Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Speldator till 10Ă„ring

9 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 december 2022 - 19:19

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlĂ€gg
  • 0
Har hel off pÄ detta nuförtiden. Finns det ens hyfsad speldator för max 10k? Finns ju en massa rea men har noll koll pÄ grafikkort nuförtiden som Àr ok att köra dagens spel pÄ. Har ni lite tips?

Mvh Magnus

#2

Postad 31 december 2022 - 20:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlĂ€gg
  • 1

Rekommenderar Intel i5 12400F eller AMD 5600X. BĂ„da presterar bra (och likvĂ€rdigt) i spel och har lĂ„g strömförbrukning.

 

16GB RAM Àr standard nuförtiden, och hastigheten ska vara minst 3200MHz (extra viktigt med AMD CPUn). Kolla noga sÄ att det Àr dual channel med, dvs tvÄ 8GB moduler, inte en 16GB.

 

AMD RX 6600 8GB Àr ett relativt prisvÀrt grafikkort med bra prestanda i 1080p, i alla moderna spel.

 

Kolla sÄ att den har NVMe SSD med, helst 1TB.

 

Kollade lite snabbt, och det gĂ„r att fĂ„ ihop en dator pĂ„ t ex Netonnet för ca 11k med de komponenterna, om du vill bygga sjĂ€lv (glömde lĂ„da  ;) ).

 

Spelprestanda i 1080p:

https://www.youtube....h?v=V6uV5Mc5Fxs

 

Bifogad fil  SkĂ€rmavbild 2022-12-31 kl. 19.40.08.png   106,47K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 31 december 2022 - 21:02.


#3

Postad 03 januari 2023 - 15:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Lite trist utan Windows eller? ;)

Edit: Tittade runt lite mer, hÄller inte riktigt med mig sjÀlv sÄ Àndrar inlÀgget. :)

HÄller helt med om specen dock. Skulle personligen, om jag hade köpt till mina barn (tack olov nöjda med ipad Àn sÄ lÀnge :)), sikta iaf lite högre med GPUn Àven om 6600 utan X fÄr sÀgas vara ok för 1080p.

Typ denna, 12 papp och 3060Ti:
https://www.mediamar...-t-1340484.html

För 10 papp max stannar man pÄ 512 GB SSD tyvÀrr (och vanliga 3060, Àven om det Àr ok). Tycker nog det Àr vÀrt med den 20% dyrare.
https://www.mediamar...60-1337018.html

Redigerat av pacman, 03 januari 2023 - 15:42.


#4

Postad 03 januari 2023 - 17:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlĂ€gg
  • 0

Lite trist utan Windows eller? ;)

 

Det Ă€r ju mĂ„nga som skaffar Windows-nycklar billigt pĂ„ lite suspekta hemsidor (och fulöl), men jag tycker det Ă€r bĂ€ttre att ta licensnumret frĂ„n en gammal skrotad burk med Windows 7, och aktivera Windows 10 med den (det var ett par mĂ„nader sedan jag testade, men dĂ„ fungerade det fortfarande). Sen kan man uppgradera frĂ„n Win 10 till 11 om man vill.

 

Det kanske lÄter dumt eller lÄngsökt, men mÄnga har ju en gammal stationÀr dator eller laptop stÄendes/liggandes i ett hörn.

 

Typ denna, 12 papp och 3060Ti:
https://www.mediamar...-t-1340484.html


För 10 papp max stannar man pÄ 512 GB SSD tyvÀrr (och vanliga 3060, Àven om det Àr ok). Tycker nog det Àr vÀrt med den 20% dyrare.
https://www.mediamar...60-1337018.html


Problemet med datorer som dessa Àr att de har dÄligt luftflöde, ofta dÄlig CPU-kylare, och Àr svÄra eller omöjliga att uppgradera. De har fastlödade USB-kontakter pÄ moderkortet som gör att man inte kan byta ut lÄdan. NÀtdelen Àr ofta inte standard ATX. HP brukar vara kÀnsliga för vilket RAM-minne man vÀljer osv. Stor risk att den blir e-waste om ett par Är med andra ord (och stor risk att den lÄter som en orkan nÀr man spelar).

