Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dagens plus och minus, ingen politik eller religion

3479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3351

Postad 07 november 2023 - 15:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
+ Grabben bygger sin första Spitfire. Jag fick börja, och inom 10min tog han över. Det lär bli fler modeller framöver.

- Dessa vinballar som måste hata och ljuga för att motarbeta sin inre faktiska första kärlek som dumpade dem. Livet är inget för amatörer, fatta det och lär om ny kärlek istället.

Bifogad fil(er)



#3352

Postad 07 november 2023 - 15:48

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

+ Grabben bygger sin första Spitfire. Jag fick börja, och inom 10min tog han över. Det lär bli fler modeller framöver.

- Dessa vinballar som måste hata och ljuga för att motarbeta sin inre faktiska första kärlek som dumpade dem. Livet är inget för amatörer, fatta det och lär om ny kärlek istället.


Grymt kul med modeller…. Byggde mkt som ung. Nu har jag tyvärr fastnat i Lego träsket…… som ju är dyrare än guld 🤣

+Lego
-Lego priser

#3353

Postad 08 november 2023 - 17:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
----- ESET raderade programfilen för Forza Horizon 5 så nu måste jag ladda ned spelet igen, 160+ GB.

Undvik ESETs antivirusprodukter, de är fullständig skit.

----- När man postar på ESET:s forum måste det godkännas av moderator och de sitter naturligtvis och biter på naglarna istället för att läsa inkommande poster. Deras kundsupport är usel.

Redigerat av Zacabeb, 09 november 2023 - 11:03.


#3354

Postad 09 november 2023 - 11:03

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
+++ SAG-AFTRA har äntligen fått AMPTP att lyssna på reson. Skådespelarstrejken i USA är över.

#3355

Postad 10 november 2023 - 19:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Stora feta plus för dagens skivsläpp, Chris Stapleton's Higher. Har från USA beställt två varianter dubbel-LP och CD. Förutom 10 olika t-shirts. Från Chris Stapleton's egna sajt. Plattan osar inte lika mycket oslipad diamant. Men har ett antal par fina spår att vaggas in i.

- Tid tills grejerna kommer hem.

#3356

Postad 11 november 2023 - 20:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+++ Ärligt talat. Sällan har jag på distans följt ett gäng hjältar som på ett heroiskt sätt lyckats med det omöjliga. Guld......

Grattis alla Söderbönor till finaste erkännande man kan få. Grattis, många matcher är faktiskt bättre än herrarna lyckas förmå.

- Från och med nästa år, måste Bajen slå nedåt. Högst ovanligt och inte önskvärt. Punkt.

#3357

Postad 29 november 2023 - 17:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

- Båda mina DualShock2 till PlayStation2 är trasiga. :(

 

- En testad och fungerande begagnad DualShock2 kostar apa, nytillverkade tredjepartsvarianter är komiskt fula och skräpiga.

 

- Ersättningsfilm finns men kan ofta vara feltryckt så att kolbanemostånden inte har kontakt med kopparspåren.

 

+ Har ett par vanliga DualShock som fungerar, men de är ju inte tryckkänsliga.

 

+ Att den vanliga DualShock inte är tryckkänslig gör att den håller bättre än DualShock2, eftersom problemet med den senare är att kolbanemotstånden som möjliggör tryckkänsligheten bryts ned med tiden. I mina tror jag dock att det är lödningar som har fallerat eller att MUX:en före ADC:n i processorn har pajat eftersom de båda dog tvärt. Spakarna och mittknapparna fungerar så de är inte heldöda.

 

Och jag som gått och suktat efter OSSC Pro för att få bättre bild med just PS2-spel.



#3358

Postad 30 november 2023 - 11:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
+ En krigsförbrytare färre på planeten. Synd bara att det tog så lång tid.

- Elpriserna efter Ringhals månatliga SCRAM.

+ Min nya bäddsoffa kom igår och jag har spenderat dagen på att demontera den gamla trasiga och montera den nya.

