Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Angående "Movie Views" i MP

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 februari 2008 - 10:13

hotstreak
  • hotstreak
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej

Har använt MP några veckor nu och det har växt på mig. Har fortfarande problem att fatta logiken i movie views i configen under movies. Har nu fått den att visa mina filmer som thumbs, med coverart, men när jag väljer en film så är det som att den går in i en folder istället för att spela upp den. För att spela upp en film måste jag högerklicka på filmen och välja play eller högerklicka --> imdb och sen play. Fattar inte mycket av det som finns under rubriken movie views i configen.

Ska jag använda någon plugin istället för filmer? har sett mkt snack om något som heter myfilms, men det kanske är huvudsakligen för stora databaser? jag har väl 20-30 rullar på hdd samtidigt, sen tar jag bort dom efter tittande oftast. vill bara ha en snygg och logisk presentation i av dem i MP.

#2

Postad 14 februari 2008 - 13:03

Tanis
  • Tanis
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Myfilms som läser en Ant Movie Catalog-fil är absolut bäst. Visar Coverart på litet olika varianter, enkelt att sortera osv. Funkar klockrent. Enkelt att installera o testa (finns för de flesta skins dessutom).

#3

Postad 14 februari 2008 - 15:45

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Myfilms som läser en Ant Movie Catalog-fil är absolut bäst. Visar Coverart på litet olika varianter, enkelt att sortera osv. Funkar klockrent. Enkelt att installera o testa (finns för de flesta skins dessutom).


Kort fråga, är det lätt att få en automatiskt genererad och uppdaterad ANT-databas? Dvs något som kollar specifika kataloger på disk och hämtar info från imdb eller dylikt om någon ny film dykt upp och tar bort saker ur databasen om filmer tagits bort från disk?

Det är synd att inget som motsvarar My TV Series existerar för film. Sjukt bra plugin!

#4

Postad 14 februari 2008 - 16:24

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej

Har använt MP några veckor nu och det har växt på mig. Har fortfarande problem att fatta logiken i movie views i configen under movies. Har nu fått den att visa mina filmer som thumbs, med coverart, men när jag väljer en film så är det som att den går in i en folder istället för att spela upp den. För att spela upp en film måste jag högerklicka på filmen och välja play eller högerklicka --> imdb och sen play. Fattar inte mycket av det som finns under rubriken movie views i configen.

Ska jag använda någon plugin istället för filmer? har sett mkt snack om något som heter myfilms, men det kanske är huvudsakligen för stora databaser? jag har väl 20-30 rullar på hdd samtidigt, sen tar jag bort dom efter tittande oftast. vill bara ha en snygg och logisk presentation i av dem i MP.


Mediaportal´s movie del är bäst om du har alla "film filer" i samma mapp istället för flera undermappar med filerna i. Om du har exempelvis dessa rullar:

disturbia.xvid.avi
sagan.om.ringen.xvid-cd1.avi
sagan.om.ringen.xvid-cd2.avi
juno.xvid.avi

... så kommer du se filmerna Disturbia, Sagan Om Ringen och Juno. Han sammankopplar då cd 1 och cd 2 av sagan om ringen och du får välja vilken du vill spela upp. MediaPortal grötar ihop allting tycker jag om man kör med mappar för varje film. "Scan" funktionen för filmdatabasen fixar också filer bäst och inte mappar

#5

Postad 14 februari 2008 - 23:31

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Jag har filmer i enskilda kataloger, ungefär så här:

G:\Movies\Film1\film1.mkv
G:\Movies\Film2\film2.avi
G:\Movies\Film3\film3a.avi
G:\Movies\Film3\film3b.avi

Jag har tagit bort underkataloger, t.ex. en "Samples"-katalog så att bara filmerna och eventuella undertexter ligger i respektive filmkatalog.

Sen har jag gått in i MP Configuration, gått in under Movies->Movie Views och där tagit bort alla varianter utom Genre och Title. Min Title-konfiguration är väldigt enkel:
Selection=title, ViewAs=Filmstrip, SortBy=Name, Asc=ikryssad.

Därefter har jag skannat in alla filmer i MPs lokala filmdatabas första gången genom att gå till Movies->Movie Database->Scan och kört "Update database from selected shares". Därefter kan jag antingen gå till nästa flik under Movie Database, Editor och ladda in omslag osv, eller så startar jag MP och går till menyn för My Videos. Där är vyn ofta inställt default på Shares som är en slags filstruktur. Om du ändrar denna (går upp till "Switch View") och väljer vyn Title så får i alla fall jag en fin vy som visar alla filmer var för sig. Om jag klickar på en av dessa så startar filmen (om det bara är en fil under katalogen), om det är två filer under katalogen så får man välja vilken man ska börja med.

Om jag sedan lägger till en enstaka film i mitt filmbibliotek så brukar jag inte skanna om hela katalogen, utan då ändrar jag bara vyn i MP (My Videos) till Shares igen, går till den nya katalogen som innehåller filmen, trycker på "action"-knappen och väljer IMDB. Då skannar MP om just den katalogen och försöker hämta info om filmen från IMDB.

