Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K-7 *

1249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-7 (Systemkameror) 4 8 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 8,5 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1151

Postad 01 augusti 2010 - 15:55

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Hmmm.. det har du u helt rätt i :)
Men jag har svårt att tro att man kommer återgå till CCD trots allt. Hög ISO säljer bättre än bildkvalitet på lägre värden. Men pentax är pentax. Kanske samma FF CCD som i Leica M9? :)


Nej att ta någon gammal sensor är ju inte troligt... Menade mer att det kanske finns en ny sensor som Pentax nya flaggskepp blir först med och då en sensorstorlek som inte är FF eller aps-c. Vi har ju egentligen ingen aning vad sensormarknaden erbjuder, eller hur!?

Edit: stavfel

Redigerat av mwelin, 01 augusti 2010 - 15:57.


#1152

Postad 02 augusti 2010 - 18:47

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Så!

Justeringsplattor a.k.a "shims" nu beställda från Kameraservice! Nettan var mycket hjälpsam och visste precis vad det var jag pratade om.

Pris per platta: 100kr inkl frakt och moms.

Efter lite läsning på PF och DP så tror jag (chansar lite) att det blir 0.20mm eller 0.25mm, så jag beställde de två.

Återkommer om hur det fungerar, när dom kommer.

Ska bli spännande att se hur det kommer funka med f1,2. Som det är nu får jag ju gissa och det vore super kul om sökaren stämmde klockrent med AF sensorn!!!

#1153

Postad 03 augusti 2010 - 09:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Är det bara jag som skriver här! Ja det är klart.....vi är väl typ bara 3-5 st som kör K-7 här. Och jag är väl den mest aktiva på MHB......skit i de....

Kan även glädja er med att LV AF funkar riktigt riktigt bra nu!!!

Jag uppskattar till att det går dubbelt så snabbt nu. Nyheten är ju att man trycker ner slutar knappen nu och sen kör kameran hela rejset: Spegel upp, fokusera, spegel ner, klart att ta kortet....

Förrut tog det hela lite längre tid för kameran, det var inte direkt nån skillnad mellan kontrast fokus och AF fokus.

Nu är det riktigt användbart!

Längtar efter nästa kamera nu!

Redigerat av Mikael_R, 03 augusti 2010 - 10:07.


#1154

Postad 03 augusti 2010 - 10:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag skriver också fast jag bara har en sketen K100 :)

Har inte kameran haft läget med fas-AF förut? Jag är helt 100 på att jag provat det på mediamarkt med en Pentax.
Eller menar du att den typen av AF i LV blivit snabbare?

#1155

Postad 03 augusti 2010 - 15:02

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Är det bara jag som skriver här! Ja det är klart.....vi är väl typ bara 3-5 st som kör K-7 här. Och jag är väl den mest aktiva på MHB......skit i de....

Kan även glädja er med att LV AF funkar riktigt riktigt bra nu!!!

Jag uppskattar till att det går dubbelt så snabbt nu. Nyheten är ju att man trycker ner slutar knappen nu och sen kör kameran hela rejset: Spegel upp, fokusera, spegel ner, klart att ta kortet....

Förrut tog det hela lite längre tid för kameran, det var inte direkt nån skillnad mellan kontrast fokus och AF fokus.

Nu är det riktigt användbart!

Längtar efter nästa kamera nu!

Jag är allt aktiv och läser forumet dagligen, men skriver inte lika mycket bara :)
Uppgraderade firmwaren förra veckan, men har inte hunnit att "testa" det så mycket! Har en del andra saker att ta hand om.

Längtar också till nästa kamera, men blir inget köp för min del. K7an får vara med ett braaaaa tag till :(

Redigerat av Soyish, 03 augusti 2010 - 15:03.


#1156

Postad 03 augusti 2010 - 17:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Längtar också till nästa kamera, men blir inget köp för min del. K7an får vara med ett braaaaa tag till :(


Vi får se hur det går med återhållsamheten" att handla då en ersättare kommer. :blush: . För jag misstänker nästa PentaxK7? kommer bli lockande för många Pentaxianer.. :)

#1157

Postad 03 augusti 2010 - 19:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Eller menar du att den typen av AF i LV blivit snabbare?


Ja. Hela processen går fortare liksom.

Redigerat av Mikael_R, 03 augusti 2010 - 19:45.


