Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc

111 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR6004 (Surroundförstärkare) 5 8,9 (40) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9,38 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9,36 (38) Inga priser
44 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 26 dagar sedan
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Är det ett bra pris? (12 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Marantz SR-6004 (880 inlägg) 8 år sedan
Växla mellan receiver och förstärkare (Main in) (0 inlägg) 8 år sedan
Koppla in dubbla subwoofers? (30 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 8 år sedan
Märkliga fel! (4 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Inställningsproblem - marantz SR 6004 (24 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
Sub till M&K LCR 750 (13 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 9 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
Köp av ny förstärkare! (15 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 10 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 11 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 13 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg) 14 år sedan
Koppla wii till Marantz SR6004 och Onkyo TX-SR707 (3 inlägg) 14 år sedan
Mina prylar vill inte sammarbeta (8 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 14 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 14 år sedan
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg) 14 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 14 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 16 juni 2011 - 10:16

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar om någon vet hur bra det blir att biampla en marantz sr6004 försärkare med Monitor Audio rx8 högtalare men även Monitor Audio centerhögtalare. Jag har läst att det kan behövas slutsteg och även att ljudet blir lägre, att en del inte hör skillnad, men även att det blir bättre och fylligare m.m. Att biampla centern är sekundärt och bara om någon rekommenderar, annars är det fronterna jag tänkte göra det på.

Så frågorna är:

1.Blir ljuder så mycket bättre att man hör tydlig skillnad?
2.Behöver man ett slutsteg för att det ska bli bra? (vill inte köpa ett)
3.Kan man biamp en centerhögtalare och blir det bra?
4.Jag kör 5.0 nu och vad jag har förstått det så ska man använda de övriga utgångarna till baskontakterna i högtalarna, hur blir surraundljudet? Kan det bli problem?

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 16 juni 2011 - 10:39.


#2

Postad 16 juni 2011 - 10:41

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0
Först och främst så måste funktionen finnas i recievern (har inte koll på Marantz 4006) Läs noga i instruktionsboken hur du ställer om funktionen i recievern och vilka utgångar du skall använda och om dom skall vara till lågpass eller högpass i högtalaren. OBS! glöm inte heller att ta bort blecken som sitter vid högtalaringångarna om du bi-ampar med.

Ljudet blir ju inte "annorlunda" precis och det låter inte högre när du spelar på "samma volym". Det jag upplevde när jag bi-ampade min tidigare Yamaha-stärkare, en RX-V661 så var det att det gick att spela mer kontrollerat på högre volym, att det lät renare och att jag kunde dra på mer volym än tidigare och spela högre.

Nu har jag bytt stärkare och har en RX-V2065 den har jag inte provat utan bi-amp för att jag änvände samma kablar direkt så där kan jag inte tala om någon skillnad.

Centerhögtalare, tror knappast du kan biampa den även om din stärkare har ytterligar en oanvänd "zon", har inte hört någon stärkare som har den funktionen. Skulle vara om du har slutsteg till den kanske men då blir det väl så kallad "bi-wire".

Redigerat av HenkeEdge, 16 juni 2011 - 10:43.


#3

Postad 16 juni 2011 - 10:50

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Först och främst så måste funktionen finnas i recievern (har inte koll på Marantz 4006) Läs noga i instruktionsboken hur du ställer om funktionen i recievern och vilka utgångar du skall använda och om dom skall vara till lågpass eller högpass i högtalaren. OBS! glöm inte heller att ta bort blecken som sitter vid högtalaringångarna om du bi-ampar med.

Ljudet blir ju inte "annorlunda" precis och det låter inte högre när du spelar på "samma volym". Det jag upplevde när jag bi-ampade min tidigare Yamaha-stärkare, en RX-V661 så var det att det gick att spela mer kontrollerat på högre volym, att det lät renare och att jag kunde dra på mer volym än tidigare och spela högre.

