Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Dolby Digital: Samsung QE65Q70BATXXC till Pioneer VSX-LX70

11 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Samsung QE65Q70BATXXC (TV) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 05 maj 2024 - 19:27

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet hur man fĂ„r ut Dolby Digital ljud frĂ„n en Samsung QE65Q70BATXXC (TV) till en Pioneer VSX-LX70 (Receiver) nĂ€r man tittar pĂ„ nĂ„got som gĂ„r via bredband, till exempel SVT Play eller Allente appen ?

 

Jag har testat men inte lyckats.

 

GÄr det att lösa?

Hur kopplar man och hur stÀller man in pÄ TV och receiver?



#2

Postad 06 maj 2024 - 10:02

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlĂ€gg
  • 1

Du tittar via TVns appar? Det borde vara samma som direktsÀnd TV. Eller kör du via Chromecast eller nÄgot? Om din TV har en optisk utgÄng och din förstÀrkare en optisk ingÄng kan du koppla den vÀgen.

Hur har du kopplat idag och vad hÀnder?



#3

Postad 07 maj 2024 - 06:46

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det Ă€r nĂ€r jag tittar via TV:ns appar som jag inte fĂ„r ut Dolby Digital ljud till receivern. Om jag tittar via parabolen sĂ„ funkar det.

Jag har kopplat optisk frÄn parabolmottagaren till receivern och den funkar med DD ljud.

Jag har kopplat optisk frÄn TV:n till receivern och den funkar INTE med DD ljud. Det kommer bara stereoljud ut till receivern.

Jag har Ă€ven kopplat HDMI frĂ„n TV:ns HDMI eArc till receivern och den funkar heller INTE. Jag tror inte receivern stöder eARC.

Jag har testat olika instÀllningar men fÄr inte ut DD ljud frÄn TV:n till receivern sÄ jag behöver hjÀlp att lösa det.



#4

Postad 07 maj 2024 - 13:23

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlĂ€gg
  • 1

Mysko, enligt (den usla) manualen ska ju DD stödjas Àven via optiskt, och jag lyckades inte hitta nÄgon instÀllning eller konfiguration i manualen, men kanske om du provar dig fram i den avancerade menyerna kan du hitta nÄgot.

Det enda jag sÄg var att den stöder DD men inte DD+ via optiskt, men dÄ borde du ju ÀndÄ fÄ DD, kan man tycka.

TyvÀrr, inte mycket till hjÀlp frÄn mig, sorry.



#5

Postad 07 maj 2024 - 13:43

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 973 inlĂ€gg
  • 1

LĂ„ngt ifrĂ„n alla svenska tjĂ€nster har 5.1 via streaming.  Svt har en del. Ă€r du sĂ€ker pĂ„ att det du spelar upp faktiskt Ă€r DD5.1?



#6

Postad 08 maj 2024 - 06:15

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

Det borde vara DD. Det Àr bland annat filmer och serier via Allente appen, SkyShowTime, SVT Play, TV4 Play. Om jag minns rÀtt stÄr det DD nÀr man kollar pÄ info om programmet.

Om jag kollar pÄ en film som jag spelat in pÄ parabolmottagarens hÄrddisk fÄr jag ut DD men om jag kollar pÄ samma film pÄ TV:ns app via bredband fÄr jag bara stereo.

Menar du att samma program kan vara DD via parabolen men stereo via bredband?



#7

Postad 08 maj 2024 - 06:19

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 973 inlĂ€gg
  • 1

 

Menar du att samma program kan vara DD via parabolen men stereo via bredband?

ja



#8

Postad 09 maj 2024 - 08:02

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

ja

Har du nÄgot som bekrÀftar detta eller Àr det en gissning?

Var hittar man sÀker information om att ett program sÀnds med DD eller inte?



#9

Postad 09 maj 2024 - 08:31

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 973 inlĂ€gg
  • 1

Har du nÄgot som bekrÀftar detta eller Àr det en gissning?

Var hittar man sÀker information om att ett program sÀnds med DD eller inte?

 

Gissar ingenting.

 

Jag har och anvÀnder fortfarande en del av dessa tjÀnster. Det mesta skrÀpet ligger pÄ 128kb/s mp3 2ch. Viaplay sÀnder vÀl en del i 5.1.

Testa serien "Allt och Eva" dÀrifrÄn. BÄde 1080 samt 4K strömmen har 6ch 384kb/s ljud. Video bitraten Àr ca 3.5mb/s pÄ 1080 och 4K 15mb/s. Dvs uselt.

FÄr du inte ut DD 5.1 via appen i din TV nÀr du provar "Allt och Eva" sÄ Àr det antigen nÄgon instÀllning i din tv's ljudmeny eller sÄ kan det vara att appen i sig inte har möjlighet att skicka igenom annat en 2ch. DÄligt gjorda appar Àr inget ovanligt pÄ "Smart TV"

Tittar man via Telia eller Allente och pĂ„ de program som Ă€r "oklippta" och dĂ€r programmet i frĂ„ga hĂ€rstammar frĂ„n tex SVTplay /Tv4play/ Discovery / Viaplay etc sĂ„ Ă€r det oftast Ă€nnu sĂ€mre!  720p med bitrates sĂ„ lĂ„gt som 64kb/s mp3.


