Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billiga bi-wire högtalarkablar sökes!

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 januari 2004 - 11:25

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0
Hej!
Jag är ute efter billiga men bra bi-wire högtalarkablar.
Vet du var man köper billigast?
Har kollat på Audioquest Type 2 (50:-/m som inte är bi-wire) och dom verkar bra.
IXOS SW 511T (50:-/m som inte heller är bi-wire) och dom verkar också bra då dom vann testet i HiFi & Musik (Maj 2003)
Enligt testet så blir basen torr, och det är just torr bas som jag gillar!
Främst är jag som sagt ute efter bi-wire till en billig peng!

Redigerat av hk3550, 29 januari 2004 - 15:51.


#2

Postad 28 januari 2004 - 14:40

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
Köp denna högtk IXOS SW515T 25krm, som är lillebror till IXOS SW 511T. Så driver du diskanten med den billigare och basen med den andra. Totalt 75kr metern, billigt och bra ;)

#3

Postad 28 januari 2004 - 16:11

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

Köp denna högtk IXOS SW515T 25krm,  som är lillebror till IXOS SW 511T. Så driver du diskanten med den billigare och basen med den andra. Totalt 75kr metern, billigt och bra ;)

Låter hur bra som helst, men tänker främst på "färdiga" bi-wire kablar.
Vad rek du då?

#4

Postad 28 januari 2004 - 16:13

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
varför inte bara köpa 2 bra kablar och sätta i en strumpa...blir snyggt + att du har ett enormt mycket bättre utbud.

#5

Postad 28 januari 2004 - 16:31

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

varför inte bara köpa 2 bra kablar och sätta i en strumpa...blir snyggt + att du har ett enormt mycket bättre utbud.

Tänkte inte på det ;)
Vad rek du för kabar?
Gärna under 80:-/m helst lägre :wub:

#6

Postad 28 januari 2004 - 17:03

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
4x2,5mm^2
10 m för 199:-

Den ger riktigt snustorr bas... ;)

#7

Postad 28 januari 2004 - 17:07

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

4x2,5mm^2
10 m för 199:-

Den ger riktigt snustorr bas...  ;)

Tack för tipset, men jag vill ha en "riktig" högtkabel även om elkabel funkar...

#8

Postad 28 januari 2004 - 17:11

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det är upp till dig om du vill betala för marknadsföring och ett namn - jag kör med en liknande kabel fast från Claes Ohlson - fungerar alldeles utmärkt till mina Evidence 870...

#9

Postad 28 januari 2004 - 17:27

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

Det är upp till dig om du vill betala för marknadsföring och ett namn - jag kör med en liknande kabel fast från Claes Ohlson - fungerar alldeles utmärkt till mina Evidence 870...

Jag tror att du tolkade mig fel, jag är ingen "märkesbög"...Jag söker färdiga kablar som denna (då jag är för lat för att fixa det själv)
Postad bild fast bi-wire!
Just denna Audioquest Type 2 kostar 50:-/m

Redigerat av hk3550, 28 januari 2004 - 17:32.


#10

Postad 28 januari 2004 - 21:49

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Dom var snygga!!! Latheten har ju sitt pris... :wub:

Här har du några andra....
Supra Quattro
DALI BLUEWAVE Kabel
TARA LABS Omni Kabel
TARA LABS AIR1 Kabel

Gillade den sista - men då måste du ju köpa 2 st!

Fast några var läskigt lika biltema-kabelt till utssende! Jag kan löda fast ett gäng spadar och sätta på lite krympslangåt dig för en femhundring... B) ;)

#11

Postad 28 januari 2004 - 22:48

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Matsen - och du har provat med dyrare kabel heeeeeeeeelt utan att märka skillnad? ;)

#12

Postad 28 januari 2004 - 23:13

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Matsen - och du har provat med dyrare kabel heeeeeeeeelt utan att märka skillnad? ;)

Faktiskt inte - har inte ens tänkt tanken!
Men jag är en sådan persom som tror på fysikens lagar och räknar man lite på kabellängder/impedanser/kapacitanser så ska kabeln vara tunn och LÅNG för att det ska bli dåligt. Tar man en kabel med 2,5mm^2 i diameter som är 2m lång och jämför med en annan 2m 2,5mm^2 kabel som har ett flashigt namn och snyggt färgad isolering så har jag fruktansvärt att förstå hur namnet och färgen på isoleringen ska få signalen lättare genom kopparen... Däremot ska man se till att kontakteringen inte oxiderar - så lite lödtenn eller bra kontakter skadar ju inte!