Nu har jag bytt stärkare och har en RX-V2065 den har jag inte provat utan bi-amp för att jag änvände samma kablar direkt så där kan jag inte tala om någon skillnad.

Centerhögtalare, tror knappast du kan biampa den även om din stärkare har ytterligar en oanvänd "zon", har inte hört någon stärkare som har den funktionen. Skulle vara om du har slutsteg till den kanske men då blir det väl så kallad "bi-wire".


Tack för svaret! Jag skrev fel, det är en SR 6004.. Men jag hittade också detta "If you only run five speakers, you can use the extra channel to bi-amplify your front speakers." Så det verkar gå. Jag tror det finns 9 högtalarutgångar i den.
http://hometheaterre...eiver-reviewed/

#4

Postad 16 juni 2011 - 10:58

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Jag skrev fel, det är en SR 6004.. Men jag hittade också detta "If you only run five speakers, you can use the extra channel to bi-amplify your front speakers." Så det verkar gå. Jag tror det finns 9 högtalarutgångar i den.
http://hometheaterre...eiver-reviewed/


Kikade prisjakts-infon, jo verkar finnas funktionen på den men du måste nog in i någon meny och ändra ett "off" till "on" och Läs i instruktionsboken hur du ska koppla det är inte "bara" att ta godtyckliga oanvända utgångar.

Sen metallblecken bort bak på högtalarna (de som sitter mellan ingångarna). Man riskerar att förstöra sakerna annars.

Du skrev något i första inlägget om det kunde påverka surround-ljudet? Nej det gör det inte om du ställt in och talat om för recievern att du kör med "bi-amp on".

Redigerat av HenkeEdge, 16 juni 2011 - 11:02.


#5

Postad 16 juni 2011 - 11:15

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Kikade prisjakts-infon, jo verkar finnas funktionen på den men du måste nog in i någon meny och ändra ett "off" till "on" och Läs i instruktionsboken hur du ska koppla det är inte "bara" att ta godtyckliga oanvända utgångar.

Sen metallblecken bort bak på högtalarna (de som sitter mellan ingångarna). Man riskerar att förstöra sakerna annars.

Du skrev något i första inlägget om det kunde påverka surround-ljudet? Nej det gör det inte om du ställt in och talat om för recievern att du kör med "bi-amp on".


Ok då vet jag! Jag som trodde att det bara var att koppla in å köra:p Låter lite komplicerat men ska kolla om det står utförligt i instruktionsboken när jag kommer hem.

#6

Postad 16 juni 2011 - 11:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1
Bi-ampning är tämligen meningslöst. Behöver du mer kraft, skaffa ett större slutsteg.

#7

Postad 16 juni 2011 - 11:55

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Bi-ampning är tämligen meningslöst. Behöver du mer kraft, skaffa ett större slutsteg.


Agree, fortfarande bara en trafo dvs. inte mer strömstyrka med 2 steg kopplade. Därför anser jag det var helt meningslöst.

Ett slutsteg är det som gäller om du vill ha mer mos till frontarna.

#8

Postad 16 juni 2011 - 12:24

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Agree, fortfarande bara en trafo dvs. inte mer strömstyrka med 2 steg kopplade. Därför anser jag det var helt meningslöst.

Ett slutsteg är det som gäller om du vill ha mer mos till frontarna.


Ja, det är ju inte någon "bryggning" av steg man gör. Dock delar man ju på lasterna.

Jag tycker TS ska testa sig fram vad han tycker är bäst om han har ett par extra högtalarkablar liggandes så är det en "gratis-grej" om han nu tycker det blir någon skillnad.

#9

Postad 16 juni 2011 - 13:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Bi-ampning är tämligen meningslöst. Behöver du mer kraft, skaffa ett större slutsteg.

Om man endast ha en hemmabioreceiver till sitt förfogande håller jag med dig.

#10

Postad 16 juni 2011 - 14:24

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Bi-ampning är tämligen meningslöst. Behöver du mer kraft, skaffa ett större slutsteg.


