Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skall dämpa bort klappekot i rummet...

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2008 - 19:33

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tja,

För att få bort det extremt jobbiga klappekot i mitt rum har jag nu tänkt bygga ett par absorbenter och kanske även en eller två diffursorer. Mitt problem ligger inte så mycket i basen då jag har en soffa och en säng framför och på sidan om högtalarna som sväljer ganska mycket. Dock störs mellanregistret något otroligt utav ekot i rummet, och det är detta jag nu skall försöka förbättra.

Till att börja med har jag tänkt bygga ett par tavelabsorbeter utav mineralull med måtten 120x45cm och sätta dessa där första reflexen sker. Sedan har jag även funderat på att sätta ett till par absorbenter bakom högtalarna, då de endast står 30cm ifrån bakväggen. Jag vet inte hur pass viktigt detta är då mina högtalare inte har basreflexen riktad bakåt, utan framåt. Hjälp och råd angående detta önskas.

Sedan har jag även funtat på att bygga ett par diffusorer enligt MullBengts recept:
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=65435

Vart jag ska sätta dessa är jag osäker på och detta är också något jag skulle vilja ha hjälp med.
Vart är det mest optimalt med diffusorer utav den typen? Eller finns det en annan design som fungerar bättre?

Tack på förhand...

/Christopher

Redigerat av Chopha, 17 juli 2008 - 19:42.


#2

Postad 18 juli 2008 - 19:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Alla tomma ytor som står direkt emot varandra kommer att ge klappeko. Stå i mitten där det är tomt och klappa. Ekar det så har du hittat platsen för diffusorerna.

Trots att mitt rum ser ut som en experimentverksatd för mineralull så upplever jag klappeko trots att ytorna som är tomma är rätt små. Lite irriterande men går säkert att fixa med lite tyg som borde ta bort ekot omedelbums.

#3

Postad 18 juli 2008 - 21:15

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ok, tack för tipset. Men hur skall diffusorerna sitta i förhållande till högtalarna.
Står jag mitt i rummet och klappar så hör man ett svagt ringande sekunden efter klappet. Vart ringandet kommer ifrån är rätt svårt att lokalisera.
- Några tips?

Vad tror du sedan om absorbenter bakom högtalarna? Kommer det ge mig mycket med tanke på att reflexportarna sittar fram på högtalarna och spelar in i rummet, och inte in i väggen bakom...

Tack för hjälpen!

/Christopher

#4

Postad 19 juli 2008 - 13:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ok, tack för tipset. Men hur skall diffusorerna sitta i förhållande till högtalarna.
Står jag mitt i rummet och klappar så hör man ett svagt ringande sekunden efter klappet. Vart ringandet kommer ifrån är rätt svårt att lokalisera.
- Några tips?

Vad tror du sedan om absorbenter bakom högtalarna? Kommer det ge mig mycket med tanke på att reflexportarna sittar fram på högtalarna och spelar in i rummet, och inte in i väggen bakom...

Tack för hjälpen!

/Christopher


Absorbenter "suger" bort oönskade frekvenser. Difussorer sprider ut ljudet ungefär som ringar på vattnet. Böcker kan funka både som absorbenter och diffusorer. Tack vare böckernas olika djup skapas en diffussor, och tack vare allt papper skapas en absorbent. Jag tror inte att absorbenter spelar så stor roll för basporten.

Ringandet du hör är ljudet som studsar fram och tillbaka. Du kan betrakta alla parallella ytor som skapare av eko. Det räcker ibland att en person står framför en tom yta så upphör ekot, trots att det finns en likadan tom yta bakom denne. vill du ha bort klappekon så tar diffusorer bort dessa. Det finns säkert kombinationer av absorbenter och diffussorer. Gå ut på nätet och kolla.

Det värsta med akustik är dock att balansera rummet så inte bas eller diskant blir lidande. Det är dock en vetenskap som jag verkligen inte behärskar.

