Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får man tid/ork med någonting?

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2009 - 22:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Börjar känna mig rätt sliten....

Upp vid 6, mata ungar, klä på dom, småstäda lite sen iväg till dagis... Lämna ungar som krånglar och sen flänga iväg till jobbet...

Jobba hela dagen, inte sällan blir det lite övertid också, hämta dagis.. hem och laga mat.. mata ungar.

Städa, fixa lite saker som behöver göras, handla, plocka leksaker...

Sen är klockan typ nio och allt man orkar är att sätta sig vid datorn eller kolla på en film.

Hur/när ska man få tid med något annat :D

Som tur är så har jag i alla fall ett motionsspår ett par hundra meter från dörren, annars skulle jag nog vara ett vrak.

Sen på helgerna ska man ju hitta på saker med ungarna, ta tag i saker i huset och trädgården osv osv

Dygnet borde ha minst 50 timmar eller nåt.... antar att fler har liknande problem kanske?

#2

Postad 11 december 2009 - 22:35

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ja, nu har jag/vi inte några barn ännu, men inte är jag mindre imponerad för det, av att ni hinner med allting.
Själv har man nog svårt att hinna med någonting överhuvudtaget och hur det skulle bli med barn, det vågar jag inte ens tänka på.
I och för sig får man ju omprioritera då. Just nu går den mesta tiden utöver arbetstid åt till att träna och äta:)

Redigerat av Bergen, 11 december 2009 - 22:35.


#3

Postad 15 december 2009 - 17:35

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Din beskrivning tror jag stämmer ganska väl överens med de flesta småbarnsfamiljer. Möjligtvis med undantaget att de allra flesta inte har ork kvar till någonting vid 9-tiden och istället för att se på en bra film krashar i sängen.

Av någon anledning börjar vi få mer struktur på livet nu än vi haft på flera år. Barnen närmar sig 6 och 8 och nu känns det som man hinner med lite mer än tidigare. Med betoning på lite. Träning är en bra flykt från vardagen för både mig och min fru. Det ger energi och "ledig tid". Frugan kör gymmet klockan 6 på morgonen, innan jobbet, jag kör klockan 5 på eftermiddagen efter jobbet.

Jag har precis skaffat projektor så tillsammans med barnen avnjuter vi filmer på fredag och lördagskvällarna, om vi inte är iväg på andra äventyr. På vardagarna blir det ibland en rulle på egen hand efter att fru och barn somnat.

Summa summarum - livet som småbarnsförälder är väldigt inrutat.

#4

Postad 15 december 2009 - 17:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja du det där tänkte jag ofta på när jag arbetade, tyckte man var trött/sliten/seg ofta när man jobbade och var singel. Hur fan skall man orka med det här när man har barn också? :) Jag menar, orkade knappt laga min egen lunchlåda. Just nu är det väl årstiden också, själv har jag kunnat sova i princip hur mycket som helst sista månaden.


Tror helt klart på att minska arbetstiden och ha mer fritid, hoppas vi får ett sådant samhälle i framtiden.
Man måste ju ha tid att njuta av alla saker också, inte bara köpa dem :unsure: . Det samma gäller väl sina egna barn, fast dem köper man inte ;) .

Redigerat av genstruktur, 15 december 2009 - 17:51.


#5

Postad 15 december 2009 - 17:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tyvärr ökar ju arbetstiden ju längre i karriären man kommer :)

#6

Postad 15 december 2009 - 17:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det är klart, har man dessutom ett arbetet som kräver mycket tid och engagemang så finns det väl inte så mycket tid eller ork över till annat.

Dags att ta ut lite komptimmar och ta en resa med familjen över jul kanske? :)
Som icke barnförälder får du ta mina råd med en nypa salt.

Redigerat av genstruktur, 15 december 2009 - 17:59.


#7

Postad 15 december 2009 - 18:00

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Tyvärr ökar ju arbetstiden ju längre i karriären man kommer :)


valfritt?
man behöver inte göra karriär

visst kan man gnälla lite men har man själv satt sig i den position och då får man klara av att "rida ut stormen"

fast jag undrar själv hur jag skulle hinna med saker om jag hade barn...tycker jag har alldeles för lite tid om dagarna (om man ändå kunde slippa läxor :unsure: )

#8

Postad 15 december 2009 - 18:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

valfritt?
man behöver inte göra karriär

Nej man kan ju gå på a-kassa också :)
I dagsläget får man vara glad att man har ett bra jobb.

visst kan man gnälla lite men har man själv satt sig i den position och då får man klara av att "rida ut stormen"

:unsure:

fast jag undrar själv hur jag skulle hinna med saker om jag hade barn...tycker jag har alldeles för lite tid om dagarna (om man ändå kunde slippa läxor ;) )

När man går i skolan har man ju inte annat än fritid....