- Madrassen var skadad så Ikea skulle skicka en ny idag. Den skulle komma mellan kl 13-17. Nu har transportfirman ringt och sagt i drygaste och otrevligaste tonen att de kommer mellan 18-21. Ingen ursäkt utan bara "vill du ha den eller inte?" när man frågar varför de är så försenade. Vaffan. 😒

+ Eftersom min gamla trasiga bäddsoffa gav mig djävulskt ryggont och kommer hamna i h-et så sänker jag den härmed till Henry Kissinger. 😈

Redigerat av Zacabeb, 01 december 2023 - 17:23.


#3359

Postad 05 december 2023 - 13:35

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

- Socialstyrelsen (känd genom logotypen med två korslagda hakformade S och maskoten "Gubbe med lustig mustasch") har bestämt att bara 10% av Sveriges befolkning får ha ångest och att detta ska åstadkommas genom att ångestdämpande preparat inte får skrivas ut. Om de som har ångest inte får ångestdämpande kan de ju inte ha ångest som dämpas. De har också bestämt att tandläkare inte får slipa till tuggytan på en tand för att läka inflammation orsakad av tandgnissling eftersom det kan orsaka att andra åtgärder för att minska inflammation inte vidtas, exempelvis att dra ut tanden.

 

+  Tänker på läkaren, författaren och satirtecknaren Rickard Fuchs och hans bok Härliga dårar, en samling noveller om olika sorters dårar. En av dem är Förbudsdåren, en politiker som kommer på att man kan lösa en massa problem genom att förbjuda saker. En sak förbudsdåren driver igenom är ett förbud mot rödljus. Om det inte finns några rödljus så kommer ingen kunna köra mot rött och därmed kommer olyckor orsakade av detta att upphöra. Förbudsdåren förbjuder också ättiksgurka efter att ha stuckit sig på en gaffel när han plockat upp ättiksgurka ur en burk, för att förhindra att någon annan drabbas av samma sak.

 

- På tal om ångest och ångestdämpande: Efter att ha sovit dåligt då temperaturen i lägenheten är 16 grader drabbades jag av ett ångestanfall just efter att ha läst om Socialstyrelsens utspel och efter att ha gjort misstaget att öppna X och direkt mötas av en video visande en palestinsk bebis med krossad skalle. Behövde ta just ångestdämpande som resultat. När dessa förbjudits av Farbror Mustasch får jag väl börja odla intressanta växter istället, för ångesten över världens djävlighet försvinner inte av en liten klapp på axeln. Och något arbete idag blev det inte tal om.


Redigerat av Zacabeb, 05 december 2023 - 13:37.


#3360

Postad 05 december 2023 - 20:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

+ Eftersom min gamla trasiga bäddsoffa gav mig djävulskt ryggont …

Varför sover du i en bäddsoffa om du har ryggont? 



#3361

Postad 05 december 2023 - 21:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Varför sover du i en bäddsoffa om du har ryggont? 

 

Jag använder bäddsoffa av utrymmesskäl och har gjort det i över 30 år. Med en bra madrass är det inte så dåligt. :)

 

Ingen av de bäddsofforna jag har använt har gett mig ryggont utom när de har gått sönder. De senaste 20 åren har jag använt Ikea PS och gått igenom flera stommar till den, men den modellen hade ett tillverkningsfel som aldrig åtgärdades. På varsin sektion av stommen var det svetsat gångjärn, men de var ihopskruvade stenhårt på ena sidan och otillräckligt på andra sidan.

 

Det innebar att det hårt åtskruvade gångjärnet vek sig med tiden och att muttern lossnade på det andra så att den skruven arbetade sig ut. Till slut vek sig det ena gångjärnet så pass att mittensektionen sjönk ned med några cm och fjädrarna som drar ihop sektionerna när man bäddar upp drog in den under den översta sektionen. Det var när det hände som jag fick ryggont eftersom jag då låg på en liten hylla (trots 10 cm madrass och tjock bäddmadrass ovanpå det).

 

Tanken var att jag skulle åtgärdat problemet från början när den första stommen gick sönder genom att byta skruvarna mot längre så att båda gångjärnen satt ihop korrekt utan friktion och spänning, men de kraftiga fjädrarna mellan sektionerna gjorde det för svårt.