Test av liknande modell (Pavilion TG01-1160XT):

https://www.youtube....h?v=4OZGmWZyhac

 

FörstĂ„r sĂ„klart att alla inte vill bygga ihop datorn sjĂ€lv. Det man bör göra dĂ„ Ă€r att vĂ€lja en med standardkomponenter frĂ„n t ex Inet eller Komplett. 

 

Ett exempel (Det blir lite dyrare Àn att bygga ihop sjÀlv sÄklart. Windows-licens ingÄr):

https://www.komplett...-epic-gaming-pc


Redigerat av Ageve, 03 januari 2023 - 18:53.


#5

Postad 04 januari 2023 - 12:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Problemet med datorer som dessa Àr att de har dÄligt luftflöde, ofta dÄlig CPU-kylare, och Àr svÄra eller omöjliga att uppgradera. De har fastlödade USB-kontakter pÄ moderkortet som gör att man inte kan byta ut lÄdan. NÀtdelen Àr ofta inte standard ATX. HP brukar vara kÀnsliga för vilket RAM-minne man vÀljer osv. Stor risk att den blir e-waste om ett par Är med andra ord (och stor risk att den lÄter som en orkan nÀr man spelar).

Ja hade tĂ€nkt att editera in en disclaimer rörande flĂ€ktljud och uppgrader-barhet men ovan nĂ€mda iPad barn gjorde att det föll bort... Det Ă€r nackdelen med att ligga pĂ„  ursprungliga 10 papp, eller iaf inte allt för mkt dĂ€röver, för en mer "lĂ€mplig" CPU/GPU/SSD/RAM-kombo.

 

Ja den datorn pÄ komplett lÀnkade jag till innan min edit. :)

Kan nÀmnas att man kan lÄta inet bygga ihop datorn Ät en, för 795 kr vill jag minnas. Hade jag lÀtt valt (om det inte fanns nÄn bra, "fÀrdig"). Slutade bygga datorer för typ 20 Är sen. :D


Redigerat av pacman, 04 januari 2023 - 12:08.


#6

Postad 04 januari 2023 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlĂ€gg
  • 0

Ja den datorn pÄ komplett lÀnkade jag till innan min edit. :)

Kan nÀmnas att man kan lÄta inet bygga ihop datorn Ät en, för 795 kr vill jag minnas. Hade jag lÀtt valt (om det inte fanns nÄn bra, "fÀrdig"). Slutade bygga datorer för typ 20 Är sen. :D

 

Japp, glömde att tipsa om det.

 

De har inga fÀrdiga paket (bortsett frÄn nÄgra svindyra) men man kan vÀlja till att fÄ den ihopbyggd i kundvagnen eller kassan.

 

Vill man ha en nĂ„gorlunda bra speldator Ă€r det dessvĂ€rre det (edit: dvs dator baserad pĂ„ standardkomponenter), eller att bygga ihop sjĂ€lv som gĂ€ller. HP, Dell/Alienware, Lenovo osv Ă€r mest crap. 

 

Ett exempel Ă€r Alienware för typ 20k, med vitt designat plastskal utanpĂ„ ett standard Dell-chassi frĂ„n 2005. CPU-kylaren Ă€r ocksĂ„ den samma som de har kört med i 20 Ă„r. Har en gammal Dell med Core 2 Duo stĂ„endes hemma, med likadan kylare. Den sĂ€tter de pĂ„ 12700K. Thermal throttling? NĂ€dĂ„...  :rolleyes:

 

edit: AngÄende priser Àr det svÄrt att komma under 10k nuförtiden. BÄde Nvidia och AMD har ju billiga GPUer, men de Àr sÄ mycket sÀmre Àn t ex RX 6600 och den dyrare/bÀttre RTX 3060 att det ÀndÄ inte blir prisvÀrt.

