Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har varit och lyssnat in min grannes nya ljudrum.

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 09 augusti 2016 - 22:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tänkte jag kunde svara dig några dagar senare. Underbart steg. Ljudet låter väldigt öppet, röster kommer fram tydligare och basen är fast på mina små R100. Önskar bara jag kunde få till bättre försteg, känns som det kommer bli svårt när jag även vill ha med min center vid film. Går att spela högt med mina R100 utan några som helst problem. Låter mer normalt och inte lika ljust som med enbart Marantz reciver. Hittills är jag toknöjd. Enda negativa är att steget måste gå lite varm innan det presterar på topp, blir lite mycket kall start för min del, det går att leva med.

Går att köra för/slutsteg om du skaffar förstärkarväxel. Kör själv med Dynavox för ändamålet, förvisso med integrerad förstärkare och hembioreceiver, men blir ju samma sak för växeln.

#152

Postad 10 augusti 2016 - 07:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Underbart!!
Som att det skulle vara skillnad på kabel 2016 som på en äldre installation. Visst det fanns tyg kabel(kabel kläd med tyg) en gång i tiden men det är inte många ställe det är kvar på.

Och i om med det försvan trovärdighet för hela inlägget.

Glöm inte att det var gummi-isolering innanför tyget fram till 60-talet. Det torkade och sprack med tiden. I värsta fall kunde det bli kortis och skiten börja brinna. Ett större problem än eventuella högfrekventa störningar.



#153

Postad 10 augusti 2016 - 07:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 Enda negativa är att steget måste gå lite varm innan det presterar på topp, blir lite mycket kall start för min del, det går att leva med.

Så om man testar med en billig kabel när steget är kallt så låter det sämre än när man byter till en dyr kabel när steget har hunnit bli varmt? Alltså "låter" den dyrare kabeln bättre utan att man har begripet att det egentligen var för att grejjorna hunnit bli varma... :blink:



#154

Postad 10 augusti 2016 - 10:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Buddaz12:s inlägg hade nog förvisso inte det minsta med kablar att göra, råkade bara hamna som ett svar på mitt inlägg, som ju handlade om kablar.

Fenomenet annars med skillnader mellan kalla och uppvärmda apparater är ju förvisso också omtvistat. Dock delar jag uppfattningen att det kan vara skillnad, men vet egentligen inte om det beror på apparatens uppvärmning, eller öronens tillvänjning.

#155

Postad 10 augusti 2016 - 11:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Fenomenet annars med skillnader mellan kalla och uppvärmda apparater är ju förvisso också omtvistat. 

 

Här finns i.a.f. gott om vetenskapliga belägg för att det kan vara skillnad. Sedan kan ju olika bra konstruktioner och komponenter göra olika stor skillnad. 



#156

Postad 10 augusti 2016 - 11:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Så om man testar med en billig kabel när steget är kallt så låter det sämre än när man byter till en dyr kabel när steget har hunnit bli varmt? Alltså "låter" den dyrare kabeln bättre utan att man har begripet att det egentligen var för att grejjorna hunnit bli varma... :blink:

Har inget med kablar att göra. Svarade enbart tillbaka.

#157

Postad 10 augusti 2016 - 12:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Men seriöst, är det möjligt att få läsa Ljud&Bilds kabeltest? Att elkabeln vann är ju ingen sensation, mina gamla Audioquest är misstänkt lika en EKK, men klädda med fina strumpor.

Däremot vore det ju kul att se hur de då graderat alla de andra kablarna, som man inte heller kan höra skillnad mellan menar jag. ;)

 

Oavsett om man föredrar att påvisa hörbara skillnader via blindtester eller om man föredrar att avnjuta snygga kablar via subjektiva upplevelser - här kommer ett tips på bra och prisvärda högtalarkablar. Utseendemässigt också de rätt lika vanlig elkabel. Men bra låter de. De är gjorda för studiobruk och borde väl duga till att ha hemma också.  :)

 

https://www.amazon.c...le studio grade

 

Finns att få terminerade, ganska snyggt tycker jag

https://www.amazon.c...le studio grade

 

Om man vill ha en än snyggare variant finns en utgåva som är gjord för hemmabruk

https://www.amazon.c...r cable shotgun

 

Något proffs i tråden som känner till Van Damme? De verkar stora på kablar för professionellt bruk.

http://www.van-damme.com/


Redigerat av Mange36, 10 augusti 2016 - 12:59.