Visst finns det kablar som gör sig värda sitt namn och visst kan kablar ha olika prestanda - men aldrig i livet att jag skulle lägga ut 30 tusen kronor på koppar. Då lägger jag hellre de pengarna på ngt jag vet ger bättre ljud - typ en bättre förstärkare...

Den här länken är lite rolig:
Skrönor

Alla får ha sin uppfattning om kablar så länge jag får ha min! :wub:

#13

Postad 29 januari 2004 - 08:41

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

Dom var snygga!!! Latheten har ju sitt pris...  B)

Här har du några andra....
Supra Quattro
DALI BLUEWAVE Kabel
TARA LABS Omni Kabel
TARA LABS AIR1 Kabel

Gillade den sista - men då måste du ju köpa 2 st!

Fast några var läskigt lika biltema-kabelt till utssende! Jag kan löda fast ett gäng spadar  och sätta på lite krympslangåt dig för en femhundring...   :D  :wub:

Tara Labs Omni verkar vara något för mig ;) Hoppas bara att kabeln är "färdig" så man inte behöver klämma (fast det bästa är ju att löda) kabeln på "spaden"!
Skall maila hifiklubben...
TACK för tipset ;)

Redigerat av hk3550, 29 januari 2004 - 08:44.


#14

Postad 29 januari 2004 - 08:59

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det var så lite så... :D

#15

Postad 29 januari 2004 - 09:00

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Faktiskt inte - har inte ens tänkt tanken!

Den här länken är lite rolig:
Skrönor

Vad för vånad jag blir.. :P

Angående länken så är den verkligen jätterolig, eftersom snubben påstår att spikes bidrar till MER vibrationer. Han kan ju inte ens ha ett par högtalare hemma, så dumma påståenden som han gör? :o Nåja, inte mitt problem! :D

#16

Postad 29 januari 2004 - 10:44

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Faktiskt inte - har inte ens tänkt tanken!

Den här länken är lite rolig:
Skrönor

Vad för vånad jag blir.. :P

Angående länken så är den verkligen jätterolig, eftersom snubben påstår att spikes bidrar till MER vibrationer. Han kan ju inte ens ha ett par högtalare hemma, så dumma påståenden som han gör? :o Nåja, inte mitt problem! :D

Och du har självklart lyckats i ett ärligt blindtest lyckats säga vilken av 10 olika kablar som är vilken???

Om du funderar lite på det där med spikes?? Varför använder man spikes?? för att de ska stå stadigt va? Och eftersom de står stadigare med spikes så borde teoretiskt även vibrationerna från högtalaren transporteras bättre ner i golvet och till dina grannar - eller??

Man kan även säga som jag såg någon annan säga... vill man bli stämplad av en känga eller en stilettklack?? :P

Nu var ju inte det här riktigt vad trådägaren var ute efter - han vill ju bara ha en snygg, bra och billigt Bi-wire kabel och kabeldiskussioner finns det alldeles för gott om!

#17

Postad 29 januari 2004 - 11:57

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0
Alt för mig är att göra en kabel själv. Skall kolla runt lite och se vad jag hittar.
Tack för hjälpen killar...det uppskattas alltid! :D

#18

Postad 29 januari 2004 - 12:13

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
:D

Hehe.. Ställ tio jänkare av olika årsmodell och tillverkare bredvid varann så ska ett gäng bilentusiaster identifiera varenda en av dem endast med hjälp av motorljudet - det går inte.

Angående spikes så används de till att minimera högtalarens kontaktyta till golvet - och därmed minimera vibrationernas möjlighet att fortplanta sig till golv och väggar. Om du inte har testat spikes, gör det! Basen blir MYCKET fastare och tydligare. Det finns ingen billigare uppgradering för högtalarna.

Så, vad väljer du? Stilettklack eller?

:o

Redigerat av nurfen, 29 januari 2004 - 12:17.


#19

Postad 29 januari 2004 - 12:15

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Förresten, Audioquest Type 4 är en färdig biwire-kabel. Finns på Ljudmakarn t ex.

#20

Postad 29 januari 2004 - 12:51

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det är en sak att minska kontaktytan på högtaleren och golvet så att den inte står och skallrar och en annan att koncentrera vikten till 4 alternativt 3 skitsmå punkter... Gör man så så står ju högtalare stadigt men rent teoretiskt så bör vibrationerna från högtalaren transporteras lättare ner i golvet... Det kanske är därför de nya dyrare spikes har DÄMPKUDDAR under den lilla brickan???