#9

Postad 15 december 2009 - 18:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Är du ensamstående ?

#10

Postad 15 december 2009 - 18:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nej, jag har kärring och två ungar.

Hon jobbar ofta kvällar och helger till råga på allt.

#11

Postad 15 december 2009 - 18:57

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Nej man kan ju gå på a-kassa också :)
I dagsläget får man vara glad att man har ett bra jobb.

Bara för man skaffar/har ett jobb så behöver man inte göra karriär och arbeta övertid, eller har jag helt fel??

När man går i skolan har man ju inte annat än fritid....


Brukar låta så :unsure:

Tycker att ni som jobbar det är ni som har fritiden, inga "läxor" som ska följa med hem och arbetas in osv.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 december 2009 - 18:58.


#12

Postad 15 december 2009 - 20:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 1
Återkom om 15 år när du får skriva i den här delen av forumet Lakristomte.

Man kan ju stå och vända burgare om man vill det resten av livet... jag skulle inte trivas i alla fall.

#13

Postad 15 december 2009 - 21:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag har svårt att föreställa mig en massa ungar som springer runt fötterna. Men som en gammal räv som jag är så tror jag att själva tanken på att hinna med allt gör att tiden inte räcker. Pressande är det för dem som kommer hem sent. Men det är ingen fara. Skulle man göra allt man önskade funnes det ändå ingen tid över. Man får helt enkelt vara nöjd med sina barn, ta det lugnt med karriären, och kolla lite film på kvällen innan läggdags.

Vårat moderna samhälle saknar mod att ta det lugnt. Det finns ingen utbildning för själen, att ta det som det kommer. Det blir inte bättre av att stressa fram. Det brukar slå tillbaka.

Jag kan tycka det är lustigt med mobiltelefoner och hur de flesta är uppkopplade. Jag fick en mobiltelefon och den har jag använt tre gånger. Jag har för länge sedan glömt numret till den. Jag svarar sällan i telefon och kan låta den ringa klart om jag inte har lust att svara. En del retar sig på det. Själv tycker jag det är en rättighet att välja själv när jag ska svara eller inte.

Jag har ingen bra lösning förutom att man ska ta det lugnt och lägga dessa tabkar åt sidan och börja ställa in kroppen på "lugn-läge".

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 december 2009 - 21:55.


#14

Postad 15 december 2009 - 22:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag svarar sällan i telefon och kan låta den ringa klart om jag inte har lust att svara. En del retar sig på det. Själv tycker jag det är en rättighet att välja själv när jag ska svara eller inte.



Japp, håller med! Jag har betalat telefonen och jag betalar räkningen, då väljer jag också när jag skall svara!
Är det nåt viktigt så finns det en telefonsvarare att spela in på också.
Word! :)

Håller för övrigt med dig i ditt inlägg.

@Martin: Du skulle inte kunna tänka dig att arbeta deltid ett tag kanske, få lite mer ork hemma?

Redigerat av genstruktur, 15 december 2009 - 22:09.


#15

Postad 15 december 2009 - 22:08

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

valfritt?
man behöver inte göra karriär

visst kan man gnälla lite men har man själv satt sig i den position och då får man klara av att "rida ut stormen"

fast jag undrar själv hur jag skulle hinna med saker om jag hade barn...tycker jag har alldeles för lite tid om dagarna (om man ändå kunde slippa läxor :) )


Hahaha :unsure:

När man går i skolan har man ju inte annat än fritid....


Skitsnack!

#16

Postad 15 december 2009 - 22:29

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med, Att gå i skolan är nästan som att ha semester i alla fall i gymnasiet!.
Jag pluggar fortfarande och vi har ca 3 tim skola per dag i 2 veckor, sen är jag ute på praktik 2 veckor, från 07:00 till 16:00 (helt vanligt jobb) och jag kan säga att det är en ###### skillnad!

Förresten: Alla ni som tycker ni har ont om tid, RÖSTA FÖR 6tim ARBETSDAG! :)

#17

Postad 15 december 2009 - 22:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Ni som tycker ni har för LITE fritid när ni går i skolan bör nog växa upp för att ens kunna uttala er i en sån här tråd. Man har mer fritid som skolelev, mycket mer. T.om. som högskoleelev har man normalt mer fritid än när man jobbar heltid.

#18

Postad 15 december 2009 - 22:52

Unregisteredae48d9f2
  • Unregisteredae48d9f2
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
jag säger bara, Enjoy the litlle things! :)

Allt jag har att säga om detta :unsure:

#19

Postad 15 december 2009 - 22:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Som så många andra sagt, ni som går i skolan, ta vara på fritiden. Ni har mer än ni kommer få sen, jag lovar.
Även om man inte har "läxor" så tar man med sig jobbet hem, och gör man inte det är man för psykiskt utmattad för att göra något annat.