#1158

Postad 03 augusti 2010 - 21:41

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Jag är med också, bara varit passiv och läst vad ni mer erfarna har skrivit om kameran.

Fast nu blir det min första post i denna tråd, då jag fick besök av min far idag som hade med sig sin gamla kameraväska med en del prylar som han hade till sin analoga Ricoh kamera. Så jag tänkte höra med er om detta är något som passar (blev lite orolig över en post på Wikipedia som sa att de är någon special "pin" till en del Ricoh objektiv som gör att objektivet fastnar om man använder det på en Pentax kamera), och även om det är något som är lönt att försöka fota med.

Först objektivet som är ett Hanimex:
Bifogad fil  IMGP1088.JPG   305,55K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP1090.JPG   328,39K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP1097.JPG   317,31K   0 Antal nerladdningar

Sen en telekonverter av märket Soligor:
Bifogad fil  IMGP1091.JPG   308K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP1094.JPG   345,34K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP1095.JPG   330,29K   0 Antal nerladdningar

Och till sist en blixt från National:
Bifogad fil  IMGP1098.JPG   249,88K   0 Antal nerladdningar


Objektivet känns lite underligt, man drar det som fram och tillbaka för olika zoom, och det glider så lätt att om man lutar det uppåt eller nedåt så zoomar den in eller ut av sig själv, sen upptäckte jag även att om man skakar det så låter det lite som en maracas, som om det vore sand inne i objektivet, men i övrigt så känns det rejält och det är riktigt tungt.

Telekonvertern verkar lite underlig, den pinnen som är på sista bilden är helt lös, och det känns lite suspekt, men annars så ser det okej ut.

Blixten har jag inte inspekterat mer än att jag testat skjuta på den på kameran, men utan batteier, så om den funkar eller inte får man se då man kan leta fram batterier till den (drivs av 4x AA).

#1159

Postad 04 augusti 2010 - 06:12

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
TKvC-SainT: Kan inte se någon ricoh pin på det objektivt du här där, trodde att det bara fanns på original objektiven. Har själv ett ricoh 50mm som jag köpte med en sådan pin men som jag tagit bort själv, inte svårt alls. Kolla,om du här något guldfärgat i storlek med skruvarna på baksidan och om det isf går att trycka in lite ska bukta ut 1mm ungefär

Redigerat av GroKKen, 04 augusti 2010 - 06:14.


#1160

Postad 04 augusti 2010 - 09:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Så jag tänkte höra med er om detta är något som passar (blev lite orolig över en post på Wikipedia som sa att de är någon special "pin" till en del Ricoh objektiv som gör att objektivet fastnar om man använder det på en Pentax kamera), och även om det är något som är lönt att försöka fota med.

Objektivet känns lite underligt, man drar det som fram och tillbaka för olika zoom, och det glider så lätt att om man lutar det uppåt eller nedåt så zoomar den in eller ut av sig själv, sen upptäckte jag även att om man skakar det så låter det lite som en maracas, som om det vore sand inne i objektivet, men i övrigt så känns det rejält och det är riktigt tungt.

Telekonvertern verkar lite underlig, den pinnen som är på sista bilden är helt lös, och det känns lite suspekt, men annars så ser det okej ut.

Blixten har jag inte inspekterat mer än att jag testat skjuta på den på kameran, men utan batteier, så om den funkar eller inte får man se då man kan leta fram batterier till den (drivs av 4x AA).


Jag vet inte om objektivet, kan vara kul att testa bara eftersom det har en "macro" design. Men kolla upp det där med "pin" först, så att det inte fastnar.

Telekonvertern är helt ok, den där pinnen ÄR lös, den överför bländar styrningen från kameran till objektivet. Det är till för ljusmätningen.

#1161

Postad 04 augusti 2010 - 10:33

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
GroKKen, okej då ska jag kolla efter det, man vill ju som vara på säkra sidan :)

Mikael_R, jo, de var min tanke också, då jag i dagsläget bara sitter med kitobjektivet, och även om det är helt okej, så är det ju alltid kul med annat, skulle bara ekonomin finnas så skulle man säkert sitta med betydligt fler gluggar. Okej, ja då är det alltså bara att testa det också, kändes bara lite skumt att det var så löst, men då förstår jag ju att det är av en anledning :P

Edit: Ja nu har jag då testat sätta dit objektivet på kameran och det gick vägen, det går även att ta lös igen om man känner för det, vilket kan vara trevligt :blush:

Dessvärre bestämde sig vädret att inte vara så toppen, regn i massor, och mörkt, så test fotandet får vänta tills bättre väder, förhoppningsvis imorgon :)

Redigerat av TKvC-SainT, 04 augusti 2010 - 13:36.