Prova som att hålla upp tyg över de kala ytorna i ditt rum och lyssna. Ibland räcker det med ett tunt tyg för att ta bort det värsta. Men sätt nu inte upp tyg överallt......... :)

#5

Postad 23 juli 2008 - 17:08

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Som du beskriver problemet upplever du en för lång efterklangstid. Efterklangstid är den tiden det tar för ljudet att avta och är definierad som den tid det tar för ljudet att dämpas 60 dB. Du kan göra en uppskattning av efterklangstiden i ditt rum genom att använda Sabines formel:

T = 0,161 V / A

Där T är efterklangstiden, V är rummets volym och A är absorptionsarean. Rummets absorptionsarea får du genom att summera alla delytor multiplicerat med dess absorptionsfaktor. Typisk absoptionsfaktor för betong är 0,05-0,1 medan ett tjockt draperi har från 0,2-,7, båda beroende på frekvens. Efterklangstiden som eftersträvas i studios är runt 0,5-0,6 och så rak som möjligt (i T / frekvens - planet). Höga frekvenser dissiperas i luft och har alltid låg efterklangstid. Låga frekvenser kan du inte göra så mycket med eftersom våglängden är så lång.

Ringandet du hör är ljudet som studsar fram och tillbaka. Du kan betrakta alla parallella ytor som skapare av eko.


Det är snarare så att alla parallella ytor i rummet skapar stående vågor. Det låter som du blandar ihop begreppen och inte kan vidare mycket om akustik. Ståendevågor ger upphov till en ojämn tryckfördelning i rummet. Du kan uppleva det genom att gå runt i rummet och höra att vissa frekvenser plötsligt försvinner eller förstärks. De stående vågorna är proportionella mot halva multiplar av avståndet mellan väggarna, dvs du får flera olika stående vågor mellan parallella ytor.

Är du olycklig har du flera olikt dimmensionerade parallella ytor som ger upphov till flera stående vågor (väggar, tak/golv ect). Det komplicerar det hela eftersom efterklangstiden för olika moder (ståendevåger) dör ut olika fort och samverkar. Du kan försöka dämpa dessa med absorbenter som du skriver eftersom efterklangstiden är omvänt proportionell mot absoptionsfaktorn.

Diffusorerna har jag inte mycket erfarenhet av men förvänta dig inga mirakel. Om infallande vågor ens ska "känna" av diffusorn måste den vara i storleksordningen en kvartsvåglängd, så de fungerar knappast för de lägre frekvenserna om du nu inte bygger väldigt stora diffusorer. Jag föreslår att du sätter upp diffusorer där ljudet studsar första gången på vägen till ditt öra, dvs en på varje reflekterande yta. Då försvagas denna reflektion och känslan av ett perspektiv kommer tydligare fram.

#6

Postad 23 juli 2008 - 17:17

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
En ganska enkel lösning är annars att lägga in några mattor i rummet, testat det?
Jag tog bort ekot som störde i min gamla lägenhet genom att täcka 100% av golvet med mattor :)

#7

Postad 23 juli 2008 - 21:22

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tack för det djupgående inlägget Santa!

Anpassad efter mitt rum, lyder Sabines formel så här:

T = 0,161 32,2m³ / 34,5

Då jag har gipsväggar runt om rummet räknade jag med absorbentfaktor 1,0.
Vet inte om det stämmer, och om det skiljer sig mycket kan jag räkna om, men du får i alla fall ett humm om hur mitt rum "ser ut".

Jag byggde absorbenter i helgen enligt LeoArietis recept, fast utav 45mm tjocka mineralullsplattor och inte 50mm markskivor som Leo gjort. Köpte fel helt enkelt. Dessa satte jag upp på de båda högtalarnas första reflexer samt bakom högtalarna. Dessa är inte klara utan bara provisoriska tills jag fått hjälp med vad det är mitt rum faktiskt behöver. Kan dock säga att jag upplever ljudet mindre stökigt sedan de kom upp på väggarna.


tb303:
En långhårig ryamatta samt nytt litet soffbord skall inhandlas i helgen - så "mattproblemet" kommer åtgärdas

/Christopher

Redigerat av Chopha, 23 juli 2008 - 21:32.


