nm teknologi är väl inte 3miljarder omöjligt? Vill på inget sätt mucka gräl, genuint intresserad av din tanke bakom....

#248

Postad 30 december 2011 - 09:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Både värme och ekonomi skulle jag säga. De går ju hand i hand. Men då förutsätter jag att next-gen bygger på 32/28 nm process.

22/20 nm process ställer ju det hela i lite annan dager dock ja. Men med tanke på hur trögt det gått (trögare än jag tidigare trodde) med att få ut 32 "massmarket" (intel borträknat, de spelar ju i en helt egen liga) så skulle jag bli mkt överraskad om 22 nm var tillräckligt moget (ska man tillverka en massa miljoner konsoller till pressat pris är det ju i regel så att man tar till en process som ger bra yield) för att användas till en konsoll för release före år 2013 års utgång.

Kommer PS4/Nextbox senare än så finns det förstås andra möjligheter ja. Eller att hoppet 45>>22 nm går överraskande fort, lite som 90>>45 gjorde där mellansteget 65 klevs förbi överraskande fort.

Men ja, 22 nm och en total transistorbudget upp mot säg 5 miljarder (release senast 2013) är ju det man vill ska hända men jag är mkt skeptiskt till det - även om ingen blir gladare än jag om jag har fetfel. :)

Redigerat av pacman, 30 december 2011 - 09:20.


#249

Postad 31 december 2011 - 00:12

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Både värme och ekonomi skulle jag säga. De går ju hand i hand. Men då förutsätter jag att next-gen bygger på 32/28 nm process.

22/20 nm process ställer ju det hela i lite annan dager dock ja. Men med tanke på hur trögt det gått (trögare än jag tidigare trodde) med att få ut 32 "massmarket" (intel borträknat, de spelar ju i en helt egen liga) så skulle jag bli mkt överraskad om 22 nm var tillräckligt moget (ska man tillverka en massa miljoner konsoller till pressat pris är det ju i regel så att man tar till en process som ger bra yield) för att användas till en konsoll för release före år 2013 års utgång.

Kommer PS4/Nextbox senare än så finns det förstås andra möjligheter ja. Eller att hoppet 45>>22 nm går överraskande fort, lite som 90>>45 gjorde där mellansteget 65 klevs förbi överraskande fort.

Men ja, 22 nm och en total transistorbudget upp mot säg 5 miljarder (release senast 2013) är ju det man vill ska hända men jag är mkt skeptiskt till det - även om ingen blir gladare än jag om jag har fetfel. :)



Tror du inte att Sony och microsoft denna generation ger just uppdraget för tillverkning till TSCM, precis som alla andra?

AMD har ju precis lanserat nästa generation grafik baserat på TSCM 28nm teknik. De har ju ännu inte gått ut med kort men tycker att 28nm tekniken iallfall borde vara redo för massmarket. De jobbar väl frenetiskt på 22nm också.

Har inte varje konsolgeneration alltid "aline:ats" med en krympt tillverkningsteknik? Om nu siktet är inställt på typ 2014 lansering kan man ju allt hoppas på ditt förslag; 5miljarder 20/22nm.

Bara de gör konsol-chassit stort som en high end dvd, två tysta temp styrda 120 mm fläktar och saken är biff.....

#250

Postad 02 januari 2012 - 12:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Vad jag vet så lanseras konsolerna med iaf hyfsat mogen process. Då är man dessutom i bra position för en krympning 1-2 år efter release. T.ex PS3/360 som föddes i 90 nm som var vanligt år 2004.

Just därför 22/20 känns lite avlägset. Men å andra sidan är jag ju optimist som tror att ingen av de två kommer vänta till 2014. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.