#158

Postad 10 augusti 2016 - 15:35

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

 

Om man vill ha en än snyggare variant finns en utgåva som är gjord för hemmabruk

https://www.amazon.c...r cable shotgun

 

Går att få terminerade hos Evolution Audio. (tidigare Purité North)

http://www.evoaudio.uk/vandamme.htm

 

Har dock pensionerat mina Van Damme till förmån för flat ribbon datakabel som gav den mest korrekta signalöverföringen enligt mätning och matematisk modell. (Effects of Cable, Loudspeaker, and Amplifier Interactions, Fred E. Davis, J. Audio Eng. Soc., Vol.39, No.6, 1991 June) Om målet är att så oförvanskat som möjligt överföra signalen till högtalarna ser jag ingen anledning till att använda annan typ av kabel. 



#159

Postad 10 augusti 2016 - 18:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Oavsett om man föredrar att påvisa hörbara skillnader via blindtester eller om man föredrar att avnjuta snygga kablar via subjektiva upplevelser - här kommer ett tips på bra och prisvärda högtalarkablar. Utseendemässigt också de rätt lika vanlig elkabel. Men bra låter de. De är gjorda för studiobruk och borde väl duga till att ha hemma också. :)

https://www.amazon.c...le studio grade

Finns att få terminerade, ganska snyggt tycker jag
https://www.amazon.c...le studio grade

Om man vill ha en än snyggare variant finns en utgåva som är gjord för hemmabruk
https://www.amazon.c...r cable shotgun

Något proffs i tråden som känner till Van Damme? De verkar stora på kablar för professionellt bruk.
http://www.van-damme.com/

Riktiga karatekablar, för de är väl DEN Van Damme kan jag tänka? Hursomhelst bra exempel på att snygga och bra kablar inte behöver kosta många kronor. :)

#160

Postad 10 augusti 2016 - 19:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
epinephrine, tack för tipset om Evolution Audio

laddie15, klart att det måste vara DEN Van Damme! Slagkraftiga kablar med andra ord. 😀

#161

Postad 11 augusti 2016 - 19:04

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Om man nu hör skillnader på olika kablar låter dyrare bättre eller bara annorlunda.

Kan tänka mig att kablar färgar på olika sätt men aldrig hört skillnad eller testat seriöst för den delen.

Kablarna i anläggningen är bara sista biten i kedjan.

Musik har färdats genom många och säkert ibland långa kablar innan den kommer ut ur högtalarna, otaliga mixrar och effekter.

Men vad vet jag, bara min inställning till det hela.



#162

Postad 11 augusti 2016 - 20:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Om man nu hör skillnader på olika kablar låter dyrare bättre eller bara annorlunda.
Kan tänka mig att kablar färgar på olika sätt men aldrig hört skillnad eller testat seriöst för den delen.
Kablarna i anläggningen är bara sista biten i kedjan.
Musik har färdats genom många och säkert ibland långa kablar innan den kommer ut ur högtalarna, otaliga mixrar och effekter.
Men vad vet jag, bara min inställning till det hela.

Din inledande fråga tror jag du själv inser svaret på? Om vi nu föreställer oss att högtalarkablar var som tex. som högtalare, med ofta tydligt hörbara skillnader. Är det priset som avgör hur en högtalare låter? Nä, det är konstruktionen. Vad gäller högtalare är det ju så att större budget innebär större möjlighet att göra en bättre konstruktion. Oftast är det också på det viset att det som låter mycket bra också kostar mycket pengar. Med kablar är det nu så att det kostar nästan ingenting att göra en fullt tillräckligt bra konstruktion. Därför är det paradoxalt nog på det viset, att för kunna ta bra betalt så skapar man i vissa fall tom kablar som är sämre en en kabel för några kronor. Värsta exemplet är en oerhört dyr historia med en förvrängande dosa. Du betalar alltså en fasansfull massa pengar för att få en förvrängning av ljudet!!??

#163

Postad 11 augusti 2016 - 21:53

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Din inledande fråga tror jag du själv inser svaret på? Om vi nu föreställer oss att högtalarkablar var som tex. som högtalare, med ofta tydligt hörbara skillnader. Är det priset som avgör hur en högtalare låter? Nä, det är konstruktionen. Vad gäller högtalare är det ju så att större budget innebär större möjlighet att göra en bättre konstruktion. Oftast är det också på det viset att det som låter mycket bra också kostar mycket pengar. Med kablar är det nu så att det kostar nästan ingenting att göra en fullt tillräckligt bra konstruktion. Därför är det paradoxalt nog på det viset, att för kunna ta bra betalt så skapar man i vissa fall tom kablar som är sämre en en kabel för några kronor. Värsta exemplet är en oerhört dyr historia med en förvrängande dosa. Du betalar alltså en fasansfull massa pengar för att få en förvrängning av ljudet!!??