Mer kraft behöver jag inte men läst att det kan ge bättre ljud och det är det jag är ute efter. Inte att jag ska kunna spela på högre volym eller så.

#11

Postad 16 juni 2011 - 17:06

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag testade bi-wiring på ett par Dali 810-or som jag hade en gång i tiden och kunde där klart uppfatta att diskanten hördes tydligare, nu använde jag visserligen ett stereosteg att driva dom med men efter det så bi-wiringar jag både center och frontar , då drivna av ett 5 kanaligt steg.

#12

Postad 16 juni 2011 - 17:25

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Jag testade bi-wiring på ett par Dali 810-or som jag hade en gång i tiden och kunde där klart uppfatta att diskanten hördes tydligare, nu använde jag visserligen ett stereosteg att driva dom med men efter det så bi-wiringar jag både center och frontar , då drivna av ett 5 kanaligt steg.


Ok! Jag gjorde bi-wiring bara på frontarna och vilken bas det blev!! Jag har tidigare funderat på att köpa en SUB men nu behövs det verkligen inte. Hur kan en del inte höra skillnad medan jag får en sån extrem skillnad?!! Har jag basen på max och höjer volymen som jag brukar ha blir det till och med för mycket bas! Skulle vilja göra det på centern med men jag har inga utgångar till den. Men vilken skillnad alltså, en kompis kom förbi och lyssnade och blev också förvånad vilken skillnad det blev!

#13

Postad 16 juni 2011 - 17:39

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Biwiring och Biamping är två helt olika företeelser.

Vid Biamp tillför du extra kraft
Vid Biwire delar du upp kraften från stärkare till de olika elementen i högt. Biwire ger således inte mer kraft.

Som Karlsson skriver. För att du ska märka ngn skillnad behöver du en extern kraftkälla. Ett extra slutsteg är att föredra. Jag har själv två modeller ifrån Marantz SR6001 samt SR5004. Till de här stärkarna har jag kopplat extra slutsteg från Vincent och Thule.

Det är stor skillnad med slutsteg. Musiken blir mer välmående även på lägre ljudvolym. En stor fördel är att ljudet blir fylligare.

Lycka till


G

#14

Postad 16 juni 2011 - 17:43

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Biwiring och Biamping är två helt olika företeelser.

Vid Biamp tillför du extra kraft
Vid Biwire delar du upp kraften från stärkare till de olika elementen i högt. Biwire ger således inte mer kraft.

Som Karlsson skriver. För att du ska märka ngn skillnad behöver du en extern kraftkälla. Ett extra slutsteg är att föredra. Jag har själv två modeller ifrån Marantz SR6001 samt SR5004. Till de här stärkarna har jag kopplat extra slutsteg från Vincent och Thule.

Det är stor skillnad med slutsteg. Musiken blir mer välmående även på lägre ljudvolym. En stor fördel är att ljudet blir fylligare.

Lycka till


G


Bi-amp är som jag gör med maranz SR6004, och basen och diskanten blev betydligt bättre. Ja det blev förstärkt. Jag har ingen slutsteg bara SR 6004 och det blev en jätteskillnad.

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 16 juni 2011 - 17:45.


#15

Postad 16 juni 2011 - 17:55

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Bi-ampning är tämligen meningslöst. Behöver du mer kraft, skaffa ett större slutsteg.


Det blev stor skillnad även utan slutsteg. Kvalitetsmässigt kan jag inte säga om det blev mycket bättre, men basen och diskanten blev väldigt mycket bättre och verkligen VÄLDIGT mycket bättre. Men jag undrar om det kan bli svårare att autokalibrera nu? Det kanske blir för låg volym på centern och de bakre högtalarna mot frontarn?

#16

Postad 16 juni 2011 - 18:01

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Och att se filmer, vilket lyft!! :D Hela rummet dundrar nu som det skall göra! I över ett år har jag haft dessa högtalare och förstärkare utan att ha det rätta ljudet! Katastrof!! Nu är jag i extas!!