#1162

Postad 05 augusti 2010 - 05:53

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Kanske man borde uppdatera fw i K-7:an... Men när, var, hur?

#1163

Postad 05 augusti 2010 - 07:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Kanske man borde uppdatera fw i K-7:an... Men när, var, hur?


Gå hit: http://www.pentax.jp...ital/k-7_s.html

Längst ner finns en download knapp.

Ladda ner den på skrivbordet, kör filen direkt så den extraherar sig på skrivbordet. Där finns en txt fil som du bör läsa.

Men lite grovt:
Stoppa in ditt minneskort i datorn, formatera det, kopiera fwdc204b.bin till roten på minneskortet.
Se till att batteriet är fullt laddat, stoppa in minneskortet i kameran, håll in Menu samtidigt som du slår på kameran, uppdatering sker, efter det är klart slå av kameran, ta ur minneskortet, stoppa in det i datorn, ta bort uppdaterings filen från kortet, och sen är det bara att köra......

#1164

Postad 05 augusti 2010 - 18:19

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Schysst, tackar! Då har jag något mer att lägga till på att-göra-listan för en regnig dag :)

#1165

Postad 06 augusti 2010 - 17:31

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Nu har jag börjat fota lite med Hanimex objektivet, och det är väl helt okej, vet inte om jag skulle kalla det ett macro objektiv egentligen men, lite närmre än kit objektivet kommer man väl :(

Nu till min fråga, när det kommer upp att man ska välja "ange brännvidd" när man startar kameran ska man då skriva in det som står på objektivet, eller ska man räkna om det eftersom det är ett 35mm objektiv? Och vad är inställningen bra för? Jag har hittills startat kameran på gröna läget, för då kommer det inte upp någon sådan ruta.

#1166

Postad 06 augusti 2010 - 17:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nu till min fråga, när det kommer upp att man ska välja "ange brännvidd" när man startar kameran ska man då skriva in det som står på objektivet, eller ska man räkna om det eftersom det är ett 35mm objektiv? Och vad är inställningen bra för? Jag har hittills startat kameran på gröna läget, för då kommer det inte upp någon sådan ruta.

Du ska skriva in objektivets brännvidd, inget omräknad alltså.

Det är till för bildstabiliseringen. Varför det inte frågas i grönt läge kan jag inte svara på. Låter konsigt.

#1167

Postad 06 augusti 2010 - 23:13

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Okej, ja då är det ju helt klart bra att ställa in rätt, men hur gör man då eftersom det är 75 - 150mm, ska man ställa in på det som kameran står på just då man slår på, så känner den av att man zoomar automatiskt eller?

Okej, ja men de stämmer ju bra med att det är till bildstabiliseringen, då det inte verkar vara någon bildstabilistering i det gröna läget med det objektivet.

#1168

Postad 07 augusti 2010 - 00:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Det där med "gröna läget" låter som om att kameran antar att du sätter på ett standardobjektiv (t.ex 50mm (~35mm FF eqv.)) och anpassar stabiliseringen efter det.

Tyvärr är det ju så med äldre zoomar som inte kan kommunicera med dagens systemkameror att kameran inte känner av vilken brännvidd som används, och då kan ju rörelserna över-/ underkompenseras av stabiliseringen, beroende på den ifrån början valda brännvidden.

#1169

Postad 07 augusti 2010 - 10:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Med äldre zoomar så tror jag att man ska ställa in ett mellan värde. Om man har en 24-70 tex, så ställer man in kameran på 45mm kanske. Det blir en kompromiss mao.

Gröna läget är gjort för att allt ska bli så enkelt som möjlig för användaren. Så jag tror Tillverkaren tänkt att om man kör äldre manuella objektiv så vill man ändå använda de lägen på kameran som är avsedda för det.

#1170

Postad 07 augusti 2010 - 11:19

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Ponisch, jo de är väl så. Men som sagt så verkar inte bildstabiliseringen funka alls i gröna läget (tecknet för bildstabiliseringen är grått), därav troligen att man inte får välja.