Snackade med en försäljare på Hifiklubben för ett par veckor sedan om just spikes och dämpkuddar - han hade själv bytt från spikes till dämpkuddar... Vet inte riktigt hur man ska tolka det - de kanske bara hade extra stor marginal på dämpkuddarna de säljer just då... :D

Men det är snyggt med spikes - kanske ska montera på mina fula spikes som föjde med högtalarna och se hur djupt jag kan få ner högtalarna i parketten... :o

HK3550 - gör kabel själv du!! Med lite snygg krympslang och kontakter så ser faktiskt min billiga Claes Ohlsson-kabel professionell ut.... Måste bara hitta på ett ballt namn och en säljande marknadsföring så kan jag börja kränga kabel....

Edit: Stavfel

Redigerat av Matsen, 29 januari 2004 - 12:51.


#21

Postad 29 januari 2004 - 12:54

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
hk3550: Audioquest Type 4 för dyra? 75:-/meter, ser lika dana ut som Type 2 men är bi-wire. Mycket trevliga :D

#22

Postad 29 januari 2004 - 13:00

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Supra rondo. Dom låter bättre än mina gamla noname ;-)

#23

Postad 29 januari 2004 - 14:35

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0

hk3550: Audioquest Type 4 för dyra? 75:-/meter, ser lika dana ut som Type 2 men är bi-wire. Mycket trevliga :D

Har faktiskt kollat in dom, och till det priset tror jag dom blir svårslagna! Blir nog några meter + banan eller spade :o

#24

Postad 29 januari 2004 - 19:06

bart112
  • bart112
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Du behöver inte köpa Type-4 färdig terminerade, du kan lika bra löda dit ett par bananer/gafflar själv, en väldigt trevlig kabel annars, den är ju så ******** snygg också.

#25

Postad 31 januari 2004 - 00:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Förresten, Audioquest Type 4 är en färdig biwire-kabel. Finns på Ljudmakarn t ex.


Är dom skärmade?
Bilden visar en kabel med kontakter,
men det följer inte med väl?
Och dessutom ser man bara två ledare,
varför inte visa alla fyra om det är en biwire-kabel?

Mvh

Redigerat av Soundtrack, 31 januari 2004 - 00:32.


#26

Postad 31 januari 2004 - 17:15

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Är dom skärmade?
Bilden visar en kabel med kontakter,
men det följer inte med väl?
Och dessutom ser man bara två ledare,
varför inte visa alla fyra om det är en biwire-kabel?

Mvh

Den är skärmad, jaa.. Jag kan inte svara på varför Ljudmakarn har fel bild.. Fråga dem? Jag vet bara att det är en biwirekabel. Det medföljer inte kontakter, nej.

#27

Postad 01 februari 2004 - 14:14

Unregistered13f6fa0e
  • Unregistered13f6fa0e
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
jag ersatte mina gamla Supra Classic 2,5 med Audioquests Type 4.
jag kör inte biwire utan ågrens hifi i göteborg tvinnade kablarna åt mig när jag köpte dem och jag tycker att det låter mycket trevligare.
jag använder den tillsammans med H/K dvd 25, H/K 670 och dynaudio a42.

#28

Postad 02 februari 2004 - 11:49

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag ville bara berätta att Audioquest Type4 Inte är en skärmad kabel (som någon sa att det var).


Mvh

#29

Postad 02 februari 2004 - 12:32

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Jag ville bara berätta att Audioquest Type4 Inte är en skärmad kabel (som någon sa att det var).

Det är den ju? Var har du sett att den inte är det?

#30

Postad 02 februari 2004 - 13:09

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag skrev till Ljudmakarn och fråga bla om den var skärmad.

Det var den inte.


Mvh

#31

Postad 02 februari 2004 - 17:46

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :blink:

AQ Type4 använder en PVC-slang (blå, vit, eller mönstrad) och är inte skärmad på något sätt.

Postad bild

Den består utav fyra ledare och skall termineras som "Full Range" genom att i båda ändarna para ihop [(Grå/20awg) och (Vit/17awg)] för plus samt [(Svart/20awg) och (Svart/17awg)] för minus.

hk3550 ~ Mitt råd till dig är att innan du bestämmer dig försöka låna hem så många olika kablar som möjligt ur olika prisklasser så att du kan bilda dig en uppfattning. Se till att lyssningsrum och högtalarpositionering är anpassade för tvåkanalsstereo då detta är A och O för att ens ha en chans att upptäcka den typ av skillnader som olika kablar eventuellt B) ger upphov till.
Kör man endast hemmabio med alla fronthögtalarna på en rad upptryckta mot väggen så är det mycket osannolikt att några skillnader kan påvisas såvida det inte är något fel :( på ena kabeln eller dess terminering.
Kontaktytor och terminering skulle jag lägga extra vikt vid eftersom felaktiga sådana ofta är den stora boven i dramat och inte själva högtalarkabeln.
Förutsatt att termineringar är utförda av en fackman (dvs. av någon som kan detta) så är, allt annat lika, klämterminering att föredra följt av lödning. Skruvanordningar :o avråder jag bestämt från då det är oerhört svårt att få till bra kontaktytor som till på köpet är skyddade mot oxidering.