 

Jag sover mycket bättre i den nya bäddsoffan och ryggvärken försvann direkt. Den nya kommer också att gå sönder förstås – den är rätt billig – men när budget och utrymme får bestämma blir det inte så mycket att välja på. Gångjärnen här är av glasfiberarmerad plast, men de går i alla fall att ta loss och byta om de spricker. :P

 

Tillägg: Nä! Det går inte att byta enstaka delar på stommen, bara hela sektioner. Låt mig citera Stakka Bo: "Use it in, wear it out, then throw it all away".


Redigerat av Zacabeb, 11 december 2023 - 18:25.


#3362

Postad 15 december 2023 - 16:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
+ Threads är nu tillgängligt i Europa.

Redigerat av frollic, 15 december 2023 - 22:59.


#3363

Postad 21 december 2023 - 19:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

+ Sätter upp en seriösare Studio Desk för framtida mixning hemma.  :D

- Fy farao vilket arbete... Kablarna är det minsta problemet.  :blush:



#3364

Postad 24 december 2023 - 21:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Årets jul blev ruskigt fin och avslappnad. Grabben är lycklig och det är väl målet?

- Inget idag, förutom de krig som slangkomplexa foliehattar drar igång.

#3365

Postad 25 december 2023 - 09:31

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

+ Mkt bra jul på alla vis. Snön kom och skapade precis den där stämningen som förknippas med julen. Alla barnen var glada på träffen och de vuxna likaså

+ Uppdraget som stand in för den store tomten gick enligt plan. Var länge sen, så det kändes som det var dags att göra en insats. Den yngsta i barnaskaran var lagom skraj vilket måste vara ett bra betyg hehe

 

- Det ser ut att vara regn på gång om ett par dagar. Bah, vilken waste. Ok, lyxproblem men mkt trevligare om snön får vara kvar

- Har lite svårt att få tid till bion. Vill fortsätta jobba klart med senaste projektet och särskilt akustiken är en vetenskap i sig.. Men det ger sig



#3366

Postad 26 december 2023 - 09:58

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

+ Snörik jul då vi först fick 60 cm snö. Sedan tinade det några dagar och dagen före julafton kom 1 dm snö och det har varit under 0 sedan dess så allt ligger kvar.

+ Min systers dotter är i ihop med en skåning som fick uppleva den mest snörika julen någonsin.

- Mycket skottande och när vi fick 60 cm snö var de stora traktorerna ute och de kunde inte köra under gång och cykelbanor som gick under vägar så de var oplogade.

+- har inget körkort efter en stroke som påverkade synen men inte mer än att jag kan njuta av min hembio.



#3367

Postad 28 december 2023 - 21:43

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+++++ Fem av max en möjlig. Så underbar var kvällen i Västerås. Stadsteatern lade upp ett par extrakvällar med pjäsen Ögonblicket. Underbar show stenhårt ackompanjerat av Eric Bibbs musikskatt, men lite nya tolkningar. Imorgon fredag går sista föreställningen. Kööööp biljett om ni kan avvara tid och pengar. En minnesvärd afton med Eric i högform. Detta gäller för alla i föreställningen(skriven av Irena Kraus). Miriam Aida är sjukt träffsäker i sin sångteknik och Andreas Kullberg är en klippa och lägger en ljudmatta för alla att luta sig in på. Köööp biljett till imorgon, köööööööööp...

- Alla som missar en sådan afton...

#3368

Postad 29 december 2023 - 14:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

- Ospecificerat hästkött i kebabkött

+ Finns annat att äta


Redigerat av Buddypresley, 29 december 2023 - 14:22.


#3369

Postad 29 december 2023 - 23:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ God Kebab m hästkött
- Falukorv och dess ingredienser.

#3370

Postad 30 december 2023 - 17:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

+ God Kebab m hästkött
- Falukorv och dess ingredienser.

Du tror väl inte att kebaben blandas ut med prima och dyrt hästkött? Det är nog snarare självdöd arbetshäst som inte är tänkt som människoföda, full av antibiotika och andra mediciner. Du minns väl förra gången man hittade hästkött i färdigprodukter? Förövrigt så undviker jag falukorv.