Ni som har barn, måste bara säga att jag är både imponerad och skräckslagen. Har väl ett hyfsat kvalificera jobb, men utan allt för mycket ansvar än så länge (Programmerare på ett större företag). Är så trött när man kommer hem på kvällarna. För lite sömn och för mycket koncentration. Fredagkvällarna ska vi inte snacka om, orkar man se en hel film så blir man imponerad av sig själv.
Hur jag ska kunna få in barn i denna ekvationen kan jag inte för mitt liv förstå.

Det som räddar upp situationen är att jag trivs väldigt bra med jobbet :)

#20

Postad 15 december 2009 - 23:06

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Det är riktigt många i min klass som bara klagar hela tiden hur jobbigt det är i skolan och hur dom vill börja jobba etc.
Men jag njuter verkligen av skolan, jag tycker det är jätte kul att komma ut och jobba/praktisera hela dagar också, men det är mycket tuffare.

Och jag håller med HiFiNisse, Njut av det lilla, då kan man njuta rätt ofta.

#21

Postad 15 december 2009 - 23:22

Blomchen
  • Blomchen
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej

Tycker att man hinner med rätt mycket och även orkar mycket om man bara sköter sig. Problemet är bara när man fastnar framför datorn sent på kvällarna istället för att sova (som jag gör nu). Det får som följd att man blir tröttare imorgon och inte orkar ta sig för något vettigt efter jobbet och kanske bara fastnar framför datorn igen med följd av att man blir ännu tröttare osv osv...

Fast ibland är det ju riktigt gött att bara slösurfa oxå, man kan ju leva mönstergillt jämt :) (men pigg blir man ju inte av det tyvärr...)

#22

Postad 16 december 2009 - 00:33

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
jag kan bara hålla med trådskaparen, det är svårt att hinna med saker när man får barn. Speciellt när de är små och behöver mycket uppmärksamhet.
Dock så när man tänker efter så hinner man med mycket, kanske inte av sina fritidsintressen men annat.
Vi har tre barn, 0-5 år, håller på och bygga hus och jag jobbar alldeles för mycket. Hur får man det då att gå ihop?
Den enda lösning jag har hittat är att sova mindre, nu för tiden blir det aldrig mer än 6h/natt.

En sak som verkligen har underlättat för oss är städhjälp. Att slippa behöva ägna lördags- eller söndagsförmiddagen till att städa är otroligt skönt och barnen tycker det samma.

Jag ser det som att man får pausa eller dra ner kraftigt på andra aktiviteter under småbarnsåren. Man är ingen supermänniska som kan klara av att göra allt. När barnen blir äldre så kommer man få mer tid för sig själv och sakna de åren när barnen var små.
Det är typiskt männskligt att aldrig vara nöjd, att alltid vilja ha något man inte har. Njut av nuet och tänk inte så mycket på vad du inte hinner med utan tänk på allt du hinner med och få uppleva.

#23

Postad 16 december 2009 - 00:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

@Martin: Du skulle inte kunna tänka dig att arbeta deltid ett tag kanske, få lite mer ork hemma?

Nej det är inte ett alternativ, dels skulle man inte ha några pengar att röra sig med, sen skulle jag bli tvungen att skaffa ett nytt jobb.

Skitsnack!

Right.....

Ni som tycker ni har för LITE fritid när ni går i skolan bör nog växa upp för att ens kunna uttala er i en sån här tråd. Man har mer fritid som skolelev, mycket mer. T.om. som högskoleelev har man normalt mer fritid än när man jobbar heltid.

Precis, därför startade jag tråden i den här forumdelen :)

Men dom får lära sig den hårda vägen. Gymnasiet är ju rena rama vilohemmet jämfört med hur det blir senare i livet.
Jag gick själv naturteknisk med inriktning datorkommunikation och nätverk.
Efter det nätverkstekniker 1 år, efter det systemutveckling 3 år... man förstod inte då hur bra man hade det i mån av fritid och annan lyx.

#24

Postad 16 december 2009 - 02:11

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Det vore helt okey om kidsen respekterade att detta är en forumdel för de som är 30+

Martin kan du inte starta ett "kidscorner" till Lakritstomten och hans lekkamrater ?

#25

Postad 16 december 2009 - 02:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Det vore helt okey om kidsen respekterade att detta är en forumdel för de som är 30+

Martin kan du inte starta ett "kidscorner" till Lakritstomten och hans lekkamrater ?


Dagens bästa, ha ha ha.

Jag håller helt och hållet med, skoltiden är rena rama dagiset jämfört med jobb och att bli äldre.