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 16 juni 2011 - 18:08.


#17

Postad 16 juni 2011 - 20:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det låter som om du tidigare har haft dina högtalare felaktigt inkopplade.

#18

Postad 16 juni 2011 - 20:36

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det låter som om du tidigare har haft dina högtalare felaktigt inkopplade.


Vet inte, jag kopplade ju de likadant nu förutom att jag bi-amp, alltså satte dit extrakablar, det är fortfarande kopplat som innan.

#19

Postad 16 juni 2011 - 23:09

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vet inte, jag kopplade ju de likadant nu förutom att jag bi-amp, alltså satte dit extrakablar, det är fortfarande kopplat som innan.



Har du haft blecken mellan högtalarterminalerna på innan?
Och alltså tagit bort dom nyss när du kopplade Bi-Amp?

#20

Postad 17 juni 2011 - 04:16

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Är det så stora skillnader så kan man nog utgå från att orsaken till upplevelserna är något annan. Inte alls ovanligt i många olika sammanhang att man inte alltid kopplar samman korrekt orsak - verkan.

#21

Postad 17 juni 2011 - 10:14

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Har du haft blecken mellan högtalarterminalerna på innan?
Och alltså tagit bort dom nyss när du kopplade Bi-Amp?


Ja, blecken har jag tagit bort nu med bi-amp, innan hade jag de i.

#22

Postad 17 juni 2011 - 10:17

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Du är inte ensam om att uppleva förbättring med bi-amp, så bara njut !


Ja, blecken har jag tagit bort nu med bi-amp, innan hade jag de i.



#23

Postad 17 juni 2011 - 10:20

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Är det så stora skillnader så kan man nog utgå från att orsaken till upplevelserna är något annan. Inte alls ovanligt i många olika sammanhang att man inte alltid kopplar samman korrekt orsak - verkan.


Skulle kunna vara så, men då borde det ju fortfarande vara dåligt om det är felkopplat? Jag har gjort efter instruktionsboken och det har ju funkat, förutom att basen och diskanten blev betydlig bättre och tydligare än innan jag biampade.

Nu är problemet att det är nästan för mycket bas när jag kollar t.ex på film. För att ändra basen på min när EQn är på så måsta man in i menyn och krångla..

Du är inte ensam om att uppleva förbättring med bi-amp, så bara njut !


Absolut! Nu har jag äntligen fått det som jag vill :D Jag är verkligen förvånad att hemmabioaffären inte sa att jag skulle göra biamp när skillnaden blir så stor? Jag sa även att jag inte vill ha någon SUB och nu behövs en SUB verkligen inte.

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 17 juni 2011 - 10:23.


#24

Postad 17 juni 2011 - 11:25

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Är det så stora skillnader så kan man nog utgå från att orsaken till upplevelserna är något annan. Inte alls ovanligt i många olika sammanhang att man inte alltid kopplar samman korrekt orsak - verkan.


Tycker att det låter lite konstigt jag med, även fast jag har haft positiv-upplevelse av bi-amp. Då jag tycker det blev att låta bättre/renare/tajtare när man drog på mer volym. Vilket jag trodde man kunde härleda till att vadera steg fick arbeta mindre och lasterna delades även fast det är en trafo i en flerkanalare.
Låter ju nästan som om det skulle varit fel-fasat och att det nu med bi-ampningen blivit rätt kopplat. Du var inte ur med gamla kablarna, så det fanns risk att +/- var fel tidigare?

Vet inte vad TS har haft för högtalare förrut men MA-RX8 klarar väl sig hyfsat långt utan sub så beroende på vad man har att jämföra med tidigare så kan ju basupplevelsen kanske vara som TS-skriver.

