Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna in kablar är en myt.

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 juni 2005 - 15:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Dra ur dom och låt dom ligga...

#102

Postad 08 juni 2005 - 09:14

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Jag brukar hålla mig undan kabeltrådar som lutar åt det psykologiska hållet eftersom jag är väldigt teoretisk av mig. Men jag måste fråga ni som tror att kabeln skulle bli bättre av inspelning. Vilka parametrar tror ni ändras vid användning (resistans,impedans, m.f.) och varför skulle dom i så fall påverkas?

#103

Postad 08 juni 2005 - 17:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Jag tror inte något av värdena förändras, ändock så förändras ljudet om man har så pass bra kvalite på övrig elektronik och högtalare för att urskilja det.

mvh Leif B

#104

Postad 08 juni 2005 - 17:37

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Min teori är att det inte är kabeln som förrändras utan att det är högtalaren i sig som ändrar ljudkaraktär då den "matas" med ljudet på ett annat sätt än tidigare.
Man "spelar in" högtalaren på nytt så att säga.
Om ni nu förstår vad jag menar. :(

#105

Postad 08 juni 2005 - 17:42

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
hela diskutionen börjar spåra ut!

vad tolkar ni som "bränna in"?

jag tolkar det som att man spelar en kabel enligt riktningsbestämmelserna, och efter en stund är kabeln "inbränd" - dvs riktnigen i kabeln är optimerad åt ett håll.

det ska väl inte tolkas som "spela in kabeln - som man spelar in högtalare"
känns som många tolkar det så...

( menar inte inlägget som ett svar på ditt InSane. utan bara som ett observerande )

#106

Postad 08 juni 2005 - 17:48

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Jag tolkar det som att ljudet ska förändras efter en visst tids spelande, förhoppningsvis till det bättre, ungefär som när man spelar in en högtalare.
Hurvida man kan optimera en kabels flöde åt ena eller andra hållet har jag inte en aning om :(

Redigerat av InSane, 08 juni 2005 - 17:50.


#107

Postad 08 juni 2005 - 22:07

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

jag tolkar det som att man spelar en kabel enligt riktningsbestämmelserna, och efter en stund är kabeln "inbränd" - dvs riktnigen i kabeln är optimerad åt ett håll.

Hurvida man kan optimera en kabels flöde åt ena eller andra hållet har jag inte en aning om  :(


Detta måste vara en av de största mytena inom HiFi. Eftersom det är växelström det handlar om så har signalen inte någon riktning alls. Så om det skulle spela någon roll åt vilket hålla man kopplar in kabeln så skulle den ju vara "felvänd" för 50 % av signalen :)

Och att bränna in kablar tror jag bara är ren nonsens. Såg nämnas att man skulle ändra elektronernas spinn. En elektrons spinnkvanttal är ett av fyra kvanttal som endast beskriver en elektrons tillstånd i en atom. Att fria elektroners spinn skulle påverka ljudet.........jaja :(

#108

Postad 09 juni 2005 - 02:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
En liten härlig bild så här i debatten... likadant ser det ut hos dom flesta seriösa kabeltillverkare :(

Bifogad fil  StreamFlexDuopackad_2.jpg   49,14K   81 Antal nerladdningar

#109

Postad 09 juni 2005 - 03:03

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Så om det skulle spela någon roll åt vilket hålla man kopplar in kabeln så skulle den ju vara "felvänd" för 50 % av signalen

<{POST_SNAPBACK}>


varför skulle den vara fel till 50% av signalen? förstår inte vad du menar...

#110

Postad 09 juni 2005 - 09:52

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:( Att ljudet kan förändras vid kabelbyte, har många upptäckt, även jag. Men detta beror nog mera på själva kabelns uppbyggnad. Tjocklek, resistans, kapacitans m.m. och har inte med inbränningstiden att göra.

<_< Att ljudet skulle bli bättre efter en tids användning anser jag vara omöjligt.

:( Problemet med seriös HiFi är den lilla skillnaden i ljud, kostar ofantliga summor. Därför tycker jag inte det är försvarbart med dessa stora utlägg på kablar. Man kan uppnå mycket större förändringar på ljudet genom att tex köpa bättre högtalare.

:) Om någon känner sig påhoppad och förbannad för mina svar tidigare, ber jag om ursäkt för detta. Det var inte min mening att såra någon. Utan att skapa debatt om detta mysterium. I slutänden är det nog som vanligt ett försäljningsargument.

#111

Postad 09 juni 2005 - 11:30

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Trodde att det rörde sig om likspänning inom HiFi därav riktnings bestämmelsen?