#3371

Postad 30 december 2023 - 20:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Du tror väl inte att kebaben blandas ut med prima och dyrt hästkött? Det är nog snarare självdöd arbetshäst som inte är tänkt som människoföda, full av antibiotika och andra mediciner. Du minns väl förra gången man hittade hästkött i färdigprodukter? Förövrigt så undviker jag falukorv.

 

Håller med dig. Det är ju inte precis Ego Boy:s avkomma som man har malt ned till kebab. Är visserligen lite skeptisk till falukorv också där det kan finnas alla möjliga utfyllnadsmedel, men där är det lite bättre koll på tillverkningen eftersom det oftast är svensktillverkat snarare än importerat. Dock är jag än mer skeptisk till varmkorv.



#3372

Postad 30 december 2023 - 21:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Zacabeb,

Fördomar vinner alltid över sans. Det här handlar om marknadsandelar och vem som ska ha försäljningen. Tror folk verkligen på att kontroller görs på vad som hamnar i korvar från Scan? Det fuska exakt överallt. Jag äter hellre häst än sönderavlade grisrester med svensk antibiotika. Med det sagt, jo jag äter griskött också, dock skulle jag välja kebaben före scans falukorv. Skratt

#3373

Postad 30 december 2023 - 22:20

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 3

Zacabeb,

Fördomar vinner alltid över sans. Det här handlar om marknadsandelar och vem som ska ha försäljningen. Tror folk verkligen på att kontroller görs på vad som hamnar i korvar från Scan? Det fuska exakt överallt. Jag äter hellre häst än sönderavlade grisrester med svensk antibiotika. Med det sagt, jo jag äter griskött också, dock skulle jag välja kebaben före scans falukorv. Skratt



PML 73, vilken vidrig människa du verkar vara.
Alltid skriva i små gåtor så att folk ska tolka lite?

Riktigt vidrig och jag önskar jag hade dig som granne/D

#3374

Postad 30 december 2023 - 23:04

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Zacabeb,

Fördomar vinner alltid över sans. Det här handlar om marknadsandelar och vem som ska ha försäljningen. Tror folk verkligen på att kontroller görs på vad som hamnar i korvar från Scan? Det fuska exakt överallt. Jag äter hellre häst än sönderavlade grisrester med svensk antibiotika. Med det sagt, jo jag äter griskött också, dock skulle jag välja kebaben före scans falukorv. Skratt

 

Nej, som jag sa är jag skeptisk till de också... :)

 

Men när det gäller hästköttet i kebaben så vet man ju inte vad som ligger bakom att det ens är hästkött i. Det kan vara inköpt från något riktigt skumt bolag.
 

 

PML 73, vilken vidrig människa du verkar vara.
Alltid skriva i små gåtor så att folk ska tolka lite?

Riktigt vidrig och jag önskar jag hade dig som granne/D

 

Vart i hela friden kommer det intrycket ifrån? :o

 

PML73 tycker jag är en av de som brukar hålla huvudet rätt kallt på forumet.


Redigerat av Zacabeb, 30 december 2023 - 23:04.


#3375

Postad 31 december 2023 - 02:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Nej, som jag sa är jag skeptisk till de också... :)

Men när det gäller hästköttet i kebaben så vet man ju inte vad som ligger bakom att det ens är hästkött i. Det kan vara inköpt från något riktigt skumt bolag.




Vart i hela friden kommer det intrycket ifrån? :o

PML73 tycker jag är en av de som brukar hålla huvudet rätt kallt på forumet.

Skratt, det finns de troll som fiskar i murket vatten.

De goda hjärtans ägare vinner alltid till slut. Även om det tar tid.

Redigerat av PML73, 31 december 2023 - 02:43.


#3376

Postad 31 december 2023 - 09:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Zacabeb,

Fördomar vinner alltid över sans. Det här handlar om marknadsandelar och vem som ska ha försäljningen. Tror folk verkligen på att kontroller görs på vad som hamnar i korvar från Scan? Det fuska exakt överallt. Jag äter hellre häst än sönderavlade grisrester med svensk antibiotika. Med det sagt, jo jag äter griskött också, dock skulle jag välja kebaben före scans falukorv. Skratt

Skulle du välja importerad köttblandning med okänt ursprung och okända ingredienser mot t.ex svensk fläskkotlett?



