Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför ser jag inte hela bilden på min TV?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juni 2008 - 13:47

Varg69
  • Varg69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag kör WMC på en 43" LCD TV och bilden är kanon...
Det ända som stör mig vansinnigt är att inte hela bilden får plats. En LCD TV som har HDMI ingång ska väl kunna synka in vart den första pixlen ska vara och inte sätta den utanför på alla sidorna.
Som det är nu får man ju gissa sig till vart det röda krysset sitter när man ska stänga ett fönster samt man ser understa menyraden till hälften... otroligt störande!

Jag har hört att man kan köra med en annan kabel men det funkade inte det heller (har provat).
Har varit inne och letat mig galen efter vart man kan ställa in detta. Det går att ställa in på en dataskärm men inte när det är en TV man kör på...
Jag har en liten display på HTPCn oxå så jag kör clonad skärm med TVn som pri.

Någon som kan tipsa mig om var man ställer in detta eller hur man ska gå till väga?

#2

Postad 25 juni 2008 - 13:56

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Jag kör WMC på en 43" LCD TV och bilden är kanon...
Det ända som stör mig vansinnigt är att inte hela bilden får plats. En LCD TV som har HDMI ingång ska väl kunna synka in vart den första pixlen ska vara och inte sätta den utanför på alla sidorna.
Som det är nu får man ju gissa sig till vart det röda krysset sitter när man ska stänga ett fönster samt man ser understa menyraden till hälften... otroligt störande!

Jag har hört att man kan köra med en annan kabel men det funkade inte det heller (har provat).
Har varit inne och letat mig galen efter vart man kan ställa in detta. Det går att ställa in på en dataskärm men inte när det är en TV man kör på...
Jag har en liten display på HTPCn oxå så jag kör clonad skärm med TVn som pri.

Någon som kan tipsa mig om var man ställer in detta eller hur man ska gå till väga?

Det kallas overscan och finns på väldigt många displayer. Sök på forumet angående din TV och se om det finns någon inställning eller port som du skall använda för att undvika detta.

#3

Postad 25 juni 2008 - 21:06

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Kan även finnas stöd i dina drivrutiner för grafikkortet, jag kör med Nvidia och kunde med deras programvara justera in bilden varvid jag slapp min overscan helt.

#4

Postad 27 juni 2008 - 12:31

Varg69
  • Varg69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Kan även finnas stöd i dina drivrutiner för grafikkortet, jag kör med Nvidia och kunde med deras programvara justera in bilden varvid jag slapp min overscan helt.


Har oxå Nvida... men har letat som fasen vart man kan ändra, men inte hittat någonting...
Du får gärna förklara vägen dit man kan ändra.
Inte säkert att vi har samma och att det kommer att funka, men hade varit tacksam för tipset ändå...

#5

Postad 27 juni 2008 - 17:22

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Är det Samsung du har?

#6

Postad 30 juni 2008 - 11:25

Varg69
  • Varg69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har oxå Nvida... men har letat som fasen vart man kan ändra, men inte hittat någonting...
Du får gärna förklara vägen dit man kan ändra.
Inte säkert att vi har samma och att det kommer att funka, men hade varit tacksam för tipset ändå...


Samsung vadå?

#7

Postad 30 juni 2008 - 11:27

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Samsung vadå?

Din TV skulle jag tro.

#8

Postad 20 juli 2008 - 23:53

Varg69
  • Varg69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
TVn är en "DMTECH" LCD 42"
Har provat allt när det gäller att ställa in på TVn men det funkar inte...
Har provat att byta HTPC sladden också... no luck...

Finns det någon som kan lösa detta?

#9

Postad 21 juli 2008 - 08:23

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

TVn är en "DMTECH" LCD 42"
Har provat allt när det gäller att ställa in på TVn men det funkar inte...
Har provat att byta HTPC sladden också... no luck...

Finns det någon som kan lösa detta?

Antingen får du se om du in inställningarna kan ändra till Dullpixel eller pxelmappat eller liknande. Detta är dock inte möjligt. Har du VBGA så kan du testa den, det är oftare pixelmappat på VGA än på HDMI.

Funkar inte det så vet jag att i nVidias senaste drivrutiner finns ett alternativ någonstans där man kan själv gå in och trycka ihop bilden så att den ryms inom skärmens kanter. Hat dock inte windows här så jag kan kolla. Man får upp nVidia loggan i mitten och sedan fyra pilar som pekar på hörnen.

#10

Postad 21 juli 2008 - 21:36

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Med PowerStrip går det att fixa till en massa olika upplösningar. Det går det även att fixa till overscan och underscan.

Bifogad fil  Powerstrip.JPG   59,52K   0 Antal nerladdningar

Innan ändringar görs av bildstorleken bör Lock scan frequencies markeras.

#11

Postad 27 juli 2008 - 08:50

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Du har inte skrivit vilken upplösning du kör.

Är det en FullHD tv? Kör du 1920x1080
Om den inte är fullHD, vad kör du för upplösning då?

Har du gått igenom dom olika bildlägena på TVn? 16:9, 4:3 osv. kolla om du hittar en som det står FULL eller HELSKÄRM på.

Annars får du göra som ovanstående skrev och gå igenom inställningarna i Nvidia Control Panel

#12

Postad 30 juli 2008 - 00:06

Racer
  • Racer
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Som tidigare talare sagt så värkar din tv lida av overscan och det kan inte fixas via mjukvara till ditt grafikkort, däremot så justerar mjukvaran in windowsfönstret så att du ser hela bilen och de pixlaran som hamnar utanför bara visar svart, detta medför att tv:n fortfarande overscannar och det gör att du inte kommer få pixelmappning 1:1!
Många fabrikat följer HDMI-standarden hårt och tillåter inte så många upplösningar via HDMI. Så det du borde använda är VGA som i princip alltid är PC-anpassad och sällan overscannar.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.