Har själv gått oändligt många år i skolan med gymnasie, folkhögskola, högskola och USA studier.
Skoltiden var ändå grymt rolig och man behövde knappt ens ta ansvar. Tentorna räckte det med att man pluggade 2 veckor innan til så löste man det. Missade man en tenta var det bara att skriva om den. Jag läste i och för sig inte till ingenjör utan till civilekonom, men änd :)

Jag tycker att ett grymt bra sätt att få mer ork är som trådskapren skriver, dvs att motionera. Själv går jag på gym där jag tränar/springer ca 5 dgr i veckan. Jag har inte småbarn utan ett barn i tonåren, vilket innebär att hon är relativt självgående. Det enda som krävs är att få henne att plocka upp effter sig någorlunda. Skolan sköter hon galant. Jag får även hämta, skjussa henne på helgerna. Förrutom det måste jag ändå säga att det är ganska behagligt...

Men som sagt, motion gör susen! Och det kan faktiskt vara gött att komma ifrån hemmet lite. Jag brukar åka fr hemmet runt åtta tiden för att komma hem strax efter nio. Då har jag även hunnit med att dusha på gymmet. Byter om innan passet gör jag hemma i huset. Tränar jag 5 dgr i veckan mår jag oerhört bra och orkar med jobbet under veckan.

Nu jobbar jag som controller på ett stort företag i Sverige och det innebär en hel del jobb. Får ta en paus i jobbet ibland liksom nu kl tjugo i tre på natten. Jag ska iväg kl åtta imorgon bitte, men det löser jag utan problem konstigt nog. Jag har mer ork på kvällen när alla har gått och lagt sig, hur dumt det än låter.
Sedan försöker jag ta igen en del förlorad sömn på helgen, även om jag läst att kroppen inte fungerar så, ha ha ha.

Ett bra tips är också att sköta kosten. Nuförtiden äter jag ca 6 mål om dagen inkl mellanmål.
2 lagade mål samt ordentligt frukost + 2 proteindrinkar innehållandes 120 gr malet havregryn föm efterm. Samt en proteindrink på kvällen innan läggdags. Missar jag ett mål blir jag faktiskt mkt tröttare.

Mitt bästa tips blir således, rikligt med motion samt bra kosthållning. Det är oftast på den senaste punkten folk brister, då de i allmänhet äter på tok för dåligt. Bättre upplägg är att sprida måltiderna med kvallitativ mat, det mår kroppen allra bäst av och man får garanterat ökad engergi.

Är ngn sugen på ett kostprogram är ni välkomna att höra av er.
Själv har jag iordningställt en hel del kostprogram till diverse personer som har haft olika problem med för hög/låg vikt...
Kost är egenligen inget märkvärdigt. Dessvärre har media mer eller mindre fördärvat bilden av kosten. En period ska man äta enligt GI metoden. Nästa halvår är ska man räkna poäng och därefter Atkins modellen. Fullständigt sjukt om ngn skulle fråga mig...

Det enkla är oftast det bästa, så är det nästan med allt förrutom raketforskning, vilket ändå ligger långt utöver mitt inteligens nivå, och för all del även intresse nivå :(

Må bäst allesammans!

G

#26

Postad 16 december 2009 - 03:56

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Det vore helt okey om kidsen respekterade att detta är en forumdel för de som är 30+

Martin kan du inte starta ett "kidscorner" till Lakritstomten och hans lekkamrater ?


Haha, bra idé...

Bifogad fil  playarea_in_mcdonalds.jpg   31,88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 december 2009 - 03:58.


#27

Postad 16 december 2009 - 07:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Bra inlägg GAES! Att jag inte tränat på en 3-4 veckor har säkerligen en hel del med saken att göra. Tyvärr pga influensa och annat skräp.

Precis tillfrisknat igen nu, så det är väl dags att slänga på sig löpardojorna igen!

#28

Postad 16 december 2009 - 09:00

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Nu är jag bara 22 år så jag kanske inte får vara här men here goes:

Finns det budget för en barnflicka som kan ta barnen till och från dagis osv? :)

Annars blir det ju lättare med åren när barnen sköter sig själva.

Du får försöka göra så mycket som möjligt av den lediga tid du har att tillgå, till exempel träningen. Annars blir det nog bara värre och värre.

Roligt att skolpojkarna tror att dom har så mycket att göra, personligen saknar jag all den enorma mängd lediga tid man hade i skolan.

#29

Postad 16 december 2009 - 09:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag fundera på att gå ner i arbetstid. Det finns viktigare saker i livet än att jobba 40 timmar eller mer i veckan.
Jobb och pengar är inte allt. Jag värdesätter just nu familjen och fritiden mer. Vet dock inte vad min chef skulle säga om jag begärde att vara tjänsteledig fredagar.