Håller med dig. nog är dyra kablar dyra att tillverka men låter de bättre och inte bara annorlunda.

Priset på det man köper har en klar inverkan på det man får i kvalitet men gäller det kablar?

Jag är iaf lite osäker.

(Förutom bra kvalitet på kontakterna)



#164

Postad 12 augusti 2016 - 11:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vi kan ta de högtalarkablar Kabelgiganten säljer som exempel.
Den billigaste 2x4mm2 100m för drygt 1000 kr. Profigold 2x4mm2 50m drygt 2000 kr vilket gör den 4 gånger dyrare än första kabeln.
Då ska den om kablar påverkar ljudet låta fyra gånger bättre än första kabeln vilket låter osannolikt.

Det kan vara en annan skillnad mellan dess två kablar att den dyrare kan vara mer flexibel än den billigare men även det är osäkert.
Bilderna på kablarna ger jag inte mycket för då jag köpt högtalarkabel från dem och de har varit mycket mer mångtrådig än på deras bilder.

Intressanta villkor du ställer upp, skulle då en högtalare för en miljon låta 1000 ggr bättre än en högtalare för 1000:-

Hela resonemanget är som du själv säger fullständigt orimligt och alla inser nog att man betalar väldigt mycket för det lilla extra när man kommit upp lite i nivå på grejerna, typ exponentiellt avtagande förbättring (välljud/ extra krona) för de allra flesta under rådande omständigheter i normala hem. Om resonemanget stämmer att kablar saknar betydelse så borde du kunna hålla dig till den billigaste varianten. Är det billiga grejer man skall köpa bör det absolut bästa och billigaste vara att undvika billiga kontakter dvs köpa oterminerat kablage och ansluta direkt i skruvterminalerna.



#165

Postad 12 augusti 2016 - 11:49

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hur mkt spelar diametern på kabeln in? Du kan ju ha en dyr kabel på 1.5mm och en billig på 4mm och så vice versa.

 

Om nått borde göra skillnad på ljudet så borde det väl vara just diametern? eller är jag fel ute nu.


Redigerat av Unregisteredb857a8c2, 12 augusti 2016 - 11:59.


#166

Postad 12 augusti 2016 - 12:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det är ju den absolut viktigaste parametern. Men vid de längder som är normalt för ett HiFi-system (2-3 meter) så klarar man sig lätt på 1.5mm2 om man inte vill mata ut tusentals watt.



#167

Postad 12 augusti 2016 - 13:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Intressanta villkor du ställer upp, skulle då en högtalare för en miljon låta 1000 ggr bättre än en högtalare för 1000:-
Hela resonemanget är som du själv säger fullständigt orimligt och alla inser nog att man betalar väldigt mycket för det lilla extra när man kommit upp lite i nivå på grejerna, typ exponentiellt avtagande förbättring (välljud/ extra krona) för de allra flesta under rådande omständigheter i normala hem. Om resonemanget stämmer att kablar saknar betydelse så borde du kunna hålla dig till den billigaste varianten. Är det billiga grejer man skall köpa bör det absolut bästa och billigaste vara att undvika billiga kontakter dvs köpa oterminerat kablage och ansluta direkt i skruvterminalerna.

Tänkte fråga, tror du man kan ha en extern dac mellan cd och reciver, mest en tanke inför framtiden, eller skall man satsa på en ny reciver från till exempel Anthem/Arcam/Primare innan dess tänker jag köpa en REL sub.

#168

Postad 12 augusti 2016 - 13:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om man nu hör skillnader på olika kablar låter dyrare bättre eller bara annorlunda.

Kan tänka mig att kablar färgar på olika sätt men aldrig hört skillnad eller testat seriöst för den delen.

Kablarna i anläggningen är bara sista biten i kedjan.

Musik har färdats genom många och säkert ibland långa kablar innan den kommer ut ur högtalarna, otaliga mixrar och effekter.

Men vad vet jag, bara min inställning till det hela.

