Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket videoformat skall man använda?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 augusti 2008 - 21:12

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej Alla,
Först av allt vill jag bara skriva att jag har försökt leta i trådarna men inte hittat vad jag behöver... Det finns säkerligen, men jag hittar det inte så jag behöver Er hjälp!

Det som jag undrar över är vilket format som jag bör använda för DVD / HD / Filmer för att streama dessa från en Windows home server till min HTPC med Vista media center? Vill naturligtvis behålla kvaliten så gott det går...

Det är det svaret jag suktar efter...

Många tack på förhand!!
Niclas

#2

Postad 23 augusti 2008 - 08:47

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
23 visningar... inte ett svar... Är det ingen som kan tipsa om vad som gäller? Eller bara en länk till en guide kanske?

#3

Postad 23 augusti 2008 - 13:28

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
För DVD, skapa dem i .ISO-format. Hur kvaliteten blir på dem bestämmer du i det program som skapar .ISO-filen åt dig. Skapar du en .ISO-fil av en DVD utan kompression så bibehåller du samma kvalitet som original-DVD:n. Du kan t.ex använda MyMovies för att spela upp .ISO sedan.

För HD är det väl Matroska (.MKV) som gäller?

Redigerat av LiMiT, 23 augusti 2008 - 13:28.


#4

Postad 23 augusti 2008 - 13:53

Maarts1
  • Maarts1
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej.

Jag kör mkv (matroska) när det gäller HD filmer i 720 och 1080 formatet. Sen när det gäller DVD så kan man antingen göra en ISO fil av den eller så skapar man en mapp som heter VIDEO_TS och lägger alla VOB och IFO filer under den. Jag kan rekommendera programmet Movie collector för visning och hantering av filmerna i Media center. Det blir som cover flow när man bläddrar igenom filmerna, jätte snyggt. I programmet så pekar du mot platsen på servern där filmerna ligger och när det gäller DVD så skall du peka mot filen Video_TS.IFO. Jag har inte gjort ISO av mina DVD filmer utan jag har skapat en VIDEO_TS mapp exakt som på DVD skivan (orginalet). Funkar väldigt bra.

//Stefan

#5

Postad 23 augusti 2008 - 14:32

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tack Limit och Maarts1!!
Ska börja fixa med det genast, gäller bara bestämma sig för My Movies eller Movie collector då :)

#6

Postad 23 augusti 2008 - 15:39

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Tack Limit och Maarts1!!
Ska börja fixa med det genast, gäller bara bestämma sig för My Movies eller Movie collector då :)


Helt klart Video Browser, snyggast, enklast & bäst

#7

Postad 23 augusti 2008 - 15:51

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Fast om han nu ska göra ISO istället för Video_TS av sina DVD så är ju VideoBrowser inte ännu säkerställt att det funkar ihop. Med MyMovies går det ju att ställa in sökväg till Daemon Tools.

Man kan ju förresten fundera på om det är vettigt att konvertera till ISO eller IMG, jämfört med att köra ut till Video TS. Mig veterligen är det bara MyMovies som automountar filmer från MC-gränssnittet. Video TS funkar ju t.ex. direkt i MediaCenter utan tilläggs-program.

Håller dock med Smilfink att VideoBrowser - om iso funkar - är överlägset särskilt Vista MCE, och också MyMovies. Särskilt filmdata-hanteringen är betydligt bättre i Salami Movie Organizer jämfört med MyMovies.

#8

Postad 23 augusti 2008 - 18:43

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej alla

Nu har jag fipplat lite under dagen... Har installerat My Movies som fungerar alldeles utmärkt med vissa format. Men jag har råkat ut för ett litet problem. Har installerat Daemon Tools och konfigurerat det i My Movies kontrollpanel (sökvägen alltså) men det strular. Jag har mina filer på en Windows Home Server och det verkar inte bättre än att det inte verkar funka med Daemon när man vill "streama" eller vad man nu skall kalla det över nätverket. Daemon tools är installerat på min MCE och det är även My Movies. Daemon Tools verkar inte kunna söka/hitta filer som ligger på en server.

Är det bara så att det är jag som inte fattar? HAr Ni någon idé om hur jag ska få det hela att fungera?

Tack på förhand
NIclas

#9

Postad 23 augusti 2008 - 18:45

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Har du gått in i inställningarna för daemon och sett till att säkert läge (eller nåt motsvarande) är avaktiverat? Det står någonstans i MyMovies FAQ att man ska göra det.

#10

Postad 23 augusti 2008 - 19:08

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hm... Skall kolla genast :) Tack! Återkommer...

#11

Postad 23 augusti 2008 - 19:21

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Ja, det gick ju sådär... Hittar ingenting om "säkerhet" i Daemon tools. Nån som vet?
Mvh
Niclas

#12

Postad 23 augusti 2008 - 19:55

NiclasMan
  • NiclasMan
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Laddade ner Virtual Clone Drive. Fungerar klockrent och är dessutom gratis.
//N



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.