Redigerat av Audio Code 3, 09 juni 2005 - 11:31.


#112

Postad 09 juni 2005 - 13:07

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Lite OT:

Trodde att det rörde sig om likspänning inom HiFi därav riktnings bestämmelsen?


Att riktningen har någon betydelse är rent nonsens. Det är växelström vi pratar om och som jag skrivit i andra trådar om detta. Den som påstår att riktningen ändå skulle spela roll trots att det är växelström får gärna försöka lägga fram bevis för mig. Lycka Till! :(

Jag tror inte något av värdena förändras, ändock så förändras ljudet om man har så pass bra kvalite på övrig elektronik och högtalare för att urskilja det.


Det här faller ju på sin egen orimlighet. Om karaktäristiken inte på något sätt förändras hur skulle då signalen kunna förändras?


Läste någonstans i denna tråd att vissa tror att kabeln får bättre egenskaper om den är varm. Varför tror ni det?

Redigerat av ALLaNoN_80, 09 juni 2005 - 13:15.


#113

Postad 09 juni 2005 - 14:01

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Läste någonstans i denna tråd att vissa tror att kabeln får bättre egenskaper om den är varm. Varför tror ni det?

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, nog kan materialet förändras i förhållande till temperaturen?
Men jag tror heller inte att inbränning/inspelning av kablar spelar noågon som helst roll för ljudet. Den extremt lilla skillnaden i materialet pga temperaturskillnaden kan då inte vara märkbar/hörbar... :(

#114

Postad 09 juni 2005 - 14:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Att riktningen har någon betydelse är rent nonsens. Det är växelström vi pratar om och som jag skrivit i andra trådar om detta. Den som påstår att riktningen ändå skulle spela roll trots att det är växelström får gärna försöka lägga fram bevis för mig. Lycka Till!  :(

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna? :( <_<
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta :)

Redigerat av Martin.M, 09 juni 2005 - 14:40.


#115

Postad 09 juni 2005 - 14:52

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Lite OT:

Trodde att det rörde sig om likspänning inom HiFi därav riktnings bestämmelsen?


Att riktningen har någon betydelse är rent nonsens. Det är växelström vi pratar om och som jag skrivit i andra trådar om detta. Den som påstår att riktningen ändå skulle spela roll trots att det är växelström får gärna försöka lägga fram bevis för mig. Lycka Till! :(

Jag tror inte något av värdena förändras, ändock så förändras ljudet om man har så pass bra kvalite på övrig elektronik och högtalare för att urskilja det.


Det här faller ju på sin egen orimlighet. Om karaktäristiken inte på något sätt förändras hur skulle då signalen kunna förändras?


Läste någonstans i denna tråd att vissa tror att kabeln får bättre egenskaper om den är varm. Varför tror ni det?

<{POST_SNAPBACK}>



Material förändras när det får förändrad temperatur.
En högtalare låter bättre efter 2 timmar och en stereo låter även den bättre efter 2 timmar än vid kallstart.
Varför skulle inte en kabel kunna låta bättre när den har fått spela i två timmar?

Därmed inte sagt att jag säger att det är så men jag förstår de som säger att det är så och de som tror på det.
Men själv kan jag inte bevisa det men det känns logiskt.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 09 juni 2005 - 14:55.


#116

Postad 09 juni 2005 - 14:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag trodde att det sitter en transfrormator i varje förstärkare o.s.v. som omvandlar växelspänningen till likspänning, och det tror jag fortfarande,ej förresten jag vet att den gör det. Men kul är det att läsa

Eller är det signal kablaget som jobbar med likpänning :(

Redigerat av Audio Code 3, 05 juli 2007 - 08:57.


#117

Postad 09 juni 2005 - 16:03

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna?  <_<  :P
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta  :(

Nu vet jag inte om det bara beror på ett tankefel men likström existerar endast vid frekvensen 0 Hz eftersom det är själva definitionen av likström :) Musik är allt som oftast uppbyggd av andra frekvenser än just 0 Hz och utgör alltså en mycket komplex växelström. Det är ju endast växelspänning som kan få talspolen (och membranet) att röra sig fram och tillbaka. Att det är viktigt att koppla plus- och minusledarna rätt har med fasen att göra.


Material förändras när det får förändrad temperatur.
En högtalare låter bättre efter 2 timmar och en stereo låter även den bättre efter 2 timmar än vid kallstart. Varför skulle inte en kabel kunna låta bättre när den har fått spela i två timmar?