 

Tänk dig allt jobb med att byta kablar bara för att lyssna om de låter olika. Tänk dig sedan att du vill testa kablarna i en annan förstärkare än den du lyssnade på nyss? Skulle jag varit försäljare i en Hi-fi butik med bara fem minuter kvar till stängning så är det inte frågan om man skulle börja tänka på att försöka bli av med kunden på något ovanligt sätt. Låsa in kunden över natten? Låtsas att man inte visste att kunden var kvar när man sprang från butiken..? 



#169

Postad 12 augusti 2016 - 16:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Intressant länk på ämnet.

 

http://www.kennethsh...arskroenor.html



#170

Postad 12 augusti 2016 - 19:17

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Hur mkt spelar diametern på kabeln in? Du kan ju ha en dyr kabel på 1.5mm och en billig på 4mm och så vice versa.

 

Om nått borde göra skillnad på ljudet så borde det väl vara just diametern? eller är jag fel ute nu.

 

Både en väldigt tunn och en väldigt grov kabel i ett system bestående av förstärkare, kabel och högtalare har samma effekt med ett större tapp i diskanten. För att minimera denna effekt använder man istället många individuella ledare, allra helst tillsammans i en platt kabel. Har man bara väldigt tunn kabel kan man alltså enkelt förbättra prestandan genom att använda flera stycken. 12 AWG = 3.31mm2 är en bra diameter för högtalarkabel men många tunnare i platt konfiguration är ännu bättre. 


Redigerat av Unregistered77a7e886, 12 augusti 2016 - 19:23.


#171

Postad 12 augusti 2016 - 20:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tänkte fråga, tror du man kan ha en extern dac mellan cd och reciver, mest en tanke inför framtiden, eller skall man satsa på en ny reciver från till exempel Anthem/Arcam/Primare innan dess tänker jag köpa en REL sub.

Klart man kan. En bra dac kostar väsentligt mindre än en ny receiver med ett stort antal lika bra dacar. :)

#172

Postad 12 augusti 2016 - 21:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Både en väldigt tunn och en väldigt grov kabel i ett system bestående av förstärkare, kabel och högtalare har samma effekt med ett större tapp i diskanten. För att minimera denna effekt använder man istället många individuella ledare, allra helst tillsammans i en platt kabel. Har man bara väldigt tunn kabel kan man alltså enkelt förbättra prestandan genom att använda flera stycken. 12 AWG = 3.31mm2 är en bra diameter för högtalarkabel men många tunnare i platt konfiguration är ännu bättre.

Jag är med på att flera stycken är bättre än en om den är för tunn, men sedan tappade du mig. Varför är platt konfiguration bättre? Och varför får grov och tunn samma begränsande effekt på höga frekvenser?
Inget ifrågasättande av dina erfarenheter, bara tekniskt nyfiken. :)

#173

Postad 12 augusti 2016 - 22:13

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Klart man kan. En bra dac kostar väsentligt mindre än en ny receiver med ett stort antal lika bra dacar. :)

Ok, då kanske man skall börja spara. Skall enbart vara till cd spelaren medan övrigt använder hdmi, finns optisk/coax ut på min cd spelare, vill nog gärna ha Burr Brown chip fast en aning bättre variant, har inte riktigt fastnat för sabre som nästan alla använder i dagens moderna dac:ar. Får väl klura lite över vad som passar mina kriterier.



#174

Postad 12 augusti 2016 - 23:17

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Jag är med på att flera stycken är bättre än en om den är för tunn, men sedan tappade du mig. Varför är platt konfiguration bättre? Och varför får grov och tunn samma begränsande effekt på höga frekvenser?
Inget ifrågasättande av dina erfarenheter, bara tekniskt nyfiken. :)

 

Platt kabel ger plattast frekvensrespons. Enkelt, va? Nä, men det beror på att platt utformning har den lägsta induktansen och den har STOR betydelse. Med likström hade det ju bara varit att välja en fet kabel men växelström gör det hela knepigare. Stor total kabelarea har dock fortfarande betydelse varför en större platt kabel presterar bättre än en mindre. Bäst i test var en med 64 ledare och total area på 8.2mm2.

 

Bifogad fil  AES-cableInteractions.pdf   856,13K   9 Antal nerladdningar

 

Sen ställer tydligen växelström till det även för silver (bästa ledaren enligt läroböckerna) då silver har högre total impedans än koppar pga högre induktans. 



#175

Postad 13 augusti 2016 - 00:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nä, men det beror på att platt utformning har den lägsta induktansen och den har STOR betydelse. 