B&W 683:orna jag kör nu tycker jag klarar sig riktigt bra till film med, känns i soffan av bara golvarna, så golvarna går ju hyfsat lågt i frekvens ändå. Har inte skaffat någon sub ännu men det är klart, vill man ner ytterligare och ha avgrundsmuller så måste man ju ha en sub.

Lirar jag musik så kör jag "Pure Direct" läget på stärkaren och då får man ju inte någon sub-signal ändå och musik-lyssning har det blivit mycket av på sista tiden.

#25

Postad 17 juni 2011 - 12:04

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Tycker att det låter lite konstigt jag med, även fast jag har haft positiv-upplevelse av bi-amp. Då jag tycker det blev att låta bättre/renare/tajtare när man drog på mer volym. Vilket jag trodde man kunde härleda till att vadera steg fick arbeta mindre och lasterna delades även fast det är en trafo i en flerkanalare.
Låter ju nästan som om det skulle varit fel-fasat och att det nu med bi-ampningen blivit rätt kopplat. Du var inte ur med gamla kablarna, så det fanns risk att +/- var fel tidigare?

Vet inte vad TS har haft för högtalare förrut men MA-RX8 klarar väl sig hyfsat långt utan sub så beroende på vad man har att jämföra med tidigare så kan ju basupplevelsen kanske vara som TS-skriver.

B&W 683:orna jag kör nu tycker jag klarar sig riktigt bra till film med, känns i soffan av bara golvarna, så golvarna går ju hyfsat lågt i frekvens ändå. Har inte skaffat någon sub ännu men det är klart, vill man ner ytterligare och ha avgrundsmuller så måste man ju ha en sub.

Lirar jag musik så kör jag "Pure Direct" läget på stärkaren och då får man ju inte någon sub-signal ändå och musik-lyssning har det blivit mycket av på sista tiden.


Jag har plus och minus rätt, på ena kablen är det text på en och inte text på den andra, sen har jag en annan kabel där färgen varierar. Men eftersom jag fick en sån stor skillnad så är det kanske något knas. Tidigare hade jag brusproblem med förstärkaren, jag lämnade in den och fick den uppdaterad. Men eftersom det låter så bra nu så orkar jag inte lämna in det för koll igen..

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 17 juni 2011 - 12:08.


#26

Postad 17 juni 2011 - 12:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Tycker att det låter lite konstigt jag med, även fast jag har haft positiv-upplevelse av bi-amp. Då jag tycker det blev att låta bättre/renare/tajtare när man drog på mer volym. Vilket jag trodde man kunde härleda till att vadera steg fick arbeta mindre och lasterna delades även fast det är en trafo i en flerkanalare.



Du har en bassäng med vatten och ETT avloppsstycke.
Du har möjligheten att sätta på två olika slangar till det stycket:
1. En slang.
2. Två slangar.

Blir det någon skillnad hur fort du kan tömma bassängen?

#27

Postad 17 juni 2011 - 12:41

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 1

Du har en bassäng med vatten och ETT avloppsstycke.
Du har möjligheten att sätta på två olika slangar till det stycket:
1. En slang.
2. Två slangar.

Blir det någon skillnad hur fort du kan tömma bassängen?


Ja

Bifogad fil  Namnl_s.jpg   22,2K   5 Antal nerladdningar

#28

Postad 17 juni 2011 - 12:54

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag har också testat att bi-ampa just en SR6004 till mina MA RS8... Upplevde också en enorm skillnad, helt oavsett vilka simbassängsliknelser man gör... Må vara så att man inte kan dra några generella slutsatser om bi-amping från hembiostärkare, men åtminstone på kombinationen SR6004 + RS8 så är det stor skillnad.

#29

Postad 17 juni 2011 - 13:05

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Jag har frågat tekniker på både canton och monitor audio hur de ser på biamp. Om jag inte missminner mig så påpekade båda teknikerna att det var bra för att det minimerade att bas påverkade diskant/mellan (eller något åt det hållet).
Hade tillverkarna tyckt det varit totalt meningslöst kanske de inte hade byggt högtalare med möjlighet till bi-amp...