#3377

Postad 31 december 2023 - 14:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Förberedelser inför kvällens nöjen.

- Inte alls idag.

Bifogad fil(er)



#3378

Postad 01 januari 2024 - 00:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
+ 2023, även känt som 2020 Rev 3, är över för Sveriges del och kommer inte att saknas.

Hoppas att 2024 inte har samma manusförfattare som de senaste fyra åren.

Gott nytt år! 🥳

#3379

Postad 01 januari 2024 - 13:52

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 1

+ Nytt år, nya möjligheter!

+++ En granne är vardagshjälte som under sina promenader städar längs vägarna efter de som av ngn underlig anledning tror de kan kasta vad som helst, var som helst. Detta gör hon för att hon vill. Cudos till det!

+ Bion i version 2.0 blev klar med en dag kvar av gamla året. Nu börjar en period av njutning.

+ Supergod stämning på nyår. Tillsammans med de som betyder mkt. Familj och vänner. Tiden går fort..

 

- Jag noterar ett och ett annat personangrepp här på forumet. Medmänniskor, skilj på person och åsikt/beteende! Det sistnämnda är öppet för kommentarer och konstruktiva råd. Det första däremot är lågt att ge sig på.



#3380

Postad 03 januari 2024 - 06:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

PML 73, vilken vidrig människa du verkar vara.
Alltid skriva i små gåtor så att folk ska tolka lite?

Riktigt vidrig och jag önskar jag hade dig som granne/D

 

Utveckla gärna vad du menar, svårt att tyda vad du vill säga. Jag skriver inte i gåtor, har du frågor är du välkommen att höra av dig till mig för att ta reda på vad det är du har svårt att förstå.

 

Vänligen

 

+ Grabben följer med till jobbet idag. Ska bli kul, planerar ett rejält pass på gymmet över lunchen.

- Inte idag heller, förutom de fullständigt onödiga krig krigsherrar och despoter sätter igång.



#3381

Postad 03 januari 2024 - 19:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Men när det gäller hästköttet i kebaben så vet man ju inte vad som ligger bakom att det ens är hästkött i. Det kan vara inköpt från något riktigt skumt bolag.

Hästköttet tycker jag inte är något konstigt. Det finns en uppfödning av hästar för att bli mat till oss i en del länder. Här har du ett svenskt exempel på mat med hästkött: https://gustafskorv.se/gustafskorv/

 

Att man hittar den i kebab är kanske mera förvånande. Där skulle jag mera gissat på nötkött och lammkött.

 

+ Kul för barnen att det blivit en riktig vinter i år. Jag är inte riktigt lika förtjust  ;) .

 

- Kallt och blåsig samt halt att cykla till jobbet ;) .

 

+ Egentligen har det nya året börjat bra. Jämför man med hur många människor har det ute i världen skall man inte klaga.



#3382

Postad 03 januari 2024 - 21:27

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Hästköttet tycker jag inte är något konstigt. Det finns en uppfödning av hästar för att bli mat till oss i en del länder. Här har du ett svenskt exempel på mat med hästkött: https://gustafskorv.se/gustafskorv/

 

Att man hittar den i kebab är kanske mera förvånande. Där skulle jag mera gissat på nötkött och lammkött.

 

Hade en ganska lång period för länge sedan där jag åt hamburgerkött på smörgåsen. :D

 

Det jag tänker är mest huruvida det är billigare att föda upp häst än ko och om någon skulle använda hästkött i kebab av legitima skäl? Exempelvis att det är en mer accepterad råvara, som att den kebab som säljs i Sverige formellt ofta består av enbart nötkött medan äkta turkisk kebab ofta består av lammkött. Eller att häst kanske ger mörare kebab alternativt en annan smak. Dock känns det fortfarande som att rimligheten är stor att hästköttet i fråga har hamnat där för att det hållit dålig kvalitet och därmed varit billigt snarare än att kebab tillverkad i andra länder vanligtvis består av en blandning av nöt och häst. Kanske något att utforska djupare.

 

Egentligen skulle det vara lika stor, eller rentav större skandal om det vore otjänligt nötkött men inte lika uppseendeväckande.