Min lön skulle sjunka med 5000:- i månaden men man anpassar sig till det med annars får frugan börja arbeta mer :)

#30

Postad 16 december 2009 - 09:25

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
För min del är tipset struktur, rutiner och bra samspel med den andra partnern (kommunikation). Förutom det som GAES skriver med motion som för min del när inte dagisbacillerna sänker en är ett underbart komplement 4-5 dagar i veckan så försöker jag strukturera upp och skapa rutin kring det mesta.
Själv är jag 51 bast och har en älskvärd batting på snart 2 år (dagis) en 20-åring (snart utflugen) och en 22-åring (utflugen) samt en underbar fru på snart 26 år. Att det är tuffare med åldern - ja - helt klart på ett sätt (tröttare) - men samtidigt lättare på ett annat sätt (koll på läget, karriären klar etc).

Frugan pluggar till sjuksköterska och lilleman är på dagis, själv jobbar jag som chef på ett större äldreboende vilket är - mycket att göra (men bra pengar...) Vårt problem har ofta varit mat till kvällen (bägge är trötta på kvällen) som har orsakat trötthet och gräl då frugan inte prioriterar mat på samma sätt som jag.
Tips nr 1 är matlådor (som jag fixar med storkok - eller gårdagens) till lunch.
Tips nr 2 är sedan att vi delat upp veckan. Frun tar måndag tisdag, jag tar onsdag torsdag. På fredagen äter vi hämtmat av något slag och lördag söndag lagar vi mat tillsammans.
Sammantaget har detta skapat ett lugn och mindre friktion - men det gäller att hålla på fredagen som helig och inte slarva in med hämtmat på fler dagar. Vi delar även på helgen så att jag går upp med lilleman en dag och frugan en annan. Ibland så skippar jag det för att kunna umgås (kl 0615 ca...).

Som sagts tidigare i tråden... Den som säger att den har mycket att göra och inte har barn... Underbara men de små liven accelererar tiden på ett otroligt sätt.

Redigerat av Repeat, 16 december 2009 - 16:48.


#31

Postad 16 december 2009 - 17:45

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Visst känner man igen sig, även om man är föräldraledig just nu. (Det borde heta föräldraupptagen)

Jag har nästan bestämt mig för att gå ner i arbetstid sen när jag ska gå tillbaka till jobbet, det är en fantastisk rättighet att kunna göra det, och de pengarna känns mindre värda än en dag hemma med lillkillen. För våran del har vi försökt ha egna intressen (tex träning en kväll i veckan i liknande) då man kan få lite tid för sig själv och ladda om - tror det är ganska viktigt för att behålla perspektiv på livet.

Sen håller jag med om att jag saknar också studietiden för den fantastiska möjligheten att disponera i princip all sin tid hur man ville.

#32

Postad 16 december 2009 - 18:36

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Jag sitter i samma sits förutom då att unge nr. 2 kommer i januari, däremot har vi 2 hundar som kräver sitt också :)

#33

Postad 16 december 2009 - 18:58

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Bra inlägg GAES! Att jag inte tränat på en 3-4 veckor har säkerligen en hel del med saken att göra. Tyvärr pga influensa och annat skräp.

Precis tillfrisknat igen nu, så det är väl dags att slänga på sig löpardojorna igen!



Hoppas att du tillfrisknar inom kort...
Här kommer ett litet tips som har fungerat för mig när jag känt mig lite hängig och eventuellt håller på att bli sjuk. Produkten heter NSP och är tillverkat av företaget Natures Best. Man köper en kartong innehållandes 30 st vitaminpåsar. I varje påse ligger det 4 tabletter innehållandes div vitaminer och mineraler. I och med att tabletterna är såpass stora tar det mellan 12-15 h för kroppen att bryta ner tabletterna, vilket innebär att du får en sk "time release" effekt. Dvs ett jämt flöde av utsöndringen, då kroppen inte kan ta emot hur mkt vitaminer som helst vid ett och samma tillfälle.

Jag frågade faktist en läkare om detta och han tyckte det var ett bra alternativ. Vidare nämnde han även följande:
Känner man på sig att man håller på att bli sjuk kan man faktsikt göra ngt år detta. Har man däremot redan blivit sjuk finns det inget att göra. Då är allt man stoppar i sig ändå bortkastat.
Hans råd var följande, förutsatt att man inte redan har insjuknat:

1, Ta starka C-vitaminer tillsammans med 3 cl sprit samt 1-2 alvedon. Därefter, duscha varmt och lägg dig i en nybäddad säng.

Varför detta??

Jo, Spriten gör att blodkärlen öppnar sig. Alvedonen gör att blodet blir tunnare. C-vitaminen får således bättre effekt. Den varma duschen gör att bloder cirkulerar snabbare och C-vitaminerna får bättre transport. Sömnen gör att du kroppen får vila och arbeta ostört. För mig har detta fungerat x-antal ggr då jag känt på mig att jag håller på att få ngt... Dagen efter har jag känt mig betydligt piggare, konstigt nog.

Förmodar att det blir träning för dig Martin, så fort du tillfrisknat!