 

Nej, den har inte stor betydelse. Vid de längder vi pratar om kommer den inte påverka ljudet hörbart.

 

Å andra sidan, flatkablar som du pratar om är inte speciellt dyra, så känns det bättre finns det egentligen ingen anledning (annan än att det är rätt opraktiskt med så många små ledare) att inte använda en sådan.



#176

Postad 13 augusti 2016 - 00:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ok, då kanske man skall börja spara. Skall enbart vara till cd spelaren medan övrigt använder hdmi, finns optisk/coax ut på min cd spelare, vill nog gärna ha Burr Brown chip fast en aning bättre variant, har inte riktigt fastnat för sabre som nästan alla använder i dagens moderna dac:ar. Får väl klura lite över vad som passar mina kriterier.

Kan inte mycket om det där, men en sån här sitter det tydligen i min Arcam RDac "Wolfson's WM8741". Gör ett fantastiskt jobb hur som helst denna fina lilla låda. :)

#177

Postad 13 augusti 2016 - 02:07

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Nej, den har inte stor betydelse. Vid de längder vi pratar om kommer den inte påverka ljudet hörbart.

 

Å andra sidan, flatkablar som du pratar om är inte speciellt dyra, så känns det bättre finns det egentligen ingen anledning (annan än att det är rätt opraktiskt med så många små ledare) att inte använda en sådan.

 

Uppenbarligen största betydelsen för att kabeln ska ha en jämn frekvensrespons. Såvida man inte kan ha dem väldigt korta. Om det är hörbart vid 3m kan debatteras. Han som utförde testerna tyckte att det var hörbart men det var väl mot de värsta kablarna som ingen bör använda. Hoppas att inte alla tillverkare av förstärkare och högtalare tar genvägar och resonerar likadant för varje komponent. Icke hörbart + icke hörbart + icke hörbart kan till slut bli väldigt hörbart.
 
De stora är tyvärr dyra. Liknande kabel som den som var bäst i test tror jag kostade ~3000kr för 30m. Automatisk kabelskalare så man kan skala 10 ledare åt gången underlättar. :P

Redigerat av Unregistered77a7e886, 13 augusti 2016 - 02:12.


#178

Postad 13 augusti 2016 - 07:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det verkar trots allt finnas gott om väl underbyggda teorier på vad som KAN orsaka hörbara skillnader hos kablar, eller skillnader i andra apparater orsakade av illla anpassade diton.
Härom verkar egentigen få tvista. Skulle vara mycket intressant med ett kontrollerat test där man presenterar hörbara resultat, och hur förutsättningarna då sett ut. Är ju ingen mening att komma med kategoriska påståenden om att man inte kan höra skillnad, om detta egentligen bara gäller under VISSA förutsättningar. Någon kanske då har andra förutsättningar, under vilka hörbara skillnader faktiskt kan förekomma. Och omvänt är ju teoretiska skillnder ointressanta.
Viktigast i allt detta är ju trots allt att med stor sannolikhet veta att man har kablar som inte påverkar.

Så praktiskt underbyggda teorier om hur du bör anpassa ditt kabelval efter dina rådande omständigheter vore ju en god sak. :)

Redigerat av laddie15, 13 augusti 2016 - 08:20.


#179

Postad 13 augusti 2016 - 15:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tänkte fråga, tror du man kan ha en extern dac mellan cd och reciver, mest en tanke inför framtiden, eller skall man satsa på en ny reciver från till exempel Anthem/Arcam/Primare innan dess tänker jag köpa en REL sub.

Mitt svar på din fråga måste bli att det främst beror på vilka apparater du tänker använda när du lyssnar på musik.

Använder du en receiver som försteg så tycker jag inte det finns anledning att satsa på en extern dac.

Om du har ett analogt försteg eller använder en analog integrerad förstärkare så skull jag satsa på en bra extern dac.

 

Frågan om vilket dac chip man skall ha har jag ingen åsikt om. Har Burr Brown i min externa och Sabre inbyggd i processorn.

Tror egentligen att andra delar i en extern dac betyder väl så mycket som själva chipet. 



#180

Postad 13 augusti 2016 - 16:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mitt svar på din fråga måste bli att det främst beror på vilka apparater du tänker använda när du lyssnar på musik.
Använder du en receiver som försteg så tycker jag inte det finns anledning att satsa på en extern dac.
Om du har ett analogt försteg eller använder en analog integrerad förstärkare så skull jag satsa på en bra extern dac.