När det gäller bananer eller spadar skulle jag välja den som ger bäst kontaktyta på just din konstruktion. Oftast ger spadar bäst kontaktyta men inte alltid. Väljer du spadar så försök få tag i en mjuk koppar som ytterligare förbättrar kontaktytan. Silverpläterad koppar är att föredra även om många tycker att guldplätering ser stiligare ut. ;) Bäst är även om kopparn är pläterad direkt med silver/guld utan några andra främmande material mellan sig.

Ett bra tips är att först kila ner på Konsum och inhandla lite referenskabel för några kronor. Kan vara bra att ha med i testandet för att ge lite perspektiv när det skenar iväg prismässigt :lol:

Lycka till.

Redigerat av Tomas_D700, 06 mars 2004 - 02:53.


#32

Postad 03 februari 2004 - 14:49

Gäst_hk3550_*
  • Gäst_hk3550_*
  • 0
Tack för ett mycket bra och utförligt svar...Tiptop :blink:
Pratade med min lokala hammabiobutik igår när jag köpte min projektor om jag kunde låna hem lite kablar, och det var inga problem.
Kommer inom kort låna hem bla Supra, IXOS, Tara Labs, Audioquest och en kabel som nog många kommer fnysa åt men som fått jättebra kritik Proson's nya högtalarkabel. Alla kablar utom Proson kostar mellan 50:- och 100:- metern. Proson kabeln kostar 700:- för 2x3 meter (dock är den "färdigbyggd")!
Alla kablar går att använda som bi-wire kablar :(
Får efter ett par dagars testande se vilken jag väljer!

Proson kabeln ser ruggigt bra ut: Postad bild

Redigerat av Berggren, 23 februari 2004 - 20:10.


#33

Postad 07 februari 2004 - 15:04

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan,
Bara nyfiken på hur det gick med kablarna som du skulle få låna hem? ;)

#34

Postad 23 februari 2004 - 22:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Kommer inom kort låna hem bla Supra, IXOS, Tara Labs, Audioquest och en kabel som nog många kommer fnysa åt men som fått jättebra kritik Proson's nya högtalarkabel. Alla kablar utom Proson kostar mellan 50:- och 100:- metern. Proson kabeln kostar 700:- för 2x3 meter (dock är den "färdigbyggd")!
Alla kablar går att använda som bi-wire kablar :)

Hur hade du tänkt att du skulle kunna använda Proson-kabeln till bi-wiring?
Genom att köpa 2 satser och ansluta sats 2 till "Speakers B" eller?
Det är inte säkert att din förstärkare är byggd för detta!
Kolla upp det först...

Vet någon här om min Yamaha RX-V740 skulle funka till detta ändamål?
I så fall måste ju A och B ge exakt samma utsignal (sammankopplade i stärkaren).

#35

Postad 24 februari 2004 - 00:10

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Förresten, Audioquest Type 4 är en färdig biwire-kabel. Finns på Ljudmakarn t ex.

Type 2 och Type 4 är nästan samma kabel. Bägge har fyra ledare i fast koppar (LGC) men dom är i första hand tänkta till singlewire med två ledare i varje banan,spade eller skruvterminal.

Conductors: All four of Type 2's conductors are solid.


Inget hindrar dock att man kastar på fler kontakter, mer än priset då. Mina enkla bananer gick på 800Kr till två längder, till det kommer kabel och jobb-kostnaden för lödning.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 24 februari 2004 - 00:11.


#36

Postad 24 februari 2004 - 00:16

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Vet någon här om min Yamaha RX-V740 skulle funka till detta ändamål?
I så fall måste ju A och B ge exakt samma utsignal (sammankopplade i stärkaren).

Japp dom går på samma slutsteg.

#37

Postad 24 februari 2004 - 10:11

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Kör du så själv, Widescreen?

#38

Postad 24 februari 2004 - 12:37

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Kör du så själv, Widescreen?

Jag kör så i alla fall, med min 640.