Mikael_R, jo det var väl nästan vad jag tänkte också, och då eftersom det är ett 75 - 150mm så ska man ställa det på mellan det så blir det 112,5mm så då väljer man antingen 112mm eller 113mm, eller det som kommer närmast det :)

#1171

Postad 07 augusti 2010 - 11:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag antar att det gröna läget inte ger stabilisering för just denna glugg? De antar nog att folk som kör grönt inte vet vad man ska ställa in så man har stängt av den funktionen :)

Jag är inte helt 100 på att ett medelvärde av zoomens brännvidd blir bäst trots allt. Ställer man den i det lägsta kommer SR alltid hjälpa (men mindre ju högre brännvidd). Ställer man ett medelvärde kommer den överkompensera för kortare brännvidder vilket borde göra suddet värre än avstängt.
Prova och se vad som fungerar bäst :(

#1172

Postad 07 augusti 2010 - 15:57

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Det gröna läget är helt oanvändbart för helmanuella objektiv.

Det gröna läget på K-7 är ett låst läge där väldigt få inställningar finns tillgängliga och där alla custom inställningar är återställda till sitt standardvärde. Det innebära att man överhuvudtaget inte kan använda helmanuella objektiv i detta läge eftersom kameran då inte tillåter att man tar bilder med manuellt styrd bländarring på objektiven. Även om det gått skulle det ändå vara oanvändbart eftersom man överhuvudtaget inte kan påverka exponeringen. Slutartid, bländare och ISO är på auto och kan inte påverkas, dessutom är exponeringskompensationen avslagen.
Då kameran inte kan använda dessa objektiv i grönt läge så är även valet av brännvidd avslaget eftersom du ändå inte kan ta någon bild. För att objektivet ska kunna användas i gröna läget på K-7 så krävs det att objektivet har elektriska kontakter så att kameran kan styra bländaren.

Gröna läget är mest tänkt att användas om man tex lånar ut kameran till någon som inte vill styra några inställningar själv eller inte gillar de anpassningar man gjort för kamerans funktioner.I övriga fall är programautomatiken bättre att använda eftersom man då har kameran alla inställningar tillgängliga och kan själv välja hur många av de man vill använda.

Men för helmanuella objektiv så är det bästa att använda manuellt läge eftersom man då för hjälp med ljusmätningen.

Här är en lista på vlka inställningar/funktioner som är låsta...
Bifogad fil  gr_narutan1.jpg   80,76K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  gr_narutan.jpg   87,09K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 07 augusti 2010 - 16:05.


#1173

Postad 09 augusti 2010 - 17:14

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0
Blev rastlös i mitt system och tänkte att jag skulle prova något annat.
Sagt och gjort, nu sitter jag med en pentax K-7 och en 16-50 monterat. D700 kommer jag säkert sakna någon mörk kväll men ######r vad jag tycker om filerna jag får ur denna smidiga lilla stridsvagn. Nu måste jag bara jaga rätt på ett macro och en telezoom.

#1174

Postad 09 augusti 2010 - 18:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Blev rastlös i mitt system och tänkte att jag skulle prova något annat.
Sagt och gjort, nu sitter jag med en pentax K-7 och en 16-50 monterat. D700 kommer jag säkert sakna någon mörk kväll men ######r vad jag tycker om filerna jag får ur denna smidiga lilla stridsvagn. Nu måste jag bara jaga rätt på ett macro och en telezoom.

;) Oj då! Att byta från en sån bra kamera som D700! Det var drastiskt! Men grattis ändå till en mycket värdig kamera, den är bra go den lilla K-7'an.

Skulle vara spännande att höra dina tankar ang skillnanden mellan AF systemen, som i Nikons fall är riktigt jädra bra!

Telezoomen för dig borde bli: DA* 50-135 F2,8 SDM eller DA* 60-250 F4 SDM.
Macro: D-FA 100 2,8 WR. Den har jag och det är en riktig pärla med oslagbar byggkvalitet. Skruv AF men det är förlåtligt i Pentax sammanhang.

Sen finns det massa saker som heter DA Limited och FA Limited......Men nu pratar vi risk för svår LBA.

Redigerat av Mikael_R, 09 augusti 2010 - 20:55.


#1175

Postad 09 augusti 2010 - 18:03

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Vad roligt! Grattis till kameran ;) Blir spännande att se vad du får ut ur denna!