De flesta material förändras på än det ena än det andra sättet i takt med att temperaturen förändras men detta är inte samma som att en elektrisk signal som skickas genom materialet förändras. En förstärkare, likt mycket annat, kan prestera lite annorlunda efter en stund eftersom många av de komponenter den är uppbyggd av presterar enligt spec först när en viss arbetstemperatur uppnås, det är alltså inte ledningarna som förbinder dessa komponenter som presterar bättre. För högtalarkablar är det tämligen ointressant eftersom materialets uppvärmningen orsakad av musiksignalen är nära noll. Att en högtalare skulle låta bättre efter några timmar har jag svårt att se, förutsatt att den redan har blivit inspelad vill säga. Även inspelningen av den är, i de fall den ens är nödvändig, rent mekaniskt betingad och har inget med temperaturen att göra. Talspolen däremot kan uppnå hundratals grader men det gör den tämligen omedelbart eftersom en högtalares verkningsgrad är rent av usel och nästan all effekt omvandlas till värme i just talspolen.


Jag trodde att det sitter en transfrormator i varje förstärkare o.s.v. som omvandlar växelspänningen till likspänning, och det tror jag fortfarande, nej förresten jag vet att den gör det :o
Men kul är det att läsa :(

Denna likspänning är nödvändig för att driva de kretsar som ingår i en förstärkare och har ingen direkt koppling till den musiksignal den har som uppgift att förstärka.

Redigerat av Tomas_D700, 09 juni 2005 - 16:06.


#118

Postad 09 juni 2005 - 16:21

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Nu såg jag att Tomas redan hade hunnit försvara mig :( Tycker dock inte man ska göra sig lustiga över andra när man inte har den blekaste aning om vad man pratar om. Kan ju iofs vara som Tomas sade att du gjorde ett tankefel.

Nu ska jag ge igen lite :) Skulle tro att du är ensam om att vilja skicka DC till din högtalare och skjuta ut talspolen från högtalaren.

Den DC som man får från transformatorn är som Tomas säger endast till för att driva bla transistorer och har som sagt ingenting med musiksignalen som du skickar från CD-spelaren.

Vad gäller temperatur och koppar så hinner jag inte förklara det nu, men jag återkommer.

#119

Postad 09 juni 2005 - 16:57

hobb
  • hobb
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Angående vilka delar som påverkar ljudet och hur stor inverkan de har (vilket borde styra hur mycket pengar man lägger på de olika delarna) så kanske länkad text kan vara nåt att titta på. Lite tungläst kanske men författaren hävdar att rummets akustik inverkar 10-100 ggr mer till distorsion än högtalarna gör vilka i sin tur ändå ger så pass mycket distorsion att normala förstärkares avvikelser från ursprungssignalen i princip dränks.

Det näms inget om kablage, men dyra kablar kanske specar ett signal brus förhållande och då kan man ju jämföra med S/N från övriga delar av systemet (inklusive rummet!) och se om det är nåt att lägga pengar på eller om det drunknar i resten. (man kan ju även få en uppfattning om hur stor påverkan ev. uppvärmning skulle kunna ha)

http://www2.hemsida....20Andreason.htm

#120

Postad 09 juni 2005 - 17:50

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna?  :o  :P
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta  :)

Nu vet jag inte om det bara beror på ett tankefel men likström existerar endast vid frekvensen 0 Hz eftersom det är själva definitionen av likström :( Musik är allt som oftast uppbyggd av andra frekvenser än just 0 Hz och utgör alltså en mycket komplex växelström. Det är ju endast växelspänning som kan få talspolen (och membranet) att röra sig fram och tillbaka. Att det är viktigt att koppla plus- och minusledarna rätt har med fasen att göra.


Material förändras när det får förändrad temperatur.
En högtalare låter bättre efter 2 timmar och en stereo låter även den bättre efter 2 timmar än vid kallstart. Varför skulle inte en kabel kunna låta bättre när den har fått spela i två timmar?

De flesta material förändras på än det ena än det andra sättet i takt med att temperaturen förändras men detta är inte samma som att en elektrisk signal som skickas genom materialet förändras. En förstärkare, likt mycket annat, kan prestera lite annorlunda efter en stund eftersom många av de komponenter den är uppbyggd av presterar enligt spec först när en viss arbetstemperatur uppnås, det är alltså inte ledningarna som förbinder dessa komponenter som presterar bättre. För högtalarkablar är det tämligen ointressant eftersom materialets uppvärmningen orsakad av musiksignalen är nära noll. Att en högtalare skulle låta bättre efter några timmar har jag svårt att se, förutsatt att den redan har blivit inspelad vill säga. Även inspelningen av den är, i de fall den ens är nödvändig, rent mekaniskt betingad och har inget med temperaturen att göra. Talspolen däremot kan uppnå hundratals grader men det gör den tämligen omedelbart eftersom en högtalares verkningsgrad är rent av usel och nästan all effekt omvandlas till värme i just talspolen.