 

+ Sedan i måndags är Ub Iwerks originaldesign för Musse Pigg och kortfilmen Steamboat Willie från 1928 allmän egendom i USA.

 

- Naturligtvis innebär det att de som använder allemansrätt-Musse Pigg för att skapa skit får mer uppmärksamhet än de som använder den nya friheten till något vettigt.


Redigerat av Zacabeb, 03 januari 2024 - 21:29.


#3383

Postad 05 januari 2024 - 19:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det jag tänker är mest huruvida det är billigare att föda upp häst än ko och om någon skulle använda hästkött i kebab av legitima skäl? Exempelvis att det är en mer accepterad råvara, som att den kebab som säljs i Sverige formellt ofta består av enbart nötkött medan äkta turkisk kebab ofta består av lammkött. Eller att häst kanske ger mörare kebab alternativt en annan smak. Dock känns det fortfarande som att rimligheten är stor att hästköttet i fråga har hamnat där för att det hållit dålig kvalitet och därmed varit billigt snarare än att kebab tillverkad i andra länder vanligtvis består av en blandning av nöt och häst. Kanske något att utforska djupare.

Jag har ingen aning om vad som är billigast att föda upp men en gissning är att ko är billigare. En ko kan ju producera mjölk innan den slaktas för att bli kött. En häst producerar väl inget innan den blir kött? Men detta är en ren gissning  :) .

 

+ Helg, första veckan efter ledighet är ofta tung. Men nu är den slut  :) .

 

- Kallt som  :( . Inte så mycket utomhusaktiviteter som lockar :) .


Redigerat av Mr_Tom, 05 januari 2024 - 19:44.


#3384

Postad 11 januari 2024 - 22:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Tog med mig grabben till en underbar Flipperlokal. Var med i tävlingen. Kul som attans, kommer ske igen.

- Skoldag för grabben imorgon.

Redigerat av PML73, 11 januari 2024 - 22:26.


#3385

Postad 12 januari 2024 - 15:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hästköttet tycker jag inte är något konstigt. Det finns en uppfödning av hästar för att bli mat till oss i en del länder. Här har du ett svenskt exempel på mat med hästkött: https://gustafskorv.se/gustafskorv/

 

Att man hittar den i kebab är kanske mera förvånande. Där skulle jag mera gissat på nötkött och lammkött.

 

 

De konstiga, eller rättare sagt det bedrövliga är att det inte framgår att produkten innehåller häst. 



#3386

Postad 12 januari 2024 - 19:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

De konstiga, eller rättare sagt det bedrövliga är att det inte framgår att produkten innehåller häst. 

Jag antar att du inte menar Gustafskorven för den är ju tydligt deklarerad.

 

Är din invändning att just hästkött skall man tydligt deklarera? Det finns ju inget som säger att hästkött är sämre än annat kött. Där jag köper pizza och liknande uppmanas man att fråga om man vill veta innehållet. I det specifika fallet har det väl gått snett men är hästkött i allmänhet ett problem?

 

+ Helg och om någon vecka börjar Göteborgs Filmfestival.

 

- Vädret, årstiden, jag vet inte vad det är men i år känns det mörkare och kallare än normalt.

 

+ Klaga på vädret är ganska meningslöst. Och har man inget annat att klaga på så har man väl det ganska bra, egentligen  ;) .



#3387

Postad 12 januari 2024 - 21:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag antar att du inte menar Gustafskorven för den är ju tydligt deklarerad.

 

Är din invändning att just hästkött skall man tydligt deklarera? Det finns ju inget som säger att hästkött är sämre än annat kött. Där jag köper pizza och liknande uppmanas man att fråga om man vill veta innehållet. I det specifika fallet har det väl gått snett men är hästkött i allmänhet ett problem?

 

 

Det framgick inte på förpackningarna att produkten innehöll häst. Köttet belades med säljförbud eftersom märkningen var vilseledande och köttet osäkert som livsmedel. https://www.svt.se/n...neholl-hastkott


Redigerat av Buddypresley, 12 januari 2024 - 22:11.