#8

Postad 23 juli 2008 - 23:20

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Absoptionsfaktor på 1 motsvarar ett akustiskt svart hål, dvs inget ljud reflekteras. Det är således en skala från 0 till 1. Så räkna inte med 1 utan med ett lägre värde. Letar du hos tillverkare av diverse material finns det ofta data för absoptionsfaktorn, ofta givet i tersband. Då kan du räkna ut teoretisk efterklangstid i tersband med Sabines. Visst, det ger inte samma precision som mätningar men du får en idé om hur rummet fungerar. För att få ner efterklangen till ca. 0,5 kommer du se att det krävs rätt så mycket abosorberande material.

#9

Postad 24 juli 2008 - 00:33

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag skrev fel. Räknade med att gips hade en absorbentfaktor 0,1 - inte 1,0.
Hur räknar jag ut den teoretiska efterklangstiden i tersband baserat på T = 0,161 32,2m³ / 34,5 ?

Jag antog att jag skulle bli tvungen att beklä mina väggar med absorberande material utav olika tjocklekar för att få ner efterklangen till 0,5. Men det kommer inte hända då jag även vill kunna bo i rummet i fråga :)

Hur ser du och den teoretiska biten på sådana absorbenter jag byggt? Fungerar de väl, eller är det bäst att köpa färdiga väggpaneler ifrån t.ex. ecophon på vilka det finns mätningar? Undrar även hur absorbenter bör placeras för att ge så mycket som möjligt? Första reflex, bakom högtalare och bakom soffan ovanför ryggstödet är de man brukar höra ger bäst resultat.
Att dämpa första reflexen upplever jag possitivt med de absorbenter jag byggt, men är en diffusor bättre lämpad? Till exempel Golden Horn?

/Christopher

#10

Postad 24 juli 2008 - 01:01

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
@ santas little helper...
"Efterklangstiden som eftersträvas i studios är runt 0,5-0,6 och så rak som möjligt (i T / frekvens - planet). Höga frekvenser dissiperas i luft och har alltid låg efterklangstid. Låga frekvenser kan du inte göra så mycket med eftersom våglängden är så lång."


vart går den gränsen ungefär tro där höga frek. dissiperas och inte behöver absorberas bort?

#11

Postad 24 juli 2008 - 09:38

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Det är väldigt känsligt och beror på lufttrycket, luftfuktighet, rummet volym mm. Oftast är det de allra högsta hörbara tersbanden, säg 8k och upp..

#12

Postad 24 juli 2008 - 11:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Som du beskriver problemet upplever du en för lång efterklangstid. Efterklangstid är den tiden det tar för ljudet att avta och är definierad som den tid det tar för ljudet att dämpas 60 dB. Du kan göra en uppskattning av efterklangstiden i ditt rum genom att använda Sabines formel:

T = 0,161 V / A

Där T är efterklangstiden, V är rummets volym och A är absorptionsarean. Rummets absorptionsarea får du genom att summera alla delytor multiplicerat med dess absorptionsfaktor. Typisk absoptionsfaktor för betong är 0,05-0,1 medan ett tjockt draperi har från 0,2-,7, båda beroende på frekvens. Efterklangstiden som eftersträvas i studios är runt 0,5-0,6 och så rak som möjligt (i T / frekvens - planet). Höga frekvenser dissiperas i luft och har alltid låg efterklangstid. Låga frekvenser kan du inte göra så mycket med eftersom våglängden är så lång.



Det är snarare så att alla parallella ytor i rummet skapar stående vågor. Det låter som du blandar ihop begreppen och inte kan vidare mycket om akustik. Ståendevågor ger upphov till en ojämn tryckfördelning i rummet. Du kan uppleva det genom att gå runt i rummet och höra att vissa frekvenser plötsligt försvinner eller förstärks. De stående vågorna är proportionella mot halva multiplar av avståndet mellan väggarna, dvs du får flera olika stående vågor mellan parallella ytor.

Är du olycklig har du flera olikt dimmensionerade parallella ytor som ger upphov till flera stående vågor (väggar, tak/golv ect). Det komplicerar det hela eftersom efterklangstiden för olika moder (ståendevåger) dör ut olika fort och samverkar. Du kan försöka dämpa dessa med absorbenter som du skriver eftersom efterklangstiden är omvänt proportionell mot absoptionsfaktorn.