Oftast kostar det inte så många kronor att testa och hör och häpna nu (detta kommer kanske som en chock för vissa) Testa själva och bilda er en uppfatting, svårare är det inte.

Redigerat av SweElite, 17 juni 2011 - 13:07.


#30

Postad 17 juni 2011 - 13:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Ja



Läs frågan igen, det finns bara ETT avlopp!
Anser du fortfarande det går snabbare med två slangar från det avloppet?



Hade tillverkarna tyckt det varit totalt meningslöst kanske de inte hade byggt högtalare med möjlighet till bi-amp...



Med ett sådant resonemang så framstår ju allt på TV shop som kanonbra grejer. För om det inte var en bra produkt, varför tillverka det? Ja, kanske för det säljer. Med tanke på hur fysiskt ologiska saker som audiofiler går på (spikes t ex) så finns det nog inget som hifi marknaden inte skulle kunna sälja som en "förbättring".

Så, kan någon förklara för mig hur trafon helt plötsligt blir kraftigare om man bi-ampar?

#31

Postad 17 juni 2011 - 13:29

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Finns en bra sida om det här...

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

#32

Postad 17 juni 2011 - 13:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Du har en bassäng med vatten och ETT avloppsstycke.
Du har möjligheten att sätta på två olika slangar till det stycket:
1. En slang.
2. Två slangar.

Blir det någon skillnad hur fort du kan tömma bassängen?

Det beror på dimensionen på slangarna och avloppsstycket. Klarar avloppet av ett större flöde än slangen så går det givetvis fortare att tömma bassängen.

#33

Postad 17 juni 2011 - 13:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det beror på dimensionen på slangarna och avloppsstycket. Klarar avloppet av ett större flöde än slangen så går det givetvis fortare att tömma bassängen.



Juppz, men så är inte fallet i detta (eller förstärkarens fall). I båda fallen så begränsas dom av avloppsstycket/trafon.

#34

Postad 17 juni 2011 - 13:47

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Så, kan någon förklara för mig hur trafon helt plötsligt blir kraftigare om man bi-ampar?


Finns det verkligen ingen annan faktor som spelar in än trafon i detta fall?

#35

Postad 17 juni 2011 - 13:49

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Jo, ivf enligt tekniker på både canton och Monitor audio....

Kolla även länken jag postade tidigare, den tar upp en hel del.


Finns det verkligen ingen annan faktor som spelar in än trafon i detta fall?


Redigerat av SweElite, 17 juni 2011 - 13:52.


#36

Postad 17 juni 2011 - 13:53

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Ivf enligt tekniker på både canton och Monitor audio....

Kolla även länken jag postade tidigare, den tar upp en hel del.


Jag var nog lite otydlig... Vad jag menade var: "Det finns antagligen många andra faktorer som spelar in än bara trafon" :D

Som jag skrev tidigare så upplevde jag en stor skillnad vid bi-amp. Exakt vad det berodde på vet jag inte, men jag lovar att skillnaden finns där. Jag är medveten om att det är lätt att inbilla sig skillnader när det kommer till ljud, men i detta fall var det verkligen "som natt och dag".

#37

Postad 17 juni 2011 - 14:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Juppz, men så är inte fallet i detta (eller förstärkarens fall). I båda fallen så begränsas dom av avloppsstycket/trafon.

Så det du säger är att det alltid är trafon som sätter begränsningen?

#38

Postad 17 juni 2011 - 14:46

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Det kanske inte fungerar så här i verkligheten men jag tror ändå min liknelse fungerar hyfsat. Ni får väl rätta mig om jag har fel :D
Exempel:
Om trafon klarar att ge max 100W och man har 6 kanaler till förfogande men bara använder 5st så får ju varje högtalare 100/5=20W att leka med. Om man nu tar den 6:e kanalen och styr om den till frontarna så innebär det ju att varje kanal får 100/6=17W vilket är mindre effekt/kanal men totalt sett så får ju frontarna 17+17=34W vilket är mer så en liten förbättring av ljudet ur fronthögtalarna är ju kanske inte omöjlig.