Frågan om vilket dac chip man skall ha har jag ingen åsikt om. Har Burr Brown i min externa och Sabre inbyggd i processorn.
Tror egentligen att andra delar i en extern dac betyder väl så mycket som själva chipet.

Hade en svag känsla över att det är onödigt. Frågar man inte får man inga svar. Tittade lite igår och jag kände som sådan det får bli en ny reciver så smonigom istället för att hosta upp för en dac.

#181

Postad 13 augusti 2016 - 16:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Han som utförde testerna tyckte att det var hörbart men det var väl mot de värsta kablarna som ingen bör använda. 

 

Hans egna mätningar talar mot det. Jag ser som mest en differens på ca 0.7dB vilket skulle kunna vara hörbart om det var vid en frekvens där mänsklig hörsel är känslig. Nu är dessa skillnader vid närmare 20kHz vilket gör det omöjligt att höra. Jag tror helt enkelt att han har en förväntan p.g.a. vad han mätt fram. Placebo återigen.

 

Om någon tvivlar på det jag säger så kan man enkelt testa själv genom att starta en testton på exempelvis 15kHz med lämpligt program (REW är ett exempel) och sedan höja och sänka en dB. Klarar ni att höra skillnad? Lägg sedan på att det inte är rena testtoner vi talar om här utan musik som har energi över ett brett spektrum. Tror ni fortfarande att det finns en chans att peka ut kabeln som ger en sänkning på ~0.7dB vid ca 15kHz?

 

 

De stora är tyvärr dyra. Liknande kabel som den som var bäst i test tror jag kostade ~3000kr för 30m.

 

Jo de är ju lite dyrare än vanlig tvåledad högtalarkabel. Men med allt rätt, de är ju trots allt mycket mer komplicerade att tillverka.

 

 Automatisk kabelskalare så man kan skala 10 ledare åt gången underlättar. :P

 

Absolut. Fast en modell som klarar flatkabel på ett bra sätt kostar runt tusenlappen så det är väl inte många som har.



#182

Postad 13 augusti 2016 - 16:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Spela tex en 1kHz-ton under en minut och tala om vad ni upplever...

#183

Postad 13 augusti 2016 - 21:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Spela tex en 1kHz-ton under en minut och tala om vad ni upplever...

Ett pip som varar i en minut. Borde vi uppleva något annat?

#184

Postad 14 augusti 2016 - 07:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Ett pip som varar i en minut. Borde vi uppleva något annat?

Att den inte upplevs som konstant, testa så får du höra.

#185

Postad 14 augusti 2016 - 08:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Att den inte upplevs som konstant, testa så får du höra.

 

Det är ju därför det INTE går att bevisa det en eller det andra med människors hörsel. Tack för att du tog upp det.  :)



#186

Postad 14 augusti 2016 - 08:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Att den inte upplevs som konstant, testa så får du höra.

 

Om man har huvudet stilla borde tonen vara konstant. Eller menar du att hjärnan varierar tonen själv? Det skulle vara intressant i så fall.



#187

Postad 14 augusti 2016 - 08:30

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Om man har huvudet stilla borde tonen vara konstant. Eller menar du att hjärnan varierar tonen själv? Det skulle vara intressant i så fall.

Det är min erfarenhet i alla fall.



#188

Postad 14 augusti 2016 - 08:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Tonen går upp och ned, både hjärna och hörselorganet liksom "nevilerar"(lägger sig på gemensamma lägsta nivå).  <_<



#189

Postad 14 augusti 2016 - 09:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det är ju därför det INTE går att bevisa det en eller det andra med människors hörsel. Tack för att du tog upp det.  :)

Det bevisar hur hjärnan lurar oss med upplevelsen av ljud.

Mätningar påverkas dock inte av detta.

Om man har huvudet stilla borde tonen vara konstant. Eller menar du att hjärnan varierar tonen själv? Det skulle vara intressant i så fall.

Ja, hjärnan är ett spöke som ställer till det för oss ;)

#190

Postad 14 augusti 2016 - 10:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Spela tex en 1kHz-ton under en minut och tala om vad ni upplever...


Ett pip som varar i en minut. Borde vi uppleva något annat?


Att den inte upplevs som konstant, testa så får du höra.


Det är ju därför det INTE går att bevisa det en eller det andra med människors hörsel. Tack för att du tog upp det. :)


Nu börjar den här kabeldiskussionen bli intressant och meningsfull även för en hopplös ljudamatör som jag.