Diffusorerna har jag inte mycket erfarenhet av men förvänta dig inga mirakel. Om infallande vågor ens ska "känna" av diffusorn måste den vara i storleksordningen en kvartsvåglängd, så de fungerar knappast för de lägre frekvenserna om du nu inte bygger väldigt stora diffusorer. Jag föreslår att du sätter upp diffusorer där ljudet studsar första gången på vägen till ditt öra, dvs en på varje reflekterande yta. Då försvagas denna reflektion och känslan av ett perspektiv kommer tydligare fram.


"Det är snarare så att alla parallella ytor i rummet skapar stående vågor. Det låter som du blandar ihop begreppen och inte kan vidare mycket om akustik"

När det gäller matematik kan jag inte mycket om akustik. Det jag vet med säkerhet är dock att klappeko uppkommer av att ljudet studsar fram och tillbaka. Vårat kulturrum är cirka tjugo meter långt och när man ställer sig vid ena väggen och klappar så studsar ljudet mot andra väggen. Sätter vi en "backdrop" av moltontyg försvinner ekot. Ekots frekvens bestämms av längden på rummet. I ett vardagsrum kan det vara svårta att urskilja de enskilda ekona. En diffusor, typ en bokhylla, slår sönder ekona.

#13

Postad 24 juli 2008 - 11:51

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Det du hör är ett fladdereko som kan uppkomma på avstånd över 18 meter (har med örats förmåga att särskilja ljud/responstid). Då hör du ljudet studsa mellan väggarna, som du beskriver. Fladderekot är jätte intressant eftersom örat luras att det bara är en reflektion när det egentligen är två (en från vardera vägg). Prova ställ dig i mitten och klappa och rör dig mot en av väggarna. I mitten kommer du att höra två ekon men så fort du rör dig mot en av väggarna hör du bara ett. Varför det är så vet ingen men har troligen något med hur hjärnan filtrerar ljudet. Som du skriver räcker det att sätta upp en diffusor på en av väggarna.

#14

Postad 24 juli 2008 - 12:06

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Hur ser du och den teoretiska biten på sådana absorbenter jag byggt? Fungerar de väl, eller är det bäst att köpa färdiga väggpaneler ifrån t.ex. ecophon på vilka det finns mätningar? Undrar även hur absorbenter bör placeras för att ge så mycket som möjligt? Första reflex, bakom högtalare och bakom soffan ovanför ryggstödet är de man brukar höra ger bäst resultat.
Att dämpa första reflexen upplever jag possitivt med de absorbenter jag byggt, men är en diffusor bättre lämpad? Till exempel Golden Horn?


Vad säger du?
Samt; hur räknar jag ut den teoretiska efterklangstiden i tersband baserat på T = 0,161 32,2m³ / 34,5 ?

/Christopher

#15

Postad 30 juli 2008 - 14:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:unsure:
@ santas little helper;

hur räknar jag ut den teoretiska efterklangstiden i tersband baserat på;
mitt tomma vardagsrum med betong väggar... 4,91*3,66*2,50 cm
45m3 och 78m2 totalyta & 9,5m2 stenull i?
(100mm tjocka&styva stenullskivor med densitet på 65 kg/m3,och låtsas att sabine talet för ullen är ~0,90 över hela registret 125-4000Hz, placerade i 45 graders vinkel med ca 25cm luftspalt emot vägg/takvinkeln runtom i taket)


bra ide?
MvH jeppe

Redigerat av Unregistered39429, 31 juli 2008 - 18:24.


#16

Postad 31 juli 2008 - 18:41

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Snabb saxat från ett pm till jeppeman:

Om vi antar att betong har absorptionsfaktorn 0, ser Sabines formel ut såhär:

T = 0,161 * V / A

V = 4,91 * 3,66 * 2,50 <- Detta är rummets dimmensioner i meter
A = summa(absorptionsfaktor * respektive yta) = 0,9 * 9,5 + 0 * (78 - 9,5) <- Antar absorptionsfaktorn 0 för betongväggar, dämpmaterialtes absorptionsfaktor till 0,9 med en area på 9,5 m2 och hela rummets area till 78 m2.