#39

Postad 17 juni 2011 - 15:30

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
I instruktionsboken står det att istället för att basen och diskanten ska dela på en källa så får de en varsin som leder till mer kraft och renare bas och diskant. I morgon kan jag skriva ordagrant vad som står i den.

#40

Postad 17 juni 2011 - 15:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Finns en bra sida om det här...

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Den beskriver väl biamp med användning av två separata (men identiska) förstärkare om jag förstått rätt, inte "intern" biamp i en ferkanalsreceiver?

#41

Postad 18 juni 2011 - 06:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Den beskriver väl biamp med användning av två separata (men identiska) förstärkare om jag förstått rätt, inte "intern" biamp i en ferkanalsreceiver?



Precis!

Så det du säger är att det alltid är trafon som sätter begränsningen?



Nej. Det vore ju trevligt med en förklaring hur det kan bli bättre och "mer kraft" ur samma burk bara man drar ett par extra kablar.

#42

Postad 18 juni 2011 - 07:21

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Nej. Det vore ju trevligt med en förklaring hur det kan bli bättre och "mer kraft" ur samma burk bara man drar ett par extra kablar.


Men vad du ältar samma sak, skulle vara intressant om du kunde ge dina synpunkter på de påståenden i tråden som tar upp andra aspekter än att tro det blir någon brygg-koppling som trollar fram en massa extra watt.

Vad det verkar på ditt tjat så ser du bara det du vill se och klaga på, så hjälper till att citera det jag skulle vilja veta om det kan finnas någon sanning i. (helt ärligt så skulle jag vilja veta eftersom jag inte har någon aning egentligen hur en flerkanalares slutsteg fungerar, inte för att hälla bensin i den flammande diskussionen).

Kan det ligga något bakom denna teori?:

Om trafon klarar att ge max 100W och man har 6 kanaler till förfogande men bara använder 5st så får ju varje högtalare 100/5=20W att leka med. Om man nu tar den 6:e kanalen och styr om den till frontarna så innebär det ju att varje kanal får 100/6=17W vilket är mindre effekt/kanal men totalt sett så får ju frontarna 17+17=34W vilket är mer så en liten förbättring av ljudet ur fronthögtalarna är ju kanske inte omöjlig.


Eller:

..även fast jag har haft positiv-upplevelse av bi-amp. Då jag tycker det blev att låta mer kontrollerat när man drog på lite mer volym. Vilket jag trodde man kunde härleda till att vadera steg fick arbeta mindre och lasterna delades även fast det är en trafo i en flerkanalare.


Skulle även vara intressant att höra vad du tycker om bi-wireing och "kablar" i övrigt.

#43

Postad 18 juni 2011 - 08:35

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Det har ivf inte varit av kraftskäl som tillverkarna rekomenderat mig att bi-ampa kan ge fördelar.

Sen att karlsson mfl. tycker att bi-amp är meningslöst skiter jag totalt i. Låter det bättre med bi-amp, ja då låter det helt enkelt bättre. Har man möjlighet att testa så är investeringen ganska liten...


här är ett utdrag jag fick ifrån Michael Hedges (senior acoustics engineer på MA) när jag frågade.

""2. The crossover is designed so that it can be Bi-Amped, one pair of the speaker terminals are connected to the bass drivers while the other are connected to the tweeter and midrange section. This means that the amplifier work load will be separated between low frequencies and mid/high frequencies. The bass frequencies are generally what stress an amplifier, by separating the mid/treble from the bass, the mid/treble will not be affected by the stresses the low frequencies apply on the bass amplifier. This is most useful when driving the system hard and can be heard as a cleaning up of the mid/treble. If you have the amplifier to hand I would try it out and see how it sounds. Often it's very cost prohibitive for the performance gain.""