Som sagt, krya på dig!

Må bäst allesammans

Mvh

G

#34

Postad 16 december 2009 - 20:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Tabletter? Visst, kan funka. Men det kommer inte lära dem att ta det lugnt. Då tar man en tablett istället.

Vad som gör att de inte orkar är TANKEN på allt de vill hinna med. Det är det man måste förändra. Det kräver mycket av kroppen att tänka på hur mycket som går förbi en.

Därför säger jag att man måste släppa och bara flyta med. Strunta i julhandeln. Strunta i det mesta. Bara låta hjärnan vila.

#35

Postad 16 december 2009 - 21:12

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Martin du kan väll skriva ett vänligt brev till finska skidlandslaget och fråga dom hur dom brukar göra för att orka mer? ;)

#36

Postad 16 december 2009 - 21:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Låter som det skulle kunna funka GAES.
Får pröva det nästa gång ungarna släpar hem nåt skit från dagis!

#37

Postad 16 december 2009 - 21:45

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Rättelse!!!!
NSP är tilverkat av GREAT EARTH och inte Natures Best. Förlåt mitt klantiga misstag ;)

G

För att svar Trebban! Kuren med NSP, sprit och alvedon var inte för att man skulle känns sig lugnare. Endast om man känner på sig att man håller på att bli sjuk. Inget annat...
Kuren är alltså inte en uppiggande kur, vilket tydligen Trebban tolkade det som...

Nu lever vi i nutid och jag tror att flertalet här inne inte kan släppa taget om allt och leva som Amish, även om somliga kanske skulle vilja det...

Själv tror jag mer på att vara selektiv i sina val. Vissa saker måste bara utföras, punkt slut. Andra saker/händelser kan man vara utan, men det är helt upp till var och en vad man känner att man kan klara sig utan...

G

#38

Postad 21 december 2009 - 18:33

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Är ngn sugen på ett kostprogram är ni välkomna att höra av er.
Själv har jag iordningställt en hel del kostprogram till diverse personer som har haft olika problem med för hög/låg vikt...

Intressant, drar ett pm :)

#39

Postad 22 december 2009 - 14:08

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Summa summarum - livet som småbarnsförälder är väldigt inrutat.


Precis så känner jag just nu. Saknas den där extra kryddan som förgyller vardagen. Livet med sambon innan vi fick barn var ju ett helt annat än vad det blev efter (inte så konstigt). Hur kryddar ni till relationerna ?

Är ngn sugen på ett kostprogram är ni välkomna att höra av er.


Intressant. Du har PM.

#40

Postad 24 december 2009 - 11:23

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med, Att gå i skolan är nästan som att ha semester i alla fall i gymnasiet!.
Jag pluggar fortfarande och vi har ca 3 tim skola per dag i 2 veckor, sen är jag ute på praktik 2 veckor, från 07:00 till 16:00 (helt vanligt jobb) och jag kan säga att det är en ###### skillnad!

Förresten: Alla ni som tycker ni har ont om tid, RÖSTA FÖR 6tim ARBETSDAG! :huh:


Gymnasiet är nästan som olika jobb, man kan gå i gymnasie A och där går man bara 3timmar i skolan per dag.
Man kan gå gymnasie B som man går 8:30 till 16:30 varje dag.
Nu kan jag ju inte riktigt säga att det finns jobb som är likadana, men det finns olika jobbiga jobb.
Man kan jobba på ICA och inte behöva "ta med sig jobbet hem" och man kan jobba som chef på IKEA och då kan man kanske behöva " ta med jobbet hem"

Själv kommer jag gå på ett gymnasiet som är ungefär som mitt exempel B, man börjar 08:30 har en lektion på 2timmar, lunch och några till lektioner och man slutar minst en gång i veckan efter klockan 16. Ungefär samma arbetstider som en jobbare har.
(men jag behöver inte tillägga att man ska sen hem och plugga till minst 1 prov man har varje vecka, för det är så det är i andra året)

Men som allt annat så väljer vi ju vad vilket gymnasie vi ska gå och vilka jobb vi ska ha..så jag tänker inte klaga när jag börjar gymnasiet, för då har jag satt mig i den sitsen och då får jag klara det.

#41

Postad 24 december 2009 - 11:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 1
Du börjar alltså 08:30 och slutar EN gång i veckan efter 16? Och du tycker det är att jämföra med ett jobb, där du, om du börjar 08:00, inte slutar tidigare än 17:00 någon dag i veckan?

Jisses.

Har du fortfarande inte förstått vad "30+" innebär?

#42

Postad 24 december 2009 - 12:15

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tror de flesta känner igen sig i detta, man har väldigt liten fritid och den man har orkar man knappt mer än det man måste göra på, iallafall på veckorna. Är själv 32 och har sambo och hus med renoveringsbehov men inga barn än, men man ser ju runt sig på de kompisar man har med barn hur otroligt lite tid man har när man fått småbarn. Jag tycker redan nu att jag inte har speciellt mycket fritid.