=> T = 0,85 s

Om du vill räkna ut för varje band, t.ex tersband, använder du samma formel men med respektive absorptionsfaktor. Exempel:

absorptionsfaktor 1000 hz = 0,7
absorptionsfaktor 2000 hz = 0,8
osv..

T_1000 Hz = 0,161 * V / 9,5 * 0,7 = 1,09 s
T_2000 Hz = 0,161 * V / 9,5 * 0,7 = 0,95 s
osv..

Summera absorptionsarean, A, görs på följande sätt:

absorptionsfaktor yta 1 = 0,7
absorptionsfaktor yta 2 = 0,8
absorptionsfaktor yta N = 0,9

A = 0,7 * yta 1 + 0,8 * yta 2 + ... + 0,9 * yta N

Enklare blir det inte, eller hur! Jag slog upp absorptionsfaktorn för målad betongvägg till dig. Dock i oktavband men du kan interpolera dessa värden till tersbandsvärden:

125Hz 250Hz 500Hz 1000Hz 2000Hz 4000Hz
0,1 0,05 0,06 0,07 0,09 0,08

Gör korrekta beräkningar men kom ihåg att detta bara är teori. Bästa vore om du hade mätutrustning så att du kunde mäta efterklangstiden i ditt rum.

Redigerat av Santas Little Helper, 31 juli 2008 - 18:42.


#17

Postad 31 juli 2008 - 18:59

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:(
tack så hemskt mycket för ditt svar!

T=0.85S
så ungefär 0.85 sekunders efterklang över i stort sett hela registret utom under ca 125 Hz alltså,inte så tokigt alls faktiskt!
då är det bara första reflexerna & en helmholtzabsorbent kvar då!
huh va svårt...




http://www.soundonso...acoustic_3.html

Redigerat av Unregistered39429, 31 juli 2008 - 19:43.


#18

Postad 03 augusti 2008 - 18:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:lol: sorry om jag kapade tråden lite, diskutera gärna vidare...

#19

Postad 03 augusti 2008 - 21:44

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ingen fara jeppeman :D

Baserat på Santas senaste inlägg har jag nu suttit och försökt räkna ut mitt rums efterklangen i tersband.
Trots att allt är så väl utskrivet lyckas jag inte räkna ut det eftersom jag inte riktigt förstår vilka siffror som är vad, till följd utav att jag tappar bort mig direkt. :)

Jag ger upp, sväljer min "ära" och ber härmed om hjälp med uträkningen.
Detta är siffrorna jag kommit fram till:
Rummets mått: 3,5m x 4m x 2,3m (B x D x H) = 32,2kubikmeter.
Rummet har gips runt om men två utav väggarna är ytterväggar (betongputs på utsidan) och den andra har kakel på motsvarande sida (badrum).
Detta gör det så klart otroligt svårt att räkna ut absorberingsfaktorn, men jag räknade på 0,1 då gips "borde" vara snäppet bättre än betong på absorbering.

Kortvägg 1: 8,05 x 0,1 = 0,805
Kortvägg 2: 8,05 x 0,1 = 0,805

Långvägg 1: 9,2 x 0,1 = 0,92
Långvägg 2: 9,2 x 0,1 = 0,92

Hur fortsätter jag räkna på denna info? :)
mvh...
/Christopher

Redigerat av Chopha, 03 augusti 2008 - 21:46.


#20

Postad 03 augusti 2008 - 22:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja de är lite klurigt de hära!
tror du måste lägga till golv+takytan oxå 2*14m2) så din totala invändiga ytarea (Aave) blir alltså 62,5m2.