Redigerat av SweElite, 18 juni 2011 - 08:39.


#44

Postad 18 juni 2011 - 08:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Men vad du ältar samma sak, skulle vara intressant om du kunde ge dina synpunkter på de påståenden i tråden som tar upp andra aspekter än att tro det blir någon brygg-koppling som trollar fram en massa extra watt.



Jag har lagt fram mina åsikter. Brygg-koppla och bi-ampa är inte samma sak.


Vad det verkar på ditt tjat så ser du bara det du vill se och klaga på, så hjälper till att citera det jag skulle vilja veta om det kan finnas någon sanning i.



Mitt "klagande" beror på att folk, helt utan grund och kunskaper, framför allt möjligt som "så är det", så det i slutändan blir en "sanning". Mitt tips är, saknar man effekt så köper man ett större slutsteg.


Skulle även vara intressant att höra vad du tycker om bi-wireing och "kablar" i övrigt.



Buy-more-wiring ger en skillnad, det kostar mer.

#45

Postad 18 juni 2011 - 08:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Det som är anmärkningsvärt här är väl att trådskaparen upplever enorma skillnader genom att biampa sin flerkanalsreceiver. De flesta menar väl att främst "äkta" biamp (2 st förstärkare) kan ge fördelar i vissa fall (oftast dock subtila eller inga som t.ex. Audioholics uttrycker det). Ser det som ytterligt märkligt att en intern biamp av en receiver skulle ge t.ex. så mycket kraftigare bas. Vad tusan är det som skett isf...?

#46

Postad 18 juni 2011 - 11:17

AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • AAAAAAAAAAAAAAAAAnders
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det som är anmärkningsvärt här är väl att trådskaparen upplever enorma skillnader genom att biampa sin flerkanalsreceiver. De flesta menar väl att främst "äkta" biamp (2 st förstärkare) kan ge fördelar i vissa fall (oftast dock subtila eller inga som t.ex. Audioholics uttrycker det). Ser det som ytterligt märkligt att en intern biamp av en receiver skulle ge t.ex. så mycket kraftigare bas. Vad tusan är det som skett isf...?


Precis, undrar jag med hur speciellt basen blev så mycket bättre.

I instruktionsboken till SR6004 står det:
Anslutning till bi-amp är möjlig med högtalare med ingång för två ingångar (för bas och diskant). Detta gör att du kan driva diskant- och basenheter med separata kanalförstärkare, vilket leder till en bättre ljudkvalitet. Sen ska man ställa om C-kopplaren på baksidan i läge ON.

Redigerat av AAAAAAAAAAAAAAAAAnders, 18 juni 2011 - 11:17.


#47

Postad 18 juni 2011 - 14:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det första man kan göra är försöka utesluta inbillning och nivåskillnader. Hör man fortfarande en skillnad då så kan man gå vidare och undersöka vad som påverkar.

Redigerat av MKarlsson74, 18 juni 2011 - 14:05.


#48

Postad 20 juni 2011 - 09:01

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Det första man kan göra är försöka utesluta inbillning och nivåskillnader. Hör man fortfarande en skillnad då så kan man gå vidare och undersöka vad som påverkar.


Vad baserar du det på?

#49

Postad 20 juni 2011 - 14:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Jag baserar det på otaliga studier som visar att inbillning påverkar hur vi upplever saker. Detsamma med olika nivå.

#50

Postad 20 juni 2011 - 22:59

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag Bi-Ampade mina frontar med en Yamaha RX-V765 och upplevde också skillnad. Inte alls konstigt.

Jag läste recensioner på 5- 6 olika Hemmabioreceivers i en tidning, tror det var Hemmabio, och de upplevde enorm skillnad på en Bi-Ampad Yamaha (1067 tror jag det var) och när den inte var Bi-Ampad. Yamahan vann testet, men med just den funktionen inkopplad.

Dom inbillade sig nog också givetvis. :-/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.