Jag trodde att det sitter en transfrormator i varje förstärkare o.s.v. som omvandlar växelspänningen till likspänning, och det tror jag fortfarande, nej förresten jag vet att den gör det :P
Men kul är det att läsa <_<

Denna likspänning är nödvändig för att driva de kretsar som ingår i en förstärkare och har ingen direkt koppling till den musiksignal den har som uppgift att förstärka.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ju svårt att säga om en högtalare låter bättre efter 2 timmar men att stereon definitivt gör det eftersom att man kör dem båda samtidigt :(

Jag har ingen vetenskaplig förklaring eller ovetenskaplig förklaring men jag tror att allt låter bättre när det har fått stå igång ett tag och "värma/mjukna" till sig.

Hur som är det kul att läsa dina inlägg Tomas eftersom att du vet vad du snackar om.

#121

Postad 09 juni 2005 - 20:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Åh fy-f** :( "I stand Corrected" jag skäms :( -borde ha tänkt på skillnaden mellan drivning av kretsar och den leverans av signalen som går ut från dem :) Det förklarar Cerwin Vega högtalar bas demo som de kopplar in direkt på växelspänning 230V och låter basen vibrera i 50Hz.

#122

Postad 09 juni 2005 - 20:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Edit: Vad har du använt för kringutrustining?
Har du testat med dina högtalare (som inte kan jämföras mot Softmans cCanton som är 10 ggr så dyra) så hör man kanske inte så stor skillnad.
På det jag har testat med M3 Avantgarde Audiovector och där hör man stor skillnad.
.

<{POST_SNAPBACK}>



Det spelar ingen som helst roll vilken högtalare som är inkopplad då kabeln kan färga ljudet på vilken högtalare som helst. Det står även att jag körde med Wharfedale Pacific evo-40 för c:a 10Kkr. Om ni är nöjda med era kabelköp så är det jättekul för er, jag hade å andra sidan lagt dom på t.ex uppgradering av högtalare.

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna?  :)  :(
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Varför skulle det vara tokigt att fasvända en högtalare? Det finns många surrounder som måste fasvändas för att fungera ihop med fronthögtalarna. Det spelar inge som helst roll om den kopplas "fel", fasen kommer vridas 180 grader inget annat inträffar.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 juni 2005 - 21:01.


#123

Postad 09 juni 2005 - 21:28

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna? 
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta


Tar och uppar det här lite för jag vill gärna höra Martins förklaring till att jag blev sågad på detta viset :(
Särskilt eftersom han har 15 % av sina över 6000 inlägg i förstärkarforumet.

Redigerat av ALLaNoN_80, 09 juni 2005 - 21:33.


#124

Postad 09 juni 2005 - 21:34

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Edit: Vad har du använt för kringutrustining?
Har du testat med dina högtalare (som inte kan jämföras mot Softmans cCanton som är 10 ggr så dyra) så hör man kanske inte så stor skillnad.
På det jag har testat med M3 Avantgarde Audiovector och där hör man stor skillnad.
.

<{POST_SNAPBACK}>



Det spelar ingen som helst roll vilken högtalare som är inkopplad då kabeln kan färga ljudet på vilken högtalare som helst. Det står även att jag körde med Wharfedale Pacific evo-40 för c:a 10Kkr. Om ni är nöjda med era kabelköp så är det jättekul för er, jag hade å andra sidan lagt dom på t.ex uppgradering av högtalare.

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna?  :)  :(
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Varför skulle det vara tokigt att fasvända en högtalare? Det finns många surrounder som måste fasvändas för att fungera ihop med fronthögtalarna. Det spelar inge som helst roll om den kopplas "fel", fasen kommer vridas 180 grader inget annat inträffar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag håller inte med dig.
Jag har väldigt svårt att tro att jag ska få en lika stor skillnad med byte av högtalare som jag fick av byte av högtalarkabel för samma pengar.
För att jag ska få en lika stor skillnad i min anläggning som mitt kabelbyte gjorde lär jag få betala många fler tusen än vad den kabeln kostade.
Jag får antagligen gå från Mi3 Avantgarde till Si6 Avantgarde och då pratar vi högtalare i 90 000:- klassen.