Om mätutrustning registrerar en ton som konstant och människans öra registrerar samma ton som varierande - hur kan då mätningar säga något om hur människan uppfattar ljud? Jag kan förstå att den kunnige och erfarne på audio-området kan "översätta" mätresultat till örats ljudupplevelser. Men en översättning är trots allt alltid en tolkning. Hjärnan "lurar oss" i förhållande till mätvärden. Men vad säger det om hur vi uppfattar musik via olika slags kablar via förstärkare eller via cd-spelare kontra vinylspelare?

I mitt huvud blir uppmätbara skillnader en indikator på ljud en sak och upplevda subjektiva hörselintryck en helt annan. Då blir det svårt att använda det ena för att diskutera värdet av det andra. Sen är formuleringarna förstås viktiga. Med örats hjälp kan vi inte ens med en viss sannolikhet fastslå att en kabel faktiskt låter annorlunda än en annan kabel. Vi kan bara konstatera att vi upplever att den gör det. Via blindtester kan vi konstatera - i alla fall under de former dessa tester genomförs och i beaktande av att hörselminnet tycks vara både kort och bedrägligt - att det är oerhört svårt att vara säker på att vi hör skillnader, alternativ fastslår blindtester primärt att människan har dåligt hörselminne.

Eller? Är jag ute och cyklar?

Själv är jag som sagt endast en glad amatör på området. Jag har svårt att höra reella skillnader mellan kablar, även om jag ibland upplever att jag gör det. Dock lyssnar jag inte bara med öronen, utan också med ögonen och ett slags ekonomisk etik, vill därför gärna ha en snygg och välgjord kabel till ett så lågt pris som möjligt.

Redigerat av Mange36, 14 augusti 2016 - 12:28.


#191

Postad 14 augusti 2016 - 10:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Att den inte upplevs som konstant, testa så får du höra.

Nä, det upplever jag nog faktiskt inte. Men att det skulle kunna vara så håller jag inte alls för otänkbart. Förutom det alldeles uppenbara, att sitta still, och att inget annat interfererar med signalen, så pågår det massor av aktiviteter i och omkring hörselspparaten som påverkar. Hörseln har minst lika mycket hyss för sig som det är svårt att mäta och analysera ljud korrekt. Därför används ju båda dessa, var för sig bristfälliga verktyg, så gott man förmår. :)

#192

Postad 30 oktober 2016 - 12:19

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Om allt går i lås så ska grannen och jag nästa helg testa det här med olika kabeltjocklekar.

Det kommer att bli 2,5mm2 , 4,00mm2 , 6,00mm2 och en fet rackare som har 8,54mm2 per ledare.

Efter som många här tycker att max 2,5mm2 är fullt tillräckligt och att det ska finnas mätningar som visar detta också ska vi testa om detta verkligen stämmer , om det inte blir en skillnad mellan 2,5mm2 och fetingen som har 8,54mm2 per ledare.

#193

Postad 31 oktober 2016 - 08:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Om allt går i lås så ska grannen och jag nästa helg testa det här med olika kabeltjocklekar.

Det kommer att bli 2,5mm2 , 4,00mm2 , 6,00mm2 och en fet rackare som har 8,54mm2 per ledare.

Efter som många här tycker att max 2,5mm2 är fullt tillräckligt och att det ska finnas mätningar som visar detta också ska vi testa om detta verkligen stämmer , om det inte blir en skillnad mellan 2,5mm2 och fetingen som har 8,54mm2 per ledare.

Areans betydelse har en direkt koppling till hur mycket ström som ska levereras. Det vet alla som jobbar med elinstallationer. Du måste alltså leverera fett mycket ström om du ska behöva större areor. Det går förstås att räkna på rätt enkelt, om man vet vad förstärkaren levererar vid en fast volym.



#194

Postad 05 november 2016 - 13:13

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Nu har vi testat 2x2,5 mm2 kabeln med 2x8,54 och vi både Biwire och Singelwirer högtalarna för att att höra om det blev skillnad på detta sätt att koppla.

Med singelwirer så blev ljudet en aning tunnare med båda kablarna men skillnaden var i stort sett försumbar.
Med den tjocka kabeln så gick högtalarna lite lägre i basregistret och kanske lite fylligare ljud över hela registret men hade man inte testat skillnaden mellan dom två kablarna så är det inget vi skulle reagera på.