Jag har läst både gymnasium och högskola och även om det kan innebära en del pluggande så klart att ett arbete tar betydligt mer tid än studier, dessutom har man inga jullov och sommarlov (visst semester, men den är inte i närheten av lika lång som ett sommarlov). Sen har man ju ett helt annat ansvar när man har sambo, hus etc. jämfört när man var yngre och bodde själv i en lägenhet.

Problemet i dagens samhälle är att mottot någonstans är att man ska ha det perfekta jobbet, perfekta huset, bilen, prylarna, samtidigt som man ska ha mycket kvalitetstid med familjen. Någonstans lever vi i en ekvation som inte går ihop, vi ska jobba mest för att få mycket pengar samtidigt som vi skall ha mer fritid.

Själv kommer jag troligen gå ner till 50-75% jobb när vi skaffar barn för att hinna med allt. Min sambo tjänar dubbelt så mycket som mig så här är det jag som får bli Anna Anka-wannabe, alternativt kan man kanske gå ner till 75% var i arbetstid eller nåt liknande.

#43

Postad 24 december 2009 - 12:29

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 1

Du börjar alltså 08:30 och slutar EN gång i veckan efter 16? Och du tycker det är att jämföra med ett jobb, där du, om du börjar 08:00, inte slutar tidigare än 17:00 någon dag i veckan?

Jisses.

Har du fortfarande inte förstått vad "30+" innebär?


"Ungefär samma arbetstider som en jobbare har."

"man slutar minst en gång i veckan efter klockan 16"

Jisses jag som trodde att man kunde läsa när man var 30+


Till greveriff
Bra val att besluta om att gå ner i arbetstid om/när du skaffar barn.
Det är mycket värt.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 24 december 2009 - 12:30.


#44

Postad 24 december 2009 - 13:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0


"Ungefär samma arbetstider som en jobbare har."

"man slutar minst en gång i veckan efter klockan 16"

Jisses jag som trodde att man kunde läsa när man var 30+

Det är just det jag kan. Det där är INTE ungefär samma arbetstider som en jobbare har. Att du tror det beror antagligen på att du är i början på tonåren än så länge.

Och det finns en anledning att delforumet heter 30+.

#45

Postad 25 december 2009 - 15:11

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Gymnasiet är nästan som olika jobb, man kan gå i gymnasie A och där går man bara 3timmar i skolan per dag.
Man kan gå gymnasie B som man går 8:30 till 16:30 varje dag.

Själv kommer jag gå på ett gymnasiet som är ungefär som mitt exempel B, man börjar 08:30 har en lektion på 2timmar, lunch och några till lektioner och man slutar minst en gång i veckan efter klockan 16. Ungefär samma arbetstider som en jobbare har.


Jag kanske missförstår dig, men menar du att ett helt "vanligt" jobb brukar ha arbetstider mellan 8:30 och 16:30?

Det kan jag säga redan nu, att det kan du glömma.

Ett läsår ha 40 veckor och det är 178 skoldagar. Det blir ca 830 timmar och i snitt per dag blir det 4,7 timmar per dag som du går i skolan!.

Om vi nu tar ett titt på arbetsdagarna. Du jobbar 46 veckor på ett år och 6 veckor ledigt. Nästan alla jobb har 8 timmars arbetsdag 5 dagar i veckan.
Om vi då tar 8 x 5 = 40, sen 40 x 46 så får vi 1840 timmar, det är alltså ungefär så mycket ett vanligt jobb har under ett år.

Om du nu kan räkna så jobbar du ca 1000 timmar mer än va du går i skolan, och även som du nu pluggar så tror jag inte du sitter mer än 1000 timmar på ett år.

/Fabian

#46

Postad 01 januari 2010 - 08:37

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Samma läge här. Ingen tid eller ork. Jag önskar att någon hade skrivit en bok " Ta vara på tiden innan barn och villa"

Det man drömmer om nu är en barnfri och renoveringsfri dag. Jag hade en i Augusti och såg tre filmer då. Underbart.

Mitt råd till alla "unga" är att köpa nybyggt hus. Gamla renoveringsprojekt tar oändligt med tid och energi.

Skola vs jobb, Jag var iallefall inte så trött när jag kom hem ifrån skolan som jag är nu när jag kommer hem ifrån jobbet. 6:00 går upp, 6:30 åker till jobb, 7-16 jobbar, kommer hem 17:00

#47

Postad 01 januari 2010 - 14:30

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Mitt råd till alla "unga" är att köpa nybyggt hus. Gamla renoveringsprojekt tar oändligt med tid och energi.