Enligt mig spelar det roll vilken högtalare som är inkopplad, en högtalare i 2000:- klassen kan man aldrig uppleva samma skillnader med som en högtalare i 40 000 klassen.
Det är iaf min åsikt.

Edit: Jag tycker att du hänger upp dig på pengarna och vad det kostar.
Bortse från pengarna när vi diskuterar om man hör skillnader.
Sen har vi båda hamnat off topic för den handlar om inbränning av kablar.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 09 juni 2005 - 21:38.


#125

Postad 09 juni 2005 - 21:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Så du hävdar på största allvar att det är växelström mellan förstärkaren och högtalarna? 
Ja du kan koppla dina kablar från plus till minus och hur du vill, men jag tror du är rätt ensam på forumet om att vilja göra detta


Tar och uppar det här lite för jag vill gärna höra Martins förklaring till att jag blev sågad på detta viset :(
Särskilt eftersom han har 15 % av sina över 6000 inlägg i förstärkarforumet.

<{POST_SNAPBACK}>


Att en förstärkare producerar alternerande postitiva och negativa mönster som motsvarar ljudvågorna det vet jag. Men jag har aldrig hört säga att man skickar växelström genom högtalarkablarna... jag förstod kanske inte vad du menade, du förstod kanske inte vad jag menade.
Sen förstår jag inte vad mitt antal inlägg har med det hela att göra.

Om du vill prata vidare om detta så skicka mig gärna ett pm.

#126

Postad 10 juni 2005 - 01:01

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Hmm, oki.

1. Kabelbränning är jag en aningens skeptisk till. Som jag ser det finns det ingen vettig förklaring till varför det skulle vara nödvändigt. Om så var fallet ( att det fungerar dvs ) kan man lika gärna spela musik ett tag så sköter det sig av sig självt.

2. Om en kabel är prisvärd eller inte är upp till konsumenten. Placebo eller ej. Man får det man betalar för.

3. Riktning på kablar kan diskuteras. På signalkablar finns en verklig funktion med "pilar etc". iaf skärmade sådana. Supra har för övrigt bevisat rent vetenskapligt at det finns mätbara skillnader på riktning ( kommer ej ihåg om det var signal-, högtalarkablar eller både och ). Om det sedan är hörbart.....

Har jag glömt något ? nåväl, widescreen4. Att fasvända en högtalare är ingen bra idé. Om du inte tror att det gör någon skillnad, placera då högtalarna mot varandra och testa.

Ställer mig också en anings frågande till varför man skulle vilja koppla en monopolär högtalare i motfas bara för att det är en bakhögtalare. När det gäller bi- eller dipoler är det en annan sak men då är det de inbördes elementen som spelar i eller ur fas.

Mvh // Mattias S

#127

Postad 10 juni 2005 - 21:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Vet ni vad, ytterligare info att tillföra :ph34r:

http://www.vandenhul...p/cable_faq.htm[/url] ]3-8 Q: What is the so-called “burning-in” of a cable?

A: Any cable’s conductors consist of many groups of atoms, clustered in crystals or atom clusters. The borders between these crystals or clusters are critical zones where electron movements are hindered when the condition of these boundaries is getting worse. This worsening takes place e.g. when your loudspeaker cable is moved every day and/or chemical activity is around - latter amplified by higher humidity levels, elevated temperatures and air pollution. Also imperfections in the cable insulation can trigger conductivity changes.
Burning-in is the effect that, despite any affected crystal borders, the sound quality improves again thanks to electron movement through conducting zones like so-called electron tunnels. But... when you move a cable again, those tunnels are “broken” and you then have to start again by playing your music.
You may wonder why (especially) on Sunday evening the music sounds so good again, this after a week with plenty of sound problems. Your cables finally are burned-in. But as soon as the killing Hoover (vacuum cleaning) hour on Monday morning comes and the over-active cleaning lady messes about with your cables, the problem returns: your cables are “burned-out” again, remaining that way until the following Sunday...


Redigerat av Tomas_D700, 10 juni 2005 - 23:46.


#128

Postad 10 juni 2005 - 22:45

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Audio Code 3:
När man läser den där beskrivningen får man nästan intrycket av att kablar delvis kan fungera som en halvledare (semiconductor), detta på grund av de orenheter som finns i ledarmaterialet. Om det nu är så, då tror jag att vi har hittat förklaringen till varför vissa kablar är riktningsmarkerade. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har du länken till den sidan där du hittade ovanstående information?