Fogel: Måste abra säga att jag älskar dina långa, förklarande utlägg. Alltid intressant läsning och du vet vad du snackar om. Dagens Tips med Fogel vore något :P

#1176

Postad 09 augusti 2010 - 20:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Blev rastlös i mitt system och tänkte att jag skulle prova något annat.

Oväntat som sagt ;)
Vore kul med intryck från nån som skämt bort sig med riktiga proffsgrejor tidigare :P

#1177

Postad 11 augusti 2010 - 07:52

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0
Ikväll blir det att testa i "skarpt läge". Har en plåtning med 7 modeller.
Återkommer med intryck så fort jag har kollat filerna i mitt digitala mörkrum :D

#1178

Postad 16 augusti 2010 - 02:49

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Hur gick det då? Jag är nyfiken på att höra dina åsikter om kameran! ;)

#1179

Postad 19 augusti 2010 - 13:18

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0
En konstig känsla har infunnit sej. När jag importerat filerna från minneskortet och börjat gå igenom dem är det väldigt tydligt att det inte är lika "högt till tak" vid efterbehandling som med filerna ur d700an. Men med risk för att låta flummig så är det något speciellt med bilderna ur k7:an jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag föredrar bilderna från pentaxen före d700ans :(
Är en sån "karaktär" på kontrast, färg, brus osv.
Ångrar inte bytet en sekund :) nu ska bara objektiven bli lite fler. :P

#1180

Postad 19 augusti 2010 - 22:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

En konstig känsla har infunnit sej. När jag importerat filerna från minneskortet och börjat gå igenom dem är det väldigt tydligt att det inte är lika "högt till tak" vid efterbehandling som med filerna ur d700an. Men med risk för att låta flummig så är det något speciellt med bilderna ur k7:an jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag föredrar bilderna från pentaxen före d700ans :)
Är en sån "karaktär" på kontrast, färg, brus osv.
Ångrar inte bytet en sekund :D nu ska bara objektiven bli lite fler. :D

Trevligt att höra!

D-FA 100 macro WR är en mycket, söt, liten, välbyggd som en tank, sak.....

#1181

Postad 20 augusti 2010 - 14:03

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

En konstig känsla har infunnit sej. När jag importerat filerna från minneskortet och börjat gå igenom dem är det väldigt tydligt att det inte är lika "högt till tak" vid efterbehandling som med filerna ur d700an. Men med risk för att låta flummig så är det något speciellt med bilderna ur k7:an jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag föredrar bilderna från pentaxen före d700ans :)
Är en sån "karaktär" på kontrast, färg, brus osv.
Ångrar inte bytet en sekund :D nu ska bara objektiven bli lite fler. :D


fotar du RAW eller JPG? tror default inställningen för JPG är *** och det går att öka den till **** om man vill...

/J

#1182

Postad 20 augusti 2010 - 16:11

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0
Uteslutande raw

#1183

Postad 28 augusti 2010 - 18:10

jormenorm
  • jormenorm
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
En K-7 finns att fynda på Blocket

blocket.se/jonkoping/Nikon_D5000__Pentax_K7__Olympus_objektiv_29225644.htm?ca=3&w=3

#1184

Postad 14 september 2010 - 19:24

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
WOW, Kamera Service Kungsör är grymt snabba på servicen! Skickade in den förra onsdagen, knappt en vecka har gått. Och de har bytt ut det som var fel och justerat vattenpasset! Tummen upp för dom :)

#1185

Postad 14 september 2010 - 20:32

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

WOW, Kamera Service Kungsör är grymt snabba på servicen! Skickade in den förra onsdagen, knappt en vecka har gått. Och de har bytt ut det som var fel och justerat vattenpasset! Tummen upp för dom :)

Ja! Dom är riktigt bra!

#1186

Postad 17 september 2010 - 22:02

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Vem är det som ska sälja sin kamera? :)

#1187

Postad 17 september 2010 - 23:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Vem är det som ska sälja sin kamera? :)

not guilty :)

#1188

Postad 22 september 2010 - 21:21

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Var kan man gissa att K-7 landar prismässigt när K-5 väl är ute?

#1189

Postad 22 september 2010 - 21:47

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Kommer K5 att landa på ett pris runt 14 K så tror jag att K7 inte kommer att sjunka så mycket i pris kanske runt 8 K, men när K5 kommer att sjunka i pris då kommer nog K7 att följa med neråt i priset.

