Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att få till bättre Texttv

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 februari 2009 - 23:09

bermag
  • bermag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Texttv i MP ser gräsligt ut. Ser inte alls ut som via vanlig TV och har space mellan bokstäver etc.

Vet inte om det bor på vilken font som används och om man iså fall kan ändra vilken font som används.

Själv använder jag inte textv så värst mycket men hustrun gör. WAF är låg som Texttv ser ut nu.

Sen så skulel jag vilja få till att använda tex piltangenterna på MCE fjärren för att bläddra sidor. Har fått forward/rewind att fungera men verkar inte som om man kan mappa om pilarna vad jag kan se

#2

Postad 12 februari 2009 - 08:24

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Texttv i MP ser gräsligt ut. Ser inte alls ut som via vanlig TV och har space mellan bokstäver etc.

Vet inte om det bor på vilken font som används och om man iså fall kan ändra vilken font som används.

Själv använder jag inte textv så värst mycket men hustrun gör. WAF är låg som Texttv ser ut nu.

Sen så skulel jag vilja få till att använda tex piltangenterna på MCE fjärren för att bläddra sidor. Har fått forward/rewind att fungera men verkar inte som om man kan mappa om pilarna vad jag kan se

Kommer en förbättring av fonten i nästa version enligt changelogs och nästa version ska komma på måndag tror jag.

Ommappning kan jag inte svara på direkt men har också en MCE fjärr så jag kan kolla hemma. Kör du med IR Server Suite?

#3

Postad 12 februari 2009 - 16:17

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Ja jag såg också nått i changeloggen om att nått har fixats med texttv. Håller med om att det ser för jävligt ut just nu.
Jag använder texttv ganska mycket och tycker den funktionen tyvärr ofta får för låg prioritet.
Microsofts implementation i TV-pack är grym förutom att t.ex. sidan 300 inte fungerar.
En grejj jag stör mig på i MP:s texttv är att den svarar så extremt segt på knapptrycken. Det är för att den försöker hitta en sida så fort man anger en siffra. Jag föredrar att den skulle vänta tills alla siffror är angivna. Funderar på att ladda ner koden och börja mecka på egen hand.
Den är rätt seg överlag faktiskt. Sen skulle jag tycka det var bättre om klockan uppdaterades varje sekund också. Nu står den stilla.

#4

Postad 12 februari 2009 - 17:26

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag köpte DVBViewer för ett tag sedan och den hade en grym text-tv hantering. Säg att man skulle till sidan 315.
- Man trycker 3:an och sidan 300 visades med en gång.
- Man trycker 1:an och sidan 310 visades men en gång.
- Och till sist 5:an så kom sidan 315 upp. Det var helt grymt och den enda fördelen med DVBViewer i mitt tycke. :P

MP's text-tv är, och har så länge jag kört MP, varit jättedåligt prioriterat. Den verkar knappt ha sidminne ens. Och typsnittet är ju också katastrof, utsträckt så det knappt blir läsbart, med l å n g a m e l l a n r u m mellan bokstäverna och orden.

#5

Postad 13 februari 2009 - 20:27

mats2442
  • mats2442
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Och sen gör den inte som en tv heller :)

LIgger man i fullscreen tv så gör TVpack rätt och lägger texttv:n över bilden medan MP växlar till sitt gui. Sen vill jag ha samma funktion som på tv:n (och tvpack) att man trycker på texttv kanppen och får texttv. andra trycket ger genomskinlig bild och tredje stänger av texttv:n igen. Sidminne och sidnavigation kunde också vara bättre :)

#6

Postad 13 februari 2009 - 21:43

bermag
  • bermag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Låter bra att det är något på gång med text-tv. Det har jag helt missat i change log (och jag brukar gå in och kolla där).

Håller med om att text tv är avsevärt bättre i dvbviewer även om jag ändå inte är helt nöjd. Generellt sätt är dvbviewer bättre på tv funktionerna (och framförallt mer stabil) än MP. Fast MP har bättre övriga funktioner (och gillar inspelningshanteringen mer i MP) och sen så hatar jag dvbviewers kanal hantering.

Vad jag också skulle vilja ha är att även kunan visa text tv på halva bilden och ha tv i andra hälften. Har det på min tv och det är rätt praktiskt.