#129

Postad 10 juni 2005 - 23:42

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Audio Code 3 (och alla andra): vänligen ange källhänvisningar när ni citerar texter. Det är annars svårt för andra att utöva källkritik och därmed bedömma vikten av det lästa. Jag letade upp texten och har nu lagt till en källhänvisning i ditt inlägg :ph34r:

#130

Postad 12 juni 2005 - 22:51

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Lite tungläst kanske men författaren hävdar att rummets akustik inverkar 10-100 ggr mer till distorsion än högtalarna gör vilka i sin tur ändå ger så pass mycket distorsion att normala förstärkares avvikelser från ursprungssignalen i princip dränks.


Ja, det är nog få som inser hur stor betydelse rummets akustik igentligen har.
Men det tar vi inte upp i denna tråd tack ;)

#131

Postad 13 juni 2005 - 10:11

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Så om det skulle spela någon roll åt vilket hålla man kopplar in kabeln så skulle den ju vara "felvänd" för 50 % av signalen

<{POST_SNAPBACK}>


varför skulle den vara fel till 50% av signalen? förstår inte vad du menar...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad jag menar är att eftersom signalen genom kabeln pendlar mellan positiv och negativ spänning, alltså att elektronströmmen som sådan än går åt ena hållet, än åt det andra, så blir ju riktningen "fel" för antingen den positiva eller den negativa delen av signalen (om det nu skulle finnas något sådant som riktade högtalarkablar ;) ).

Att en förstärkare producerar alternerande postitiva och negativa mönster som motsvarar ljudvågorna det vet jag. Men jag har aldrig hört säga att man skickar växelström genom högtalarkablarna...


Lite OT jag vet B) men måste ändå kommentera rena felaktigheter som presenteras.

"...alternerande postitiva och negativa mönster..." kan väl ses som en definition för just växelström B) . Likspänning på utsignalen är något man absolut inte vill ha. I de fall det händer på grund av fel på förstärkaren, så bränner man antingen högtalaren (om spänningen är tillräckligt hög) eller så "drar" likspänningen högtalarelementen åt något håll. Resultatet blir naturligtvis en förvrängd signal från högtalaren.

I vissa förstärkare sitter det skyddskretsar som slår ifrån om detta skulle hända ;)

#132

Postad 13 juni 2005 - 10:41

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela denna tråden så det kan har varit uppe innan men ändå:

Visst skulle inbränning av kablar kunna fungera. Jag tror däremot inte att det är själva kablen som sådan utan anslutningarna som kan bli bättre (eller sämre) med tiden. Vi vet alla att kontakter kan oxidera och så gör också ledarna i kabeländarna. När vi kopplat ihop kabeln i förstärkare och högtalare finns det en viss övergångsresistans mellan kabel och kontaktdon. Kör man sedan hårt med 10-100A ström under en tid kan man "svetsa ihop" anslutningen och därmed få bättre kontakt.

Att kablar kan låta annorlunda är inte så konstigt. Alla kablar har lite resistans (motstånd), kapacitans (kondensator) och induktans (spole) och dessa varierar med frekvensen. Kablarnas egenskaper kommer att samverka med de analoga filter som sitter i högtalarna och ge olika ljudbild. Om dessutom förstärkaren svarar på olika impedanser så kan det bli ännu större skillnader.

/professorB

#133

Postad 13 juni 2005 - 13:45

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

Vi vet alla att kontakter kan oxidera och så gör också ledarna i kabeländarna. När vi kopplat ihop kabeln i förstärkare och högtalare finns det en viss övergångsresistans mellan kabel och kontaktdon. Kör man sedan hårt med 10-100A ström under en tid kan man "svetsa ihop" anslutningen och därmed få bättre kontakt.

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du att en spänning på en kabel tar bort oxid?

Mvh

#134

Postad 13 juni 2005 - 18:13

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Vad jag menar är att eftersom signalen genom kabeln pendlar mellan positiv och negativ spänning, alltså att elektronströmmen som sådan än går åt ena hållet, än åt det andra, så blir ju riktningen "fel" för antingen den positiva eller den negativa delen av signalen (om det nu skulle finnas något sådant som riktade högtalarkablar :D ).

<{POST_SNAPBACK}>



tala järna också om varför inte tillverkaren skulle ha tänkt på detta?

jag tror du misstar dej, tror att kabeltillverkarna har tänkt på detta, helt klart.

#135

Postad 13 juni 2005 - 18:37

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Menar du att en spänning på en kabel tar bort oxid


Inte spänningen men strömmen. Mätar man först resistansen på en slinga (kabel + kontakter) och sedan kör man hög ström (säg 10 A) genom den och mäter igen så är det inte ovanligt att resitansen har sjunkit med en tiopotens. Dom mätningarna har jag gjort på jordresitansen (skyddsjorden).