"where T60 is the reverb time in seconds, 'V' is the volume of the room in cubic ft, 'ST' is the total surface area of the room in square feet and 'Aave' is the average absorption coefficient of the surfaces within the room. Imperial measurements are used here, but the metric equivalent is:

T60 = 0.161xV
------------------ = antal sekunder
STxAave

where the volume is measured in cubic metres, and the surface area in square metres."








så.för dig...
0,161*32,2m3=5,18
---------------------------
62,5m2* 'Aave' is the average absorption coefficient of the surfaces within the room. =efterklangen i sekunder!


om jag fattat det rätt...

Redigerat av Unregistered39429, 06 augusti 2008 - 06:04.


#21

Postad 04 augusti 2008 - 01:04

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tack för den snabba hjälpen!
Hade helt glömt bort golv och tak i ekvationen :)

Så efterklangen i mitt rum är 5,18/ 62,5 = 0,08288 sekunder?

Det låter...lite, med tanke på att du hade 0,85s efter att redan ha dämpat ditt rum lite.
Måste man konvertera om 0,08 sek till något annat?

/Christopher

Redigerat av Chopha, 04 augusti 2008 - 01:10.


#22

Postad 04 augusti 2008 - 06:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
nix
du måste räkna ut din 'Aave' först...
('Aave' is the average absorption coefficient of the surfaces within the room.)


-när du gjort det så e de lätt som en plätt, hojta till då så hjälper jag dig!

#23

Postad 04 augusti 2008 - 17:02

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur man räknar ut den "genomsnittliga absorptionskoeffecienten utav mitt rums ytor".

Eftersom jag inte har en mall över olika materials absorptionskoeffecient blir det svårt då mina väggar består utav så många olika material.
Väggen bakom mina högtalare består utav; gips>luftspalt>gips>kakel.
Väggen till höger sett från sweetspot; gips>luftspalt>murbruk
Väggen mitt emot högtalarna; gips>luftspalt>murbruk
Väggen till vänster sett från sweetspot; gips>luftspalt>gips
Tak: gips>luftspalt>golvvärme>kakel
Golv: 5mm parkett>golvvärme>reglar>1m luftspalt (husgrund)

Därför är det svårt att göra en uppskattning.
Men om vi gör det enkelt för oss och säger att genomsnittet ligger på 0,05 (lite bättre än ren betong) blir det:
5,18
------------- = 0,004144 (?)
62,5 x 0,05

Ganska uppenbart att jag inte förstår hur jag skall gå till väga för att räkna ut det du söker :(
Hur bör jag göra?

/Christopher

Redigerat av Chopha, 04 augusti 2008 - 17:04.


#24

Postad 04 augusti 2008 - 17:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Hade oturen att ha ett ofördelaktigt rum i min gamla lägenhet i Göteborg. Rummet var nästan kvadratiskt och tillsammans med takhöjden skapade det ståënde vågor.

Jag byggde ett innertak med ecophon plattor och satte golden horn diffusorer i stora delar av taket. Vidare så byggde jag med hjälp av gipsskivor en typ helmholtz för att få en riktig basfälla i taket.

Sen hade jag två v6:or placerade i de hörnen de behölvdes.

Detta gjorde underverk med ljudet.

Jag tycker generellt att man skall ha en rätt bra matta i rummet, diffusera eller absorbera första reflex på väggar, golv och tak.

Skall man akustikbehandla taket bör man ha hälften absorbering och hälfen diffusering.

Testa även att diffusera bakom lyssningsposition, det ger ett "större ljud" med mer djup.

#25

Postad 04 augusti 2008 - 19:45

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Så du upplever det bättre att köra med deffusor på bakväggen än en absorbent?

Testade att räknade på detta sätt istället:
5,18 / (62,5 x 0,05) = 1,6576

Stämmer det att det är ca 1,65sek efterklang i mitt rum när det är tomt?

/Christopher

#26

Postad 04 augusti 2008 - 20:22

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja nu räknade du rätt!
men det är dock viktigt att man räknar helt rätt (trots att det är svårt) på "Aave" annars så blir det helt missvisande...
men om du antar att din "Aave" är 0,05 i genomsnitt så stämmer din uträkning bra.

huh nu har jag fått hem en bok som jag just skummade igenom 400 sidor "tung" akustik på engelska,blir en utmaning de!