#3388

Postad 12 januari 2024 - 22:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det framgick inte på förpackningarna att produkten innehöll häst. Köttet belades med säljförbud eftersom märkningen var vilseledande och köttet osäkert som livsmedel. https://www.svt.se/n...neholl-hastkott

Min poäng är att problemet var att det var felmärkt, inte att det var hästkött. 



#3389

Postad 12 januari 2024 - 23:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
@ Mr Tom,

Den här sajten och deras böcker är ju alltid underhållande. https://www.aktavara.org/

Just med avseende på innehållet på produkterna vi stoppar i oss. Vet inte om hästkött i sig är speciellt anmärkningsvärt. Finns lååångt värre exempel i urvalen för märkliga, felaktiga och ohälsosamma ingredienser i vanlig mat på våra svenska matbord. Direkt från normhyllorna på Ica och Coop m.fl...

Redigerat av PML73, 13 januari 2024 - 07:11.


#3390

Postad 13 januari 2024 - 10:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Min poäng är att problemet var att det var felmärkt, inte att det var hästkött. 

Ja det var det jag skrev. Vi får inte sälja produkter med felaktig innehållsdeklaration. Därav säljförbudet. Har du glömt den sk hästköttskandalen som uppdagades för ca 10 år sedan? 60 personer greps runt om i Europa. 



#3391

Postad 13 januari 2024 - 10:28

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Just med avseende på innehållet på produkterna vi stoppar i oss. Vet inte om hästkött i sig är speciellt anmärkningsvärt. Finns lååångt värre exempel i urvalen för märkliga, felaktiga och ohälsosamma ingredienser i vanlig mat på våra svenska matbord. Direkt från normhyllorna på Ica och Coop m.fl...

Det var också min poäng, problemet var felmärkningen inte att det var just hästkött. Felmärkt mat är tyvärr ett problem, inte minst för allergiker. 

 

Som kuriosa gällande köttmärkning. När man köper oxfilé, kommer filen från en oxe eller från en ko :) ?


Redigerat av Mr_Tom, 13 januari 2024 - 10:35.


#3392

Postad 13 januari 2024 - 11:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

@ Mr Tom,

Den här sajten och deras böcker är ju alltid underhållande. https://www.aktavara.org/

Just med avseende på innehållet på produkterna vi stoppar i oss. Vet inte om hästkött i sig är speciellt anmärkningsvärt. Finns lååångt värre exempel i urvalen för märkliga, felaktiga och ohälsosamma ingredienser i vanlig mat på våra svenska matbord. Direkt från normhyllorna på Ica och Coop m.fl...

Ge gärna ett sådant exempel



#3393

Postad 13 januari 2024 - 11:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det var också min poäng, problemet var felmärkningen inte att det var just hästkött. Felmärkt mat är tyvärr ett problem, inte minst för allergiker. 

 

Som kuriosa gällande köttmärkning. När man köper oxfilé, kommer filen från en oxe eller från en ko :) ?

Oxfilé kommer från nötkreatur, antingen oxe eller ko.



#3394

Postad 13 januari 2024 - 12:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det var också min poäng, problemet var felmärkningen inte att det var just hästkött. Felmärkt mat är tyvärr ett problem, inte minst för allergiker. 
 
Som kuriosa gällande köttmärkning. När man köper oxfilé, kommer filen från en oxe eller från en ko :) ?


Hehe, lite samma kring lammkött. Allt fårkött från Gotland säljs som lammkött. Det finns helt enkelt inte får på Gotland. Däremot finns det en ras som heter gotlandsfår. Deras kött säljs oavsett ålder som lammkött. Här är något för rättshaverister att ta tag i.

I övrigt rekommenderar jag alltid böckerna från Äkta Vara. Jag har slutat äta så mycket just efter de visat vad som faktiskt används till att ordna konsistens, smak, konservering och färg. I allt från s.k. GB-glass till falukorv. Men det är klart, hästkött måste ju vara det värsta exemplet förstås.

#3395

Postad 13 januari 2024 - 13:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Oxfilé kommer från nötkreatur, antingen oxe eller ko.

Det vet jag också. Poängen är att kon byter kön vid slakt och blir en oxe. Åtminstone vad det gäller filen. T ex nötfärs och lövbiff är ju mera könsneutralt :) .