Lite OT, men jag själv är ingen troende vad gäller riktning på en högtalarkabel. Tycker det är högst märkligt att tillverkarna går ut och säljer en sådan produkt. Känns nästan som ett desperat försök att få sälja en dyrare kabel (och det verkar tyvärr fungera). Måste få citera en utav mina idoler :D Douglas Self, som bla har skrivit boken Audio Power Amplifier Design Handbook. Han säger så här om riktning på högtalarkablar:

"Audio signals are AC. Cables cannot be directional any more than 2 + 2 can equal 5. Anyone prepared to belive this nonsense won´t be capable of designing amplifiers, so there seems no point in further comment"

Beskriver rätt bra vad han tycker om detta.

Redigerat av ALLaNoN_80, 13 juni 2005 - 18:43.


#136

Postad 13 juni 2005 - 18:41

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Vad jag menar är att eftersom signalen genom kabeln pendlar mellan positiv och negativ spänning, alltså att elektronströmmen som sådan än går åt ena hållet, än åt det andra, så blir ju riktningen "fel" för antingen den positiva eller den negativa delen av signalen (om det nu skulle finnas något sådant som riktade högtalarkablar :D ).

<{POST_SNAPBACK}>



tala järna också om varför inte tillverkaren skulle ha tänkt på detta?

jag tror du misstar dej, tror att kabeltillverkarna har tänkt på detta, helt klart.

<{POST_SNAPBACK}>


Självklart har de tänkt på detta. Men ett försäljningsargument är ett försäljningsargument :D

Och vad jag skulle ha misstagit mig på vet jag inte riktigt :D . Iom att vi snackar växelström så finns det ju ingen riktning...

Däremot, om det finns typ en RC-länk på kabeln, så ska man ju tydligen ha den närmast högtalaren. Det är ju dock en annan historia :D

#137

Postad 13 juni 2005 - 18:54

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag menade att jag tror att du misstar dej på att dom inte skulla tänkt på detta med riktningen...

#138

Postad 13 juni 2005 - 19:08

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

jag menade att jag tror att du misstar dej på att dom inte skulla tänkt på detta med riktningen...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag förstår jag förstår... :D

Och jag menar att dom nog mycket väl har tänkt på, och känner till detta med riktningen, men att man utnyttjar folks okunskap till att skapa ett försäljningsargument. Det är ju inte alla som har en utbildning i svagström.

Och det är ju inte första gången man utnyttjar folks okunskap om man säger så...

#139

Postad 13 juni 2005 - 19:23

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Ja ni kan ju läsa mitt inlägg ovan och se vad en expert tycker. Inte för att jag tycker man behöver vara expert för att inse det.

#140

Postad 13 juni 2005 - 22:51

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlägg
  • 0
Tror du inte att tillverkarna framför allt måste ha tänkt på det uppenbra faktum att växelström inte har någon riktning (fast struntat i det, eftersom det låter häftigare med riktade kablar :D)? Jag skulle verkligen vilja höra en tillverkare av kablar med 'riktning' förklara hur det är tänkt att funka...

#141

Postad 14 juni 2005 - 07:47

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Hej!

Alltid kul med trådar om kablar :D

Vad gäller riktning på kablar så har de flesta kablar jag sett en pil på sig. Om man tänker efter lite så inser man tex att en högtalarkabel med tvinnad koppar inte låter något annorlunda om man sätter den i fel riktning. Detta för att det är en växelspänning i kabeln (som mikaels skrev) och strömmen ändrar alltså riktning hela tiden, mina mer notoriska kollegor har testat detta och inte hört någon skillnad.

Om man ser till en baskabel däremot som ofta är terminerad olika i kabelns ändar (i en änden är skärmen ansluten, inte i den andra) så hörde jag en väldigt stor skillnad för någon vecka sedan när jag satte kabeln fel (och det kan min kund intyga :D). Det är alltså tänkt att störningar ska vandra tillbaks till källan i skärmen och inte till mottagaren och påverka dess ljudkvalitet.

Varför riktingsbestämma alla kablar då? Jag tror personligen att det finns en pedagogisk baktanke. Det är större chans att novisen sätter baskabeln rätt om alla kablar har pil på sig och han i butiken får en uppmaning att sätta alla kablar på ett visst sätt?