Jag tror nog du får vänta upp till 6 mån innan K5 ev kommer att falla i pris!

Detta är mina spekulationer, men det tog runt 6-7 mån innan K7 låg på runt 10 K dock fick man köpa den utomlands för det priset.

#1190

Postad 23 september 2010 - 06:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
K-5 har rapporterats i klassen 12kkr i finland tror jag. K-7 borde kunna sjunka lite till, kanske 7-8kkr innan den försvinner. Men det beror säkert också på hur många man har kvar i lager. TIllverkningen lär vara nerlagd sedan en tid.

#1191

Postad 23 september 2010 - 11:55

hiflyer
  • hiflyer
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Argh... vilket svårt val: vänta på k-5 och lägga lite mer pengar eller springa och köpa en k-7 :S

För mig som DSLR nybörjare är det väl egentligen inget i k-5an som jag behöver?

Edit: Är 12k för k-5 med kitobjektiv eller bara huset?

Redigerat av hiflyer, 23 september 2010 - 11:56.


#1192

Postad 23 september 2010 - 12:37

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

K-5 har rapporterats i klassen 12kkr i finland tror jag. K-7 borde kunna sjunka lite till, kanske 7-8kkr innan den försvinner. Men det beror säkert också på hur många man har kvar i lager. TIllverkningen lär vara nerlagd sedan en tid.


Tack vare den låga euron så får du en k-5 för ca 10500 kr

#1193

Postad 23 september 2010 - 13:00

hiflyer
  • hiflyer
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tack vare den låga euron så får du en k-5 för ca 10500 kr

Med eller utan objektiv? Gissar på utan

Redigerat av hiflyer, 23 september 2010 - 13:00.


#1194

Postad 23 september 2010 - 13:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Med eller utan objektiv? Gissar på utan

Prispåslaget brukar inte vara så stort för ett kitobjektiv. :) Annars är de billiga begagnat. Jag är rent av sugen på nya 18-135 WR. Tanken på en tätad utrustning som är mångsidig lockar mig.

Melander: Är det att köpa från kontinenten för att få de priserna eller tror du nån svensk handlare kommer erbjuda det priset? EDIT: svara i K-5-tråden ;)

Redigerat av Supernaut77, 23 september 2010 - 13:14.


#1195

Postad 23 september 2010 - 17:02

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Tack vare den låga euron så får du en k-5 för ca 10500 kr


Var har du hittat den för det priset Henrik?

1.459,00 € då endast kamerahus billigaste i Tyskland motsvarar 13405 kr (dagens växelkurs)
1.549,00 € med kit objektiv 18-55 WR vilket är 14232 kr.

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 17:11.


#1196

Postad 23 september 2010 - 17:11

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Var inne och kikade på Pentax engelska sida, och hittade detta :) : http://www.pentaxima...ote_Control_WP/

#1197

Postad 23 september 2010 - 17:19

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Den såg läcker ut!
206 kr plus frakt känns lite högt just nu finns den på svenska marknaden?
Den skulle även haft en timer också. För då skulle den vara prisvärd!

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 17:22.


#1198

Postad 23 september 2010 - 17:32

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Den såg läcker ut!
206 kr plus frakt känns lite högt just nu finns den på svenska marknaden?
Den skulle även haft en timer också. För då skulle den vara prisvärd!

Har inte sett någon som säljer den, vore ju nice, men 206 kr är ju lite väl saftigt för en fjärr. Men cyberphoto tar ju 245 för fjärrkontroll E, det var dyrt.

Redigerat av Soyish, 23 september 2010 - 17:39.


#1199

Postad 23 september 2010 - 17:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Det är ju ett märkes fjärrkontroll så därför trissas väl priset upp men om timer ingått i fjärren skulle jag slagit till, sedan tillkommer frakt med 6.95 USD också om dom nu levererar till Sverige.

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 17:37.


#1200

Postad 23 september 2010 - 17:42

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

K-5 har rapporterats i klassen 12kkr i finland tror jag. K-7 borde kunna sjunka lite till, kanske 7-8kkr innan den försvinner. Men det beror säkert också på hur många man har kvar i lager. TIllverkningen lär vara nerlagd sedan en tid.


Är det inte så att K-7 ska flyttas ner och finnas kvar som en kamera mellan K-r och K-7? Eller jag som missförstått?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.