#7

Postad 21 juni 2009 - 09:35

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Hur har ni det med texttv nu? Det ser ju klart bättre rent utseendemässigt nu i 1.0.2.
Men jag tycker fortfarande att den fungerar helt värdelöst. Seg och allmänt buggig.
Så fort jag tar fram texttv så börjar ljudet och bilden hacka i bakgrunden.

#8

Postad 21 juni 2009 - 17:52

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag tycker personligen att de lyft text tv funktionen så att den blivt användbar mot var den var tidigare. Jag har dock inte fattat hur de laddar sidorna men jag tycker dock att den funkar, har inga problem alls med bild och ljud som du verkar ha.
Men det är ju konstigt att ingen lyckas utveckla den vidare, text tv är trots allt rätt mycket bättre i vanliga tv apparater, med mängder av funktioner, delad bild, val av transparans (ja, jag vet att det går att ställa in transparans i MP men jag skulle vilja kunna välja detta på fjärren).

#9

Postad 22 juni 2009 - 10:03

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag tycker personligen att de lyft text tv funktionen så att den blivt användbar mot var den var tidigare. Jag har dock inte fattat hur de laddar sidorna men jag tycker dock att den funkar, har inga problem alls med bild och ljud som du verkar ha.
Men det är ju konstigt att ingen lyckas utveckla den vidare, text tv är trots allt rätt mycket bättre i vanliga tv apparater, med mängder av funktioner, delad bild, val av transparans (ja, jag vet att det går att ställa in transparans i MP men jag skulle vilja kunna välja detta på fjärren).


Ok, intressant. Vad kör du för grejjer?
DVB-T?
Codecs?
OS?

Jag kör med DVB-C tele2 på ett FloppyDTV.
Windows Vista.
Powerdvd8 + ffdshow audio.

Jag får prova vidare.

Edit: Tickar sekunderna varje sekund för dig föresten?

Redigerat av Chimen, 22 juni 2009 - 10:10.


#10

Postad 22 juni 2009 - 10:05

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

  • 673 inlägg
  • 0
hehe, köra text-tv på en dator som man har tillgång till hela internet på......... :)

#11

Postad 22 juni 2009 - 12:01

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

hehe, köra text-tv på en dator som man har tillgång till hela internet på......... :)

Ja, skulle gissa att det är anledningen till att Text-tv inte är så prioriterat. Dock är det jobbigt att surfa med fjärrkontroll.

#12

Postad 22 juni 2009 - 12:15

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

hehe, köra text-tv på en dator som man har tillgång till hela internet på......... :)


Klart man vill ha en fungerande text-tv. SVT text har väl ca 2 miljoner läsare dagligen.
Låt oss använda tråden till konstruktiva svar i fortsättningen.

#13

Postad 22 juni 2009 - 17:48

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Ok, intressant. Vad kör du för grejjer?
DVB-T?
Codecs?
OS?

Jag kör med DVB-C tele2 på ett FloppyDTV.
Windows Vista.
Powerdvd8 + ffdshow audio.

Jag får prova vidare.

Edit: Tickar sekunderna varje sekund för dig föresten?


Här kommer svaren:
FloppyDTV via Comhem
Avivo (ATI's videocodec) och AC3filter
Vista

Om sekunderna tickar har jag faktiskt inte lagt märkt till, men jag tror det.

#14

Postad 23 juni 2009 - 09:51

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Här kommer svaren:
FloppyDTV via Comhem
Avivo (ATI's videocodec) och AC3filter
Vista

Om sekunderna tickar har jag faktiskt inte lagt märkt till, men jag tror det.


Kan du kolla det? Lite intressant om dom gör det.

#15

Postad 23 juni 2009 - 19:30

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Kan du kolla det? Lite intressant om dom gör det.


Har kollat nu, de tickar inte men de uppdateras var 5:e till 10:e sekund ungefär. Ser inget mönster i detta.

#16

Postad 23 juni 2009 - 21:31

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Nej ok. Förstod att det inte var så.
Tänkte bara att om det var meningen att det skulle ticka på så kunde det varit ett uppenbart fel hos mig annars.

#17

Postad 26 juni 2009 - 20:07

Tobbe666
  • Tobbe666
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag har 4 the record installerat och med den så blir det väldigt bra text-tv
www.4therecord.eu


/Tobbe



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.