 

Men det är klart, hästkött måste ju vara det värsta exemplet förstås.

En sak är ju att man felmärkt, medvetet eller av misstag. Medvetet kan ju vara brottsligt men misstag sker också ibland. Sedan var det några som tidigare pratade om bra och dåligt hästkött, typ travhäst mot arbetshäst. Men en lustighet i detta är sak är att myndigheterna särskiljer inte häst från åsna, mulåsna och mula. Kollar man lite på hur matmärkningen faktiskt fungerar så finns en del "gråzoner".

 

Edit: Om jag inte minns fel så har dom väl "lamm" och "lammungar" men inga "får" på Gotland.


Redigerat av Mr_Tom, 13 januari 2024 - 13:34.


#3396

Postad 14 januari 2024 - 13:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ Högt tempo på söndagar. Städning, arbete för samfälligheten och musik i högt tempo.

- Lev Rubinstein, konstnär och frihetskämpe sedan tidigt 70tal har avlidit till följd av att ha blivit påkörd vid ett övergångsställe. En sann hjälte som var med och skapade en rak konstnärlig motpol till konstformen social realism.
--- Fria ord och tankar stöps i urnor nuförtiden.

#3397

Postad 16 januari 2024 - 16:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
+ Nu kan alla här vara med och rösta om årets matbluff. Organisationen Äkta vara ska kåra 2023 års matbluff. Lägg er röst på någon av de sex finalisterna.

https://www.aktavara...s-matbluff-2023

- Den härliga köldknäppen ställer till det för många. Där flertalet glömt bort att vi bor i Sverige.

Edit:

Årets Matbluff 2023

Nu är matbluffen för 2023 äntligen korad.

Coops kalvfond har blivit framröstad till Årets matbluff 2023. Den visade sig innehålla skrala 0,4 procent kalvköttspulver – men desto mer mängd kyckling.

– Om man köper en kalvfond som visar sig innehålla mer kyckling är det något mysko, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Frågan kvarstår, var är rättshaveristerna?

Redigerat av PML73, 24 januari 2024 - 15:26.


#3398

Postad 26 januari 2024 - 14:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

- Efter flera år så har även jag drabbats av en bugg i PC-versionen av Forza Horizon 4 som gör att spelet kraschar när man kör in i en speed zone eller ut ur en drift zone. Den officiella lösningen verkar vara Microsofts standardlösning; att slänga datorn och köpa en ny. Microsoft har ju inte någon QA kvar internt.

 

+ Min Xbox One X fungerar trots att den är trött och jag kan spela spelet där.

 

Men vad f-an är det för mening att fortsätta spela ett spel där det egentligen inte finns något kvar att göra? Har fortsatt spela det för att njuta av det brittiska landskapet, men nu känner jag mest avsmak.

 

+ Moddningsverktygen till retroracingspelet Slipstream börjar närma sig släpp vad jag har förstått. Ett utmärkt spel för den som gillar pseudo-3D likt klassiska OutRun.



#3399

Postad 28 januari 2024 - 03:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

+ Svinet som mördade 36 personer i mordbranden på Kyoto Animation för knappt fem år sedan har nu dömts till döden för sina brott. Helt rätt.

 

Tillägg:

 

- Ytterligare idioter som kastar soppa på målningar för att rädda världen från klimatförändringar. De förstör arbetet för alla seriösa klimataktivister och ger förnekarna ytterligare vatten på sin kvarn.


Redigerat av Zacabeb, 28 januari 2024 - 13:39.


#3400

Postad 28 januari 2024 - 12:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

+ Svinet som mördade 36 personer i mordbranden på Kyoto Animation för knappt fem år sedan har nu dömts till döden för sina brott. Helt rätt.


I sak håller jag med dig. Att straffet ska vara högsta möjliga, dvs döden. Men är det inte lite för lätt straff? Att få spruta, skjutas eller hängas går ju ganska fort. Och kan omöjligen stå i paritet med det lidande han åsamkat andra. I min mening torde man bara låta kasta ut honom på Svalbard, i närheten av rovdjur. Iförd endast en trasig torrdräkt som stinker fiskrens.

Redigerat av PML73, 28 januari 2024 - 12:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.