Edit: Jag kör förresten SpinSafeRevolve-skinnet om det spelar någon roll.

Redigerat av Horrabin, 18 februari 2008 - 23:47.


#6

Postad 16 februari 2008 - 08:50

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Man behöver inte gå in i config igen för att lägga till en enstaka film. Det går lika bra att trycka på i-knappen direkt från Title-vyn och sedan välja imdb från menyn, så uppdateras omslag och information.

#7

Postad 17 februari 2008 - 02:06

Farsan
  • Farsan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Mediaportal´s movie del är bäst om du har alla "film filer" i samma mapp istället för flera undermappar med filerna i. Om du har exempelvis dessa rullar:

disturbia.xvid.avi
sagan.om.ringen.xvid-cd1.avi
sagan.om.ringen.xvid-cd2.avi
juno.xvid.avi

... så kommer du se filmerna Disturbia, Sagan Om Ringen och Juno. Han sammankopplar då cd 1 och cd 2 av sagan om ringen och du får välja vilken du vill spela upp. MediaPortal grötar ihop allting tycker jag om man kör med mappar för varje film. "Scan" funktionen för filmdatabasen fixar också filer bäst och inte mappar

Jag har filmer i enskilda kataloger, ungefär så här:

G:\Movies\Film1\film1.mkv
G:\Movies\Film2\film2.avi
G:\Movies\Film3\film3a.avi
G:\Movies\Film3\film3b.avi


Jag har testat båda dessa varianter men för mig så uppfattar MediaPortal en film som är uppdelad i två filer som två filmer. Dessa "två" filmer får samma namn och syns mao två gånger i min filmstrip. Det är lite irriterande :P

Vill oxå ha det så att man får en film i sin filmstrip och får välja om man ska starta del1 eller del2. Ska man skanna dessa på något speciellt sätt eller fungerar det automatiskt för er andra?

#8

Postad 17 februari 2008 - 11:51

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Farsan: Det brukar gå bra att bara göra en vanlig skanning, MP brukar hitta båda filerna och koppla dom till samma film.

Prova att gå in i Media Portal Configuration, gå till Movies->Movies Database. Där har du tre flikar i högermenyn, Settings, Scan och Editor. Om du går till Editor så ser du filmerna som är inlagda i din filmdatabas.

Om du väljer en av filmerna som har blivit uppdelad i två olika p.g.a. att den har två filer så kan du gå in under "knappen" Files. Här pekas de filer ut som hänger på filmnamnet i databasen. Här kan du lägga till den andra filen så båda ingår under en och samma filmtitel. Klicka på Add-knappen och sök upp den andra filen. Glöm inte att gå tillbaka till första underkategorin under Editor (d.v.s. Title) och klicka på Save innan du sen klickar på OK. Nu kan du även gå in på dubbletten av filmen som skapats och ta bort den om du vill.

När du sen går till filmen i MP (i Title-vyn) och väljer att starta den ska du få upp ett val där du kan välja om du vill starta med disk 1 eller 2.

Redigerat av Horrabin, 18 februari 2008 - 23:46.


#9

Postad 17 februari 2008 - 11:55

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

Man behöver inte gå in i config igen för att lägga till en enstaka film. Det går lika bra att trycka på i-knappen direkt från Title-vyn och sedan välja imdb från menyn, så uppdateras omslag och information.


Detta fungerar inte för mig. Om jag går in i MP i Title-vyn och trycker på i-knappen och väljer IMDB så gör den bara en uppdatering på den film jag redan står på. Om jag har lagt till en ny film i en katalog i filstrukturen så syns den inte i Title-vyn förrän jag gått in i Shares-vyn och sökt upp filmen där och gjort en IMDB-sökning.

#10

Postad 17 februari 2008 - 12:36

Farsan
  • Farsan
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Farsan: Det brukar gå bra för mig att bara göra en vanlig skanning, MP brukar hitta båda filerna och koppla dom till samma film.

+ en bra beskrivning...


Tack Horrabin, jag hade missat filesfliken helt under editor. Det blir till att göra så istället tills det går med automatik.

När du säger att du bara gör en vanlig scan, gör du det då i Mediaportal Configuration -> Movies -> Movie Database -> Scan -> Update database from selected shares?

Redigerat av Farsan, 17 februari 2008 - 12:37.


#11

Postad 18 februari 2008 - 23:40

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

När du säger att du bara gör en vanlig scan, gör du det då i Mediaportal Configuration -> Movies -> Movie Database -> Scan -> Update database from selected shares?

Jepp, antingen det, eller så går jag (när jag är i MP) till Shares-vyn under My Video, då ser jag alla kataloger jag har upplagda och då går jag till den som inte är "inskannad", ställer mig på katalogen, trycker "i"-knappen och väljer IMDB. Ibland hittar den filmen direkt, annars får jag skriva in filmnamnet efter den automatiska söken. Men oavsett så brukar den hitta alla filer under katalogen som skannas. Inga speciella inställningar eller konstigheter så vitt jag vet.

Redigerat av Horrabin, 18 februari 2008 - 23:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.