Min granne Biwire högtalarna med 6mm2 kabel av känt märke och när vi kopplade den tjocka kabeln till basarna så gick dom djupare ner i basregistret och detta tyckte vi båda lät bättre så han behöll dessa kablar i sin anläggning.

Dom tunna kablarna kommer ifrån Kjell och kompani och kostar väl runt en 15 spänn per meter men den tjocka på 2x8,54mm2 av ett känt märke vill ni nog inte veta priset på.

Så till om det är ljudmässigt någon större skillnad mellan dessa kabelareor , det blev lite fetare och fylligare ljud med dom tjocka kablar men skillnaden är inte så stor som vi trodde innan så resultatet av testen är att 2x2,5mm2 klarar nog dom flesta sig med om man inte är rent för petig.

#195

Postad 05 november 2016 - 13:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3

Nu har vi testat 2x2,5 mm2 kabeln med 2x8,54 och vi både Biwire och Singelwirer högtalarna för att att höra om det blev skillnad på detta sätt att koppla.

Med singelwirer så blev ljudet en aning tunnare med båda kablarna men skillnaden var i stort sett försumbar.
Med den tjocka kabeln så gick högtalarna lite lägre i basregistret och kanske lite fylligare ljud över hela registret men hade man inte testat skillnaden mellan dom två kablarna så är det inget vi skulle reagera på.

Min granne Biwire högtalarna med 6mm2 kabel av känt märke och när vi kopplade den tjocka kabeln till basarna så gick dom djupare ner i basregistret och detta tyckte vi båda lät bättre så han behöll dessa kablar i sin anläggning.

Dom tunna kablarna kommer ifrån Kjell och kompani och kostar väl runt en 15 spänn per meter men den tjocka på 2x8,54mm2 av ett känt märke vill ni nog inte veta priset på.

Så till om det är ljudmässigt någon större skillnad mellan dessa kabelareor , det blev lite fetare och fylligare ljud med dom tjocka kablar men skillnaden är inte så stor som vi trodde innan så resultatet av testen är att 2x2,5mm2 klarar nog dom flesta sig med om man inte är rent för petig.

Äntligen någon som känner sig manad att anta Zartoks utmaning?

https://www.minhembi...opic=322364&hl=



#196

Postad 06 november 2016 - 20:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 1

Det roligaste är ändå att det finns väldigt många människor som kan höra skillnad på kablar, när det görs på rätt sätt (i ens egna rum och anläggning med ens egna produkter, och endast kablarna switchas snabbt)

 

Och inte fasiken måste någon vara villig att utföra en amatörs och kraftig skeptikers test för det. 

 

Blir bara fel när en skeptiker i amatörnivå vill försöka åstadkomma ett "test" för att vinna ryggdunkningar från andra skeptiker.

 

Kablar låter olika, mer eller minimalt, att höra denna skillnad är mer eller mindre omöjligt om det inte görs under ovan nämnda omständigheter.

 

Men skillnaderna mellan två väldigt olikljudande kablar i ens egna system är absolut hörbart i blindo.


Redigerat av Synthesis, 06 november 2016 - 20:11.


#197

Postad 06 november 2016 - 20:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

men detta måste gå att mäta upp i ett perfekt rum, samma källa som spelar, en bra mic. byt kablar spela in och analysera..



#198

Postad 06 november 2016 - 20:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Allt går att mäta, med rätt mätmetoder.

#199

Postad 06 november 2016 - 22:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att mäta högtalare duger inte så långt eller är otroligt svårtytt.

Säg att vi tycker oss tyda en bättre klarhet på något specifikt i en låt, tex biljud av fingerplock på en gitarr, eller att inspelningsrummet blir mer hörbart.

Vad i en högtalarmätning ger oss en hint om det?

 

En sådan sak som frekvensgång säger oss bara hur högtalaren låter med en sinus ton.

Då är rosa brus bättre, med det är i sin tur inte samma sak som vårat musikstycke ovan.

 

Skulle man ge sig in och se vad man verkligen kan mäta tror jag man ska börja med en katastrofkabel som man vet kommer påverka.



#200

Postad 06 november 2016 - 22:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fattar att man inte kan mäta allt och tyda det, men om nu påståendet är att en viss kabel går djupare ner i bastonerna hörbart, då måste de lätt kunnas mätas upp, bara ett exempel.

 

man behöver inte analysera en orkester som spelar, men kanske något lättare som kan motbevisa vissa påståenden.


Redigerat av hundrakg, 06 november 2016 - 22:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.