#39

Postad 24 februari 2004 - 13:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jättebra! Då är man inte lika begränsad i sitt kabelval. Nu kan jag t.ex. köpa Prosons feta Super Cable (2 stycken). Den verkar lika välbyggd som Tara Labs Helix8 men till en tredjedel av priset (jag betalar 1300:- i.s.f. 4000:-). ;)

#40

Postad 24 februari 2004 - 13:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jag kör så själv för tillfället. Ska du däremot beställa eller tillverka en kabel för Bi-Wire så rekomenderar jag att du binder ihop alla ändar i förstärkaränden med ett kontaktpar.

#41

Postad 24 februari 2004 - 13:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Varför då? Man får ju dubbla kontaktytan om man kör på A + B!!!
Finns det nackdelar förutom att man blir fattigare på pengarna till 4 extra banankontakter?

#42

Postad 24 februari 2004 - 14:02

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Nackdelen är att om du skulle vilja byta receiver/förstärkare så blir du mer begränsad. Skaffar du en förstärkare med en enkel uppsättning kontakter så blir det lite krångligt.

#43

Postad 24 februari 2004 - 14:23

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Sant! Men vilka förstärkare har det? Inga som jag skulle kunna tänka mig i alla fall. Nu har jag beställt 2 satser Proson Super Cable (4 x 3m). Jag fick ner priset till 1000:- vilket är halva rekpriset och en fjärdedel av vad Tara Labs kostar. Hoppas nu att de är lika bra! :P HIFI & MUSIK skrev följande:

"Proson P-217A är testets fysiskt mest
imponerande kabel och levereras i färdig längd
förpackad i en rejäl låda(995 kr). Ljudmässigt
har den en vacker, mjuk och behaglig klang med
den för grova och fintrådiga ledare så typiskt
fylliga basen."

"Diskanten är mjuk och ren men något nedtonad
i det översta registeret"

Det låter m.a.o. som att det är exakt vad min anläggning behöver eftersom jag upplever ljudet vid 2-kanalslyssning som lite ljust.

Man borde köpa samma kabel till centern också, men det blir så jobbigt att ha 3 meter kabel liggande bakom TV:n. 1 meter hade räckt, men Proson säljer inte kortare längder än 3 meter. ;)

#44

Postad 24 februari 2004 - 14:46

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Det jag tänkte på va att du med dina Hi-Fi högtalare kanske snart växer i från Hembio ;) . En tvåkanalare har ofta en uppsättning men det finns dom med två uppsättningar oxå.

#45

Postad 24 februari 2004 - 15:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Det jag tänkte på va att du med dina Hi-Fi högtalare kanske snart växer i från Hembio  ;) .

Detsamma!!! Dina Wharfedale verkar ju vara jättebra. Är du nöjd? Blev det ett lyft mot dina HECO? Och funkar dina Audioquest-kablar bra?

#46

Postad 24 februari 2004 - 15:24

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Hehe...! Mina Wharfedale fungerar skitbra så länge man håller sig borta från URL:er som tillhandahåller Mårten Design osv ;) .

Jämför man med HECO så förstår man att det är högtalare som är lämpade för olika saker. Mythosarna skulle jag vilja säga trivs med en hemmabio som får ringhals att tappa spänning. Hi-Fi? Nehä..

Dom spelade högt och med en hel del bas, nackdelarna va att basen i botten va otroligt monoton. Mellanregistret lät verkligen dämpat och man kunde i bland urskillja att elementen va av plast.

Wharfedale är en helt annan högtalare, som jag dessutom hade möjlighet att provlyssna innan köp :P .
Jag vill att när vokalisterna drar igång så skall man få ståpäls, finns det då oxå en hyffsad botten för dom att stå på så är jag nöjd.

Klart är att jag inte kommer att nöja mej med en högtalare runt 10K, men skall det bytas så får det nog bli i prisspannet 20K.

Audioquest Type4 är en helt okey kabel. Tror iofs att min anläggnings brister ligger på annat håll för skillnaderna va/är marginella.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 24 februari 2004 - 16:00.


#47

Postad 27 februari 2004 - 15:16

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

"Proson P-217A är testets fysiskt mest imponerande kabel och levereras i färdig längd förpackad i en rejäl låda(995 kr).

Hoppas inte priset och kvalitéen är högre på lådan än kablarna. :D :P :lol:

#48

Postad 02 mars 2004 - 14:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

"Proson P-217A är testets fysiskt mest imponerande kabel och levereras i färdig längd förpackad i en rejäl låda(995 kr).

Hoppas inte priset och kvalitéen är högre på lådan än kablarna. B) :D B)

Nej, som tur är! Jag kopplade in kablarna igår, och trots att de inte är inspelade ännu så blev det en MARKANT höjning av ljudkvalitet!!! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.