#27

Postad 04 augusti 2008 - 22:58

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Hehe inte lätt med akustik inte, bara att hugga in :(

Fick klartecken idag att jag kommer in på högskolan jag sökte, så till hösten kommer jag få hugga in i min egna beskärda del akustik - kan knappt berga mig ;)

Går det att räkna ut rent teoretiskt vilka frekvenser som toppar i mitt rum i tersband?

#28

Postad 04 augusti 2008 - 23:29

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:( se där... grattis

#29

Postad 05 augusti 2008 - 10:09

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag tackar!
Vad heter boken du köpt?

Går det att räkna ut rent teoretiskt vilka frekvenser som toppar i mitt rum i tersband?

/Christopher

#30

Postad 05 augusti 2008 - 14:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
http://www.akademibo...ikel_id=4069233

skriven av den hära kisen; http://www.acoustics...p?content=index



tjaa det tror jag,vet inte riktigt men jag skulle tippa på att efterklangen är stegvis längre ju längre ner i frekvens man kommer pga. absorbtionsfaktorn i bla. betong är lägre ju längre ner i tersbandet man kommer...

Redigerat av Unregistered39429, 06 augusti 2008 - 06:06.


#31

Postad 05 augusti 2008 - 20:48

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ok, så det jag räknade fram (1.65sek) är efterklangen i 125Hz - eller?

#32

Postad 05 augusti 2008 - 23:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)
tjaa du ungefär alltså,det beror på vad för slags betongvägg du har om det är prefabricerade cementblock eller tegelstensväggar eller gjutet på plats,om du har mineralull imellan dina gipsväggar eller inte osv...det skiljer sig...
du får slå upp det närmre i en lärobok om någon vecka på plugget vettja...
men efter att ha kikat igenom absorbtionsfaktorn i boken's register så ser det ut som;


gjuten betong har en genomsnittlig absorbtions coefficent's faktor på ca 0,0216 över hela tersbandet...

125-----250-----500-----1000----2000-----4000Hz
0,01----0,01----0,02----0,02-----0,02-----0,05







och för betongblock är den = 0,0733 i genomsnitt...

125-----250-----500-----1000-----2000------4000Hz
0,10----0,05----0,06----0,07-----0,09-------0,07






& (13mm gipsvägg med 10 cm tomrum fylld med isolering inuti = 0,1116 i genomsnitt.

125----250-----500----1000----2000-----40000Hz
0,30---0,12----0,08----0,06----0,06-----0,05






boken (trevor cox) har uppgifter över 200 olika matrial...
finns på KTH's bibliotek i sthlm&luleå med ISBN nummer; 0415296498
och är för tillfället utånad till mig som nu skall försöka läsa den lite,rekomenderas varmt! (dock väldigt svår)
http://innopac.lib.kth.se/

Redigerat av Unregistered39429, 06 augusti 2008 - 01:12.


#33

Postad 06 augusti 2008 - 09:32

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Jomentjena, 1600:- för ett kilo bok om akustikreglering. Endast för de extremt dedikerade och hängivna förmodar jag..?

#34

Postad 07 augusti 2008 - 18:46

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja de finns nog bättre böcker att börja med ;) verkar vara lite för svår denna alla dessa formler å så...
men ändå en del intressant och man kan ju låna den som sagt gratis!

@ chopha; bor du i lgh. eller villa? betongblock eller tegel eller gjutet?

#35

Postad 07 augusti 2008 - 21:35

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu bor jag i villa. Men om ca 2 veckor flyttar jag till lägehet i och med fortsatt studerande.
Hur lägenheten kommer se ut vet jag inte då jag inte fått någon ännu, men den kommer troligtvis vara i betong.

Så det blir till att räkna om allt från början ;)
Men nu vet jag å andra sidan hur jag gör, så det skall inte vara några större besvär.

Lite offtopic:
Vet någon vad Golden Horn kostar per modul (55x55cm) ?

#36

Postad 24 november 2012 - 09:12

oggeboyboy
  • oggeboyboy
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
fel

Redigerat av oggeboyboy, 24 november 2012 - 09:14.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.