Det är ju klart att det är det enklaste och minst tidskrävande alternativet, men det är inte alla som har råd att köpa ett helt ny renoverat/nybyggt hus.

#48

Postad 03 januari 2010 - 19:27

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Börja inte renovera för då stiger utgifterna upp i klass med nybyggt. Men det är klart att när huset är renoverat efter 7-10 år då sjunker månadskostnaden.

#49

Postad 07 januari 2010 - 20:54

apower
  • apower
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har för mig man har rätt att gå ner till 75% när man har barn upp till åtta år, eller nåt sånt. Jag har gått ner i tid från 100% till 87,5% (=7 h/dag istf 8 h) och det är stor skillnad. Är man på jobbet hyfsat tidigt kan man gå hem innan kl 15 och då är det en hel del kvar av dagen. Dessutom blir det lite kortare dagar för kidsen på dagis vilket gör att de orkar mer och mår bättre. Dagis är ingen lek! :D

#50

Postad 15 februari 2010 - 01:55

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Någon pratade om att det är viktigt att äta rätt. Det gör vi... NÄR VI ORKAR! Åka 07:00, komma hem 16:50, sätta igång och laga mat i minst en timme (blodsockret är lååååågt hos kärringen och ungarna, dessutom) bara för att det ska vara hyfsat rättlagat (ekologiskt, färskvaror osv) och sen ratar ungarna det ändå tills de är hungriga nog. Hursom är klockan minst 18:00 när man BÖRJAR äta. Ätandet tar kanske trekvart för ungarna (beroende på hur mycket det går associera maten till), men kanske 5 minuter för de vuxna.

Sen när maten är färdigäten där vid straxinnannittonsnåret så ska man stöka bort ****t efteråt. Har man lagat ok mat så har man fem kastruller/stekpannor att diska, gärna någon ugnsform också, när man liks håller på - gratinerat är ju gott också, 32847 tallrikar och 12908323 bestick att trå in i diskmaskinen (som på något magiskt ###### vis ALLTID är rendiskad; alternativt så har en vispjävel eller liknande kasat ner och låst snurrarmen i diskmaskinen så att den är smutsdiskad). Dessutom har ungarna för 17:e gången denna vecka insett att bulgur faktiskt KAN lossna från en uppochnervänd slev och ALL bulgur i sleven åker då ner på GOLVET (för inte fan kan bulguren lossna när sleven är ovanför tallriksjäveln - VSB).

Ungarna har äntligen fått upp blodsockret och piggnar till utav bara ********, precis när de MÅSTE isäng för att det överhuvudtaget ska gå få upp dem morgonen efter.

Ett sänggående planerat till ca 19 blir förskjutet till kl 20; ungarna inser efter ytterligare en halvtimme att 'visst fan, jag måste nog kissa likförbannat... och leka lite i handfatet när jag tvättar mig efteråt'. PLASKPLASK, pappa måste visst torka upp lite, ok, max två minuters jobb, men ändå. Ungarna somnar tillslut kl 20:30. Upp kl 06:00 blir då ett skönt jobb för en övermorgontrött pappa som dessutom har en sambo som är lika lättväckt som det är att dra en finlandsfärja med ett hårstrå - det går, men man måste fan vara försiktig, och dessutom tar det en ###### tid.

Lösningen på ALLT detta är antingen storkok på helgen och äta samma middag hela veckan (tar hellre den maten till jobbet, dock), alternativt att äta köttbullar och makaroner, blodpudding, potatisbullar och bacon, gröt, pannkakor eller annat mjölrat. DÅ är maten uppäten kl 18, ungarna kan varva ner en stund till bolli, man själv hinner plocka undan under tiden man lagar maten (10 minuter självskötande mat, räcker till diskmaskinstömning/fyllning) och sen blir det max EN kastrull och EN stekpanna att diska. Fyra par bestick, eventuellt en slev om man inte skrapar direkt ur pannan - sparar disk. Ungarna kommer isäng 19:04, nypinkade, sover gott och går väcka på morgonen efter.

MOTIVERA hur man ska ORKA hålla god kosthållning. UTAN att komma med en massa 'lättlagade' middagar som är snabbgjorda och nyttiga. Tidsschemat för 'lättlagad' mat håller ALDRIG!

För övrigt har jag druckit alldeles för mycket kaffe alldeles för sent ikväll och har således förstört hela nästkommande vecka redan nu. Yngregrabben vaknade iofs med växtvärk i benen och det var det som fick upp mig nu. Tänkte ta hand om en tvättmaskin som ######rt aldrig blir klar. Men skönt att skriva av sig lite. Detta är ett worst case scenario, men det inträffar ganska ofta med såna illbattingar man har. :)

Skulle dock inte byta mot något annat, konstigt nog :lol: Det är nåt speciellt med la famiglia :D

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 februari 2010 - 01:59.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.