Vad gäller inspelning av kabel så kan jag bara gå efter mina egna erfarenheter som säger att det låter bättre när kabeln suttit i och spelat ett tag än när den precis ny från kartongen. Jag har dock inga vetenskapliga belägg för detta och det kan lika gärna vara ett psykologiskt fenomen... Men om det låter bättre, vad gör det? :D

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping

#142

Postad 14 juni 2005 - 10:06

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Jag skulle verkligen vilja höra en tillverkare av kablar med 'riktning' förklara hur det är tänkt att funka...

<{POST_SNAPBACK}>


För de som orkar läsa igenom denna text på engelska finns iaf en förklaring ifrån Jenving som gör kablar av märket Supra:
http://www.jenving.se/direct.htm

#143

Postad 15 juni 2005 - 09:35

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlägg
  • 0
Ojojoj, det där var grym mumbo-jumbo ;), inte ett ord om växelström, dock...

...the inherently directional nature of signal and energy flow...

Vadå 'inherently directional nature'?
Ingen förklaring, mer (ogrundade, eller iallafall obevisade, i texten) påståenden.

Med kablar som har olika terminering i respektive ände är det såklart en annan sak, som Mathias.B skrev, men högtalarkablar, nää...

#144

Postad 27 juni 2005 - 07:30

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Vad gäller inspelning av kabel så kan jag bara gå efter mina egna erfarenheter som säger att det låter bättre när kabeln suttit i och spelat ett tag än när den precis ny från kartongen. Jag har dock inga vetenskapliga belägg för detta och det kan lika gärna vara ett psykologiskt fenomen... Men om det låter bättre, vad gör det?


Ja det här är enligt mig ett psykologiskt fenomen.

En koppartråds induktans och kapacitans är endast beroende av trådens
geometriska dimensioner, trådens form samt avstånd till "jord". Vad gäller resistansen så ökar den med ökad temperatur, så att ljudet skulle bli sämre om man lägger den i kylen som någon här testade har jag mycket svårt att tro.

#145

Postad 26 juli 2005 - 13:54

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Kolla in mitt galleri får ni se en annons från ett tyskt företag, som nog kan förarga de som är "emot" effekten av inbränning :)

Hur jag ställer mig i frågan låter jag vara osagt p.g.a. för lite kunskap i ämnet.....

EDIT: Problem med uppläggning av bild....

Såhär lyder anonnsen iaf.

Översatt (från tyska):

Från och med nu kan ni hos oss för en liten summa pengar låta era kablar brännas in av oss. Kolla för nuvarande priser. Priserna varierar beroende på längd och kabelstyrka.

Redigerat av Unregistered40880, 26 juli 2005 - 13:57.


#146

Postad 26 juli 2005 - 14:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Kolla in mitt galleri får ni se en annons från ett tyskt företag, som nog kan förarga de som är "emot" effekten av inbränning  :)

Hur jag ställer mig i frågan låter jag vara osagt p.g.a. för lite kunskap i ämnet.....

EDIT: Problem med uppläggning av bild....

Såhär lyder anonnsen iaf.

Översatt (från tyska):

Från och med nu kan ni hos oss för en liten summa pengar låta era kablar brännas in av oss. Kolla för nuvarande priser. Priserna varierar beroende på längd och kabelstyrka.

<{POST_SNAPBACK}>

jojo det var en fin anons kabelstyrka vad menar dom är det hur många ton kabeln klarar innan den brister.
tyvär så går det nog hem i tyskland

#147

Postad 26 juli 2005 - 14:26

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Menar du att en spänning på en kabel tar bort oxid?

Mvh



Om jag minns högstadiekemin rätt kan man ta bort oxidation med elektrolys. Men om man har förutsättningar för det vid kabelinfästningen så har man större problem än oxidation :)


Jag beundrar det där tyska företaget för dess företagsanda. Folk ger dem självmant sina pengar för ingenting i utbyte :(

#148

Postad 27 juli 2005 - 17:41

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Självklart skall man bränna in kablar(låta dom spela en stund) för de nya så hörs de lite kalla och tar en stund för att sk varma. Något annat är såklart trams ;)

#149

Postad 01 augusti 2005 - 18:44

Bratwurst
  • Bratwurst
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Jag har en teori på inbränning, som inte alla kommer gilla :P

Om man tror att man måste bränna in sina dyra fina kablar innan dom låter bra så behåller man ju kablarna för att se om de blir bättre även om man från början inte är riktigt nöjd med dom. Under den tiden hinner "öppet köp" perioden gå ut och man kan inte lämna tillbaka dom! ;)

#150

Postad 02 augusti 2005 - 19:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Läste igenom lite information hos Audioquest rent generellt sådan totalt 27 sidor "cable theory" och som vanligt intressant och nyttig information må jag säga.

http://www.audioques...able_theory.pdf



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.