Redigerat av somoene2, 09 maj 2024 - 08:40.


#10

Postad 09 maj 2024 - 11:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 240 inlĂ€gg
  • 1

Var hittar man sÀker information om att ett program sÀnds med DD eller inte?

Det gör du inte utan du kan inte lita pÄ informationen Àr korrekt i appen av flera skÀl:

 

1) Individuella appar pÄ individuella hÄrdvaruplattformar kan avvika

 

2) TjÀnsten som sÄdan kan ha felmÀrkt information om exakt vilket format det Àr pÄ innehÄllet. VÀldigt vanligt.

 

3) Din instĂ€llningar i TV:n styr om du skickar ut ljud via optisk ut som 2.0-stereo eller som DD5.1-ljud – nĂ€r det finns. Traditionellt kallas detta ofta som att vĂ€lja mellan "PCM" eller "Bitstream" men det heter (dessvĂ€rre) olika pĂ„ nĂ€stan varje TV och det Ă€r olika funktionalitet genom olika menyer. SĂ„ man mĂ„ste bli sin egen detektiv varje gĂ„ng. Dock stĂ„r de allra flesta TV i lĂ€get för att skicka 2.0-stereo som förval eftersom det Ă€r mest kompatibelt med allt dĂ€r ute. Har du inte fĂ„tt ordning pĂ„ TV:ns instĂ€llningar kommer du sannolikt inte fĂ„ nĂ„got annat Ă€n just stereoljud.

 

För att stÀmma av (1) och (2) krÀvs att du först har rÀtt pÄ (3) behöver du nÄgon kÀnd stream och kÀnd app som du vet ger DD5.1-ljud sÄ att du kan verifiera i förstÀrkaren att det blir rÀtt. TyvÀrr har jag inget sÄdant klipp pÄ lager men generellt Netflix och internationella och moderna spelfilmer av en karaktÀr (sci-fi, actionrökare snarare Àn romantiska komedier) vilka borde innehÄlla 5.1-ljud kan vara en början för att fÄ ordning pÄ instÀllningarna.

 

Hade verkligen underlÀttat om app- och streamingtjÀnsterna hade testsekvenser som man kunde ta till för att verifiera instÀllningar och funktionalitet.



#11

Postad 10 maj 2024 - 07:07

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

Tack bÄde someone2 och Ringblixt för era förtydligande.

Jag visste inte att det var sÄ illa med TVns appar.

Jag kopplade bort allt annat frÄn TVn och har bara HDMI in frÄn parabolmottagaren samt optisk ut till receivern.

Gick igenom ljudinstÀllningarna igen och de stÄr pÄ TVns högtalare (som jag skruvar ner nÀr jag lyssnar via hemmabioreceivern) och samtidig optisk ut, ljudformat i Auto. PCM blir vÀl bara 2-kanals, eller? Mer kan jag nog inte göra?

Testade med lite olika appar pÄ TVn. Jag har varken Netflix eller Viaplay.

Det enda tillfÀllet jag fick ut DD ljud var pÄ Allente appen nÀr jag kollade pÄ eurovisionsschlagern frÄn i tisdags.

Inte ens Mission Impossible filmen eller Yellowstone har DD ljud nÀr man tittar via Allente-appen. TrÄkigt!

Allt och Eva pÄ Allenteappen (bÄde pÄ TV3 och Viaplay) har inte heller DD ljud.

Jag ska skriva till Allente sÄ fÄr vi se om det blir nÄgot svar.

Inga andra av mina TV-appar jag testat ger DD ljud ut.



#12

Postad 10 maj 2024 - 09:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 240 inlĂ€gg
  • 1

Japp, 2.0/stereo Àr max man fÄr ut som PCM via optiskt.

 

Att du fÄr ut DD pÄ Ätminstone Eurovision Àr ett tecken pÄ att du har fÄtt (3) alldeles rÀtt och den stora bristen i ditt fall Àr (1) och förmodligen vanligast punkt (2). Det kan ju fortfarande vara Dolby Digital men dÄ som 2.0-ljud.

 

BetÀnk att breda tjÀnster som Allente m.fl Àr ute efter att den stora massan anvÀndare dÀr det rÀcker med att vara tillrÀckligt bra. De flesta av kunderna kÀnner inte ens till skillnaden eller bryr sig inte om DD5.1 mot stereoljud sÄ lÀnge som tjÀnsten fungerar. Merparten lÀr ÀndÄ sitta med TV:ns inbyggda ljud.

 

Du har med ditt intresse strÀckt dig ovanför de krav Allente stÀller pÄ sig sjÀlvt. Hör för all del av dig, det skadar inte. Men om du vill nÄ högre teknisk kvalitet pÄ ljud och bild mÄste du vÀlja andra tjÀnster.


Redigerat av Ringblixt, 10 maj 2024 - 09:32.




1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.