 

AngÄende 3060 sÄ gÀller det att undvika den nya lÄngsammare 8GB-modellen. NÀstan lika dyr men klart sÀmre prestanda.


Redigerat av Ageve, 04 januari 2023 - 15:37.


#7

Postad 04 januari 2023 - 13:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

edit: AngÄende priser Àr det svÄrt att komma under 10k nuförtiden.

Ja det Àr ju det som Àr Àmnet för dagen, "Finns det ens hyfsad speldator för max 10k?"

 

Det gÄr (nÀstan) att fÄ "rÀtt" CPU/GPU/SSD/RAM-kombo men det Àr med nackdelar.

 

SÄ svaret fÄr bli, "helst inte". :)



#8

Postad 04 januari 2023 - 14:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 925 inlĂ€gg
  • 0

Japp, glömde att tipsa om det.

 

De har inga fÀrdiga paket (bortsett frÄn nÄgra svindyra) men man kan vÀlja till att fÄ den ihopbyggd i kundvagnen eller kassan.

 

Vill man ha en nĂ„gorlunda bra speldator Ă€r det dessvĂ€rre det, eller att bygga ihop sjĂ€lv som gĂ€ller. HP, Dell/Alienware, Lenovo osv Ă€r mest crap. 

 

Ett exempel Ă€r Alienware för typ 20k, med vitt designat plastskal utanpĂ„ ett standard Dell-chassi frĂ„n 2005. CPU-kylaren Ă€r ocksĂ„ den samma som de har kört med i 20 Ă„r. Har en gammal Dell med Core 2 Duo stĂ„endes hemma, med likadan kylare. Den sĂ€tter de pĂ„ 12700K. Thermal throttling? NĂ€dĂ„...  :rolleyes:

 

edit: AngÄende priser Àr det svÄrt att komma under 10k nuförtiden. BÄde Nvidia och AMD har ju billiga GPUer, men de Àr sÄ mycket sÀmre Àn t ex RX 6600 och den dyrare/bÀttre RTX 3060 att det ÀndÄ inte blir prisvÀrt.

 

AngÄende 3060 sÄ gÀller det att undvika den nya lÄngsammare 8GB-modellen. NÀstan lika dyr men klart sÀmre prestanda.

Finns ju iof mindre mÀrken som bygger ihop med standardkomponenter utan att ta "mÀrkespriser". Sista burken var en bequiet dator. Vettigt ihopsatt med standardkomponenter och billigare Àn om jag byggt sjÀlv med samma delar faktiskt vilket gjorde en lite konfunderad.

Den gamla GTX 1070 baserade burken gÄr det med lite vilja att köra spel i 1080p fortfarande.



#9

Postad 04 januari 2023 - 15:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlĂ€gg
  • 0

Japp, sÄg att det kan missuppfattas. Menade inte att datorn mÄste vara byggd av just Inet sÄklart, bara att den ska vara baserad pÄ standard kvalitetskomponenter.


Redigerat av Ageve, 04 januari 2023 - 15:38.


#10

Postad 04 januari 2023 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlĂ€gg
  • 0

Ja det Àr ju det som Àr Àmnet för dagen, "Finns det ens hyfsad speldator för max 10k?"

 

Det gÄr (nÀstan) att fÄ "rÀtt" CPU/GPU/SSD/RAM-kombo men det Àr med nackdelar.

 

SÄ svaret fÄr bli, "helst inte". :)

 

HÄller med. 2-3 tusenlappar till rÀcker för en helt okej burk dÀremot, som sen kan uppgraderas med bÀttre grafikkort osv i efterhand.

 

edit: Hoppsan. Dubbla inlÀgg.


Redigerat av Ageve, 04 januari 2023 - 19:19.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.